|
|
|
|
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
4170300015 | Vakdidactiek Mode 2 | 3 |
4170300017 | Groeiportfolio - stage Mode 2 | 11 |
4170300020 | Verkoopsstage | 3 |
4170300021 | Wetenschappelijke ondersteuning Mode 2 | 3 |
4171000008 | PKV - methodiek 3 | 5 |
4171000009 | PKV - methodiek 4 | 5 |
4171000011 | Groeiportfolio - stage PKV 2 | 6 |
4171100039 | Communicatieve vaardigheden 2 | 3 |
4171100057 | Agogische vaardigheden 2 | 3 |
4171100058 | Algemene didactiek 2 | 6 |
| |__ | digitale didactiek 2 | |
| |__ | algemene didactiek 2 | |
4171100059 | Blik op de wereld 2 | 3 |
4170100005 | Creatie 2 | 3 |
4170100007 | Realisatie 2 | 3 |
4170100006 | Vormgeving 2 | 3 |
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Vakdidactiek Mode 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4170300015 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 20 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Gert Vandecruys |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus bereidt je voor op het lesgeven in de tweede graad van het secundair onderwijs.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-de student moet een evaluatie kunnen opstellen voor de verschillende onderdelen van het vak: mode
(creatie, vormgeving, praktijk)
-de leerling moet actieve werkvormen kunnen integreren in de eigen lessen
-de student moet het leerplan van de tweede graad kunnen realiseren tijdens de verschillende didactische lessen.
-de student moet een leerlingentekst kunnen opstellen rond een leerstofgeheel.
-de student moet een jaarplanning kunnen opstellen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Vakdidactiek Mode 1
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
-leerplanstudie tweede graad secundair onderwijs TSO - BSO
-opstellen van evaluaties voor creatie,vormgeving,praktijk
-opstellen van leerlingentekst
-realiseren van project ivm actieve werkvormen
-jaarplanning opmaken
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplannen
opdrachten ivm leerlingenteksten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
50 % permanente evaluatie
50% jaaropdracht - de opdracht wordt gegeven bij de start van module 4
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
de jaaropdracht kan hernomen worden
jaartaken kunnen herwerkt worden
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Groeiportfolio - stage Mode 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4170300017 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 68 | Aantal studiepunten: | 11 | Totaal studietijd: | 286 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het tweede jaar bestaat uit twee periodes die elk een intramuros en een extramuros gedeelte hebben. Tijdens het intramuros gedeelte wordt de student extra getraind in aspecten van het lesgeven die tijdens die stage benadrukt zullen worden. Zo ligt in de eerste periode het accent op klasmanagement en het evalueren van leerlingen. Tijdens de tweede periode beklemtonen we het gebruik van interactieve werkvormen en het schrijven van leerlingenteksten. Voor de specifieke opdracht en de begeleiding van de stages zie stagevademecum.
De groeiportfolio staat dit jaar in het teken van het ontwikkelen van de competenties als leerkracht. De student leert hierbij zijn eigen onderwijsstijl kennen en verbeteren en breidt zijn vaardigheden mbt interactieve vaardigheden met een klas verder uit.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig en creatief lessen te realiseren voor de eerste en de tweede graad
de student reflecteert over de eigen lespraktijk
de student werkt aan verbeterpunten
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Groeiportfolio - stage Mode 1, Mode module 1, Mode module 2.
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot reflectie en het optimaliseren van het eigen functioneren
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen major en algemene vakken van het tweede jaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplannen en eindtermen
handboeken en cursussen
vakliteratuur
observatieopdrachten
leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
3
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
zie stagevademecum en bundel groeiportfolio
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
de groeiportfolio telt mee voor 10% van de punten
de stage telt mee voor 90% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
er is geen herkansing mogelijk voor stage, noch voor de groeiportfolio
er is geen deliberatie mogelijk
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Verkoopsstage |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4170300020 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Mireille Duyck Gert Vandecruys Ann Claes |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In voorbereiding van het lesgeven in BSO mode - verkoop lopen de studenten zelf stage in de verkoop
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-de verkoop kunnen bespreken in al zijn verschillende facetten.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
de winkel in alle facetten :
-interieur
-exterieur
-taken van de verkoopster
-klanten
-visual merchadising
-etaleren
-kassa
-derving
-....
