ECTS-database Plantijn Hogeschool
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
  
cataloognrbenamingstudiepunten
4171100039Communicatieve vaardigheden 23
4171100052Techniek - vakdidactiek 35
4171100053Techniek - vakdidactiek 45
4171100054Groeiportfolio - stage Techniek 26
4171100056Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 211
4171100057Agogische vaardigheden 23
4171100058Algemene didactiek 26
|__digitale didactiek 2
|__algemene didactiek 2
4171100059Blik op de wereld 23
4171100064Integraal leren IO 13
4171100065Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 23
4170900018Verzorging - vakdidactiek 26
4170900017Voeding - vakdidactiek 26
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Communicatieve vaardigheden 2
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
Code:4171100039
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
Contacturen:22
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Kristien Roland

 

KORTE OMSCHRIJVING

Dit jaar gaat de aandacht naar de basis communicatieve vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt om vaardig in interactie te treden met anderen. Gespreksvaardigheden zoals actief luisteren, geven en krijgen van feedback, omgaan met weerstand en conflicten worden in rollenspelen actief ingeoefend. we staan tevens stil bij onze eigen primaire en verstoten ikken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

- de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij diverse technieken, die hieronder worden opgesomd, beheerst

- (h)erkennen van blokkerende reacties bij zichzelf en anderen

- zich empatisch opstellen tov lln, collega's, ouders, directie en externen

- actief luisteren tijdens een gesprek

- op een gepaste wijze omgaan met feedback/kritiek

- feedback op een correcte wijze formuleren

- op een rustige wijze opkomen voor zichzelf

- op een gepaste wijze omgaan met communicatieve "wapens"

- slechts nieuws op een gepaste wijze overbrengen

- op een constructieve manier omgaan met conflicten

- effectief omgaan met impliciete en expliciete regels in de groep

- een zelfreflectieve kijk hebben op eigen subpersoonlijkheden

- de kwaliteit van het eigen communicatief gedrag voortdurend verbeteren door een reflecterende en zelfkritische houding

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatieve vaardigheden 1

Andere begincompetenties

bereidheid om te reflecteren op het eigen communicatief gedrag

bereidheid om interactief te participeren

 


LEERINHOUDEN

- blokkerende reacties in het communicatieproces

- actief luisteren: techniek + toepassingen in het onderwijsveld

- feedback krijgen en geven/omgaan met kritiek/

- assertiviteit/ ik-boodschappen

- territoriumtheorie: erkennen van "wapens" + assertief omgaan met "wapens"

- slecht-nieuws-gesprek

- conflicthantering: conflicthanteringsstijlen/ geen-verlies-methode

- geweldloze conflicthantering ahv "funderingen"

- ik (k)en mijn ikken

- regels in een groep


STUDIEMATERIAAL

- cursus en eigen nota's

- casussen ingebracht door de studenten


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 29

%
practicum en oefeningen:

  0

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:

- interactieve hoorcolleges

- onderwijsgesprekken, klasgesprekken, opdrachten

- oefensessies/rollenspelen


EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

- mondeling examen in juni op 75% van de punten: hierbij wordt zowel gepeild naar inzicht in de onderliggende theoretische kaders, als naar het beheersen van de ingeoefende vaardigheden/technieken

- persoonlijke opdracht op 25% van de punten: schriftelijke reflectie over de persoonlijke evolutie in het beheersen van de ingeoefende vaardigheden


tijd voor examinering
uren

1 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

- mondeling examen op 75% van de punten: inzicht en toepassingen

- persoonlijke opdracht op 25%: indien de persoonlijke opdracht in eerste zit onvoldoende was, kan deze in tweede zit terug voorgesteld worden; bij voldoende in eerste zit, worden deze punten overgenomen voor de totaalberekening

 
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Techniek - vakdidactiek 3
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
Code:4171100052
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Semester 1
Contacturen:42
Aantal studiepunten:5
Totaal studietijd:130
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Ingrid De Ridder

 

KORTE OMSCHRIJVING

 Deze cursus is uitgewerkt als een project. De studenten maken een reis door het verleden wat betreft de bewoning en zoeken waar op de aarde welke vorm van bewoning voorkomt.  In Antwerpen zoeken ze gebouwen met de overeenkomstige stijlen en bekijken welke belangrijke personen er in deze periode in Antwerpen woonden.  In hoofdstuk 2  gaan we fictief een grond aankopen, daarvoor gaan we een openbare verkoop bijwonen en krijgen uitleg van de notaris.  Om ons huis te bouwen moet er een lening aangegaan worden en architect en aannemer moeten gecontacteerd worden.  Zijn al onze wettelijke aanvragen in orde?  Hoe zit het met nutsvoorzieningen? Verwarming en isolatie?  Welke rechten en plichten heb je als huurder?

