|
|
|
|
Elektromechanica - Voltijds modelpakket 3 - Technisch-commercieel adviseur |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
3111400036 | Management | 4 |
| |__ | Bedrijfsmanagement | |
| |__ | Statistiek | |
3111400037 | Veiligheid en VCA | 3 |
3111400038 | Multiprojecten TCA | 10 |
3111400039 | Keuzepakket en talen | 5 |
| |__ | Duits | |
| |__ | Keuzevak SEV | |
| |__ | Keuzevak Wiskunde | |
3111400040 | Strategie en onderhandelen | 5 |
| |__ | Communicatie en onderhandelen | |
| |__ | Sociale stijl en strategie | |
3111400041 | Stage | 18 |
3111400042 | Bachelor proef | 15 |
| |
Voltijds modelpakket 3 - Technisch-commercieel adviseur - Management |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Bedrijfsmanagement Statistiek
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Technisch-commercieel adviseur | Code: | 3111400036 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern,kernondersteunend | Niveau: | uitdiepend,inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 3, | Contacturen: | 45 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands | Lector(en) | Rudi Geubels Frank Bekx |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
- EM105 de student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van…)
- EM108 de student in in staat om vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie bepalen, uitvoeren en het resultaat terug koppelen naar het leerdoel
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 de student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen
- EM211 de student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, een oplossing voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM339 de student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een ontwerp/programma.
- EM342 de student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
- EM343 de student is in staat om vanuit de kwaliteitsgedachte mensen aan te sturen naar uitvoerende technische taken die moeten verlopen volgens een geborgde instructie en/of procedure.
- EM350 de student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- Voldoen aan de inschrijfvereisten zoal gesteld in de studiegids.
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Bedrijfsmanagement | 60% | Statistiek | 40% |
- Om te slagen voor dit studieonderdeel moeten de studenten minimum 10/20 scoren. Dat eindcijfer komt 'gewogen' cumulatief tot stand op basis van de behaalde deelcijfers van de diverse studiedeelactiviteiten die dit studieonderdeel vormen.
- Raadpleeg de studiegids v/h departement WET voor alle vragen oa. met betrekking tot: examenreglement, deliberatieregels, aanwezigheid bij onderwijsactiviteiten, fraude, inhaalexamens, studievoortgangsbewaking, inzagerecht examens, enz ...
|
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Technisch-commercieel adviseur - Bedrijfsmanagement |
|
|
|
Component behoort tot: | Management | Afstudeerrichting//Leertraject: | Technisch-commercieel adviseur | Code: | 3111400036 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Rudi Geubels Frank Bekx |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om als hogergeschoold technieker deze snel evoluerende omgeving toch op zeer korte termijn te begrijpen, stelt de cursus zich tot doel uw inzicht in de bedrijf- en maatschappijstructuur te verruimen. Bedoeling is dat je dit met een kritisch oor doet en hierin je eigen mening, visie leert te vormen.
Algemene doelstellingen :
- Kennen (en begrijpen) van gangbare terminologie - Kennen en kunnen toepassen van een aantal operationele technieken - Inzicht verwerken in de werking van een bedrijf - Analytische vaardigheden aanscherpen
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
- EM106 de student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken
- EM107 de student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers… ontwikkelen en onderhouden
- EM108 de student in in staat om vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie bepalen, uitvoeren en het resultaat terug koppelen naar het leerdoel
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 de student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM212 de student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. verhoging productiviteit door minder veilig werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden en een besluit nemen
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM343 de student is in staat om vanuit de kwaliteitsgedachte mensen aan te sturen naar uitvoerende technische taken die moeten verlopen volgens een geborgde instructie en/of procedure.
- EM350 de student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan zich een helder beeld vormen van de werking van een bedrijf en krijgt een overzicht van alle bouwstenen voor een goede bedrijfsvoering
- De student bezint zich over zijn rol als professional (ethiek).
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- Voldoen aan de inschrijfvereisten zoals gesteld in de studiegids.
|
LEERINHOUDEN
|
- De student leert het verband tussen de verschillende onderdelen/afdelingen in een bedrijf (incl de relatie naar de omgeving).
- De student krijgt een aanbod van belangrijke operationele optimalisatietechnieken en leert deze toe te passen.
- De student leert een aantal management-methodes gebruikt binnen productie, logistiek en onderhoud.
- De inzet van IT wordt verduidelijkt.
- De student leert wat de impact is van ethiek op zijn loopbaan.
- De student leert het verschil tussen financiële en operationele resultaten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Bedrijfsmanagement (slides).
- Daarnaast zijn verwijzingen naar materiaal (artikels) op het internet toegevoegd, en documentatie aangebracht via Blackboard in de cursusmap, die kunnen nagelezen worden.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Hoorcollege, voorbeelden en oefeningen
LCD-projector en schrijfbord met stiften
Cursus enkel in power-point beschikbaar, notities moeten in de les gemaakt worden.
BlackBoard netwerkomgeving waarop de presentatie ter beschikking gesteld wordt en waaruit de student vrij kan kiezen welke en hoe de kopies te maken.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
- Open boek examen.
- Schriftelijk
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
- Open boek examen.
