ECTS-database Plantijn Hogeschool
Chemie - Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie
  
cataloognrbenamingstudiepunten
4160300000Witte biotechnologie3
|__Fermentatietechnologie
|__Milieuchemie
4160300002Eenheidsoperaties7
4160300003Toegepaste industriële chemie3
|__Raffinage
|__Industriële organische chemie
|__Materialenleer
4160300004Meet- & regeltechnieken6
|__Procesautomatisatie
|__Meet- en regeltechniek
4160300005Geïntegreerd lab12
|__Geïntegreerd lab
|__POP 3
4160300006Kwaliteitszorg en projectmanagement3
|__Toegepaste statistiek
|__Projectbeheer
4160300007Stage en eindwerk PO23
4160300008Transportsystemen3
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Witte biotechnologie
  
O.O. heeft componenten:Ja
O.O. bestaat uit componenten:Fermentatietechnologie
Milieuchemie
Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
Code:4160300000
Academiejaar:2011-2012
Type:kernondersteunend,
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
Contacturen:36
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Mark Spanoghe
Anneleen Soetaert

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • CH230 benoemt de kern van het probleem
    • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
    • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
    Beroepsspecifieke competenties
    • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    alle info zie deelfiches.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: De levende cel, Microbiologie

    Andere begincompetenties
    alle info zie deelfiches.

    WEGING

    ComponentenWeging
    Fermentatietechnologie28%
    Milieuchemie72%



     
    Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Fermentatietechnologie
      
    Component behoort tot: Witte biotechnologie
    Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
    Code:4160300000
    Academiejaar:2011-2012
    Lector(en)Mark Spanoghe
    Anneleen Soetaert

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Bij fermentatieprocessen worden microörganismen zoals bacteriën, schimmels en gisten ingezet in de productie van bruikbare stoffen op industriële schaal. Ze kunnen vitaminen, biobrandstoffen, geurstoffen, geneesmiddelen en enzymen produceren.
    Deze microörganismen komen in de natuur wijdverspreid voor waar ze echter zelden optimale groei omstandigheden treffen. Tijdens de industriële fermentaties worden de optimale voorwaarden  (voedingsstoffen, pH, temperatuur,...) gecreëerd voor de groei van deze organismen en de vorming van nuttige producten. Bovendien kan via gentechnologische technieken het genetisch materiaal van deze microörganismen gewijzigd worden waardoor een heel gamma van nuttige metabolieten en enzymen geproduceerd kunnen worden.
    In deze cursus is het de bedoeling de kweekomstandigheden van industriële fermentaties te belichten alsook een aantal praktische voorbeelden.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

      Algemene beroepsgerichte competenties
      • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        1.    Situeert het begrip witte biotechnologie en haalt een aantal voorbeelden uit het dagelijkse leven aan.
        2.    Noemt soorten kweek-principes en type bioreactoren op.
        3.    Beschrijft de componenten van de industriële fermentatie media.
        4.    Heeft inzicht in de controle en sturing van fermentatieprocessen.
        5.    Legt enkele toepassingen van fermentatie met betrekking tot metabolic engineering en het onderliggende principe uit.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: De levende cel, Microbiologie

        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN
        1. Industriële of witte biotechnologie
        2. Industriële fermentatie
          a.     Upscaling: van erlenmeyer tot 500.000l reactor
          b.     Microbiële kweekprincipes: batch, fed batch, chemostat
          c.     Type bioreactoren
          d.     Controle en sturing van het fermentatieproces: (o.a. O2, CO2, pH, zuur, base, T, roersnelheid, schuimvorming, influent, effluent)
        3. Protocol van een aerobe E. coli batch fermentatie en een gistfermentatie
        4. Metabolic Engineering 
        5. Downstream Processing
        6. Bespreking aantal praktische voorbeelden
        7. Uitwerken presentatie i.v.m. een toepassing van een fermentatieproces op basis van een recent wetenschappelijk artikel.

        STUDIEMATERIAAL

        Cursus 'Fermentatietechnologie' - auteur: Anneleen Soetaert - Plantijn Hogeschool.


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         40

        %
        practicum en oefeningen:

          0

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        Integratief examen100%

        Toetsing INT7-5, tijdens de examenperiode

        • het examen is schriftelijk
        • op het examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

        Afwezigheden

        • Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
          Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
        • Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

        Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel

        • Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten 
        • Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
          • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen 
          • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten 
          • niet uitvoeren van individuele taken 
          •  niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

        tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        Integratief examen100%


        2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.
        De toets wordt hernomen, de punten van de verplichte activiteiten worden overgedragen.
         
        Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Milieuchemie
          
        Component behoort tot: Witte biotechnologie
        Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
        Code:4160300000
        Academiejaar:2011-2012
        Lector(en)Mark Spanoghe
        Anneleen Soetaert

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en hun samenhang met de industriële wereld. Tijdens de lessen wordt geprobeerd om de reeds bestaande kennis van de student te linken aan milieutopics. Een bijkomend topic is een korte inleiding in de radiochemie met focus op de milieu-impact en de detectietechnieken.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

          Algemene beroepsgerichte competenties
          • CH230 benoemt de kern van het probleem
          • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
          Beroepsspecifieke competenties
          • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • beseft dat het milieu een belangrijk biotoop is, dat optimaal bewaard moet blijven
          • (h)erkent dat milieu niet om lucht, water en bodem gaat, maar één geheel vormt. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
          • legt links met kennis uit andere vakgebieden en past deze toe in een milieucontext
          • onderscheidt de verschillende vormen van straling en kent hun toepassingsgebieden
          • begrijpt de fysische achtergrond van de verschillende technieken om radioactieve straling te detecteren