 

Projectweek: 

de bezoeken, seminaries en werkateliers sluiten aan bij de leerstof die gezien wordt.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO211 Creatief zijn.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De studenten verwerft inzicht in de begrippen en verschijnselen in verband met wonen. Hij kan deze informatie omzetten in lesmateriaal.
  • De student kan verantwoordelijkheid opnemen om een deel van de projectopdracht uit te werken.
  • De studenten verwerft inzicht in de begrippen van verkoop ruimtelijke ordening,  kopen en huren van woningen.
  • De studenten kan zijn opdracht voorstellen aan de medestudenten.op een creatieve leuke manier. 
  • De student kan samenwerken met zijn collega's om dit project tot een goed einde te brengen.
  • De student onderzoekt nieuwe problemen vanuit verschillende gezichtspunten.
  • De student verdiept zich verder in de vakdidactische kennis
  • De student maakt vakdidactisch materiaal 

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Techniek - vakdid 1, Techniek - vakdid 2

Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
  • Cursus is het projectboek van wonen

.

Vakdidactiek:

  • opstellen van een jaarplanning
  • opdracht voor het maken van didactisch materiaal voor overbrengingen wordt gegeven
  • verschillende leerstijlen en hierop inspelen met je lessen 
  • verder uitwerken van een goede lesvoorbereiding: voor afwisseling van verschillende werkvormen, de verschillende cognitieve niveaus, doelstellingen en evaluatie op  elkaar afstemmen.

STUDIEMATERIAAL

De lector heeft eigen cursussen.

en mooie uitgeruste klas met veel didactisch materiaal 


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 12

%
practicum en oefeningen:

  10

%

vormen van groepsleren:

  10

%
Verdere toelichting:

 

 


EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

  • Schriftelijk examen   100 %

tijd voor examinering
uren

4 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

  • Schriftelijk over de leerstof van de hele module

 

 

 

 
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Techniek - vakdidactiek 4
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
Code:4171100053
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Semester 2
Contacturen:32
Aantal studiepunten:5
Totaal studietijd:130
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Ingrid De Ridder

 

KORTE OMSCHRIJVING

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO211 Creatief zijn.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

Vakdidactiek

De leerlingen maken vakdidactisch materiaal om hun lessen creatiever te maken.  

Inhoud

  • De student begrijpt de normen van het technisch tekenen en kan ze hanteren. De student kan een voorwerp driedimensionaal tekenen volgens de gangbare methoden.
  • De student verwerft inzicht in kracht- en bewegingsoverbrengingen.
  • De student vervolledigt zijn beeld over materie

     

    Wat betreft SO207 zal ik alleen het samenwerken tussen medeleerlingen evalueren


  • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Techniek - vakdid 1, Techniek - vakdid 2

    Andere begincompetenties
    Geen.
    LEERINHOUDEN

    Studenten maken vakdidactisch materiaal om in 2 contextgebieden te kunnen gebruiken

    • bestuderen de verschillende stappenplannen
    • werken een les uit met een practische oefening
    • verdiepen zich in het begeleiden van een ontwerpproces
    • en maken materiaal ivm overbrengingen

    Inhoud

    • Technisch tekenen
      •  normen en normschrift 
      •  lijntypes en gebruik
      • maataanduidingen
      • constructies: evenwijdige, loodrechte, cirkels en veelhoeken
      • projecties en aanzichten
      • verschillende perspectieven  

    • Materie deel I dit omvat de studie van: 
      •  algemene eigenschappen van materie
      • metalen en kunststoffen en hout

                                                           

    • Constructie: hoe bevestig je materialen aan mekaar
      • hout
      • metaal
      • kunststof
      • andere manieren van constructie van materialen worden aangehaald

     

     

    • Projectweken :

      In deze week worden bezoeken gebracht aan: (keuze wordt gemaakt uit deze lijst)

      Technopolis, Doel, Isotopolis, Steg centrale, beroepenhuis, IMEC, museum van metallurgie, mijnbezoek, binnenvaartschool, drukkersopleiding, windmolenpark, krijgsmuseum, botenlift van Strépy, huis van de toekomst, chocolade fabriek, Futuroscope, muziekinstrumentenmuseum, Eurospace, Fluxys, brouwerij

    • Museum Plantijn en Moretus: workshops etsen en drukken

    • workshop metsen en houtbewerking in een technische school


    STUDIEMATERIAAL

    Labomateriaal, cursus van dit vak,  leerplannen, handboeken voor leerlingen.

    Goed uitgeruste Techniek-klas

     


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     15

    %
    practicum en oefeningen:

      9

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    Technisch tekenen 2u examen, staat op 30 punten waarvan 6 punten behaald kunnen worden met de tekeningen tijdens het jaar  op 30% van de punten

    Materie en constructie : schriftelijk 2u tijd op 40 % van de punten

    Opdrachten van de projectweken  10 % van de punten

    studiebezoeken:

    • De studenten moeten bij elk bezoek aanwezig zijn. Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
      Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

     

    Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit hele opleidingsonderdeel.

    Vakdidactiek  permanent inoefenen  tijdens de opdrachten.  Opdracht overbrengingen  moet klaar zijn tegen de opendeurdag. Als eindopdracht maken de studenten een vakdidactische poster.  Deze wordt voorgesteld tijdens de examenperiode ( 15 min per student).

