|  | 
                                    
                                        
                                            | 
                                                 |  
                                            | 
                                                 | 
                                                 |  
                                            | 
                                                | 
  
      | 
			         | Biomedische laboratoriumtechnologie - Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie |  |  |  |  | | cataloognr | benaming | studiepunten |  | 4180300029 | KZ en projectmanagement | 3 |  |  | |__ | Projectmanagement |  |  |  | |__ | Toegepaste statistiek |  |  |  | |__ | POP 3 |  |  | 4180300030 | Integratief lab | 16 |  |  | |__ | Integratief lab |  |  |  | |__ | Seminaries |  |  | 4180300031 | Stage en eindwerk FBT | 23 |  | 4180300032 | Farmaceutische wetenschappen 2 | 9 |  |  | |__ | Wetgeving en tarificatie |  |  |  | |__ | Galenica |  |  | 4180300033 | Biomedisch onderzoek | 9 |  |  | |__ | Biochemische technologie |  |  |  | |__ | Gentechnologie |  | 
 |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - KZ en projectmanagement |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Ja |  | O.O. bestaat uit componenten: | Projectmanagement Toegepaste statistiek
 POP 3
 
 |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie |  | Code: | 4180300029 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kernondersteunend, |  | Niveau: | inleidend |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 1-2 |  | Contacturen: | 30 |  | Aantal studiepunten: | 3 |  | Totaal studietijd: | 78 |  | Examencontract: | niet mogelijk |  | Deliberatie: | mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Veerle Van Vlaslaer Geert Bruggeman
 | 
 
    
        | 
 
 
 |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
BL104 Gaat constructief om met kritiek
BL105 Leert uit zijn fouten
BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
BL107 Blijft onder druk planmatig werken
BL110 Staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen
BL116 Respecteert deadlines/afspraken
BL120 Houdt rekening met inbreng van collega's
BL121 Neemt taken op zich die heel de groep tot nut zijn
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
BL234 Evalueert resulaten kritisch
BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
BL239 Brengt structuur in ideeën
BL240 Houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
BL242 Organiseert het werk in een efficiënte planning
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        |  |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | Zie deelfiches |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 FBT. 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| Zie deelfiches 
 |  
	| 
                WEGING |  |  
	| | Componenten | Weging |  | Projectmanagement | 30% |  | Toegepaste statistiek | 60% |  | POP 3 | 10% | 
 
 
 
 |  |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Projectmanagement |  |  |  |  | | Component behoort tot: | KZ en projectmanagement |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie |  | Code: | 4180300029 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Lector(en) | Veerle Van Vlaslaer Geert Bruggeman
 | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.
 |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
BL107 Blijft onder druk planmatig werken
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
BL234 Evalueert resulaten kritisch
BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        |  |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | Hij/zij handelt in overeenkomst met geplogenheden in projectmanagement Hij/zij  past Quality Tools toe waar nuttig  |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 FBT. 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| / 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| Projectmanagement
 Systemen voor projectmanagement
 Quality Tools
 
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| Syllabus Quality Tools (G. Bruggeman)
 Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” (G. Bruggeman) Casus(en)
 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             50 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              0 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              50 | % |  
 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | Integratief examen | 100% | 
 
 
				Beoordeling proces en resultaat van de casus .
 
				
						
								Afwezigheden: 
						
				
		 
				
						Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief 
				
		 
				
						
								 
						
				
		 
				
						Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.
				
		 
				
						Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. 
				
		 
				
						
						
				  
										
												Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
										
								 
										
										
										- dit cijfer wordt (
										
												in consensus
										
										) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
								 
										- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
								 
										
												   - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
								 
										
												   - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
								 
										
												   - niet uitvoeren van individuele taken
								 
										
												   - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
								 
								   
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | Integratief examen | 100% | 
 
 Individuele opdracht
 
 |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Toegepaste statistiek |  |  |  |  | | Component behoort tot: | KZ en projectmanagement |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie |  | Code: | 4180300029 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Lector(en) | Veerle Van Vlaslaer Geert Bruggeman
 | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies). De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.
 
 |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
BL234 Evalueert resulaten kritisch
BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        |  |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | 
				kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige  experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat. 
voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, berekent de validatieparameters en interpreteert van het resultaat. 
zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels) 
werkt mee het opstellen van een kwaliteitshandboek en SOP’s  
				
						·        
				
				kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteert de rapportering.
		 
				
						kent de invloed van biologische variatie op de kwaliteitszorg in een biomedisch lab: referentiewaarden, ROC-curve, RCV
						
								
								
						
				 |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 FBT. 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| passieve kennis Engels 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| 1. Interne QCa. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
 b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
 c. controlekaarten (met leesregels)
 2. externe QC (interlab)
 a. Youdenplot
 b. zaagtandplot
 c. PomPlot3. invloed biologische variatie op validatie
 a. totale imprecisie
 b. referentiewaarden
 c. cutoff en ROC-curve
 d. monitoring van een individu
 
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool“formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de & 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool
 wetenschappelijke artikels 
				www.westgard.com
				rekenmachine
 aanvullend in de bib: ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
 
				
						
								 
						
				
				‘Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium’ Klaessens (ISBN 9789077423622)
				
				
				
						
						
						
				
		 
				
   
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             30 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              0 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              0 | % |  Hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld.
 Zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
 Feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.
 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | Integratief examen | 100% | 
 
 integratieve toets.open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen.
 gebruik van een rekenmachine is toegelaten.
 samenstelling van de vragen:
 - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
 - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden).
 
