ECTS-database Plantijn Hogeschool
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
  
cataloognrbenamingstudiepunten
4171100004Digitale didactiek 13
4171100023Communicatieve vaardigheden 13
4171100024Algemene didactiek 15
4171100025Techniek - vakdidactiek 16
4171100026Techniek - vakdidactiek 26
4171100027Groeiportfolio - stage Techniek 13
4171100030Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 14
4171100031Taalbeheersing - expressie4
4171100032Agogische vaardigheden 14
4171100033Blik op de wereld 13
4171100038Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 13
4170900016Verzorging - vakdidactiek 18
4170900015Voeding - vakdidactiek 18
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Digitale didactiek 1
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
Code:4171100004
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:inleidend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
Contacturen:26
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Roald Santens

 

KORTE OMSCHRIJVING
Digitale didactiek 1 introduceert de beginnende leerkracht tot enkele basisvaardigheden om later in het beroepsleven efficiënt te kunnen werken. Werkblaadjes en cursusteksten krijgen een aantrekkelijke en beheersbare opmaak door gebruik te maken van stijlen. Puntenlijsten blijven beheersbaar in een rekenblad. Presentaties zijn geen visuele hoogstandjes, maar een doordachte en goed opgebouwde ondersteuning van lessen.
Digitale didactiek 1 wil de beginnende leerkracht leren om minder tijd aan de computer te spenderen zodat er meer aandacht kan gaan naar inhoud.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    • SO212 Kan organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Gebruikt ICT als efficiënt hulpmiddel bij het uitvoeren van onderwijstaken.
      • Gebruikt stijlen als basis voor de layout van documenten in Word 2007.
      • Beheert efficiënt een puntenbestand in Excel 2007.
      • Maakt didactisch verantwoorde visuele lesondersteuning met PowerPoint 2007.
    • Gebruikt de ICT-infrastructuur als deel van het eigen leerproces.
    • Zoekt informatie op, selecteert doordacht en presenteert op een didactische manier.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    geen

    Andere begincompetenties
    • leergierig zijn
    • flexibel zijn

    LEERINHOUDEN
    • Gebruik van ICT in de (hoge)schoolomgeving
    • Hardware
    • Zoeken op internet
    • Word 2007 : opmaken van documenten
    • Excel 2007: puntentabel maken en beheren
    • Powerpoint 2007: aangenaam en doordacht presenteren

    STUDIEMATERIAAL
    • Syllabus Digitale Didactiek 1, Santens, R., 2010.
    • BB-cursus Digitale Didactiek 1

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     42

    %
    practicum en oefeningen:

      0

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:
    Werkcolleges om vaardigheden in te oefenen.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    • Praktisch examen (juni): behandelde leerinhouden kunnen toepassen (100%)

    tijd voor examinering
    uren

    4 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    • Het praktijkexamen van juni kan hernomen worden (100%).
     
    Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Communicatieve vaardigheden 1
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
    Code:4171100023
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:inleidend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
    Contacturen:28
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Kristien Roland

     

    KORTE OMSCHRIJVING
    Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht. Communicatieve wetmatigheden vanuit de Transactionele Analyse en vergadertechnieken worden besproken.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • SO101 Handelt integer en respectvol.
    • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
    • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO205 Stelt zich assertief op.
    • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
    • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • SO211 Creatief zijn.
    • SO212 Kan organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO317 Werkt leerlinggericht.
    • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
    • inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
    • dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
    • situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
    • bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
    • inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
    • stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
    • blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
    • alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren
    • erkennend kunnen reageren op een klasgroep
    • ego-toestanden volgens de Transactionele Analayse kunnen herkennen bij zichzelf en anderen
    • complementaire, kruis- en verdoken transacties kunnen herkennen en van daaruit gepast kunnen reageren
    • het begrip Geïntegreerde Volwassene kunnen omschrijven en kunnen plaatsen in het eigen groeiproces
    • effeciënt kunnen vergaderen

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    geen

    Andere begincompetenties
    • bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren
    • bereidheid om interactief te participeren

    LEERINHOUDEN
    • communicatiemodel
    • communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
    • stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
    • zichtbare en hoorbare expressieve factoren
    • basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren
    • Transactionele Analyse: ego-toestanden, transacties, Geïntegreerde Volwassene 
    • vergadertechnieken 

    STUDIEMATERIAAL
    cursus aangevuld met teksten en eigen nota's
    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     34

    %
    practicum en oefeningen:

      0

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:
    • interactieve hoorcolleges met onderwijsgesprekken, klasgesprekken, oefeningen

     


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    • juni schriftelijk examen met inzichts- en toepassingsvragen over het geheel van de leerstof, 75% van de punten
    • de studenten maken een reflectieopdracht omtrent hun communicatieve vaardigheden die meetelt voor 25% van de punten

     


    tijd voor examinering
    uren

    3 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    • schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen; 75% van de punten
    • de reflectieopdracht kan hermaakt worden voor de 2e zittijd wanneer deze in eerste zit niet voldoet. Wanneer deze wel voldoet worden de punten van de eerste zittijd overgenomen.
     
    Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Algemene didactiek 1
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
    Code:4171100024
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:inleidend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
    Contacturen:54
    Aantal studiepunten:5
    Totaal studietijd:130
    Examencontract:mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Hans Ihmsen

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden en om tijdens een les rekening mee te houden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

      Algemene beroepsgerichte competenties
      • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
      • SO212 Kan organiseren.
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
      • SO314 Werkt doelgericht.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De studenten kunnen lessen voorbereiden, rekening houdend met elke leerling.
      • De studenten kunnen een lesvoorbereiding maken voor een eenvoudig gestructureerde les, rekening houdend met al de ingrediënten van een les (doelen en leerstof, leerprocessen, onderwijsprincipes, werkvormen, leerinhouden en evaluatie). 
      • De studenten kunnen de verschillende componenten die een les beïnvloeden theoretisch en praktisch illustreren.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      geen

      Andere begincompetenties
      De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs.
      LEERINHOUDEN
      • Structuur van het onderwijs in Vlaanderen
      • Het didactisch model
      • De beginsituatie
      • Doelgericht werken
      • Didactische principes
      • Werkvormen
      • Een lesvoorbereiding maken
      • Didactische media
      • Leerinhouden
      • Evaluatie

      STUDIEMATERIAAL
      Cursus Pedagogische wetenschappen 1 LO, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten
      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       40

      %
      practicum en oefeningen:

        4

      %

      vormen van groepsleren:

        0

      %
      Verdere toelichting:
      • Hoorcolleges
      • Oefeningen en opdrachten

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      totaal cijfer examen100%

      Schriftelijk examen in december (65%), schriftelijk examen in juni (35%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste examen in december. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.

      tijd voor examinering
      uren

      6 

      Tweede examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      totaal cijfer examen100%

      Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.
       
      Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Techniek - vakdidactiek 1
        
      O.O. heeft componenten:Neen
      Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
      Code:4171100025
      Academiejaar:2011-2012
      Type:kern,
      Niveau:inleidend
      Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Semester 1
      Contacturen:64
      Aantal studiepunten:6
      Totaal studietijd:156
      Examencontract:niet mogelijk
      Deliberatie:mogelijk
      Vrijstelling:mogelijk
      Onderwijstaal:Nederlands,
      Lector(en)Ingrid De Ridder

       

      KORTE OMSCHRIJVING

      Deze cursus is de voorbereiding op het geven van informatietechnologie, een onderdompeling in de logica van beslissingsmodule, rekenmodule en geheugenmodule.

      We gaan samen op stap om te zoeken naar je leerkrachtenstijl om dit specifiek onderwerp aan te brengen en te begeleiden.


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
      • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
      • SO211 Creatief zijn.
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      De student kent en begrijpt de doelstellingen van ' techniek en technologie' en 'technische activiteiten'.

      De student kan de doelstellingen in een lesvoorbereiding gieten

      De student kan een les uitwerken

      De student kan informatie uit diverse bronnen halen

      De student kan didactisch materiaal selecteren, gebruiken of zelf ontwerpen en realiseren.

      De student hanteert een verzorgde taal.

      De student kan flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden: die in de theorie aan bod kwamen.

      De student verwerft de inhouden en vakkennis


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      geen

      Andere begincompetenties
      geen
      LEERINHOUDEN
      • Deel informatietechnologie:
        • beslissingspaneel, telmodule en geheugenmodule
        • aansluiten van externe apparaten, muziekmodule, wagentje enz..
        • legodacta, kruispunt met de computer besturen
        • algoritmen schrijven

       

      • Vakdidactiek:
        • leerplanstudie
        • didactische oefeningen met discussie
        • lesvoorbereiding: opstellen
        • doelstellingen uitwerken
        • de studenten maken een praktisch werk  
        • ondervinden wat een hoekenwerk inhoudt
      • elektriciteit
        • studenten verwerven de basiskennis elektriciteit via een hoekenwerk

      STUDIEMATERIAAL

      Deel Informatietechnologie

      • Techniek cursus
        • Logische panelen, demonstratiemateriaal, materiaal voor leerlingenproven
        • computers met legodacta en kruispunt
      • Hoekenboek voor elektriciteit met aangepast studiemateriaal

      Vakdidactiek:

      • mooi uitgeruste klas
      • leerplannen
      • leerboeken uit het secundair
      • computer met internet aansluiting en beamer
      • materiaal van de stichting Roger Overstraete

       

        

       


      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       20

      %
      practicum en oefeningen:

        21

      %

      vormen van groepsleren:

        0

      %
      Verdere toelichting:

      De lessen zijn een combinatie van theorie en het je eigen maken van deze manier van denken.