    Het totaal van de beide opdrachten staat op 20% van de punten

     


    tijd voor examinering
    uren

    4 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    Theoretisch gedeelte en het maken van didactisch materiaal kunnen herdaan worden. Alle opdrachten van vakdidactiek kunnen herdaan worden

    Voor de theoretische cursussen moeten alle onderdelen herdaan worden namelijk materie, technisch tekenen en constructie

    Studiebezoeken: kunnen niet ingehaald worden in tweede zit, als je daar een A voor gekregen hebt kan je niet slagen voor het hele vak

     
    Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Groeiportfolio - stage Techniek 2
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
    Code:4171100054
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:uitdiepend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
    Contacturen:34
    Aantal studiepunten:6
    Totaal studietijd:156
    Examencontract:niet mogelijk
    Deliberatie:niet mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Kristien Roland

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    De pedagogische stage van het tweede jaar bestaat uit twee periodes die elk een intramuros en een extramuros gedeelte hebben. Tijdens het intramuros gedeelte wordt de student extra getraind in aspecten van het lesgeven die tijdens die stage benadrukt zullen worden. Zo ligt in de eerste periode het accent op klasmanagement en het evalueren van leerlingen. Tijdens de tweede periode beklemtonen we het gebruik van interactieve werkvormen en het schrijven van leerlingenteksten. Voor de specifieke opdracht en de begeleiding van de stages zie stagevademecum.

    De groeiportfolio staat dit jaar in het teken van het ontwikkelen van de competenties als leerkracht. De student leert hierbij zijn eigen onderwijsstijl kennen en verbeteren en breidt zijn vaardigheden mbt interactieve vaardigheden met een klas verder uit.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • SO101 Handelt integer en respectvol.
    • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
    • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO205 Stelt zich assertief op.
    • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
    • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
    • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    • SO211 Creatief zijn.
    • SO212 Kan organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
    • SO314 Werkt doelgericht.
    • SO315 Kan emanciperend werken.
    • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
    • SO317 Werkt leerlinggericht.
    • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
    • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
    • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    de student weet zelfstandig en creatief lessen te realiseren in de eerste graad

    de student reflecteert over de eigen lespraktijk

    de student werkt aan verbeterpunten


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Techniek - vakdid 1, Techniek - vakdid 2, Groeiportfolio - stage Techn 1

    Andere begincompetenties
    bereidheid tot reflectie en tot het optimaliseren van het eigen functioneren
    LEERINHOUDEN
    cursussen minor en algemene vakken
    STUDIEMATERIAAL

    leerplannen en eindtermen

    handboeken en cursussen

    vakliteratuur

    observatieopdrachten

    leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders

    eigen reflecties


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     3

    %
    practicum en oefeningen:

      19

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:
    zie stagevademecum en bundel 'groeiportfolio'

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    groeiportfolio telt mee voor 10% van de punten

    de stage telt mee voor 90% van de punten


    tijd voor examinering
    uren

    0 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    er is geen herkansing mogelijk, noch voor stage, noch voor groeiportfolio

    er is geen deliberatie mogelijk

     
    Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 2
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
    Code:4171100056
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:uitdiepend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
    Contacturen:68
    Aantal studiepunten:11
    Totaal studietijd:286
    Examencontract:niet mogelijk
    Deliberatie:niet mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Kristien Roland


    beschrijving nog niet beschikbaar
    Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Agogische vaardigheden 2
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
    Code:4171100057
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:uitdiepend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
    Contacturen:24
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Kristien Roland

     

    KORTE OMSCHRIJVING
    Wil je als leerkracht effectief lesgeven, dan is een geschikt klasmanagement een belangrijke voorwaarde. We focussen dit jaar op de vraag hoe je dit kan verwezenlijken en wat je kan doen om adequaat om te gaan met moeilijk gedrag in de klas. Verder bestuderen we de dynamiek en de aanpak van pestproblemen en staan we stil bij het leerlingzorgsysteem in het kader van gelijke onderwijskansen. We richten onze aandacht ook op adequaat omgaan met diversiteit.Studenten werken hieromtrent een groepswerk uit dat voorgebracht wordt voor de klas.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • SO101 Handelt integer en respectvol.
    • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
    • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO205 Stelt zich assertief op.
    • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
    • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
    • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    • SO211 Creatief zijn.
    • SO212 Kan organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
    • SO314 Werkt doelgericht.
    • SO315 Kan emanciperend werken.
    • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
    • SO317 Werkt leerlinggericht.
    • SO319 Kan omgaan met diversiteit.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    1. De student creëert een positief leer- en leefklimaat in de klas en op school door een positief klasmanagement te hanteren.
    2. De student kan adequaat omgaan met ordeverstorend gedrag in de klas.
    3. De student kan adequaat omgaan met pestproblematiek.
    4. De student kan initiatieven rond zorgverbreding plaatsen