				
						
								Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
						
				
		 
				
				
				
						- dit cijfer wordt (
						
								in consensus
						
						) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
				
		 
				
						- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
				
		 
				
						
								   - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
				
		 
				
						
								   - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
				
		 
				
						
								   - niet uitvoeren van individuele taken
				
		 
				
						
								   - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
				
		 
				
 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | Integratief examen | 100% | 
 idem
 |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - POP 3 |  |  |  |  | | Component behoort tot: | KZ en projectmanagement |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie |  | Code: | 4180300029 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Lector(en) | Veerle Van Vlaslaer Geert Bruggeman
 | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| Het bijhouden van de POP map dient als hulp voor de student om zijn studie zelf te kunnen opvolgen. |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | BL104 Gaat constructief om met kritiek
BL105 Leert uit zijn fouten
BL114 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten)
BL115 Verwittigt bij afwezigheden
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | BL239 Brengt structuur in ideeën
BL241 Bereidt taken systematisch voor
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        |  |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel: reflecteren over het eigen handelen tegenover derden. 
 Dank zij het POP
 kan de student reflecteren over het eigen handelen 
en is er een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage)
 |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 FBT. 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld. 
 
 
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| "Het algemene CGO-boek" 
map met invulbladen 
 
 
 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                              | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                               | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                               | % |  
 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid. 
 
 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid. 
 
 |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Integratief lab |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Ja |  | O.O. bestaat uit componenten: | Integratief lab Seminaries
 
 |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie |  | Code: | 4180300030 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kernondersteunend, |  | Niveau: | gespecialiseerd |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 1 |  | Contacturen: | 183 |  | Aantal studiepunten: | 16 |  | Totaal studietijd: | 416 |  | Examencontract: | niet mogelijk |  | Deliberatie: | mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Karen Pittois | 
 
    
        | 
 
 
 |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
BL104 Gaat constructief om met kritiek
BL105 Leert uit zijn fouten
BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
BL107 Blijft onder druk planmatig werken
BL111 Steekt spontaan "een tandje bij" bij verhoogde werkdruk
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | zie deelfiches |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 FBT. 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| zie deelfiches 
 |  
	| 
                WEGING |  |  
	| | Componenten | Weging |  | Integratief lab | 90% |  | Seminaries | 10% | 
 
 
 
 |  |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Integratief lab |  |  |  |  | | Component behoort tot: | Integratief lab |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie |  | Code: | 4180300030 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Lector(en) | Karen Pittois | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| In het geïntegreerd lab komen verschillende aspecten uit de biochemie, biotechnologie en celbiologie aan bod. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden hierbij toegepast en ingeoefend. Groepswerk en enkele Engelstalige labopdrachten bereiden de student voor om te werken in een multiculturele en internationale omgeving.
 
 Gedurende dit lab wordt ook tijd uitgetrokken voor een groot project rond het thema “De weg van gen naar eiwit” waarin de kennis aangeleerd tijdens de theorie en tijdens dit geïntegreerd practicum kan toegepast worden in een reeël biotechnologisch experiment.
 |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
BL107 Blijft onder druk planmatig werken
BL111 Steekt spontaan "een tandje bij" bij verhoogde werkdruk
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | 
				heeft goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, manipulatie van levende cellen (eukaryoten en prokaryoten) op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden. 
kent de principes van de methoden en technieken. 
heeft voldoende informaticavaardigheden 
heeft een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel 
kan de eiwit- en nucleïnezuurdatabanken raadplegen en gebruiken. 
maakt een efficiënte planning en tijdsindeling voor de uit te voeren proeven. 
voert nauwkeurig klassieke analytische methoden en instrumentale analytische technieken. 
zet de meetwaarden om naar de gevraagde concentraties in het monster. 
verwerkt de resultaten statistisch 
verwerkt de resultaten in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag en rapporteert hierover mondeling. 
schrijft een praktijkjournaal volgens de voorschriften. 
volgt veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet en bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel. 
voert op een correcte manier een job safety analyse uit en schrijft een SOP uit. 
voert in groep een opdracht uit  |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 FBT. 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| 
				
 Leerinhoud biotechnologie
 Groeicurve van E.Coli
 Isolatie nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed en planten)
 PCR-reacties
 Digesties met restrictie-enzymen, ligaties, transvecties,…
 Eiwit- en nucleïnezuurchromatografie en elektroforese
 Blotten
 Toepassen centrifugatie, concentreringstechnieken, dialyse, kleurreacties, karakterisatiemethoden,…
 Gebruik databanken
 Uitwerken opdracht rond "Analyse van het menselijk genoom"
 Uitwerken individuele onderzoeksopdracht i.v.m. stage
 Project “Van gen naar eiwit”
 Leerinhoud celkweek
 Aanleren van celmanipulatietechnieken (uitplaten, tellen)
 Opsporen mycoplasma contaminatie
 Cytotoxiciteitstest
 