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus en stagevademecum
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-evaluatie van de stage en het stageverslag
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-het stageverslag kan herwerkt worden.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Wetenschappelijke ondersteuning Mode 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4170300021 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 18 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Ingrid De Ridder Gert Vandecruys |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
kunst- en kostuumgeschiedenis doorheen de eeuwen - VCG
synthetische vezels, de spinmethoden en de veredelingstechnieken - DRI
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
bestuderen ahv van voorbeelden uit bouw-beeldhouw- en schilderkunst de kunst doorheen de eeuwen. ahv tekeningen het kostuum doorheen de eeuwen bestuderen. - VCG
student bestudeert de halfsynthetische en synthetische vezels, de spinmethoden en de veredelingstechnieken - DRI
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Wetensch ondersteuning Mode 1
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
kunst - en kostuumgeschiedenis doorheen de eeuwen - VCG
grondstoftechnologie - DRI
de cursus polymeren uit het eerste jaar wordt verdergezet :
-synthetische: polyetheen, polyvinylchloirde, modacryl, polyacryl, polyfluorverbindingen, polyamide,polyurethaan, polyester
- verschillende spinmethoden
- veredelingstechnieken: zoals krimpvrij, kreukvrij enz..
- nanotechnologie
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus : kunst- en kostuumgeschiedenis
cursus: deel 2 polymeren: synthetische vezels en veredelingstechnieken
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
23
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
kunst- en kostuumgeschiedenis - VCG - 1ste semster - 2u 50%
grondstoftechnologie - DRI - 2de semester - 2u 50%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
De 2 delen moeten helemaal herdaan worden:
kunst- en kostuumgeschiedenis - VCG - 1ste semester - 2u 50%
grondstoftechnologie - DRI - 2de semester - 2u 50%
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - PKV - methodiek 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171000008 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Semester 1 | Contacturen: | 42 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Lies Cuyvers |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De plaats van het de muzisch-creatieve in de vakoverschrijdende eindtermen van het onderwijs.
Introductie in didactische principes en methodieken in de kunsteducatie, actief en receptief/reflectief.
Reflectie over het kunsteducatieve veld aan de hand van het rapport van Mevr. Bamfort.
Introductie en terreinverkenning van de kunsteducatieve projectwerking, binnen en buiten het onderwijs.
Introductie in de muziekgeschiedenis.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Kennis van didactische principes en methodieken in de kunsteducatie, en de vaardigheid om deze op kleine schaal toe te passen.
Kennis kritische benadering.van de plaats van het muzisch-creatieve in de eindtermen van het onderwijs.
Kennis van de types theaterhuizen die kunst aanbieden.
Kennis van de laatste ontwikkelingen met betrekking tot kunsteducatie na Bamford en de plaats van PKV daarin.
Kennis van de grote lijnen in de muziekgeschiedenis, en vaardigheid om deze op een uitdagende manier over te dragen aan jongeren.
Kennis van de kunsteducatieve projectwerking.
Voorbereiding van een specifiek schoolproject: verkennen van het terrein en voorbereiden van de projectwerking.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: PKV - methodiek 1, PKV - methodiek 2
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Muziek: grote lijnen van de muziekgeschiedenis. Presentatie rond één componist creëren
Muzisch-creatieve in de eindtermen van alle lagen van het onderwijs.
Rapport Bamford en nasleep tot op heden.
Werking van gemeenschapcentra, cultuurcentra en kunstencentra.
Actieve kunsteducatie: methodiek van Kunst In Zicht en van Jan De Braekeleer (Wisper/Mooss)
Kunsteducatieve projectwerking toegepassing: terreinverkenning & voorbereiding kunsteducatief project binnen het onderwijs: doelgroeponderzoek, SWOT-analyse mbt kunst op een specifieke school, brainstormtechnieken om tot een thematisch en methodisch interessant project te komen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Studiemateriaal lector
Methodiekbundel Kunst In zicht
'Weg-wijzer in kunst- en muzische vorming' van Jan De Braekeleer
'Kunst- en cultuureducatie in het onderwijs: veranderingen en uitdagingen' van Marc Van Mechelen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
19
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
7
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
60% Permanente evaluatie
40% Schriftelijk examen over de verschillende inhouden
Afwezigheid
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Schriftelijk examen over de verschillende inhouden, indien de student niet geslaagd was voor het schriftelijk examen in de eerste zittijd.
