|  | 
                                    
                                        
                                            | 
                                                 |  
                                            | 
                                                 | 
                                                 |  
                                            | 
                                                | 
  
      | 
			         | Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding |  |  |  |  | | cataloognr | benaming | studiepunten |  | 4171100004 | Digitale didactiek 1 | 3 |  | 4171100023 | Communicatieve vaardigheden 1 | 3 |  | 4171100024 | Algemene didactiek 1 | 5 |  | 4171100025 | Techniek - vakdidactiek 1 | 6 |  | 4171100026 | Techniek - vakdidactiek 2 | 6 |  | 4171100027 | Groeiportfolio - stage Techniek 1 | 3 |  | 4171100030 | Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 1 | 4 |  | 4171100031 | Taalbeheersing - expressie | 4 |  | 4171100032 | Agogische vaardigheden 1 | 4 |  | 4171100033 | Blik op de wereld 1 | 3 |  | 4171100038 | Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 1 | 3 |  | 4170900016 | Verzorging - vakdidactiek 1 | 8 |  | 4170900015 | Voeding - vakdidactiek 1 | 8 | 
 |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Digitale didactiek 1 |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Neen |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding |  | Code: | 4171100004 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kern, |  | Niveau: | inleidend |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar |  | Contacturen: | 26 |  | Aantal studiepunten: | 3 |  | Totaal studietijd: | 78 |  | Examencontract: | niet mogelijk |  | Deliberatie: | mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Roald Santens | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| Digitale didactiek 1 introduceert de beginnende leerkracht tot enkele basisvaardigheden om later in het beroepsleven efficiënt te kunnen werken. Werkblaadjes en cursusteksten krijgen een aantrekkelijke en beheersbare opmaak door gebruik te maken van stijlen. Puntenlijsten blijven beheersbaar in een rekenblad. Presentaties zijn geen visuele hoogstandjes, maar een doordachte en goed opgebouwde ondersteuning van lessen. Digitale didactiek 1 wil de beginnende leerkracht leren om minder tijd aan de computer te spenderen zodat er meer aandacht kan gaan naar inhoud.
 
 |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        |  |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
SO212 Kan organiseren.
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        |  |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| geen 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| 
				leergierig zijn 
flexibel zijn  
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| 
				
						Gebruik van ICT in de (hoge)schoolomgeving
						Hardware
						Zoeken op internet
						Word 2007 : opmaken van documenten
						Excel 2007: puntentabel maken en beherenPowerpoint 2007: aangenaam en doordacht presenteren  
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             42 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              0 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              0 | % |  Werkcolleges om vaardigheden in te oefenen.
 
 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 
 
				Praktisch examen (juni): behandelde leerinhouden kunnen toepassen (100%)  
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 
 
				Het praktijkexamen van juni kan hernomen worden (100%).  |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Communicatieve vaardigheden 1 |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Neen |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding |  | Code: | 4171100023 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kern, |  | Niveau: | inleidend |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar |  | Contacturen: | 28 |  | Aantal studiepunten: | 3 |  | Totaal studietijd: | 78 |  | Examencontract: | mogelijk |  | Deliberatie: | mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Kristien Roland | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht. Communicatieve wetmatigheden vanuit de Transactionele Analyse en vergadertechnieken worden besproken. |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | SO101 Handelt integer en respectvol.
SO102 Is flexibel in denken en handelen.
SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | SO205 Stelt zich assertief op.
SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
SO211 Creatief zijn.
SO212 Kan organiseren.
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | SO317 Werkt leerlinggericht.
SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | 
				
						inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
						inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
						dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
						situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
						bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
						inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
						stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
						blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
						alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formulerenerkennend kunnen reageren op een klasgroep 
ego-toestanden volgens de Transactionele Analayse kunnen herkennen bij zichzelf en anderen 
complementaire, kruis- en verdoken transacties kunnen herkennen en van daaruit gepast kunnen reageren 
het begrip Geïntegreerde Volwassene kunnen omschrijven en kunnen plaatsen in het eigen groeiproces 
effeciënt kunnen vergaderen  |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| geen 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| 
				bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren 
bereidheid om interactief te participeren  
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| 
				
						communicatiemodel
						communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
						stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
						zichtbare en hoorbare expressieve factoren basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren 
Transactionele Analyse: ego-toestanden, transacties, Geïntegreerde Volwassene  
vergadertechnieken   
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| cursus aangevuld met teksten en eigen nota's 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             34 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              0 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              0 | % |  
   
