|
|
|
|
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
4171000008 | PKV - methodiek 3 | 5 |
4171000009 | PKV - methodiek 4 | 5 |
4171000011 | Groeiportfolio - stage PKV 2 | 6 |
4171100039 | Communicatieve vaardigheden 2 | 3 |
4171100056 | Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 2 | 11 |
4171100057 | Agogische vaardigheden 2 | 3 |
4171100058 | Algemene didactiek 2 | 6 |
| |__ | digitale didactiek 2 | |
| |__ | algemene didactiek 2 | |
4171100059 | Blik op de wereld 2 | 3 |
4171100064 | Integraal leren IO 1 | 3 |
4171100065 | Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 2 | 3 |
4170900018 | Verzorging - vakdidactiek 2 | 6 |
4170900017 | Voeding - vakdidactiek 2 | 6 |
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - PKV - methodiek 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171000008 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Semester 1 | Contacturen: | 42 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Lies Cuyvers |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De plaats van het de muzisch-creatieve in de vakoverschrijdende eindtermen van het onderwijs.
Introductie in didactische principes en methodieken in de kunsteducatie, actief en receptief/reflectief.
Reflectie over het kunsteducatieve veld aan de hand van het rapport van Mevr. Bamfort.
Introductie en terreinverkenning van de kunsteducatieve projectwerking, binnen en buiten het onderwijs.
Introductie in de muziekgeschiedenis.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Kennis van didactische principes en methodieken in de kunsteducatie, en de vaardigheid om deze op kleine schaal toe te passen.
Kennis kritische benadering.van de plaats van het muzisch-creatieve in de eindtermen van het onderwijs.
Kennis van de types theaterhuizen die kunst aanbieden.
Kennis van de laatste ontwikkelingen met betrekking tot kunsteducatie na Bamford en de plaats van PKV daarin.
Kennis van de grote lijnen in de muziekgeschiedenis, en vaardigheid om deze op een uitdagende manier over te dragen aan jongeren.
Kennis van de kunsteducatieve projectwerking.
Voorbereiding van een specifiek schoolproject: verkennen van het terrein en voorbereiden van de projectwerking.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: PKV - methodiek 1, PKV - methodiek 2
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Muziek: grote lijnen van de muziekgeschiedenis. Presentatie rond één componist creëren
Muzisch-creatieve in de eindtermen van alle lagen van het onderwijs.
Rapport Bamford en nasleep tot op heden.
Werking van gemeenschapcentra, cultuurcentra en kunstencentra.
Actieve kunsteducatie: methodiek van Kunst In Zicht en van Jan De Braekeleer (Wisper/Mooss)
Kunsteducatieve projectwerking toegepassing: terreinverkenning & voorbereiding kunsteducatief project binnen het onderwijs: doelgroeponderzoek, SWOT-analyse mbt kunst op een specifieke school, brainstormtechnieken om tot een thematisch en methodisch interessant project te komen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Studiemateriaal lector
Methodiekbundel Kunst In zicht
'Weg-wijzer in kunst- en muzische vorming' van Jan De Braekeleer
'Kunst- en cultuureducatie in het onderwijs: veranderingen en uitdagingen' van Marc Van Mechelen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
19
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
7
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
60% Permanente evaluatie
40% Schriftelijk examen over de verschillende inhouden
Afwezigheid
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Schriftelijk examen over de verschillende inhouden, indien de student niet geslaagd was voor het schriftelijk examen in de eerste zittijd.
Taken worden (eventueel gedeeltelijk) opnieuw gemaakt, indien de student niet geslaagd was voor de permanente evaluatie. Instructies daarover worden door de student zelf voor 1 juli opgevraagd.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - PKV - methodiek 4 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171000009 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Semester 2 | Contacturen: | 32 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Lore Suls |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deel 1
Studie mogelijkheden voor kunsteducatieve benadering lessen/projecten binnen eigen en andere vakgebieden in het secundair onderwijs.
