ECTS-database Plantijn Hogeschool
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
  
cataloognrbenamingstudiepunten
4171100066Agogische vaardigheden 33
4171100067Pedagogische wetenschappen4
4171100068Seminaries3
4171100070Coaching3
4171100071Techniek vakdidactiek 59
4171100072Stage Techniek 36
4171100077Stage Voeding-Verzorging 312
4171100078Stage BUSO3
4171100079Voeding - vakdidactiek 34
4171100080Verzorging - vakdidactiek 34
4171100081Integraal leren IO 23
4171100082Portfolio3
4171100083Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 33
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Agogische vaardigheden 3
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
Code:4171100066
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:gespecialiseerd
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 1
Contacturen:24
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Kristien Roland

 

KORTE OMSCHRIJVING

Binnen dit cursusaanbod in het derde jaar gaan we inhoudelijk dieper in op het begeleiden van leerlingen met leer-, gedrags- en ontwikkelingsstoornissen. We staan stil bij de specificiteit van leerlingen in het deeltijds en buitengewoon onderwijs en bij interculturele communicatie.

Het is de betrachting om een positief ingestelde attitude te ontwikkelen ten aanzien van de lerende, onafgezien van zijn kwaliteiten en beperkingen. Hiervoor is inzicht in problematieken noodzakelijk en dient samengewerkt te worden met collega's, ouders en externen.

De einddoelstelling zal erin bestaan om te komen tot een verantwoorde en ethische attitude van toekomstig leerkracht.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

1. De student is oprecht en integer in z'n handelen en biedt voldoende standvastigheid in moeilijke situaties doordat hij/zij de vaardigheden tot oplossingsgericht werken kent.
2. De student leert empathisch te werken en heeft voldoende inzicht en reflectie op z'n persoonlijk handelen.
3. De student kan in team werken, met respect interacties aangaan waarbij tevens de interculturele communicatie verbetert
4. De  student is in staat om in overleg een positief leefklimaat te creëren voor de leerlingen in klasverband en op school. Dit omvat inzicht in mogelijke stoornissen bij leerlingen.

5. De student is in staat om met ouders en verzorgers in dialoog te treden over opvoeding en onderwijs.
6.De student is in staat zich te documenteren overde eigen rechtspositie en die van de leerlingen.
7.De student is in staat om actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen te identificeren en kritisch te benaderen.

 


 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatieve vaardigheden 2, Agogische vaardigheden 2

Andere begincompetenties

bereidheid tot zelfreflectie

bereidheid tot interactief participeren


LEERINHOUDEN
  • Basishouding/attitude van de leerkracht : normen en waarden die inspireren
  • Communicatieprincipes/ gespreksvoering
  • Oudercontact
  • jongeren met leer-, ontwikkelings-, gedragsproblemen
  • jongeren in het deeltijds onderwijs
  • jongeren in het buitengewoon onderwijs
  • Interculturele communicatie.

 

 



STUDIEMATERIAAL

Cursus met aanvullende, ondersteunende wetenschappelijke teksten en videomateriaal

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 32

%
practicum en oefeningen:

  0

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:
  • Interactieve hoorcolleges.
  • Praktijkvoorbeelden-toepassingen via videodocumentaires.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

schriftelijk examen op 100 % van de punten.

tijd voor examinering
uren

3 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

schriftelijk examen op 100% van de punten.
 
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Pedagogische wetenschappen
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
Code:4171100067
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:gespecialiseerd
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 1
Contacturen:30
Aantal studiepunten:4
Totaal studietijd:104
Examencontract:mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Hans Ihmsen

 

KORTE OMSCHRIJVING

Om je weg te vinden in het onderwijslandschap komen in het derde jaar verschillende topics over onderwijsorganisatie, onderwijsbeleid en de rechten en plichten van een leerkracht aan bod. Het hele pakket bereidt je op een directe en praktische manier voor op de onderwijspraktijk die buiten het eigenlijke lesgeven valt. De contactmomenten staan in het teken van een constant begeleiden en remediëren van de opdrachten en het verduidelijken van bepaalde inhouden.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

1. De student kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren (bijhouden van leerlingengegevens, evaluatiegegevens, klasseraad,…).
2. De student kan de resultaten van onderwijsonderzoek beoordelen.
3. De student kan participeren aan samenwerkingsstructuren: Klasseraad, graadwerkgroepen, vakwerkgroepen.
4. De student kan zich documenteren over de eigen rechtszekerheid: plichten en rechten van de leraar, loopbaan en bezoldiging, verloven, ziekten en ongevallen, aansprakelijkheid.
5. De student kan reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats in de samenleving: Geschiedenis van het algemeen secundair onderwijs en het technisch onderwijs, organisatie van het secundair onderwijs, organisatie van het BUSO.

