|
|
|
|
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
4171000005 | PKV - methodiek 1 | 6 |
4171000006 | PKV - methodiek 2 | 6 |
4171000007 | Groeiportfolio - stage PKV 1 | 3 |
4171100004 | Digitale didactiek 1 | 3 |
4171100023 | Communicatieve vaardigheden 1 | 3 |
4171100024 | Algemene didactiek 1 | 5 |
4171100030 | Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 1 | 4 |
4171100031 | Taalbeheersing - expressie | 4 |
4171100032 | Agogische vaardigheden 1 | 4 |
4171100033 | Blik op de wereld 1 | 3 |
4171100038 | Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 1 | 3 |
4170900016 | Verzorging - vakdidactiek 1 | 8 |
4170900015 | Voeding - vakdidactiek 1 | 8 |
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - PKV - methodiek 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171000005 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 1 | Contacturen: | 64 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Lore Suls Lise Godschalk |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deel 1
Terreinverkenning en algemene kennismaking met alles wat aan kunst en cultuur refereert, in het eigen leven en in de culturele omgeving. Actieve kennismaking met woord, beeld, beweging Deel 2 Inleiding in de kunstgeschiedenis (Beeldende kunst) Verkennen van Kunsteducatieve werkveld
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Deel 1
- Zichzelf plaatsen in eigen culturele contect - Uitdagen tot kritisch, bewust en actief omgaan met alles wat aan kunst en cultuur refereert vanuit zichzelf en vanuit de eigen culturele omgeving. - Kennismaking op actieve manier met het domein beeldende kunst, woord, beweging Deel 2 - Kennismaking op receptieve, reflectieve of actieve manier met de verschillende domeinen in de kunst beeldende kunst, muziek, woord, literatuur, beweging.... - Kijken, luisteren , ervaren en evalueren van culturele activiteiten en professionele kunstproducten. - Kennismaking met creatieve processen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Deel 1
Theoretisch luik:
- Lezing algemeen beleidskader kunsteducatie in Vlaanderen door Jelle Degrauwe van ‘Kunst in zicht’
Praktijkgericht luik:
- Presenteren cultureel en kunstzinnig zelfportret
- Verkennen en inventariseren van de culturele omgeving ‘het Zuid’ Antwerpen binnen algemeen beleidskader kunsteducatie in Vlaanderen.
- Tweedaagse actieve workshop kunsteducatie via beeld, dans, muziek, drama, door Tijl Bossuyt van ‘De Veerman’
Deel 2 Theoretisch luik: - Inleiding in kunstgeschiedenis (Beeldende kunst) - Verkennen van het kunsteducatieve veld in Vlaanderen Praktijkgericht luik: - Tentoonstellingen bezoeken (Beeldende kunst) - Inzoomen op kunsteducatieve organisaties die tijdens de vormingsweek (februari/maart) bezocht zullen worden
|
STUDIEMATERIAAL
|
Deel 1
- Cursus lector
Deel 2 - Cursus lector - Cursus/naslagwerk Kunstdomeinen - Cursus/naslagwerk Beeldbeschouwing begrippen - Cursus/naslagwerk Kunstbeschouwen - Kunstkijken - Cursus/naslagwerk Belangrijkste stijlen en stromingen in de kunst na 1900
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
11
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
60% Permanente evaluatie.
40% Schriftelijk examen over de inhoud van de verschillende cursussen.
Verhouding : Deel 1: 50 % - Deel 2: 50 % in de totale score
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Schriftelijk examen over de verschillende inhouden. Taken en opdrachten kunnen opnieuw of afgemaakt worden. Instructies daarvoor worden door de student opgevraagd voor 1 juli 2011.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - PKV - methodiek 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171000006 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 2 | Contacturen: | 48 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Lore Suls Lise Godschalk |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deel 1
Kunsteducatie, onderwijs en creatief denken theoretische en praktische benadering. Eerste kennismaking met kunst-educatieve methodieken.