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| 
				Cursusdeel “Biotechnologie “ – auteur: Els Van Doorslaer/Anneleen Soetaert/Peter Partoens  – Plantijnhogeschool 2011 
Cursusdeel “Bioinformatica” – Peter Partoens - Plantijnhogeschool 2011 
Manuals van bedrijven 
Cursus: “Toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 2011.  
Boek "Experimentele vaardigheden 2. Biochemische vaardigheden." Dewilde Sylvia, Geuens Eva, Moens Luc, Van doorslaer Els, 2011. Academic Press, ISBN 9789038216478
 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                              | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              45 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                               | % |  
 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | Integratief examen | 100% | 
 
 Evaluatie van de practica: §       aanwezigheid
 §       permanente evaluatie van praktische vaardigheden
 §       evaluatie van verslagen
 §       controle praktijkjournaal (labschrift)
 §       uitvoeren job safety analyse
 §       opstellen SOP
 §       literatuuronderzoek opdracht + presentatie en poster
 §       uitvoeren + werkje “analyse van het menselijk genoom”
 §       uitvoeren project + presentatie
 §       toetsing INT 7-3
 
 Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
 
 Puntenverdeling:
 50% jaarwerk in lab
 15% verslagen, opdrachten en presentaties
 25% INT 7-3
 10% project
 
 Berekening van de cijfers voor elk opleidingsonderdeel
 - Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten - Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria
 - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
 - afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
 - niet uitvoeren van individuele taken
 - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
 
				Afwezigheden: 
 Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
 Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
 
 Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
 
 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | Integratief examen | 100% | 
 Voor de 2de zittijd blijven de punten van jaarwerk, verslagen/presentaties en project behouden. Enkel de integratieve toets 7-3 kan herdaan worden. De vraagstelling is analoog als in de 1ste zittijd
 |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Seminaries |  |  |  |  | | Component behoort tot: | Integratief lab |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie |  | Code: | 4180300030 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Lector(en) | Karen Pittois | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| Tijdens de seminaries worden enkele specifieke onderwerpen behandeld.
 Onderwerpen van de seminaries
 
 Bioinformatica
 Waterzuiveringssystemen
 Basisbegrippen LC-MS
 
 Het seminarie Bioinformatica wordt gegeven door Peter Partoens. Na een korte inleiding over het nut van bioinformatica in het wetenschappelijk onderzoek worden een aantal databanken voorgesteld en wordt aangeleerd op welke manier hier efficiënt mee kan gewerkt worden. Hierna komen een aantal veel gebruikte tools aan bod zowel gericht op DNA-technologie als op eiwit-werk. Nadruk in dit seminarie ligt op het leren gebruiken van de bio-informatica tools en niet op de achterliggende informatica. Vandaar dat deze cursus voornamelijk bestaat uit oefeningen.
 
 De seminaries rond waterzuivering en LC-MS worden gegeven door gastsprekers. Deze seminaries worden in deze periode gepland volgens beschikbaarheid van deze gastsprekers. Het opgegeven aantal cu HO kan daarom aangepast worden tijdens de periode.
 |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
BL104 Gaat constructief om met kritiek
BL105 Leert uit zijn fouten
BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | Specifiek voor het bioinformatica seminarie
 gebruikt de voornaamste bioinformatica tools efficiëntpast deze tools geïntegreerd toe in moleculair biologisch onderzoekmaakt zich nieuw ontwikkelde tools eigen
 |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 FBT. 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| 
				Onderwerpen van de seminaries:
 Waterzuiveringssystemen
 Basisbegrippen LC-MS Bioinformatica     
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| 
				 Ppt-cursus Bioinformatica – Peter Partoens - Plantijn Hogeschool 2011Alle voorgestelde bio-informatica-tools zijn publiekelijk toegankelijk op het internet.nota’s van de verschillende gastsprekers 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             50 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              0 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              0 | % |  
 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | Integratief examen | 100% | 
 