6. De student neemt deel aan de training rond het thema leefsleutels


 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Algemene didactiek 2

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
  • De staatshervorming
  • Het schoolpact
  • Structuur van het onderwijs
  • CLB
  • Inrichtende macht
  • leerplicht
  • participatie
  • De plichten van de leerkracht
  • Verboden praktijken op school
  • Verplichtingen t.g.v. netgebonden reglementen
  • GOK
  • Het schoolreglement
  • De klasseraad
  • Inspectie en begeleidingsdiensten

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus pedagogische wetenschapen 3 vk.
  • Tijdschrift Klasse.
  • Onderwijs.vlaanderen.be.
  • Publicaties Vlaamse Gemeenschap, departement onderwijs.
  • Externe sprekers

WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 36

%
practicum en oefeningen:

  0

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges.
  • Opdrachten en oefeningen.
  • Individueel werk.
  • Mogelijke deelname seminaries die betrekking hebben op inhoud cursus.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

 

  • Mondeling examen (50%). Open boek
  • opdrachten (50%)
  • Leefsleutels (geen afzonderlijk examens, evaluatie tijdens de deelname aan training).

tijd voor examinering
uren

4 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

Schriftelijk examen (100%) Open boek
 
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Seminaries
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
Code:4171100068
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:gespecialiseerd
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 1
Contacturen:24
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Kristien Roland

 

KORTE OMSCHRIJVING

Aangezien onderwijs een uitzonderlijk breed werkterrein omvat, wordt van toekomstige leerkrachten verwacht dat zij actuele thema's die leven in de onderwijswereld kunnen detecteren en dat zij projecten en initiatieven hieromtrent positief-kritisch kunnen benaderen en kunnen integreren in hun eigen handelen en functioneren.

Hiertoe worden aan de studenten 6 seminaries aangeboden waarbij experts uit het werkveld hun project/ initiatief komen toelichten. De studenten krijgen telkens een verwerkingsopdracht.

Aangezien de thema's van de seminaries gebonden zijn aan de actualiteit, kan de inhoud elk jaar varieren.

Met deze seminaries willen wij bij de student een brede kijk en doordachte visie op onderwijs stimuleren. Tevens kaderen deze seminaries in de noodzakelijkheid van levenslang leren. Onderwijs is immers een zeer levendige sector die voortdurend onderhevig is aan veranderingen. 

 

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

de student kan zich informeren omtrent actuele thema's in onderwijs (horizonverruiming)

de student kan zich informeren omtrent projecten en initiatieven ivm knelpunten in onderwijs

de student kan de voorgestelde projecten en initiatieven positief-kritisch evalueren

de student kan gefundeerd deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's

de student is bereid om levenslang te leren

de student is bereid om de opgedane kennis en inzichten te integreren in het eigen functioneren

 

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
geen

Andere begincompetenties

een open houding om knelpunten in onderwijs te (h)erkennen

een positief-kritische ingesteldheid om initiatieven en projecten te 'wikken en te wegen'

bereidheid om de opgedane kennis en inzichten te vertalen naar het eigen handelen en functioneren als leerkracht

bereidheid om een attitude te ontwikkelen van levenslang leren


LEERINHOUDEN

seminaries:

- Specificiteit van het BuSO

- Specificiteit van het Deeltijds Onderwijs

- Spijbelen: wat houdt het in en wat kan er aan gedaan worden?

- Gelijke onderwijskansen: omgaan met kansarmoede (twee seminaries)

- Brede school

- persoonlijke verwerking: BuSO en het vernieuwd leerzorgkader; boekverwerkingsopdracht  'Laat ze niet schieten' Peter Adriaenssens


STUDIEMATERIAAL

syllabus en cases verzorgd door de externe experts

nota's van de studenten

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 31

%
practicum en oefeningen:

  0

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:

De studenten volgen workshops verzorgd door externe experts. Aanwezigheid is verplicht. Bij afwezigheid werkt de student een bijkomende opdracht uit.

Bij elke workshop hoort een verwerkingsopdracht. De uitwerking van deze opdrachten wordt voorgesteld bij het mondeling examen. Criteria bij de beoordeling van deze verwerkingsopdrachten: diepgang, samenhang en structuur, doordachtheid, kritische zin, behoorlijk taalgebruik.


EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

De studenten werken een seminariemap uit ahv de opdrachten die ze krijgen bij de verschillende workshops, lezingen. Zij presenteren deze kaft met hun reflecties op een mondeling examen.

Beoordelingscriteria cfr. supra.

Indien de uitwerking van de opdrachten en de mondelinge toelichting onvoldoende zijn, worden deze terug voorgesteld in tweede zit.


tijd voor examinering
uren

1 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

De student heeft zijn seminariekaft met bijhorende opdrachten herwerkt en stelt deze opnieuw voor tijdens het mondeling examen.

