ECTS-database Plantijn Hogeschool
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 3 - Mode/Project kunstvakken
  
cataloognrbenamingstudiepunten
4170300025Stage Mode 312
4170300027Vakdidactiek Mode 33
4171000012PKV - methodiek 59
4171000013Stage PKV 36
4171000014Portfolio3
4171100066Agogische vaardigheden 33
4171100067Pedagogische wetenschappen4
4171100068Seminaries3
4171100070Coaching3
4171100078Stage BUSO3
4170100008Creatie 33
4170100010Realisatie 34
4170100009Vormgeving 34
Voltijds modelpakket 3 - Mode/Project kunstvakken - Stage Mode 3
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
Code:4170300025
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:gespecialiseerd
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 2
Contacturen:4
Aantal studiepunten:12
Totaal studietijd:312
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:niet mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Kristien Roland

 

KORTE OMSCHRIJVING

De pedagogische stage valt dit jaar volledig in het tweede semester en is gegroepeerd in verschillende blokstages waarbij van de student een grote zelfstandigheid gevraagd wordt. De student doorloopt een blokstage van 4 weken gevolgd door een blokstage van 3 weken waarbij zowel voor de vakken van de major als voor de vakken van de minor stage gedaan wordt. (9u per week major en 5u per week minor) Daarna volgt een blokstage van 2 weken waarbij de student ervaring kan opdoen in het BuSO of in het Deeltijds Onderwijs.

Belangrijk tijdens deze stages is dat de student actief experimenteert met het onderwerp van zijn portfolio!  

Voor de major verdiept de student zich in de lesinhouden van de derde graad, aangevuld met de eerste en tweede graad. Op didactisch vlak toont hij dat hij interactieve werkvormen kan hanteren en gepast kan differentiëren in functie van de beginsituatie. Op relationeel/interactief vlak toont de student een omgang met leerlingen die aangepast is aan hun ontwikkelingsniveau. Specifiek voor de derde graad stimuleert de student de leerlingen op hun weg naar zelfstandigheid.

De student wordt tijdens de stage door een lector van de Plantijnhogeschool bezocht. In samenspraak met de mentoren wordt per stageblok een evaluatiedossier opgesteld. Deze dossiers zijn het uitgangspunt voor de eindevaluatie van de stage major.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

- De student weet zich zowel op administratief, leerbevorderend, taakgebonden, interactief als persoonsgebonden vlak te profileren als een adequate leerkracht

- de student profileert zich als een volwaardig lid van een team


 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Groeiportfolio-stage Mode 2, Mode module 3, Mode module 4.

Andere begincompetenties
bereidheid om te reflecteren en het eigen functioneren bij te sturen
LEERINHOUDEN
  • het realiseren van een zelfstandige opdracht over meerdere weken voor de vakken van de major in de derde graad, aangevuld met de eerste en de tweede graad.
  • uitdieping en toetsing aan de praktijk van het portfolio-onderwerp

STUDIEMATERIAAL
  • Basiscursussen uit de opleiding gelden als bronnenmateriaal.
  • Behandelde leerinhouden van het derde opleidingsjaar.
  • Leerplannen en eindtermen.
  • Handboeken en leerlingenteksten.
  • Vakliteratuur!
  • Observatieopdrachten.
  • Leerpunten aangereikt door mentoren en stagebegeleiders.
  • Eigen reflecties.
  • Theoretische achtergronden rond het portfolio-onderwerp.

WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 0

%
practicum en oefeningen:

  1

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:

De visie op de stage, de specifieke opdracht, de begeleiding en evaluatie van de stage zijn uitgebreid beschreven in het stagevademecum.


EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

  • Beoordelingsprocedure en -criteria zie stagevademecum.
  • De student wordt beoordeeld op de groei die hij doormaakte gedurdende de 2 blokstages. Als ondersteuning van deze evaluatie gelden de stagedossiers. De stagebegeleider heeft de student gevolgd en stelt in samenspraak met de mentoren een eindevaluatie op.
  • Er mag geen onvoldoende gescoord worden op één van de volgende items: administratie, leerbevorderend, taakgebonden, interactief en persoonsgebonden gedrag.
  • Breekpunten moeten verworven zijn.
  • Voor opgegeven aandachtspunten heeft de student voldoende nieuwe vaardigheden verworven.

tijd voor examinering
uren

0 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

Geen herkansing mogelijk.

geen deliberatie mogelijk

 
Voltijds modelpakket 3 - Mode/Project kunstvakken - Vakdidactiek Mode 3
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
Code:4170300027
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:gespecialiseerd
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 1
Contacturen:10
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Gert Vandecruys

 

KORTE OMSCHRIJVING

De cursus bereidt je voor op het lesgeven in de modevakken in de derde graad van het secundair onderwijs.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
    • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    • SO211 Creatief zijn.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
    • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
    • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • de student moet de leerplannen van de derde graad TSO lezen en kunnen toepassen tijdens de pedagogische stage .
    • de studenten moeten kunnen uitleggen hoe je een geïntegreerde proef in het zesde jaar TSO en BSO organiseert.  
    • de student moet een project kunnen plannen voor 1 trimester : leerinhoudelijk, vakoverschrijdend, methodisch, tijdsplanning
    • de student moet een lesonderwerp gedifferentieerd kunnen uitwerken : vertragen, versnellen, verbreden

       

     

     


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Vakdidactiek Mode 2.

