ECTS-database Plantijn Hogeschool
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken
  
cataloognrbenamingstudiepunten
4171000005PKV - methodiek 16
4171000006PKV - methodiek 26
4171000007Groeiportfolio - stage PKV 13
4171100004Digitale didactiek 13
4171100023Communicatieve vaardigheden 13
4171100024Algemene didactiek 15
4171100030Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 14
4171100031Taalbeheersing - expressie4
4171100032Agogische vaardigheden 14
4171100033Blik op de wereld 13
4171100038Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 13
4170900016Verzorging - vakdidactiek 18
4170900015Voeding - vakdidactiek 18
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - PKV - methodiek 1
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
Code:4171000005
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:inleidend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Semester 1
Contacturen:64
Aantal studiepunten:6
Totaal studietijd:156
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Lore Suls
Lise Godschalk

 

KORTE OMSCHRIJVING

Deel 1
Terreinverkenning en algemene kennismaking met alles wat aan kunst en cultuur refereert, in het eigen leven en in de culturele omgeving.                                                                                                                      
Actieve kennismaking met woord, beeld, beweging
Deel 2
Inleiding in de kunstgeschiedenis (Beeldende kunst)
Verkennen van Kunsteducatieve werkveld

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

Deel 1
- Zichzelf plaatsen in eigen culturele contect   
- Uitdagen tot kritisch, bewust en actief omgaan met alles wat aan kunst en cultuur refereert vanuit zichzelf en vanuit de eigen culturele omgeving.  
- Kennismaking op actieve manier met het domein beeldende kunst, woord, beweging
Deel 2
- Kennismaking op receptieve, reflectieve of actieve manier met de verschillende domeinen in de kunst beeldende kunst, muziek, woord, literatuur, beweging....                                                                         
- Kijken, luisteren , ervaren en evalueren van culturele activiteiten en professionele kunstproducten.
- Kennismaking met creatieve processen.                                                                                               
                                                                 




VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
geen

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

Deel 1

 

Theoretisch luik:

- Lezing algemeen beleidskader kunsteducatie in Vlaanderen door Jelle Degrauwe van ‘Kunst in zicht’

 

Praktijkgericht luik:

- Presenteren cultureel en kunstzinnig zelfportret

- Verkennen en inventariseren van de culturele omgeving ‘het Zuid’ Antwerpen binnen algemeen beleidskader kunsteducatie in Vlaanderen.

- Tweedaagse actieve workshop kunsteducatie via beeld, dans, muziek, drama, door Tijl Bossuyt van ‘De Veerman’

 

Deel 2

 

Theoretisch luik:

-       Inleiding in kunstgeschiedenis (Beeldende kunst)

-       Verkennen van het kunsteducatieve veld in Vlaanderen

 

Praktijkgericht luik:

-       Tentoonstellingen bezoeken (Beeldende kunst)

-       Inzoomen op kunsteducatieve organisaties die tijdens de

vormingsweek (februari/maart) bezocht zullen worden


STUDIEMATERIAAL

Deel 1
- Cursus lector

Deel 2
- Cursus lector
- Cursus/naslagwerk Kunstdomeinen
- Cursus/naslagwerk Beeldbeschouwing begrippen
- Cursus/naslagwerk Kunstbeschouwen - Kunstkijken
- Cursus/naslagwerk Belangrijkste stijlen en stromingen in de kunst na 1900


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 11

%
practicum en oefeningen:

  20

%

vormen van groepsleren:

  10

%
Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%


60% Permanente evaluatie.

40% Schriftelijk examen over de inhoud van de verschillende cursussen.

Verhouding : Deel 1: 50 % - Deel 2: 50 % in de totale score
 

  • Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
    Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

  • Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

  • tijd voor examinering
    uren

    4 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    Schriftelijk examen over de verschillende inhouden.
    Taken en opdrachten kunnen opnieuw of afgemaakt worden. Instructies daarvoor worden door de student opgevraagd voor 1 juli 2011.

     
    Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - PKV - methodiek 2
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
    Code:4171000006
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:inleidend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Semester 2
    Contacturen:48
    Aantal studiepunten:6
    Totaal studietijd:156
    Examencontract:niet mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Lore Suls
    Lise Godschalk

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Deel 1

    Kunsteducatie, onderwijs en creatief denken theoretische en praktische benadering. Eerste kennismaking met kunst-educatieve methodieken.