 
 Evaluatie van de seminaries gebeurt op het schriftelijke examen INT7-2. Op dit schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student. Wat betreft bio-informatica zal er niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reeële onderzoekssituaties.
 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | Integratief examen | 100% | 
 Idem als in 1ste zit
 |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Stage en eindwerk FBT |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Neen |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie |  | Code: | 4180300031 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kernondersteunend, |  | Niveau: | gespecialiseerd |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 2 |  | Contacturen: | 0 |  | Aantal studiepunten: | 23 |  | Totaal studietijd: | 598 |  | Examencontract: | niet mogelijk |  | Deliberatie: | niet mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Peter Partoens | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over 14 werkweken in de 2° periode van het derde academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland.
 |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
BL104 Gaat constructief om met kritiek
BL105 Leert uit zijn fouten
BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
BL107 Blijft onder druk planmatig werken
BL108 Speelt soepel in op een veranderde werksituatie
BL109 Vindt een evenwicht tussen aandacht voor wensen van anderen en vasthoudendheid aan eigen ideeën
BL110 Staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen
BL111 Steekt spontaan "een tandje bij" bij verhoogde werkdruk
BL112 Handelt volgens de geldende ethische normen
BL113 Handelt volgens de geldende milieunormen
BL114 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten)
BL115 Verwittigt bij afwezigheden
BL116 Respecteert deadlines/afspraken
BL117 Toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
BL118 Deelt spontaan informatie/gegevens met anderen
BL119 Sluit compromissen om gemeenschappelijke belangen te realiseren
BL120 Houdt rekening met inbreng van collega's
BL121 Neemt taken op zich die heel de groep tot nut zijn
BL122 Communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleleiders/leidinggevenden
BL123 Respecteert de eigenheid van anderen
BL124 Zorgt voor een goede atmosfeer
BL125 Geeft een eigen mening zonder te kwetsen
BL126 Neemt duidelijke standpunten in ook al worden ze niet gedeeld door de groep
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | BL227 Benoemt de kern van het probleem
BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
BL234 Evalueert resulaten kritisch
BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
BL238 Zorgt dat anderen gemakkelijk hun weg vinden op zijn werkomgeving en in zijn labjournaal
BL239 Brengt structuur in ideeën
BL240 Houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
BL241 Bereidt taken systematisch voor
BL242 Organiseert het werk in een efficiënte planning
BL243 Vangt onverwachte wendingen op
BL244 Organiseert verschillende taken tegelijkertijd
BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
BL247 Heeft aandacht voor orde en netheid
BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
BL250 Schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
BL251 Mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit
BL252 Mondeling: kan collega's correct en volledig op de hoogte brengen van de huidige stand van zaken
BL253 Maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
BL254 Handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en Veiligheid"
BL255 Schat veiligheidsrisico's correct in, zoekt de relevante info op en past deze zinvol toe
BL256 Meldt spontaan mogelijke veiligheidsrisico's
BL257 Reageert gepast in een risicosituatie
BL258 Beschermt gevoelige informatie van de organisatie (school, bedrijf, lab) naar de buitenwereld
BL259 Heeft oog voor kosten en financiële implicaties van zijn handelen
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | BL360 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis van de basiswetenschappen
BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën
BL368 Kan magistrale en officinale bereidingen uitvoeren en bijzondere geneesmiddelen bereiden volgens de protocollen
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | Tijdens de stage doet de student praktijkervaring op in een reële arbeidssituatie. |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2 FBT en moet je je ook inschrijven voor: KZ en projectmanagement; Integratief lab; Farmaceutische wetenschappen 2; Biomedisch onderzoek. 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| 
				
						De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° periode van het derde acedemiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland. 
						Studenten uit de afstudeerrichting Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie komen meestal terecht in een biochemisch/biotechnologisch of microbiologisch onderzoekslaboratorium. 
						Zij kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het tot expressie brengen en opzuiveren van een recombinant eiwit, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden bij de studie van receptoreiwitten of bij het op punt stellen van ELISA-technieken, het onderzoeken en opsporen van mutaties binnen een bepaalde familie enz... 
						Tijdens de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over het onderwerp dat nader werd onderzocht.  
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| 
				De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk"
 Indien verder nodig, voorzien door de stagementor. 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             0 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              85 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              0 | % |  
 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 
 
				De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.
 Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
 de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)
 het eindwerk: 24% (stagementor + lezers)
       de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury) 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | totaal cijfer examen | 100% | 
 
 
				Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.
 Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
 Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.  |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Farmaceutische wetenschappen 2 |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Ja |  | O.O. bestaat uit componenten: | Wetgeving en tarificatie Galenica
 
 |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie |  | Code: | 4180300032 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kern, |  | Niveau: | gespecialiseerd |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 1 |  | Contacturen: | 84 |  | Aantal studiepunten: | 9 |  | Totaal studietijd: | 234 |  | Examencontract: | niet mogelijk |  | Deliberatie: | mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Marjorie Theunen | 
 
    
        | 
 
 
 |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        |  |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        |  |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        |  |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | zie deelfiches |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Farmaceutische wetenschappen 1 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| zie deelfiches 
 |  
	| 
                WEGING |  |  
	| | Componenten | Weging |  | Wetgeving en tarificatie | 5% |  | Galenica | 95% | 
 
 Berekening van het totaalcijfer voor dit opleidingsonderdeel:- Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
 - Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria
 - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
 - afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
 - niet uitvoeren van individuele taken
 - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
 
 
 |  |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Wetgeving en tarificatie |  |  |  |  | | Component behoort tot: | Farmaceutische wetenschappen 2 |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie |  | Code: | 4180300032 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Lector(en) | Marjorie Theunen | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| Tijdens deze lessenreeks maakt de student kennis met de algemene basisprincipes en instanties van de farmaceutische wetgeving en tarificatie. |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | De student maakt kennis met  :* de wetgeving  met betrekking tot geneesmiddelen en gezondheidsproducten (geneesmiddelen voor menselijk gebruik, grondstoffen voor magistrale bereidingen en industriële vervaardiging),
 * de uitoefening van het beroep van (officina-)apotheker
 * de voornaamste autoriteiten die toezicht houden op toepassing van de farmaceutische wetgeving, met name het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten
 |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Farmaceutische wetenschappen 1 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| Tijdens deze lessenreeks worden enkele essentiële zaken van de nationale wetgeving inzake geneesmiddelen en gezondheidsproducten en de uitoefening van de farmacie bondig besproken. Hierbij worden ondermeer volgende aspecten toegelicht:
 - definitie van een geneesmiddel- het monopolie van de apotheker
 - de aflevering van geneesmiddelen
 - conformiteit van geneesmiddelen
 - vervaardiging en registratie van geneesmiddelen en andere aspecten van de industriële farmacie
 - wetgeving inzake giftstoffen, verdoving en psychotropen
 - reclame voor geneesmiddelen
 - belangrijke autoriteiten inzake wetgeving
 - ...
 