    Andere begincompetenties

    vakdidactiek mode 1 en 2


    LEERINHOUDEN
    • leerplanstudie derde graad TSO-BSO
    • plannen van project voor 1 trimester : leerinhoudelijk, vakoverschrijdend, methodisch , tijdsplanning
    • de geïntegreerde proef
    • stagebegeleiding
    • gedifferentieerd werken
    • nascholing, levenslang leren

    STUDIEMATERIAAL
    • leerplannen van de derde graad
    • presentaties op de Pschijf

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     8

    %
    practicum en oefeningen:

      8

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    • De student maakt een jaartaak voor vakdidactiek
    • Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
      Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

    • Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.


    tijd voor examinering
    uren

    0 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    • De student komt voor 1 juli een opgave vragen aan de lector voor de tweede zittijd.
    • De jaartaak kan herwerkt worden  
     
    Voltijds modelpakket 3 - Mode/Project kunstvakken - PKV - methodiek 5
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
    Code:4171000012
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:gespecialiseerd
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Volledig academiejaar
    Contacturen:44
    Aantal studiepunten:9
    Totaal studietijd:234
    Examencontract:niet mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Lies Cuyvers

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Deze module biedt zowel een theoretische als praktische voorbereiding op de stage en de latere beroepspraktijk. Daarbij wordt gefocust op actieve kunsteducatie en de omkadering van receptieve kunstbelevingen. De kunstkennis wordt verruimd, evenals het zicht op belangrijke culturele spelers in Antwerpen. 

    Tijdens de projectweek zal er gefocust worden op de kunsteducatieve vaardigheden van de student.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
    • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    • SO211 Creatief zijn.
    • SO212 Kan organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO314 Werkt doelgericht.
    • SO315 Kan emanciperend werken.
    • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
    • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    - De theorie leren toepassen op de praktijk: opgedane kennis van de voorbije jaren leren koppelen aan een concrete projecten.

    - Visie verkrijgen op programmatie voor specifieke leeftijdsgroepen, in het kader van de schoolcontext.

    -  Verdieping in één medium: zowel theoretisch als praktisch

    - Belangrijkste Vlaamse kunsteducatieve spelers en hun methoden kunnen benoemen

    - Inzicht verkrijgen en een visie ontwikkelen op de omkadering van voorstellingen

    - Zicht krijgen op de belangrijke culturele spelers van Antwerpen

    - Open geest ontwikkelen om vrij te leren omspringen met verschillende contexten en kunstgerelateerde vragen.

    - Kennis van de grote lijnen van de dansgeschiedenis en de theatergeschiedenis van Vlaanderen.

    - Vaardigheid om in te spelen op de actualiteit: welke kunstenaars staan nu centraal in Vlaanderen?, welke thema's zijn actueel?


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: PKV - methodiek 3, PKV - methodiek 4

    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN

    - Kunsteduactie in Vlaanderen: verschillende methodieken naast elkaar gelegd

    - Creatie van korte kunsteducatieve opdrachten

    - Belangrijke Antwerpse culturele spelers: DeSingel, MUHKA, Toneelhuis/Bourla, MOMU

    - Lesmappen bij voorstellingen

    - Brainstorm-technieken in functie van een artistiek schoolproject

    - Kennis over en praktistische training in een zelfgekozen medium

    - Programmatie voor een specifieke doelgroep met een koppeling naar de praktijk op school

    - Artistieke verdieping, verbreding en reflectie aan de hand van de actualiteit

    - Een blik over de grens: CKV in Nederland


    STUDIEMATERIAAL

    Studiemateriaal lector


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     9

    %
    practicum en oefeningen:

      9

    %

    vormen van groepsleren:

      17

    %
    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    60% permanente evaluatie

    40% schriftelijk examen

    Afwezigheid

    Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
    Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

    Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

     

    Taken

    Indien een taak te laat wordt binnengebracht, dan krijgt de student een nul voor desbetreffende taak.

     


    tijd voor examinering
    uren

    3 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    Schriftelijk examen over de verschillende inhouden, indien de student niet geslaagd was voor het schriftelijk examen in de eerste zittijd.

    Taken worden (eventueel gedeeltelijk) opnieuw gemaakt, indien de student niet geslaagd was voor de permanente evaluatie. Instructies daarover worden door de student zelf voor 1 juli opgevraagd.

     
    Voltijds modelpakket 3 - Mode/Project kunstvakken - Stage PKV 3
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
    Code:4171000013
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:gespecialiseerd
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 2
    Contacturen:0
    Aantal studiepunten:6
    Totaal studietijd:156
    Examencontract:niet mogelijk
    Deliberatie:niet mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Lies Cuyvers
    Kristien Roland

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    In deze laatste stageperiode zal de student een artistiek schoolproject van het begin tot het einde realiseren: van de eerste formulering van een voorstel tot de uitvoering en evaluatie van de activiteit.

    Het gerealiseerde artistieke schoolproject wordt nadien gepresenteerd.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • SO101 Handelt integer en respectvol.
    • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
    • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO205 Stelt zich assertief op.
    • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
    • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
    • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    • SO211 Creatief zijn.
    • SO212 Kan organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
    • SO314 Werkt doelgericht.
    • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
    • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
    • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    - Leren organiseren van een artistiek schoolproject: van de prille opstart tot een goede afronding.

    - Leren motiveren van keuzes in het kader van een artistiek project in een specifieke schoolcontext.