    Deel 2

    Theoretisch luik:

    - Postmoderne kunst (Beeldende kunst)

    - Media-educatie & Multimediale geletterdheid 

    Praktijkgericht luik:

    - Inleiding in projectwerking

     


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • SO101 Handelt integer en respectvol.
    • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
    • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
    • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
    • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    • SO211 Creatief zijn.
    • SO212 Kan organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
    • SO314 Werkt doelgericht.
    • SO315 Kan emanciperend werken.
    • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
    • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    Deel 1

    - kennis kunsteducatieve methodieken

    - toepassen van methodieken in klein project 

    Deel 2

    - Uitdagen tot kritisch, bewust en actief omgaan met de wisselwerking tussen kunst/cultuur & educatie
    - Kennis, vaardigheden en attitudes verwerven om bewust, kritisch en actief te kunnen bewegen in de gemedialiseerde wereld.
    - Actieve kennismaking met projectwerking 

     


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    geen

    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN

    Deel 1

    Theoretisch luik:

    - Lezing 'klaverbladtheorie' door Tijl Bossuyt van 'de Veerman'

    - Soorten kunsteducatie, plaats binnen het onderwijs

    - Creatief denken 

    Praktisch gericht luik:

    - Toepassing theorie tijdens het opzetten van eenvoudig kunstzinnige activiteit binnen het eigen vakgebied Mode of Voeding

      

    Deel 2

    Theoretisch luik:

    - Postmoderne kunst (Beeldende kunst)

    - Media-educatie & Multimediale geletterdheid + Gastlezing/uitstap

     

    Praktijkgericht luik:

    - Inleiding in projectwerking 



    STUDIEMATERIAAL

    Deel 1

    Cursus lector


    Deel 2  

    Cursus lector

                                                                                                                                                       


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     12

    %
    practicum en oefeningen:

      20

    %

    vormen van groepsleren:

      10

    %
    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    60% Permanente evaluatie
    40% Schriftelijk examen

    verhouding: Deel 1: 60% - Deel 2: 40%

    Schriftelijk examen over de inhouden van Module 2

    Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
    Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

     

    Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.


    tijd voor examinering
    uren

    4 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    Schriftelijk examen over de inhouden van Module 2.

     
    Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Groeiportfolio - stage PKV 1
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
    Code:4171000007
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:inleidend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Semester 2
    Contacturen:40
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:niet mogelijk
    Deliberatie:niet mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Lore Suls

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    In het kader van het vak PKV gaan de studenten PKV1 op vormingsweek. In deze 5 daagse interactieve week, volgen de studenten verscheidene vormingen/workshops  bij erkende  kunsteducatieve organisaties in Vlaanderen. Verscheidene disciplines (beeld, media, muziek, drama, ...) komen hier aan bod. De week beoogt een ideale leeromgeving, waarin praktijk en ervaringsgerichtheid gekoppeld wordt aan een inhoudelijke omkadering. In het kader van dit vormingstraject schrijft men telkens een verslag adhv een aantal peilers, maakt men een vergelijkende studie met betrekking tot 2 organisaties, waaraan eveneens een  klassikaal presentatiemoment is verbonden. De student bundelt na afloop deze opdrachten onder de vorm van een groeiportfolio, waarbij het persoonlijk perspectief centraal staat.

    Het is de opzet om op korte termijn veel verschillende visies binnen het werkveld aan bod te laten komen. Daarnaast ervaren de studenten al doende de diversiteit binnen de kunsteducatie. Tot slot heeft de vormingsweek de intentie een verbredende kijk aan te bieden aangaande kunsteducatieve werkvormen, alternatieve begeleidershoudingen, visieontwikkeling mbt kunsteducatie & kunsteducatieve methodieken.

     

    .


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • SO101 Handelt integer en respectvol.
    • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
    • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
    • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
    • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    • SO211 Creatief zijn.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO314 Werkt doelgericht.
    • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
    • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    - Kennis verwerven betreffende de mogelijke beroepspraktijk
    - Inzicht verwerven in:
    1. De verschillende visies, begeleidershoudingen, structuren & opbouw van de vormingen. Bijkomend leert de student deze aspecten begrijpen en bespreken.
    2. Kunsteducatieve methodieken, creatieve werkvormen, binnen het werkveld van de kunsteducatie
    3. De eigen mogelijkheden met betrekking tot het uitoefenen van een functie in dit domein
    4. Vaardigheden die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van een functie  in de beoogde beroepspraktijk
    5. De nuances tussen de verschillende kunsteducatieve organisaties en de gelijkenissen en eveneens deze verschillen leren benoemen onder de vorm van een heldere verslaggeving en presentatie.


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    geen

    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN
    Inhouden module 1 PKV

    STUDIEMATERIAAL
    Verschillende inhouden Module 1 PKV

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     30

    %
    practicum en oefeningen:

      10

    %

    vormen van groepsleren:

      10

    %
    Verdere toelichting:

    Opbouw vormingstraject:

    1. Verplichte en gemotiveerde deelname aan 4 vormingen bij uiteenlopende kunsteducatieve organisaties in Vlaanderen

    2. Individuele verslaggeving & evaluatiemoment in groep na elk vormingsmoment

    3. Na afloop contactmoment met lector ter ondersteuning v/h presentatiemoment & zelfstandig voorbereiden van vergelijkende studie & presentatie (peer-assessment).