 
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| powerpoint-presentaties van de gastcolleges 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             50 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              0 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              0 | % |  
 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | Integratief examen | 100% | 
 
 Permanente evaluatie tijdens de gastcolleges. De aanwezigheid op deze gastcolleges is verplicht.  Schriftelijke feedback over de gast-colleges  
				
						
								Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
						
				
		 
				
						
								 
						
				
		 
				
						- dit cijfer wordt (
						
								in consensus
						
						) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
				
		 
				
						- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
				
		 
				
						
								   - afwezigheid tijdens de verplichte gastcolleges
				
		 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | Integratief examen | 100% | 
 Beoordeling uit de eerste zittijd wordt overgedragen.
 |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Galenica |  |  |  |  | | Component behoort tot: | Farmaceutische wetenschappen 2 |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie |  | Code: | 4180300032 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Lector(en) | Marjorie Theunen | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| Zowel in de farmaceutische industrie als in de officina-apotheek nemen de galenica en de farmaceutische technologie een belangrijke plaats in. Het verwerken van een geneesmiddel in een voor de patiënt geschikte vorm vraagt een uitgebreide theoretische achtergrond. Het is bovendien een kunst om deze theorie in praktijk om te zetten en zelf bereidingen te maken. Daarom wordt naast de theoretische lessen uitgebreid aandacht besteed aan oefeningen en practica, waarbij de student zelf de verschillende galenische vormen in praktijk zal bereiden. |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
BL114 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten)
BL116 Respecteert deadlines/afspraken
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
BL234 Evalueert resulaten kritisch
BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
BL247 Heeft aandacht voor orde en netheid
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
BL368 Kan magistrale en officinale bereidingen uitvoeren en bijzondere geneesmiddelen bereiden volgens de protocollen
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | De student
 · rapporteert ordelijk en duidelijk over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
 · beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, past deze toe in concrete praktijksituaties en gebruikt daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen.
 · streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering en is zich daarbij bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
 · informeert de klant/patiënt over het gebruik, de werking en bewaarcondities van het geneesmiddel/farmaceutisch product.· voert magistrale en officinale bereidingen uit en bereidt bijzondere
 geneesmiddelen volgens de protocollen.
 · kent de voornaamste biofarmaceutische en technologische aspecten bij het ontwikkelen, bereiden en controleren van de verschillen farmaceutische vormen die in de cursus aan bod komen.
 · analyseert een recept of formule voor een farmaceutische bereiding op een kritische manier.
 · voert een recept voor elk van de vormen die in het practicum aan bod komen uit (verpakken en controleren inbegrepen)
 |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Farmaceutische wetenschappen 1 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| In dit facet zullen de verschillende toedieningsvormen die voor geneesmiddelen
 bestaan besproken worden. Deze variëren van de klassieke vormen zoals
 oplossingen en capsules tot de nieuwe technologische ontwikkelingen zoals drug
 targeting en gereguleerde afgifte. In de hoorcolleges komt de theoretische
 achtergrond aan bod, terwijl tijdens de practica echte officinale bereidingen zullen
 gemaakt worden. Ook de kwaliteitscontrole van de bereidingen en grondstoffen
 zal hierbij aan bod komen.
 Leerinhoud:
 · inleiding
 · poeders
 · mengen
 · capsules
 · oplossingen
 · siropen
 · suspensies
 · gelen
 · emulsies
 · zalven
 · crèmes
 · suppositoria
 · tabletten
 · gereguleerde afgifte
 · transdermale toediening
 · nanotechnologie
 · herhaling/seminarie
 · bedrijfsbezoek
 
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| 
				power-point presentaties (e-campus)
 schriftelijke cursus (via lector)
 Europese Farmacopee (on-line op e-campus) 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             17 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              17 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                               | % |  
 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | Integratief examen | 100% | 
 
 
				Toetsing tijdens de examenweek: 
				INT7-3
 Evaluatie van de practica:
 · kwaliteit van de gemaakte bereidingen
 · rapportering
 · voorbereiding
 · ordelijk werken met oog voor kwaliteitszorg
 
 Afwezigheden
 Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
 Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
 
 Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
 
				Berekening van de cijfers voor elk opleidingsonderdeel
 - Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
 - Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria
 - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
 - afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
 - niet uitvoeren van individuele taken
 - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | Integratief examen | 100% | 
 