Deel 2
Kunsteducatief Project uitwerken en uitvoeren in schoolse context
Uitwerken onderbouwd projectdossier
Samenwerkingstraject met Momu
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Deel 1
- Vaardigheden toepassing didactische principes en methodieken binnen lessen/projecten secundair onderwijs
Deel 2
- Kennis en inzicht verwerven in verschillende doelgroepen en subculturen
- Vaardigheden met betrekking tot de productie van kleinschalig kunstzinnig project binnen het onderwijs met een specifieke doelgroep
- Een onderzoekende leerhouding aanscherpen
- Inzichten verwerven in projectwerking, ervaringsgericht werken & evaluatietechnieken
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor:PKV - methodiek 1, PKV - methodiek 2
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Deel 1
- Toepassing didactische principes en methodieken binnen lessen/projecten secundair onderwijs
- Verdieping en toepassing klaverbladtheorie & omkadering actieve kunsteducatie
Deel 2
- Doelgroeponderzoek
- Subculturen
- Actieve projectwerking: zelfstandige uitwerking & uitvoering van een kunsteducatief schoolproject: voorbereiding, planning, uitwerking, verslaggeving & evaluatie ovv projectdossier.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Deel 1
cursusmateriaal lector
Deel 2
cursusmateriaal lector
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
%
|
Verdere toelichting:
De uitwerking en uitvoering van het kunsteducatieve project is een intensief traject welke reeds van start gaat bij het begin van het academiejaar, in module 3. Studenten werken in groepsverband een degelijk onderbouwd Kunsteducatief project uit voor een toegewezen doelgroep. Tijdens dit groepswerk worden competenties als zelfredzaamheid, constructieve samenwerking, creativiteit, organisatorisch talent en stiptheid sterk geëvalueerd.
Er wordt een evenwichtige verdeling gemaakt in de gezamelijke verantwoordelijkheden. Coaching (lector & externe), peer-assessment (studenten evalueren elkaar) en andere evaluatieve methodieken ondersteunen op deze manier de uitbouw van de kunsteducatieve projecten.
Na de eigenlijke uitvoering van het kunsteducatieve project in een schoolse context, laten de studenten hun project grondig evalueren door alle betrokken partijen. Deze resultaten worden ook opgenomen in het projectdossier, welk uiterlijk op de deadline wordt ingediend.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
60 % Permanente evaluatie
40 % Projectdossier & verslaggeving
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
er is voor dit onderdeel geen tweede examenkans mogelijk.
Bij ziekte neemt de student contact op met de opleidingsverantwoordelijke
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Groeiportfolio - stage PKV 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171000011 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 34 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Lise Godschalk |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens het tweede opleidingsjaar lopen de studenten gedurende drie weken participatiestage in de kunst-educatieve sector. Zij krijgen hiertoe een gerichte opdracht mee.
De groeiportfolio is dit jaar toegespitst op het uitbreiden van de competenties. Studenten krijgen meer zicht op hun leerstijl en op hun interactieve vaardigheden met een groep. Deze vaardigheden zijn ook geldig in hun werk met groepen uit de kunsteducatieve sector.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Het doel van de stage is de student in staat te stellen om via het observeren en participeren (1/3 observeren – 2/3 participeren):
· kennis op te doen betreffende de mogelijke beroepspraktijk · inzicht te verwerven in: ¨ de werking van de gekozen stageplaats binnen het werkveld van de kunsteducatie ¨ de eigen mogelijkheden met betrekking tot het uitoefenen van een functie in dit domein ¨ het volledige traject dat een specifiek project aflegt · vaardigheden te ontwikkelen die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van een functie in de beoogde beroepspraktijk · vaardigheden op te doen in de verschillende onderdelen van het traject dat een kunst- of cultuureducatief project aflegt.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: PKV - methodiek 1, PKV - methodiek 2, Groeiportfolio - stage PKV 1
|
|
Andere begincompetenties
|
Methodiek 1-3 PKV
|
LEERINHOUDEN
|
Verschillende inhouden Module 1-3 PKV
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursussen 1-3 PKV
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
25% evaluatiedossier stagementor
25% schriftelijk verslag stage
25% creatieve presentatie stageverslag
15% evaluatie begeleider
10% administratief gedrag bij stage
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Er is geen herkansing mogelijk voor de stage in de organisatie en de stagepresentatie.