 
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Coaching
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
Code:4171100070
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:gespecialiseerd
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 1
Contacturen:20
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:niet mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Kristien Roland
Hans Ihmsen
Michel Dries

 

KORTE OMSCHRIJVING

Coachingsvaardigheden zijn heel belangrijk als leerkracht. Resultaatgericht en innovatief werken vraagt heel veel begeleiding van leerlingen en veel samenwerking. Daarvoor is het nodig dat je jouw leerlingen en collega’s kan coachen. Met coachen bedoelen we dan begeleiden en ondersteunen bij de uitvoering van taken, maar ook bij ontwikkeling en leren. Dit opleidingsonderdeel is sterk ervaringsgericht uitgebouwd.

Tijdens enkele inleidende workshops ontwikkel je eerst een kennisbasis met betrekking tot coachen. Daarbij wordt uitgegaan van cases die de lector aanbrengt, zowel in woorden (teksten, verhalen) als beelden (video). Maar ook van je eigen ervaringen en die van medestudenten. Besprekingen per twee en in groepjes wisselen af met praktijkgerichte oefeningen en momenten waarbij je samen met medestudenten en de lector de nieuwe inzichten structureert en voor jezelf verwerkt.  Dan kies je voor een coachingstraject dat je zelfstandig uitvoert. Het grootste deel van de studietijd gaat naar het voorbereiden en uitvoeren van dit coachingstraject in de praktijk. Je komt nog wel in groep samen voor ervaringsuitwisseling en intervisie.

In een coachingskaft hou je je leervorderingen bij.

Bij de evaluatie van het opleidingsonderdeel kan je vrij gebruik maken van je coachingskaft. Je geeft dan weer welke inzichten en competenties je ontwikkelde met betrekking tot resultaatgericht en waarderend coachen van anderen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

-    Sterkten in het coachen van zichzelf kennen.

-    Coachingscompetenties ontwikkelen om zelfontwikkeling en leren bij anderen uit te lokken en te ondersteunen.

-    Kunnen aangeven welke plaats coahingscompetenties hebben in het werkveld.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor:Communicatieve vaardigheden 2, Algemene didactiek 2

Andere begincompetenties

De eigen werkzaamheden in handen nemen en houden.

Oriënteren op; plannen van; bijsturen van; en reflecteren op de organisatie van de eigen activiteiten.


LEERINHOUDEN

- Wat is coaching? (basisprincipes)

- Eigen sterkten als basis voor coachen.

- Basishoudingen: echtheid, inleven, waarderen en bekrachtigen, toelaten, goesting doen krijgen, ontspannen, aanvaarden,...

- Gespreksvaardigheden: actief luisteren, vragen en doorvragen, feedback geven en ontvangen, betrokken confronteren, afbakenen, uitdagen en inspireren.

- Structuur van een coachingsgesprek.

- Valkuilen bij coachen.

- Belemmeringen die bij een coachee in de weg kunnen staan voor een resultaatgerichte zelfsturing.

- Grenzen van coachen.


STUDIEMATERIAAL
- Handouts per workshop
WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 20

%
practicum en oefeningen:

  40

%

vormen van groepsleren:

  8

%
Verdere toelichting:

·           Motiverende startworkshop (2 uur): plenair, per twee en in groepjes: Uitleg visie (expertenmodel vs begeleidingsmodel); uitleg drie trajecten; keuze maken (top 2). 10 a 12 studenten per traject. (IHM)

·           2 thematische workshops rond basishoudingen en gespreksvaardigheden, structuur van een coachingsgesprek, … (telkens 4 uur):  met cases, zelfontdekkend leren, eenvoudige coachingsopdrachten, soms rollenspel, intervisie en groepsleren. (ROK).

·           1 inleidende workshop ter ondersteuning van het coachingstraject waarvoor je kiest (4 uur).
Rond studiekeuze- en beroepskeuzebegeleiding (DRM), rond vakgerichte studiebegeleiding, rond studievaardigheden en leren leren (IHM), rond huiswerkbegeleiding voor IQRA (IQRA zelf).