 
				Toetsing tijdens de examenweek: INT7-3
				De punten van de permanente evanluatie van de practica worden overgenomen
 |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Biomedisch onderzoek |  |  |  |  | | O.O. heeft componenten: | Ja |  | O.O. bestaat uit componenten: | Biochemische technologie Gentechnologie
 
 |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie |  | Code: | 4180300033 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Type: | kern, |  | Niveau: | gespecialiseerd |  | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 1 |  | Contacturen: | 76 |  | Aantal studiepunten: | 9 |  | Totaal studietijd: | 234 |  | Examencontract: | mogelijk |  | Deliberatie: | mogelijk |  | Vrijstelling: | mogelijk |  | Onderwijstaal: | Nederlands, |  | Lector(en) | Karen Pittois Anneleen Soetaert
 | 
 
    
        | 
 
 
 |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        |  |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        |  |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        |  |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | Zie afzonderlijke opleidingscomponenten |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Immunologie, Biochemie, Moleculaire genetica, Statistiek en POP 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| Zie afzonderlijke opleidingscomponenten 
 |  
	| 
                WEGING |  |  
	| | Componenten | Weging |  | Biochemische technologie | 65% |  | Celkweek | 35% | 
 
 
 
 |  |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Biochemische technologie |  |  |  |  | | Component behoort tot: | Biomedisch onderzoek |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie |  | Code: | 4180300033 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Lector(en) | Karen Pittois Anneleen Soetaert
 | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| De rode draad doorheen de component "Biochemische technologie" is "de weg van gen tot eiwit" en sluit hierdoor zeer nauw aan bij het opleidingsonderdeel "Moleculaire genetica". In de component "Biochemische technologie" worden de methoden besproken om cellen en weefsels te homogeniseren. De werking van verschillende detergenten en de mogelijke strategie voor nucleïnezuur- en eiwitzuivering worden behandeld. Alle technieken die hierbij aan bod komen (fractionatie, concentratiebepaling, bufferwissel, concentrering,enz…) worden in theorie gezien en in het opleidingsonderdeel "geïntegreerd lab" toegepast. Nadruk wordt hierbij gelegd op de voorzorgen die nodig zijn om bv. denaturatie te voorkomen. Verder komen de diverse chromatografische en elektroforetische scheidingstechnieken aan bod en de toepassingen die ze in praktijk hebben. Ook een overzicht van het werken met eukaryote cellen, de materiaal vereisten  en de detectie van contaminatie worden besproken. De theorie van deze component en het "Geïntegreerd lab" zijn zeer nauw met elkaar verweven. |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        |  |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | BL239 Brengt structuur in ideeën
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        | BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën
 |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | 
						
								
										kent de algemeen gebruikte scheidingstechnieken voor nucleïnezuren en eiwitten.
								
										kent de belangrijkste chromatografische en elektroforetische technieken, de apparatuur die daarbij gebruikt wordt en de belangrijkste toepassingen.
								
										kent de typische biochemische werkwijzen als homogenisatie, fractionering, dialyse, membraanfiltratie, blotten en centrifugatie en de apparatuur die hierbij gebruikt wordt.
								
										kent de algemeen gebruikte identificatietechnieken voor eiwitten en nucleïnezuren als o.m. de verschillende kleurreacties, autoradiografie en immunochemische detectie.
								 
								
										
												·         
										
										Gebruikt onder begeleiding, een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in gentechnologie, biochemie, enzymologie, immunologie, microbiologie, bioinformatica en analysetechnieken, om een eiwit via recombinant DNA-technologie aan te maken. 
								 
										
												·         
										
										ontwikkelt onder begeleiding, nieuwe procedures om eiwitten en nucleïnezuren te zuiveren en te karakteriseren en hierbij de juiste technieken en apparatuur gebruiken. 
								 
										
												is in staat deze technieken in diverse sectoren (biomedische sector, landbouw, voeding, milieu …) toe te passen.
										 
										
												kent de verschillende soorten celculturen, de methoden, de materialen en toestellen nodig om cellen in kweek te houden 
										
												kent de verschillende soorten contaminaties in celculturen en de manieren om deze te detecteren, te voorkomen en te verwijderen.
										
												kent toepassingen van celcultuur in verschillende onderzoeksdomeinen.
										 
										
												volgt de veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet .
										
												bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.
										 
										
												 
										
								 |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Immunologie, Biochemie, Moleculaire genetica, Statistiek en POP 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| 
				Dit opleidingsonderdeel bestaat uit vier  grote delen: biochemische werkwijzen, elektroforese, chromatografie en celkweek.
		 
				
						 
				
		 