Taken worden (eventueel gedeeltelijk) opnieuw gemaakt, indien de student niet geslaagd was voor de permanente evaluatie. Instructies daarover worden door de student zelf voor 1 juli opgevraagd.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - PKV - methodiek 4 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171000009 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Semester 2 | Contacturen: | 32 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Lore Suls |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deel 1
Studie mogelijkheden voor kunsteducatieve benadering lessen/projecten binnen eigen en andere vakgebieden in het secundair onderwijs.
Deel 2
Kunsteducatief Project uitwerken en uitvoeren in schoolse context
Uitwerken onderbouwd projectdossier
Samenwerkingstraject met Momu
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Deel 1
- Vaardigheden toepassing didactische principes en methodieken binnen lessen/projecten secundair onderwijs
Deel 2
- Kennis en inzicht verwerven in verschillende doelgroepen en subculturen
- Vaardigheden met betrekking tot de productie van kleinschalig kunstzinnig project binnen het onderwijs met een specifieke doelgroep
- Een onderzoekende leerhouding aanscherpen
- Inzichten verwerven in projectwerking, ervaringsgericht werken & evaluatietechnieken
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor:PKV - methodiek 1, PKV - methodiek 2
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Deel 1
- Toepassing didactische principes en methodieken binnen lessen/projecten secundair onderwijs
- Verdieping en toepassing klaverbladtheorie & omkadering actieve kunsteducatie
Deel 2
- Doelgroeponderzoek
- Subculturen
- Actieve projectwerking: zelfstandige uitwerking & uitvoering van een kunsteducatief schoolproject: voorbereiding, planning, uitwerking, verslaggeving & evaluatie ovv projectdossier.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Deel 1
cursusmateriaal lector
Deel 2
cursusmateriaal lector
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
%
|
Verdere toelichting:
De uitwerking en uitvoering van het kunsteducatieve project is een intensief traject welke reeds van start gaat bij het begin van het academiejaar, in module 3. Studenten werken in groepsverband een degelijk onderbouwd Kunsteducatief project uit voor een toegewezen doelgroep. Tijdens dit groepswerk worden competenties als zelfredzaamheid, constructieve samenwerking, creativiteit, organisatorisch talent en stiptheid sterk geëvalueerd.
Er wordt een evenwichtige verdeling gemaakt in de gezamelijke verantwoordelijkheden. Coaching (lector & externe), peer-assessment (studenten evalueren elkaar) en andere evaluatieve methodieken ondersteunen op deze manier de uitbouw van de kunsteducatieve projecten.
Na de eigenlijke uitvoering van het kunsteducatieve project in een schoolse context, laten de studenten hun project grondig evalueren door alle betrokken partijen. Deze resultaten worden ook opgenomen in het projectdossier, welk uiterlijk op de deadline wordt ingediend.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
60 % Permanente evaluatie
40 % Projectdossier & verslaggeving
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
er is voor dit onderdeel geen tweede examenkans mogelijk.
Bij ziekte neemt de student contact op met de opleidingsverantwoordelijke
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Groeiportfolio - stage PKV 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171000011 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 34 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Lise Godschalk |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens het tweede opleidingsjaar lopen de studenten gedurende drie weken participatiestage in de kunst-educatieve sector. Zij krijgen hiertoe een gerichte opdracht mee.
De groeiportfolio is dit jaar toegespitst op het uitbreiden van de competenties. Studenten krijgen meer zicht op hun leerstijl en op hun interactieve vaardigheden met een groep. Deze vaardigheden zijn ook geldig in hun werk met groepen uit de kunsteducatieve sector.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Het doel van de stage is de student in staat te stellen om via het observeren en participeren (1/3 observeren – 2/3 participeren):
· kennis op te doen betreffende de mogelijke beroepspraktijk · inzicht te verwerven in: ¨ de werking van de gekozen stageplaats binnen het werkveld van de kunsteducatie ¨ de eigen mogelijkheden met betrekking tot het uitoefenen van een functie in dit domein ¨ het volledige traject dat een specifiek project aflegt · vaardigheden te ontwikkelen die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van een functie in de beoogde beroepspraktijk · vaardigheden op te doen in de verschillende onderdelen van het traject dat een kunst- of cultuureducatief project aflegt.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: PKV - methodiek 1, PKV - methodiek 2, Groeiportfolio - stage PKV 1
|
|
Andere begincompetenties
|
Methodiek 1-3 PKV
|
LEERINHOUDEN
|
Verschillende inhouden Module 1-3 PKV
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursussen 1-3 PKV
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
25% evaluatiedossier stagementor
25% schriftelijk verslag stage
25% creatieve presentatie stageverslag
15% evaluatie begeleider
10% administratief gedrag bij stage
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Er is geen herkansing mogelijk voor de stage in de organisatie en de stagepresentatie.