      Elk stukje theorie wordt klassikaal ingeoefend.  Dan krijg je tijd om op eigen ritme dit te doen.

      Je kan samen met een medestudent deze oefening voorbrengen om te oefenen hoe je deze logica kunt overbrengen en  uit te zoeken wat voor jou de beste methode is, passend bij jou leerkrachtenstijl.


      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      totaal cijfer examen100%

      schriftelijk over de cursus informatietechnologie op 80 % van de punten

      schriftelijk over vakdidactiek: dit is een examen waar je gebruik mag maken van de leerplannen op 20% van de punten


      tijd voor examinering
      uren

      4 

      Tweede examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      totaal cijfer examen100%

      idem als eerste examenperiode

      het deel vakdidactiek kan in samenspraak vervallen voor 2de zit indien de nadruk ligt op een tekort aan vakkennis

       
      Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Techniek - vakdidactiek 2
        
      O.O. heeft componenten:Neen
      Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
      Code:4171100026
      Academiejaar:2011-2012
      Type:kern,
      Niveau:inleidend
      Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Semester 2
      Contacturen:48
      Aantal studiepunten:6
      Totaal studietijd:156
      Examencontract:niet mogelijk
      Deliberatie:mogelijk
      Vrijstelling:mogelijk
      Onderwijstaal:Nederlands,
      Lector(en)Ingrid De Ridder

       

      KORTE OMSCHRIJVING
      De inhoud van dit onderdeel is energie en beweging en transport

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
      • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
      • SO211 Creatief zijn.
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • Basiskennis beheersen

      Vakdidactische kennis 

      • De student kan hulpmiddelen en werkvormen kiezen en hanteren;
      • De student kan een les uitwerken;
      • De student kan informatie halen uit diverse bronnen;
      • De student kan didactisch materiaal selecteren, gebruiken of zelf ontwerpen en realiseren;
      • De student hanteert een verzorgde taal.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      geen

      Andere begincompetenties
      geen
      LEERINHOUDEN
       

      Deel Energie en transport

      • de fysische grootheden arbeid, energie, vermogen en rendement;
      • behoud van energie en degradatie van energie;
      • energie uit fossiele brandstoffen;
      • kernenergie;
      • zonne-energie;
      • alternatieve energiebronnen;
      • transport en opslag van energie;
      • bronnen van elektrische energie;
      • de elektrische stroomkring;
      • gelijk- en wisselstromen;
      • transport van elektrische energie;
      • elektriciteit in huis;
      • transport:
      • onderdelen van auto: motor differntieel, enz..
      • brandstofcel, diesel, LPG,
      • boten
      • magnetische trein
      • vliegtuigen
      • raketten

      Werkstuk om basistechnieken te leren, boren, solderen, zagen enz...

      Vakdidactiek

      • Leerplanstudie van de verschillende netten
      • Didactische oefeningen met discussie

       


      STUDIEMATERIAAL
       

       

      • Techniek-cursussen
      • werktuigen en gereedschap in de Techniek-klas
      • leerplannen, leerboeken Techniek,
      • cursus vakdidactiek

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       22

      %
      practicum en oefeningen:

        8

      %

      vormen van groepsleren:

        0

      %
      Verdere toelichting:

      practicum en oefeningen


      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      .

      Informatietechnologie 2 uur en elekriciteit 1 uur  schriftelijk  90 % en  10 % op werkstuk

      Vragen van vakdidactiek zitten in de opgave verweven


      tijd voor examinering
      uren

      3 

      Tweede examenperiode

      schriftelijk examen 3 u tijd  zowel elektriciteit als informatietechnologie moet worden herdaan.

       
      Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Groeiportfolio - stage Techniek 1
        
      O.O. heeft componenten:Neen
      Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
      Code:4171100027
      Academiejaar:2011-2012
      Type:kern,
      Niveau:inleidend
      Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Semester 2
      Contacturen:40
      Aantal studiepunten:3
      Totaal studietijd:78
      Examencontract:niet mogelijk
      Deliberatie:niet mogelijk
      Vrijstelling:mogelijk
      Onderwijstaal:Nederlands,
      Lector(en)Kristien Roland

       

      KORTE OMSCHRIJVING
        De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramuros stage van vijf weken waarbij de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les gebruik makend van de basis didactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hij observeert tevens 4u de klassen waar hij les aan zal geven. Hierna gaat hij samen met een andere student gedurende twee weken op extra muros stage. In totaal geven beide studenten 6u zelfstandig les in de eerste graad. De lesvoorbereidingen dienen voor alle lessen samen gemaakt te worden. De studenten wonen elkaars lessen steeds bij en werken hiervoor een observatieopdracht uit. Zij observeren ook 2 nevenactiviteiten. Na deze confrontatie met de realiteit wordt op de hogeschool gereflecteerd over de verworven vaardigheden en de werkpunten. (voor een gedetailleerde beschrijving van de stageopdracht en de begeleiding zie stagevademecum)

      Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan is het noodzakelijk dat de student een realistisch-positieve kijk op zichzelf heeft. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt hij hierrond opdrachten. De klemtoon voor het eerste jaar ligt op inzicht in de inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken. De student maakt van deze opdrachten een persoonlijke bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn medestudenten en aan de groeiportfoliobegeleiders (voor verdere specifiëringen zie bundel 'Groeiportfolio')


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • SO101 Handelt integer en respectvol.
      • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
      • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
      • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • SO205 Stelt zich assertief op.
      • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
      • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
      • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
      • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
      • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
      • SO211 Creatief zijn.
      • SO212 Kan organiseren.
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
      • SO314 Werkt doelgericht.
      • SO317 Werkt leerlinggericht.
      • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
      • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      de student weet zelfstandig 6 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten 

      de student reflecteert over de eigen lespraktijk

      de student werkt aan verbeterpunten

      de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      geen

      Andere begincompetenties

      bereidheid tot inzet

      bereidheid tot reflectie

      bereidheid tot postief-constructieve actie


      LEERINHOUDEN
      cursussen minor en algemene vakken
      STUDIEMATERIAAL
      leerplan en eindtermen

      handboeken en cursussen

      vakliteratuur

      observatieopdrachten

      leerpunten aangereikt door de mentoren en door de stagebegeleiders

      eigen reflecties


      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       12

      %
      practicum en oefeningen:

        38

      %

      vormen van groepsleren:

        0

      %
      Verdere toelichting:
      voor verdere specifiëringen zie stagevademecum en bundel 'groeiportfolio'

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      totaal cijfer examen100%

       De intramuros stage is in essentie een stage waarbij de student leert uit fouten. De student krijgt werkpunten geformuleerd naar de extramuros stage toe. Er is geen omzetting van hun prestatie in punten.

      De extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier stage voor het eerste jaar en telt mee voor 90% van de punten

      De uitvoering van de opdrachten van de groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten



      tijd voor examinering
      uren

       

      Tweede examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      totaal cijfer examen100%

      er is geen herkansing voor de stage, noch voor groeiportfolio.

      er is geen deliberatie mogelijk

       

       
      Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 1
        
      O.O. heeft componenten:Neen
      Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
      Code:4171100030
      Academiejaar:2011-2012
      Type:kern,
      Niveau:inleidend
      Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
      Contacturen:80
      Aantal studiepunten:4
      Totaal studietijd:104
      Examencontract:niet mogelijk
      Deliberatie:niet mogelijk
      Vrijstelling:mogelijk
      Onderwijstaal:Nederlands,
      Lector(en)Kristien Roland

       

      KORTE OMSCHRIJVING

      De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van vijf weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basisdidactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hij observeert tevens gedurende 8u de klassen waar hij les aan zal geven. (studenten met minor PKV observeren 6u) Hierna gaat hij samen met een andere student gedurende twee weken op extramuros stage. In totaal geven beide studenten 14u zelfstandig les in de eerste graad, A- en B-stroom, aangevuld met de tweede graad. De lesvoorbereidingen dienen voor alle lessen samen gemaakt te worden. De studenten wonen elkaars lessen steeds bij en werken hiervoor een observatieopdracht uit. Zij observeren ook elke 2 nevenactiviteiten. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven kwaliteiten en werpunten gereflecteerd op de hogeschool. ( voor een gedetailleerde beschrijving van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)

      Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een realistisch-positieve kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor dit eerste jaar ligt op het inzicht in de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken. De student maakt van deze opdrachten een persoonlijke bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn medestudenten en aan de groeiportfoliobegeleiders. (voor meer info zie bundel 'groeiportfolio')


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • SO101 Handelt integer en respectvol.
      • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
      • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
      • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • SO205 Stelt zich assertief op.
      • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
      • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
      • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
      • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
      • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
      • SO211 Creatief zijn.
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
      • SO314 Werkt doelgericht.
      • SO317 Werkt leerlinggericht.
      • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
      • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      de student weet zelfstandig 14 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor leerlingen van de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten

      de student reflecteert over de eigen lespraktijk

      de studentwerkt aan verbeterpunten

      de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      geen

      Andere begincompetenties

      bereidheid tot inzet

      bereidheid tot reflectie

      bereidheid tot positief-constructieve actie


      LEERINHOUDEN
      cursussen Major en Algemene Vakken van het eerste opleidingsjaar
      STUDIEMATERIAAL

      leerplan en eindtermen

      handboeken en cursussen

      vakliteratuur

      observatieopdrachten

      leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders

      eigen reflecties


      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       12

      %
      practicum en oefeningen:

        38

      %

      vormen van groepsleren:

        0

      %
      Verdere toelichting:
      voor verdere toelichting zie stagevademecum

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      de intramuros stage is in essentie een stage waar de student leert uit fouten. De student krijgt werkpunten geformuleerd voor de extramuros stage. Er is geen omzetting van zijn prestatie in punten.

      de extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt voor 90% van de punten

      de uitwerking van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten


      tijd voor examinering
      uren

       

      Tweede examenperiode

      er is geen herkansing mogelijk voor de stage, noch voor groeiportfolio.

      er is geen deliberatie mogelijk

       

       
      Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Taalbeheersing - expressie
        
      O.O. heeft componenten:Neen
      Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
      Code:4171100031
      Academiejaar:2011-2012
      Type:kern,
      Niveau:inleidend
      Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
      Contacturen:36
      Aantal studiepunten:4
      Totaal studietijd:104
      Examencontract:mogelijk
      Deliberatie:mogelijk
      Vrijstelling:mogelijk
      Onderwijstaal:Nederlands,
      Lector(en)Heidi Gotink

       

      KORTE OMSCHRIJVING
      Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:

      - taalbeheersing (werkcolleges),
      - expressieve vaardigheden (workshop).


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          Specifieke doelstellingen per periode
          Periode 1
        • De student schrijft specifieke teksten voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur.
        • De student schrijft correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in.
          Periode 2
        • De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.
        • De student beoordeelt teksten op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen. 
           

        • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          geen

          Andere begincompetenties

          Algemeen Nederlands (Europese Taalnorm C1) + basiskennis grammaticale terminologie.


          LEERINHOUDEN
          Schriftelijke en Mondelinge vaardigheden 
          • correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw,
          • tekstsamenhang en tekststructuur,
          • samenvatten,
          • leerlingentekst schrijven,
          • presentatietechnieken, mondelinge presentaties,
          • stembeheersing en uitspraak,
          • expressieve vaardigheden.

          STUDIEMATERIAAL
          • cursus van de lector + eigen aanvullingen en notities
          • oefenmateriaal op e-campus + leersites + campusbibliotheek

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           24

          %
          practicum en oefeningen:

            16

          %

          vormen van groepsleren:

            0

          %
          Verdere toelichting:

          Taalbeheersing:

          • werkcolleges,
          • oefeningensessies: individueel en in groep (telkens met coaching).

          Expressieve vaardigheden:

          • workshop verzorgd door een externe en interne organisatie.


          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          Permanente evaluatie + examen (100%)
          1. Schriftelijk examen 1ste periode: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%)
          2. Schriftelijke communicatieopdracht: leerlingentekst 2de periode (35%)
          • inhoud,
          • structuur en opmaak,
          • leesbaarheid,
          • correct taalgebruik.

          3. Mondelinge presentatie 2de periode (25%)
          • inhoud en structuur,
          • expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale),
          • contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid),
          • uitspraak en stembeheersing (intonatie, tempo, volume, taalzuiverheid).
          Permanente evaluatie voor de werkcolleges en workshops: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen.
          Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...).
          Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. 
          Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

          Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.

          Een tekort op één van de onderdelen (schriftelijk examen, leerlingentekst, mondelinge presentatie) resulteert in een tekort op het eindresultaat; het grootste tekort van een van de onderdelen resulteert in de eindscore.  

          tijd voor examinering
          uren

          4 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          Mondeling + Schriftelijk examen  (100%)

          1. Schriftelijk examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%)
          2. Leerlingentekst (35%)
          3. Presentatie (25%).

           
          Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Agogische vaardigheden 1
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
          Code:4171100032
          Academiejaar:2011-2012
          Type:kern,
          Niveau:inleidend
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
          Contacturen:36
          Aantal studiepunten:4
          Totaal studietijd:104
          Examencontract:mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:Nederlands,
          Lector(en)Kristien Roland

           

          KORTE OMSCHRIJVING
          Een leraar heeft een belangrijke taak als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. Inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen zowel op individueel-psychologisch als op sociaal-psychologisch vlak is hiervoor noodzakelijk. Daarom worden in dit jaar verschillende onderdelen van de algemene, sociale, differentiële en ontwikkelingspsychologie besproken. Onderwerpen zoals waarneming, leren, motivatie, faalangst, intelligentie, adolescentiepsychologie, ... toegepast op onderwijs komen hierbij aan bod.