·           Uitvoeren van coachingsopdrachten. (30 u)

o     Leerbegeleiding van eerstejaarstudenten. Op basis van de LeMo-test krijgt elke student een aantal 1e jaars studenten toegewezen. De student houdt zelf bij hoe hij zijn begeleidingsuren heeft ingevuld (30 begeleidingsuren). Begeleiding is een combinatie van groepsbegeleiding en individuele begeleiding.

o     Studiekeuze- en beroepskeuzebegeleiding in secundaire scholen.  De studenten worden ingezet om twee halve dagen te organiseren in het kader van keuzebegeleiding. De hele groep van studenten verzorgen gezamenlijk voor klassen in secundaire scholen twee halve dagen. (Hoekenwerk). (totaal: 8u begeleiding per student). Afhankelijk van de vraag van secundaire scholen kunnen onze studenten meerdere klassen twee halve dagen opvangen.

o     Huiswerkbegeleiding in lager of secundair onderwijs: in samenwerking met een externe organisatie (IQRA). (10 x 3u)

 

·           Verwerking in een coachingskaft:
- eigen samenvattingen van theoretische inzichten,
- voorbereiding van coachingsactiviteiten
- feedback van coachees (gecoachten)
- zelfreflectie en zelfevaluatie na de uitvoering

·           Tussentijdse intervisiebijeenkomsten  in groepjes (2x2 uur). Successen en leerpunten benoemen, realisaties uitwisselen en bekrachtigen; Voorbereiden van toekomstige acties en voorbereiden van de presentatie. 

o     IQRA: ROK

o     Keuzebegel.: DRM

o     Leerbegel.: IHM

  • Presentatie in groep (examenperiode). Halve dag: alle groepen samen. ROK, DRM & IHM
  • Mondeling evaluatiegesprek (examenperiode). Halve dag: ROK, DRM & IHM elk 10-12 studenten.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

 

  Algemene eisen:

 

Aanwezigheid is verplicht. Je kan niet slagen voor het opleidingsonderdeel coachen indien je afwezig bent voor de uitvoering van de coachingsopdracht (werkveld). Indien je afwezig bent voor één van de sessies die georganiseerd worden op de hogeschool (inleiding, workshops, intervisie- en slotbijeenkomst) dient een bijkomende opdracht uitgevoerd te worden.

 

a. Presentatie van het coachingstraject (20%)

      Evaluatiecriteria:

         - Degelijke schets van de uitgevoerde begeleiding en de concrete aanpak

         - Goede verantwoording van de aanpak vanuit de geschetste theorie

         - Waardevolle tips en aandachtspunten voor het toekomstig coachingstraject in de lerarenopleiding

         - Creativiteit van de presentatie.

         - Taakverdeling (Peer-assessment)

 

b. Uitwerking van de coachingskaft: (logboek + bijlages) (60%)

Evaluatiecriteria:

- Volledigheid

- Doorleefdheid

- Grondigheid

- Argumentatie

- Structuur

 

c.  Mondeling gesprek (20%)

Tijdens een mondeling gesprek licht je jouw uitgewerkte coachingskaft toe en toon je aan hoe de workshops en wat je las over coachen jou al dan niet inspireerden bij het ontwikkelen van je coachingscompetenties.

 

Evaluatiecriteria

-           Je kan doorleefd vertellen waar het om gaat bij coachen.

-           Je kan aangeven welke basishoudingen en gespreksvaardigheden zinvol zijn om anderen resultaatgericht en waarderend te coachen. En welke je zelf al bezit of ontwikkelde. Je verwijst daarbij naar de workshops

-           Je kan coachingscompetenties een plaats geven in het werkveld waartoe je opgeleid wordt.


tijd voor examinering
uren

5 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

Wanneer de student in eerste zit geen blijk gegeven heeft van voldoende beheersing van de coachingscompetenties kan dit niet in tweede zit ingehaald worden.

Wanneer in eerste zit de coachingsmap onvoldoende uitgewerkt is en de coachingscompetenties voldoende verworven zijn, kan de student zijn map terug voorstellen in tweede zit.

 
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Techniek vakdidactiek 5
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
Code:4171100071
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:gespecialiseerd
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Volledig academiejaar
Contacturen:44
Aantal studiepunten:9
Totaal studietijd:234
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Ingrid De Ridder

 

KORTE OMSCHRIJVING

Studenten krijgen het vervolg van de cursus energie:

stralingsenergie: kleuren, lampen, zonne-energie en radioactiviteit

Projectweek: 

  • Werken aan eigen werkstuk voor hun vakdidactisch eindwerk
  • Maken een keuze uit de veelheid van bezoeken zie verder

Vakdidactiek:

studenten werken een eigen project uit over een onderwerp uit de leerplannen techniek:                      er moeten minstens 2 verkenningsgebieden in uitgewerkt worden.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO211 Creatief zijn.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student herkent diverse grondstoffen, materialen  en technieken; hij heeft de attitude om bedachtzaam met materie om te gaan.
  • De studenten verwerft inzicht in het onderwerp stralingsenergie.
  • De studenten kan diverse grondstoffen en materialen herkennen. 
  • De student  kan een eenvoudig werkstuk in hout of metaal maken  
  • De student kan uit de studiebezoeken leerstof halen om te verwerken voor hun lessen in het secundair onderwijs 
  • de student kan een eigen vakdidactisch project uitwerken
  • de student kan constructies maken

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Techniek - vakdid 3, Techniek - vakdid 4

Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN

 

Stralingsenergie

Materie:

gesteenten, beton, porselein, glas, water, ....................