Het stageverslag kan, indien onvoldoende, herwerkt worden in tweede zitijd. De student neemt hiervoor zelf het nodige initiatief.
er is geen deliberatie mogelijk
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Communicatieve vaardigheden 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171100039 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 22 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit jaar gaat de aandacht naar de basis communicatieve vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt om vaardig in interactie te treden met anderen. Gespreksvaardigheden zoals actief luisteren, geven en krijgen van feedback, omgaan met weerstand en conflicten worden in rollenspelen actief ingeoefend. we staan tevens stil bij onze eigen primaire en verstoten ikken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij diverse technieken, die hieronder worden opgesomd, beheerst
- (h)erkennen van blokkerende reacties bij zichzelf en anderen
- zich empatisch opstellen tov lln, collega's, ouders, directie en externen
- actief luisteren tijdens een gesprek
- op een gepaste wijze omgaan met feedback/kritiek
- feedback op een correcte wijze formuleren
- op een rustige wijze opkomen voor zichzelf
- op een gepaste wijze omgaan met communicatieve "wapens"
- slechts nieuws op een gepaste wijze overbrengen
- op een constructieve manier omgaan met conflicten
- effectief omgaan met impliciete en expliciete regels in de groep
- een zelfreflectieve kijk hebben op eigen subpersoonlijkheden
- de kwaliteit van het eigen communicatief gedrag voortdurend verbeteren door een reflecterende en zelfkritische houding
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatieve vaardigheden 1
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid om te reflecteren op het eigen communicatief gedrag
bereidheid om interactief te participeren
|
LEERINHOUDEN
|
- blokkerende reacties in het communicatieproces
- actief luisteren: techniek + toepassingen in het onderwijsveld
- feedback krijgen en geven/omgaan met kritiek/
- assertiviteit/ ik-boodschappen
- territoriumtheorie: erkennen van "wapens" + assertief omgaan met "wapens"
- slecht-nieuws-gesprek
- conflicthantering: conflicthanteringsstijlen/ geen-verlies-methode
- geweldloze conflicthantering ahv "funderingen"
- ik (k)en mijn ikken
- regels in een groep
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus en eigen nota's
- casussen ingebracht door de studenten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
29
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- interactieve hoorcolleges
- onderwijsgesprekken, klasgesprekken, opdrachten
- oefensessies/rollenspelen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- mondeling examen in juni op 75% van de punten: hierbij wordt zowel gepeild naar inzicht in de onderliggende theoretische kaders, als naar het beheersen van de ingeoefende vaardigheden/technieken
- persoonlijke opdracht op 25% van de punten: schriftelijke reflectie over de persoonlijke evolutie in het beheersen van de ingeoefende vaardigheden
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- mondeling examen op 75% van de punten: inzicht en toepassingen
- persoonlijke opdracht op 25%: indien de persoonlijke opdracht in eerste zit onvoldoende was, kan deze in tweede zit terug voorgesteld worden; bij voldoende in eerste zit, worden deze punten overgenomen voor de totaalberekening
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171100056 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 68 | Aantal studiepunten: | 11 | Totaal studietijd: | 286 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Kristien Roland |
beschrijving nog niet beschikbaar
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Agogische vaardigheden 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171100057 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 24 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Wil je als leerkracht effectief lesgeven, dan is een geschikt klasmanagement een belangrijke voorwaarde. We focussen dit jaar op de vraag hoe je dit kan verwezenlijken en wat je kan doen om adequaat om te gaan met moeilijk gedrag in de klas. Verder bestuderen we de dynamiek en de aanpak van pestproblemen en staan we stil bij het leerlingzorgsysteem in het kader van gelijke onderwijskansen. We richten onze aandacht ook op adequaat omgaan met diversiteit.Studenten werken hieromtrent een groepswerk uit dat voorgebracht wordt voor de klas.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student creëert een positief leer- en leefklimaat in de klas en op school door een positief klasmanagement te hanteren. 2. De student kan adequaat omgaan met ordeverstorend gedrag in de klas. 3. De student kan adequaat omgaan met pestproblematiek. 4. De student kan initiatieven rond zorgverbreding plaatsen
5. De student ziet de implicaties van diverse problematieken voor het leergedrag van leerlingen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Agogische vaardigheden 1
|
|
Andere begincompetenties
|
respect tonen voor het "zo-zijn" van de ander
bereidheid om interactief te participeren
bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren en dit ook bijsturen
bereidheid tot kritische ingesteldheid
bereidheid tot samenwerking
|
LEERINHOUDEN
|
- Klasmanagement: omgaan met moeilijk/ ordeverstorend gedrag in de klas.