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: De levende cel, Microbiologie

          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN

          1.   Inleiding: belang van milieuzorg
          2.   Water 
                   a.    Belasting van het oppervlaktewater door afvalwater 
                   b.    Belangrijke parameters voor de waterkwaliteit 
                                  -Biochemisch zuurstofverbruik 
                                  -Chemisch zuurstofverbruik 
                                  -Totale organische koolstof 
                                  -Zuurtegraad 
                                  -Droogrest 
                                  -Nutriënten 
                   c.    Zelfreinigend vermogen van oppervlaktewater 
                   d.    Eutrofiëring 
                   e.    Zuivering in een rioolwaterzuiveringinstallatie 
                                  -Mechanisch fysische zuivering 
                                  -Biologische zuivering 
                                  -Slibverwerking 
                   f.     Industrieel afvalwater    
          3.    Lucht 
                   a.    Luchtkwaliteit 
                   b.    Bronnen van verontreiniging 
                   c.    T-profielen 
                   d.    Gasvormige luchtverontreiniging 
                   e.    Broeikaseffect 
                   f.     Zure regen 
                   g.    Gat in de ozonlaag 
                   h.    Fotochemische mist 
                   i.      Zwevend stof
          4.    Bodem 
                   a.    Samenstelling 
                   b.    Verontreiniging 
                               -Bronnen 
                               -Stoffen 
                   c.    Zware Metalen 
                   d.    Pesticiden
          5.    Relatie milieu en industrie
          6.   Inleiding tot de radiochemie


          STUDIEMATERIAAL

          1.  cursus milieuchemie (op e-campus) – auteur: Caroline Meyers – Plantijn Hogeschool 2011
          2.  cursus radiochemie (op e-campus) – auteur: Hubert Nachtegaele - Plantijn Hogeschool 2011
          3.  bezoek afvalverwerking Isvag (Wilrijk)


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           40

          %
          practicum en oefeningen:

            0

          %

          vormen van groepsleren:

            0

          %
          Verdere toelichting:

          Verplichte aanwezigheid voor de mogelijke seminaries met gastsprekers en voor het bezoek aan Isvag. 

           


          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          Integratief examen100%

          • Schriftelijke integratieve toetsing INT7-5, tijdens de examenweek 
          • Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.

          Afwezigheden

          • Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
            Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
          • Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

          Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel

          • Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten 
          • Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
            • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen 
            • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten 
            • niet uitvoeren van individuele taken 
            •  niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

          tijd voor examinering
          uren

          4 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          Integratief examen100%

          • Schriftelijke integratieve toetsing INT7-5, tijdens de examenweek 
          • Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.
          • Het cijfer van de integratieve toetsing INT7-5, wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
            • het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
              • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
              • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
              • niet uitvoeren van individuele taken
              • niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
                 
           
          Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Eenheidsoperaties
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
          Code:4160300002
          Academiejaar:2011-2012
          Type:kern,
          Niveau:gespecialiseerd
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
          Contacturen:46
          Aantal studiepunten:7
          Totaal studietijd:182
          Examencontract:mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:Nederlands,
          Lector(en)Mark Spanoghe

           

          KORTE OMSCHRIJVING
          "Eenheidsoperaties" is een uitdieping van het opleidingsonderdeel "industriële scheidingstechnieken" en de facetten "fasenleer" en "warmteoverdracht" uit het tweede jaar. Er wordt enerzijds dieper ingegaan op al gekende technieken. Anderzijds komen er voor de student een aantal nieuwe, industrieel veel gebruikte scheidingstechnieken aan bod. De leerstof wordt uitsluitend aangeboden onder de vorm van een zelfstudiepakket, ondersteund met gezamenlijke oefeningensessies en monitoraat. Het verwerven van de beoogde competenties wordt permanent geëvalueerd op basis van tussentijdse toetsen. Deze manier van werken stimuleert de student om zelf het heft in handen te nemen. Zelfstandigheid en initiatief zijn voor de toekomstige "procesoperator" belangrijke vaardigheden. Het feit dat hij gestimuleerd wordt om zelf op zoek te gaan naar informatie en kennis zal hem helpen beter te functioneren in een bedrijfstak waar "levenslang leren" een must is.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
          • CH107 behoudt het overzicht in crisissituaties
          • CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • CH230 benoemt de kern van het probleem
          • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
          • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
          • CH243 houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
          Beroepsspecifieke competenties

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            • stelt een ternair fasendiagram op 
            • leest een ternair fasendiagram af
            • kent de waarde en achtergrond van stoom als energiedrager en berekent warmtewisselaars
            • bezit en gebruikt de fysico-chemiekennis nodig voor destillatie, extractie en drogen.
            • beschrijft de functie van alle onderdelen van de besproken apparaten.
            • heeft de theoretische kennis om deze apparaten te automatiseren.
            • berekent een destillatiekolom berekenen en evalueert storingen correct aan de hand van de  McCabe-Thiele methode.
            • gebruikt een temperatuur-vochtigheidsdiagram gebruiken (drogen).