    5. De student ziet de implicaties van diverse problematieken voor het leergedrag van leerlingen


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Agogische vaardigheden 1

    Andere begincompetenties

    respect tonen voor het "zo-zijn" van de ander

    bereidheid om interactief te participeren

    bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren en dit ook bijsturen

    bereidheid tot kritische ingesteldheid

    bereidheid tot samenwerking

     


    LEERINHOUDEN
    • Klasmanagement: omgaan met moeilijk/ ordeverstorend gedrag in de klas.
    • Interactieroos van Leary.
    • Omgaan met pesten.
    • Leerlingbegeleiding op school in het kader van zorgverbreding.
    • Omgaan met diversiteit in de klas: bredere thema's: kansarmoede, culturele achtergrond, inclusief onderwijs, agressie op school, ... 

    STUDIEMATERIAAL
    • Handboek: Van Mossevelde, E. (1997). De klas in de hand.Omgaan en begeleiden van leerlingen. Leuven/Amersfoort:Acco
      (voor het onderdeel: omgaan met moeilijk gedrag in de klas).
    • Cursus aangevuld met teksten en eigen nota's.  

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     31

    %
    practicum en oefeningen:

      0

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:
    • Interactieve hoorcolleges en groepswerk rond diversiteit

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

     

    • mondeling examen in juni over de leerstof van het hele jaar; op 60% van de punten
    • persoonlijke verslag: verwerking van het handboek 'Klas in de hand' van E.Van Mossevelde; op 20% van de punten; beoordelingscriteria: diepgang van de verwerking
    • 20%groepsopdracht ivm omgaan met diversiteit

    tijd voor examinering
    uren

    1 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    • mondeling examen over de leerstof van het volledige jaar, op 60% van de punten: inzichts- en toepassingsvragen.
    • persoonlijk verwerkingsverslag boek 'Klas in de hand' E. Van Mossevelde kan hermaakt worden bij een onvoldoende in eerste zit; bij voldoende worden de punten van dit verslag overgenomen 20% van de punten
    • 20% van de punten staan op de groepsopdracht 'omgaan met diversiteit'. Bij onvoldoende in de eerste zit kan dit onderdeel herwerkt worden. Bij voldoende worden de punten van eerste zit overgenomen.
     
    Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Algemene didactiek 2
      
    O.O. heeft componenten:Ja
    O.O. bestaat uit componenten:digitale didactiek 2
    algemene didactiek 2
    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
    Code:4171100058
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:uitdiepend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
    Contacturen:50
    Aantal studiepunten:6
    Totaal studietijd:156
    Examencontract:mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Hans Ihmsen
    Roald Santens

     


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • SO211 Creatief zijn.
    • SO212 Kan organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
    • SO314 Werkt doelgericht.
    • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
    • SO317 Werkt leerlinggericht.
    • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    Zie deelfiches

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Digitale didactiek 1, Algemene didactiek 1

    Andere begincompetenties
    Zie deelfiches

    WEGING

    ComponentenWeging
    Pedagogische wetenschappen70%
    digitale didactiek 230%

    Er is geen overdracht van punten van componenten naar tweede zittijd of naar het volgend academiejaar.
    Studenten die Algemene Didactiek 2 in de tweede examenperiode opnemen, nemen zowel  Pedagogische wetenschappen als Digitale Didactiek 2 volledig terug op.

     
    Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - digitale didactiek 2
      
    Component behoort tot: Algemene didactiek 2
    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
    Code:4171100058
    Academiejaar:2011-2012
    Lector(en)Hans Ihmsen
    Roald Santens

     

    KORTE OMSCHRIJVING
    In het tweede jaar zal je jouw didactische expertise verder aanscherpen. Daarenboven krijg je meer theoretische bagage mee met inzichten uit de pedagogische wetenschappen. Je wordt in eerste instantie uitgedaagd om meer complexe werkvormen uit te werken en meerdere lessen conceptueel uit te werken en te organiseren rekening houdend met verschillende factoren. De aandacht ligt hierbij op het doelgericht en leerling-georienteerd voorbereiden van lessen. Deze toepassing wordt ondersteund met een theoretische duiding. een analyse van de evoluerende visie op lesgeven. Ter voorbereiding van het coachingstraject van het derde opleidingsjaar wordt er tijdens een projectweek gericht aandacht besteed aan de stand van zaken in Vlaanderen wat betreft de leer- en studiekeuzebegeleiding  in het secundair onderwijs.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

      Algemene beroepsgerichte competenties
      • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO314 Werkt doelgericht.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      De studenten kunnen:´

      - vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen en leerplandoelen vertalen in opdrachten die aansluiten bij de leefwereld, motivatie en capaciteiten van de leerling.

      - werkvormen en evaluaties inzetten met het oog op het actief en betrokken leren.