- Schriftelijk
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Technisch-commercieel adviseur - Statistiek |
|
|
|
Component behoort tot: | Management | Afstudeerrichting//Leertraject: | Technisch-commercieel adviseur | Code: | 3111400036 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Rudi Geubels Frank Bekx |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Aan de hand van boeiend cijfermateriaal leer je goede tabellen en grafieken opstellen. Je komt te weten dat er verschillende soorten gemiddelden bestaan, ervaart wat nu juist 'spreiding' is en leert ook om na te gaan of er een verband is tussen 2 gegevens (b.v. de buitentemperatuur in juni en je examenresultaten). Je leert hoe je op een gefundeerde wijze uitspraken kunt doen over de'kwaliteit' van je producten, wanneer je machine gaat uitvallen ... enz Je leert op een praktische wijze het nut van statistiek.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
- EM108 de student in in staat om vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie bepalen, uitvoeren en het resultaat terug koppelen naar het leerdoel
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 de student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen
- EM211 de student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, een oplossing voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM342 de student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Het praktisch gebruiken van wiskundige statistische modellen in de industrie
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- Voldoen aan de inschrijfvereisten zoals vermeld in de studiegids.
|
LEERINHOUDEN
|
- Inleiding in de statistiek (mediaan, modus, gemiddelde, regressie en correlatie).
- Inleiding tot SPC, Gauss-model, Capability, betrouwbaarheidsinterval.
- De normale verdeling, de Weibull verdeling en het werken met waarschijnlijkheidsformulieren.
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursus Statistiek, R. Geubels, departement Wetenschap en Techniek
-
Aanbevolen: wetenschappelijk rekenmachine
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met ingebouwde oefeningen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
- Schriftelijk examen met 100% toepassingsoefeningen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
- Schriftelijk examen met 100% toepassingsoefeningen.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Technisch-commercieel adviseur - Veiligheid en VCA |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Technisch-commercieel adviseur | Code: | 3111400037 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 3 | Contacturen: | 27 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Frank Bekx |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FODWASO) oa. toeziend op ‘Welzijn op het Werk’ in de industrie, vereist, samen met elke bedrijfsleiding, van de hoger geschoolde technicus, dat hij/zij zijn/haar verantwoordelijkheid opneemt mbt de veilige bedrijfszekere werking van technische installaties, en een minimale uniforme manier van veilig werken in acht neemt in deze installaties.
Doorloop je met vrucht deze VCA opleiding (Veiligheid Checklist Aannemers) voor leidinggevenden:
- dan zal je veiligheidsinzicht tijdens werkvoorbereiding en –uitvoering, elk veiligheidsrisico beperken dat je zou betekenen voor je werkmakkers, voor je omgeving en het milieu,
- dan begrijp jij in je functie aan welke veiligheidseisen installaties, diensten en contracten die jij ondersteunt, oa. qua automatisering moeten voldoen,
- dan bekom je bij een minimumscore van 70% een VCA certificaat met een geldigheidsduur van 10 jaar op uw naam,
- dan krijg je met dit certificaat in je 3e Bachelor opleidingsjaar tijdens je stage- en eindwerkperiode toegang tot de technische installaties van VCA gecertificeerde bedrijven, ook als je daar werkzaam bent via een externe firma (contractarbeid),
- dan beantwoordt je met dit certificaat aan deze minimale vereiste om in VCA gecertificeerde bedrijven met andere werknemers onderling even veilig samen te werken.
Deze VCA – Veiligheid opleiding is dus een onmisbare hoeksteen voor je job als technieker!
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren. De student is daarbij in staat om risico's te herkennen en ze gepast in te schatten
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan veilig werken.
DEEL I: De student opleiden in alle veiligheidsaspecten nodig voor veilige uitvoering van technische werkzaamheden. DEEL II: De student vertrouwd maken met dieperliggende verantwoordelijkheid qua veiligheid m.b.t. werkvoorbereiding, –uitvoering en te voeren veiligheidsbeleid.
- De student vertrouwd maken met risicoanalyse en risicobeheer als onderdeel van preventieplan.
- De student kan risicoanalyse of ‘risicoanalyse arbeidsmiddelen’ opmaken m.b.t. concrete machine of installatie.
- De student is op de hoogte van Europese Machinerichtlijn m.b.t.:
a) Aanpassing oude machines, CE-certificering (2A, 2B en 2C) i.v.m. Europese Economische Ruimte (vrijhandelszone). b) Bestelprocedure nieuwe machines, apparaten, gereedschappen en installaties. Behalen VCA-certificaat 'operationeel leidinggevenden & contractors' (10 jaar geldig én op naam).
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je minstens 60 stpnt verworven hebben.
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- DEEL I:
- = 3 x 4 uren praktische lessen Provinciaal Veiligheidsinstituut Antwerpen. (verplichte deelname)
- = Cursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ waarin volgende onderwerpen aan bod komen :
- Veiligheidswetgeving en Europese richtlijnen veiligheid, gezondheid en milieu.
- Risico, ongevallen, preventie en beschermingsmaatregelen.
- Werkvergunningen.
- Bedrijfsnoodplan.
- Lawaai en omgeving.
- Elektriciteit bij vaste, mobiele en tijdelijke installaties.
- Stralingsgevaar.
- Asbestgevaar.
- Gevaarlijke producten.
- Brandbeveiliging (explosiegevaar).
- Ergonomie en luchtbehandeling in werkruimten.
- Besloten ruimten.
- Hijsen, tillen en dragen.
- Struikelen, uitglijden en vallen.
- Machines en gereedschappen.
- Persoonlijke beschermingsmiddelen.
- Werken in de hoogte.
- DEEL II:
- = 2 x 4 uren theoretische lessen campus te Boom, met als onderwerpen:
- Arbeidsrisicoanalyse / risicobeoordeling arbeidsmiddelen.
- VCA-implementatie.
- Europese Machinerichtlijn / CE-certificering.
- DEEL III:
- = Gedurende volledig lesblok zelfstudie met mogelijkheid tot vraagstelling aan vaklector.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Praktijkcursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors PVI’.