Deel 2
Theoretisch luik:
- Postmoderne kunst (Beeldende kunst)
- Media-educatie & Multimediale geletterdheid
Praktijkgericht luik:
- Inleiding in projectwerking
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Deel 1
- kennis kunsteducatieve methodieken
- toepassen van methodieken in klein project
Deel 2
- Uitdagen tot kritisch, bewust en actief omgaan met de wisselwerking tussen kunst/cultuur & educatie - Kennis, vaardigheden en attitudes verwerven om bewust, kritisch en actief te kunnen bewegen in de gemedialiseerde wereld. - Actieve kennismaking met projectwerking
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Deel 1
Theoretisch luik:
- Lezing 'klaverbladtheorie' door Tijl Bossuyt van 'de Veerman'
- Soorten kunsteducatie, plaats binnen het onderwijs
- Creatief denken
Praktisch gericht luik:
- Toepassing theorie tijdens het opzetten van eenvoudig kunstzinnige activiteit binnen het eigen vakgebied Mode of Voeding
Deel 2
Theoretisch luik:
- Postmoderne kunst (Beeldende kunst)
- Media-educatie & Multimediale geletterdheid + Gastlezing/uitstap
Praktijkgericht luik:
- Inleiding in projectwerking
|
STUDIEMATERIAAL
|
Deel 1
Cursus lector
Deel 2
Cursus lector
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
60% Permanente evaluatie 40% Schriftelijk examen
verhouding: Deel 1: 60% - Deel 2: 40%
Schriftelijk examen over de inhouden van Module 2
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Schriftelijk examen over de inhouden van Module 2.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Groeiportfolio - stage PKV 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171000007 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 2 | Contacturen: | 40 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Lore Suls |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het kader van het vak PKV gaan de studenten PKV1 op vormingsweek. In deze 5 daagse interactieve week, volgen de studenten verscheidene vormingen/workshops bij erkende kunsteducatieve organisaties in Vlaanderen. Verscheidene disciplines (beeld, media, muziek, drama, ...) komen hier aan bod. De week beoogt een ideale leeromgeving, waarin praktijk en ervaringsgerichtheid gekoppeld wordt aan een inhoudelijke omkadering. In het kader van dit vormingstraject schrijft men telkens een verslag adhv een aantal peilers, maakt men een vergelijkende studie met betrekking tot 2 organisaties, waaraan eveneens een klassikaal presentatiemoment is verbonden. De student bundelt na afloop deze opdrachten onder de vorm van een groeiportfolio, waarbij het persoonlijk perspectief centraal staat.
Het is de opzet om op korte termijn veel verschillende visies binnen het werkveld aan bod te laten komen. Daarnaast ervaren de studenten al doende de diversiteit binnen de kunsteducatie. Tot slot heeft de vormingsweek de intentie een verbredende kijk aan te bieden aangaande kunsteducatieve werkvormen, alternatieve begeleidershoudingen, visieontwikkeling mbt kunsteducatie & kunsteducatieve methodieken.
.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Kennis verwerven betreffende de mogelijke beroepspraktijk - Inzicht verwerven in:
- De verschillende visies, begeleidershoudingen, structuren & opbouw van de vormingen. Bijkomend leert de student deze aspecten begrijpen en bespreken.
- Kunsteducatieve methodieken, creatieve werkvormen, binnen het werkveld van de kunsteducatie
- De eigen mogelijkheden met betrekking tot het uitoefenen van een functie in dit domein
- Vaardigheden die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van een functie in de beoogde beroepspraktijk
- De nuances tussen de verschillende kunsteducatieve organisaties en de gelijkenissen en eveneens deze verschillen leren benoemen onder de vorm van een heldere verslaggeving en presentatie.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Inhouden module 1 PKV
|
STUDIEMATERIAAL
|
Verschillende inhouden Module 1 PKV
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
30
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
%
|
Verdere toelichting:
Opbouw vormingstraject:
1. Verplichte en gemotiveerde deelname aan 4 vormingen bij uiteenlopende kunsteducatieve organisaties in Vlaanderen
2. Individuele verslaggeving & evaluatiemoment in groep na elk vormingsmoment
3. Na afloop contactmoment met lector ter ondersteuning v/h presentatiemoment & zelfstandig voorbereiden van vergelijkende studie & presentatie (peer-assessment).