Constructies:

aan elkaar hechten van hout, metaal, kunststof, stof, papier, stenen enz....

Studiebezoeken

keuze uit

Biochemie: cosmetische produkten maken, chocolade fabriek bezoeken, brouwerijbezoek, ijsfabriek

Futuroscope in Poitiers

Nint in Amsterdam

Neeltje Jans in Nederland

 

 

 


STUDIEMATERIAAL
  • De lector heeft eigen cursussen.
  • Studiebezoeken
  •  Techniekklas met didactisch materiaal

 

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 19

%
practicum en oefeningen:

  15

%

vormen van groepsleren:

  

%
Verdere toelichting:
  • onderwijsleergesprekken met  presentaties, films. 
  • praktische oefeningen
  • studiebezoeken

EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

  • Theorie
    • Schriftelijk examen in december 40% op stralingsenergie,  30% op materie en constructie
  • Vakdidactisch eindwerk : Afgeven van schriftelijk project van vakdidactiek en mondelinge voorstelling.  Er staat 30% op het schriftelijk gedeelte.

studiebezoeken:

De studenten moeten bij elk bezoek aanwezig zijn. Indien door ziekte de student meer dan de helft van de practica mist, kan door de examencommissie beslist worden dat de student niet voldoet voor dit vak.


tijd voor examinering
uren

4 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

  • Schriftelijk voor stralingsenergie en materie deel II en constructie:  4 uur examen
  • Afgeven van schriftelijk project van vakdidactiek en mondelinge voorstelling: 15 min.

De verdeling van de punten blijft identiek als tijdens de eerste zit

 

 
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Stage Techniek 3
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
Code:4171100072
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:gespecialiseerd
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 2
Contacturen:0
Aantal studiepunten:6
Totaal studietijd:156
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:niet mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Kristien Roland


beschrijving nog niet beschikbaar
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Stage Voeding-Verzorging 3
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
Code:4171100077
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:gespecialiseerd
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 2
Contacturen:4
Aantal studiepunten:12
Totaal studietijd:312
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Kristien Roland

 

KORTE OMSCHRIJVING

De pedagogische stage valt dit jaar volledig in het tweede semester en is gegroepeerd in verschillende blokstageswaarbij van de student een grote zelfstandigheid gevraagd wordt. De student doorloopteen blokstage van 4 weken gevold door een blokstage van 3 weken waarbij zowel voor de major als voor de minor stage gedaan wordt. (9u per week voor de major en 5u per week voor de minor). Daarna volgt een blokstage van 2 weken waarbij de student ervaring kan opdoen in het BuSO of in het Deeltijds Onderwijs.

Belangrijk tijdens deze stages is dat de student actief experimenteert met het onderwerp van zijn portfolio.

Voor de major verdiept de student zich in de lesinhouden van de derde graad, aangevuld met de eerste en de tweede graad. Op didactisch vlak toont hij dat hij interactieve werkvormen kan hanteren en gepast kan differentiëren ifv de beginsituatie.

De student wordt door een lectore van de Plantijnhogeschool bezocht. In samenspraak met de mentoren van de stageschool wordt per blokstage een evaluatiedossier opgesteld.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

- de student weet zich zowel op administratief, leerbevorderend, taakgebonden, interactief als persoonsgebonden vlak te profileren als een adequate leerkracht

- de student profileert zich als een volwaardig lid van een team


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Groeiportfolio - stage VV 2, Verzorging - vakdid 2, Voeding - vakdid 2

Andere begincompetenties
bereidheid om te reflecteren en het eigen functioneren bij te sturen
LEERINHOUDEN

- het realiseren van een zelfstandige opdracht over meerdere weken voor de vakken van de major in de derde graad, aangevuld met de eerste en de tweede graad

- uitdieping en toetsing aan de praktijk van het portfolio-onderwerp


STUDIEMATERIAAL

- basiscursussen uit de opleiding gelden als bronnenmateriaal

- behandelde leerinhouden van het derde opleidingsjaar

- leerplannen en eindtermen

- handboeken en leerlingenteksten

- vakliteratuur!

- observatieopdrachten

- leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders

- eigen reflecties

- theoretische achtergronden rond het portfolio-onderwerp


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 0

%
practicum en oefeningen:

  0

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:

De visie op de stage, de specifieke opdracht, de begeleiding en evaluatie van de stage zijn uitgebreid beschreven in het stagevademecum.