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • SO101 Handelt integer en respectvol.
          • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
          • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
          • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • SO205 Stelt zich assertief op.
          • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
          • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
          • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
          • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
          • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
          • SO212 Kan organiseren.
          Beroepsspecifieke competenties
          • SO317 Werkt leerlinggericht.
          • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          - de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij inzicht heeft in elementaire psycho-pedagogische concepten zoals: perceptie, leren, geheugen, intelligentie, motivatie, faalangst, ontwikkelingspsychologie, adolescentiepsychologie

          - op basis van elementaire psycho-pedagogische inzichten kan de student het eigen handelen in de praktijkcontext organiseren


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          geen

          Andere begincompetenties

          - bereidheid om zich in te leven in uiteenlopende situaties

          - bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren

          - bereidheid tot interactief participeren

          - bereidheid tot kritische ingesteldheid

          - bereidheid tot samenwerken


          LEERINHOUDEN

          - competentiemodel van de opleiding

          - waarnemen en werkelijkheid/sociale perceptie

          - leren/leerstijlen/mindmapping

          - werking van het geheugen

          - denken en intelligentie

          - motivatie en faalangst

          - ontwikkelingspsychologie: adolescentiepsychologie


          STUDIEMATERIAAL
          cursus aangevuld met teksten en eigen nota's, videomateriaal
          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           35

          %
          practicum en oefeningen:

            0

          %

          vormen van groepsleren:

            0

          %
          Verdere toelichting:

          - interactieve hoorcolleges

           


          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          - schriftelijk examen in december over de eerste helft van de leerstof:: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten

          - schriftelijk examen in juni over de tweede helft van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten


          tijd voor examinering
          uren

          3 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          schriftelijk examen over het geheel van de leerstof. 100% van de punten
           
          Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Blik op de wereld 1
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
          Code:4171100033
          Academiejaar:2011-2012
          Type:kernondersteunend,
          Niveau:inleidend
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
          Contacturen:28
          Aantal studiepunten:3
          Totaal studietijd:78
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:Nederlands,
          Lector(en)Michel Dries
          Kristien Roland
          Hans Ihmsen
          Heidi Gotink

           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden (leercompetenties, informatiemanagement, taalvaardigheid) aan de hand van een goed onderbouwd theoretisch kader en het realiseren en verantwoorden van een praktische uitwerking.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • SO101 Handelt integer en respectvol.
          • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
          • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
          • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
          Beroepsspecifieke competenties
          • SO317 Werkt leerlinggericht.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          Specifieke doelen voor de 1ste periode 1LO:
          Informatieverwerking, taalvaardigheid en kritische zin.
          De student:
          ·      analyseert een tekst (oriënterend lezen);
          ·      schematiseert een tekst (schema maken);
          ·      vat een tekst samen (samenvatting schrijven);
          ·      beoordeelt een tekst kritisch;
          ·      schematiseert verschillende teksten over eenzelfde onderwerp;
          ·      vat verschillende teksten over eenzelfde onderwerp samen;
          ·      beoordeelt verschillende teksten over eenzelfde onderwerp kritisch.
           
          Specifieke doelen voor de 2ste periode 1LO:
          Informatiemanagement, informatieverwerking, taalvaardigheid en kritische zin.
          De student :
          ·        werkt volgens wetenschappelijk onderzoek;
          ·        zoekt efficiënt en kritisch op (informatiemanagement/onderzoeksvaardigheden);  
          ·        refereert correct refereren;
          ·        verwerkt bronnen kritisch in een leerlingentekst;
          ·        maakt een poster (schematiseert de inhoud van een leerlingentekst),
          ·        maakt een kritische reflectie ivm leerproces, medestudent, bronnen, leerlingentekst, poster, vak, …


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          geen

          Andere begincompetenties
          idem
          LEERINHOUDEN


          - Informatieverwerking: oriënterend lezen, analyseren, structureren, schematiseren, synthetiseren, samenvatten.
          - Wat is wetenschappelijk onderzoek?
          - Informatiemanagement: Bronnen opzoeken, beoordelen, analyseren, vergelijken en verwerken.

          - Verwerking leerinhouden in schema, samenvatting, kritische tekst, leerlingentekst, poster

           


          STUDIEMATERIAAL

          Handouts tijdens de contactmomenten aangeboden en digitaal beschikbaar op het electronisch platform.

