|
|
|
|
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 1 - Mode/Project kunstvakken |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
4170300009 | Groeiportfolio - stage Mode 1 | 4 |
4170300012 | Wetenschappelijke ondersteuning Mode 1 | 3 |
4171000005 | PKV - methodiek 1 | 6 |
4171000006 | PKV - methodiek 2 | 6 |
4171000007 | Groeiportfolio - stage PKV 1 | 3 |
4171100004 | Digitale didactiek 1 | 3 |
4171100023 | Communicatieve vaardigheden 1 | 3 |
4171100024 | Algemene didactiek 1 | 5 |
4171100031 | Taalbeheersing - expressie | 4 |
4171100032 | Agogische vaardigheden 1 | 4 |
4171100033 | Blik op de wereld 1 | 3 |
4170100001 | Creatie 1 | 4 |
4170100003 | Realisatie 1 | 4 |
4170100004 | Vakdidactiek Mode 1 | 4 |
4170100002 | Vormgeving 1 | 4 |
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Project kunstvakken - Groeiportfolio - stage Mode 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4170300009 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 80 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van 5 weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basis didactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hij observeert 8u de klassen waar hij les aan zal geven. (studenten met minor PKV observeren 6u) Hierna gaat hij samen met een andere student gedurende 2 weken op extra muros stage.In totaal geven beide studenten 14u zelfstandig les in de eerste graad, A- en B-stroom, aangevuld met de tweede graad. De lesvoorbereidingen dienen voor alle lessen samen gemaakt te worden. De studenten wonen elkaars lessen steeds bij en werken hiervoor een observatieopdracht uit. Zij observeren ook elk twee nevenactiviteiten. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven vaardigheden en over de werkpunten gereflecteerd op de hogeschool. (voor een gedetailleerde bespreking van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)
Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een positief-realistische kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor het eerste jaar ligt op het leren kennen van de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken met anderen. De student maakt van deze opdrachten een eigen bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn studiegenoten en aan de groeiportfoliobegeleiders.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig 14 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten
de student reflecteert over de eigen lespraktijk
de student werkt aan verbeterpunten
de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot inzet
bereidheid tot reflectie
bereidheid tot positief-constructieve actie
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen van de major en van algemene vakken van het eerste jaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplannen en eindtermen
handboeken en cursussen
vakliteratuur
observatieopdrachten
leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
40
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
30
|
%
|
Verdere toelichting:
voor details zie stagevademecum
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
De intramuros stage is in essentie een stage waar geleerd wordt uit fouten. De studenten krijgen werkpunten geformuleerd naar de extramuros stage toe. Er is geen omzetting van hun prestatie in punten.
De extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt mee voor 90% van de punten.
De uitwerking van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Er is geen herkansing mogelijk voor de stage noch voor groeiportfolio.
Er is geen deliberatie mogelijk .
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Project kunstvakken - Wetenschappelijke ondersteuning Mode 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4170300012 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 22 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Ingrid De Ridder Gert Vandecruys |
beschrijving nog niet beschikbaar
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Project kunstvakken - PKV - methodiek 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171000005 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 1 | Contacturen: | 64 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Lore Suls Lise Godschalk |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deel 1
Terreinverkenning en algemene kennismaking met alles wat aan kunst en cultuur refereert, in het eigen leven en in de culturele omgeving. Actieve kennismaking met woord, beeld, beweging Deel 2 Inleiding in de kunstgeschiedenis (Beeldende kunst) Verkennen van Kunsteducatieve werkveld
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Deel 1
- Zichzelf plaatsen in eigen culturele contect - Uitdagen tot kritisch, bewust en actief omgaan met alles wat aan kunst en cultuur refereert vanuit zichzelf en vanuit de eigen culturele omgeving. - Kennismaking op actieve manier met het domein beeldende kunst, woord, beweging Deel 2 - Kennismaking op receptieve, reflectieve of actieve manier met de verschillende domeinen in de kunst beeldende kunst, muziek, woord, literatuur, beweging.... - Kijken, luisteren , ervaren en evalueren van culturele activiteiten en professionele kunstproducten. - Kennismaking met creatieve processen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Deel 1
Theoretisch luik:
- Lezing algemeen beleidskader kunsteducatie in Vlaanderen door Jelle Degrauwe van ‘Kunst in zicht’
Praktijkgericht luik:
- Presenteren cultureel en kunstzinnig zelfportret
- Verkennen en inventariseren van de culturele omgeving ‘het Zuid’ Antwerpen binnen algemeen beleidskader kunsteducatie in Vlaanderen.