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
            Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Industriële scheidingstechniek, Materialenleer, Fysicochemie

            Andere begincompetenties

            LEERINHOUDEN

            uitbreidingen leerstof  “Industriële Scheidingstechnieken”, "Fasenleer"" en "Warmteoverdracht" uit 2CH
            • werken met ternaire fasediagrammen
            • vloeistof-vast extractie: enkelvoudige, dwarsstroom- en tegenstroomextractie
            • vloeistof-vloeistof extractie: enkelvoudige, dwarsstroom- en tegenstroomextr actie
            • destillatie
            • drogen in de procesindustrie
            • studie van de chemische en fysische absorptie en absorptieapparatuur
            • filtratie en bezinken

            STUDIEMATERIAAL
            • zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota’s)
            • zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
            • documentatie van fabrikanten
            • afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
            • boeken (Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat
            • Procestechnische berekeningen door Torreman in bib Kronenburgstraat

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm    
            hoor- en werkcolleges:

             21

            %
            practicum en oefeningen:

              0

            %

            vormen van groepsleren:

              0

            %
            Verdere toelichting:
            • zelfstudiesysteem gecombineerd met geleide oefeningen, monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de student
            • beperkte hoorcolleges (voornamelijk uitgewerkte vraagstukken en toelichting van specifieke probleemsituaties)
            • formatieve toetsen (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij behalen van ten minste 60% van de maximum score)
            • documentatie van fabrikanten en wandkaarten

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            Integratief examen100%

            • schriftelijk formatieve toetsing (voornamelijk vraagstukken op einde van een zelfstudiedeel) 
                             - "drogen" (15%)
                             - "extractie" (25%)
                             - "destillatie" (30%)
                             - "filtratie en bezinken" (15%)
                             - "absorptie" (15%)
               
            • eindexamen (schriftelijk en eventueel mondeling) toegespitst op praktische toepassing van de leerstof  (leerstof van formatieve toetsen en presentatie met score van minder dan 12/20)

            tijd voor examinering
            uren

            4 

            Tweede examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            Integratief examen100%

            • schriftelijk eindexamen (voornamelijk vraagstukken) kan hernomen worden
             
            Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Toegepaste industriële chemie
              
            O.O. heeft componenten:Ja
            O.O. bestaat uit componenten:Raffinage
            Industriële organische chemie
            Materialenleer
            Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
            Code:4160300003
            Academiejaar:2011-2012
            Type:kernondersteunend,
            Niveau:gespecialiseerd
            Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
            Contacturen:20
            Aantal studiepunten:3
            Totaal studietijd:78
            Examencontract:mogelijk
            Deliberatie:mogelijk
            Vrijstelling:mogelijk
            Onderwijstaal:Nederlands,
            Lector(en)Ingrid Van den Bossche
            Mark Spanoghe
            Inge Gutschoven

             


            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
            • CH128 geeft een eigen mening zonder te kwetsen
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • CH230 benoemt de kern van het probleem
            • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
            • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
            • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
            Beroepsspecifieke competenties

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              zie deelfiches

              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
              Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Fysicochemie, Materialenleer

              Andere begincompetenties
              zie deelfiches

              WEGING

              ComponentenWeging
              Raffinage40%
              Industriële organische chemie20%
              Materialenleer40%



               
              Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Raffinage
                
              Component behoort tot: Toegepaste industriële chemie
              Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
              Code:4160300003
              Academiejaar:2011-2012
              Lector(en)Ingrid Van den Bossche
              Mark Spanoghe
              Inge Gutschoven

               

              KORTE OMSCHRIJVING
              Omdat de afgestudeerde “procesoperator” een grote kans heeft dat hij tewerkgesteld wordt in de petrochemische nijverheid, is het logisch dat, in de cursus “Raffinage”, een ruim overzicht wordt gegeven van de werking en processen van een raffinaderij. Hiernaast worden enkele belangrijke topics uit de industriële context bekeken (bvb industrieel gebruik van stoom, ....)

              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
              • CH128 geeft een eigen mening zonder te kwetsen
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
              • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
              Beroepsspecifieke competenties

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                1. heeft een algemeen beeld van het geheel van de processen in een raffinaderij
                2. benoemt en beschrijft de voornaamste processen die in een raffinaderij gebruikt worden om de eigenschappen van de producten af te stemmen op de vraag
                3. kent het productieproces en het gebruik van stoom als energiedrager in een raffinaderij
                4. beschrijft verschillende krakingsprocessen en weet waarom ze als dusdanig uitgevoerd worden
                5. heeft een idee van het belang, de samenhag en het gebruik van stoom als energiedrager in de industrie.

                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Fysicochemie, Materialenleer

                Andere begincompetenties

                LEERINHOUDEN

                Er wordt een overzicht gegeven van het geheel van de processen in een raffinaderij. Hierbij wordt er gekeken hoe de afzonderlijke processen in het geheel gelinkt zijn. Hiernaast wordt een beeld geschetst van het gebruik en samenhang van stoom als energiedrager.

                STUDIEMATERIAAL
                • Cursus “Raffinage” – auteur: Mark Spanoghe – Plantijn Hogeschool 2011
                • PowerPoint presentaties
                • eigen nota's

                WERKVORMEN
                Soort werkvorm    
                hoor- en werkcolleges:

                 22

                %
                practicum en oefeningen:

                  0

                %

                vormen van groepsleren:

                  0

                %
                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                Integratief examen100%

                toetsing INT7-4 “Toegepaste industriële chemie” met zowel kennis-, inzicht-, als toepassingsvragen

                Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel

                • Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten 
                • Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                  • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen 
                  • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten 
                  • niet uitvoeren van individuele taken 
                  •  niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                tijd voor examinering
                uren

                4 

                Tweede examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                Integratief examen100%

                idem

                 
                Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Industriële organische chemie
                  
                Component behoort tot: Toegepaste industriële chemie
                Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
                Code:4160300003
                Academiejaar:2011-2012
                Lector(en)Ingrid Van den Bossche
                Mark Spanoghe
                Inge Gutschoven

                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                Vermits het overgrote deel van de zogenaamde ‘procesoperators’ later tewerkgesteld zal worden in de chemische industrie gelegen in de haven van Antwerpen, en dan voornamelijk de petro-chemische industrie. Is een grondige kennis van de raffinageprocessen en de bijbehorende reacties een meerwaarde voor elke afstuderende procesoperator.