    4. Na afloop vormingsweek, klassikaal presentatiemoment over de vergelijkende studie

    5. Indienen persoonlijke werkmap op uiterlijke deadline & eindevaluatie


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    20% persoonlijke verslaggeving, 20% vergelijkende studie, 25% creatieve presentatie, 35 % persoonlijke inzet en engagement tijdens deelname aan vormingsweek

    In geval van (on)gewettigde afwezigheid wordt er een alternatieve opdracht voorzien door de lector. De student neemt hiervoor zelf de nodige initiatieven ten laatste 1 week na de vormingsweek.  

    Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.


    tijd voor examinering
    uren

     

    Tweede examenperiode

    Er is geen herkansing mogelijk voor de vormingsweek PKV, noch voor het bijhorend takenpakket.

    er is geen deliberatie mogelijk

     

     
    Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Digitale didactiek 1
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
    Code:4171100004
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:inleidend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
    Contacturen:26
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:niet mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Roald Santens

     

    KORTE OMSCHRIJVING
    Digitale didactiek 1 introduceert de beginnende leerkracht tot enkele basisvaardigheden om later in het beroepsleven efficiënt te kunnen werken. Werkblaadjes en cursusteksten krijgen een aantrekkelijke en beheersbare opmaak door gebruik te maken van stijlen. Puntenlijsten blijven beheersbaar in een rekenblad. Presentaties zijn geen visuele hoogstandjes, maar een doordachte en goed opgebouwde ondersteuning van lessen.
    Digitale didactiek 1 wil de beginnende leerkracht leren om minder tijd aan de computer te spenderen zodat er meer aandacht kan gaan naar inhoud.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

      Algemene beroepsgerichte competenties
      • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
      • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
      • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
      • SO212 Kan organiseren.
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • Gebruikt ICT als efficiënt hulpmiddel bij het uitvoeren van onderwijstaken.
        • Gebruikt stijlen als basis voor de layout van documenten in Word 2007.
        • Beheert efficiënt een puntenbestand in Excel 2007.
        • Maakt didactisch verantwoorde visuele lesondersteuning met PowerPoint 2007.
      • Gebruikt de ICT-infrastructuur als deel van het eigen leerproces.
      • Zoekt informatie op, selecteert doordacht en presenteert op een didactische manier.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      geen

      Andere begincompetenties
      • leergierig zijn
      • flexibel zijn

      LEERINHOUDEN
      • Gebruik van ICT in de (hoge)schoolomgeving
      • Hardware
      • Zoeken op internet
      • Word 2007 : opmaken van documenten
      • Excel 2007: puntentabel maken en beheren
      • Powerpoint 2007: aangenaam en doordacht presenteren

      STUDIEMATERIAAL
      • Syllabus Digitale Didactiek 1, Santens, R., 2010.
      • BB-cursus Digitale Didactiek 1

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       42

      %
      practicum en oefeningen:

        0

      %

      vormen van groepsleren:

        0

      %
      Verdere toelichting:
      Werkcolleges om vaardigheden in te oefenen.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      totaal cijfer examen100%

      • Praktisch examen (juni): behandelde leerinhouden kunnen toepassen (100%)

      tijd voor examinering
      uren

      4 

      Tweede examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      totaal cijfer examen100%

      • Het praktijkexamen van juni kan hernomen worden (100%).
       
      Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Communicatieve vaardigheden 1
        
      O.O. heeft componenten:Neen
      Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
      Code:4171100023
      Academiejaar:2011-2012
      Type:kern,
      Niveau:inleidend
      Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
      Contacturen:28
      Aantal studiepunten:3
      Totaal studietijd:78
      Examencontract:mogelijk
      Deliberatie:mogelijk
      Vrijstelling:mogelijk
      Onderwijstaal:Nederlands,
      Lector(en)Kristien Roland

       

      KORTE OMSCHRIJVING
      Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht. Communicatieve wetmatigheden vanuit de Transactionele Analyse en vergadertechnieken worden besproken.

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • SO101 Handelt integer en respectvol.
      • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
      • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
      • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • SO205 Stelt zich assertief op.
      • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
      • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
      • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
      • SO211 Creatief zijn.
      • SO212 Kan organiseren.
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO317 Werkt leerlinggericht.
      • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
      • inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
      • dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
      • situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
      • bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
      • inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
      • stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
      • blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
      • alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren
      • erkennend kunnen reageren op een klasgroep
      • ego-toestanden volgens de Transactionele Analayse kunnen herkennen bij zichzelf en anderen
      • complementaire, kruis- en verdoken transacties kunnen herkennen en van daaruit gepast kunnen reageren
      • het begrip Geïntegreerde Volwassene kunnen omschrijven en kunnen plaatsen in het eigen groeiproces
      • effeciënt kunnen vergaderen

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      geen

      Andere begincompetenties
      • bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren
      • bereidheid om interactief te participeren