- Cursus: ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ vaklector.
- Interactief oefensoftwarepakket ‘VCA-Basisopleiding PVI’ in EMI-ruimte raadpleegbaar.
- 'Codex voor Welzijn op het Werk’ is op pc's in EMI-ruimte raadpleegbaar.
- Leervraaggesprekken in groepsverband.
- LCD– en overheadprojectie.
- Bordschema’s.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Praktische hoorcolleges in het Provinciaal Veiligheidsinstituut te Antwerpen (verplichte deelname).
- Theoretische hoorcolleges op campus te Boom, waarbij in groepsverband besproken uitgewerkte oefeningen aan bod komen in leervraaggespreksvorm, zodat studenten een gezond redeneringsvermogen ontwikkelen met betrekking tot veiligheid en VCA-implementatie
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
- Deel 1 voor 70% van de punten = Multiple-choice VCA-examen PVI voor behalen van VCA-certificaat, mits betaling extra inschrijvingsgeld aan PVI (minimum quotatie van 70% vereist om het VCA-certificaat te behalen). Tijd voor examinering deel 1 = 2 x 60 minuten.
- Deel 2 voor 30% van de punten = Schriftelijk examen m.b.t. onderwerpen risicoanalyse, VCA-implementatie en Europese Machinerichtlijn / CE-certificering. Tijd voor examinering deel 2 = 1x60 minuten.
- Deelname aan de lessen VCA aan het veiligheidsinstituut is verplicht (zie onderwijs en examenreglement en de departementale aanvulling op het onderwijs- en examenreglement i.v.m. afwezigheid).
- VCA attestering kan enkel behaald worden tijdens het examen georganiseerd in de examenreeks en exclusief het inhaalexamen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
- 100% punten: Schriftelijk examen gaat deels over de praktische PVI-opleiding en deels over de theoretische opleiding op campus Boom (Tijd voor examinering 2e zit = 2 x 60 minuten).
- Behalen VCA-certificaat in tweede examenperiode is uitgesloten.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Technisch-commercieel adviseur - Multiprojecten TCA |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Technisch-commercieel adviseur | Code: | 3111400038 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 3 | Contacturen: | 72 | Aantal studiepunten: | 10 | Totaal studietijd: | 260 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Alain Thijs Rudi Geubels |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de multiprojecten ga je jouw polyvalente competenties, verworven in de eerste twee jaren van je opleiding, inzetten rond ‘geconstrueerde beroepsopdrachten’. Opdrachten die veel korter de realiteit van het toekomstige werkveld benaderen en die je zoals in de praktijk veelal in teamverband aanpakt. De multiprojecten bevatten twee ‘in-huis’ projecten en één ‘uit-huis’ project of onze zogenaamde industriële projetweek. Voor wat de ‘in-huis’ projecten betreft gaan we spreekwoordelijk de muren tussen de labo’s ‘slopen’ en werk je aan vakoverschrijdende opdrachten met teamgenoten van je eigen afstudeerrichting. Daarnaast krijg je een specifieke commerciële opdracht waarbij je een businessplan leert opstellen onder de coaching van mensen uit het werkveld. Dit project loopt in samenwerking met UNIZO en is op maat gesneden voor onze TCA-opleiding. In het ‘uit-huis’ project werk je in een team dat multidisciplinair is samengesteld (zelfs mogelijk een internationale toets heeft) rond een opdracht die door de industrie wordt aangeleverd en deels ook begeleid en geevalueerd. Na iedere opdracht krijg je feedback op basis van de commentaren die uit je team komen (peerassessment) zodat je dit kan meenemen als leerpunten voor de volgende opdracht en in een later stadium de stage.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
- EM102 de student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren / de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken
- EM105 de student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van…)
- EM106 de student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken
- EM107 de student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers… ontwikkelen en onderhouden
- EM108 de student in in staat om vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie bepalen, uitvoeren en het resultaat terug koppelen naar het leerdoel
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 de student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM210 de student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen
- EM211 de student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, een oplossing voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven
- EM212 de student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. verhoging productiviteit door minder veilig werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden en een besluit nemen
- EM213 de student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken
- EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren. De student is daarbij in staat om risico's te herkennen en ze gepast in te schatten
- EM215 de student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en te organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 de student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen
- EM326 de student kan elektrische ontwerpschema's tekenen en daarbij kabels, zekeringen, schakelapp., verlichting, enz ... berekenen en selecteren op basis van een PVE (plan van eisen).
- EM329 de student is in staat om eenvoudige onderhoudsactiviteiten in te schatten
- EM332 de student is in staat om een eenvoudig produktie- en/of kringproces te automatiseren
- EM337 de student is in staat om meest voorkomende klimatisatie- en koelsystemen en/of andere alternatieve energiesystemen te dimensioneren, selecteren en de bijhorende installatieschema's op te stellen en te verwerken tot een technisch dossier.
- EM339 de student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een ontwerp/programma.
- EM343 de student is in staat om vanuit de kwaliteitsgedachte mensen aan te sturen naar uitvoerende technische taken die moeten verlopen volgens een geborgde instructie en/of procedure.
- EM345 de student is in staat om plans en schema’s te lezen en te begrijpen.
- EM346 de student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
- EM347 de student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
- EM348 de student is in staat om de verschillende fasen van de industriële verkoopcyclus te herkennen, begrijpen en middels toepassing van juiste vraagtechnieken de werkelijke korte en lange termijn klantenbehoefte te detecteren en te verzorgen.