 


EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

- beoordelingscriteria en -procedure zie stagevademecum

- de student wordt beoordeeld op de groei die hij doormaakte gedurende de 2 blokstages. Als ondersteuning van deze evaluatie gelden de stagedossiers. De stagebegeleider heeft de student gevolgd en stelt in samenspraak met de mentoren een eindevaluatie op.

- er mag geen onvoldoende gescoord worden op één van de volgende items: administratie, leerbevorderend, taakgebonden, interactief en persoonsgebonden gedrag.

- breekpunten moeten verworven zijn

- voor opgegeven aandachtspunten heeft de student voldoende nieuwe vaardigheden verworven


tijd voor examinering
uren

 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

geen herkansing mogelijk

geen deliberatie mogelijk

 
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Stage BUSO
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
Code:4171100078
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:gespecialiseerd
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 2
Contacturen:0
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:niet mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Kristien Roland

 

KORTE OMSCHRIJVING
In het derde jaar krijgt de student de kans om naast het reguliere secundair onderwijs ook ervaring op te doen in het BuSO, het Deeltijds onderwijs op het volwassenonderwijs

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        geen

        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN

        STUDIEMATERIAAL

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         

        %
        practicum en oefeningen:

          

        %

        vormen van groepsleren:

          

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode

        tijd voor examinering
        uren

         

        Tweede examenperiode
         
        Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Voeding - vakdidactiek 3
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
        Code:4171100079
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Volledig academiejaar
        Contacturen:30
        Aantal studiepunten:4
        Totaal studietijd:104
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Annemie Seghers

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Voeding doorheen de levensloop
        Alternatieve voeding
        Voedingsproblemen  en dieetvoeding.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO101 Handelt integer en respectvol.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO211 Creatief zijn.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
        • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
        • SO317 Werkt leerlinggericht.
        • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
        • Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out.
        • Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie en massamedia.
        • Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereid en afspraken gerespecteerd.
        • Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO.
        • Kan theoretische achtergrond omzetten in praktische aanwijzingen.
        • Heeft inzicht in de leerplannen

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Voeding - vakdid 2

        Andere begincompetenties

        Geen


        LEERINHOUDEN

        Vakinhoud

        Borst en flesvoeding

        Voeding voor peuters en kleuters

        Voeding voor scholieren en adolecenten

        Alternatieve voeding

        Voeding bij bejaarden

        Voeding bij ziekte, dieetvoeding

        Inzicht in de leerplannen TSO en BSO


        STUDIEMATERIAAL
        • VIG De voedingsdriehoek: een praktische voedingsgids
        • Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008
        • J.G. van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HB uitgevers,  2009
        • NUBEL-VOEDINGSMIDDELENTABEL
        • Brochures voedingsvoorlichting 
        • Leerplannen 

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         16

        %
        practicum en oefeningen:

          12

        %

        vormen van groepsleren:

          6

        %
        Verdere toelichting:
        Elke leeftijdscategorie kent haar eigen behoeftes en voedingsproblemen: zwangere en lacterende, zuigeling, peuter en kleuter, scholieren, adolescenten, jong volwassenen en ouderen en bejaarden. Welke aanpassingen zijn er nodig bij ziekte, hoe kan voeding aangepast worden? Tevens komen bijzondere, alternatieve voeding en voeding bij allochtonen aan bod

        De vakdidactische aanpak binnen het opleidingsonderdeel Voeding biedt de student, naast de klassiekere lesrealisaties, de mogelijkheid tot het realiseren en inoefenen van didactische experimenten.                                                                                                                                                                                 . De leraar als inhoudelijk en practisch expert, als organisator en begeleider, als cultuurparticipant en als lid van een vakgroep en schoolteam staan in deze sessies centraal.


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode

         

        • Permanente evaluatie:   40% . Aanwezigheid tijdens de practica is een vereiste om te kunnen slagen
           * Werk tijdens de les, opdrachten en voorbereidingen 30%
           * Vakdidactiek 10%
        • Theoretisch examen: 60% 

         


        tijd voor examinering
        uren

        4 

        Tweede examenperiode
      • Theoretisch examen hernomen worden.
      • De punten voor permanente evaluatie blijven behouden.
      •  
        Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Verzorging - vakdidactiek 3
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
        Code:4171100080
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Volledig academiejaar
        Contacturen:30
        Aantal studiepunten:4
        Totaal studietijd:104
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Jan Lodewijks

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Theorie verzorging

        Vakdidactiek verzorging

        Praktijk verzorging:


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
        • SO314 Werkt doelgericht.
        • SO317 Werkt leerlinggericht.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          De Student:

        - kent de verschillende ontwikkelingsfasen van de mens.

        - kent de basisprincipes uit de kinderenzorg en ouderenzorg.

