ECTS-database Plantijn Hogeschool
Elektromechanica - Voltijds modelpakket 3 - Procesautomatisering
  
cataloognrbenamingstudiepunten
3111200015Keuzepakket en talen5
|__Keuzevak Duits
|__Keuzevak Frans
|__Keuzevak SEV
|__Keuzevak Wiskunde
3111200016Multiprojecten PRA15
3111200017Stage18
3111200018Bachelor proef15
3111400036Management4
|__Bedrijfsmanagement
|__Statistiek
3111400037Veiligheid en VCA3
Voltijds modelpakket 3 - Procesautomatisering - Keuzepakket en talen
  
O.O. heeft componenten:Ja
O.O. bestaat uit componenten:Keuzevak Duits
Keuzevak Frans
Keuzevak SEV
Keuzevak Wiskunde
Afstudeerrichting//Leertraject:Procesautomatisering
Code:3111200015
Academiejaar:2011-2012
Type:keuze
Niveau:inleidend,uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 1-3,
Contacturen:63
Aantal studiepunten:5
Totaal studietijd:130
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Frans,Duits,Nederlands
Lector(en)Benedicte Hottlet
Katelijn De Naeyer
Rudi Geubels
Willy Debandt

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
  • EM107 de student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers… ontwikkelen en onderhouden
  • EM108 de student in in staat om vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie bepalen, uitvoeren en het resultaat terug koppelen naar het leerdoel
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM211 de student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, een oplossing voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven
  • EM213 de student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken
Beroepsspecifieke competenties
  • EM343 de student is in staat om vanuit de kwaliteitsgedachte mensen aan te sturen naar uitvoerende technische taken die moeten verlopen volgens een geborgde instructie en/of procedure.
  • EM355 de student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in de Engelse en de Franse of Duitse taal.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
Zie detail in afzonderlijke deelfiches.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
geen

Andere begincompetenties

WEGING

ComponentenWeging
Keuzevak Duits43%
Keuzevak Frans43%
Keuzevak SEV57%
Keuzevak Wiskunde57%

  • Studenten moeten twee keuzes maken namelijk één uit de taalonderdelen Duits of Frans en één uit 'Socio-economische vorming' of 'Wiskunde'.
  • Studenten die willen verder studeren voor master (ingenieur) raden wij aan om wiskunde te kiezen.
  • Om te slagen voor dit studieonderdeel moeten de studenten minimum 10/20 scoren. Dat eindcijfer komt 'gewogen' cumulatief tot stand op basis van de behaalde deelcijfers van de diverse studiedeelactiviteiten die dit studieonderdeel vormen.
  • Raadpleeg de studiegids v/h departement WET voor alle vragen oa. met betrekking tot: examenreglement, deliberatieregels, aanwezigheid bij onderwijsactiviteiten, fraude, inhaalexamens, studievoortgangsbewaking, inzagerecht examens, enz ...






 
Voltijds modelpakket 3 - Procesautomatisering - Keuzevak Duits
  
Component behoort tot: Keuzepakket en talen
Afstudeerrichting//Leertraject:Procesautomatisering
Code:3111200015
Academiejaar:2011-2012
Lector(en)Benedicte Hottlet
Katelijn De Naeyer
Rudi Geubels
Willy Debandt

 

KORTE OMSCHRIJVING

Het vak technisch Duits biedt de student(e) een inleiding in de Duitse taal en cultuur met de nadruk op technisch vakjargon.

Er wordt rekening mee gehouden dat de meeste studenten geen basiskennis Duits bezitten; ze nemen wel interactief deel aan de lessen die ondersteund worden door multimedia.

Aan het einde van de module moet de student(e) basisgrammatica en basiswoordenschat onder de knie hebben om technische documenten, (montage)handleidingen e.d. te kunnen vertalen en interpreteren.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
  • EM102 de student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren / de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken
  • EM107 de student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers… ontwikkelen en onderhouden
  • EM108 de student in in staat om vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie bepalen, uitvoeren en het resultaat terug koppelen naar het leerdoel
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 de student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM213 de student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken
Beroepsspecifieke competenties
  • EM355 de student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in de Engelse en de Franse of Duitse taal.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. De student kan aan de hand van de aangeboden vaktechnische Duitstalige woordenschat instructies, handleidingen en  technische teksten begrijpen, interpreteren en samenvatten.
  2. De student kan grammaticale structuren begrijpen en enkele basisregels zelf toepassen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
geen

Andere begincompetenties
  • Geen

LEERINHOUDEN
  • Basisgrammatica
  • Technische woordenschat
  • Technische teksten (bv. handleidingen, instructies,…)
  • Liedjesteksten

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Duits, departement Wetenschap en Techniek, K.De Naeyer
  • Vertalend woordenboek Duits-Nederlands

WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 40

%
practicum en oefeningen:

  0

%

vormen van groepsleren:

  10

%
Verdere toelichting:
  • Vertaalopdrachten in groep
  • Hoorcollege in combinatie met leergesprek

EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
permanente evaluatie20%
Schriftelijke evaluatie80%

  • Evaluatie van de tweewekelijkse tests; lessen bijwonen is essentieel voor dit onderdeel: 20% van de punten.
  • Op het einde van de module wordt een schriftelijk examen georganiseerd. Evaluatie van grammatica- en woordenschatkennis en het interpreteren van een ongeziene technische tekst: 80% van de punten.

tijd voor examinering
uren

2 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
permanente evaluatie20%
Schriftelijke evaluatie80%

  • Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden (20%).
  • Schriftelijk examen (grammatica, woordenschat, interpreteren van een ongeziene technische tekst) : 80% van de punten.
 
Voltijds modelpakket 3 - Procesautomatisering - Keuzevak Frans
  
Component behoort tot: Keuzepakket en talen
Afstudeerrichting//Leertraject:Procesautomatisering
Code:3111200015
Academiejaar:2011-2012
Lector(en)Benedicte Hottlet
Katelijn De Naeyer
Rudi Geubels
Willy Debandt

 

KORTE OMSCHRIJVING

Gelet op het feit dat de student maar gedurende 9 weken vd opleiding in contact komt met de Franse taal, wordt de focus gelegd op de nodige basiskennis van het Frans voor een correcte communicatie (mondeling en schriftelijk) binnen de bedrijfswereld.  Opzet is het overwinnen van de schrik om in het bedrijfsleven over te schakelen naar het Frans. 