Het stageverslag kan, indien onvoldoende, herwerkt worden in tweede zitijd. De student neemt hiervoor zelf het nodige initiatief.
er is geen deliberatie mogelijk
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Communicatieve vaardigheden 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171100039 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 22 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit jaar gaat de aandacht naar de basis communicatieve vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt om vaardig in interactie te treden met anderen. Gespreksvaardigheden zoals actief luisteren, geven en krijgen van feedback, omgaan met weerstand en conflicten worden in rollenspelen actief ingeoefend. we staan tevens stil bij onze eigen primaire en verstoten ikken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij diverse technieken, die hieronder worden opgesomd, beheerst
- (h)erkennen van blokkerende reacties bij zichzelf en anderen
- zich empatisch opstellen tov lln, collega's, ouders, directie en externen
- actief luisteren tijdens een gesprek
- op een gepaste wijze omgaan met feedback/kritiek
- feedback op een correcte wijze formuleren
- op een rustige wijze opkomen voor zichzelf
- op een gepaste wijze omgaan met communicatieve "wapens"
- slechts nieuws op een gepaste wijze overbrengen
- op een constructieve manier omgaan met conflicten
- effectief omgaan met impliciete en expliciete regels in de groep
- een zelfreflectieve kijk hebben op eigen subpersoonlijkheden
- de kwaliteit van het eigen communicatief gedrag voortdurend verbeteren door een reflecterende en zelfkritische houding
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatieve vaardigheden 1
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid om te reflecteren op het eigen communicatief gedrag
bereidheid om interactief te participeren
|
LEERINHOUDEN
|
- blokkerende reacties in het communicatieproces
- actief luisteren: techniek + toepassingen in het onderwijsveld
- feedback krijgen en geven/omgaan met kritiek/
- assertiviteit/ ik-boodschappen
- territoriumtheorie: erkennen van "wapens" + assertief omgaan met "wapens"
- slecht-nieuws-gesprek
- conflicthantering: conflicthanteringsstijlen/ geen-verlies-methode
- geweldloze conflicthantering ahv "funderingen"
- ik (k)en mijn ikken
- regels in een groep
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus en eigen nota's
- casussen ingebracht door de studenten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
29
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- interactieve hoorcolleges
- onderwijsgesprekken, klasgesprekken, opdrachten
- oefensessies/rollenspelen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- mondeling examen in juni op 75% van de punten: hierbij wordt zowel gepeild naar inzicht in de onderliggende theoretische kaders, als naar het beheersen van de ingeoefende vaardigheden/technieken
- persoonlijke opdracht op 25% van de punten: schriftelijke reflectie over de persoonlijke evolutie in het beheersen van de ingeoefende vaardigheden
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- mondeling examen op 75% van de punten: inzicht en toepassingen
- persoonlijke opdracht op 25%: indien de persoonlijke opdracht in eerste zit onvoldoende was, kan deze in tweede zit terug voorgesteld worden; bij voldoende in eerste zit, worden deze punten overgenomen voor de totaalberekening
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Agogische vaardigheden 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171100057 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 24 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Wil je als leerkracht effectief lesgeven, dan is een geschikt klasmanagement een belangrijke voorwaarde. We focussen dit jaar op de vraag hoe je dit kan verwezenlijken en wat je kan doen om adequaat om te gaan met moeilijk gedrag in de klas. Verder bestuderen we de dynamiek en de aanpak van pestproblemen en staan we stil bij het leerlingzorgsysteem in het kader van gelijke onderwijskansen. We richten onze aandacht ook op adequaat omgaan met diversiteit.Studenten werken hieromtrent een groepswerk uit dat voorgebracht wordt voor de klas.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student creëert een positief leer- en leefklimaat in de klas en op school door een positief klasmanagement te hanteren. 2. De student kan adequaat omgaan met ordeverstorend gedrag in de klas. 3. De student kan adequaat omgaan met pestproblematiek. 4. De student kan initiatieven rond zorgverbreding plaatsen
5. De student ziet de implicaties van diverse problematieken voor het leergedrag van leerlingen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Agogische vaardigheden 1
|
|
Andere begincompetenties
|
respect tonen voor het "zo-zijn" van de ander
bereidheid om interactief te participeren
bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren en dit ook bijsturen
bereidheid tot kritische ingesteldheid
bereidheid tot samenwerking
|
LEERINHOUDEN
|
- Klasmanagement: omgaan met moeilijk/ ordeverstorend gedrag in de klas.