        - oefent verschillende opdrachten in het kader van de kinderzorg en ouderenzorg.

        - werkt met de leerplannen verzorging uit de derde graad.


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Verzorging - vakdid 2

        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN

         Theorie:

        - ontwikkelingsfasen

        - kinderzorg: kind-en gezin; infecties en kinderziektes

        - ouderenzorg: omgaan met ouderen; dementie

        praktijk:

        - onderhoud van specifieke materialen voor kinderen en ouderen.

        - ontwerp van functionele en decoratieve werkstukken voor kinderen en ouderen.

        - specifieke inrichting van kinderkamer / kamer voor ouderen.

        vakdidactiek:

        - leerplannen 3de graad verzorging

        - opstellen van een jaarplan binnen de studierichting verzorging

        - stages in de 3de graad verzorging


        STUDIEMATERIAAL
        Cursus verzorging 3VO Jan Lodewijks

         


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         18

        %
        practicum en oefeningen:

          12

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:

        Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
        Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

         

        Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

         


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen100%

        Permanente evaluatie: 60%

        40% werking tijdens de praktijklessen.

        20% vakdidactiek

        Theorie examen: 40%

         

        Je moet voor ALLE onderdelen (theorie, vakdidactiek en praktijk) meer dan de helft van de punten halen om te kunnen slagen voor het vak verzorging.


        tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen40%


        Enkel het theorie examen kan hernomen worden.

        De punten van de praktijklessen en vakdidactiek blijven behouden.

         
        Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Integraal leren IO 2
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
        Code:4171100081
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 2
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Ingrid De Ridder
        Jan Lodewijks
        Annemie Seghers

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee projecten die binnen de major Voeding Verzorging verdeeld zijn.

        Het eerste project ' Diversiteit' is gericht op de kennismaking van sociale problematieken binnen de stad. De studenten lopen gedurende twee dagen een sociale stage. Bovendien organiseren ze een soepverkoop.

        Het tweede project 'Vakdidactiek' staat volledig in het teken van het competentieontwikkelend onderwijs. Hierbij stellen de studenten zelfstandig en in groep een volledige Integrale Opdracht (IO) op.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO101 Handelt integer en respectvol.
        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO205 Stelt zich assertief op.
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO314 Werkt doelgericht.
        • SO315 Kan emanciperend werken.
        • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        Project 1: diversiteit

         - De student vertoont empathie tijdens de verschillende studiebezoeken aan hulporganisaties.

        - De student vertoont empathie tijdens de verschillende gastsprekers.

        - De student werkt gedurende twee dagen in of voor een sociaal project.

        - De student vertoont empathie tijdens het werk voor een sociaal project.

        - De student vertoont hulpvaardigheid tijdens het werk voor een sociaal project.

        - De studenten organiseren een soepverkoop ten voordelen van het goede doel 'soep op de stoep'.

        - De studenten presenteren in groep hun ervaringen over het project.

        - De studenten zijn gedurende het hele project stipt aanwezig.

         

        Project 2: vakdidactiek

        - De student heeft inzicht in de verschillende competenties en leerlijnen voor de organisatie van de integrale opdrachten in de studierichting STW.

        - De student hanteert het doelenboek integrale opdrachen STW.

        - De student heeft inzicht in de verschillende componenten gebruikt binnen de deelopdrachten van elke integrale opdracht.

        - De student creëert opdrachten die leerlingen aanzetten tot leren, rekening houdend met de competenties en leerlijnen binnen de studierichting STW.

        - De student creërt een instrument om de groei van leerlingen te ondersteunen en te bevorderen. 

        - De student werkt evaluatievormen uit die aanzetting tot reflectie.

        - De student werkt in teamverband op een respectvolle en verantwoordelijke manier.

        - De student presenteert en motiveert de integrale opdracht aan medestudenten, vaklectoren en externen uit de praktijk.

        - De student formuleert binnen het team een zelfevaluatie.

         


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Integraal leren IO 1

        Andere begincompetenties

        De studenten moeten geslaagd zijn voor integraal leren 1.


        LEERINHOUDEN

        Project 1 diversiteit:

        • gastspreker:

                    - pleegzorg

        • studie- uitstappen:

                    - Moeder voor moeders

                    - de rechtbank

        • doe- opdrachten: 

                    - 2 sociale activiteiten (elke activiteit duurt 1 dag)

                    - Soep op de stoep

        - Project 2 vakdidactiek:

        • gastspreker:

                    - pedagogische begeleider integrale opdrachten

        • kennis

                    -  Leerplannen IO STW

                    - competenties, leerlijnen, doelenboek, componenten

        • doe- opdrachten

                    - volwaardige integrale opdracht opstellen

                    - verbetersleutels maken

                    - kooktechnieken filmen

                    - dag- uitstap plannen

                    - presenteren aan medestudenten, vaklectoren en externen


        STUDIEMATERIAAL

        Project 1: diversiteit

        Opdracht integraal leren 2

        - Project 2: vakdidactiek

        Cursus integraal leren 1

        Opdracht integraal leren 2

        Leerplannen STW


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         8

        %
        practicum en oefeningen:

          64

        %

        vormen van groepsleren:

          8

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode

        Verplichte aanwezigheid bij beide projecten is een vereiste om te kunnen slagen.