4. Na afloop vormingsweek, klassikaal presentatiemoment over de vergelijkende studie
5. Indienen persoonlijke werkmap op uiterlijke deadline & eindevaluatie
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
20% persoonlijke verslaggeving, 20% vergelijkende studie, 25% creatieve presentatie, 35 % persoonlijke inzet en engagement tijdens deelname aan vormingsweek
In geval van (on)gewettigde afwezigheid wordt er een alternatieve opdracht voorzien door de lector. De student neemt hiervoor zelf de nodige initiatieven ten laatste 1 week na de vormingsweek.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Er is geen herkansing mogelijk voor de vormingsweek PKV, noch voor het bijhorend takenpakket.
er is geen deliberatie mogelijk
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Digitale didactiek 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171100004 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 26 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Roald Santens |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Digitale didactiek 1 introduceert de beginnende leerkracht tot enkele basisvaardigheden om later in het beroepsleven efficiënt te kunnen werken. Werkblaadjes en cursusteksten krijgen een aantrekkelijke en beheersbare opmaak door gebruik te maken van stijlen. Puntenlijsten blijven beheersbaar in een rekenblad. Presentaties zijn geen visuele hoogstandjes, maar een doordachte en goed opgebouwde ondersteuning van lessen. Digitale didactiek 1 wil de beginnende leerkracht leren om minder tijd aan de computer te spenderen zodat er meer aandacht kan gaan naar inhoud.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- leergierig zijn
- flexibel zijn
|
LEERINHOUDEN
|
-
Gebruik van ICT in de (hoge)schoolomgeving
-
Hardware
-
Zoeken op internet
-
Word 2007 : opmaken van documenten
-
Excel 2007: puntentabel maken en beheren
- Powerpoint 2007: aangenaam en doordacht presenteren
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
42
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Werkcolleges om vaardigheden in te oefenen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Praktisch examen (juni): behandelde leerinhouden kunnen toepassen (100%)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Het praktijkexamen van juni kan hernomen worden (100%).
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Communicatieve vaardigheden 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171100023 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht. Communicatieve wetmatigheden vanuit de Transactionele Analyse en vergadertechnieken worden besproken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
-
inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
-
dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
-
situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
-
bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
-
inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
-
stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
-
blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
-
alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren
- erkennend kunnen reageren op een klasgroep
- ego-toestanden volgens de Transactionele Analayse kunnen herkennen bij zichzelf en anderen
- complementaire, kruis- en verdoken transacties kunnen herkennen en van daaruit gepast kunnen reageren
- het begrip Geïntegreerde Volwassene kunnen omschrijven en kunnen plaatsen in het eigen groeiproces
- effeciënt kunnen vergaderen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren
- bereidheid om interactief te participeren
|
LEERINHOUDEN
|
-
communicatiemodel
-
communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
-
stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
-
zichtbare en hoorbare expressieve factoren
- basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren
- Transactionele Analyse: ego-toestanden, transacties, Geïntegreerde Volwassene
- vergadertechnieken
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus aangevuld met teksten en eigen nota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
34
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
-
juni schriftelijk examen met inzichts- en toepassingsvragen over het geheel van de leerstof, 75% van de punten
-
de studenten maken een reflectieopdracht omtrent hun communicatieve vaardigheden die meetelt voor 25% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
-
schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen; 75% van de punten
-
de reflectieopdracht kan hermaakt worden voor de 2e zittijd wanneer deze in eerste zit niet voldoet. Wanneer deze wel voldoet worden de punten van de eerste zittijd overgenomen.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Algemene didactiek 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171100024 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 54 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Hans Ihmsen |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden en om tijdens een les rekening mee te houden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs.
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus Pedagogische wetenschappen 1 LO, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
-
Hoorcolleges
-
Oefeningen en opdrachten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Schriftelijk examen in december (65%), schriftelijk examen in juni (35%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste examen in december. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171100030 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 80 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van vijf weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basisdidactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hij observeert tevens gedurende 8u de klassen waar hij les aan zal geven. (studenten met minor PKV observeren 6u) Hierna gaat hij samen met een andere student gedurende twee weken op extramuros stage. In totaal geven beide studenten 14u zelfstandig les in de eerste graad, A- en B-stroom, aangevuld met de tweede graad. De lesvoorbereidingen dienen voor alle lessen samen gemaakt te worden. De studenten wonen elkaars lessen steeds bij en werken hiervoor een observatieopdracht uit. Zij observeren ook elke 2 nevenactiviteiten. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven kwaliteiten en werpunten gereflecteerd op de hogeschool. ( voor een gedetailleerde beschrijving van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)
Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een realistisch-positieve kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor dit eerste jaar ligt op het inzicht in de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken. De student maakt van deze opdrachten een persoonlijke bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn medestudenten en aan de groeiportfoliobegeleiders. (voor meer info zie bundel 'groeiportfolio')
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig 14 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor leerlingen van de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten
de student reflecteert over de eigen lespraktijk
de studentwerkt aan verbeterpunten
de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot inzet
bereidheid tot reflectie
bereidheid tot positief-constructieve actie
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen Major en Algemene Vakken van het eerste opleidingsjaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplan en eindtermen
handboeken en cursussen
vakliteratuur
observatieopdrachten
leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
38
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
voor verdere toelichting zie stagevademecum
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
de intramuros stage is in essentie een stage waar de student leert uit fouten. De student krijgt werkpunten geformuleerd voor de extramuros stage. Er is geen omzetting van zijn prestatie in punten.
de extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt voor 90% van de punten
de uitwerking van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
er is geen herkansing mogelijk voor de stage, noch voor groeiportfolio.
er is geen deliberatie mogelijk
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Taalbeheersing - expressie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171100031 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 36 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Heidi Gotink |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:
- taalbeheersing (werkcolleges), - expressieve vaardigheden (workshop).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Specifieke doelstellingen per periode
Periode 1
De student schrijft specifieke teksten voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur.
De student schrijft correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in. Periode 2
De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.
De student beoordeelt teksten op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Algemeen Nederlands (Europese Taalnorm C1) + basiskennis grammaticale terminologie.
|
LEERINHOUDEN
|
Schriftelijke en Mondelinge vaardigheden
correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw, tekstsamenhang en tekststructuur, - samenvatten,
leerlingentekst schrijven, presentatietechnieken, mondelinge presentaties, stembeheersing en uitspraak, - expressieve vaardigheden.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus van de lector + eigen aanvullingen en notities
- oefenmateriaal op e-campus + leersites + campusbibliotheek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
16
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Taalbeheersing:
-
werkcolleges,
- oefeningensessies: individueel en in groep (telkens met coaching).
Expressieve vaardigheden:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Permanente evaluatie + examen (100%) 1. Schriftelijk examen 1ste periode: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%) 2. Schriftelijke communicatieopdracht: leerlingentekst 2de periode (35%)
- inhoud,
- structuur en opmaak,
- leesbaarheid,
- correct taalgebruik.
3. Mondelinge presentatie 2de periode (25%)
- inhoud en structuur,
- expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale),
- contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid),
- uitspraak en stembeheersing (intonatie, tempo, volume, taalzuiverheid).
Permanente evaluatie voor de werkcolleges en workshops: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen. Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...). Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.
Een tekort op één van de onderdelen (schriftelijk examen, leerlingentekst, mondelinge presentatie) resulteert in een tekort op het eindresultaat; het grootste tekort van een van de onderdelen resulteert in de eindscore.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Mondeling + Schriftelijk examen (100%)
1. Schriftelijk examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%) 2. Leerlingentekst (35%) 3. Presentatie (25%).
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Agogische vaardigheden 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171100032 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 36 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Een leraar heeft een belangrijke taak als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. Inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen zowel op individueel-psychologisch als op sociaal-psychologisch vlak is hiervoor noodzakelijk. Daarom worden in dit jaar verschillende onderdelen van de algemene, sociale, differentiële en ontwikkelingspsychologie besproken. Onderwerpen zoals waarneming, leren, motivatie, faalangst, intelligentie, adolescentiepsychologie, ... toegepast op onderwijs komen hierbij aan bod.