- Interactieroos van Leary.
- Omgaan met pesten.
- Leerlingbegeleiding op school in het kader van zorgverbreding.
- Omgaan met diversiteit in de klas: bredere thema's: kansarmoede, culturele achtergrond, inclusief onderwijs, agressie op school, ...
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handboek: Van Mossevelde, E. (1997). De klas in de hand.Omgaan en begeleiden van leerlingen. Leuven/Amersfoort:Acco
(voor het onderdeel: omgaan met moeilijk gedrag in de klas).
- Cursus aangevuld met teksten en eigen nota's.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
31
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Interactieve hoorcolleges en groepswerk rond diversiteit
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- mondeling examen in juni over de leerstof van het hele jaar; op 60% van de punten
- persoonlijke verslag: verwerking van het handboek 'Klas in de hand' van E.Van Mossevelde; op 20% van de punten; beoordelingscriteria: diepgang van de verwerking
- 20%groepsopdracht ivm omgaan met diversiteit
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- mondeling examen over de leerstof van het volledige jaar, op 60% van de punten: inzichts- en toepassingsvragen.
- persoonlijk verwerkingsverslag boek 'Klas in de hand' E. Van Mossevelde kan hermaakt worden bij een onvoldoende in eerste zit; bij voldoende worden de punten van dit verslag overgenomen 20% van de punten
- 20% van de punten staan op de groepsopdracht 'omgaan met diversiteit'. Bij onvoldoende in de eerste zit kan dit onderdeel herwerkt worden. Bij voldoende worden de punten van eerste zit overgenomen.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Algemene didactiek 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | digitale didactiek 2 algemene didactiek 2
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171100058 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 50 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Hans Ihmsen Roald Santens |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Zie deelfiches
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Digitale didactiek 1, Algemene didactiek 1
|
|
Andere begincompetenties
|
Zie deelfiches
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Pedagogische wetenschappen | 70% | digitale didactiek 2 | 30% |
Er is geen overdracht van punten van componenten naar tweede zittijd of naar het volgend academiejaar. Studenten die Algemene Didactiek 2 in de tweede examenperiode opnemen, nemen zowel Pedagogische wetenschappen als Digitale Didactiek 2 volledig terug op.
|
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - digitale didactiek 2 |
|
|
|
Component behoort tot: | Algemene didactiek 2 | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171100058 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Hans Ihmsen Roald Santens |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het tweede jaar zal je jouw didactische expertise verder aanscherpen. Daarenboven krijg je meer theoretische bagage mee met inzichten uit de pedagogische wetenschappen. Je wordt in eerste instantie uitgedaagd om meer complexe werkvormen uit te werken en meerdere lessen conceptueel uit te werken en te organiseren rekening houdend met verschillende factoren. De aandacht ligt hierbij op het doelgericht en leerling-georienteerd voorbereiden van lessen. Deze toepassing wordt ondersteund met een theoretische duiding. een analyse van de evoluerende visie op lesgeven. Ter voorbereiding van het coachingstraject van het derde opleidingsjaar wordt er tijdens een projectweek gericht aandacht besteed aan de stand van zaken in Vlaanderen wat betreft de leer- en studiekeuzebegeleiding in het secundair onderwijs.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De studenten kunnen:´
- vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen en leerplandoelen vertalen in opdrachten die aansluiten bij de leefwereld, motivatie en capaciteiten van de leerling.