        Het niet geslaagd zijn bij één van de onderdelen van beide projecten kan leiden tot het niet geslaagd zijn van één of twee project(en).

        Wanneer een student een onvoldoende heeft voor één project, betekent dit dat de student niet geslaagd is voor het opleidingsonderdeel integraal leren 2.

        Project 1: 50%:

        -  Empatie, openheid en zorg: 10%

        - Aanwezigheid: 40%

        - Actie soep op de stoep 30%

        - Toelichting/presentatie van de ervaringen: 20%

        Project 2: 50%:

        - Groepswerk: 30% (samenwerking, taakverdeling, organisatie)

        - Schriftelijke presentatie integrale opdracht 10% (totaalbeeld, informatiebronnen, lay-out, creativiteit, verbetersleutels)

        - Uitwerking van de deelopdrachten: 30%

        - mondelinge presentatie IO: 30%  


        tijd voor examinering
        uren

         

        Tweede examenperiode

        Er is geen tweede zit mogelijk.

         
        Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Portfolio
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
        Code:4171100082
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Volledig academiejaar
        Contacturen:14
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:niet mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Kristien Roland


        beschrijving nog niet beschikbaar
        Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 3
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
        Code:4171100083
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 1
        Contacturen:22
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Ingrid De Ridder

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Mens en milieu is de theoretische cursus bij het vak verzorging en  voeding  en het splitst zich op in twee delen:

        enerzijds het zorg dragen voor de mens: in het kader van deze cursus zien we alles over ziekte bij de mens  anderzijds gaat dit ook over zorg dragen voor het milieu: hierin zien we lucht, water, afval

        In een laatste hoofdstuk zien we ook iets over genetische gemanipuleerde organismen.  De voornaamste punten die we bespreken zijn de  invloed op voedsel, op het milieu.en op de gezondheid van de mens.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

          Algemene beroepsgerichte competenties
          • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
          Beroepsspecifieke competenties
          • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • Kennis van de gezondheid van de mens in zijn natuurlijk milieu
          • Milieubewust denken en handelen, juiste en objectieve informatie verwerven in de ingewikkelde milieuproblematiek en gezondheid van de mens kunnen kaderen in een breder perspectief
          • voldoende inzicht in de materie verwerven om levenslang bij te kunnen leren. Begrijpen van artikels over deze materie
          • opmerking bij de algemene beroepsgerichte competenties: enkel 'toont maatschappelijke betrokkenheid ' is van toepassing

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Wetenschappelijke ondersteuning VV 2

          Andere begincompetenties
          geen
          LEERINHOUDEN

           

            •  studie van milieu

              • Ozon, broeikaseffect, luchtvervuiling, waterverontreiniging- en bodemvervuiling, waterzuiveringsinstallaties, recyclage van afvalstoffen. Genetisch gemanipuleerde organismen en hun effect op milieu en gezondheid van de mens

            • Mens en gezondheid

              • De studenten krijgen inzicht in wat gezondheid, gezondheidszorg, verstoring in de gezondheid, kunnen betekenen.

              • Inhoud
                • gezondheidsleer

                • gezondheid

                • gezondheidszorg

                • ziekte

                • verstoring van de gezondheid

              • stoornis in het dynamisch groeiproces :
                • Erfelijke factoren
                • Gedragsfactoren
                • Omgevingsfactoren

              • Micro-organismen

              • De strijd tegen de ziekteverwekkers
                • natuurlijke middelen
                • kunstmatige middelen

              • uiterlijke kenmerken van de strijd tegen de ziekteverwekkers

           

            • Macro-organismen
              • darmparasieten

              • Spinachtigen

              • Insecten


          STUDIEMATERIAAL

           

          eigen cursus lector


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           24

          %
          practicum en oefeningen:

            4

          %

          vormen van groepsleren:

            0

          %
          Verdere toelichting:
          • onderwijsleergesprekken met  presentaties, video's , virtuele bedrijfsbezoeken

           


          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          Schriftelijk examen in januari: 50% voor mens en 50% voor milieu

          tijd voor examinering
          uren

          4 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          Schriftelijk de leerstof van het hele semester en van de 2 onderdelen: 4 u schriftelijk examen.