- Tweedaagse actieve workshop kunsteducatie via beeld, dans, muziek, drama, door Tijl Bossuyt van ‘De Veerman’
Deel 2 Theoretisch luik: - Inleiding in kunstgeschiedenis (Beeldende kunst) - Verkennen van het kunsteducatieve veld in Vlaanderen Praktijkgericht luik: - Tentoonstellingen bezoeken (Beeldende kunst) - Inzoomen op kunsteducatieve organisaties die tijdens de vormingsweek (februari/maart) bezocht zullen worden
|
STUDIEMATERIAAL
|
Deel 1
- Cursus lector
Deel 2 - Cursus lector - Cursus/naslagwerk Kunstdomeinen - Cursus/naslagwerk Beeldbeschouwing begrippen - Cursus/naslagwerk Kunstbeschouwen - Kunstkijken - Cursus/naslagwerk Belangrijkste stijlen en stromingen in de kunst na 1900
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
11
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
60% Permanente evaluatie.
40% Schriftelijk examen over de inhoud van de verschillende cursussen.
Verhouding : Deel 1: 50 % - Deel 2: 50 % in de totale score
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Schriftelijk examen over de verschillende inhouden. Taken en opdrachten kunnen opnieuw of afgemaakt worden. Instructies daarvoor worden door de student opgevraagd voor 1 juli 2011.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Project kunstvakken - PKV - methodiek 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171000006 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 2 | Contacturen: | 48 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Lore Suls Lise Godschalk |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deel 1
Kunsteducatie, onderwijs en creatief denken theoretische en praktische benadering. Eerste kennismaking met kunst-educatieve methodieken.
Deel 2
Theoretisch luik:
- Postmoderne kunst (Beeldende kunst)
- Media-educatie & Multimediale geletterdheid
Praktijkgericht luik:
- Inleiding in projectwerking
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Deel 1
- kennis kunsteducatieve methodieken
- toepassen van methodieken in klein project
Deel 2
- Uitdagen tot kritisch, bewust en actief omgaan met de wisselwerking tussen kunst/cultuur & educatie - Kennis, vaardigheden en attitudes verwerven om bewust, kritisch en actief te kunnen bewegen in de gemedialiseerde wereld. - Actieve kennismaking met projectwerking
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Deel 1
Theoretisch luik:
- Lezing 'klaverbladtheorie' door Tijl Bossuyt van 'de Veerman'
- Soorten kunsteducatie, plaats binnen het onderwijs
- Creatief denken
Praktisch gericht luik:
- Toepassing theorie tijdens het opzetten van eenvoudig kunstzinnige activiteit binnen het eigen vakgebied Mode of Voeding
Deel 2
Theoretisch luik:
- Postmoderne kunst (Beeldende kunst)
- Media-educatie & Multimediale geletterdheid + Gastlezing/uitstap
Praktijkgericht luik:
- Inleiding in projectwerking
|
STUDIEMATERIAAL
|
Deel 1
Cursus lector
Deel 2
Cursus lector
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
60% Permanente evaluatie 40% Schriftelijk examen
verhouding: Deel 1: 60% - Deel 2: 40%
Schriftelijk examen over de inhouden van Module 2
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Schriftelijk examen over de inhouden van Module 2.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Project kunstvakken - Groeiportfolio - stage PKV 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171000007 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 2 | Contacturen: | 40 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Lore Suls |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het kader van het vak PKV gaan de studenten PKV1 op vormingsweek. In deze 5 daagse interactieve week, volgen de studenten verscheidene vormingen/workshops bij erkende kunsteducatieve organisaties in Vlaanderen. Verscheidene disciplines (beeld, media, muziek, drama, ...) komen hier aan bod. De week beoogt een ideale leeromgeving, waarin praktijk en ervaringsgerichtheid gekoppeld wordt aan een inhoudelijke omkadering. In het kader van dit vormingstraject schrijft men telkens een verslag adhv een aantal peilers, maakt men een vergelijkende studie met betrekking tot 2 organisaties, waaraan eveneens een klassikaal presentatiemoment is verbonden. De student bundelt na afloop deze opdrachten onder de vorm van een groeiportfolio, waarbij het persoonlijk perspectief centraal staat.