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • CH230 benoemt de kern van het probleem
                  • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                  • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
                  Beroepsspecifieke competenties

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN


                    1.      Verklaart het ontstaan van de belangrijkste organische moleculen tijdens het kraakproces via een 
                              reactie 
                    2.      Plaatst belangrijkste toepassingen van de kraakproducten in de industrie
                    3.      Schrijft de mechanismen van de belangrijkste toepassingen van het kraakproces uit
                    4.      Bespreekt het mechanisme van de volgende reacties: alkylerings-, isomerisatie- ,omleggings-
                             , hydrogenatie- en dehydrogenatiereacties, evenals aromatische reacties
                    5.      Bespreekt de invloed van warmte, druk of een katalysator op het kraakproces bespreken.


                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Fysicochemie, Materialenleer

                    Andere begincompetenties

                    LEERINHOUDEN

                    1.      Het petrochemische kraakproces en de daaraan gekopppelde organische reacties zoals: 
                                a.       het splitsen van lange ketens onder invloed van warmte, druk of een katalysator 
                                b.       alkyleringen, omleggingsreacties en isomerisatiereacties 
                                c.       hydrogenaties, dehydrogenaties 
                                d.       specifieke aromatische reacties
                    2.      De belangrijkste toepassingen van de producten bekomen uit het kraakproces en de bijbehorende 
                             organische reacties 
                    3.      Naamgeving, zowel IUPAC als triviaal, van de organische moleculen  gekoppeld aan het 
                             kraakproces en gebruikt in het industrieel proces

                    STUDIEMATERIAAL

                    1.    Cursus “Toegepaste industriële chemie“ – auteur: I. Gutschoven  – Plantijn Hogeschool 2.    PowerPointpresentaties via e-campus

                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm    
                    hoor- en werkcolleges:

                     22

                    %
                    practicum en oefeningen:

                      0

                    %

                    vormen van groepsleren:

                      0

                    %
                    Verdere toelichting:

                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode
                    CategorieWeging van categorieën
                    Integratief examen100%

                    • Schriftelijke toetsing in INT7-4 “Toegepaste industriële chemie” met kennis- , inzicht en  toepassingsvragen, zowel stellingvragen,  meerkeuzevragen als open vragen
                    • Multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek

                    Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel

                    • Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten 
                    • Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                      • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen 
                      • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten 
                      • niet uitvoeren van individuele taken 
                      •  niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                    tijd voor examinering
                    uren

                    1 

                    Tweede examenperiode
                    CategorieWeging van categorieën
                    Integratief examen100%

                    idem

                     
                    Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Materialenleer
                      
                    Component behoort tot: Toegepaste industriële chemie
                    Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
                    Code:4160300003
                    Academiejaar:2011-2012
                    Lector(en)Ingrid Van den Bossche
                    Mark Spanoghe
                    Inge Gutschoven

                     

                    KORTE OMSCHRIJVING

                    De opgedane kennis over corrosie wordt verder uitgebreid. Tevens worden de eigenschappen en de toepassingen van de meest gebruikte ferro- en non-ferrometalen uit de chemische en petrochemische industrie besproken.

                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                    • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
                    Algemene beroepsgerichte competenties
                      Beroepsspecifieke competenties

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                        1. dedecteert plaatsen waar er corrosieproblemen kunnen optreden
                        2. begrijpt maatregelingen om corrosieproblemen te vermijden
                        3. doet zelf voorstellen om corrosieproblemen te vermijden
                        4. beantwoordt vragen over de uitgedeelde brochures ‘beschermen door deklagen’
                        5. haalt uit het Fe-C-diagram, de optredende staalstructuren bij de verschillende temperaturen en %C, en hun gevolgen op de eigenschappen
                        6. interpreteert de meest gebruikte staalcodes (DIN, EURONORM, SAE, ASTM, AISI)
                        7. verklaart de verschillende delen van ‘Baeten’s chart’
                        8. verklaart de plaatsing van de verschillende nikkellegeringen op het diagram
                        9. gebruikt het Bishop-Stern diagram gebruik
                        10. weet hoe compounding, menging en mengselcontrole gebeurt bij rubbers

                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Fysicochemie, Materialenleer

                        Andere begincompetenties

                        LEERINHOUDEN
                        1. Bespreking van de verschillende corrosievormen
                          algemene,galvanische, interkristallijne, selectieve, put-, spleet-, erosie-, spanningscorrosie
                          a.      verschijnsel
                          b.      mechanismen
                          c.      industriële voorbeelden
                          d.      hoe ieder specifiek vermijden 
                        2. Ferro-metalen :
                          het Fe-C diagram, gelegeerd staal, invloed van de legeringselementen op de structuur en op het Fe-C diagram , naamgeving van staalsoorten, roestvaste , warmvaste en hittebestendige staalsoorten·
                        3. Het gebruik van non ferro-metalen in de chemische en petrochemische industrie 
                        4. Compounding, menging en mengselcontrole bij rubbers 

                        STUDIEMATERIAAL


                        1.       cursus “Materialenleer- 3PO“ – auteur: Ingrid Van den Bossche  – Plantijn Hogeschool
                        2.       powerpoints en allerhande weblinks ter beschikking via edumap op e-campus 
                        3.       brochures  o.a.“Beschermen van metalen door deklagen" van SBC
                        4.       Handboek constructiematerialen, corrosie & corrosiebescherming; hoofdred. prof. dr. ir. W. Bogaerts; ISBN B 90 5062 031 0, 2000


                        WERKVORMEN
                        Soort werkvorm    
                        hoor- en werkcolleges:

                         22

                        %
                        practicum en oefeningen:

                          0

                        %

                        vormen van groepsleren:

                          0

                        %
                        Verdere toelichting:
                        • Hoor- en werkcolleges
                          Daar waar mogelijk verwerkt de student zelf de leerstof via opdrachten

                        EVALUATIE

                        Eerste examenperiode
                        CategorieWeging van categorieën
                        Integratief examen100%



                        toetsing :INT7-4 met zowel kennis-, inzicht-, als toepassingsvragen
                        Het cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten.
                        Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria
                           - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                           - afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
                           - niet uitvoeren van individuele taken
                           - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
                         


                        tijd voor examinering
                        uren

                        1.5 

                        Tweede examenperiode
                        CategorieWeging van categorieën
                        Integratief examen100%

                        • 2de examenperiode idem als eerste
                         
                        Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Meet- & regeltechnieken
                          
                        O.O. heeft componenten:Ja
                        O.O. bestaat uit componenten:Procesautomatisatie
                        Meet- en regeltechniek
                        Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
                        Code:4160300004
                        Academiejaar:2011-2012
                        Type:kernondersteunend,
                        Niveau:uitdiepend
                        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
                        Contacturen:62
                        Aantal studiepunten:6
                        Totaal studietijd:156
                        Examencontract:mogelijk
                        Deliberatie:mogelijk
                        Vrijstelling:mogelijk
                        Onderwijstaal:Nederlands,
                        Lector(en)Jos Van Dyck

                         


                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                        • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
                        Algemene beroepsgerichte competenties
                        • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
                        • CH242 brengt structuur in ideeën
                        Beroepsspecifieke competenties

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                          alle info zie deelfiches

                          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                          geen

                          Andere begincompetenties
                          alle info zie deelfiches

                          WEGING


                           
                          Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Procesautomatisatie
                            
                          Component behoort tot: Meet- & regeltechnieken
                          Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
                          Code:4160300004
                          Academiejaar:2011-2012
                          Lector(en)Jos Van Dyck

                           

                          KORTE OMSCHRIJVING
                          In grote productiebedrijven worden steeds meer analyses online uitgevoerd. In “Procesautomatisatie” wordt aandacht besteed aan het transport van vloeistoffen en gassen. De student moet processchema’s kunnen lezen en redeneren over de structuur. Via het inzicht in de werking van de meetsystemen is de student in staat de storingen van de metingen in het proces te lokaliseren. Met deze inzichten zijn analisten ook in staat om vlot met procesoperators te communiceren over de productieproblemen.

                          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                          Algemene competenties

                          • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
                          Algemene beroepsgerichte competenties
                          • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
                          • CH242 brengt structuur in ideeën
                          Beroepsspecifieke competenties

                            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                            • Werking van een centrifugaalpomp en haar pompkarakteristiek begrijpen
                            • Een regelkring uit zijn bouwstenen kunnen samenstellen
                            • Werking van een regelkring begrijpen met de functie van elk onderdeel
                            • Opbouw werking van een regelventiel begrijpen
                            • Werkingsprincipe van enkele veel gebruikte sensoren in de procesindustrie
                            • De regeling van enkele basisprocessen ( debiet, niveau,temperatuur, druk en pH ) kunnen uitleggen  en de automatisatie van enkele eenheidsoperaties ( destillatie) verantwoorden.
                            • Enkele complexere regelkringen als cascade, verhouding en split range begrijpen

                            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                            Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                            geen

                            Andere begincompetenties

                            LEERINHOUDEN
                            • Transport van vloeistoffen
                              -         weerstand van leidingen
                              -         verdringerpompen
                              -         centrifugaalpompen
                              -         pompkaraktersitiek
                            • De meet-en regelkring
                            • Gedrag van een proces (Procesparameters)
                            • Tweestandenregeling en PID regelactie
                            • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
                              actuatoren.
                            • Het geautomatiseerde proces.

                            STUDIEMATERIAAL
                            cursusnota's
                            WERKVORMEN
                            Soort werkvorm    
                            hoor- en werkcolleges:

                             35

                            %
                            practicum en oefeningen:

                              0

                            %

                            vormen van groepsleren:

                              0

                            %
                            Verdere toelichting:
                            Hoorcollege met powerpoint en computersimulatie.

                            EVALUATIE

                            Eerste examenperiode

                            de evaluatie bestaat uit 2 delen

                            • schriftelijke toetsen tijdens de lesweken
                              • 15% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel voor "procesautomatisatie"
                              • 15% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel voor "meet- en regeltechnieken"
                            • mondeling examen tijdens de lesweken (70% van het de totaalscore van het opleidingsonderdeel)

                            het mondeling examen beslaat alle leerstof van het gehele opleidingsonderdeel


                            tijd voor examinering
                            uren

                            3 

                            Tweede examenperiode
                            schriftelijke integratieve toets INT7-3
                             
                            Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Meet- en regeltechniek
                              
                            Component behoort tot: Meet- & regeltechnieken
                            Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
                            Code:4160300004
                            Academiejaar:2011-2012
                            Lector(en)Jos Van Dyck

                             

                            KORTE OMSCHRIJVING

                            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                            Algemene competenties

                            • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
                            Algemene beroepsgerichte competenties
                            • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
                            • CH242 brengt structuur in ideeën
                            Beroepsspecifieke competenties

                              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                              De student kan bij storingen in een productiebedrijf een diagnose stellen. Hiertoe is inzicht vereist in volgende topics: 