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 
 
				
						juni schriftelijk examen met inzichts- en toepassingsvragen over het geheel van de leerstof, 75% van de punten
						de studenten maken een reflectieopdracht omtrent hun communicatieve vaardigheden die meetelt voor 25% van de punten   
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 
 
				
						schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen; 75% van de punten
						de reflectieopdracht kan hermaakt worden voor de 2e zittijd wanneer deze in eerste zit niet voldoet. Wanneer deze wel voldoet worden de punten van de eerste zittijd overgenomen. |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Algemene didactiek 1 |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Neen |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding |  | Code: | 4171100024 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kern, |  | Niveau: | inleidend |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar |  | Contacturen: | 54 |  | Aantal studiepunten: | 5 |  | Totaal studietijd: | 130 |  | Examencontract: | mogelijk |  | Deliberatie: | mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Hans Ihmsen | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden en om tijdens een les rekening mee te houden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding.  |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        |  |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
SO212 Kan organiseren.
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
SO314 Werkt doelgericht.
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        |  |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| geen 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs. 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| 
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| Cursus Pedagogische wetenschappen 1 LO, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             40 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              4 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              0 | % |  
 
				
						Hoorcolleges
						Oefeningen en opdrachten 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 Schriftelijk examen in december (65%), schriftelijk examen in juni (35%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste examen in december. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.
 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.
 |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Techniek - vakdidactiek 1 |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Neen |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding |  | Code: | 4171100025 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kern, |  | Niveau: | inleidend |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 1 |  | Contacturen: | 64 |  | Aantal studiepunten: | 6 |  | Totaal studietijd: | 156 |  | Examencontract: | niet mogelijk |  | Deliberatie: | mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Ingrid De Ridder | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| Deze cursus is de voorbereiding op het geven van informatietechnologie, een onderdompeling in de logica van beslissingsmodule, rekenmodule en geheugenmodule. We gaan samen op stap om te zoeken naar je leerkrachtenstijl om dit specifiek onderwerp aan te brengen en te begeleiden. |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
SO211 Creatief zijn.
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | De student kent en begrijpt de doelstellingen van ' techniek en technologie' en 'technische activiteiten'. De student kan de doelstellingen in een lesvoorbereiding gieten De student kan een les uitwerken De student kan informatie uit diverse bronnen halen De student kan didactisch materiaal selecteren, gebruiken of zelf ontwerpen en realiseren. De student hanteert een verzorgde taal. De student kan flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden: die in de theorie aan bod kwamen. De student verwerft de inhouden en vakkennis |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| geen 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| geen 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| 
				Deel informatietechnologie: 
beslissingspaneel, telmodule en geheugenmodule 
aansluiten van externe apparaten, muziekmodule, wagentje enz.. 
legodacta, kruispunt met de computer besturen 
algoritmen schrijven 
   
				Vakdidactiek: 
leerplanstudie 
didactische oefeningen met discussie 
lesvoorbereiding: opstellen 
doelstellingen uitwerken 
de studenten maken een praktisch werk   
ondervinden wat een hoekenwerk inhoudt 
elektriciteit 
studenten verwerven de basiskennis elektriciteit via een hoekenwerk 
 