Het is de opzet om op korte termijn veel verschillende visies binnen het werkveld aan bod te laten komen. Daarnaast ervaren de studenten al doende de diversiteit binnen de kunsteducatie. Tot slot heeft de vormingsweek de intentie een verbredende kijk aan te bieden aangaande kunsteducatieve werkvormen, alternatieve begeleidershoudingen, visieontwikkeling mbt kunsteducatie & kunsteducatieve methodieken.
.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Kennis verwerven betreffende de mogelijke beroepspraktijk - Inzicht verwerven in:
- De verschillende visies, begeleidershoudingen, structuren & opbouw van de vormingen. Bijkomend leert de student deze aspecten begrijpen en bespreken.
- Kunsteducatieve methodieken, creatieve werkvormen, binnen het werkveld van de kunsteducatie
- De eigen mogelijkheden met betrekking tot het uitoefenen van een functie in dit domein
- Vaardigheden die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van een functie in de beoogde beroepspraktijk
- De nuances tussen de verschillende kunsteducatieve organisaties en de gelijkenissen en eveneens deze verschillen leren benoemen onder de vorm van een heldere verslaggeving en presentatie.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Inhouden module 1 PKV
|
STUDIEMATERIAAL
|
Verschillende inhouden Module 1 PKV
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
30
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
%
|
Verdere toelichting:
Opbouw vormingstraject:
1. Verplichte en gemotiveerde deelname aan 4 vormingen bij uiteenlopende kunsteducatieve organisaties in Vlaanderen
2. Individuele verslaggeving & evaluatiemoment in groep na elk vormingsmoment
3. Na afloop contactmoment met lector ter ondersteuning v/h presentatiemoment & zelfstandig voorbereiden van vergelijkende studie & presentatie (peer-assessment).
4. Na afloop vormingsweek, klassikaal presentatiemoment over de vergelijkende studie
5. Indienen persoonlijke werkmap op uiterlijke deadline & eindevaluatie
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
20% persoonlijke verslaggeving, 20% vergelijkende studie, 25% creatieve presentatie, 35 % persoonlijke inzet en engagement tijdens deelname aan vormingsweek
In geval van (on)gewettigde afwezigheid wordt er een alternatieve opdracht voorzien door de lector. De student neemt hiervoor zelf de nodige initiatieven ten laatste 1 week na de vormingsweek.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Er is geen herkansing mogelijk voor de vormingsweek PKV, noch voor het bijhorend takenpakket.