                              • Transport van vloeistoffen
                                - weerstand van leidingen
                                - verdringerpompen
                                - centrifugaalpompen
                                - pompkaraktersitiek
                              • De meet-en regelkring
                              • Gedrag van een proces (Procesparameters)
                              • Tweestandenregeling en PID regelactie
                              • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren
                              • Het geautomatiseerde proces.
                              • Diagnosetraining
                                - niveau
                                - verwarming
                                - bedrijf
                              • Gekoppelde regelkringen
                                - Cascade
                                - Verhoudingsregelingen
                                - Splitrange
                              • De student heeft oog voor veiligheid en kan online analyses en staalnamen uitvoeren in het bedrijf

                              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                              geen

                              Andere begincompetenties
                              Voorkennis van fysica en fysiochemie.
                              LEERINHOUDEN
                              • Transport van vloeistoffen
                                - weerstand van leidingen
                                - verdringerpompen
                                - centrifugaalpompen
                                - pompkaraktersitiek
                              • De meet-en regelkring
                              • Gedrag van een proces (Procesparameters)
                              • Tweestandenregeling en PID regelactie
                              • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren
                              • Het geautomatiseerde proces.
                              • Diagnosetraining
                                - niveau
                                - verwarming
                                - bedrijf
                              • Gekoppelde regelkringen
                                - Cascade
                                - Verhoudingsregelingen
                                - Splitrange
                              • Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf

                              STUDIEMATERIAAL
                              • labo opstellingen
                              • powerpoint files
                              • documentatie van fabrikanten
                              • demomateriaal

                              WERKVORMEN
                              Soort werkvorm    
                              hoor- en werkcolleges:

                               36

                              %
                              practicum en oefeningen:

                                0

                              %

                              vormen van groepsleren:

                                0

                              %
                              Verdere toelichting:
                              Cursustekst en eigen nota's.

                              EVALUATIE

                              Eerste examenperiode

                              de evaluatie bestaat uit 2 delen

                              • schriftelijke toetsen tijdens de lesweken
                                • 15% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel voor "procesautomatisatie"
                                • 15% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel voor "meet- en regeltechnieken"
                              • mondeling examen tijdens de lesweken (70% van het de totaalscore van het opleidingsonderdeel)

                              het mondeling examen beslaat alle leerstof van het gehele opleidingsonderdeel


                              tijd voor examinering
                              uren

                              2 

                              Tweede examenperiode

                              een schriftelijke integratieve test INT7-3

                               
                              Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Geïntegreerd lab
                                
                              O.O. heeft componenten:Ja
                              O.O. bestaat uit componenten:Geïntegreerd lab
                              POP 3
                              Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
                              Code:4160300005
                              Academiejaar:2011-2012
                              Type:kern,
                              Niveau:gespecialiseerd
                              Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
                              Contacturen:148
                              Aantal studiepunten:12
                              Totaal studietijd:312
                              Examencontract:niet mogelijk
                              Deliberatie:mogelijk
                              Vrijstelling:mogelijk
                              Onderwijstaal:Nederlands,
                              Lector(en)Mark Spanoghe
                              Jos Van Dyck

                               


                              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                              Algemene competenties

                              • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
                              • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                              • CH107 behoudt het overzicht in crisissituaties
                              • CH108 blijft kalm en helder bij complexe en ingewikkelde situaties
                              • CH109 blijft planmatig werken onder stress
                              • CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
                              • CH114 handelt volgens de geldende ethische normen
                              • CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
                              • CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
                              • CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
                              • CH123 neemt taken tot zich die heel de groep tot nut zijn
                              Algemene beroepsgerichte competenties
                              • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                              • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                              • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                              • CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
                              • CH246 vangt onverwachte wendingen op
                              • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                              • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                              • CH254 mondeling: brengt collega's correct en volledig op de hoogte van de huidige stand van zaken
                              • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                              • CH262 heeft oog voor kosten & financiële implicaties van zijn handelen
                              Beroepsspecifieke competenties
                              • CH371 functioneert in een operatorteam
                              • CH372 bedient automatisch gestuurde apparatuur
                              • CH373 bewaakt installaties en voert er interventies op uit
                              • CH374 bestuurt en volgt processen op vanuit de PC
                              • CH375 functioneert onder het geldende veiligheidssysteem
                              • CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
                              • CH377 bevordert teamgeest en samenwerkingsbereidheid
                              • CH378 spreekt medewerkers aan op hun functioneren en hun verantwoordelijkheden
                              • CH379 neemt beslissingen
                              • CH380 bewaakt de voortgang van processen
                              • CH381 stelt prioriteiten bij complexe beslissingen

                              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                              alle info zie deelfiches

                              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                              Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: Eenheidsoperaties, Meet- & regeltechnieken, Transportsystemen

                              Andere begincompetenties

                              WEGING

                              ComponentenWeging
                              Geïntegreerd lab95%
                              POP 35%



                               
                              Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Geïntegreerd lab
                                
                              Component behoort tot: Geïntegreerd lab
                              Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
                              Code:4160300005
                              Academiejaar:2011-2012
                              Lector(en)Mark Spanoghe
                              Jos Van Dyck

                               

                              KORTE OMSCHRIJVING

                              De Plantijn Hogeschool heeft geïnvesteerd in een bijzonder goed uitgerust "geïntegreerd lab procestechnieken". In dit lab kunnen de studenten de theoretische kennis uit de opleidingsonderdelen "Eenheidsoperaties", "transportsystemen" en "Meet & regeltechnieken" direct omzetten in praktische vaardigheden.