Er wordt gewerkt aan het verwerven van zinsstructuren waardoor men een basisconversatie aan de telefoon kan voeren, zich correct kan voorstellen, kan deelnemen aan vergadering in het Frans, een zakelijke mail kan schrijven, zinvol meepraten over 'groene' 'energie, technische documenten begrijpen, ...

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
  • EM107 de student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers… ontwikkelen en onderhouden
  • EM108 de student in in staat om vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie bepalen, uitvoeren en het resultaat terug koppelen naar het leerdoel
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 de student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM213 de student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken
  • EM215 de student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en te organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM355 de student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in de Engelse en de Franse of Duitse taal.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

- de student kan een correct telefoongesprek voeren: afspraak maken, verzetten, annuleren, boodschaap doorgeven, ...

- student kan zich in het Frans voorstellen

- de student kan een korte maar zakelijke mail schrijven en beantwoorden

-de student kan in het Frans praten over zijn/haar stage

-de studente kan technische documenten in het Frans begrijpen

- de student kan een technische product omschrijven

-de student kan een grafiek toelichten

- de student kan zijn mening geven omtrent 'groene' energie

- de student beheerst de basisgrammatica qua vervoegingen, vraagstelling, ...


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
geen

Andere begincompetenties

-wel wordt er vanuit gegaan dat de studenten op het einde vh secundair onderwijs een niveau A2 behaald hebben qua Europees referentiekader


LEERINHOUDEN

- voor het aanleren van het correct telefoneren, werken we met heel veel oefeningen: juiste uitdrukkingen aanvullen, met 2 een gepast telefoongesprek opbouwen en nadien uitvoeren, ...

- qua onthaal van klanten of zichzelf voorstellen bij aankomst op bedrijf, oefenen we ook onderling de gepaste structuren in .

- we gebruiken documenten die circuleren in bedrijven

- Basisgrammatica wordt eveneens ingeoefend: belangrijkste tijden en vervoegingen, vraagstelling, ...


STUDIEMATERIAAL

- cursus Frans , departement Electromechanica, Carine Smet

- online Polytechnisch Woordenboek van Kluwer F/N-N/F: te consulteren op e-campus via databanken

- online Van Dale woordenboek F/N-N/F: te consulteren op e-campus

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 30

%
practicum en oefeningen:

  0

%

vormen van groepsleren:

  30

%
Verdere toelichting:

- de belangrijkste werkvorm is het onderwijsleergesprek

- er worden interactieve oefeningen gemaakt: bedoeling is dat iedere student regelmatig aan het woord komt. Gezien de grote groep zal tijdens de lessen gezocht worden naar de beste organisatie.  Eventuele wijzigingen qua lesorganisatie zullen meegedeeld worden in de les en via mail.  Vandaar is het absoluut belangrijk dat de student regelmatig zijn mails checkt op e-campus!

- iedere week zal de student thuis oefeningen moeten voorbereiden of opdrachten uitvoeren tegen de volgende les

- daar een deel van de totaalpunten van het examen op permanente evaluatie staat (zie verdere toelichting bij 'evaluatie'), is het bijwonen van de lessen essentieel.


EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
permanente evaluatie30%
Schriftelijke evaluatie70%

- Schriftelijk examen (70% van de punten) waarin begrijpen, schrijven en kennis worden getest met de nadruk op geijkte formules, vervoeging werkwoorden in de meest courante wijzen en tijden, vraagstelling,  inhoud van bepaalde geziene teksten en video's

- Tijdens de lessen worden de studenten permanent geëvalueerd via aangekondigde testen, onaangekondige mondelingen ondervraging over de voorgaande les, opdrachten die in de les of thuis worden voorbereid

- Voor het stuk permanente evaluatie (30%) zal er ook groepsopdracht dienen gemaakt te worden. Deze opdracht zal tijdens de eerste les toegelicht worden en uitgedeeld worden


tijd voor examinering
uren

3.00 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
permanente evaluatie30%
Schriftelijke evaluatie70%

- schriftelijk examen waarin begrijpen, schrijven en kennis worden getest (opbouw examen is vergelijkbaar met het examen van de eerste examenperiode) (70%)

- de behaalde punten van de permanente evaluatie uit de eerste zitttijd worden behouden (30%)

 
Voltijds modelpakket 3 - Procesautomatisering - Keuzevak SEV
  
Component behoort tot: Keuzepakket en talen
Afstudeerrichting//Leertraject:Procesautomatisering
Code:3111200015
Academiejaar:2011-2012
Lector(en)Benedicte Hottlet
Katelijn De Naeyer
Rudi Geubels
Willy Debandt

 

KORTE OMSCHRIJVING

Op wat moet er zeker worden gelet bij het afsluiten van een arbeidsovereenkomst?  Wat zijn extra-legale voordelen?  Heb ik als afgestudeerde student recht op vakantie?  Hoe ziet de balans van een onderneming eruit?  Wat houden de ISO-normen precies in?  En hoe begin ik een eigen zaak?

Dit zijn slechts enkele vragen die zullen worden beantwoord in de les socio-economische vorming, een kennismaking met sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, economie, bedrijfseconomie en kwaliteitsmanagement.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
  • EM108 de student in in staat om vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie bepalen, uitvoeren en het resultaat terug koppelen naar het leerdoel
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM211 de student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, een oplossing voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven
  • EM212 de student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. verhoging productiviteit door minder veilig werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden en een besluit nemen
  • EM213 de student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken
Beroepsspecifieke competenties
  • EM343 de student is in staat om vanuit de kwaliteitsgedachte mensen aan te sturen naar uitvoerende technische taken die moeten verlopen volgens een geborgde instructie en/of procedure.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student raakt vertrouwd met de basisprincipes van economie en bedrijfseconomie, sociale wetgeving, sociale zekerheid en kwaliteitsmanagement.
  • De student kan zijn professioneel functioneren plaatsen in een breed, sociaal, maatschappelijk economisch kader. Hij kent de basisprincipes van sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, kwaliteitsmanagement, economie en bedrijfseconomie.
  • De student beseft het belang van kwalitatief goed werk te leveren en kent de implicaties van sociaal-maatschappelijk gedrag.
  • Na deze module te hebben gevolgd, is de student in staat om de  sociaal-economische, maatschappelijke en kwaliteitsgerichte discussies te begrijpen, eraan deel te nemen en de opgedane kennis te transfereren naar de eigen werkomgeving.

  • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    geen

    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN
     
  • Economie: micro-economie (consumentengedrag en producentengedrag: vraag en aanbod, marktevenwicht en marktvormen) ; macro-economie (rol van de overheid, werkgelegenheid, monetair evenwicht, buitenlandse handel)
  • Bedrijfseconomie: begrippen van dubbel boekhouden (balans, balansrekeningen, resultatenrekening, grootboek en journaal) ; handelstransacties en de factuur ; de BTW ; analyse van de financiële toestand van een onderneming
  • Sociale wetgeving: collectief arbeidsrecht (collectieve overlegorganen, CAO, bescherming van gezondheid en veiligheid van werknemers) en individueel arbeidrecht (essentiële bestanddelen van een arbeidsovereenkomst, soorten arbeidsovereenkomst, verplichtingen van werkgever en werknemer, proefbeding, schorsing van de uitvoering van een arbeidsovereenkomst, einde van de arbeidsovereenkomst, arbeidsreglementering, sluiting van ondernemingen, studentenovereenkomst, aansprakelijkheid van de werkgever)
  • Sociale zekerheid: historiek, kenmerken, werking, voor- en nadelen, de RSZ, berekening van RSZ-bijdragen, arbeidsvoorziening, werkloosheidsreglementering, ziekteverzekering, pensioenen
  • Bedrijfsbeheer: wat is een vennootschap?  welke vormen bestaan er?   hoe start ik een eigen zaak?
  • Kwaliteitsmanagement: begrip, kwaliteitskringen, IKZ, kwaliteitstechnieken en kwaliteitsmodellen

  • STUDIEMATERIAAL
  • Cursus socio-economische vorming, departement elektromechanica, editie 2009-2010, Sven Talboom (cursus beschikbaar einde module 8 in 2010) .
  • Slides.
  • Addenda die op Blackboard worden geplaatst
  • De leerstof die als ex-cursus informatie in de les wordt aangereikt.

  • WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     40

    %
    practicum en oefeningen:

      

    %

    vormen van groepsleren:

      

    %
    Verdere toelichting:
  • Hoorcollege met oefeningen;
  • Vraaggesprek

  • EVALUATIE

    Eerste examenperiode
     

    Voor alle studenten exclusief TCA:Schriftelijk examen: gedeeltelijk open vragen, gedeeltelijk meerkeuzevragen

    Voor de TCA studenten:

    • enerzijds evaluatie van de studenten ingevolge hun medewerking en inzet tijdens 3 sessies verzorgd door gastsprekers in module 7: de gastsprekers geven punten op basis van de antwoorden die studenten geven op de vragen die door de betrokken gastsprekers worden gesteld tijdens de sessies (de evaluatie van de 3 sessies staan samen op 1/3 van de punten)
    • anderzijds evaluatie van de overige 6 sessies (hoorcolleges) door middel van een schriftelijk examen, bestaande uit een gedeelte open vragen en een gedeelte meerkeuzevragen (dit schriftelijk examen staat op 2/3 van de punten)

    tijd voor examinering
    uren

    3 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    Schriftelijke evaluatie100%

    Schriftelijk examen: gedeeltelijk open vragen, gedeeltelijk meerkeuzevragen
     
    Voltijds modelpakket 3 - Procesautomatisering - Keuzevak Wiskunde
      
    Component behoort tot: Keuzepakket en talen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Procesautomatisering
    Code:3111200015
    Academiejaar:2011-2012
    Lector(en)Benedicte Hottlet
    Katelijn De Naeyer
    Rudi Geubels
    Willy Debandt

     

    KORTE OMSCHRIJVING
    In deze cursus gaan we dieper in op enkele wiskundige rekentechnieken en inzichten die belangrijk zijn om de technische disciplines zoals gezien tijdens de opleiding, beter wiskundig-theoretisch te begrijpen. Zo worden een aantal principes terug opgefrist en uitgediept. Deze cursus vormt een goede voorbereiding voor studenten die eraan denken om nog verder te studeren (vb als voorbereiding op het schakeljaar van een Master opleiding).

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

      Algemene beroepsgerichte competenties
      • EM210 de student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student is in staat om basiswiskunde vlot te kunnen gebruiken in de andere opleidingsonderdelen.
        • De student kan de relatie tussen wiskunde en techniek herkennen.
        • Het analytisch vermogen van de student vergroten, ten voordele van het oplossen van vakspecifieke technische problemen.
        • Voorbereiding naar het schakeljaar van het Master programma.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        geen

        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN
        • Limieten en asymptoten
        • Afgeleiden, partiële afgeleiden en toepassingen ervan
        • Integralen, meervoudige integralen en toepassingen ervan
        • Fourrierreeksen
        • Matrices en toepassingen ervan

        STUDIEMATERIAAL
        • Cursus "Wiskunde Blok IX", R. Geubels, departement Wetenschap en Techniek
        • Aanbevolen: wetenschappelijk rekenmachine

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         48

        %
        practicum en oefeningen:

          

        %

        vormen van groepsleren:

          

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        eindevaluatie100%


        tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        eindevaluatie100%

         
        Voltijds modelpakket 3 - Procesautomatisering - Multiprojecten PRA
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Procesautomatisering
        Code:3111200016
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kernondersteunend,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 3
        Contacturen:128
        Aantal studiepunten:15
        Totaal studietijd:390
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Bert Pauwels
        Roel Coremans

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        In de multiprojecten ga je jouw polyvalente competenties, verworven in de eerste twee jaren van je opleiding, inzetten rond ‘geconstrueerde beroepsopdrachten’. Dat zijn opdrachten die veel korter de realiteit van het toekomstige werkveld benaderen en die je net zoals in de beroepspraktijk in teamverband moet aanpakken.
         