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| Deel Informatietechnologie 
				Techniek cursus 
Logische panelen, demonstratiemateriaal, materiaal voor leerlingenproven 
computers met legodacta en kruispunt 
Hoekenboek voor elektriciteit met aangepast studiemateriaal  Vakdidactiek: 
				mooi uitgeruste klas 
leerplannen 
leerboeken uit het secundair 
computer met internet aansluiting en beamer 
materiaal van de stichting Roger Overstraete         
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             20 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              21 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              0 | % |  
 De lessen zijn een combinatie van theorie en het je eigen maken van deze manier van denken. Elk stukje theorie wordt klassikaal ingeoefend.  Dan krijg je tijd om op eigen ritme dit te doen. Je kan samen met een medestudent deze oefening voorbrengen om te oefenen hoe je deze logica kunt overbrengen en  uit te zoeken wat voor jou de beste methode is, passend bij jou leerkrachtenstijl. 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 
 schriftelijk over de cursus informatietechnologie op 80 % van de punten schriftelijk over vakdidactiek: dit is een examen waar je gebruik mag maken van de leerplannen op 20% van de punten 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 
 idem als eerste examenperiode het deel vakdidactiek kan in samenspraak vervallen voor 2de zit indien de nadruk ligt op een tekort aan vakkennis |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Techniek - vakdidactiek 2 |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Neen |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding |  | Code: | 4171100026 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kern, |  | Niveau: | inleidend |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 2 |  | Contacturen: | 48 |  | Aantal studiepunten: | 6 |  | Totaal studietijd: | 156 |  | Examencontract: | niet mogelijk |  | Deliberatie: | mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Ingrid De Ridder | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| De inhoud van dit onderdeel is energie en beweging en transport |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
SO211 Creatief zijn.
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | Vakdidactische kennis  
				De student kan hulpmiddelen en werkvormen kiezen en hanteren; 
						De student kan een les uitwerken;
						De student kan informatie halen uit diverse bronnen;
						De student kan didactisch materiaal selecteren, gebruiken of zelf ontwerpen en realiseren;
						De student hanteert een verzorgde taal. |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| geen 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| geen 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| Deel Energie en transport de fysische grootheden arbeid, energie, vermogen en rendement; behoud van energie en degradatie van energie;energie uit fossiele brandstoffen;kernenergie;zonne-energie;alternatieve energiebronnen;transport en opslag van energie;bronnen van elektrische energie;de elektrische stroomkring;gelijk- en wisselstromen;transport van elektrische energie;elektriciteit in huis;transport:onderdelen van auto: motor differntieel, enz..brandstofcel, diesel, LPG,botenmagnetische treinvliegtuigenraketten
 Werkstuk om basistechnieken te leren, boren, solderen, zagen enz... Vakdidactiek   
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	|   Techniek-cursussen 
werktuigen en gereedschap in de Techniek-klas 
leerplannen, leerboeken Techniek, 
cursus vakdidactiek 
 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             22 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              8 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              0 | % |  
 practicum en oefeningen 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| . Informatietechnologie 2 uur en elekriciteit 1 uur  schriftelijk  90 % en  10 % op werkstuk Vragen van vakdidactiek zitten in de opgave verweven 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| schriftelijk examen 3 u tijd  zowel elektriciteit als informatietechnologie moet worden herdaan. |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Groeiportfolio - stage Techniek 1 |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Neen |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding |  | Code: | 4171100027 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kern, |  | Niveau: | inleidend |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 2 |  | Contacturen: | 40 |  | Aantal studiepunten: | 3 |  | Totaal studietijd: | 78 |  | Examencontract: | niet mogelijk |  | Deliberatie: | niet mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Kristien Roland | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramuros stage van vijf weken waarbij de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les gebruik makend van de basis didactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hij observeert tevens 4u de klassen waar hij les aan zal geven. Hierna gaat hij samen met een andere student gedurende twee weken op extra muros stage. In totaal geven beide studenten 6u zelfstandig les in de eerste graad. De lesvoorbereidingen dienen voor alle lessen samen gemaakt te worden. De studenten wonen elkaars lessen steeds bij en werken hiervoor een observatieopdracht uit. Zij observeren ook 2 nevenactiviteiten. Na deze confrontatie met de realiteit wordt op de hogeschool gereflecteerd over de verworven vaardigheden en de werkpunten. (voor een gedetailleerde beschrijving van de stageopdracht en de begeleiding zie stagevademecum) Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan is het noodzakelijk dat de student een realistisch-positieve kijk op zichzelf heeft. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt hij hierrond opdrachten. De klemtoon voor het eerste jaar ligt op inzicht in de inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken. De student maakt van deze opdrachten een persoonlijke bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn medestudenten en aan de groeiportfoliobegeleiders (voor verdere specifiëringen zie bundel 'Groeiportfolio') |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | SO101 Handelt integer en respectvol.
SO102 Is flexibel in denken en handelen.
SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | SO205 Stelt zich assertief op.
SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
SO211 Creatief zijn.
SO212 Kan organiseren.
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
SO314 Werkt doelgericht.
SO317 Werkt leerlinggericht.
SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | de student weet zelfstandig 6 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten de student reflecteert over de eigen lespraktijk de student werkt aan verbeterpunten de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| geen 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| bereidheid tot inzet bereidheid tot reflectie bereidheid tot postief-constructieve actie 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| cursussen minor en algemene vakken 