- EM349 de student is in staat tot het brengen van een professionele verkooppresentatie die naadloos aansluit bij een aanbieding/offerte.
- EM350 de student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.
- EM351 de student is in staat om het totale product te bekijken vanuit verschillende marketingaspecten (4P's) om te komen tot het opstellen van een gepast marketingplan in een B2B omgeving
- EM352 de student is in staat om het beheer van de klantenrelaties en persoonlijke organisatie efficiënt uit te voeren a.d.h.v. concrete (elektronische) hulpmiddelen.
- EM353 de student is in staat om de impact te begrijpen van een vooropgesteld product of dienst in relatie tot de aanwezige productie/planning/logistieke systemen bij de klant of leverancier in bedrijfseconomische context.
- EM354 de student is in staat om in verschillende talen een verkoopsgesprek te voeren
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk deontologisch verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
-
Student kan in teamverband zijn kennis en vaardigheden uit verschillende domeinen integreren en toepassen met het oog op een oplossingsgerichte uitwerking van de opdracht.
-
Student is in staat om zelf leerdoelen te formuleren.
-
Student is in staat om relevante literatuur op te zoeken, te verwerken en toe te passen.
-
Student bezit de nodige sociale vaardigheden om in teamverband te werken aan een gemeenschapelijk project.
-
Student is in staat om te reflecteren over de behaalde resultaten en verbeterdoelen te formuleren.
-
De student is in staat om een vlot leesbaar technisch rapport op te stellen in correct Nederlands en dit te documenteren met blokschema's, tekeningen, foto's, enz ...
-
De student leert enkele professionele vaardigheden zoals oa. presentatietechnieken & timemanagement toepassen in een leercontext die de beroepspraktijk evenaart.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je minstens 110 stpnt verworven hebben.
|
|
Andere begincompetenties
|
De competenties zoals aangeleerd in het vak 'professionele vaardigheden', zijnde:
- Vergadertechnieken
- Het zakelijk gebruik van internet en e-mailverkeer
- Time management en zelforganisatie
- Presenteertechnieken
- Projectmatig werken
- Bronnen en rapporteren
- Multiculturele bewustwording
|
LEERINHOUDEN
|
- Alle leerstof uit de programmajaren 1EM, 2TCA en 3TCA.
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursussen, departement WET - elektromechanica, 1EM-2TCA-3TCA.
- Syllabi Multiprojecten & Projectweek
- Gebruikershandleiding peerassessment
- Overzichtsplanning MP'n & PW
- Eigen notities tijdens de introductie workshop MP'n en Projectweek (bedrijfsvoorstelling)
- Technische informatie die eventueel door het bedrijf Projectweek wordt vrijgegeven
- Relevante vakliteratuur en websites, technische specificaties van diverse fabrikanten.
- Productcatologi allerhande
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
5
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
32
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | mondelinge evaluatie | 50% | opdrachten | 50% |
- (75 % van de punten) De 'in-huis' projecten worden op vier niveaus geëvalueerd. Deze zijn praktijkniveau, methodisch niveau, conceptueel niveau, en sociaal-ethisch niveau. De beoordeling gebeurt op basis van de project databoeken, de presentatie van één van de uitgewerkte projecten en de peerassessments.
- (25% van de punten) Bij het 'uit-huis' project ligt de nadruk zowel op het proces als op de technische oplossing. De beoordeling gebeurt op basis van een evaluatie van de projectmethodiek, de groepsverdediging en peerassessment.
- Het PDB en de PA worden tijdig en correct ingevuld ingeleverd conform de syllabus. De uiterste inlevermomenten staan in dezelfde syllabus, op het planningschema en worden daarenboven tijdens de introductieworkshop voor de start van de MP'n uitgelegd door de coaches. Hoe de PA correct ingevuld moeten worden kan iedere student terugvinden in de speciale handleiding die daarvoor ter beschikking wordt gesteld door de coaches. De volgende sancties worden toegepast bij inbreuken tegen deze afspraken:
- 'TE LAAT' ---> '0' op dat onderdeel
- 'NIET CORRECT' ---> max 1/2 v/d punten op dat onderdeel
- Score van peerassessment wordt omgezet naar een factor, die als vermenigvuldiger wordt gebruikt van het behaalde cijfer van het projectdataboek bij de ‘in-huis’ projecten en van de projectmethodiek en presentatie van het 'uit-huis' project (meer gedetailleerde informatie kan je vinden in de syllabus Multiprojecten en Industriële projectweek).
- Het uitgewerkte project moet het resultaat zijn van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerking tussen twee of meerdere groepen voor een deel of het volledig project is niet toegelaten en wordt beschouwd als fraude.
- MP wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.
- Ieder PDB is een autentiek werk. Indien citaten of tekeningen of schema's, foto's, enz ... niet eigenhandig opgesteld en ontworpen zijn dan moeten ze correct met de vermelding van de bron opgenomen zijn. Is dat niet het geval of is er vermoeden van fraude of plagiaat dan kan de jury verwijzen naar het Onderwijs- en examenreglement inclusief de departementale aanvullingen, zie studiegids 2011-'12 § 4.6 fraude p.86.