				
						Biochemische werkwijzen
				
		 
				Water, diverse stoffen en buffers
		 
				Eigenschappen van water
		 
				Invloed van diverse stoffen
		 
				Homogenisatie van cellen en weefsels
		 
				Uitgangsmateriaal
		 
				Activiteit van hydrolytische enzymen
		 
				Homogenisatiemethoden
		 
				Zuivering van en werken met nucleïnezuren
		 
				Algemene strategie bij zuivering nucleïnezuren
		 
				Beschadiging van nucleïnezuren
		 
				Concentratiebepaling
		 
				Denaturatie en renaturatie
		 
				Isolatie en zuivering
		 
				Zuiverheid Identificatie
		 
				Zuivering van en werken met eiwitten
		 
				Algemene strategie bij zuivering eiwitten
		 
				Efficiëntie van de zuiveringsstap
		 
				Fractionering
		 
				Verwijdering van zouten
		 
				Bewaring
		 
				Maken van een eiwitoplossing
		 
				Detectie van denaturatie
		 
				Eiwit-ligand interacties
		 
				
						Elektroforese
				
		 
				Basisprincipes elektroforese
		 
				Inleiding
		 
				Experimentele aspecten
		 
				Elektroforese van eiwitten
		 
				Inleiding
		 
				Polyacrylamidegel elektroforese
		 
				Iso-elektrofocussing
		 
				2D-elektroforese
		 
				Toepassing Proteomics/Microarray
		 
				Elektroforese van nucleïnezuren
		 
				Inleiding
		 
				Gelkeuze
		 
				Detectie
		 
				Submarine elektroforese
		 
				Sequentie- en genoomanalyse
		 
				RNA-elektroforese
		 
				Pulsed field elektroforese
		 
				Adsorptie aan membranen - blotten
		 
				Voordelen van blotten
		 
				Technieken
		 
				Membraantypen
		 
				
						Chromatografie
				
		 
				Chromatografie
		 
				Inleiding
		 
				Begrippen en formules
		 
				Oplossend vermogen van een kolom
		 
				Indeling
		 
				Apparatuur
		 
				Oefeningen
		 
				Gelfiltratiechromatografie
		 
				Principe
		 
				Samenstelling van de gelkorrels
		 
				Zwellen van gelkorrels
		 
				Verwijderen van lucht
		 
				Kwantitatieve benadering
		 
				Fractioneringsbereik
		 
				Oplossend vermogen
		 
				Toepassingen
		 
				Praktische uitvoering
		 
				Oefeningen
		 
				Ionenchromatografie
		 
				Inleiding
		 
				Elektrostatische aantrekking
		 
				Ionenuitwisseling
		 
				Selectiviteitsconstante
		 
				Ionenuitwisselaars
		 
				Ionenchromatografie
		 
				Oefeningen
		 
				Affiniteitschromatografie
		 
				Principe
		 
				Matrix
		 
				Ligand
		 
				Spacerarm
		 
				Elutie
		 
				Kolomkeuze en stockeren van het gel
		 
				Oefeningen
		 
				Hydrofobe interactiechromatografie
		 
				Principe
		 
				Uitvoering
		 
				Toepassingen
		 
				
						Celkweek
				
		 
				Hoe brengt men cellen in cultuur?          
		 
				Primaire cultuur      
		 
				Subculturen
		 
				Groeipatroon
		 
				Celcultuur systemen
		 
				Soorten cellen
		 
				Controle van de groeiende cellen
		 
				Cellen tellen
		 
				Celviabiliteit
		 
				Werkomgeving en vereiste toestellen en materialen
		 
				Laminaire luchtstroomkast
		 
				CO2- incubatoren
		 
				Microscopen
		 
				Cultuurflessen
		 
				Media en groeibenodigdheden
		 
				Bewaring en stockage
		 
				Contaminaties
		 
				Chemische contaminaties
		 
				Biologische contaminaties, met in het bijzonder Mycoplasma-infecties
		 
				Toepassingen
		 
				Modelsystemen
		 
				Kankeronderzoek
		 
				Virologie
		 
				Cel-gebaseerde productie
		 
				Vaccins
		 
				Eiwitten
		 
				Weefsels en organen          
		 
				Recombinant technologie (genetic engineering)
		 
				Transfectiemethoden          
		 
				Transiënte en permanente transfectie
		 
				Controle van transfectie-efficiëntie    
		 
				Transformatie van planten
		 
				Drug screening en ontwikkeling
		 
				Toxiciteitstesten
		   
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| 
				
				
		 
				cursus "Biochemische technologie" delen biochemische werkwijzen, elektroforese, chromatografie en celkweek" – auteur: Peter Partoens, Karen Pittois– Plantijnhogeschool. 
powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus. 
manualen en catalogen van verschillende firma’s. 
aanbevolen websites staan bij de verschillende hoofdstukken van de cursus vermeld.    
				
 
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             32 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              0 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              0 | % |  
 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | Integratief examen | 100% | 
 
 toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode:
 Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld.  Het examen van de facetten "Biochemische technologie" en "Gentechnologie" zal op aparte dagen tijdens de examenperiode georganiseerd worden. Berekening van het cijfer voor dit opleidingsonderdeel: - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
 - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
 - niet uitvoeren van individuele taken
 - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
 
 
 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | Integratief examen | 100% | 
 2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.
 |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 | 
  
      | 
			         |  Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Gentechnologie |  |  |  |  | | Component behoort tot: | Biomedisch onderzoek |  | Afstudeerrichting//Leertraject: | Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie |  | Code: | 4180300033 |  | Academiejaar: | 2011-2012 |  | Lector(en) | Karen Pittois Anneleen Soetaert
 | 
 