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| leerplan en eindtermen handboeken en cursussen vakliteratuur observatieopdrachten leerpunten aangereikt door de mentoren en door de stagebegeleiders eigen reflecties 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             12 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              38 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              0 | % |  voor verdere specifiëringen zie stagevademecum en bundel 'groeiportfolio'
 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 De intramuros stage is in essentie een stage waarbij de student leert uit fouten. De student krijgt werkpunten geformuleerd naar de extramuros stage toe. Er is geen omzetting van hun prestatie in punten.
 De extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier stage voor het eerste jaar en telt mee voor 90% van de punten De uitvoering van de opdrachten van de groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten 
 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 
 er is geen herkansing voor de stage, noch voor groeiportfolio. er is geen deliberatie mogelijk   |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 1 |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Neen |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding |  | Code: | 4171100030 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kern, |  | Niveau: | inleidend |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar |  | Contacturen: | 80 |  | Aantal studiepunten: | 4 |  | Totaal studietijd: | 104 |  | Examencontract: | niet mogelijk |  | Deliberatie: | niet mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Kristien Roland | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van vijf weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basisdidactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hij observeert tevens gedurende 8u de klassen waar hij les aan zal geven. (studenten met minor PKV observeren 6u) Hierna gaat hij samen met een andere student gedurende twee weken op extramuros stage. In totaal geven beide studenten 14u zelfstandig les in de eerste graad, A- en B-stroom, aangevuld met de tweede graad. De lesvoorbereidingen dienen voor alle lessen samen gemaakt te worden. De studenten wonen elkaars lessen steeds bij en werken hiervoor een observatieopdracht uit. Zij observeren ook elke 2 nevenactiviteiten. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven kwaliteiten en werpunten gereflecteerd op de hogeschool. ( voor een gedetailleerde beschrijving van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum) Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een realistisch-positieve kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor dit eerste jaar ligt op het inzicht in de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken. De student maakt van deze opdrachten een persoonlijke bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn medestudenten en aan de groeiportfoliobegeleiders. (voor meer info zie bundel 'groeiportfolio') |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | SO101 Handelt integer en respectvol.
SO102 Is flexibel in denken en handelen.
SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | SO205 Stelt zich assertief op.
SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
SO211 Creatief zijn.
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
SO314 Werkt doelgericht.
SO317 Werkt leerlinggericht.
SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | de student weet zelfstandig 14 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor leerlingen van de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten de student reflecteert over de eigen lespraktijk de studentwerkt aan verbeterpunten de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| geen 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| bereidheid tot inzet bereidheid tot reflectie bereidheid tot positief-constructieve actie 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| cursussen Major en Algemene Vakken van het eerste opleidingsjaar 
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| leerplan en eindtermen handboeken en cursussen vakliteratuur observatieopdrachten leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders eigen reflecties 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             12 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              38 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              0 | % |  voor verdere toelichting zie stagevademecum
 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| de intramuros stage is in essentie een stage waar de student leert uit fouten. De student krijgt werkpunten geformuleerd voor de extramuros stage. Er is geen omzetting van zijn prestatie in punten. de extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt voor 90% van de punten de uitwerking van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| er is geen herkansing mogelijk voor de stage, noch voor groeiportfolio. er is geen deliberatie mogelijk   |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Taalbeheersing - expressie |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Neen |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding |  | Code: | 4171100031 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kern, |  | Niveau: | inleidend |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar |  | Contacturen: | 36 |  | Aantal studiepunten: | 4 |  | Totaal studietijd: | 104 |  | Examencontract: | mogelijk |  | Deliberatie: | mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Heidi Gotink | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken: - taalbeheersing (werkcolleges),- expressieve vaardigheden (workshop).
 |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        |  |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        |  |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | Specifieke doelstellingen per periode Periode 1
		De student schrijft specifieke teksten voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur.
 De student schrijft correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in.Periode 2
 De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl. De student beoordeelt teksten op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen. 
 |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| geen 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| Algemeen Nederlands (Europese Taalnorm C1) + basiskennis grammaticale terminologie. 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| Schriftelijke en Mondelinge vaardigheden correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw,tekstsamenhang en tekststructuur,samenvatten, 
leerlingentekst schrijven,presentatietechnieken, mondelinge presentaties,stembeheersing en uitspraak,expressieve vaardigheden.
 