    - Leren evalueren van een eigen artistiek schoolproject, in dialoog met de partners.

    - Ondersteunende rol leren opnemen in projecten van medestudenten.

    - Verslag leren maken van een artistiek project.

    - Leren delegeren van taken aan medestudenten, met behoud van eigen verantwoordelijkheid en overzicht over het project.

    - Leren objectief evalueren van medestudenten.


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: PKV - methodiek 3, PKV - methodiek 4, Groeiportfolio - stage PKV 2

    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN

    - Op punt stellen van een eigen schoolproject: inhoudelijk en praktisch invullen, motiveren en evalueren van het project.

    - Koppelen van de theorie aan de praktijk: toepassen van de eigen kunsteducatieve vaardigheden en/of de verkregen visie op programmatie. Motiveren van gemaakte keuzes, met koppeling naar de schoolcontext.

    - Medestudenten steunen bij de praktische realisatie van hun schoolproject.

    - Opstellen van een stageverslag waarin de belangrijkste beslissingen gemotiveerd worden. Ook staan in dit verslag de verschillende genomen stappen vermeld, met als sluitstuk een evaluatie van het project.

    - Evaluatie van medestudenten

     


    STUDIEMATERIAAL

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     0

    %
    practicum en oefeningen:

      6

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    40% permanente evaluatie (evaluatiedossier stagementor + evaluatie stagebegeleider)
    30% stageverslag
    20% presentatie stageproject
    10% evaluatie medestudenten, met betrekking tot het delegeren van taken

    tijd voor examinering
    uren

     

    Tweede examenperiode
    geen deliberatie mogelijk
     
    Voltijds modelpakket 3 - Mode/Project kunstvakken - Portfolio
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
    Code:4171000014
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:gespecialiseerd
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Volledig academiejaar
    Contacturen:14
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:niet mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Kristien Roland

     

    KORTE OMSCHRIJVING
    De student kiest een thema uit één van de gekende basiscompetenties van de lerarenopleiding.De concrete leservaring en gedane zelfreflecties tijdens de stage van het derde jaar nemen hierbij een centrale plaats in. De student stelt op een creatieve wijze, na theoretische verdieping van het onderwerp via opzoekwerk van wetenschappelijke bronnen een dossier samen waarbij de competentie-groeiontwikkeling mooi volgbaar wordt. Dit project zal tesamen met een didactisch werkstuk  van het uitgewerkt thema mondeling verdedigd worden voor een jury-deskundigen en voor de collega's studenten .

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • SO101 Handelt integer en respectvol.
    • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
    • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO205 Stelt zich assertief op.
    • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
    • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
    • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    • SO211 Creatief zijn.
    • SO212 Kan organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
    • SO314 Werkt doelgericht.
    • SO315 Kan emanciperend werken.
    • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
    • SO317 Werkt leerlinggericht.
    • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
    • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
    • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    1. De student geeft reflectie van een persoonlijk proces qua leerinhouden en attitudes/ evolutieverslag van de persoonlijke groei via gemaakte reflecties tijdens de stage en de studieloopbaan.
    2. De student kan een planning opmaken/ tijdschema naleven.
    3. De student kan onberispelijk schriftelijk verslag maken en een vlotte, assertieve mondelinge verdediging houden.
    4. De student kan actueel, vernieuwend en creatief werken.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Groeiportfolio - stage VV 2, Groeiportfolio - stage PKV 2, en moet je je ook inschrijven voor: Stage VV3 of Stage Mode 3.

    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN
    • Theorie portfolio.
    • Verdieping van de specifieke opdracht naar de keuze van de competenties.
    • Bronnenonderzoek.
    • Wetenschappelijke bronnen citeren.
    • Het maken van een verzorgde, schriftelijke neerslag met bijzondere aandacht voor spelling.
    • Mondelinge presentatie.

    STUDIEMATERIAAL
    • Boek: Meeus, W., Van Looy, L., Portfolio zonder blozen, Garant, Antwerpen, 2005.
    • Basistekst-opdracht: 'portfolio in de lerarenopleiding'.
    • Wetenschappelijke tekst over "Hoe reflecteren en het opmaken van een reflectieverslag"

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     17

    %
    practicum en oefeningen:

      0

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:
    • Interactieve hoorcolleges.
    • Bibliotheekbezoek.
    • Individuele begeleidingsmomenten.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Evaluatie door een jury van de portfolio
    • Holistische benadering van de schriftelijke neerslag en de mondelinge presentatie met voorstelling van het toegepaste didactisch werkstuk.
    • De portfolio wordt in juni naar voor gebracht
    • Voor 100% van de punten

    tijd voor examinering
    uren

    1 

    Tweede examenperiode
    • Wanneer de portfolio ontoereikend wordt geacht in de eerste examenperiode krijgt de student een concrete, specifieke opdracht om een onvoldoende uitgewerkt onderdeel van de portfolio opnieuw te behandelen.
     
    Voltijds modelpakket 3 - Mode/Project kunstvakken - Agogische vaardigheden 3
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
    Code:4171100066
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:gespecialiseerd
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 1
    Contacturen:24
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Kristien Roland

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Binnen dit cursusaanbod in het derde jaar gaan we inhoudelijk dieper in op het begeleiden van leerlingen met leer-, gedrags- en ontwikkelingsstoornissen. We staan stil bij de specificiteit van leerlingen in het deeltijds en buitengewoon onderwijs en bij interculturele communicatie.