      LEERINHOUDEN
      • communicatiemodel
      • communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
      • stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
      • zichtbare en hoorbare expressieve factoren
      • basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren
      • Transactionele Analyse: ego-toestanden, transacties, Geïntegreerde Volwassene 
      • vergadertechnieken 

      STUDIEMATERIAAL
      cursus aangevuld met teksten en eigen nota's
      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       34

      %
      practicum en oefeningen:

        0

      %

      vormen van groepsleren:

        0

      %
      Verdere toelichting:
      • interactieve hoorcolleges met onderwijsgesprekken, klasgesprekken, oefeningen

       


      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      totaal cijfer examen100%

      • juni schriftelijk examen met inzichts- en toepassingsvragen over het geheel van de leerstof, 75% van de punten
      • de studenten maken een reflectieopdracht omtrent hun communicatieve vaardigheden die meetelt voor 25% van de punten

       


      tijd voor examinering
      uren

      3 

      Tweede examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      totaal cijfer examen100%

      • schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen; 75% van de punten
      • de reflectieopdracht kan hermaakt worden voor de 2e zittijd wanneer deze in eerste zit niet voldoet. Wanneer deze wel voldoet worden de punten van de eerste zittijd overgenomen.
       
      Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Algemene didactiek 1
        
      O.O. heeft componenten:Neen
      Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
      Code:4171100024
      Academiejaar:2011-2012
      Type:kern,
      Niveau:inleidend
      Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
      Contacturen:54
      Aantal studiepunten:5
      Totaal studietijd:130
      Examencontract:mogelijk
      Deliberatie:mogelijk
      Vrijstelling:mogelijk
      Onderwijstaal:Nederlands,
      Lector(en)Hans Ihmsen

       

      KORTE OMSCHRIJVING

      Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden en om tijdens een les rekening mee te houden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding.


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
        • SO314 Werkt doelgericht.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De studenten kunnen lessen voorbereiden, rekening houdend met elke leerling.
        • De studenten kunnen een lesvoorbereiding maken voor een eenvoudig gestructureerde les, rekening houdend met al de ingrediënten van een les (doelen en leerstof, leerprocessen, onderwijsprincipes, werkvormen, leerinhouden en evaluatie). 
        • De studenten kunnen de verschillende componenten die een les beïnvloeden theoretisch en praktisch illustreren.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        geen

        Andere begincompetenties
        De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs.
        LEERINHOUDEN
        • Structuur van het onderwijs in Vlaanderen
        • Het didactisch model
        • De beginsituatie
        • Doelgericht werken
        • Didactische principes
        • Werkvormen
        • Een lesvoorbereiding maken
        • Didactische media
        • Leerinhouden
        • Evaluatie

        STUDIEMATERIAAL
        Cursus Pedagogische wetenschappen 1 LO, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten
        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         40

        %
        practicum en oefeningen:

          4

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:
        • Hoorcolleges
        • Oefeningen en opdrachten

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen100%

        Schriftelijk examen in december (65%), schriftelijk examen in juni (35%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste examen in december. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.

        tijd voor examinering
        uren

        6 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen100%

        Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.
         
        Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 1
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
        Code:4171100030
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:inleidend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
        Contacturen:80
        Aantal studiepunten:4
        Totaal studietijd:104
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:niet mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Kristien Roland

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van vijf weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basisdidactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hij observeert tevens gedurende 8u de klassen waar hij les aan zal geven. (studenten met minor PKV observeren 6u) Hierna gaat hij samen met een andere student gedurende twee weken op extramuros stage. In totaal geven beide studenten 14u zelfstandig les in de eerste graad, A- en B-stroom, aangevuld met de tweede graad. De lesvoorbereidingen dienen voor alle lessen samen gemaakt te worden. De studenten wonen elkaars lessen steeds bij en werken hiervoor een observatieopdracht uit. Zij observeren ook elke 2 nevenactiviteiten. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven kwaliteiten en werpunten gereflecteerd op de hogeschool. ( voor een gedetailleerde beschrijving van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)

        Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een realistisch-positieve kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor dit eerste jaar ligt op het inzicht in de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken. De student maakt van deze opdrachten een persoonlijke bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn medestudenten en aan de groeiportfoliobegeleiders. (voor meer info zie bundel 'groeiportfolio')


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO101 Handelt integer en respectvol.
        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO205 Stelt zich assertief op.
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
        • SO314 Werkt doelgericht.
        • SO317 Werkt leerlinggericht.
        • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        de student weet zelfstandig 14 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor leerlingen van de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten

        de student reflecteert over de eigen lespraktijk

        de studentwerkt aan verbeterpunten

        de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        geen

        Andere begincompetenties

        bereidheid tot inzet

        bereidheid tot reflectie

        bereidheid tot positief-constructieve actie


        LEERINHOUDEN
        cursussen Major en Algemene Vakken van het eerste opleidingsjaar
        STUDIEMATERIAAL

        leerplan en eindtermen

        handboeken en cursussen

        vakliteratuur

        observatieopdrachten

        leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders

        eigen reflecties


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         12

        %
        practicum en oefeningen:

          38

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:
        voor verdere toelichting zie stagevademecum

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode

        de intramuros stage is in essentie een stage waar de student leert uit fouten. De student krijgt werkpunten geformuleerd voor de extramuros stage. Er is geen omzetting van zijn prestatie in punten.

        de extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt voor 90% van de punten

        de uitwerking van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten


        tijd voor examinering
        uren

         

        Tweede examenperiode

        er is geen herkansing mogelijk voor de stage, noch voor groeiportfolio.

        er is geen deliberatie mogelijk

         

         
        Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Taalbeheersing - expressie
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
        Code:4171100031
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:inleidend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
        Contacturen:36
        Aantal studiepunten:4
        Totaal studietijd:104
        Examencontract:mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Heidi Gotink

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:

        - taalbeheersing (werkcolleges),
        - expressieve vaardigheden (workshop).


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

          Algemene beroepsgerichte competenties
          • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
          Beroepsspecifieke competenties

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            Specifieke doelstellingen per periode
            Periode 1
          • De student schrijft specifieke teksten voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur.
          • De student schrijft correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in.
            Periode 2
          • De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.
          • De student beoordeelt teksten op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen. 
             

          • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
            geen

            Andere begincompetenties

            Algemeen Nederlands (Europese Taalnorm C1) + basiskennis grammaticale terminologie.


            LEERINHOUDEN
            Schriftelijke en Mondelinge vaardigheden 
            • correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw,
            • tekstsamenhang en tekststructuur,
            • samenvatten,
            • leerlingentekst schrijven,
            • presentatietechnieken, mondelinge presentaties,
            • stembeheersing en uitspraak,
            • expressieve vaardigheden.

            STUDIEMATERIAAL
            • cursus van de lector + eigen aanvullingen en notities
            • oefenmateriaal op e-campus + leersites + campusbibliotheek

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm    
            hoor- en werkcolleges:

             24

            %
            practicum en oefeningen:

              16

            %

            vormen van groepsleren:

              0

            %
            Verdere toelichting:

            Taalbeheersing:

            • werkcolleges,
            • oefeningensessies: individueel en in groep (telkens met coaching).

            Expressieve vaardigheden:

            • workshop verzorgd door een externe en interne organisatie.


            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            totaal cijfer examen100%

            Permanente evaluatie + examen (100%)
            1. Schriftelijk examen 1ste periode: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%)
            2. Schriftelijke communicatieopdracht: leerlingentekst 2de periode (35%)
            • inhoud,
            • structuur en opmaak,
            • leesbaarheid,
            • correct taalgebruik.

            3. Mondelinge presentatie 2de periode (25%)
            • inhoud en structuur,
            • expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale),
            • contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid),
            • uitspraak en stembeheersing (intonatie, tempo, volume, taalzuiverheid).
            Permanente evaluatie voor de werkcolleges en workshops: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen.
            Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...).
            Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. 
            Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

            Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.

            Een tekort op één van de onderdelen (schriftelijk examen, leerlingentekst, mondelinge presentatie) resulteert in een tekort op het eindresultaat; het grootste tekort van een van de onderdelen resulteert in de eindscore.  

            tijd voor examinering
            uren

            4 

            Tweede examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            totaal cijfer examen100%

            Mondeling + Schriftelijk examen  (100%)

            1. Schriftelijk examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%)
            2. Leerlingentekst (35%)
            3. Presentatie (25%).

             
            Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Agogische vaardigheden 1
              
            O.O. heeft componenten:Neen
            Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
            Code:4171100032
            Academiejaar:2011-2012
            Type:kern,
            Niveau:inleidend
            Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
            Contacturen:36
            Aantal studiepunten:4
            Totaal studietijd:104
            Examencontract:mogelijk
            Deliberatie:mogelijk
            Vrijstelling:mogelijk
            Onderwijstaal:Nederlands,
            Lector(en)Kristien Roland

             

            KORTE OMSCHRIJVING
            Een leraar heeft een belangrijke taak als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. Inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen zowel op individueel-psychologisch als op sociaal-psychologisch vlak is hiervoor noodzakelijk. Daarom worden in dit jaar verschillende onderdelen van de algemene, sociale, differentiële en ontwikkelingspsychologie besproken. Onderwerpen zoals waarneming, leren, motivatie, faalangst, intelligentie, adolescentiepsychologie, ... toegepast op onderwijs komen hierbij aan bod.