          Cursus Blik op de Wereld


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           20

          %
          practicum en oefeningen:

            13

          %

          vormen van groepsleren:

            3

          %
          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%



          1e periode:
          - Permanente evaluatie van leerproces: oriënterend lezen, schema, samenvatting
          - Productevaluatie: schema, samenvatting
          1ste periode telt mee voor 40% van het jaartotaal
          - 20% proces (2 schema’s en 2 samenvattingen)
          - 40% product/schema
          - 40 % product/samenvatting met kritische noot
          2e periode: Permanente evaluatie van leerproces: bronnen opzoeken, analyseren en verwerken
          Productevaluatie: referentielijst met verantwoording, leerlingentekst, posterpresentatie, kritische evaluatie 
          2de periode telt mee voor 60 % van het jaartotaal
          - 15 % proces (quiz & webdiploma & kritische tekst)
          - 15 % product poster
          - 70 % product leerlingentekst 

           Permanente evaluatie voor de werkcolleges en begeleidingssessies: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen.
          Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...).
          Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. 
          Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

          Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.

          tijd voor examinering
          uren

          0 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%


          Aan de hand van een gegeven/overlegd onderwerp het volgende uitwerken:
          - schema (20%)
          - samenvatting (20%)
          - leerlingentekst met referentielijst en verantwoording (40%)
          - poster (10%)
          - kritische zelfevaluatie van proces en product. (10%)
           
          Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 1
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
          Code:4171100038
          Academiejaar:2011-2012
          Type:kern,
          Niveau:inleidend
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
          Contacturen:50
          Aantal studiepunten:3
          Totaal studietijd:78
          Examencontract:mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:Nederlands,
          Lector(en)Ingrid De Ridder

           

          KORTE OMSCHRIJVING
          De cursus vertrekt vanuit de wereld van voeding en verzorging.  De studenten zoeken oplossingen met de lector om het ontstaan en de gedragingen van materie te kunnen verklaren.  Het vertrekpunt is altijd het dagelijkse leven.  De studenten worden ook voorbereid om de leerstof van het tweede en derdejaar te kunnen begrijpen.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

            Algemene beroepsgerichte competenties
              Beroepsspecifieke competenties
              • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

              De nodige chemische en fysische basiskennis aanbrengen om de specifieke onderwerpen in de andere cursussen te kunnen begrijpen.

              Fysische gedragingen van water kunnen begrijpen

              Chemische gedragingen vanuit wetenschappelijk oogpunt kunnen verklaren.  Waarom lossen stoffen op in water?  Wat heeft dit voor gevolg voor het water? 


              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
              geen

              Andere begincompetenties
              geen
              LEERINHOUDEN

              Module 1: chemie rond water: oplosbaarheid, welke stoffen, concentraties,welke reacties.....

              fasenovergangen van water, ................

              Module 2 organische oplosmiddelen, vetten, eiwitten, sacchariden, .............

              rubber, aardolie, aardgas, benzine, margarine, vruchtenaroma's,


              STUDIEMATERIAAL

              eigen cursussen:

              deel 1 wetenschappelijke ondersteuning

              deel 2 koolstofchemie


              WERKVORMEN
              Soort werkvorm    
              hoor- en werkcolleges:

               64

              %
              practicum en oefeningen:

                0

              %

              vormen van groepsleren:

                0

              %
              Verdere toelichting:

              In de hoor en werkcollege zitten veel oefeningen om alles met de lector samen in te oefenen.

              Verder zijn er nog een heel deel oefeningen die zelfstandig uitgevoerd kunnen worden en verbeterd worden door de lector.

              Er is een educatief pakket rond chemie dat online beschikbaar is


              EVALUATIE

              Eerste examenperiode
              CategorieWeging van categorieën
              totaal cijfer examen100%

              december deel 1

              juni deel 2


              tijd voor examinering
              uren

              4 

              Tweede examenperiode
              CategorieWeging van categorieën
              totaal cijfer examen100%

              Dit is een jaarvak.  In het totaal moet je geslaagd zijn.

              Bij herexamen moeten de leerstof van module1 en van module 2  herdaan worden.

               
              Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Verzorging - vakdidactiek 1
                
              O.O. heeft componenten:Neen
              Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
              Code:4170900016
              Academiejaar:2011-2012
              Type:kern,
              Niveau:inleidend
              Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
              Contacturen:64
              Aantal studiepunten:8
              Totaal studietijd:208
              Examencontract:niet mogelijk
              Deliberatie:mogelijk
              Vrijstelling:mogelijk
              Onderwijstaal:Nederlands,
              Lector(en)Jan Lodewijks

               

              KORTE OMSCHRIJVING
              Theorie verzorging
              Vakdidactiek verzorging
              Praktijk verzorging

              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
              • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
              • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
              • SO211 Creatief zijn.
              • SO212 Kan organiseren.
              Beroepsspecifieke competenties
              • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
              • SO314 Werkt doelgericht.
              • SO317 Werkt leerlinggericht.
              • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              De student kent voor het onderdeel theorie verzorging:
              - de basisprincipes om kwaliteitsgericht te werken.
              - de basisprincipes van de textielzorg.
              - de belangrijkste aandoeningen uit de personenzorg.

              De student leert voor het onderdeel vakdidactiek verzorging:
              - werken met de leerplannen.
              - op zoek gaan naar bruikbare bronnen.
              - een lesbegin, leerlingentekst, demonstratie en organisatieplan op te stellen.