- Tijdens de presentaties kan iedere student inhoudelijk en procesmatig bevraagd worden over de totale inhoud van het betreffende PDB. Je verbergen achter het argument dat je niet persoonlijk dat onderdeel van het PDB hebt uitgewerkt is onaanvaardbaar en uitgesloten.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Geen tweede examenmogelijkheid voorzien.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Technisch-commercieel adviseur - Keuzepakket en talen |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Duits Keuzevak SEV Keuzevak Wiskunde
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Technisch-commercieel adviseur | Code: | 3111400039 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern,keuze | Niveau: | inleidend,uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1-3, | Contacturen: | 63 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Duits,Nederlands | Lector(en) | Willy Debandt Katelijn De Naeyer Rudi Geubels |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM107 de student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers… ontwikkelen en onderhouden
- EM108 de student in in staat om vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie bepalen, uitvoeren en het resultaat terug koppelen naar het leerdoel
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM211 de student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, een oplossing voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM343 de student is in staat om vanuit de kwaliteitsgedachte mensen aan te sturen naar uitvoerende technische taken die moeten verlopen volgens een geborgde instructie en/of procedure.
- EM354 de student is in staat om in verschillende talen een verkoopsgesprek te voeren
- EM355 de student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in de Engelse en de Franse of Duitse taal.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
zie deelfiches
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Duits | 43% | Keuzevak SEV | 57% | Keuzevak Wiskunde | 57% |
- Om te slagen voor dit studieonderdeel moeten de studenten minimum 10/20 scoren. Dat eindcijfer komt 'gewogen' cumulatief tot stand op basis van de behaalde deelcijfers van de diverse studiedeelactiviteiten die dit studieonderdeel vormen.
- Raadpleeg de studiegids v/h departement WET voor alle vragen oa. met betrekking tot: examenreglement, deliberatieregels, aanwezigheid bij onderwijsactiviteiten, fraude, inhaalexamens, studievoortgangsbewaking, inzagerecht examens, enz ...
|
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Technisch-commercieel adviseur - Duits |
|
|
|
Component behoort tot: | Keuzepakket en talen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Technisch-commercieel adviseur | Code: | 3111400039 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Willy Debandt Katelijn De Naeyer Rudi Geubels |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het vak technisch Duits biedt de student(e) een inleiding in de Duitse taal en cultuur met de nadruk op technisch vakjargon.
Er wordt rekening mee gehouden dat de meeste studenten geen basiskennis Duits bezitten; ze nemen wel interactief deel aan de lessen die ondersteund worden door multimedia.
Aan het einde van de module moet de student(e) basisgrammatica en basiswoordenschat onder de knie hebben om technische documenten, (montage)handleidingen e.d. te kunnen vertalen en interpreteren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
- EM102 de student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren / de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken
- EM107 de student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers… ontwikkelen en onderhouden
- EM108 de student in in staat om vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie bepalen, uitvoeren en het resultaat terug koppelen naar het leerdoel
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 de student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM213 de student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM355 de student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in de Engelse en de Franse of Duitse taal.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan aan de hand van de aangeboden vaktechnische Duitstalige woordenschat instructies, handleidingen en technische teksten begrijpen, interpreteren en samenvatten.
- De student kan grammaticale structuren begrijpen en enkele basisregels zelf toepassen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Basisgrammatica
- Technische woordenschat
- Technische teksten (bv. handleidingen, instructies,…)
- Liedjesteksten
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Duits, departement Wetenschap en Techniek, K.De Naeyer
- Vertalend woordenboek Duits-Nederlands.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
%
|
Verdere toelichting:
- Vertaalopdrachten in groep
- Hoorcollege in combinatie met leergesprek
- Interactieve oefeningen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | permanente evaluatie | 20% | Schriftelijke evaluatie | 80% |
- Evaluatie van de tweewekelijkse tests; lessen bijwonen is essentieel voor dit onderdeel: 20% van de punten.
- Op het einde van de module wordt een schriftelijk examen georganiseerd. Evaluatie van grammatica- en woordenschatkennis en het interpreteren van een ongeziene technische tekst: 80% van de punten.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | permanente evaluatie | 20% | Schriftelijke evaluatie | 80% |
- Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden (20%).
- Schriftelijk examen (grammatica, woordenschat, interpreteren van een ongeziene technische tekst) : 80% van de punten.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Technisch-commercieel adviseur - Keuzevak SEV |
|
|
|
Component behoort tot: | Keuzepakket en talen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Technisch-commercieel adviseur | Code: | 3111400039 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Willy Debandt Katelijn De Naeyer Rudi Geubels |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Op wat moet er zeker worden gelet bij het afsluiten van een arbeidsovereenkomst? Wat zijn extra-legale voordelen? Heb ik als afgestudeerde student recht op vakantie? Hoe ziet de balans van een onderneming eruit? Wat houden de ISO-normen precies in? En hoe begin ik een eigen zaak?
Dit zijn slechts enkele vragen die zullen worden beantwoord in de les socio-economische vorming, een kennismaking met sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, economie, bedrijfseconomie en kwaliteitsmanagement.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM212 de student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. verhoging productiviteit door minder veilig werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden en een besluit nemen
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student raakt vertrouwd met de basisprincipes van economie en bedrijfseconomie, sociale wetgeving, sociale zekerheid en kwaliteitsmanagement.
- De student kan zijn professioneel functioneren plaatsen in een breed, sociaal, maatschappelijk economisch kader. Hij kent de basisprincipes van sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, kwaliteitsmanagement, economie en bedrijfseconomie.
- De student beseft het belang van kwalitatief goed werk te leveren en kent de implicaties van sociaal-maatschappelijk gedrag.