      - leerinhouden gericht selecteren en structureren

      - een krachtige leeromgeving ontwerpen

      - leerervaringen structureren

      - een degelijke evaluatie uitwerken

      - eindtermen realiseren in de eigen klaspraktijk

      - de verschillende kenmerken van het leren illustreren

      - de visie op fundamenteel leren verduidelijken

      - de gevolgen, van de visie op fundamenteel leren, op het onderwijs verduidelijken

      - de verschillende leerprincipes illustreren

      - de kenmerken van een alternatieve evaluatie illustreren

      - de overeenkomsten en verschillen tussen een product- en procesgerichte onderwijsvorm verduidelijken


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Digitale didactiek 1, Algemene didactiek 1

      Andere begincompetenties
      Algemene didactiek deel 1
      LEERINHOUDEN

      - Eindtermen en vakoverschrijdende eindermen

      - Bijzondere werkvormen

      - Alternatieve evaluatievormen

      - Visie op leren

      - Visie op leren volgens het EGO

      - Gevolgen van deze visie op de aanpak bij het lesgeven

      - Leerprinicpes

      - Product- en procesgerichte onderwijsvormen


      STUDIEMATERIAAL

      Cursus algemene didactiek 2 LO, deel 1 & 2, Hans Ihmsen

      Gerichte literatuur


      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       20

      %
      practicum en oefeningen:

        6

      %

      vormen van groepsleren:

        

      %
      Verdere toelichting:

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      totaal cijfer examen100%

      Individuele opdracht (40%).

      Het niet respecteren van de deadline voor het afgeven van de individuele opdracht leidt tot een halvering van de punten. Het niet respecteren van de tweede deadline voor het afgeven van de individuele opdracht leidt tot een score van 0 voor de opdracht.

      Schriftelijk examen in juni (60%), gesloten boek.

      Er wordt geen examen georganiseerd voor algemene didactiek tijdens de examens van december.

      - Verplichte aanwezigheid. Men kan niet slagen voor algemene didactiek indien men meer dan drie keer ongewettigd afwezig is.

      - Actieve deelname aan de projectweek is vereist om te kunnen slagen voor algemene didactiek.

      -


      tijd voor examinering
      uren

      3 

      Tweede examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      totaal cijfer examen100%

      Schriftelijk examen (100%), gesloten boek.

      Tijdens het examen wordt er gevraagd om een opdracht uit te werken om de competenties die beoordeeld werden in de individuele opdracht van de eerste examenperiode te beoordelen.

      Er is geen overdracht van punten naar tweede zittijd of naar het volgend academiejaar.
      Studenten die Algemene Didactiek 2 in de tweede examenperiode opnemen, nemen zowel  Pedagogische wetenschappen als Digitale Didactiek 2 volledig terug op.

       
      Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - algemene didactiek 2
        
      Component behoort tot: Algemene didactiek 2
      Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
      Code:4171100058
      Academiejaar:2011-2012
      Lector(en)Hans Ihmsen
      Roald Santens

       

      KORTE OMSCHRIJVING
      Digitale didactiek omvat een aantal werkvormen met behulp van digitale media. Als typevoorbeelden worden het SmartBoard, digitaal filmmateriaal en HotPotatoes aangehaald en ingeoefend.

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO211 Creatief zijn.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
        • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Kent de voor- en nadelen van digitale werkvormen en speelt er op in.
        • Integreert digitale werkvormen in een lesopdracht.
        • Gebruikt een digitaal schoolbord als meerwaarde in een leeromgeving.
        • Maakt remediërende en uitdiepende oefeningen met HotPotatoes.
        • Creëert HotPotatoesoefeningen op niveau van de lesgroep.
        • Produceert een didactisch filmpje.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Digitale didactiek 1, Algemene didactiek 1

        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN

        SmartBoard.

        Je leert werken met een SmartBoard. Enerzijds komen de daadwerkelijke handelingen aan het bord zelf aan bod. Je leert welke handelingen je kan uitvoeren en waarvoor de verschillende attributen dienen. Je leert de mogelijkheden en beperkingen van het systeem. Je leert hoe je leerlingen kan motiveren door gebruik te maken van dit instrument.
        Anderzijds leer je met behulp van de SmartBoard software lesdelen voorbereiden. Je bereidt specifieke onderwerpen voor die in de les worden getoond en besproken.

        HotPotatoes

        Je leert hoe je met HotPotatoes oefeningen creëert. Je doorloopt de verschillende stappen bij het opstellen van remediërende en/of uitdiepende hulpmiddelen. Je werkt zelf enkele praktische voorbeelden uit die worden uitgewisseld en besproken.

        Productie didactisch filmmateriaal

        Je maakt kennis met de productiestadia van filmateriaal: preproductie, productie en postproductie. Elk stadium wordt uitgediept vanuit didactisch en organisatorisch standpunt om te resulteren in een volwaardig didactisch fimpje.


        STUDIEMATERIAAL
        • SMART Board Handleiding.pdf, 2006.
        • FundamentalsLWB Dutch.pdf, 2005.
        • Hotpotatoes v6 Syllabus.pdf, Kraeye, De Four, Geerts, 2006.