|
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij inzicht heeft in elementaire psycho-pedagogische concepten zoals: perceptie, leren, geheugen, intelligentie, motivatie, faalangst, ontwikkelingspsychologie, adolescentiepsychologie
- op basis van elementaire psycho-pedagogische inzichten kan de student het eigen handelen in de praktijkcontext organiseren
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- bereidheid om zich in te leven in uiteenlopende situaties
- bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren
- bereidheid tot interactief participeren
- bereidheid tot kritische ingesteldheid
- bereidheid tot samenwerken
|
LEERINHOUDEN
|
- competentiemodel van de opleiding
- waarnemen en werkelijkheid/sociale perceptie
- leren/leerstijlen/mindmapping
- werking van het geheugen
- denken en intelligentie
- motivatie en faalangst
- ontwikkelingspsychologie: adolescentiepsychologie
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus aangevuld met teksten en eigen nota's, videomateriaal
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
35
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- interactieve hoorcolleges
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- schriftelijk examen in december over de eerste helft van de leerstof:: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten
- schriftelijk examen in juni over de tweede helft van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
schriftelijk examen over het geheel van de leerstof. 100% van de punten
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Blik op de wereld 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171100033 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Michel Dries Kristien Roland Hans Ihmsen Heidi Gotink |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden (leercompetenties, informatiemanagement, taalvaardigheid) aan de hand van een goed onderbouwd theoretisch kader en het realiseren en verantwoorden van een praktische uitwerking.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Specifieke doelen voor de 1ste periode 1LO:
Informatieverwerking, taalvaardigheid en kritische zin. De student: · analyseert een tekst (oriënterend lezen); · schematiseert een tekst (schema maken); · vat een tekst samen (samenvatting schrijven); · beoordeelt een tekst kritisch; · schematiseert verschillende teksten over eenzelfde onderwerp; · vat verschillende teksten over eenzelfde onderwerp samen; · beoordeelt verschillende teksten over eenzelfde onderwerp kritisch. Specifieke doelen voor de 2ste periode 1LO: Informatiemanagement, informatieverwerking, taalvaardigheid en kritische zin. De student : · werkt volgens wetenschappelijk onderzoek; · zoekt efficiënt en kritisch op (informatiemanagement/onderzoeksvaardigheden); · refereert correct refereren; · verwerkt bronnen kritisch in een leerlingentekst; · maakt een poster (schematiseert de inhoud van een leerlingentekst), · maakt een kritische reflectie ivm leerproces, medestudent, bronnen, leerlingentekst, poster, vak, …
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
idem
|
LEERINHOUDEN
|
- Informatieverwerking: oriënterend lezen, analyseren, structureren, schematiseren, synthetiseren, samenvatten. - Wat is wetenschappelijk onderzoek? - Informatiemanagement: Bronnen opzoeken, beoordelen, analyseren, vergelijken en verwerken.
- Verwerking leerinhouden in schema, samenvatting, kritische tekst, leerlingentekst, poster
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handouts tijdens de contactmomenten aangeboden en digitaal beschikbaar op het electronisch platform.
Cursus Blik op de Wereld
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
13
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
3
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
1e periode: - Permanente evaluatie van leerproces: oriënterend lezen, schema, samenvatting - Productevaluatie: schema, samenvatting 1ste periode telt mee voor 40% van het jaartotaal - 20% proces (2 schema’s en 2 samenvattingen) - 40% product/schema - 40 % product/samenvatting met kritische noot 2e periode: Permanente evaluatie van leerproces: bronnen opzoeken, analyseren en verwerken Productevaluatie: referentielijst met verantwoording, leerlingentekst, posterpresentatie, kritische evaluatie 2de periode telt mee voor 60 % van het jaartotaal - 15 % proces (quiz & webdiploma & kritische tekst) - 15 % product poster - 70 % product leerlingentekst
Permanente evaluatie voor de werkcolleges en begeleidingssessies: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen. Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...). Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Aan de hand van een gegeven/overlegd onderwerp het volgende uitwerken: - schema (20%) - samenvatting (20%) - leerlingentekst met referentielijst en verantwoording (40%) - poster (10%) - kritische zelfevaluatie van proces en product. (10%)
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171100038 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 50 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Ingrid De Ridder |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus vertrekt vanuit de wereld van voeding en verzorging. De studenten zoeken oplossingen met de lector om het ontstaan en de gedragingen van materie te kunnen verklaren. Het vertrekpunt is altijd het dagelijkse leven. De studenten worden ook voorbereid om de leerstof van het tweede en derdejaar te kunnen begrijpen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De nodige chemische en fysische basiskennis aanbrengen om de specifieke onderwerpen in de andere cursussen te kunnen begrijpen.
Fysische gedragingen van water kunnen begrijpen
Chemische gedragingen vanuit wetenschappelijk oogpunt kunnen verklaren. Waarom lossen stoffen op in water? Wat heeft dit voor gevolg voor het water?
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Module 1: chemie rond water: oplosbaarheid, welke stoffen, concentraties,welke reacties.....
fasenovergangen van water, ................