            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • SO101 Handelt integer en respectvol.
            • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
            • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
            • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • SO205 Stelt zich assertief op.
            • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
            • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
            • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
            • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
            • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
            • SO212 Kan organiseren.
            Beroepsspecifieke competenties
            • SO317 Werkt leerlinggericht.
            • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            - de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij inzicht heeft in elementaire psycho-pedagogische concepten zoals: perceptie, leren, geheugen, intelligentie, motivatie, faalangst, ontwikkelingspsychologie, adolescentiepsychologie

            - op basis van elementaire psycho-pedagogische inzichten kan de student het eigen handelen in de praktijkcontext organiseren


            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
            geen

            Andere begincompetenties

            - bereidheid om zich in te leven in uiteenlopende situaties

            - bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren

            - bereidheid tot interactief participeren

            - bereidheid tot kritische ingesteldheid

            - bereidheid tot samenwerken


            LEERINHOUDEN

            - competentiemodel van de opleiding

            - waarnemen en werkelijkheid/sociale perceptie

            - leren/leerstijlen/mindmapping

            - werking van het geheugen

            - denken en intelligentie

            - motivatie en faalangst

            - ontwikkelingspsychologie: adolescentiepsychologie


            STUDIEMATERIAAL
            cursus aangevuld met teksten en eigen nota's, videomateriaal
            WERKVORMEN
            Soort werkvorm    
            hoor- en werkcolleges:

             35

            %
            practicum en oefeningen:

              0

            %

            vormen van groepsleren:

              0

            %
            Verdere toelichting:

            - interactieve hoorcolleges

             


            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            totaal cijfer examen100%

            - schriftelijk examen in december over de eerste helft van de leerstof:: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten

            - schriftelijk examen in juni over de tweede helft van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten


            tijd voor examinering
            uren

            3 

            Tweede examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            totaal cijfer examen100%

            schriftelijk examen over het geheel van de leerstof. 100% van de punten
             
            Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Blik op de wereld 1
              
            O.O. heeft componenten:Neen
            Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
            Code:4171100033
            Academiejaar:2011-2012
            Type:kernondersteunend,
            Niveau:inleidend
            Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
            Contacturen:28
            Aantal studiepunten:3
            Totaal studietijd:78
            Examencontract:niet mogelijk
            Deliberatie:mogelijk
            Vrijstelling:mogelijk
            Onderwijstaal:Nederlands,
            Lector(en)Michel Dries
            Kristien Roland
            Hans Ihmsen
            Heidi Gotink

             

            KORTE OMSCHRIJVING

            Ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden (leercompetenties, informatiemanagement, taalvaardigheid) aan de hand van een goed onderbouwd theoretisch kader en het realiseren en verantwoorden van een praktische uitwerking.

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • SO101 Handelt integer en respectvol.
            • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
            • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
            • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
            Beroepsspecifieke competenties
            • SO317 Werkt leerlinggericht.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            Specifieke doelen voor de 1ste periode 1LO:
            Informatieverwerking, taalvaardigheid en kritische zin.
            De student:
            ·      analyseert een tekst (oriënterend lezen);
            ·      schematiseert een tekst (schema maken);
            ·      vat een tekst samen (samenvatting schrijven);
            ·      beoordeelt een tekst kritisch;
            ·      schematiseert verschillende teksten over eenzelfde onderwerp;
            ·      vat verschillende teksten over eenzelfde onderwerp samen;
            ·      beoordeelt verschillende teksten over eenzelfde onderwerp kritisch.
             
            Specifieke doelen voor de 2ste periode 1LO:
            Informatiemanagement, informatieverwerking, taalvaardigheid en kritische zin.
            De student :
            ·        werkt volgens wetenschappelijk onderzoek;
            ·        zoekt efficiënt en kritisch op (informatiemanagement/onderzoeksvaardigheden);  
            ·        refereert correct refereren;
            ·        verwerkt bronnen kritisch in een leerlingentekst;
            ·        maakt een poster (schematiseert de inhoud van een leerlingentekst),
            ·        maakt een kritische reflectie ivm leerproces, medestudent, bronnen, leerlingentekst, poster, vak, …


            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
            geen

            Andere begincompetenties
            idem
            LEERINHOUDEN


            - Informatieverwerking: oriënterend lezen, analyseren, structureren, schematiseren, synthetiseren, samenvatten.
            - Wat is wetenschappelijk onderzoek?
            - Informatiemanagement: Bronnen opzoeken, beoordelen, analyseren, vergelijken en verwerken.

            - Verwerking leerinhouden in schema, samenvatting, kritische tekst, leerlingentekst, poster

             


            STUDIEMATERIAAL

            Handouts tijdens de contactmomenten aangeboden en digitaal beschikbaar op het electronisch platform.