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| 
				cursus van de lector + eigen aanvullingen en notities 
oefenmateriaal op e-campus + leersites + campusbibliotheek  
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             24 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              16 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              0 | % |  
 
				Taalbeheersing: 
		 
				
						werkcolleges,oefeningensessies: individueel en in groep (telkens met coaching).  
				Expressieve vaardigheden:
				
				
		 
 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 Permanente evaluatie + examen (100%)
 1. Schriftelijk examen 1ste periode: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%)
 2. Schriftelijke communicatieopdracht: leerlingentekst 2de periode (35%)
 inhoud, 
structuur en opmaak, 
leesbaarheid, 
correct taalgebruik. 
 3. Mondelinge presentatie 2de periode (25%)
 Permanente evaluatie voor de werkcolleges en workshops: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen.inhoud en structuur, 
expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale), 
contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid), 
uitspraak en stembeheersing (intonatie, tempo, volume, taalzuiverheid). 
 Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...).
 Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
 Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
 
 Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.
 
 Een tekort op één van de onderdelen (schriftelijk examen, leerlingentekst, mondelinge presentatie) resulteert in een tekort op het eindresultaat; het grootste tekort van een van de onderdelen resulteert in de eindscore.
 
 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 Mondeling + Schriftelijk examen  (100%)
 
 1. Schriftelijk examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%)2. Leerlingentekst (35%)
 3. Presentatie (25%).
 |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Agogische vaardigheden 1 |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Neen |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding |  | Code: | 4171100032 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kern, |  | Niveau: | inleidend |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar |  | Contacturen: | 36 |  | Aantal studiepunten: | 4 |  | Totaal studietijd: | 104 |  | Examencontract: | mogelijk |  | Deliberatie: | mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Kristien Roland | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| 
				