    Het is de betrachting om een positief ingestelde attitude te ontwikkelen ten aanzien van de lerende, onafgezien van zijn kwaliteiten en beperkingen. Hiervoor is inzicht in problematieken noodzakelijk en dient samengewerkt te worden met collega's, ouders en externen.

    De einddoelstelling zal erin bestaan om te komen tot een verantwoorde en ethische attitude van toekomstig leerkracht.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • SO101 Handelt integer en respectvol.
    • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
    • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO205 Stelt zich assertief op.
    • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
    • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
    • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
    • SO315 Kan emanciperend werken.
    • SO317 Werkt leerlinggericht.
    • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
    • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
    • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    1. De student is oprecht en integer in z'n handelen en biedt voldoende standvastigheid in moeilijke situaties doordat hij/zij de vaardigheden tot oplossingsgericht werken kent.
    2. De student leert empathisch te werken en heeft voldoende inzicht en reflectie op z'n persoonlijk handelen.
    3. De student kan in team werken, met respect interacties aangaan waarbij tevens de interculturele communicatie verbetert
    4. De  student is in staat om in overleg een positief leefklimaat te creëren voor de leerlingen in klasverband en op school. Dit omvat inzicht in mogelijke stoornissen bij leerlingen.

    5. De student is in staat om met ouders en verzorgers in dialoog te treden over opvoeding en onderwijs.
    6.De student is in staat zich te documenteren overde eigen rechtspositie en die van de leerlingen.
    7.De student is in staat om actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen te identificeren en kritisch te benaderen.

     


     


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatieve vaardigheden 2, Agogische vaardigheden 2

    Andere begincompetenties

    bereidheid tot zelfreflectie

    bereidheid tot interactief participeren


    LEERINHOUDEN
    • Basishouding/attitude van de leerkracht : normen en waarden die inspireren
    • Communicatieprincipes/ gespreksvoering
    • Oudercontact
    • jongeren met leer-, ontwikkelings-, gedragsproblemen
    • jongeren in het deeltijds onderwijs
    • jongeren in het buitengewoon onderwijs
    • Interculturele communicatie.

     

     



    STUDIEMATERIAAL

    Cursus met aanvullende, ondersteunende wetenschappelijke teksten en videomateriaal

     


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     32

    %
    practicum en oefeningen:

      0

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:
    • Interactieve hoorcolleges.
    • Praktijkvoorbeelden-toepassingen via videodocumentaires.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    schriftelijk examen op 100 % van de punten.

    tijd voor examinering
    uren

    3 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    schriftelijk examen op 100% van de punten.
     
    Voltijds modelpakket 3 - Mode/Project kunstvakken - Pedagogische wetenschappen
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
    Code:4171100067
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:gespecialiseerd
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 1
    Contacturen:30
    Aantal studiepunten:4
    Totaal studietijd:104
    Examencontract:mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Hans Ihmsen

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Om je weg te vinden in het onderwijslandschap komen in het derde jaar verschillende topics over onderwijsorganisatie, onderwijsbeleid en de rechten en plichten van een leerkracht aan bod. Het hele pakket bereidt je op een directe en praktische manier voor op de onderwijspraktijk die buiten het eigenlijke lesgeven valt. De contactmomenten staan in het teken van een constant begeleiden en remediëren van de opdrachten en het verduidelijken van bepaalde inhouden.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    1. De student kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren (bijhouden van leerlingengegevens, evaluatiegegevens, klasseraad,…).
    2. De student kan de resultaten van onderwijsonderzoek beoordelen.
    3. De student kan participeren aan samenwerkingsstructuren: Klasseraad, graadwerkgroepen, vakwerkgroepen.
    4. De student kan zich documenteren over de eigen rechtszekerheid: plichten en rechten van de leraar, loopbaan en bezoldiging, verloven, ziekten en ongevallen, aansprakelijkheid.
    5. De student kan reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats in de samenleving: Geschiedenis van het algemeen secundair onderwijs en het technisch onderwijs, organisatie van het secundair onderwijs, organisatie van het BUSO.

    6. De student neemt deel aan de training rond het thema leefsleutels


     


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Algemene didactiek 2

    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN
    • De staatshervorming
    • Het schoolpact
    • Structuur van het onderwijs
    • CLB
    • Inrichtende macht
    • leerplicht
    • participatie
    • De plichten van de leerkracht
    • Verboden praktijken op school
    • Verplichtingen t.g.v. netgebonden reglementen
    • GOK
    • Het schoolreglement
    • De klasseraad
    • Inspectie en begeleidingsdiensten

    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus pedagogische wetenschapen 3 vk.
    • Tijdschrift Klasse.
    • Onderwijs.vlaanderen.be.
    • Publicaties Vlaamse Gemeenschap, departement onderwijs.
    • Externe sprekers

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     36

    %
    practicum en oefeningen:

      0

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges.
    • Opdrachten en oefeningen.
    • Individueel werk.
    • Mogelijke deelname seminaries die betrekking hebben op inhoud cursus.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

     

    • Mondeling examen (50%). Open boek
    • opdrachten (50%)
    • Leefsleutels (geen afzonderlijk examens, evaluatie tijdens de deelname aan training).

    tijd voor examinering
    uren

    4 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    Schriftelijk examen (100%) Open boek
     
    Voltijds modelpakket 3 - Mode/Project kunstvakken - Seminaries
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
    Code:4171100068
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:gespecialiseerd
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 1
    Contacturen:24
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:niet mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Kristien Roland

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Aangezien onderwijs een uitzonderlijk breed werkterrein omvat, wordt van toekomstige leerkrachten verwacht dat zij actuele thema's die leven in de onderwijswereld kunnen detecteren en dat zij projecten en initiatieven hieromtrent positief-kritisch kunnen benaderen en kunnen integreren in hun eigen handelen en functioneren.