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         35

        %
        practicum en oefeningen:

          

        %

        vormen van groepsleren:

          

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen100%

        • Deel Smartboard: praktisch mondeling examen met voorbereide taak (33%).
        • Deel HotPotatoes: taak: opstellen van oefeningen in HotPotatoes (33%) als deel van de geïntegreerde jaartaak van Pedagogische wetenschappen.
        • Deel Didactisch Filmmateriaal: evaluatie van het materiaal dat tijdens de lessen werd ontwikkeld.(33%)


        tijd voor examinering
        uren

        1 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen100%

        • Er is geen overdracht van punten naar tweede zittijd of naar het volgend academiejaar.
          Studenten die Algemene Didactiek 2 in de tweede examenperiode opnemen, nemen zowel  Pedagogische wetenschappen als Digitale Didactiek 2 volledig terug op.
        • Deel Smartboard: praktisch mondeling examen met voorbereide taak (33%).
        • Deel HotPotatoes: taak: opstellen van oefeningen in HotPotatoes (33%) als deel van de geïntegreerde jaartaak van Pedagogische wetenschappen.
        • Deel Didactisch Filmmateriaal: productie van nieuw didactisch filmmateriaal.(33%)
         
        Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Blik op de wereld 2
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
        Code:4171100059
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:uitdiepend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
        Contacturen:20
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Hans Ihmsen
        Lies Cuyvers
        Kristien Roland
        Michel Dries

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Ontwikkelen van samenwerkingsvaardigheden door als team op een kritische manier een praktische uitwerking te realiseren dat als pedagogisch antwoord kan dienen op een actuele uitdaging waarmee het onderwijs in een grootstedelijke, multiculturele, context geconfronteerd wordt


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          Vernieuwingsgerichtheid

          Kritische gerichtheid :

          - Jezelf in vraag kunnen stellen

          - De andere in vraag kunnen stellen

          De informatie in vraag kunnen stellen

          Samenwerkingsvaardigheden

          - Goed kunnen communiceren

          - Feedback kunnen geven

          - De eigen mening goed kunnen beargumenteren


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Blik op de wereld 1

          Andere begincompetenties
          idem
          LEERINHOUDEN

          STUDIEMATERIAAL

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           NaN (Niet-een-getal)

          %
          practicum en oefeningen:

            NaN (Niet-een-getal)

          %

          vormen van groepsleren:

            NaN (Niet-een-getal)

          %
          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%


          tijd voor examinering
          uren

          0 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

           
          Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Integraal leren IO 1
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
          Code:4171100064
          Academiejaar:2011-2012
          Type:kern,
          Niveau:uitdiepend
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
          Contacturen:10
          Aantal studiepunten:3
          Totaal studietijd:78
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:Nederlands,
          Lector(en)Jan Lodewijks
          Ingrid De Ridder
          Annemie Seghers

           

          KORTE OMSCHRIJVING
          De studenten leren welke vernieuwingen er worden doorgevoerd binnen de studierichtingen voeding verzorging en sociale en technische wetenschappen.
          Tijdens het project ken wijn wijs bestuderen de studenten via competentie gericht onderwijs de basisprincipes over wijn.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
          • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
          • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
          • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
          • SO211 Creatief zijn.
          • SO212 Kan organiseren.
          Beroepsspecifieke competenties
          • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
          • SO314 Werkt doelgericht.
          • SO317 Werkt leerlinggericht.
          • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
          • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          - kan werken met de vernieuwde leerplannen uit het VVKSO.

          - kent de verschillende competenties / componenten uit de studierichtingen.
          - zet zich in om de opdrachten uit de IO ken wijn wijs tot een goed einde te brengen.


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          geen

          Andere begincompetenties
          geen
          LEERINHOUDEN

          De student kan:

          - werken met de competenties, de leerlijnen en het doelenboek.

          - een opdracht binnen een integrale opdracht uitwerken.
          - werken met de cavianormen.
          - een functioneel of decoratief werkstuk maken met als thema wijn.
          - wijn degusteren.
          - koken met wijn.

          De student kent:
          - het vinificatie procedé voor het maken van witte wijn.
          - het vinificatie procedé voor het maken van rozé wijn.
          - het vinificatie procedé voor het maken van rode wijn.
          - de soorten druiven gebruikt voor wijn.
          - de methode voor het maken van schuimwijn.
          - het verschil tussen champagne en schuimwijn.
          - het verschil tussen malolactaatgisting en alcoholische gisting.
          - de verschillende wijnstreken in Frankrijk en Duitsland.
          - de wijnetiketten.
          - het klimaat van wijnstreken.


          STUDIEMATERIAAL
          cursus integraal leren
          IO Ken wijn wijs!

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           10

          %
          practicum en oefeningen:

            25

          %

          vormen van groepsleren:

            

          %
          Verdere toelichting:

          Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
          Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

           

          Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.


          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          Opdracht integraal leren 15%

          Project ken wijn wijs 85%

           


          tijd voor examinering
          uren

           

          Tweede examenperiode
          Geen tweede zit mogelijk.
           
          Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 2
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
          Code:4171100065
          Academiejaar:2011-2012
          Type:kern,
          Niveau:uitdiepend
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
          Contacturen:50
          Aantal studiepunten:3
          Totaal studietijd:78
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:Nederlands,
          Lector(en)Ingrid De Ridder

           

          KORTE OMSCHRIJVING
          Dit is toegepaste wetenschappen en bouwt verder op de cursus van het eerste jaar

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

            Algemene beroepsgerichte competenties
              Beroepsspecifieke competenties
              • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              De student kan deze inhouden en onderwerpen begrijpen en reproduceren en kan vakliteratuur begrijpen.

              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
              Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Wetenschappelijke ondersteuning VV 1

              Andere begincompetenties
              geen
              LEERINHOUDEN

              Module 3 detergenten: vuil, emulgerend vermogen, schuim, oplossend vermogen micellen, samenstelling detergent, alle additieven aan detergenten

              additieven: verschil met contaminanten, bederf en kwaliteitsachteruitgang, conserveermethoden, bewaarmiddelen, zoetmiddelen, smaakversterkers, kleurstoffen, emolgeermiddelen, geleer- en stabiliseermiddelen,

               

              Module 4: Biochemie van de voeding

              Processen en technieken:

              eigenschappen van voedingsmiddelen

              eiwitten, vetten, sacchariden,

               Maillard reactie, processen bij deeg, bij groenten en fruit en bij vlees.

              Vitaminen, enzymen.


              STUDIEMATERIAAL
              Boek receptenleer uit de voedingslessen en eigen cursussen lector
              WERKVORMEN
              Soort werkvorm    
              hoor- en werkcolleges:

               22

              %
              practicum en oefeningen:

                8

              %

              vormen van groepsleren:

                0

              %
              Verdere toelichting:

              Deze leerstof wordt aangebracht tijdens de les zoals je ze ook moet kennen voor het examen.  De lessen zijn essentieel om te kunnen slagen voor dit vak.  Studenten die de lessen niet kunnen bijwonen, werken zelf bij en mogen altijd uitleg komen vragen.

              Nadat alle leerstof gezien is, worden er discussiegroepen gevormd om de leerstof te vediepen. Dit helpt om inzicht te krijgen in de materie. 

              Dit is een jaarvak: alles wordt dus samengeteld

              Je moet er in het totaal geslaagd zijn voor detergenten, addidtieven en biochemie van de voeding


              EVALUATIE

              Eerste examenperiode
              CategorieWeging van categorieën
              totaal cijfer examen100%

              Module 3 in december: detergenten en het eerste deel van biochemie van de voeding nl het onderdeel additieven ( informeer je tot hoever je dit boek moet kennen)  2 u examen schriftelijk.

              Je krijgt hier tussentijds een punt van, dit is een voorlopig punt.

              Module 4 in juli: biochemie van de voeding 2 u examen schriftelijk

              De punten van module 3 en module 4 worden samengeteld en geven het eindpunt.


              tijd voor examinering
              uren

              4 

              Tweede examenperiode
              CategorieWeging van categorieën
              totaal cijfer examen100%

              Indien niet geslaagd in het totaal moeten alle onderdelen zowel van module 3 als module 4 worden herdaan

              examentijd 4 u

               
              Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Verzorging - vakdidactiek 2
                
              O.O. heeft componenten:Neen
              Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
              Code:4170900018
              Academiejaar:2011-2012
              Type:kern,
              Niveau:uitdiepend
              Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
              Contacturen:48
              Aantal studiepunten:6
              Totaal studietijd:156
              Examencontract:niet mogelijk
              Deliberatie:mogelijk
              Vrijstelling:mogelijk
              Onderwijstaal:Nederlands,
              Lector(en)Jan Lodewijks

               

              KORTE OMSCHRIJVING

              Theorie verzorging

              Vakdidactiek verzorging

              Praktijk verzorging


              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
              • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
              • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
              • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
              • SO211 Creatief zijn.
              • SO212 Kan organiseren.
              Beroepsspecifieke competenties
              • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
              • SO314 Werkt doelgericht.
              • SO317 Werkt leerlinggericht.
              • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

              De student:

              - kent de rechten en plichten van jongeren

              - kan omgaan met de verschillende vormen van diversiteit in de samenleving.

              - kan alle componenten van een verzorgde feesttafel uitwerken en zorgt voor een verzorgd voorkomen.

              - kent de basisprincipes uit de EHBO.

              - kan werken met de basisprincipes uit de EHBO in de praktijk.

              - kan werken met de leerplannen verzorging 2de graad.