- werkvormen en evaluaties inzetten met het oog op het actief en betrokken leren.
- leerinhouden gericht selecteren en structureren
- een krachtige leeromgeving ontwerpen
- leerervaringen structureren
- een degelijke evaluatie uitwerken
- eindtermen realiseren in de eigen klaspraktijk
- de verschillende kenmerken van het leren illustreren
- de visie op fundamenteel leren verduidelijken
- de gevolgen, van de visie op fundamenteel leren, op het onderwijs verduidelijken
- de verschillende leerprincipes illustreren
- de kenmerken van een alternatieve evaluatie illustreren
- de overeenkomsten en verschillen tussen een product- en procesgerichte onderwijsvorm verduidelijken
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Digitale didactiek 1, Algemene didactiek 1
|
|
Andere begincompetenties
|
Algemene didactiek deel 1
|
LEERINHOUDEN
|
- Eindtermen en vakoverschrijdende eindermen
- Bijzondere werkvormen
- Alternatieve evaluatievormen
- Visie op leren
- Visie op leren volgens het EGO
- Gevolgen van deze visie op de aanpak bij het lesgeven
- Leerprinicpes
- Product- en procesgerichte onderwijsvormen
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus algemene didactiek 2 LO, deel 1 & 2, Hans Ihmsen
Gerichte literatuur
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
6
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Individuele opdracht (40%).
Het niet respecteren van de deadline voor het afgeven van de individuele opdracht leidt tot een halvering van de punten. Het niet respecteren van de tweede deadline voor het afgeven van de individuele opdracht leidt tot een score van 0 voor de opdracht.
Schriftelijk examen in juni (60%), gesloten boek.
Er wordt geen examen georganiseerd voor algemene didactiek tijdens de examens van december.
- Verplichte aanwezigheid. Men kan niet slagen voor algemene didactiek indien men meer dan drie keer ongewettigd afwezig is.
- Actieve deelname aan de projectweek is vereist om te kunnen slagen voor algemene didactiek.
-
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Schriftelijk examen (100%), gesloten boek.
Tijdens het examen wordt er gevraagd om een opdracht uit te werken om de competenties die beoordeeld werden in de individuele opdracht van de eerste examenperiode te beoordelen.
Er is geen overdracht van punten naar tweede zittijd of naar het volgend academiejaar. Studenten die Algemene Didactiek 2 in de tweede examenperiode opnemen, nemen zowel Pedagogische wetenschappen als Digitale Didactiek 2 volledig terug op.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - algemene didactiek 2 |
|
|
|
Component behoort tot: | Algemene didactiek 2 | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171100058 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Hans Ihmsen Roald Santens |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Digitale didactiek omvat een aantal werkvormen met behulp van digitale media. Als typevoorbeelden worden het SmartBoard, digitaal filmmateriaal en HotPotatoes aangehaald en ingeoefend.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Kent de voor- en nadelen van digitale werkvormen en speelt er op in.
- Integreert digitale werkvormen in een lesopdracht.
- Gebruikt een digitaal schoolbord als meerwaarde in een leeromgeving.
- Maakt remediërende en uitdiepende oefeningen met HotPotatoes.
- Creëert HotPotatoesoefeningen op niveau van de lesgroep.
- Produceert een didactisch filmpje.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Digitale didactiek 1, Algemene didactiek 1
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
SmartBoard.
Je leert werken met een SmartBoard. Enerzijds komen de daadwerkelijke handelingen aan het bord zelf aan bod. Je leert welke handelingen je kan uitvoeren en waarvoor de verschillende attributen dienen. Je leert de mogelijkheden en beperkingen van het systeem. Je leert hoe je leerlingen kan motiveren door gebruik te maken van dit instrument. Anderzijds leer je met behulp van de SmartBoard software lesdelen voorbereiden. Je bereidt specifieke onderwerpen voor die in de les worden getoond en besproken.
HotPotatoes
Je leert hoe je met HotPotatoes oefeningen creëert. Je doorloopt de verschillende stappen bij het opstellen van remediërende en/of uitdiepende hulpmiddelen. Je werkt zelf enkele praktische voorbeelden uit die worden uitgewisseld en besproken.