    Hiertoe worden aan de studenten 6 seminaries aangeboden waarbij experts uit het werkveld hun project/ initiatief komen toelichten. De studenten krijgen telkens een verwerkingsopdracht.

    Aangezien de thema's van de seminaries gebonden zijn aan de actualiteit, kan de inhoud elk jaar varieren.

    Met deze seminaries willen wij bij de student een brede kijk en doordachte visie op onderwijs stimuleren. Tevens kaderen deze seminaries in de noodzakelijkheid van levenslang leren. Onderwijs is immers een zeer levendige sector die voortdurend onderhevig is aan veranderingen. 

     

     


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • SO101 Handelt integer en respectvol.
    • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
    • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO205 Stelt zich assertief op.
    • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
    • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO317 Werkt leerlinggericht.
    • SO319 Kan omgaan met diversiteit.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    de student kan zich informeren omtrent actuele thema's in onderwijs (horizonverruiming)

    de student kan zich informeren omtrent projecten en initiatieven ivm knelpunten in onderwijs

    de student kan de voorgestelde projecten en initiatieven positief-kritisch evalueren

    de student kan gefundeerd deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's

    de student is bereid om levenslang te leren

    de student is bereid om de opgedane kennis en inzichten te integreren in het eigen functioneren

     

     


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    geen

    Andere begincompetenties

    een open houding om knelpunten in onderwijs te (h)erkennen

    een positief-kritische ingesteldheid om initiatieven en projecten te 'wikken en te wegen'

    bereidheid om de opgedane kennis en inzichten te vertalen naar het eigen handelen en functioneren als leerkracht

    bereidheid om een attitude te ontwikkelen van levenslang leren


    LEERINHOUDEN

    seminaries:

    - Specificiteit van het BuSO

    - Specificiteit van het Deeltijds Onderwijs

    - Spijbelen: wat houdt het in en wat kan er aan gedaan worden?

    - Gelijke onderwijskansen: omgaan met kansarmoede (twee seminaries)

    - Brede school

    - persoonlijke verwerking: BuSO en het vernieuwd leerzorgkader; boekverwerkingsopdracht  'Laat ze niet schieten' Peter Adriaenssens


    STUDIEMATERIAAL

    syllabus en cases verzorgd door de externe experts

    nota's van de studenten

     


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     31

    %
    practicum en oefeningen:

      0

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:

    De studenten volgen workshops verzorgd door externe experts. Aanwezigheid is verplicht. Bij afwezigheid werkt de student een bijkomende opdracht uit.

    Bij elke workshop hoort een verwerkingsopdracht. De uitwerking van deze opdrachten wordt voorgesteld bij het mondeling examen. Criteria bij de beoordeling van deze verwerkingsopdrachten: diepgang, samenhang en structuur, doordachtheid, kritische zin, behoorlijk taalgebruik.


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    De studenten werken een seminariemap uit ahv de opdrachten die ze krijgen bij de verschillende workshops, lezingen. Zij presenteren deze kaft met hun reflecties op een mondeling examen.

    Beoordelingscriteria cfr. supra.

    Indien de uitwerking van de opdrachten en de mondelinge toelichting onvoldoende zijn, worden deze terug voorgesteld in tweede zit.


    tijd voor examinering
    uren

    1 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    De student heeft zijn seminariekaft met bijhorende opdrachten herwerkt en stelt deze opnieuw voor tijdens het mondeling examen.

     
    Voltijds modelpakket 3 - Mode/Project kunstvakken - Coaching
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
    Code:4171100070
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:gespecialiseerd
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 1
    Contacturen:20
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:niet mogelijk
    Deliberatie:niet mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Kristien Roland
    Hans Ihmsen
    Michel Dries

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Coachingsvaardigheden zijn heel belangrijk als leerkracht. Resultaatgericht en innovatief werken vraagt heel veel begeleiding van leerlingen en veel samenwerking. Daarvoor is het nodig dat je jouw leerlingen en collega’s kan coachen. Met coachen bedoelen we dan begeleiden en ondersteunen bij de uitvoering van taken, maar ook bij ontwikkeling en leren. Dit opleidingsonderdeel is sterk ervaringsgericht uitgebouwd.

    Tijdens enkele inleidende workshops ontwikkel je eerst een kennisbasis met betrekking tot coachen. Daarbij wordt uitgegaan van cases die de lector aanbrengt, zowel in woorden (teksten, verhalen) als beelden (video). Maar ook van je eigen ervaringen en die van medestudenten. Besprekingen per twee en in groepjes wisselen af met praktijkgerichte oefeningen en momenten waarbij je samen met medestudenten en de lector de nieuwe inzichten structureert en voor jezelf verwerkt.  Dan kies je voor een coachingstraject dat je zelfstandig uitvoert. Het grootste deel van de studietijd gaat naar het voorbereiden en uitvoeren van dit coachingstraject in de praktijk. Je komt nog wel in groep samen voor ervaringsuitwisseling en intervisie.