                              In dit lab zijn industrieel veel gebruikte fysische scheidingsapparatuur zo getrouw mogelijk op semi-industriële schaal nagebouwd. Het bedienen van deze apparaten vereist immers ongeveer dezelfde competenties en achtergrondkennis als werkelijke industriële uitrusting. Ook wordt de regelapparatuur uitgebreid bekeken, zodat procesautomatisering grondiger kan worden bestudeerd.
                              Het geïntegreerd lab confronteert de student rechtstreeks met zijn later werkterrein nl. ’de chemische fabriek’. Een aantal bedrijven, zorgvuldig geselecteerd uit de verschillende takken van de chemische industrie, worden bezocht. Op deze manier krijgt de student van de bedrijfsingenieurs zelf de uiteenzetting over het productieproces. De gegevens, verzameld tijdens deze bezoeken, vormen een deel van de leerstofinhoud. Zo krijgt de student een realistische kijk op de hedendaagse chemische industrie, kan hij de bruikbaarheid van zijn op school verworven kennis evalueren. De gelegde contacten vergemakkelijken de keuze van een beroepsplaats.

                              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                              Algemene competenties

                              • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
                              • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                              • CH107 behoudt het overzicht in crisissituaties
                              • CH108 blijft kalm en helder bij complexe en ingewikkelde situaties
                              • CH109 blijft planmatig werken onder stress
                              • CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
                              • CH114 handelt volgens de geldende ethische normen
                              • CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
                              • CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
                              • CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
                              • CH123 neemt taken tot zich die heel de groep tot nut zijn
                              Algemene beroepsgerichte competenties
                              • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                              • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                              • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                              • CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
                              • CH246 vangt onverwachte wendingen op
                              • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                              • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                              • CH254 mondeling: brengt collega's correct en volledig op de hoogte van de huidige stand van zaken
                              • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                              • CH262 heeft oog voor kosten & financiële implicaties van zijn handelen
                              Beroepsspecifieke competenties
                              • CH371 functioneert in een operatorteam
                              • CH372 bedient automatisch gestuurde apparatuur
                              • CH373 bewaakt installaties en voert er interventies op uit
                              • CH374 bestuurt en volgt processen op vanuit de PC
                              • CH375 functioneert onder het geldende veiligheidssysteem
                              • CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
                              • CH377 bevordert teamgeest en samenwerkingsbereidheid
                              • CH378 spreekt medewerkers aan op hun functioneren en hun verantwoordelijkheden
                              • CH379 neemt beslissingen
                              • CH380 bewaakt de voortgang van processen
                              • CH381 stelt prioriteiten bij complexe beslissingen

                              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                              labsessies:

                              • laboratoriumoefeningen eenheidsoperaties:
                                • stelt een fasendiagram (vloeistof-damp evenwicht) experimenteel op
                                • bedient een batch- en continudestillatiekolom (opstarten en stilleggen, storingen kunnen lokaliseren en oplossen)
                                • herkent op praktisch wijze de verschillende parameters die een invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een destillatie
                                • neemt stalen en stelt uit de analyse ervan een massabalans kunnen op van een destillatie
                                • bedient een extractiekolom en mixer-settler extractiebatterij (opstarten en stilleggen )
                                • herkent op praktisch wijze de verschillende parameters die een  invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een extractie
                                • bedient een absorptiekolom (opstarten en stilleggen)
                                • verwerkt meetgegevens met een rekenblad (Excel) en met een tekstverwerker (Word) en stelt een rapport op
                                • voert procestechnische berekeningen uit
                                • bezit kennis hebben van enkele typische productieprocessen uit de (petro-) chemie in de regio Antwerpen
                                • herkent de eenheidsbewerkingen in deze processen
                                • heeft naast inzicht in chemische, fysische en technologische aspecten ook oog voor de economische en personeelsproblemen
                              • stelt bij storingen in een productiebedrijf een diagnose op. Hiertoe is inzicht vereist in volgende topics:
                              •  Transport van vloeistoffen
                                • weerstand van leidingen
                                • verdringerpompen
                                • centrifugaalpompen
                                • pompkaraktersitiek
                              • De meet-en regelkring
                              • Gedrag van een proces (Procesparameters)
                              • Tweestandenregeling en PID regelactie
                              • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
                              • actuatoren
                              • Het geautomatiseerde proces.
                              •  Diagnosetraining
                                • niveau
                                • verwarming
                                • bedrijf
                              • Gekoppelde regelkringen
                                • Cascade
                                • Verhoudingsregelingen
                                • Splitrange
                              • De student heeft oog voor veiligheid en kan online analyses en staalnamen uitvoeren in het bedrijf

                              Internationale projectweek:

                              • tijdens de projectweek krijgen de studenten concrete praktische problemen voorgeschoteld, die door industriële partners vanuit hun eigen beroepscontext worden aangeleverd. Van de studenten wordt verlangd op in multidisciplinaire groepjes op een projectmatige wijze oplossingen uit te werken voor die probleemsituaties. de opdrachtgevende bedrijven analyseren en evalueren de groepswerken, waarbij onder andere de techniciteit, de projectaanpak, de kostenbatenanalyse en het veiligheidsaspect beoordeeld worden.
                              • de internationale projectweek gaat door van 16/12 tot 23/12/2011 en heeft uiteraard een verplichte aanwezigheid.