er is geen deliberatie mogelijk
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Project kunstvakken - Digitale didactiek 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171100004 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 26 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Roald Santens |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Digitale didactiek 1 introduceert de beginnende leerkracht tot enkele basisvaardigheden om later in het beroepsleven efficiënt te kunnen werken. Werkblaadjes en cursusteksten krijgen een aantrekkelijke en beheersbare opmaak door gebruik te maken van stijlen. Puntenlijsten blijven beheersbaar in een rekenblad. Presentaties zijn geen visuele hoogstandjes, maar een doordachte en goed opgebouwde ondersteuning van lessen. Digitale didactiek 1 wil de beginnende leerkracht leren om minder tijd aan de computer te spenderen zodat er meer aandacht kan gaan naar inhoud.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- leergierig zijn
- flexibel zijn
|
LEERINHOUDEN
|
-
Gebruik van ICT in de (hoge)schoolomgeving
-
Hardware
-
Zoeken op internet
-
Word 2007 : opmaken van documenten
-
Excel 2007: puntentabel maken en beheren
- Powerpoint 2007: aangenaam en doordacht presenteren
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
42
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Werkcolleges om vaardigheden in te oefenen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Praktisch examen (juni): behandelde leerinhouden kunnen toepassen (100%)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Het praktijkexamen van juni kan hernomen worden (100%).
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Project kunstvakken - Communicatieve vaardigheden 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171100023 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht. Communicatieve wetmatigheden vanuit de Transactionele Analyse en vergadertechnieken worden besproken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
-
inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
-
dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
-
situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
-
bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
-
inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
-
stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
-
blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
-
alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren
- erkennend kunnen reageren op een klasgroep
- ego-toestanden volgens de Transactionele Analayse kunnen herkennen bij zichzelf en anderen
- complementaire, kruis- en verdoken transacties kunnen herkennen en van daaruit gepast kunnen reageren
- het begrip Geïntegreerde Volwassene kunnen omschrijven en kunnen plaatsen in het eigen groeiproces
- effeciënt kunnen vergaderen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren
- bereidheid om interactief te participeren
|
LEERINHOUDEN
|
-
communicatiemodel
-
communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
-
stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
-
zichtbare en hoorbare expressieve factoren
- basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren
- Transactionele Analyse: ego-toestanden, transacties, Geïntegreerde Volwassene
- vergadertechnieken
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus aangevuld met teksten en eigen nota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
34
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
-
juni schriftelijk examen met inzichts- en toepassingsvragen over het geheel van de leerstof, 75% van de punten
-
de studenten maken een reflectieopdracht omtrent hun communicatieve vaardigheden die meetelt voor 25% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
-
schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen; 75% van de punten
-
de reflectieopdracht kan hermaakt worden voor de 2e zittijd wanneer deze in eerste zit niet voldoet. Wanneer deze wel voldoet worden de punten van de eerste zittijd overgenomen.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Project kunstvakken - Algemene didactiek 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171100024 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 54 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Hans Ihmsen |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden en om tijdens een les rekening mee te houden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs.
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus Pedagogische wetenschappen 1 LO, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
-
Hoorcolleges
-
Oefeningen en opdrachten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Schriftelijk examen in december (65%), schriftelijk examen in juni (35%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste examen in december. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Project kunstvakken - Taalbeheersing - expressie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171100031 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 36 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Heidi Gotink |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:
- taalbeheersing (werkcolleges), - expressieve vaardigheden (workshop).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Specifieke doelstellingen per periode
Periode 1
De student schrijft specifieke teksten voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur.
De student schrijft correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in. Periode 2
De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.
De student beoordeelt teksten op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Algemeen Nederlands (Europese Taalnorm C1) + basiskennis grammaticale terminologie.
|
LEERINHOUDEN
|
Schriftelijke en Mondelinge vaardigheden
correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw, tekstsamenhang en tekststructuur, - samenvatten,
leerlingentekst schrijven, presentatietechnieken, mondelinge presentaties, stembeheersing en uitspraak, - expressieve vaardigheden.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus van de lector + eigen aanvullingen en notities
- oefenmateriaal op e-campus + leersites + campusbibliotheek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
16
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Taalbeheersing:
-
werkcolleges,
- oefeningensessies: individueel en in groep (telkens met coaching).
Expressieve vaardigheden:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Permanente evaluatie + examen (100%) 1. Schriftelijk examen 1ste periode: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%) 2. Schriftelijke communicatieopdracht: leerlingentekst 2de periode (35%)
- inhoud,
- structuur en opmaak,
- leesbaarheid,
- correct taalgebruik.