    In een coachingskaft hou je je leervorderingen bij.

    Bij de evaluatie van het opleidingsonderdeel kan je vrij gebruik maken van je coachingskaft. Je geeft dan weer welke inzichten en competenties je ontwikkelde met betrekking tot resultaatgericht en waarderend coachen van anderen.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • SO101 Handelt integer en respectvol.
    • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
    • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO205 Stelt zich assertief op.
    • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
    • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
    • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    • SO211 Creatief zijn.
    • SO212 Kan organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO314 Werkt doelgericht.
    • SO315 Kan emanciperend werken.
    • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
    • SO317 Werkt leerlinggericht.
    • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
    • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    -    Sterkten in het coachen van zichzelf kennen.

    -    Coachingscompetenties ontwikkelen om zelfontwikkeling en leren bij anderen uit te lokken en te ondersteunen.

    -    Kunnen aangeven welke plaats coahingscompetenties hebben in het werkveld.


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor:Communicatieve vaardigheden 2, Algemene didactiek 2

    Andere begincompetenties

    De eigen werkzaamheden in handen nemen en houden.

    Oriënteren op; plannen van; bijsturen van; en reflecteren op de organisatie van de eigen activiteiten.


    LEERINHOUDEN

    - Wat is coaching? (basisprincipes)

    - Eigen sterkten als basis voor coachen.

    - Basishoudingen: echtheid, inleven, waarderen en bekrachtigen, toelaten, goesting doen krijgen, ontspannen, aanvaarden,...

    - Gespreksvaardigheden: actief luisteren, vragen en doorvragen, feedback geven en ontvangen, betrokken confronteren, afbakenen, uitdagen en inspireren.

    - Structuur van een coachingsgesprek.

    - Valkuilen bij coachen.

    - Belemmeringen die bij een coachee in de weg kunnen staan voor een resultaatgerichte zelfsturing.

    - Grenzen van coachen.


    STUDIEMATERIAAL
    - Handouts per workshop
    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     20

    %
    practicum en oefeningen:

      40

    %

    vormen van groepsleren:

      8

    %
    Verdere toelichting:

    ·           Motiverende startworkshop (2 uur): plenair, per twee en in groepjes: Uitleg visie (expertenmodel vs begeleidingsmodel); uitleg drie trajecten; keuze maken (top 2). 10 a 12 studenten per traject. (IHM)

    ·           2 thematische workshops rond basishoudingen en gespreksvaardigheden, structuur van een coachingsgesprek, … (telkens 4 uur):  met cases, zelfontdekkend leren, eenvoudige coachingsopdrachten, soms rollenspel, intervisie en groepsleren. (ROK).

    ·           1 inleidende workshop ter ondersteuning van het coachingstraject waarvoor je kiest (4 uur).
    Rond studiekeuze- en beroepskeuzebegeleiding (DRM), rond vakgerichte studiebegeleiding, rond studievaardigheden en leren leren (IHM), rond huiswerkbegeleiding voor IQRA (IQRA zelf).

    ·           Uitvoeren van coachingsopdrachten. (30 u)

    o     Leerbegeleiding van eerstejaarstudenten. Op basis van de LeMo-test krijgt elke student een aantal 1e jaars studenten toegewezen. De student houdt zelf bij hoe hij zijn begeleidingsuren heeft ingevuld (30 begeleidingsuren). Begeleiding is een combinatie van groepsbegeleiding en individuele begeleiding.

    o     Studiekeuze- en beroepskeuzebegeleiding in secundaire scholen.  De studenten worden ingezet om twee halve dagen te organiseren in het kader van keuzebegeleiding. De hele groep van studenten verzorgen gezamenlijk voor klassen in secundaire scholen twee halve dagen. (Hoekenwerk). (totaal: 8u begeleiding per student). Afhankelijk van de vraag van secundaire scholen kunnen onze studenten meerdere klassen twee halve dagen opvangen.

    o     Huiswerkbegeleiding in lager of secundair onderwijs: in samenwerking met een externe organisatie (IQRA). (10 x 3u)

     

    ·           Verwerking in een coachingskaft:
    - eigen samenvattingen van theoretische inzichten,
    - voorbereiding van coachingsactiviteiten
    - feedback van coachees (gecoachten)
    - zelfreflectie en zelfevaluatie na de uitvoering

    ·           Tussentijdse intervisiebijeenkomsten  in groepjes (2x2 uur). Successen en leerpunten benoemen, realisaties uitwisselen en bekrachtigen; Voorbereiden van toekomstige acties en voorbereiden van de presentatie. 

    o     IQRA: ROK

    o     Keuzebegel.: DRM

    o     Leerbegel.: IHM

    • Presentatie in groep (examenperiode). Halve dag: alle groepen samen. ROK, DRM & IHM
    • Mondeling evaluatiegesprek (examenperiode). Halve dag: ROK, DRM & IHM elk 10-12 studenten.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

     

      Algemene eisen:

     

    Aanwezigheid is verplicht. Je kan niet slagen voor het opleidingsonderdeel coachen indien je afwezig bent voor de uitvoering van de coachingsopdracht (werkveld). Indien je afwezig bent voor één van de sessies die georganiseerd worden op de hogeschool (inleiding, workshops, intervisie- en slotbijeenkomst) dient een bijkomende opdracht uitgevoerd te worden.