Productie didactisch filmmateriaal
Je maakt kennis met de productiestadia van filmateriaal: preproductie, productie en postproductie. Elk stadium wordt uitgediept vanuit didactisch en organisatorisch standpunt om te resulteren in een volwaardig didactisch fimpje.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- SMART Board Handleiding.pdf, 2006.
- FundamentalsLWB Dutch.pdf, 2005.
- Hotpotatoes v6 Syllabus.pdf, Kraeye, De Four, Geerts, 2006.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
35
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
-
Deel Smartboard: praktisch mondeling examen met voorbereide taak (33%).
-
Deel HotPotatoes: taak: opstellen van oefeningen in HotPotatoes (33%) als deel van de geïntegreerde jaartaak van Pedagogische wetenschappen.
-
Deel Didactisch Filmmateriaal: evaluatie van het materiaal dat tijdens de lessen werd ontwikkeld.(33%)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Er is geen overdracht van punten naar tweede zittijd of naar het volgend academiejaar.
Studenten die Algemene Didactiek 2 in de tweede examenperiode opnemen, nemen zowel Pedagogische wetenschappen als Digitale Didactiek 2 volledig terug op.
- Deel Smartboard: praktisch mondeling examen met voorbereide taak (33%).
- Deel HotPotatoes: taak: opstellen van oefeningen in HotPotatoes (33%) als deel van de geïntegreerde jaartaak van Pedagogische wetenschappen.
- Deel Didactisch Filmmateriaal: productie van nieuw didactisch filmmateriaal.(33%)
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Blik op de wereld 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171100059 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 20 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Hans Ihmsen Lies Cuyvers Kristien Roland Michel Dries |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Ontwikkelen van samenwerkingsvaardigheden door als team op een kritische manier een praktische uitwerking te realiseren dat als pedagogisch antwoord kan dienen op een actuele uitdaging waarmee het onderwijs in een grootstedelijke, multiculturele, context geconfronteerd wordt
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Vernieuwingsgerichtheid
Kritische gerichtheid
:
- Jezelf in vraag kunnen stellen
-
De andere in vraag kunnen stellen
-
De informatie in vraag kunnen stellen
Samenwerkingsvaardigheden
- Goed kunnen communiceren
- Feedback kunnen geven
-
De eigen mening goed kunnen beargumenteren
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Blik op de wereld 1
|
|
Andere begincompetenties
|
idem
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
NaN (Niet-een-getal)
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
NaN (Niet-een-getal)
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
NaN (Niet-een-getal)
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Creatie 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4170100005 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 30 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Mireille Duyck Lise Godschalk |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
CREATIE ONTWERPEN
Binnen deze module worden de inhouden van de vorige modules verder uitgediept, binnen het ontwerpen van een jurk met thema's uit de Kunst en Kostuumgeschiedenis en het ontwerpen van bijpassende accessoires.
CREATIE ILLUSTRATOR
In dit pakket worden de inhouden van het vorige pakket verder uitgediept. De tekenvaardigheden worden uitgebreid. Naadsymbolen tekenen. Tekst invoeren op paden en in vormen. Tekstbokken invoeren in ontwerpen. Het gebruik van bibliotheken en vensters.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
CREATIE ONTWERPEN
- Gevoel voor vormen en verhoudingen ontwikkelen via uitdieping compositie en harmonie binnen modeontwerpen - Gevoel voor kleurschakeringen en kleurcombinaties ontwikkelen door toepassen kleurentheorie op modeontwerpen - Vaardigheden met betrekking tot het evalueren, bijsturen en selecteren van sterke ontwerpen - Uitdieping vaardigheden modetekenen en visualiseren van ideeën - Gevoel ontwikkelen voor styling en sfeer
- CREATIE ILLUSTRATOR
- Tekenomgeving instellen om naadsymbolen te tekenen.
- De juiste richtlijnen kennen voor het tekenen van naadsymbolen.
- Het tekenen van naadsymbolen.
- Instellingen kunnen maken voor het invoeren van tekst.
- Gebruik van het venster gereedschappen uitbreiden.
- Het gebruik kennen van pathfinder en maskeren.
- Het gebruik van bibliotheken.
- Bibliotheken aanvullen.
- Het gebruik van vensters.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2 of Creatie 1' 'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2.'