- Interactieroos van Leary.
- Omgaan met pesten.
- Leerlingbegeleiding op school in het kader van zorgverbreding.
- Omgaan met diversiteit in de klas: bredere thema's: kansarmoede, culturele achtergrond, inclusief onderwijs, agressie op school, ...
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handboek: Van Mossevelde, E. (1997). De klas in de hand.Omgaan en begeleiden van leerlingen. Leuven/Amersfoort:Acco
(voor het onderdeel: omgaan met moeilijk gedrag in de klas).
- Cursus aangevuld met teksten en eigen nota's.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
31
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Interactieve hoorcolleges en groepswerk rond diversiteit
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- mondeling examen in juni over de leerstof van het hele jaar; op 60% van de punten
- persoonlijke verslag: verwerking van het handboek 'Klas in de hand' van E.Van Mossevelde; op 20% van de punten; beoordelingscriteria: diepgang van de verwerking
- 20%groepsopdracht ivm omgaan met diversiteit
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- mondeling examen over de leerstof van het volledige jaar, op 60% van de punten: inzichts- en toepassingsvragen.
- persoonlijk verwerkingsverslag boek 'Klas in de hand' E. Van Mossevelde kan hermaakt worden bij een onvoldoende in eerste zit; bij voldoende worden de punten van dit verslag overgenomen 20% van de punten
- 20% van de punten staan op de groepsopdracht 'omgaan met diversiteit'. Bij onvoldoende in de eerste zit kan dit onderdeel herwerkt worden. Bij voldoende worden de punten van eerste zit overgenomen.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Algemene didactiek 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | digitale didactiek 2 algemene didactiek 2
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171100058 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 50 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Hans Ihmsen Roald Santens |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Zie deelfiches
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Digitale didactiek 1, Algemene didactiek 1
|
|
Andere begincompetenties
|
Zie deelfiches
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Pedagogische wetenschappen | 70% | digitale didactiek 2 | 30% |
Er is geen overdracht van punten van componenten naar tweede zittijd of naar het volgend academiejaar. Studenten die Algemene Didactiek 2 in de tweede examenperiode opnemen, nemen zowel Pedagogische wetenschappen als Digitale Didactiek 2 volledig terug op.
|
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - digitale didactiek 2 |
|
|
|
Component behoort tot: | Algemene didactiek 2 | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171100058 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Hans Ihmsen Roald Santens |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het tweede jaar zal je jouw didactische expertise verder aanscherpen. Daarenboven krijg je meer theoretische bagage mee met inzichten uit de pedagogische wetenschappen. Je wordt in eerste instantie uitgedaagd om meer complexe werkvormen uit te werken en meerdere lessen conceptueel uit te werken en te organiseren rekening houdend met verschillende factoren. De aandacht ligt hierbij op het doelgericht en leerling-georienteerd voorbereiden van lessen. Deze toepassing wordt ondersteund met een theoretische duiding. een analyse van de evoluerende visie op lesgeven. Ter voorbereiding van het coachingstraject van het derde opleidingsjaar wordt er tijdens een projectweek gericht aandacht besteed aan de stand van zaken in Vlaanderen wat betreft de leer- en studiekeuzebegeleiding in het secundair onderwijs.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De studenten kunnen:´
- vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen en leerplandoelen vertalen in opdrachten die aansluiten bij de leefwereld, motivatie en capaciteiten van de leerling.
- werkvormen en evaluaties inzetten met het oog op het actief en betrokken leren.