- Na deze module te hebben gevolgd, is de student in staat om de sociaal-economische, maatschappelijke en kwaliteitsgerichte discussies te begrijpen, eraan deel te nemen en de opgedane kennis te transfereren naar de eigen werkomgeving.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Economie: micro-economie (consumentengedrag en producentengedrag: vraag en aanbod, marktevenwicht en marktvormen) ; macro-economie (rol van de overheid, werkgelegenheid, monetair evenwicht, buitenlandse handel)
Bedrijfseconomie: begrippen van dubbel boekhouden (balans, balansrekeningen, resultatenrekening, grootboek en journaal) ; handelstransacties en de factuur ; de BTW ; analyse van de financiële toestand van een onderneming
Sociale wetgeving: collectief arbeidsrecht (collectieve overlegorganen, CAO, bescherming van gezondheid en veiligheid van werknemers) en individueel arbeidrecht (essentiële bestanddelen van een arbeidsovereenkomst, soorten arbeidsovereenkomst, verplichtingen van werkgever en werknemer, proefbeding, schorsing van de uitvoering van een arbeidsovereenkomst, einde van de arbeidsovereenkomst, arbeidsreglementering, sluiting van ondernemingen, studentenovereenkomst, aansprakelijkheid van de werkgever)
Sociale zekerheid: historiek, kenmerken, werking, voor- en nadelen, de RSZ, berekening van RSZ-bijdragen, arbeidsvoorziening, werkloosheidsreglementering, ziekteverzekering, pensioenen
Bedrijfsbeheer: wat is een vennootschap? welke vormen bestaan er? hoe start ik een eigen zaak?
Kwaliteitsmanagement: begrip, kwaliteitskringen, IKZ, kwaliteitstechnieken en kwaliteitsmodellen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus socio-economische vorming, departement elektromechanica, editie 2009-2010, Sven Talboom (cursus beschikbaar einde module 8 in 2010) .
- Slides.
- Addenda die op Blackboard worden geplaatst
- De leerstof die als ex-cursus informatie in de les wordt aangereikt.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege met oefeningen;
- Vraaggesprek;
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Voor alle studenten exclusief TCA:
Schriftelijk examen: gedeeltelijk open vragen, gedeeltelijk meerkeuzevragen
Voor de TCA studenten:
- enerzijds evaluatie van de studenten ingevolge hun medewerking en inzet tijdens 3 sessies verzorgd door gastsprekers in module 7: de gastsprekers geven punten op basis van de antwoorden die studenten geven op de vragen die door de betrokken gastsprekers worden gesteld tijdens de sessies (de evaluatie van de 3 sessies staan samen op 1/3 van de punten)
- anderzijds evaluatie van de overige 6 sessies (hoorcolleges) door middel van een schriftelijk examen, bestaande uit een gedeelte open vragen en een gedeelte meerkeuzevragen (dit schriftelijk examen staat op 2/3 van de punten)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen: gedeeltelijk open vragen, gedeeltelijk meerkeuzevragen
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Technisch-commercieel adviseur - Keuzevak Wiskunde |
|
|
|
Component behoort tot: | Keuzepakket en talen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Technisch-commercieel adviseur | Code: | 3111400039 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Willy Debandt Katelijn De Naeyer Rudi Geubels |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze cursus gaan we dieper in op enkele wiskundige rekentechnieken en inzichten die belangrijk zijn om de technische disciplines zoals gezien tijdens de opleiding, beter wiskundig-theoretisch te begrijpen. Zo worden een aantal principes terug opgefrist en uitgediept. Deze cursus vormt een goede voorbereiding voor studenten die eraan denken om nog verder te studeren (vb als voorbereiding op het schakeljaar van een Master opleiding).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 de student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student is in staat om basiswiskunde vlot te kunnen gebruiken in de andere opleidingsonderdelen.
- De student kan de relatie tussen wiskunde en techniek herkennen.
- Het analytisch vermogen van de student vergroten, ten voordele van het oplossen van vakspecifieke technische problemen.
- Voorbereiding naar het schakeljaar van het Master programma.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
Limieten en asymptoten
-
Afgeleiden, partiële afgeleiden en toepassingen ervan
-
Integralen, meervoudige integralen en toepassingen ervan
-
Fourrierreeksen
-
Matrices en toepassingen ervan
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursus "Wiskunde Blok IX", R. Geubels, departement Wetenschap en Techniek
-
Aanbevolen: wetenschappelijk rekenmachine
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
48
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | eindevaluatie | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | eindevaluatie | 100% |
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Technisch-commercieel adviseur - Strategie en onderhandelen |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Communicatie en onderhandelen Sociale stijl en strategie
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Technisch-commercieel adviseur | Code: | 3111400040 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 3 | Contacturen: | 54 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Bart Verstraeten Rudi Geubels |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken
- EM106 de student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken
- EM107 de student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers… ontwikkelen en onderhouden
- EM108 de student in in staat om vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie bepalen, uitvoeren en het resultaat terug koppelen naar het leerdoel
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 de student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM211 de student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, een oplossing voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven
- EM213 de student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken
- EM215 de student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en te organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM346 de student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
- EM347 de student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
- EM350 de student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.
- EM352 de student is in staat om het beheer van de klantenrelaties en persoonlijke organisatie efficiënt uit te voeren a.d.h.v. concrete (elektronische) hulpmiddelen.
- EM353 de student is in staat om de impact te begrijpen van een vooropgesteld product of dienst in relatie tot de aanwezige productie/planning/logistieke systemen bij de klant of leverancier in bedrijfseconomische context.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
zie deelfiches
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn (of 8/20 behaald hebben) voor: Verkoop.
|
|
Andere begincompetenties
|
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Communicatie en onderhandelen | 50% | Sociale stijl en strategie | 50% |
- Om te slagen voor dit studieonderdeel moeten de studenten minimum 10/20 scoren. Dat eindcijfer komt 'gewogen' cumulatief tot stand op basis van de behaalde deelcijfers van de diverse studiedeelactiviteiten die dit studieonderdeel vormen.