    
        | 
 
 
 |  
	| KORTE OMSCHRIJVING |  
	| Er wordt kennis gemaakt met de technieken en enzymen uit de recombinant DNA technologie. Aanmaak van recombinant DNA wordt besproken, de productie van cDNA bibliotheken en het gebruik van universele kloneringstechnieken. Verder wordt er een introductie gegeven tot de recombinante expressie in prokaryoten en eurkaryoten. Er worden technieken bestudeerd om de expressie van genen uit te schakelen op drie  niveaus (gen-, RNA- en eiwitniveau). |  
        | COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
 |  
        | 
                Algemene competenties |  
        | BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
 |  
        | Algemene beroepsgerichte competenties |  
        | BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
 |  
        | Beroepsspecifieke competenties |  
        |  |  
        | SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 |  
        | ·         Benoemt de verschillende enzymen die gebruikt worden in de gentechnologie en hun toepassingen en beschrijft hun werking
 ·         Kiest het juiste enzym voor een gentechnologische toepassing
 ·         Gebruikt de verschillende notaties voor nucleotiden
 ·         Geeft de verschillende stappen voor de aanmaak van recombinant DNA
 ·         Duidt de juiste vector aan voor een moleculaire klonering
 ·         Geeft de verschillende stappen in de aanmaak van een cDNA –bibliotheek
 ·         Beschrijft de werking van de toegelichte commerciële kloneringssystemen adhv een schema
 ·         Somt de verschillende stappen op voor de aanmaak van eiwitten in een prokaryoot expressiesysteem
 ·         Tekent een prokaryote expressievector en benoemt de verschillende noodzakelijke en optionele onderdelen
 ·         Legt uit hoe induceerbare expressiesystemen werken en waarom ze gebruikt worden
 ·         Geeft toelichting bij de verschillende eukaryote expressiesystemen adhv een schema
 ·         Benoemt en beschrijft de technieken waarmee men genactiviteit kan stilleggen voor elke niveau waarop dit mogelijk is (DNA-RNA-eiwit)
 ·         Tekent schema’s van ALLE verschillende besproken technieken
 
 |  
        |  |  
        |  |  
	| VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
 |  
	| Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten) |  
	| Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Immunologie, Biochemie, Moleculaire genetica, Statistiek en POP 
 |  
	| 
 |  
	| Andere begincompetenties |  
	| 
 |  
	| LEERINHOUDEN |  
	| Enzymen gebruikt in de gentechnologie en hun toepassingen 
				
						
								-
								          
						
				
				
						Verschillende notaties voor nucleotiden
				
		 
				
						
								-
								          
						
				
				
						Verschillende vectoren en hun gebruik
				
		 
				
						
								-
								          
						
				
				
						Aanmaak van recombinant DNA (moleculaire klonering) en transformatie
				
		 
				
						
								o
								        
						
				
				
						Blauw-wit screening
				
		 
				
						
								o
								        
						
				
				
						Aanmaak van cDNA bibliotheken
				
		 
				
						
								
										o
								
						   Screening van DNA bibliotheken
		 
				
						
								o
								        
						
				
				
						Universele kloneringstechnieken
				
		 
				
						
								-
								          
						
				
				
						Recombinante expressie in prokaryoten:
				
		 
				
						
								o
								        
						
				
				
						Klonering, transformatie en zuivering
				
		 
				
						
								-
								          
						
				
				
						Expressie in eukaryote systemen:
				
		 
				
						
								o
								        
						
				
				
						Expressie in gist
				
		 
				
						
								o
								        
						
				
				
						Expressie in dierlijke cellen
				
		 
				
						
								o
								        
						
				
				
						Celvrije systemen
				
		 
				
						
								-
								          
						
				
				
						Induceerbare expressiesystemen
				
		 
				
						
								-
								          
						
				
				
						
								Gene silencing op 3 niveaus:
				
		 
				
						
								o
								        
						
				
				
						Geninactivatie
				
		 
				
						
								o
								        
						
				
				
						Post-transcriptionele inactivatie: inactivatie van RNA
				
		 
				
						
								o
								        
						
				
				
						Eiwit-inactivatie
				
		 
 |  
	| STUDIEMATERIAAL |  
	| Powerpoint slides met notities beschikbaar op e-campus. Niet verplichte boeken te raadplegen in de bibliotheek: 
						
								From Genes to Genomes. JW Dale, M van Schantz. 2003. ISBN 978-0-4714-9782-0. 
								Principles of Gene Manipulation. RW Old, SB Primrose. 7de ed. 2007. ISBN 1405135441. 
								Medical Genetics at a Glance. 2nd ed. D.J. Pritchard, B.R. Korf. Blackwell Publishing.ISBN 978 1 4051 4846 7  
 |  
	| WERKVORMEN |  
	| 
                Verdere toelichting:
                    | Soort werkvorm |  |  |  
                    | hoor- en werkcolleges: | 
                             32 | % |  
                    | practicum en oefeningen: | 
                              0 | % |  
                    | 
                            vormen van groepsleren: | 
                              0 | % |  
 
 |  
	| 
                EVALUATIE |  |  
	| Eerste examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | Integratief examen | 100% | 
 
 toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode:
 het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte 
het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden 
op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student. 
het examen van de facetten "Biochemische technologie" en "Gentechnologie" zal op aparte dagen tijdens de examenperiode georganiseerd worden.
 Berekening van het cijfer voor het opleidingsonderdeel
 
 - Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
 - Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria
 - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
 - afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
 - niet uitvoeren van individuele taken
 - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
 
 
 |  
	| tijd voor examinering 
 |  |  
	| Tweede examenperiode |  
	| | Categorie | Weging van categorieën |  | Integratief examen | 100% | 
 idem eerste examenperiode
 |  
	|  |  
	|  |  |  | 
 |  
                                            | 
                                                   |  | 
                                 |