              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
              Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Verzorging - vakdid 1

              Andere begincompetenties

              LEERINHOUDEN

              Theorie:

              - sociale wetenschappen: rechten en plichten van jongeren

              - sociale wetenschappen: identiteit en diversiteit

              - EHBO: basisprincipes

              - EHBO: pleisters en verbanden

              - EHBO: reanimeren

              - EHBO: bloedingen

              - EHBO: huidwonden, brandwonden, zonnebrand

              - EHBO: steken en beten

              - EHBO: hoofd, borst, buik, rug en ledematen

               

              Vakdidactiek:

              - leerplannen

              - werkfiches

              - wandplaat

               

              Praktijk:

              - tafelzorg

              - textielzorg

              - groothuishouding


              STUDIEMATERIAAL
              Cursus verzorging 2VO Jan Lodewijks
              WERKVORMEN
              Soort werkvorm    
              hoor- en werkcolleges:

               28

              %
              practicum en oefeningen:

                20

              %

              vormen van groepsleren:

                

              %
              Verdere toelichting:

              Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
              Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

               

              Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.


              EVALUATIE

              Eerste examenperiode
              CategorieWeging van categorieën
              totaal cijfer examen100%

              permantente evaluatie 40%:

              werken tijdens de les: 20%

              vakdidactiek: 20%

              examen 60%

              praktijkexamen 30% (samen met het praktijkexamen voeding)

              theorie examen: 30%

               

              * Het praktijkexamen voeding en verzorging wordt ingeoefend in december. Het is een oefening waarvan de score wordt meegeteld bij de permanente evaluatie.

               

              Om te slagen voor het vak verzorging moet je voor alle onderdelen meer dan de helft van de punten halen.

               


              tijd voor examinering
              uren

              6 

              Tweede examenperiode
              CategorieWeging van categorieën
              totaal cijfer examen30%

              Enkel het theorie examen kan hernomen worden.

              De punten van de andere onderdelen blijven behouden.

               
              Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Voeding - vakdidactiek 2
                
              O.O. heeft componenten:Neen
              Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
              Code:4170900017
              Academiejaar:2011-2012
              Type:kern,
              Niveau:uitdiepend
              Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
              Contacturen:48
              Aantal studiepunten:6
              Totaal studietijd:156
              Examencontract:niet mogelijk
              Deliberatie:mogelijk
              Vrijstelling:mogelijk
              Onderwijstaal:Nederlands,
              Lector(en)Annemie Seghers

               

              KORTE OMSCHRIJVING

              Menu en receptenleer.

              Kooktechnieken en kennis van klasieke recepturen.


              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • SO101 Handelt integer en respectvol.
              • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
              • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
              • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
              • SO211 Creatief zijn.
              • SO212 Kan organiseren.
              Beroepsspecifieke competenties
              • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
              • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              • Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
              • Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out. Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van kooktechnieken. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie.  Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereiden afspraken gerespecteerd.
              • Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO. De student kan moeilijkheden en aandachtspunten in recepten aanduiden.
              • Juist gebruik van materieel en technieken. Inzicht in receptuur.
              • Zelfstandig kunnen werken. 

              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
              Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Voeding - vakdid 1

              Andere begincompetenties

              LEERINHOUDEN
              • Organisatieschema   
              • Gebak, deeg en  beslag  
              • Menuleer  
              • Gastronomie
              • Kooktechnieken
              • Serveerdienst en maaltijdverstrekking

              STUDIEMATERIAAL
              • Info op P-schijf      
              • Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008
              • J.G. van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers,  2009
              • Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.
              • Leerplannen



              WERKVORMEN
              Soort werkvorm    
              hoor- en werkcolleges:

               24

              %
              practicum en oefeningen:

                24

              %

              vormen van groepsleren:

                10

              %
              Verdere toelichting:
              • Theorie;Menu en receptenleer
              • Vakdidactiek; organisatie van praktijklessen en leerplanstudie.
              • Praktijksessies; recepturen uitwerken met aandacht voor, organisatie, menuleer, techniek, presentatie en  hygiëne richtlijnen.
              • Verplichte praktijksessies met verplichte voorbereiding
              • Elkaar leren coachen, per les zijn er 2 coachen die zorgen voor het goede verloop van de kookles, de orde en uitvoeren van gemeenschappelijke taken in de keuken.
              • Individuele voorbereiding op het examen. waarin volgende aspecten aan bod komen: organisatie en samenwerking, werktempo, kennis van de menuleer, gebruik van kooktechnieken, creativiteit, hygiëne, organoleptische aspecten, ergonomisch en veilig handelen.
              • Zelfstandig kunnen werken



              EVALUATIE

              Eerste examenperiode
               

              • Permanente evaluatie:   40% .          

                          -Voorbereiding, oefeningen en werk tijdens de les 30%            

                          -Vakdidactiek 10%

              • Praktisch examen:  20%  ( juni)
              • Theoretisch werk: 40% (examen in juni + theoretische voorbereiding praktijkexamen)

              tijd voor examinering
              uren

              10 

              Tweede examenperiode
              CategorieWeging van categorieën
              totaal cijfer examen100%

              • Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
                Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

                 

                Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

                 

              •  Theoretisch werk kan hernomen worden
              • Punten voor permanente evaluatie en practisch examen blijven behouden.
              • Het praktijkexamen voeding en verzorging wordt ingeoefend in december. Het is een oefening waarvan de score wordt meegeteld bij de permanente evaluatie.