- leerinhouden gericht selecteren en structureren
- een krachtige leeromgeving ontwerpen
- leerervaringen structureren
- een degelijke evaluatie uitwerken
- eindtermen realiseren in de eigen klaspraktijk
- de verschillende kenmerken van het leren illustreren
- de visie op fundamenteel leren verduidelijken
- de gevolgen, van de visie op fundamenteel leren, op het onderwijs verduidelijken
- de verschillende leerprincipes illustreren
- de kenmerken van een alternatieve evaluatie illustreren
- de overeenkomsten en verschillen tussen een product- en procesgerichte onderwijsvorm verduidelijken
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Digitale didactiek 1, Algemene didactiek 1
|
|
Andere begincompetenties
|
Algemene didactiek deel 1
|
LEERINHOUDEN
|
- Eindtermen en vakoverschrijdende eindermen
- Bijzondere werkvormen
- Alternatieve evaluatievormen
- Visie op leren
- Visie op leren volgens het EGO
- Gevolgen van deze visie op de aanpak bij het lesgeven
- Leerprinicpes
- Product- en procesgerichte onderwijsvormen
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus algemene didactiek 2 LO, deel 1 & 2, Hans Ihmsen
Gerichte literatuur
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
6
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Individuele opdracht (40%).
Het niet respecteren van de deadline voor het afgeven van de individuele opdracht leidt tot een halvering van de punten. Het niet respecteren van de tweede deadline voor het afgeven van de individuele opdracht leidt tot een score van 0 voor de opdracht.
Schriftelijk examen in juni (60%), gesloten boek.
Er wordt geen examen georganiseerd voor algemene didactiek tijdens de examens van december.
- Verplichte aanwezigheid. Men kan niet slagen voor algemene didactiek indien men meer dan drie keer ongewettigd afwezig is.
- Actieve deelname aan de projectweek is vereist om te kunnen slagen voor algemene didactiek.
-
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Schriftelijk examen (100%), gesloten boek.
Tijdens het examen wordt er gevraagd om een opdracht uit te werken om de competenties die beoordeeld werden in de individuele opdracht van de eerste examenperiode te beoordelen.
Er is geen overdracht van punten naar tweede zittijd of naar het volgend academiejaar. Studenten die Algemene Didactiek 2 in de tweede examenperiode opnemen, nemen zowel Pedagogische wetenschappen als Digitale Didactiek 2 volledig terug op.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - algemene didactiek 2 |
|
|
|
Component behoort tot: | Algemene didactiek 2 | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171100058 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Hans Ihmsen Roald Santens |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Digitale didactiek omvat een aantal werkvormen met behulp van digitale media. Als typevoorbeelden worden het SmartBoard, digitaal filmmateriaal en HotPotatoes aangehaald en ingeoefend.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Kent de voor- en nadelen van digitale werkvormen en speelt er op in.
- Integreert digitale werkvormen in een lesopdracht.
- Gebruikt een digitaal schoolbord als meerwaarde in een leeromgeving.
- Maakt remediërende en uitdiepende oefeningen met HotPotatoes.
- Creëert HotPotatoesoefeningen op niveau van de lesgroep.
- Produceert een didactisch filmpje.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Digitale didactiek 1, Algemene didactiek 1
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
SmartBoard.
Je leert werken met een SmartBoard. Enerzijds komen de daadwerkelijke handelingen aan het bord zelf aan bod. Je leert welke handelingen je kan uitvoeren en waarvoor de verschillende attributen dienen. Je leert de mogelijkheden en beperkingen van het systeem. Je leert hoe je leerlingen kan motiveren door gebruik te maken van dit instrument. Anderzijds leer je met behulp van de SmartBoard software lesdelen voorbereiden. Je bereidt specifieke onderwerpen voor die in de les worden getoond en besproken.
HotPotatoes
Je leert hoe je met HotPotatoes oefeningen creëert. Je doorloopt de verschillende stappen bij het opstellen van remediërende en/of uitdiepende hulpmiddelen. Je werkt zelf enkele praktische voorbeelden uit die worden uitgewisseld en besproken.
Productie didactisch filmmateriaal
Je maakt kennis met de productiestadia van filmateriaal: preproductie, productie en postproductie. Elk stadium wordt uitgediept vanuit didactisch en organisatorisch standpunt om te resulteren in een volwaardig didactisch fimpje.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- SMART Board Handleiding.pdf, 2006.
- FundamentalsLWB Dutch.pdf, 2005.
- Hotpotatoes v6 Syllabus.pdf, Kraeye, De Four, Geerts, 2006.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
35
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
-
Deel Smartboard: praktisch mondeling examen met voorbereide taak (33%).
-
Deel HotPotatoes: taak: opstellen van oefeningen in HotPotatoes (33%) als deel van de geïntegreerde jaartaak van Pedagogische wetenschappen.