     

    a. Presentatie van het coachingstraject (20%)

          Evaluatiecriteria:

             - Degelijke schets van de uitgevoerde begeleiding en de concrete aanpak

             - Goede verantwoording van de aanpak vanuit de geschetste theorie

             - Waardevolle tips en aandachtspunten voor het toekomstig coachingstraject in de lerarenopleiding

             - Creativiteit van de presentatie.

             - Taakverdeling (Peer-assessment)

     

    b. Uitwerking van de coachingskaft: (logboek + bijlages) (60%)

    Evaluatiecriteria:

    - Volledigheid

    - Doorleefdheid

    - Grondigheid

    - Argumentatie

    - Structuur

     

    c.  Mondeling gesprek (20%)

    Tijdens een mondeling gesprek licht je jouw uitgewerkte coachingskaft toe en toon je aan hoe de workshops en wat je las over coachen jou al dan niet inspireerden bij het ontwikkelen van je coachingscompetenties.

     

    Evaluatiecriteria

    -           Je kan doorleefd vertellen waar het om gaat bij coachen.

    -           Je kan aangeven welke basishoudingen en gespreksvaardigheden zinvol zijn om anderen resultaatgericht en waarderend te coachen. En welke je zelf al bezit of ontwikkelde. Je verwijst daarbij naar de workshops

    -           Je kan coachingscompetenties een plaats geven in het werkveld waartoe je opgeleid wordt.


    tijd voor examinering
    uren

    5 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    Wanneer de student in eerste zit geen blijk gegeven heeft van voldoende beheersing van de coachingscompetenties kan dit niet in tweede zit ingehaald worden.

    Wanneer in eerste zit de coachingsmap onvoldoende uitgewerkt is en de coachingscompetenties voldoende verworven zijn, kan de student zijn map terug voorstellen in tweede zit.

     
    Voltijds modelpakket 3 - Mode/Project kunstvakken - Stage BUSO
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
    Code:4171100078
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:gespecialiseerd
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 2
    Contacturen:0
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:niet mogelijk
    Deliberatie:niet mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Kristien Roland

     

    KORTE OMSCHRIJVING
    In het derde jaar krijgt de student de kans om naast het reguliere secundair onderwijs ook ervaring op te doen in het BuSO, het Deeltijds onderwijs op het volwassenonderwijs

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

      Algemene beroepsgerichte competenties
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          geen

          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN

          STUDIEMATERIAAL

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           

          %
          practicum en oefeningen:

            

          %

          vormen van groepsleren:

            

          %
          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode

          tijd voor examinering
          uren

           

          Tweede examenperiode
           
          Voltijds modelpakket 3 - Mode/Project kunstvakken - Creatie 3
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
          Code:4170100008
          Academiejaar:2011-2012
          Type:kern,
          Niveau:inleidend
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Volledig academiejaar
          Contacturen:24
          Aantal studiepunten:3
          Totaal studietijd:78
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:Nederlands,
          Lector(en)Lise Godschalk
          Mireille Duyck

           

          KORTE OMSCHRIJVING


          CREATIE ONTWERPEN

          Conceptontwikkeling vanuit de visuele en tactiele eigenschappen van textiele materialen en artistieke presentatie van het ontwerpproces.

          CREATIE ILLUSTRATOR

          In dit pakket worden de inhouden van het vorige pakket verder uitgediept. De tekenvaardigheden worden uitgebreid. Naadsymblen tekenen. tekst invoeren op paden en in vormen. Tekstblokken invoeren en ontwerpen.


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
          • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
          • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
          • SO211 Creatief zijn.
          • SO212 Kan organiseren.
          Beroepsspecifieke competenties
          • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN


          CREATIE ONTWERPEN

          - Materiaalgevoel
          - Vaardigheden conceptontwikkeling vanuit eigenschappen textiele materialen
          - Vaardigheden creatief denken
          - Presentatievaardigheden


          CREATIE ILLUSTRATOR

          • Tekenomgeving instellen om naadsymbolen te tekenen.
          • De juiste richtlijnen kennen voor het tekenen van naadsymbolen.
          • Het tekenen van naadsymbolen.
          • Instellingen kunnen maken voor het invoeren van tekst.
          • Gebruik van het venster gereedschappen uitbreiden.

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 3, Mode module 4.'
          'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 3, Mode module 4 of Creatie 2'


          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN



          CREATIE ONTWERPEN

          - Informeren, documenteren en experimenteren rond visuele, tactiele en vormgevende eigenschappen van textiele materialen
          - Conceptontwikkeling vanuit specifieke eigenschappen textiele materialen
          - Ontwerpen van collectie binnen opdracht
          - Conceptstyling van collectie
          - Presentatiemogelijkheden bestuderen en uitwerken
          - Motiveren van concept binnen de opdracht

          CREATIE ILLUSTRATOR

          • Tekenen van naadsymbolen.
          • Tekst invoeren op een bepaald punt.
          • Tekst invoeren op een pad.
          • Tekst invoeren in een vlak.
          • Tekstblokken bewerken.
          • Schetsen en stilleren van modellen en uitwerken van details in het model.