- Raadpleeg de studiegids v/h departement WET voor alle vragen oa. met betrekking tot: examenreglement, deliberatieregels, aanwezigheid bij onderwijsactiviteiten, fraude, inhaalexamens, studievoortgangsbewaking, inzagerecht examens, enz ...
|
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Technisch-commercieel adviseur - Communicatie en onderhandelen |
|
|
|
Component behoort tot: | Strategie en onderhandelen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Technisch-commercieel adviseur | Code: | 3111400040 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Bart Verstraeten Rudi Geubels |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit opleidingsonderdeel leer je commercieel strategisch communiceren. Daarnaast train je bepaalde schrijftechnieken voor je technische communicatie. Tot slot oefen je onderhandelingstechnieken in.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM107 de student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers… ontwikkelen en onderhouden
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 de student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM215 de student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en te organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM346 de student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
- EM347 de student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
- EM350 de student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student(e) kan gericht commercieel communiceren.
- De student(e) kan technische en commerciële teksten communicatief analyseren.
- De student(e) kan technische schrijftechnieken hanteren.
- De student(e) kan op basisniveau doelgerichte tweegesprekken voeren.
- De student(e) kan effectief onderhandelen vanuit een positionele of principiële aanpak.
- De student(e) kan zowel bilateraal (tweegesprek) als multilateraal (vergadering) geslaagde onderhandelingen voeren.
- De student(e) kan onderhandelingstrucs doorzien en sommige zelf toepassen.
- De student(e) kan constructief met conflicten omgaan.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn (of 8/20 behaald hebben) voor: Verkoop.
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Tekstanalyse
Duidelijke communicatie
Werkwoordsvervoeging
Commerciële communicatie
Technische communicatie
Elementen van mondelinge communicatie
Gesprekstechnieken
Conflicthantering
Onderhandelingen
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus Communicatie en onderhandelen, departement WET - Elektromechanica
Beeldmateriaal onderhandelingen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
25
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
15
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | permanente evaluatie | 100% |
Permanente evaluatie (100 %):
- Onderhandelingen/onderhandelingsvergaderingen & feedback (40 %)
Criteria: 1. effectiviteit 2. toonzetting 3. taalgebruik respectievelijk (feedback) 1. relevantie 2. toonzetting 3. taalgebruik
- Schriftelijke proef (laatste college) met kennisvragen onderhandelen en toepassingsvragen schriftelijke communicatie (60 %)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
Schriftelijk examen met kennisvragen onderhandelen en toepassingsvragen schriftelijke communicatie (100%)
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Technisch-commercieel adviseur - Sociale stijl en strategie |
|
|
|
Component behoort tot: | Strategie en onderhandelen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Technisch-commercieel adviseur | Code: | 3111400040 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Bart Verstraeten Rudi Geubels |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze onderwijseenheid leer je de(commerciële) reactie van je gesprekspartner inschatten, gebaseerd op zijn of haar gedrag. Je leert je eigen stijl kennen en technieken om nog beter met verschillende stijlen professioneel te communiceren. Dit helpt je dan weer in je strategiebepaling wanneer je met uw gesprekspartner in onderhandeling gaat.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
- EM106 de student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken
- EM107 de student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers… ontwikkelen en onderhouden
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 de student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM213 de student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken
- EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren. De student is daarbij in staat om risico's te herkennen en ze gepast in te schatten
- EM215 de student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en te organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 de student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen
- EM346 de student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
- EM347 de student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
- EM349 de student is in staat tot het brengen van een professionele verkooppresentatie die naadloos aansluit bij een aanbieding/offerte.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student herkent stress situaties en kan er gepast op reageren.
De student herkent en voorspelt menselijk gedrag in commerciële situaties.
De student kan zijn eigen stijl aanpassen aan deze van de contactperso(o)n(en).
De student kan een strategie opstellen t.b.v. het verkoopgesprek en het beheer van het klantenrayon.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn (of 8/20 behaald hebben) voor: Verkoop.
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Spanning en stress-situaties leren ontdekken.
Menselijk gedrag analyseren op basis van openheid en bevestiging.
Analyse van 4 specifieke stijlen: o Doorduwer, Expressieve, Gemoedelijke en Analyticus. o Hoofdthema van elke stijl. o Hoe het aanpassingsvermogen te verhogen.
Strategie in menselijke relaties.
Verkoopstrategie in de “complexe” verkoop.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus Sociale Stijl & Strategie, R. Geubels, Departement Wetenschap en Techniek.
Renkema, J. (2005). Schrijfwijzer Compact. Den Haag: Sdu. (263 p.; ISBN 90 12 10826 8).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
42
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | eindevaluatie | 100% |
- Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | eindevaluatie | 100% |
- Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Technisch-commercieel adviseur - Stage |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Technisch-commercieel adviseur | Code: | 3111400041 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1-4 | Contacturen: | 3 | Aantal studiepunten: | 18 | Totaal studietijd: | 468 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Amedee Beylemans |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens je stage krijg je de kans om, in een realistische arbeidsomgeving, je competenties (kennis, vaardigheden en attitudes) die je verworven hebt gedurende je opleiding, te borgen. Om dit te bereiken wordt je dagelijks betrokken bij de uitvoering van zowel technische als commerciële werkzaamheden van je toekomstig beroep. Niet enkel kijken maar doen is de boodschap! Tijdens de stageperiode besteed je evenees extra aandacht aan veiligheid en de ontwikkeling van je sociale- en communicatieve vaardigheden. Het is niet uitgesloten dat daarbij komen deontologische probleemstellingen eigen aan technische beroepen aan bod komen. Gedurende deze periode rapporteer je zowel op regelmatige basis aan je stage- als aan je bedrijfsbegeleider.