              De leerling kan voor het onderdeel praktijk verzorging:
              - functionele en decoratieve werkstukken vervaardigen.
              - wassen en strijken van éénvoudige kledingstukken.
              - onderhouden van materialen.




              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
              geen

              Andere begincompetenties
              Geen

              LEERINHOUDEN
              Theorie verzorging:
              - kwaliteitsgericht werken
              - textielzorg
              - klein huishouden
              - personenzorg (huid, haar, tanden, voeten, handen, oren, ogen, geslachtsorganen, ...)

              Vakdidactiek verzorging:
              leerplannen eerste graad verzorging, bronnen verzamelen, lesbegin, leerlingentekst, demonstratie, organisatieplan.

              Praktijk verzorging:
              - functionele en decoratieve werkstukken
              - textielzorg
              - klein huishouden
              - personenzorg

              STUDIEMATERIAAL
              Cursus verzorging 1ste jaar Jan Lodewijks

              WERKVORMEN
              Soort werkvorm    
              hoor- en werkcolleges:

               36

              %
              practicum en oefeningen:

                28

              %

              vormen van groepsleren:

                

              %
              Verdere toelichting:

              Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
              Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

               

              Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.


              EVALUATIE

              Eerste examenperiode
              CategorieWeging van categorieën
              totaal cijfer examen100%

              40% permanente evaluatie
              20% werken tijdens de les
              20% vakdidactiek

              60% examen
              20% theorie deel 1
              20% theorie deel 2
              20% praktijk deel 1 en 2

              Je moet voor de 5 componenten slagen om te kunnen slagen voor verzorging.


              tijd voor examinering
              uren

              6 

              Tweede examenperiode
              CategorieWeging van categorieën
              totaal cijfer examen40%

              20% theorie deel 1
              20% theorie deel 2

              Punten verkregen tijdens de permanente evaluatie en het praktijkexamen kunnen niet hernomen worden.


               
              Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Voeding - vakdidactiek 1
                
              O.O. heeft componenten:Neen
              Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
              Code:4170900015
              Academiejaar:2011-2012
              Type:kern,
              Niveau:inleidend
              Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
              Contacturen:64
              Aantal studiepunten:8
              Totaal studietijd:208
              Examencontract:niet mogelijk
              Deliberatie:mogelijk
              Vrijstelling:mogelijk
              Onderwijstaal:Nederlands,
              Lector(en)Annemie Seghers

               

              KORTE OMSCHRIJVING

              Kennis en practisch samenstellen van gezonde voeding. Hygiënisch, methodisch en economisch werken in de keuken. Aspecten als kennis van materiaal, veiligheid, ergonomie, milieubewustzijn en onderhoud komen geïntegreerd in de lessen aan bod.

               


              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
              • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
              • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
              • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
              • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
              • SO211 Creatief zijn.
              • SO212 Kan organiseren.
              Beroepsspecifieke competenties
              • SO314 Werkt doelgericht.
              • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            • Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
            • Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out. Uit creativiteit bij realisatie van de opdrachten.Werkt actief mee bij de voorbereiding en realisatie van groepsopdrachten.
            • Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van techniek en materiaal. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie en massamedia.
            • Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereid en afspraken gerespecteerd.
            • Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO.  Kan moeilijkheden en aandachtspunten in recepten aanduiden0.

            • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
              geen

              Andere begincompetenties

              Bereid zijn tot samenwerken.

              ICT vaardigheden


              LEERINHOUDEN

              Algemene voedingsleer en  voedingsvoorlichting .

              Warenkennis, koffie, thee, brood, deegwaren, rijst, aardappelen, groenten, fruit, melk, melkproducten, eieren, vlees, vis en bereidingsvetten.

              Receptenleer en kooktechnieken.


              STUDIEMATERIAAL
               

              Plantijn-cursus. Voeding 1

              8Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008 .

              J.G. Van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers, 2009.

              Leerplannen  

              Brochures voedinsvoorlichting. 

              Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.


              WERKVORMEN
              Soort werkvorm    
              hoor- en werkcolleges:

               8

              %
              practicum en oefeningen:

                24

              %

              vormen van groepsleren:

                4

              %
              Verdere toelichting:

              EVALUATIE

              Eerste examenperiode

              Permanente evaluatie 40%
              • 30%  voorbereiding en oefeningen en werk tijdens de les
              • 10% Vakdidactiek

              Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
              Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. 

              Praktijk examen 20% ( juni)
              Theorieexamen  40% ( 2 deelexamens, december en juni)
               


              tijd voor examinering
              uren

              8 

              Tweede examenperiode
              Theoretisch examen kan hernomen worden. De punten voor permanente evaluatie en het praktijkexamen blijven behouden.