           


          STUDIEMATERIAAL


          CREATIE ONTWERPEN

          Cursus lector
          Boek Modetekenen  Auteur: Angel Fernandez – Gabriel Martin Roig

          CREATIE ONTWERPEN

          • Cursus VVKSO ontwerpen in illustrator
          • Cursus lector
          • Modebladen

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           15

          %
          practicum en oefeningen:

            15

          %

          vormen van groepsleren:

            

          %
          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%



          CREATIE ONTWERPEN:
          PE 60% - PORTFOLIO 30% - VERDEDIGING PORTFOLIO 10%

          CREATIE ILLUSTRATOR:
          PE 40% - EXAMEN 60%
          Het examen valt buiten de examenperiode, 2 uur op het einde van de eerste periode.

        • Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
          Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

        • Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

        • tijd voor examinering
          uren

          2 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%


          CREATIE ONTWERPEN:

          Opdrachten en Portfolio kan vervolledigd of hernomen worden. De student vraagt hiervoor tijdig instructies (voor 1 juli)

          CREATIE ILLUSTRATOR:

          B ij een tweede zittijd wordt het examens  Illustrator hernomen.
          Er kan gevraagd worden opdrachten af te werken of te hernemen. De student vraagt voor 1 juli instructies.  

           
          Voltijds modelpakket 3 - Mode/Project kunstvakken - Realisatie 3
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
          Code:4170100010
          Academiejaar:2011-2012
          Type:kern,
          Niveau:inleidend
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Volledig academiejaar
          Contacturen:24
          Aantal studiepunten:4
          Totaal studietijd:104
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:Nederlands,
          Lector(en)Gert Vandecruys

           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Realiseren van een klassieke vest ahv technische fiches en fabricatieschema.

          Realisaren van modeltoile eigen ontwerp

          confectiestage in binnen- en buitenland (14 dagen)


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
          • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
          • SO211 Creatief zijn.
          Beroepsspecifieke competenties
          • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
          • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          de student kan kwaliteitsnormen en toleranties bepalen voor eigen werk

          de student kan de werkstukken op een correcte wijze snijden met een economische snijplan.

          de student kan het werkstuk realiseren ahv technische fiches en fabricatieschema

          de student kan voor een specifiek model het fabricatiedossier samenstellen

          de student kan verschillende technieken ivm vest en mantel ahv technische fiches ontleden en realiseren

          de student kan tijdens een presentatie een beeld geven van de huidige confectienijverheid nadat hij/zij heeft deelgenomen aan de studiereis in België/Tunesie of nadat hij/zijn 14 dagen heeft gewerkt in een confectiebedrijf.


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 3, Mode module 4 of Realisatie 2'
          'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 3, Mode module 4.'


          Andere begincompetenties

          credit voor realisatie 1 en 2


          LEERINHOUDEN

          -realiseren van klassieke vest ahv technische fiches

          -samenstellen van fabricatiedossier voor modische modellen

          -ontleden en realiseren van technische fiches ivm mantel en vest

          -totaalbeeld van de huidige confectienijverheid in binnen- en buitenland


          STUDIEMATERIAAL
          • cursus technische fiches + uitbreiding
          • cursus organisatie

           

           


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           12

          %
          practicum en oefeningen:

            12

          %

          vormen van groepsleren:

            24

          %
          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          • permanente evaluatie : 50% (20% project)
          • examen  : 50%
          • realiseren van een techniek ivm vest of mantel ahv de technische fiches en geknipte delen
          • Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
            Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
          • Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.


          tijd voor examinering
          uren

          2u 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          • taken ivm dagelijk werk kunnen bijgewerkt worden
          • permanente evaluatie 50%
          • examen 50%
          • realiseren van een techniek ivm vest of mantel ahv de technische fiches en geknipte delen
           
          Voltijds modelpakket 3 - Mode/Project kunstvakken - Vormgeving 3
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
          Code:4170100009
          Academiejaar:2011-2012
          Type:kern,
          Niveau:inleidend
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Volledig academiejaar
          Contacturen:24
          Aantal studiepunten:4
          Totaal studietijd:104
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:Nederlands,
          Lector(en)Gert Vandecruys

           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Studie van mantel en vest

          projectweek : de inhoud wordt bepaald in samenspraak met de studenten


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
          • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
          • SO211 Creatief zijn.
          Beroepsspecifieke competenties
          • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
          • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          De student kan verschillende kragen tekenen ahv de cursus die voorkomen op een vest of mantel

          De student kan verschillende mouwvormen tekenen die voorkomen in een vest of mantel

          De student kan het patroon opstellen voor verschillende mantelsluitingen

          De student kan het patroon opstellen voor verschillende mantelkappen

          De student kan de basiskennis toepassen in een modelontleding van eigen ontwerp


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 3, Mode module 4 of Vormgeving 2'
          'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 3, Mode module 4.'


          Andere begincompetenties

          credit voor mode 1 en 2


          LEERINHOUDEN
          • studie kragen
          • studie mouwen : rechte mouwinzet, raglan en kimono
          • studie sluitingµ
          • studie capuchon
          • toepassingen  
          • de projectweken (14dagen) worden in samenspraak met de studenten ingevuld

           

           

           


          STUDIEMATERIAAL
          • cursus vest/mantel
          • presentaties op de Pschijf

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           12

          %
          practicum en oefeningen:

            12

          %

          vormen van groepsleren:

            24

          %
          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          • permanente evaluatie 50% (inclusief projectweek20%)
          • examen50%
          • Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
            Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

          • Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

           


          tijd voor examinering
          uren

          2 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          • taken ivm permanente evaluatie kunnen bijgewerkt worden  30%
          • examen 60%