Alvorens je met de stage kunt starten breng je zelf de contractuele verplichtingen in orde inclusief het gezondheidstoezicht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
- EM102 de student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren / de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken
- EM105 de student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van…)
- EM106 de student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken
- EM107 de student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers… ontwikkelen en onderhouden
- EM108 de student in in staat om vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie bepalen, uitvoeren en het resultaat terug koppelen naar het leerdoel
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 de student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM210 de student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen
- EM211 de student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, een oplossing voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven
- EM212 de student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. verhoging productiviteit door minder veilig werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden en een besluit nemen
- EM213 de student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken
- EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren. De student is daarbij in staat om risico's te herkennen en ze gepast in te schatten
- EM215 de student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en te organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 de student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen
- EM318 de student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren
- EM320 de student is in staat om systemen te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen..
- EM321 de student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen
- EM339 de student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een ontwerp/programma.
- EM343 de student is in staat om vanuit de kwaliteitsgedachte mensen aan te sturen naar uitvoerende technische taken die moeten verlopen volgens een geborgde instructie en/of procedure.
- EM345 de student is in staat om plans en schema’s te lezen en te begrijpen.
- EM346 de student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
- EM347 de student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
- EM348 de student is in staat om de verschillende fasen van de industriële verkoopcyclus te herkennen, begrijpen en middels toepassing van juiste vraagtechnieken de werkelijke korte en lange termijn klantenbehoefte te detecteren en te verzorgen.
- EM349 de student is in staat tot het brengen van een professionele verkooppresentatie die naadloos aansluit bij een aanbieding/offerte.
- EM350 de student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.
- EM351 de student is in staat om het totale product te bekijken vanuit verschillende marketingaspecten (4P's) om te komen tot het opstellen van een gepast marketingplan in een B2B omgeving
- EM352 de student is in staat om het beheer van de klantenrelaties en persoonlijke organisatie efficiënt uit te voeren a.d.h.v. concrete (elektronische) hulpmiddelen.
- EM353 de student is in staat om de impact te begrijpen van een vooropgesteld product of dienst in relatie tot de aanwezige productie/planning/logistieke systemen bij de klant of leverancier in bedrijfseconomische context.
- EM354 de student is in staat om in verschillende talen een verkoopsgesprek te voeren
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Coördinatie en communicatie tussen de verschillende partijen
Leren rapporteren in een correcte technische en commerciële taal
Oplossingsgericht een probleem kunnen uitwerken met oog voor ethische- en deontologische principes op basis van aantoonbaar eigen werk
Sociale- en communicatieve vaardigheden opdoen
Projectmatig en multidisciplinair werken
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je minstens 110 stpnt verworven hebben, en moet je je ook inschrijven voor: Management; Veiligheid en VCA en Multiprojecten TCA.
|
|
Andere begincompetenties
|
- Voldoen aan de inschrijfvereisten zoals vermeld in de studiegids.
|
LEERINHOUDEN
|
Leerinhoud van de volledige opleiding elektromechanica en de specifieke leerinhoud eigen aan je gekozen afstudeerrichting.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Stage- en eindwerksyllabus, departement WET - opleiding elektromechanica
Syllabus Multiprojecten & Industriële projectweek, departement WET - opleiding elektromechanica
Cursusmateriaal van alle voorgaande academiejaren uit de opleiding elektromechanica
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
1
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Informatiesessie voor de start van de stageperiode, zie hiervoor de PAT-berichten.
- Een mulmtidisciplinaire Stage-opdracht van 58 werkende dagen.
- Minimum twee begeleidingsmomenten tussen student, bedrijfsbegeleider en stagebegeleider.
- Op eigen initaitief kan op de terugkomdag een overlegmoment georganiseerd worden met stagebegeleider.
- Evaluatiegesprek op het einde van de Stageperiode.
- Een attest voor gezondheidsbeoordeling afgeleverd door een arbeidsgeneesheer waaruit blijkt dat de stagiair voldoende geschikt bevonden is met betrekking tot de stage-opdracht. Zonder dit attest kan de stageperiode geen aanvang nemen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | permanente evaluatie | 100% |
- Evaluatie van de stagerapporten door de stagebegeleider (30%) (Evaluatietabel-Stagerapportage)
- Alle rapporten en stageverslagen inclusief meest interessantste werk en de opdrachten rond sociale - & communicatievaardigheden en veiligheid of talent dienen aantoonbaar eigen werk te zijn. Zie hiervoor de departementale aanvullingen bij het onderwijs- en examenreglement, punt 4.6 Fraude, in de studiegids 2011-'12.
- Bedrijfsevaluatie door de bedrijfsbegeleider (70%) (Evaluatieraster-Stage)
- Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie en richtlijnen van uw stage.
- Stage wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs- en examenreglement
- Wie de verplichte stageperiode van 58 dagen niet doorlopen heeft kan niet slagen voor deze onderwijsactiviteit.
- Familiale- en/of kennisbanden kunnen aanleiding geven tot de nietigverklaring van de stage- & opdracht Bachelorproef.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Technisch-commercieel adviseur - Bachelor proef |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Technisch-commercieel adviseur | Code: | 3111400042 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1-4 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 15 | Totaal studietijd: | 390 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Amedee Beylemans |
beschrijving nog niet beschikbaar
| |
|
|
|
|