        De multiprojecten bevatten twee ‘in-huis’ projecten en één ‘uit-huis’ project, onze zogenaamde industriële projectweek. 
        Voor wat de ‘in-huis’ projecten betreft gaan we spreekwoordelijk de muren tussen de labo’s ‘slopen’ en werk je aan vakoverschrijdende opdrachten met teamgenoten van je eigen afstudeerrichting. 
        In het ‘uit-huis’ project werk je in een team dat multidisciplinair is samengesteld (zelfs mogelijk een internationale toets heeft) rond een opdracht die door de industrie wordt aangeleverd en deels ook begeleid en geëvalueerd.
         
        Na iedere opdracht krijg je feedback op basis van de commentaren die uit je team komen (peerassessment) zodat je dit kan meenemen als leerpunten voor de volgende opdracht en in een later stadium de stage.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
        • EM102 de student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren / de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken
        • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
        • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken
        • EM105 de student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van…)
        • EM106 de student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken
        • EM107 de student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers… ontwikkelen en onderhouden
        • EM108 de student in in staat om vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie bepalen, uitvoeren en het resultaat terug koppelen naar het leerdoel
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 de student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM210 de student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen
        • EM211 de student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, een oplossing voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven
        • EM212 de student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. verhoging productiviteit door minder veilig werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden en een besluit nemen
        • EM213 de student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken
        • EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren. De student is daarbij in staat om risico's te herkennen en ze gepast in te schatten
        • EM215 de student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en te organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM316 de student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen
        • EM317 De student kan door het verzamelen van gegevens uit schema's/manuals/tekeningen en het uitvoeren van controlemetingen op de functionaliteit, de oorzaken en hun gevolgen op het proces inschatten, opsporen en verhelpen.
        • EM320 de student is in staat om systemen te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen..
        • EM321 de student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen
        • EM332 de student is in staat om een eenvoudig produktie- en/of kringproces te automatiseren
        • EM334 de student is in staat om een eenvoudig processysteem functioneel te analyseren, technisch uit te werken (incl. de software) met de bedoeling dat, na het testen en simuleren, het automatisatieproces in dienst genomen kan worden.
        • EM338 de student is in staat om op projectmatige wijze een besturings- en regelopdracht te benaderen; d.w.z. er een technisch ontwerpdossier van op te stellen en dit te presenteren om het al of niet realiseren ervan te verantwoorden.
        • EM339 de student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een ontwerp/programma.
        • EM341 de student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
        • EM342 de student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
        • EM343 de student is in staat om vanuit de kwaliteitsgedachte mensen aan te sturen naar uitvoerende technische taken die moeten verlopen volgens een geborgde instructie en/of procedure.
        • EM345 de student is in staat om plans en schema’s te lezen en te begrijpen.
        • EM355 de student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in de Engelse en de Franse of Duitse taal.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        1. Student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk deontologisch verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
        2. Student kan in teamverband zijn kennis en vaardigheden uit verschillende domeinen integreren en toepassen met het oog op een oplossingsgerichte uitwerking van de opdracht.
        3. Student is in staat om zelf leerdoelen te formuleren.
        4. Student is in staat om relevante literatuur op te zoeken, te verwerken en toe te passen.
        5. Student bezit de nodige sociale vaardigheden om in teamverband te werken aan een gemeenschapelijk project.
        6. Student is in staat om te reflecteren over de behaalde resultaten en verbeterdoelen te formuleren.
        7. De student is in staat om een vlot leesbaar technisch rapport op te stellen in correct Nederlands en dit te documenteren met blokschema's, tekeningen, foto's, enz ...
        8. De student leert enkele professionele vaardigheden zoals oa. presentatietechnieken & timemanagement toepassen in een leercontext die de beroepspraktijk evenaart.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je minstens 110 stpnt verworven hebben.

        Andere begincompetenties
          De competenties zoals aangeleerd in het vak 'professionele vaardigheden', zijnde:
        • Vergadertechnieken
        • Het zakelijk gebruik van internet en e-mailverkeer
        • Time management en zelforganisatie
        • Presenteertechnieken
        • Projectmatig werken
        • Bronnen en rapporteren
        • Multiculturele bewustwording

        LEERINHOUDEN
        • Alle leerstof uit de programmajaren 1EM, 2PRA en 3PRA.

        STUDIEMATERIAAL

        • Cursussen, departement WET - elektromechanica, 1EM-2PRA-3PRA.
        • Syllabi Multiprojecten & Projectweek
        • Gebruikershandleiding peerassessment
        • Overzichtsplanning MP'n & PW
        • Eigen notities tijdens de introductie workshop MP'n en Projectweek (bedrijfsvoorstelling)
        • Technische informatie die eventueel door het bedrijf Projectweek wordt vrijgegeven
        • Relevante vakliteratuur en websites, technische specificaties van diverse fabrikanten.
        • Productcatologi allerhande

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         5

        %
        practicum en oefeningen:

          30

        %

        vormen van groepsleren:

          32

        %
        Verdere toelichting:
        • Bij de start van de multiprojecten lopen infosessies waarbij de doelstellingen van de multiprojecten, het projectmatig werken, opstellen van mindmaps en MS-projects worden toegelicht.
        • De in- & uit-huis probleemtaken worden in teamverband uitgewerkt. Lectoren treden op als coaches, niet als lesgevers.
        • De coaches maken een groepsindeling die behouden blijft gedurende zowel MP-1 als MP-2 of de zogenaamde 'In-huis' projecten. Je teamgenoten zijn uitsluitend studenten uit je eigen studiegebied. De groepsgrootte is afhankelijk van het klasaantal.
        • Tijdens de workshop MP'n vlak voor de start v/h academiejaar worden alle praktische data besproken zoals looptijd per project - inleven PDB (ProjectDataBoek) - invullen en indienen 'Peerevaluaties', enz ...
        • Nadat MP-1 ingediend werd valt er een tussenweek waarin de labo's niet toegankelijk zijn. Gedurende die week worden de PDB'n gelezen en beoordeeld door de diverse coaches. Deze resultaten worden individueel met de studenten besproken zodat hieruit belangrijke leerdoelen getrokken kunnen worden met het oog op het volgende project.
        • Iedere groep krijgt per MP een 'projecteigenaar' toegewezen. Hij of zij volgt de groep vooral projectmatig op en kanaliseert alle vragen/problemen.
        • Voor MP-3 of de zogenaamde 'Projectweek', wordt er een nieuwe groepsindeling gebruikt die de diverse afstudeerrichtingen overschrijdt. Het is best mogelijk dat er internationale studenten ingedeeld worden in je groep. In dat geval zal de voertaal Engels zijn.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        mondelinge evaluatie50%
        opdrachten50%

        • (75 % van de punten) De 'in-huis' projecten worden op vier niveaus geëvalueerd. Deze zijn praktijkniveau, methodisch niveau, conceptueel niveau, en sociaal-ethisch niveau. De beoordeling gebeurt op basis van de project databoeken, de presentatie van één van de uitgewerkte projecten en de peerassessments.
        • (25% van de punten) Bij het 'uit-huis' project ligt de nadruk zowel op het proces als op de technische oplossing. De beoordeling gebeurt op basis van een evaluatie van de projectmethodiek, de groepsverdediging en peerassessment.
        • Het PDB en de PA worden tijdig en correct ingevuld ingeleverd conform de syllabus. De uiterste inlevermomenten staan in dezelfde syllabus, op het planningschema en worden daarenboven tijdens de introductieworkshop voor de start van de MP'n uitgelegd door de coaches. Hoe de PA correct ingevuld moeten worden kan iedere student terugvinden in de speciale handleiding die daarvoor ter beschikking wordt gesteld door de coaches. De volgende sancties worden toegepast bij inbreuken tegen deze afspraken:
          • 'TE LAAT'   ---> '0' op dat onderdeel
          • 'NIET CORRECT' ---> max 1/2 v/d punten op dat onderdeel
        • Score van peerassessment wordt omgezet naar een factor, die als vermenigvuldiger wordt gebruikt van het behaalde cijfer van het projectdataboek  bij de ‘in-huis’ projecten en  van de projectmethodiek en presentatie van het 'uit-huis' project (meer gedetailleerde informatie kan je vinden in de syllabus Multiprojecten en Industriële projectweek).
        • Het uitgewerkte project moet het resultaat zijn van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerking tussen twee of meerdere groepen voor een deel of het volledig project is niet toegelaten en wordt beschouwd als fraude.
        • MP wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.
        • Ieder PDB is een autentiek werk. Indien citaten of tekeningen of schema's, foto's, enz ... niet eigenhandig opgesteld en ontworpen zijn dan moeten ze correct met de vermelding van de bron opgenomen zijn. Is dat niet het geval of is er vermoeden van fraude of plagiaat dan kan de jury verwijzen naar het Onderwijs- en examenreglement inclusief de departementale aanvullingen, zie studiegids 2011-'12 § 4.6 fraude p.86.
        • Tijdens de presentaties kan iedere student inhoudelijk en procesmatig bevraagd worden over de totale inhoud van het betreffende PDB. Je verbergen achter het argument dat je niet persoonlijk dat onderdeel van het PDB hebt uitgewerkt is onaanvaardbaar en uitgesloten.


        tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        • Geen tweede examenmogelijkheid voorzien.
         
        Voltijds modelpakket 3 - Procesautomatisering - Stage
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Procesautomatisering
        Code:3111200017
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kernondersteunend,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 1-4
        Contacturen:3
        Aantal studiepunten:18
        Totaal studietijd:468
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Amedee Beylemans

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Tijdens je stage krijg je de kans om,  in een technisch multidisciplinaire arbeidsomgeving, je competenties (kennis, vaardigheden en attitudes) die je verworven hebt gedurende je opleiding, te borgen. Om dit te bereiken word je dagelijks betrokken bij de uitvoering van de technische werkzaamheden in het verlengde van je toekomstig beroep. Niet enkel kijken maar doen is de boodschap! 
        Tijdens de stageperiode besteed je eveneens extra aandacht aan veiligheid en aan de ontwikkeling van je sociale- en communicatievaardigheden. Het is niet uitgesloten dat daarbij ook deontologische probleemstellingen eigen aan technische beroepen aan bod komen. Gedurende deze periode rapporteer je op regelmatige basis aan zowel je stage- als je bedrijfsbegeleider.

        Alvorens je met de stage kunt starten breng je zelf de contractuele verplichtingen in orde inclusief het gezondheidstoezicht.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
        • EM102 de student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren / de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken
        • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
        • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken
        • EM105 de student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van…)
        • EM106 de student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken
        • EM107 de student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers… ontwikkelen en onderhouden
        • EM108 de student in in staat om vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie bepalen, uitvoeren en het resultaat terug koppelen naar het leerdoel
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 de student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM210 de student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen
        • EM211 de student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, een oplossing voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven
        • EM212 de student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. verhoging productiviteit door minder veilig werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden en een besluit nemen
        • EM213 de student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken
        • EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren. De student is daarbij in staat om risico's te herkennen en ze gepast in te schatten
        • EM215 de student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en te organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM316 de student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen
        • EM318 de student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren
        • EM320 de student is in staat om systemen te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen..
        • EM321 de student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen
        • EM324 de student is na het ontwerp van het automatiseringssysteem in staat om dit systeem te installeren, op te starten, te testen en af te stellen, rekening houdende met de noodzakelijke veiligheidsregels
        • EM326 de student kan elektrische ontwerpschema's tekenen en daarbij kabels, zekeringen, schakelapp., verlichting, enz ... berekenen en selecteren op basis van een PVE (plan van eisen).
        • EM332 de student is in staat om een eenvoudig produktie- en/of kringproces te automatiseren
        • EM333 de student kan technisch-functioneel een eenvoudig (productie-) proces/systeem analyseren
        • EM334 de student is in staat om een eenvoudig processysteem functioneel te analyseren, technisch uit te werken (incl. de software) met de bedoeling dat, na het testen en simuleren, het automatisatieproces in dienst genomen kan worden.
        • EM338 de student is in staat om op projectmatige wijze een besturings- en regelopdracht te benaderen; d.w.z. er een technisch ontwerpdossier van op te stellen en dit te presenteren om het al of niet realiseren ervan te verantwoorden.
        • EM339 de student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een ontwerp/programma.
        • EM341 de student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
        • EM342 de student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
        • EM343 de student is in staat om vanuit de kwaliteitsgedachte mensen aan te sturen naar uitvoerende technische taken die moeten verlopen volgens een geborgde instructie en/of procedure.
        • EM345 de student is in staat om plans en schema’s te lezen en te begrijpen.
        • EM355 de student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in de Engelse en de Franse of Duitse taal.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • Coördinatie en communicatie tussen de verschillende partijen
      • Leren rapporteren in een correcte technische taal 
      • Oplossingsgericht een probleem kunnen uitwerken met oog voor ethische- en deontologische principes op basis van aantoonbaar eigen werk
      • Sociale- en communicatieve vaardigheden opdoen 
      • Projectmatig en multidisciplinair werken

      • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je min. 110 studiepunten behaald hebben en moet je je ook inschrijven voor: Veiligheid en VCA; Multiprojecten PRA; Management

        Andere begincompetenties
        • Voldoen aan de inschrijfvereisten zoals vermeld in de studiegids.

        LEERINHOUDEN
         
      • Leerinhoud van de volledige opleiding elektromechanica en de specifieke leerinhoud van de gekozen afstudeerrichting.


      • STUDIEMATERIAAL
         
      • Stage- en eindwerksyllabus, departement WET - opleiding elektromechanica
      • Syllabus Multiprojecten & Industriële projectweek, departement WET - opleiding elektromechanica
      • Cursusmateriaal van de voorgaande academiejaren uit de opleiding Elektromechanica


      • WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         1

        %
        practicum en oefeningen:

          0

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:
        • Informatiesessie voor de start van de stageperiode, zie hiervoor de PAT-berichten.
        • Een mulmtidisciplinaire Stage-opdracht van 58 werkende dagen.
        • Minimum twee begeleidingsmomenten tussen student, bedrijfsbegeleider en stagebegeleider.
        • Op eigen initaitief kan op de terugkomdag een overlegmoment georganiseerd worden met stagebegeleider.
        • Evaluatiegesprek op het einde van de Stage.
        • Een attest voor gezondheidsbeoordeling afgeleverd door een arbeidsgeneesheer waaruit blijkt dat de stagiair voldoende geschikt bevonden is met betrekking tot de stage-opdracht. Zonder dit attest kan de stageperiode geen aanvang nemen.


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie100%

        • Evaluatie van de stagerapporten door de stagebegeleider (30%) (Evaluatietabel-Stagerapportage)
        • Alle rapporten en stageverslagen inclusief meest interessantste werk en de opdrachten rond sociale - & communicatievaardigheden en veiligheid dienen aantoonbaar eigen werk te zijn. Zie hiervoor de departementale aanvullingen bij het onderwijs- en examenreglement, punt 4.6 Fraude, in de studiegids 2011-'12.
        • Bedrijfsevaluatie door de bedrijfsbegeleider (70%) (Evaluatieraster-Stage)
        • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie en richtlijnen van uw stage.
        • Stage wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs- en examenreglement
        • Wie de verplichte stageperiode van 58 dagen niet doorlopen heeft kan niet slagen voor deze onderwijsactiviteit.
        • Familiale- en/of kennisbanden kunnen aanleiding geven tot de nietigverklaring van de stage- & eindwerkopdracht.

        tijd voor examinering
        uren

        0 

        Tweede examenperiode
        • Geen
         
        Voltijds modelpakket 3 - Procesautomatisering - Bachelor proef
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Procesautomatisering
        Code:3111200018
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kernondersteunend,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 1-4
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:15
        Totaal studietijd:390
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Amedee Beylemans


        beschrijving nog niet beschikbaar
        Voltijds modelpakket 3 - Procesautomatisering - Management
          
        O.O. heeft componenten:Ja
        O.O. bestaat uit componenten:Bedrijfsmanagement
        Statistiek
        Afstudeerrichting//Leertraject:Procesautomatisering
        Code:3111400036
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,kernondersteunend
        Niveau:uitdiepend,inleidend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 3,
        Contacturen:45
        Aantal studiepunten:4
        Totaal studietijd:104
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands
        Lector(en)Rudi Geubels
        Frank Bekx

         


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
        • EM105 de student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van…)
        • EM108 de student in in staat om vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie bepalen, uitvoeren en het resultaat terug koppelen naar het leerdoel
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM210 de student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen
        • EM211 de student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, een oplossing voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM339 de student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een ontwerp/programma.
        • EM342 de student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
        • EM343 de student is in staat om vanuit de kwaliteitsgedachte mensen aan te sturen naar uitvoerende technische taken die moeten verlopen volgens een geborgde instructie en/of procedure.
        • EM350 de student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        geen

        Andere begincompetenties
        • Voldoen aan de inschrijfvereisten zoal gesteld in de studiegids.

        WEGING

        ComponentenWeging
        Bedrijfsmanagement60%
        Statistiek40%

        • Om te slagen voor dit studieonderdeel moeten de studenten minimum 10/20 scoren. Dat eindcijfer komt 'gewogen' cumulatief tot stand op basis van de behaalde deelcijfers van de diverse studiedeelactiviteiten die dit studieonderdeel vormen.
        • Raadpleeg de studiegids v/h departement WET voor alle vragen oa. met betrekking tot: examenreglement, deliberatieregels, aanwezigheid bij onderwijsactiviteiten, fraude, inhaalexamens, studievoortgangsbewaking, inzagerecht examens, enz ...