-
Deel Didactisch Filmmateriaal: evaluatie van het materiaal dat tijdens de lessen werd ontwikkeld.(33%)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Er is geen overdracht van punten naar tweede zittijd of naar het volgend academiejaar.
Studenten die Algemene Didactiek 2 in de tweede examenperiode opnemen, nemen zowel Pedagogische wetenschappen als Digitale Didactiek 2 volledig terug op.
- Deel Smartboard: praktisch mondeling examen met voorbereide taak (33%).
- Deel HotPotatoes: taak: opstellen van oefeningen in HotPotatoes (33%) als deel van de geïntegreerde jaartaak van Pedagogische wetenschappen.
- Deel Didactisch Filmmateriaal: productie van nieuw didactisch filmmateriaal.(33%)
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Blik op de wereld 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171100059 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 20 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Hans Ihmsen Lies Cuyvers Kristien Roland Michel Dries |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Ontwikkelen van samenwerkingsvaardigheden door als team op een kritische manier een praktische uitwerking te realiseren dat als pedagogisch antwoord kan dienen op een actuele uitdaging waarmee het onderwijs in een grootstedelijke, multiculturele, context geconfronteerd wordt
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Vernieuwingsgerichtheid
Kritische gerichtheid
:
- Jezelf in vraag kunnen stellen
-
De andere in vraag kunnen stellen
-
De informatie in vraag kunnen stellen
Samenwerkingsvaardigheden
- Goed kunnen communiceren
- Feedback kunnen geven
-
De eigen mening goed kunnen beargumenteren
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Blik op de wereld 1
|
|
Andere begincompetenties
|
idem
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
NaN (Niet-een-getal)
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
NaN (Niet-een-getal)
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
NaN (Niet-een-getal)
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Integraal leren IO 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171100064 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 10 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Jan Lodewijks Ingrid De Ridder Annemie Seghers |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De studenten leren welke vernieuwingen er worden doorgevoerd binnen de studierichtingen voeding verzorging en sociale en technische wetenschappen. Tijdens het project ken wijn wijs bestuderen de studenten via competentie gericht onderwijs de basisprincipes over wijn.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- kan werken met de vernieuwde leerplannen uit het VVKSO.
- kent de verschillende competenties / componenten uit de studierichtingen. - zet zich in om de opdrachten uit de IO ken wijn wijs tot een goed einde te brengen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
De student kan:
- werken met de competenties, de leerlijnen en het doelenboek.
- een opdracht binnen een integrale opdracht uitwerken. - werken met de cavianormen. - een functioneel of decoratief werkstuk maken met als thema wijn. - wijn degusteren. - koken met wijn.
De student kent: - het vinificatie procedé voor het maken van witte wijn. - het vinificatie procedé voor het maken van rozé wijn. - het vinificatie procedé voor het maken van rode wijn. - de soorten druiven gebruikt voor wijn. - de methode voor het maken van schuimwijn. - het verschil tussen champagne en schuimwijn. - het verschil tussen malolactaatgisting en alcoholische gisting. - de verschillende wijnstreken in Frankrijk en Duitsland. - de wijnetiketten. - het klimaat van wijnstreken.
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus integraal leren IO Ken wijn wijs!
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
25
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Opdracht integraal leren 15%
Project ken wijn wijs 85%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Geen tweede zit mogelijk.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4171100065 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 50 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Ingrid De Ridder |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit is toegepaste wetenschappen en bouwt verder op de cursus van het eerste jaar
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan deze inhouden en onderwerpen begrijpen en reproduceren en kan vakliteratuur begrijpen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Wetenschappelijke ondersteuning VV 1
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Module 3 detergenten: vuil, emulgerend vermogen, schuim, oplossend vermogen micellen, samenstelling detergent, alle additieven aan detergenten
additieven: verschil met contaminanten, bederf en kwaliteitsachteruitgang, conserveermethoden, bewaarmiddelen, zoetmiddelen, smaakversterkers, kleurstoffen, emolgeermiddelen, geleer- en stabiliseermiddelen,
Module 4: Biochemie van de voeding
Processen en technieken:
eigenschappen van voedingsmiddelen
eiwitten, vetten, sacchariden,
Maillard reactie, processen bij deeg, bij groenten en fruit en bij vlees.