3. Mondelinge presentatie 2de periode (25%)
- inhoud en structuur,
- expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale),
- contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid),
- uitspraak en stembeheersing (intonatie, tempo, volume, taalzuiverheid).
Permanente evaluatie voor de werkcolleges en workshops: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen. Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...). Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.
Een tekort op één van de onderdelen (schriftelijk examen, leerlingentekst, mondelinge presentatie) resulteert in een tekort op het eindresultaat; het grootste tekort van een van de onderdelen resulteert in de eindscore.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Mondeling + Schriftelijk examen (100%)
1. Schriftelijk examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%) 2. Leerlingentekst (35%) 3. Presentatie (25%).
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Project kunstvakken - Agogische vaardigheden 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171100032 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 36 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Een leraar heeft een belangrijke taak als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. Inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen zowel op individueel-psychologisch als op sociaal-psychologisch vlak is hiervoor noodzakelijk. Daarom worden in dit jaar verschillende onderdelen van de algemene, sociale, differentiële en ontwikkelingspsychologie besproken. Onderwerpen zoals waarneming, leren, motivatie, faalangst, intelligentie, adolescentiepsychologie, ... toegepast op onderwijs komen hierbij aan bod.
|
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij inzicht heeft in elementaire psycho-pedagogische concepten zoals: perceptie, leren, geheugen, intelligentie, motivatie, faalangst, ontwikkelingspsychologie, adolescentiepsychologie
- op basis van elementaire psycho-pedagogische inzichten kan de student het eigen handelen in de praktijkcontext organiseren
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- bereidheid om zich in te leven in uiteenlopende situaties
- bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren
- bereidheid tot interactief participeren
- bereidheid tot kritische ingesteldheid
- bereidheid tot samenwerken
|
LEERINHOUDEN
|
- competentiemodel van de opleiding
- waarnemen en werkelijkheid/sociale perceptie
- leren/leerstijlen/mindmapping
- werking van het geheugen
- denken en intelligentie
- motivatie en faalangst
- ontwikkelingspsychologie: adolescentiepsychologie
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus aangevuld met teksten en eigen nota's, videomateriaal
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
35
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- interactieve hoorcolleges
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- schriftelijk examen in december over de eerste helft van de leerstof:: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten
- schriftelijk examen in juni over de tweede helft van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
schriftelijk examen over het geheel van de leerstof. 100% van de punten
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Project kunstvakken - Blik op de wereld 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4171100033 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Michel Dries Kristien Roland Hans Ihmsen Heidi Gotink |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden (leercompetenties, informatiemanagement, taalvaardigheid) aan de hand van een goed onderbouwd theoretisch kader en het realiseren en verantwoorden van een praktische uitwerking.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Specifieke doelen voor de 1ste periode 1LO:
Informatieverwerking, taalvaardigheid en kritische zin. De student: · analyseert een tekst (oriënterend lezen); · schematiseert een tekst (schema maken); · vat een tekst samen (samenvatting schrijven); · beoordeelt een tekst kritisch; · schematiseert verschillende teksten over eenzelfde onderwerp; · vat verschillende teksten over eenzelfde onderwerp samen; · beoordeelt verschillende teksten over eenzelfde onderwerp kritisch. Specifieke doelen voor de 2ste periode 1LO: Informatiemanagement, informatieverwerking, taalvaardigheid en kritische zin. De student : · werkt volgens wetenschappelijk onderzoek; · zoekt efficiënt en kritisch op (informatiemanagement/onderzoeksvaardigheden); · refereert correct refereren; · verwerkt bronnen kritisch in een leerlingentekst; · maakt een poster (schematiseert de inhoud van een leerlingentekst), · maakt een kritische reflectie ivm leerproces, medestudent, bronnen, leerlingentekst, poster, vak, …
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
idem
|
LEERINHOUDEN
|
- Informatieverwerking: oriënterend lezen, analyseren, structureren, schematiseren, synthetiseren, samenvatten. - Wat is wetenschappelijk onderzoek? - Informatiemanagement: Bronnen opzoeken, beoordelen, analyseren, vergelijken en verwerken.