         
        Voltijds modelpakket 3 - Procesautomatisering - Bedrijfsmanagement
          
        Component behoort tot: Management
        Afstudeerrichting//Leertraject:Procesautomatisering
        Code:3111400036
        Academiejaar:2011-2012
        Lector(en)Rudi Geubels
        Frank Bekx

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Om als hogergeschoold technieker deze snel evoluerende omgeving toch op zeer korte termijn te begrijpen, stelt de cursus zich tot doel uw inzicht in de bedrijf- en maatschappijstructuur te verruimen. Bedoeling is dat je dit met een kritisch oor doet en hierin je eigen mening, visie leert te vormen.

        Algemene doelstellingen :

        - Kennen (en begrijpen) van gangbare terminologie
        - Kennen en kunnen toepassen van een aantal operationele technieken
        - Inzicht verwerken in de werking van een bedrijf
        - Analytische vaardigheden aanscherpen


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
        • EM106 de student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken
        • EM107 de student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers… ontwikkelen en onderhouden
        • EM108 de student in in staat om vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie bepalen, uitvoeren en het resultaat terug koppelen naar het leerdoel
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 de student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM212 de student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. verhoging productiviteit door minder veilig werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden en een besluit nemen
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM343 de student is in staat om vanuit de kwaliteitsgedachte mensen aan te sturen naar uitvoerende technische taken die moeten verlopen volgens een geborgde instructie en/of procedure.
        • EM350 de student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student kan zich een helder beeld vormen van de werking van een bedrijf en krijgt een overzicht van alle bouwstenen voor een goede bedrijfsvoering 
        • De student bezint zich over zijn rol als professional (ethiek).

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        geen

        Andere begincompetenties
        • Voldoen aan de inschrijfvereisten zoals gesteld in de studiegids.

        LEERINHOUDEN
        • De student leert het verband tussen de verschillende onderdelen/afdelingen in een bedrijf (incl de relatie naar de omgeving).
        • De student krijgt een aanbod van belangrijke operationele optimalisatietechnieken en leert deze toe te passen.
        • De student leert een aantal management-methodes gebruikt binnen productie, logistiek en onderhoud.
        • De inzet van IT wordt verduidelijkt.
        • De student leert wat de impact is van ethiek op zijn loopbaan.
        • De student leert het verschil tussen financiële en operationele resultaten.

        STUDIEMATERIAAL
        • Cursus Bedrijfsmanagement (slides). 
        • Daarnaast zijn verwijzingen naar materiaal (artikels) op het internet toegevoegd, en documentatie aangebracht via Blackboard in de cursusmap, die kunnen nagelezen worden. 


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         40

        %
        practicum en oefeningen:

          0

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:
      • Hoorcollege, voorbeelden en oefeningen
      • LCD-projector en schrijfbord met stiften
      • Cursus enkel in power-point beschikbaar, notities moeten in de les gemaakt worden.
      • BlackBoard netwerkomgeving waarop de presentatie ter beschikking gesteld wordt en waaruit de student vrij kan kiezen welke en hoe de kopies te maken.

      • EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        Schriftelijke evaluatie100%

        • Open boek examen.
        • Schriftelijk

        tijd voor examinering
        uren

        2,5 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        Schriftelijke evaluatie100%

        • Open boek examen.
        • Schriftelijk
         
        Voltijds modelpakket 3 - Procesautomatisering - Statistiek
          
        Component behoort tot: Management
        Afstudeerrichting//Leertraject:Procesautomatisering
        Code:3111400036
        Academiejaar:2011-2012
        Lector(en)Rudi Geubels
        Frank Bekx

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Aan de hand van boeiend cijfermateriaal leer je goede tabellen en grafieken opstellen. Je komt te weten dat er verschillende soorten gemiddelden bestaan, ervaart wat nu juist 'spreiding' is en leert ook om na te gaan of er een verband is tussen 2 gegevens (b.v. de buitentemperatuur in juni en je examenresultaten). Je leert hoe je op een gefundeerde wijze uitspraken kunt doen over de'kwaliteit' van je producten, wanneer  je machine gaat uitvallen ... enz  Je leert op een praktische wijze het nut van statistiek.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
        • EM108 de student in in staat om vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie bepalen, uitvoeren en het resultaat terug koppelen naar het leerdoel
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM210 de student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen
        • EM211 de student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, een oplossing voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM342 de student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • Het praktisch gebruiken van wiskundige statistische modellen in de industrie

      • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        geen

        Andere begincompetenties
        • Voldoen aan de inschrijfvereisten zoals vermeld in de studiegids.

        LEERINHOUDEN
        • Inleiding in de statistiek (mediaan, modus, gemiddelde, regressie en correlatie).
        • Inleiding tot SPC, Gauss-model, Capability, betrouwbaarheidsinterval.
        • De normale verdeling, de Weibull verdeling en het werken met waarschijnlijkheidsformulieren.

        STUDIEMATERIAAL
        • Cursus Statistiek, R. Geubels, departement Wetenschap en Techniek
        • Aanbevolen: wetenschappelijk rekenmachine

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         40

        %
        practicum en oefeningen:

          0

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:
        • Hoorcolleges met ingebouwde oefeningen.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        Schriftelijke evaluatie100%

        • Schriftelijk examen met 100% toepassingsoefeningen.     

        tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        Schriftelijke evaluatie100%

        • Schriftelijk examen met 100% toepassingsoefeningen.
         
        Voltijds modelpakket 3 - Procesautomatisering - Veiligheid en VCA
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Procesautomatisering
        Code:3111400037
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 3
        Contacturen:27
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Frank Bekx

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        De Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FODWASO) oa. toeziend op ‘Welzijn op het Werk’ in de industrie, vereist, samen met elke bedrijfsleiding, van de hoger geschoolde technicus, dat hij/zij zijn/haar verantwoordelijkheid opneemt mbt de veilige bedrijfszekere werking van technische installaties, en een minimale uniforme manier van veilig werken in acht neemt in deze installaties.