						
								| Een leraar heeft een belangrijke taak als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. Inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen zowel op individueel-psychologisch als op sociaal-psychologisch vlak is hiervoor noodzakelijk. Daarom worden in dit jaar verschillende onderdelen van de algemene, sociale, differentiële en ontwikkelingspsychologie besproken. Onderwerpen zoals waarneming, leren, motivatie, faalangst, intelligentie, adolescentiepsychologie, ... toegepast op onderwijs komen hierbij aan bod. |  
								| 
 |  |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | SO101 Handelt integer en respectvol.
SO102 Is flexibel in denken en handelen.
SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | SO205 Stelt zich assertief op.
SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
SO212 Kan organiseren.
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | SO317 Werkt leerlinggericht.
SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | - de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij inzicht heeft in elementaire psycho-pedagogische concepten zoals: perceptie, leren, geheugen, intelligentie, motivatie, faalangst, ontwikkelingspsychologie, adolescentiepsychologie - op basis van elementaire psycho-pedagogische inzichten kan de student het eigen handelen in de praktijkcontext organiseren |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| geen 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| - bereidheid om zich in te leven in uiteenlopende situaties - bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren - bereidheid tot interactief participeren - bereidheid tot kritische ingesteldheid - bereidheid tot samenwerken 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| - competentiemodel van de opleiding - waarnemen en werkelijkheid/sociale perceptie - leren/leerstijlen/mindmapping - werking van het geheugen - denken en intelligentie - motivatie en faalangst - ontwikkelingspsychologie: adolescentiepsychologie 
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| cursus aangevuld met teksten en eigen nota's, videomateriaal 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             35 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              0 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              0 | % |  
 - interactieve hoorcolleges   
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 
 - schriftelijk examen in december over de eerste helft van de leerstof:: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten - schriftelijk examen in juni over de tweede helft van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 schriftelijk examen over het geheel van de leerstof. 100% van de punten
 |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Blik op de wereld 1 |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Neen |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding |  | Code: | 4171100033 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kernondersteunend, |  | Niveau: | inleidend |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar |  | Contacturen: | 28 |  | Aantal studiepunten: | 3 |  | Totaal studietijd: | 78 |  | Examencontract: | niet mogelijk |  | Deliberatie: | mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Michel Dries Kristien Roland
 Hans Ihmsen
 Heidi Gotink
 | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| Ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden (leercompetenties, informatiemanagement, taalvaardigheid) aan de hand van een goed onderbouwd theoretisch kader en het realiseren en verantwoorden van een praktische uitwerking.
 |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | SO101 Handelt integer en respectvol.
SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | SO317 Werkt leerlinggericht.
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | 
				Specifieke doelen voor de 1ste periode 1LO:
				Informatieverwerking, taalvaardigheid en kritische zin.
 De student:
 ·      analyseert een tekst (oriënterend lezen);
 ·      schematiseert een tekst (schema maken);
 ·      vat een tekst samen (samenvatting schrijven);
 ·      beoordeelt een tekst kritisch;
 ·      schematiseert verschillende teksten over eenzelfde onderwerp;
 ·      vat verschillende teksten over eenzelfde onderwerp samen;
 ·      beoordeelt verschillende teksten over eenzelfde onderwerp kritisch.
 
 Specifieke doelen voor de 2ste periode 1LO:
 Informatiemanagement, informatieverwerking, taalvaardigheid en kritische zin.
 De student :
 ·        werkt volgens wetenschappelijk onderzoek;
 ·        zoekt efficiënt en kritisch op (informatiemanagement/onderzoeksvaardigheden);
 ·        refereert correct refereren;
 ·        verwerkt bronnen kritisch in een leerlingentekst;
 ·        maakt een poster (schematiseert de inhoud van een leerlingentekst),
 ·        maakt een kritische reflectie ivm leerproces, medestudent, bronnen, leerlingentekst, poster, vak, …
 |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| geen 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| idem 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| 
				- Informatieverwerking: oriënterend lezen, analyseren, structureren, schematiseren, synthetiseren, samenvatten.
 - Wat is wetenschappelijk onderzoek?
 - Informatiemanagement: Bronnen opzoeken, beoordelen, analyseren, vergelijken en verwerken.
 - Verwerking leerinhouden in schema, samenvatting, kritische tekst, leerlingentekst, poster   
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| Handouts tijdens de contactmomenten aangeboden en digitaal beschikbaar op het electronisch platform. Cursus Blik op de Wereld 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             20 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              13 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              3 | % |  
 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 
 