Vitaminen, enzymen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Boek receptenleer uit de voedingslessen en eigen cursussen lector
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Deze leerstof wordt aangebracht tijdens de les zoals je ze ook moet kennen voor het examen. De lessen zijn essentieel om te kunnen slagen voor dit vak. Studenten die de lessen niet kunnen bijwonen, werken zelf bij en mogen altijd uitleg komen vragen.
Nadat alle leerstof gezien is, worden er discussiegroepen gevormd om de leerstof te vediepen. Dit helpt om inzicht te krijgen in de materie.
Dit is een jaarvak: alles wordt dus samengeteld
Je moet er in het totaal geslaagd zijn voor detergenten, addidtieven en biochemie van de voeding
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Module 3 in december: detergenten en het eerste deel van biochemie van de voeding nl het onderdeel additieven ( informeer je tot hoever je dit boek moet kennen) 2 u examen schriftelijk.
Je krijgt hier tussentijds een punt van, dit is een voorlopig punt.
Module 4 in juli: biochemie van de voeding 2 u examen schriftelijk
De punten van module 3 en module 4 worden samengeteld en geven het eindpunt.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Indien niet geslaagd in het totaal moeten alle onderdelen zowel van module 3 als module 4 worden herdaan
examentijd 4 u
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Verzorging - vakdidactiek 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4170900018 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 48 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Jan Lodewijks |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Theorie verzorging
Vakdidactiek verzorging
Praktijk verzorging
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student:
- kent de rechten en plichten van jongeren
- kan omgaan met de verschillende vormen van diversiteit in de samenleving.
- kan alle componenten van een verzorgde feesttafel uitwerken en zorgt voor een verzorgd voorkomen.
- kent de basisprincipes uit de EHBO.
- kan werken met de basisprincipes uit de EHBO in de praktijk.
- kan werken met de leerplannen verzorging 2de graad.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Verzorging - vakdid 1
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Theorie:
- sociale wetenschappen: rechten en plichten van jongeren
- sociale wetenschappen: identiteit en diversiteit
- EHBO: basisprincipes
- EHBO: pleisters en verbanden
- EHBO: reanimeren
- EHBO: bloedingen
- EHBO: huidwonden, brandwonden, zonnebrand
- EHBO: steken en beten
- EHBO: hoofd, borst, buik, rug en ledematen
Vakdidactiek:
- leerplannen
- werkfiches
- wandplaat
Praktijk:
- tafelzorg
- textielzorg
- groothuishouding
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus verzorging 2VO Jan Lodewijks
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
permantente evaluatie 40%:
werken tijdens de les: 20%
vakdidactiek: 20%
examen 60%
praktijkexamen 30% (samen met het praktijkexamen voeding)
theorie examen: 30%
* Het praktijkexamen voeding en verzorging wordt ingeoefend in december. Het is een oefening waarvan de score wordt meegeteld bij de permanente evaluatie.
Om te slagen voor het vak verzorging moet je voor alle onderdelen meer dan de helft van de punten halen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 30% |
Enkel het theorie examen kan hernomen worden.
De punten van de andere onderdelen blijven behouden.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Voeding - vakdidactiek 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Project kunstvakken | Code: | 4170900017 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 48 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Annemie Seghers |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Menu en receptenleer.
Kooktechnieken en kennis van klasieke recepturen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
-
Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out. Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van kooktechnieken. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie. Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereiden afspraken gerespecteerd.
-
Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO. De student kan moeilijkheden en aandachtspunten in recepten aanduiden.
- Juist gebruik van materieel en technieken. Inzicht in receptuur.
- Zelfstandig kunnen werken.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Voeding - vakdid 1
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Info op P-schijf
-
Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008
-
J.G. van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers, 2009
- Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.
- Leerplannen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
24
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-Voorbereiding, oefeningen en werk tijdens de les 30% -Vakdidactiek 10%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
-
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
- Theoretisch werk kan hernomen worden
- Punten voor permanente evaluatie en practisch examen blijven behouden.
-
Het praktijkexamen voeding en verzorging wordt ingeoefend in december. Het is een oefening waarvan de score wordt meegeteld bij de permanente evaluatie.
|
|
|
| |
|
|
|
|