Module 2 organische oplosmiddelen, vetten, eiwitten, sacchariden, .............
rubber, aardolie, aardgas, benzine, margarine, vruchtenaroma's,
|
STUDIEMATERIAAL
|
eigen cursussen:
deel 1 wetenschappelijke ondersteuning
deel 2 koolstofchemie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
64
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
In de hoor en werkcollege zitten veel oefeningen om alles met de lector samen in te oefenen.
Verder zijn er nog een heel deel oefeningen die zelfstandig uitgevoerd kunnen worden en verbeterd worden door de lector.
Er is een educatief pakket rond chemie dat online beschikbaar is
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
december deel 1
juni deel 2
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Dit is een jaarvak. In het totaal moet je geslaagd zijn.
Bij herexamen moeten de leerstof van module1 en van module 2 herdaan worden.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Verzorging - vakdidactiek 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4170900016 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 64 | Aantal studiepunten: | 8 | Totaal studietijd: | 208 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Jan Lodewijks |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Theorie verzorging Vakdidactiek verzorging Praktijk verzorging
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kent voor het onderdeel theorie verzorging: - de basisprincipes om kwaliteitsgericht te werken. - de basisprincipes van de textielzorg. - de belangrijkste aandoeningen uit de personenzorg.
De student leert voor het onderdeel vakdidactiek verzorging: - werken met de leerplannen. - op zoek gaan naar bruikbare bronnen. - een lesbegin, leerlingentekst, demonstratie en organisatieplan op te stellen.
De leerling kan voor het onderdeel praktijk verzorging: - functionele en decoratieve werkstukken vervaardigen. - wassen en strijken van éénvoudige kledingstukken. - onderhouden van materialen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
Theorie verzorging: - kwaliteitsgericht werken - textielzorg - klein huishouden - personenzorg (huid, haar, tanden, voeten, handen, oren, ogen, geslachtsorganen, ...)
Vakdidactiek verzorging: leerplannen eerste graad verzorging, bronnen verzamelen, lesbegin, leerlingentekst, demonstratie, organisatieplan.
Praktijk verzorging: - functionele en decoratieve werkstukken - textielzorg - klein huishouden - personenzorg
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus verzorging 1ste jaar Jan Lodewijks
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
28
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
40% permanente evaluatie 20% werken tijdens de les 20% vakdidactiek
60% examen 20% theorie deel 1 20% theorie deel 2 20% praktijk deel 1 en 2
Je moet voor de 5 componenten slagen om te kunnen slagen voor verzorging.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 40% |
20% theorie deel 1 20% theorie deel 2
Punten verkregen tijdens de permanente evaluatie en het praktijkexamen kunnen niet hernomen worden.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Voeding - vakdidactiek 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4170900015 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 64 | Aantal studiepunten: | 8 | Totaal studietijd: | 208 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Annemie Seghers |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Kennis en practisch samenstellen van gezonde voeding. Hygiënisch, methodisch en economisch werken in de keuken. Aspecten als kennis van materiaal, veiligheid, ergonomie, milieubewustzijn en onderhoud komen geïntegreerd in de lessen aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out. Uit creativiteit bij realisatie van de opdrachten.Werkt actief mee bij de voorbereiding en realisatie van groepsopdrachten.
Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van techniek en materiaal. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie en massamedia.
Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereid en afspraken gerespecteerd.
Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO. Kan moeilijkheden en aandachtspunten in recepten aanduiden0.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Bereid zijn tot samenwerken.
ICT vaardigheden
|
LEERINHOUDEN
|
Algemene voedingsleer en voedingsvoorlichting .
Warenkennis, koffie, thee, brood, deegwaren, rijst, aardappelen, groenten, fruit, melk, melkproducten, eieren, vlees, vis en bereidingsvetten.
Receptenleer en kooktechnieken.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Plantijn-cursus. Voeding 1 8Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008 . J.G. Van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers, 2009. Leerplannen Brochures voedinsvoorlichting. Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
24
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Permanente evaluatie 40%
- 30% voorbereiding en oefeningen en werk tijdens de les
- 10% Vakdidactiek
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Praktijk examen 20% ( juni) Theorieexamen 40% ( 2 deelexamens, december en juni)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Theoretisch examen kan hernomen worden. De punten voor permanente evaluatie en het praktijkexamen blijven behouden.
|
|
|
| |
|
|
|
|