        Doorloop je met vrucht deze VCA opleiding (Veiligheid Checklist Aannemers) voor leidinggevenden:
        • dan zal je veiligheidsinzicht tijdens werkvoorbereiding en –uitvoering, elk veiligheidsrisico beperken dat je zou betekenen voor je werkmakkers, voor je omgeving en het milieu,
        • dan begrijp jij in je functie aan welke veiligheidseisen installaties, diensten en contracten die jij ondersteunt, oa. qua automatisering moeten voldoen,
        • dan bekom je bij een minimumscore van 70% een VCA certificaat met een geldigheidsduur van 10 jaar op uw naam,
        • dan krijg je met dit certificaat in je 3e Bachelor opleidingsjaar tijdens je stage- en eindwerkperiode toegang tot de technische installaties van VCA gecertificeerde bedrijven, ook als je daar werkzaam bent via een externe firma (contractarbeid),
        • dan beantwoordt je met dit certificaat aan deze minimale vereiste om in VCA gecertificeerde bedrijven met andere werknemers onderling even veilig samen te werken.

          Deze VCA – Veiligheid opleiding is dus een onmisbare hoeksteen voor je job als technieker!

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 de student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficient denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren. De student is daarbij in staat om risico's te herkennen en ze gepast in te schatten
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          1. De student kan veilig werken.
            DEEL I:  De student opleiden in alle veiligheidsaspecten nodig voor veilige uitvoering van technische werkzaamheden.
            DEEL II: De student vertrouwd maken met dieperliggende verantwoordelijkheid qua veiligheid m.b.t. werkvoorbereiding, –uitvoering en te voeren veiligheidsbeleid.
          2. De student vertrouwd maken met risicoanalyse en risicobeheer als onderdeel van preventieplan.
          3. De student kan risicoanalyse of ‘risicoanalyse arbeidsmiddelen’ opmaken m.b.t. concrete machine of installatie.
          4. De student is op de hoogte van Europese Machinerichtlijn m.b.t.:
            a) Aanpassing oude machines, CE-certificering (2A, 2B en 2C) i.v.m. Europese Economische Ruimte (vrijhandelszone).
            b) Bestelprocedure nieuwe machines, apparaten, gereedschappen en installaties.
            Behalen VCA-certificaat 'operationeel leidinggevenden & contractors' (10 jaar geldig én op naam).

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je minstens 60 stpnt verworven hebben.

          Andere begincompetenties
          • Geen

          LEERINHOUDEN
          • DEEL I:
            • = 3 x 4 uren praktische lessen Provinciaal Veiligheidsinstituut Antwerpen. (verplichte deelname)
            • = Cursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ waarin volgende onderwerpen aan bod komen :
              • Veiligheidswetgeving en Europese richtlijnen veiligheid, gezondheid en milieu.
              • Risico, ongevallen, preventie en beschermingsmaatregelen.
              • Werkvergunningen.
              • Bedrijfsnoodplan.
              • Lawaai en omgeving.
              • Elektriciteit bij vaste, mobiele en tijdelijke installaties.
              • Stralingsgevaar.
              • Asbestgevaar.
              • Gevaarlijke producten.
              • Brandbeveiliging (explosiegevaar).
              • Ergonomie en luchtbehandeling in werkruimten.
              • Besloten ruimten.
              • Hijsen, tillen en dragen.
              • Struikelen, uitglijden en vallen.
              • Machines en gereedschappen.
              • Persoonlijke beschermingsmiddelen.
              • Werken in de hoogte.
          • DEEL II:
            • = 2 x 4 uren theoretische lessen campus te Boom, met als onderwerpen:
              • Arbeidsrisicoanalyse / risicobeoordeling arbeidsmiddelen.
              • VCA-implementatie.
              • Europese Machinerichtlijn / CE-certificering.
          • DEEL III:
            •  = Gedurende volledig lesblok zelfstudie met mogelijkheid tot vraagstelling aan vaklector.

          STUDIEMATERIAAL
          • Praktijkcursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors PVI’.
          • Cursus: ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ vaklector.
          • Interactief oefensoftwarepakket ‘VCA-Basisopleiding PVI’ in EMI-ruimte raadpleegbaar.
          • 'Codex voor Welzijn op het Werk’ is op pc's in EMI-ruimte raadpleegbaar.
          • Leervraaggesprekken in groepsverband.
          • LCD– en overheadprojectie.
          • Bordschema’s.

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           40

          %
          practicum en oefeningen:

            0

          %

          vormen van groepsleren:

            0

          %
          Verdere toelichting:
          • Praktische hoorcolleges in het Provinciaal Veiligheidsinstituut te Antwerpen (verplichte deelname).
          • Theoretische hoorcolleges op campus te Boom, waarbij in groepsverband besproken uitgewerkte oefeningen aan bod komen in leervraaggespreksvorm, zodat studenten een gezond redeneringsvermogen ontwikkelen met betrekking tot veiligheid en VCA-implementatie

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          Schriftelijke evaluatie100%

          • Deel 1 voor 70% van de punten = Multiple-choice VCA-examen PVI voor behalen van VCA-certificaat, mits betaling extra inschrijvingsgeld aan PVI (minimum quotatie van 70% vereist om het VCA-certificaat te behalen). Tijd voor examinering deel 1 = 2 x 60 minuten.
          • Deel 2 voor 30% van de punten = Schriftelijk examen m.b.t. onderwerpen risicoanalyse, VCA-implementatie en Europese Machinerichtlijn / CE-certificering. Tijd voor examinering deel 2 = 1x60 minuten.
          • Deelname aan de lessen VCA aan het veiligheidsinstituut is verplicht (zie onderwijs en examenreglement en  de departementale aanvulling op het onderwijs- en examenreglement i.v.m. afwezigheid).
          • VCA attestering kan enkel behaald worden tijdens het examen georganiseerd in de examenreeks en exclusief het inhaalexamen.

          tijd voor examinering
          uren

          3 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          Schriftelijke evaluatie100%

           

          • 100% punten: Schriftelijk examen gaat deels over de praktische PVI-opleiding en deels over de theoretische opleiding op campus Boom (Tijd voor examinering 2e zit = 2 x 60 minuten).
          • Behalen VCA-certificaat in tweede examenperiode is uitgesloten.