 1e periode:
 - Permanente evaluatie van leerproces: oriënterend lezen, schema, samenvatting
 - Productevaluatie: schema, samenvatting
 1ste periode telt mee voor 40% van het jaartotaal
 - 20% proces (2 schema’s en 2 samenvattingen)
 - 40% product/schema
 - 40 % product/samenvatting met kritische noot
 2e periode: Permanente evaluatie van leerproces: bronnen opzoeken, analyseren en verwerken
 Productevaluatie: referentielijst met verantwoording, leerlingentekst, posterpresentatie, kritische evaluatie
 2de periode telt mee voor 60 % van het jaartotaal
 - 15 % proces (quiz & webdiploma & kritische tekst)
 - 15 % product poster
 - 70 % product leerlingentekst
 
 Permanente evaluatie voor de werkcolleges en begeleidingssessies: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen.
 Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...).
 Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
 Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
 
 Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.
 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 
 Aan de hand van een gegeven/overlegd onderwerp het volgende uitwerken:
 - schema (20%)
 - samenvatting (20%)
 - leerlingentekst met referentielijst en verantwoording (40%)
 - poster (10%)
 - kritische zelfevaluatie van proces en product. (10%)
 |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 1 |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Neen |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding |  | Code: | 4171100038 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kern, |  | Niveau: | inleidend |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar |  | Contacturen: | 50 |  | Aantal studiepunten: | 3 |  | Totaal studietijd: | 78 |  | Examencontract: | mogelijk |  | Deliberatie: | mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Ingrid De Ridder | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| De cursus vertrekt vanuit de wereld van voeding en verzorging.  De studenten zoeken oplossingen met de lector om het ontstaan en de gedragingen van materie te kunnen verklaren.  Het vertrekpunt is altijd het dagelijkse leven.  De studenten worden ook voorbereid om de leerstof van het tweede en derdejaar te kunnen begrijpen. |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        |  |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        |  |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | De nodige chemische en fysische basiskennis aanbrengen om de specifieke onderwerpen in de andere cursussen te kunnen begrijpen. Fysische gedragingen van water kunnen begrijpen Chemische gedragingen vanuit wetenschappelijk oogpunt kunnen verklaren.  Waarom lossen stoffen op in water?  Wat heeft dit voor gevolg voor het water?  |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| geen 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| geen 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| Module 1: chemie rond water: oplosbaarheid, welke stoffen, concentraties,welke reacties..... fasenovergangen van water, ................ Module 2 organische oplosmiddelen, vetten, eiwitten, sacchariden, ............. rubber, aardolie, aardgas, benzine, margarine, vruchtenaroma's, 
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| eigen cursussen: deel 1 wetenschappelijke ondersteuning deel 2 koolstofchemie 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             64 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              0 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              0 | % |  
 In de hoor en werkcollege zitten veel oefeningen om alles met de lector samen in te oefenen. Verder zijn er nog een heel deel oefeningen die zelfstandig uitgevoerd kunnen worden en verbeterd worden door de lector. Er is een educatief pakket rond chemie dat online beschikbaar is 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 
 december deel 1 juni deel 2 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 
 Dit is een jaarvak.  In het totaal moet je geslaagd zijn. Bij herexamen moeten de leerstof van module1 en van module 2  herdaan worden. |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Verzorging - vakdidactiek 1 |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Neen |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding |  | Code: | 4170900016 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kern, |  | Niveau: | inleidend |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar |  | Contacturen: | 64 |  | Aantal studiepunten: | 8 |  | Totaal studietijd: | 208 |  | Examencontract: | niet mogelijk |  | Deliberatie: | mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Jan Lodewijks | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| Theorie verzorging Vakdidactiek verzorging
 Praktijk verzorging
 
 |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
SO211 Creatief zijn.
SO212 Kan organiseren.
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
SO314 Werkt doelgericht.
SO317 Werkt leerlinggericht.
SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | De student kent voor het onderdeel theorie verzorging: - de basisprincipes om kwaliteitsgericht te werken.
 - de basisprincipes van de textielzorg.
 - de belangrijkste aandoeningen uit de personenzorg.
 