            Cursus Blik op de Wereld


            WERKVORMEN
            Soort werkvorm    
            hoor- en werkcolleges:

             20

            %
            practicum en oefeningen:

              13

            %

            vormen van groepsleren:

              3

            %
            Verdere toelichting:

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            totaal cijfer examen100%



            1e periode:
            - Permanente evaluatie van leerproces: oriënterend lezen, schema, samenvatting
            - Productevaluatie: schema, samenvatting
            1ste periode telt mee voor 40% van het jaartotaal
            - 20% proces (2 schema’s en 2 samenvattingen)
            - 40% product/schema
            - 40 % product/samenvatting met kritische noot
            2e periode: Permanente evaluatie van leerproces: bronnen opzoeken, analyseren en verwerken
            Productevaluatie: referentielijst met verantwoording, leerlingentekst, posterpresentatie, kritische evaluatie 
            2de periode telt mee voor 60 % van het jaartotaal
            - 15 % proces (quiz & webdiploma & kritische tekst)
            - 15 % product poster
            - 70 % product leerlingentekst 

             Permanente evaluatie voor de werkcolleges en begeleidingssessies: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen.
            Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...).
            Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. 
            Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

            Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.

            tijd voor examinering
            uren

            0 

            Tweede examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            totaal cijfer examen100%


            Aan de hand van een gegeven/overlegd onderwerp het volgende uitwerken:
            - schema (20%)
            - samenvatting (20%)
            - leerlingentekst met referentielijst en verantwoording (40%)
            - poster (10%)
            - kritische zelfevaluatie van proces en product. (10%)
             
            Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 1
              
            O.O. heeft componenten:Neen
            Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
            Code:4171100038
            Academiejaar:2011-2012
            Type:kern,
            Niveau:inleidend
            Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
            Contacturen:50
            Aantal studiepunten:3
            Totaal studietijd:78
            Examencontract:mogelijk
            Deliberatie:mogelijk
            Vrijstelling:mogelijk
            Onderwijstaal:Nederlands,
            Lector(en)Ingrid De Ridder

             

            KORTE OMSCHRIJVING
            De cursus vertrekt vanuit de wereld van voeding en verzorging.  De studenten zoeken oplossingen met de lector om het ontstaan en de gedragingen van materie te kunnen verklaren.  Het vertrekpunt is altijd het dagelijkse leven.  De studenten worden ook voorbereid om de leerstof van het tweede en derdejaar te kunnen begrijpen.

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

              Algemene beroepsgerichte competenties
                Beroepsspecifieke competenties
                • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                De nodige chemische en fysische basiskennis aanbrengen om de specifieke onderwerpen in de andere cursussen te kunnen begrijpen.

                Fysische gedragingen van water kunnen begrijpen

                Chemische gedragingen vanuit wetenschappelijk oogpunt kunnen verklaren.  Waarom lossen stoffen op in water?  Wat heeft dit voor gevolg voor het water? 


                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                geen

                Andere begincompetenties
                geen
                LEERINHOUDEN

                Module 1: chemie rond water: oplosbaarheid, welke stoffen, concentraties,welke reacties.....

                fasenovergangen van water, ................

                Module 2 organische oplosmiddelen, vetten, eiwitten, sacchariden, .............

                rubber, aardolie, aardgas, benzine, margarine, vruchtenaroma's,


                STUDIEMATERIAAL

                eigen cursussen:

                deel 1 wetenschappelijke ondersteuning

                deel 2 koolstofchemie


                WERKVORMEN
                Soort werkvorm    
                hoor- en werkcolleges:

                 64

                %
                practicum en oefeningen:

                  0

                %

                vormen van groepsleren:

                  0

                %
                Verdere toelichting:

                In de hoor en werkcollege zitten veel oefeningen om alles met de lector samen in te oefenen.

                Verder zijn er nog een heel deel oefeningen die zelfstandig uitgevoerd kunnen worden en verbeterd worden door de lector.

                Er is een educatief pakket rond chemie dat online beschikbaar is


                EVALUATIE

                Eerste examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                totaal cijfer examen100%

                december deel 1

                juni deel 2


                tijd voor examinering
                uren

                4 

                Tweede examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                totaal cijfer examen100%

                Dit is een jaarvak.  In het totaal moet je geslaagd zijn.

                Bij herexamen moeten de leerstof van module1 en van module 2  herdaan worden.

                 
                Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Verzorging - vakdidactiek 1
                  
                O.O. heeft componenten:Neen
                Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
                Code:4170900016
                Academiejaar:2011-2012
                Type:kern,
                Niveau:inleidend
                Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
                Contacturen:64
                Aantal studiepunten:8
                Totaal studietijd:208
                Examencontract:niet mogelijk
                Deliberatie:mogelijk
                Vrijstelling:mogelijk
                Onderwijstaal:Nederlands,
                Lector(en)Jan Lodewijks

                 

                KORTE OMSCHRIJVING
                Theorie verzorging
                Vakdidactiek verzorging
                Praktijk verzorging

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
                • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
                • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
                • SO211 Creatief zijn.
                • SO212 Kan organiseren.
                Beroepsspecifieke competenties
                • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
                • SO314 Werkt doelgericht.
                • SO317 Werkt leerlinggericht.
                • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                De student kent voor het onderdeel theorie verzorging:
                - de basisprincipes om kwaliteitsgericht te werken.
                - de basisprincipes van de textielzorg.
                - de belangrijkste aandoeningen uit de personenzorg.