- Verwerking leerinhouden in schema, samenvatting, kritische tekst, leerlingentekst, poster
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handouts tijdens de contactmomenten aangeboden en digitaal beschikbaar op het electronisch platform.
Cursus Blik op de Wereld
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
13
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
3
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
1e periode: - Permanente evaluatie van leerproces: oriënterend lezen, schema, samenvatting - Productevaluatie: schema, samenvatting 1ste periode telt mee voor 40% van het jaartotaal - 20% proces (2 schema’s en 2 samenvattingen) - 40% product/schema - 40 % product/samenvatting met kritische noot 2e periode: Permanente evaluatie van leerproces: bronnen opzoeken, analyseren en verwerken Productevaluatie: referentielijst met verantwoording, leerlingentekst, posterpresentatie, kritische evaluatie 2de periode telt mee voor 60 % van het jaartotaal - 15 % proces (quiz & webdiploma & kritische tekst) - 15 % product poster - 70 % product leerlingentekst
Permanente evaluatie voor de werkcolleges en begeleidingssessies: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen. Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...). Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Aan de hand van een gegeven/overlegd onderwerp het volgende uitwerken: - schema (20%) - samenvatting (20%) - leerlingentekst met referentielijst en verantwoording (40%) - poster (10%) - kritische zelfevaluatie van proces en product. (10%)
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Project kunstvakken - Creatie 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4170100001 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 44 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Mireille Duyck Gert Vandecruys Lise Godschalk |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
CREATIE ONTWERPEN
Introductie in compositieleer en kleurenleer tijdens ontwerpopdrachten binnen de thema's 'Geometrie' en 'Ontwerpers inspireren'. Introductie in de fasen en technieken van het creatieve denkproces bij het doormaken van ontwerpopdrachten. Introductie in figuurtekenen/modetekenen. Introductie beeldende technieken bij het weergeven van modetekeningen.
CREATIE ILLUSTRATOR
Introductie in het tekenpakket illustrator.
De tekenomgeving leren kennen.
Basis bij het tekenen met paden.
Eenvoudige ontwerpen tekenen en stalen ontwerpen.
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
CREATIE ONTWERPEN - Kennis en vaardigheden met betrekking tot compositieleer - Kennis en vaardigheden met betrekking tot kleurenleer - Basisvaardigheden modetekenen - Basisvaardigheden met betrekking tot het inspireren binnen een thema - Basisvaardigheden met betrekking tot het ontwerpen vanuit een inspiratiebron - Basisvaardigheden met betrekking tot vlugschetsen, figuurschetsen - Basisvaardigheden met betrekking tot de opbouw van een modefiguur - Toepassen van beeldende technieken bij het weergeven van modeontwerpen - Ontwikkeld creatieve denkvaardigheden tijdens de fasen het ontwerpproces - Vaardigheden met betrekking tot het beoordelen en bijsturen van ontwerpen CREATIE ILLUSTRATOR
- Doel en nut kennen van een grafische en digitale ondersteuning van een modeconcept.
- De tekenomgeving leren kennen.
- Basisvaardigheden bij het tekenen verwerven.
- Vrije en wiskundige vormen tekenen.
- Het tekenpallet gebruiken.
- Instellen van rasters, linialen.
- Eenvoudige ontwerpen maken.
- Inspiratiebronnen kunnen gebruiken op de juiste manier bij het ontwerpen van stalen.
- Techniek kennen voor het tekenen van plooien.
- Sjablonen kunnen gebruiken voor het tekenen van details.