 De student leert voor het onderdeel vakdidactiek verzorging:
 - werken met de leerplannen.
 - op zoek gaan naar bruikbare bronnen.
 - een lesbegin, leerlingentekst, demonstratie en organisatieplan op te stellen.
 
 De leerling kan voor het onderdeel praktijk verzorging:
 - functionele en decoratieve werkstukken vervaardigen.
 - wassen en strijken van éénvoudige kledingstukken.
 - onderhouden van materialen.
 
 
 
 
 |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| geen 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| Geen 
 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| Theorie verzorging: - kwaliteitsgericht werken
 - textielzorg
 - klein huishouden
 - personenzorg (huid, haar, tanden, voeten, handen, oren, ogen, geslachtsorganen, ...)
 
 Vakdidactiek verzorging:
 leerplannen eerste graad verzorging, bronnen verzamelen, lesbegin, leerlingentekst, demonstratie, organisatieplan.
 
 Praktijk verzorging:
 - functionele en decoratieve werkstukken
 - textielzorg
 - klein huishouden
 - personenzorg
 
 
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| Cursus verzorging 1ste jaar Jan Lodewijks 
 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             36 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              28 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                               | % |  
 
				
						Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
 
				
						
						
								 
						
				
		 
				
						Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
				
		 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 40% permanente evaluatie
 20% werken tijdens de les
 20% vakdidactiek
 
 60% examen
 20% theorie deel 1
 20% theorie deel 2
 20% praktijk deel 1 en 2
 
 Je moet voor de 5 componenten slagen om te kunnen slagen voor verzorging.
 
 
 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 40% | 
 20% theorie deel 1
 20% theorie deel 2
 
 Punten verkregen tijdens de permanente evaluatie en het praktijkexamen kunnen niet hernomen worden.
 
 
 
 |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Voeding - vakdidactiek 1 |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Neen |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding |  | Code: | 4170900015 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kern, |  | Niveau: | inleidend |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar |  | Contacturen: | 64 |  | Aantal studiepunten: | 8 |  | Totaal studietijd: | 208 |  | Examencontract: | niet mogelijk |  | Deliberatie: | mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Annemie Seghers | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| Kennis en practisch samenstellen van gezonde voeding. Hygiënisch, methodisch en economisch werken in de keuken. Aspecten als kennis van materiaal, veiligheid, ergonomie, milieubewustzijn en onderhoud komen geïntegreerd in de lessen aan bod.   |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | SO102 Is flexibel in denken en handelen.
SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
SO211 Creatief zijn.
SO212 Kan organiseren.
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | SO314 Werkt doelgericht.
SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken. Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out. Uit creativiteit bij realisatie van de opdrachten.Werkt actief mee bij de voorbereiding en realisatie van groepsopdrachten. Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van techniek en materiaal. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie en massamedia.  Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereid en afspraken gerespecteerd. Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO.  Kan moeilijkheden en aandachtspunten in recepten aanduiden0. |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| geen 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| Bereid zijn tot samenwerken. ICT vaardigheden 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| Algemene voedingsleer en  voedingsvoorlichting . Warenkennis, koffie, thee, brood, deegwaren, rijst, aardappelen, groenten, fruit, melk, melkproducten, eieren, vlees, vis en bereidingsvetten. Receptenleer en kooktechnieken. 
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| Plantijn-cursus. Voeding 1 8Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008 .  J.G. Van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers, 2009.  Leerplannen   Brochures voedinsvoorlichting.   Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.  
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             8 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              24 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              4 | % |  
 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| Permanente evaluatie 40%
 
				30%  voorbereiding en oefeningen en werk tijdens de les 
10% Vakdidactiek  
				Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
 
				Praktijk examen 20% ( juni) Theorieexamen  40% ( 2 deelexamens, december en juni)
 
 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| Theoretisch examen kan hernomen worden. De punten voor permanente evaluatie en het praktijkexamen blijven behouden. |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 |  
                                            | 
                                                   |  | 
                                 |