                De student leert voor het onderdeel vakdidactiek verzorging:
                - werken met de leerplannen.
                - op zoek gaan naar bruikbare bronnen.
                - een lesbegin, leerlingentekst, demonstratie en organisatieplan op te stellen.

                De leerling kan voor het onderdeel praktijk verzorging:
                - functionele en decoratieve werkstukken vervaardigen.
                - wassen en strijken van éénvoudige kledingstukken.
                - onderhouden van materialen.




                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                geen

                Andere begincompetenties
                Geen

                LEERINHOUDEN
                Theorie verzorging:
                - kwaliteitsgericht werken
                - textielzorg
                - klein huishouden
                - personenzorg (huid, haar, tanden, voeten, handen, oren, ogen, geslachtsorganen, ...)

                Vakdidactiek verzorging:
                leerplannen eerste graad verzorging, bronnen verzamelen, lesbegin, leerlingentekst, demonstratie, organisatieplan.

                Praktijk verzorging:
                - functionele en decoratieve werkstukken
                - textielzorg
                - klein huishouden
                - personenzorg

                STUDIEMATERIAAL
                Cursus verzorging 1ste jaar Jan Lodewijks

                WERKVORMEN
                Soort werkvorm    
                hoor- en werkcolleges:

                 36

                %
                practicum en oefeningen:

                  28

                %

                vormen van groepsleren:

                  

                %
                Verdere toelichting:

                Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
                Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

                 

                Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.


                EVALUATIE

                Eerste examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                totaal cijfer examen100%

                40% permanente evaluatie
                20% werken tijdens de les
                20% vakdidactiek

                60% examen
                20% theorie deel 1
                20% theorie deel 2
                20% praktijk deel 1 en 2

                Je moet voor de 5 componenten slagen om te kunnen slagen voor verzorging.


                tijd voor examinering
                uren

                6 

                Tweede examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                totaal cijfer examen40%

                20% theorie deel 1
                20% theorie deel 2

                Punten verkregen tijdens de permanente evaluatie en het praktijkexamen kunnen niet hernomen worden.


                 
                Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Voeding - vakdidactiek 1
                  
                O.O. heeft componenten:Neen
                Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
                Code:4170900015
                Academiejaar:2011-2012
                Type:kern,
                Niveau:inleidend
                Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
                Contacturen:64
                Aantal studiepunten:8
                Totaal studietijd:208
                Examencontract:niet mogelijk
                Deliberatie:mogelijk
                Vrijstelling:mogelijk
                Onderwijstaal:Nederlands,
                Lector(en)Annemie Seghers

                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                Kennis en practisch samenstellen van gezonde voeding. Hygiënisch, methodisch en economisch werken in de keuken. Aspecten als kennis van materiaal, veiligheid, ergonomie, milieubewustzijn en onderhoud komen geïntegreerd in de lessen aan bod.

                 


                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
                • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
                • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
                • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
                • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
                • SO211 Creatief zijn.
                • SO212 Kan organiseren.
                Beroepsspecifieke competenties
                • SO314 Werkt doelgericht.
                • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              • Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
              • Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out. Uit creativiteit bij realisatie van de opdrachten.Werkt actief mee bij de voorbereiding en realisatie van groepsopdrachten.
              • Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van techniek en materiaal. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie en massamedia.
              • Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereid en afspraken gerespecteerd.
              • Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO.  Kan moeilijkheden en aandachtspunten in recepten aanduiden0.

              • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                geen

                Andere begincompetenties

                Bereid zijn tot samenwerken.

                ICT vaardigheden


                LEERINHOUDEN

                Algemene voedingsleer en  voedingsvoorlichting .

                Warenkennis, koffie, thee, brood, deegwaren, rijst, aardappelen, groenten, fruit, melk, melkproducten, eieren, vlees, vis en bereidingsvetten.

                Receptenleer en kooktechnieken.


                STUDIEMATERIAAL
                 

                Plantijn-cursus. Voeding 1

                8Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008 .

                J.G. Van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers, 2009.

                Leerplannen  

                Brochures voedinsvoorlichting. 

                Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.


                WERKVORMEN
                Soort werkvorm    
                hoor- en werkcolleges:

                 8

                %
                practicum en oefeningen:

                  24

                %

                vormen van groepsleren:

                  4

                %
                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode

                Permanente evaluatie 40%
                • 30%  voorbereiding en oefeningen en werk tijdens de les
                • 10% Vakdidactiek

                Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
                Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. 

                Praktijk examen 20% ( juni)
                Theorieexamen  40% ( 2 deelexamens, december en juni)
                 


                tijd voor examinering
                uren

                8 

                Tweede examenperiode
                Theoretisch examen kan hernomen worden. De punten voor permanente evaluatie en het praktijkexamen blijven behouden.