- Verhoudingen kennen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
CREATIE ONTWERPEN
- Compositieleer binnen het vlak - Kleurenleer basis - Kleurenleer en compositieleer toepassen op een ontwerp - Rokmodel creëren op basis van internationale trends - Inspiratie gebruiken bij ontwerpen - Creatieve denktechnieken toepassen tijdens het ontwerpen - Selecteren van ontwerpen op sterkte - Modetekenen; zoomlijnen, weergeven van fronsen en plooien - Vlugschetsen naar waarneming van figuur - Vergelijking proporties menselijk lichaam en modefiguur - Opbouw modefiguur - Beeldende technieken; aquarelpotlood, aquarel, houtskool, pastelkrijt, monotype, acrylverf ... bij weergeven van modetekeningen
CREATIE ILLUSTRATOR
- Instellen van de tekenomgeving naar eigen behoeften.
- Het gebruik van het deelvenster gereedschap.
- Gebruik van basiscommando's in illustrator.
- Het gebruik van vensters, lagen en kleur.
- Tekenen van paden en ankers.
- Bewerken van paden en ankers.
- Het gebruik van rasters, linialen en hulplijnen.
- Het gebruik van sjablonen.
- Vormen vullen met kleur.
- Inspiratiebron gebruiken op de juiste manier.
- Eenvoudige ontwerpen tekenen van een rok.
- Opmaken van stalen met rapport.
- Schetsen van details: kragen, mouwen, zakken, pooien en fronsen.
- Tekenen in de juiste verhoudingen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
CREATIE ONTWERPEN
- Cursus lector - Boek Modetekenen Auteur: Angel Fernandez – Gabriel Martin Roig
CREATIE ILLUSTRATOR
- Cursus VVKSO Ontwerpen in Illustrator
- Cursus lector
- Modebladen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
21
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
21
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
CREATIE ONTWERPEN : 3/4 aandeel totaalscore CREATIE PE 60% - EXAMEN 40% Schriftelijk examen met praktisch en theoretisch gedeelte Het examen valt buiten de examenperiode, maar telkens 2 uur op het einde van de eerste en tweede periode CREATIE ILLUSTRATOR : 1/4 aandeel totaalscore CREATIE PE 40% - EXAMEN 60% Het examen valt buiten de examenperiode, 2 uur op het einde van de tweede periode
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
B ij een tweede zittijd worden zowel de examens van Creatie als van Illustrator hernomen. Er kan gevraagd worden opdrachten af te werken of te hernemen. De student vraagt voor 1 juli instructies voor een en ander.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Project kunstvakken - Realisatie 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4170100003 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 48 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Mireille Duyck |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
basiskennis ivm realisatie
het realiseren van een rok
het realiseren van een jeansbroek om de verschillende basistechnieken in te oefenen
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
afwerkingen voor naden, zomen, opgestikte zakken en rits kunnen uitvoeren ahv een werkinstructieformulier
het werkstuk schort, toiletzak of wandzak kunnen realiseren
eenvoudige WIF kunnen lezen en interpreteren
realiseren van rechte rok met zakken
basistechnieken van een rok en pantalon kunnen uitvoeren ahv een WIFhet ontwerp van rok of pantalon kunnen realiseren.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
basis naadtypen verschillende afwerkingen voor naden en zomen opgestikte zakken, dubbelen van delen en instikken van rits in eenvoudige werkstukken gebruik werkinstructieformulier basis organisatie van de realisatiefase
realiseren van toiletzak
realiseren van een rechte rok met zakken
realiseren van pantalon ahv WIF
uitvoeren van jeanspantalon
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus tecnhische fiches en organisatie
Documenten op de P-schijf
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
23
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
23
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100%% |
Permanente evaluatie 40%
Examen 60%
Theoretisch examen realisatie gecombineerd met vormgeving
De student voert een techniek uit ahv een werkinstructieformulier.
Het examen valt buiten de examenperiode, telkens 2 uur op het einde van de eerste en tweede periode.