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
CREATIE ONTWERPEN - Ontwerpen van jurk vanuit specifieke periode uit de kunst- en kostuumgeschiedenis - Uitdieping theorie en praktische oefeningen op compositie en harmonie - Uidieping kleurenleer - Selecteren van sterke ontwerpen en bijsturen - Voorstellen van ontwerpen met weergave van schaduw, kleur, materiaalweegave en bijpassende accessoires - Opzoeken van bijpassende sfeer om de ontwerpen op een modeplaat te stylen - Creatieve denktechnieken bij het ontwikkelen en evalueren van ontwerpen - Modetekenen; weergeven van kledingdetails en accessoires - Uitdieping beeldende technieken tijdens het visualiseren van ontwerpen
CREATIE ILLUSTRATOR
- Tekenen van naadsymbolen.
- Tekst invoeren op een bepaald punt.
- Tekst invoeren op een pad.
- Tekst invoeren in een vlak.
- Tekstblokken bewerken.
- Schetsen en stilleren van modellen en uitwerken van details in het model.
- Opmaken van stalen met rapport.
- Ontwerpen van een stoffencollectie.
|
STUDIEMATERIAAL
|
CREATIE
- Cursus Creatie lector
- Boek Modetekenen Auteur: Angel Fernandez – Gabriel Martin Roig
ILLUSTRATOR - Cursus VVKSO ontwerpen in illustrator
- Cursus lector
- Modebladen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
17
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
17
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
CREATIE ONTWERPEN : 3/4 aandeel totaalscore CREATIE
PE 60% - EXAMEN 40% Schriftelijk examen met praktisch en theoretisch gedeelte Het examen valt buiten de examenperiode, maar telkens 2 uur op het einde van de eerste en tweede periode
CREATIE ILLUSTRATOR : 1/4 aandeel totaalscore CREATIE
PE 40% - EXAMEN 60% Het examen valt buiten de examenperiode, 2 uur op het einde van de tweede periode
- Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief
- Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
- Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
B ij een tweede zittijd worden zowel de examens van Creatie als van Illustrator hernomen. Er kan gevraagd worden opdrachten af te werken of te hernemen. De student vraagt voor 1 juli instructies voor een en ander.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Realisatie 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4170100007 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 30 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Gert Vandecruys |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
basistechnieken ivm jurk, bloes, hemd
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
ahv technische fiches en een fabricatiedossier werkstukken ivm jurk en bloes kunnen realiseren
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2 of Realisatie 1' 'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2.'
|
|
Andere begincompetenties
|
geslaagd voor realisatie 1
|
LEERINHOUDEN
|
-basistechnieken ivm bloes
-basistechnieken ivm mouwloze jurk
-fabricatiedossier
|
STUDIEMATERIAAL
|
technische fiches
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
DW 40 %
Examen 60%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
DW kan bijgewerkt worden
Examen 60%
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Vormgeving 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4170100006 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 30 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Gert Vandecruys |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
basiscursus vormgeving ivm corsage, jurk, mouw en kraag
realiseren van verschillende modelontledingen in toepassing op de basiscursus
aanpas van corsage, jurk, kraag en mouw
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-basisvormen van corsage en mouw inzichtelijk kunnen bespreken
-basiscorsage kunnen mouleren
-vakterminologie ivm corsage, mouw, jurk , kraag kunnen benoemen en definiëren
-principe van neepverwerking, neepverplaatsing kunnen verklaren en toepassen
-de basisleerstof kunnen toepassen in verschillende modelontledingen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2 of Vormgeving 1' 'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2.'
|
|
Andere begincompetenties
|
vormgeving 1 : credit behaald
|
LEERINHOUDEN
|
-inzicht in de matentabellen
-neepverwerking en neepverplaatsing
-gecintreerde jurken
-verruiming van het kader
-verschillende mouwvormen
-verschillende kraagvormen
-toepassingen
-tekenen van patronen: manueel en digitaal
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus vormgeving 2
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
DW : 40 %
op tijd indienen is noodzakelijk
EX : 60 %
het examen kan zowel digitaal als manueel afgenomen worden
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
DW kan bijgewerkt worden
EX : 60 %
het examen kan zowel digitaal als manueel afgenomen worden
|
|
|
| |
|
|
|
|