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Opdrachten PE kunnen bijgewerkt worden
Examen: idem eerste examenperiode
Indien je in 1ste zit ten minste 10/20 haalt voor deze component, dan kan dit deelcijfer naar de 2de zit worden overgedragen.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Project kunstvakken - Vakdidactiek Mode 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4170100004 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 20 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Gert Vandecruys |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
de cursus bereidt je voor op lesgeven in de modevakken in de eerste graad en de tweede graad van het secundair mode onderwijs.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De leerinhoud kunnen selecteren voor leerlingen van een eerste graad A en Bstroom
-
De verschillende beginsituatie in de eerste graad kunnen inschatten.
-
Lesdoelen kunnen benoemen met behulp van het leerplan
-
De juiste werkmethode kunnen selecteren om het vooropgestelde doel te bereiken.
-
Een selectie kunnen maken voor zinvol didactisch materiaal.
-
Het gekozen didactisch materiaal kunnen realiseren adhv vooropgestelde kwaliteitsnormen.
- Al de vooropgestelde doelen in praktijk kunnen brengen bij basislessen voor de eerste graad TSO - BSO.
- de les gestructureerd kunnen weergeven op een bordplan
- een evaluatie kunnen opstellen voor deelaspecten van een project in de eerste graad
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
bestuderen van modeleerplannen eerste en tweede graad secundair onderwijs
-
bepalen van beginsituatie
-
formuleren van lesdoelstellingen
-
opzoeken en uitwerken van geschikte werkvormen
-
realiseren van aangepast didactisch materiaal
-
opstellen en geven van lessen ivm de verschillende vakonderdelen : creatie, vormgeving, praktijk,technische ondersteuning.
-
lessen gericht op de eerste graad van het secundair onderwijs.
-
bordplan opstellen
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
-
cursus : technische fiches, studie rok en pantalon, matentabellen
- cursus : leerplanstudie
- opdrachtenbundel voor IM
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
jaaropdracht : de studenten werken in groep een project uit voor de eerste graad secundair onderwijs
- situering in het leerplan,
- planning,
- lesvoorbereidingen,
- didactisch materiaal,
- evaluatievoorstellen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Op het moment van de proclamatie op het einde van het academiejaar krijgt de student een nieuwe jaaropdracht deze taak moet ingeleverd worden bij de start van de tweede zit.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Project kunstvakken - Vormgeving 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Project kunstvakken | Code: | 4170100002 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 48 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Gert Vandecruys |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
basismodule :
- tekenen van patronen : manueel
- tekenen van patronen : digitaal met het programma autocad - modecad
- mouleren van basisvorm rok
- vormgeven, aanpassen van rok en pantalon.
- graderen van rok en pantalon
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- vakterminologie ivm vormgeving en snijstudie kunnen gebruiken in concrete situaties
- de verschillende basiscommando's van het programma autocad-modecad toepassen op eenvoudige basisvormen en modellen.
- verschillende lijnvormen van rokken en pantalons kunnen omzetten in een patroon : manueel en digitaal.
- ahv de afwerking en naadwaarde en snijpatroon tekenen
- Het realiseren van een eenvoudig snijplan
- Het graderen van patronen kunnen uitleggen en toepassen op een basisvorm van rok of pantalon.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
van studenten zonder vooropleiding wordt een extra inspanning verwacht om kennis, inzicht, vaardigheden en attitude te verwerven in het vak mode
|
LEERINHOUDEN
|
module1
- mouleren van rokken
- basispatroon van de rechte rok
- lijnpatroon van rechte rok met zakken
- verhoging en verlaging van de lendenlijn
- bepalen van afwerking en naadwaarde
- snijpatroon van rechte rok met zakken
- autocad-modecad : gebruik van basiscommando's
module 2
- modelontledingen van rok en pantalon
- afwerking en snijpatronen
- aanpas van rok en pantalon
- graderen van rok en pantalon
- realiseren van prototype
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus vormgeving 1 : studie rok en pantalon
handboek meer dan naald en draad
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
23
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
23
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
-
Permanente evalutie 40%
-
examen 60%
-
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
-
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- opdrachten PE kunnen bijgewerkt worden
- examen : idem eerste examenperiode
|
|
|
| |
|
|
|
|