                               


                              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                              Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: Eenheidsoperaties, Meet- & regeltechnieken, Transportsystemen

                              Andere begincompetenties

                              LEERINHOUDEN

                              uitgevoerde experimenten tijdens laboratoriumoefeningen:
                              • batch rectificatie
                              • continu rectificatie (handbediend)
                              • hetero azeotrope rectificatie
                              • strippen van een vluchtige component met stoom en met inert gas
                              • vloeistof-vloeistof extractie met mixer settler batterij in tegenstroom gekoppeld
                              • vloeistof-vloeistof extractie met extractiekolom met vulling
                              •  met pH-regelaar geautomatiseerde neutralisatiereactor
                              • absorptie van een gas in een vloeistof met een absorptietoren
                              • procestechnische berekeningen (toegespitst op het opstellen van massa- en energiebalansen) afhankelijk van de tijdens het lopende academiejaar bezochte bedrijven
                              • Transport van vloeistoffen
                                • weerstand van leidingen
                                • verdringerpompen
                                • centrifugaalpompen
                                • pompkaraktersitiek
                              • De meet-en regelkring
                              • Gedrag van een proces (Procesparameters)
                              • Tweestandenregeling en PID regelactie
                              • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
                              • actuatoren
                              • Het geautomatiseerde proces
                              • Diagnosetraining
                                • niveau
                                • verwarming
                                • bedrijf
                            • Gekoppelde regelkringen
                                • Cascade
                                • Verhoudingsregelingen
                                • Splitrange
                            • Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf

                              internationale projectweek

                            • projectmanagement
                            • teamwerk
                            • integratief benaderen en praktisch toepassen van de verworven kennis en vaardigheden

                               
                               

                            • STUDIEMATERIAAL
                              • eigen cursustekst als lab-handleiding (digitaal)
                              • documentaties van fabrikanten
                              • literatuurverwijzingen en tabellen met fysische constanten
                              • documentatie ter beschikking gesteld door het bedrijf
                              • documentatie ter beschikking in de bib van de school
                              • "Procestechnische berekeningen" Torreman en Felder
                              • labo opstellingen, PowerPoint files, documentatie van fabrikanten, demomateriaal

                              WERKVORMEN
                              Soort werkvorm    
                              hoor- en werkcolleges:

                               0

                              %
                              practicum en oefeningen:

                                39

                              %

                              vormen van groepsleren:

                                0

                              %
                              Verdere toelichting:
                              • laboratoriumoefeningen:
                                •   in team (2 studenten) opdrachten uitvoeren aan de pilootinstallaties
                                • overleggen, beslissen, uitvoeren, verwerken, rapporteren
                              • bedrijfsbezoeken indien mogelijk
                                • bedrijfsbezoeken geleid door mede werker (meestal bedrijfsleider)
                                • rapport door de student opgesteld per bedrijfsbezoek
                                • oplossen modellen van procestechnische berekeninge n
                              • internationale projectweek
                                • uitwerken van een groepswerk over de gekregen industriële probleemstelling

                              EVALUATIE

                              Eerste examenperiode
                              CategorieWeging van categorieën
                              Integratief examen100%


                              tijdens laboratoriumoefeningen:
                              • permanente evaluatie (50%)
                                • voorbereiding experimenten bij begin labsessie
                                • tijdens labsessies via observatie
                                • groepsoverleg
                                • laboratoriumschrift, rapporten van bedrijfsbezoeken
                                • rapporten en/of verslagen
                              • internationale projectweek (20%)
                                • evaluatie van het ingediende projectrapport
                              • examen: schriftelijk/mondelinge toets (30%)
                                • om na te gaan of de student met aandacht de  experimenten heeft uitgevoerd en de resultaten ervan zelf heeft verwerkt.
                                • redeneervragen over de gebruikte opstellingen

                              Afwezigheden

                              • Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
                                Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
                              • Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

                              Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel

                              • Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten 
                              • Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                                • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen 
                                • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten 
                                • niet uitvoeren van individuele taken 
                                •  niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                              tijd voor examinering
                              uren

                              4 

                              Tweede examenperiode
                              CategorieWeging van categorieën
                              Integratief examen100%

                              • schriftelijk examen over de werking van het lab (30% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel)
                              • de punten van de permanente evaluatie en de internationale projectweek worden overgedragen
                               
                              Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - POP 3
                                
                              Component behoort tot: Geïntegreerd lab
                              Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
                              Code:4160300005
                              Academiejaar:2011-2012
                              Lector(en)Mark Spanoghe
                              Jos Van Dyck

                               

                              KORTE OMSCHRIJVING
                              Het bijhouden van de POP map dient als hulp voor de student om zijn studie zelf te kunnen opvolgen.

                              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                              Algemene competenties

                              • CH104 gaat constructief om met kritiek
                              • CH105 leert uit zijn fouten
                              Algemene beroepsgerichte competenties
                                Beroepsspecifieke competenties

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                  Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel: reflecteren over het eigen handelen tegenover derden.

                                  Dank zij het POP
                                  1. kan de student reflecteren over het eigen handelen
                                  2. en is er een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage)

                                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                  Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                                  Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: Eenheidsoperaties, Meet- & regeltechnieken, Transportsystemen

                                  Andere begincompetenties

                                  LEERINHOUDEN
                                  Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.

                                  STUDIEMATERIAAL
                                  1. "Het algemene CGO-boek"
                                  2. map met invulbladen

                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm    
                                  hoor- en werkcolleges:

                                   0

                                  %
                                  practicum en oefeningen:

                                    0

                                  %

                                  vormen van groepsleren:

                                    0

                                  %
                                  Verdere toelichting:

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode
                                  Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.
                                  tijd voor examinering
                                  uren

                                  0 

                                  Tweede examenperiode
                                  Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.
                                   
                                  Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Kwaliteitszorg en projectmanagement
                                    
                                  O.O. heeft componenten:Ja
                                  O.O. bestaat uit componenten:Toegepaste statistiek
                                  Projectbeheer
                                  Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
                                  Code:4160300006
                                  Academiejaar:2011-2012
                                  Type:kernondersteunend,
                                  Niveau:gespecialiseerd
                                  Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
                                  Contacturen:30
                                  Aantal studiepunten:3
                                  Totaal studietijd:78
                                  Examencontract:niet mogelijk
                                  Deliberatie:mogelijk
                                  Vrijstelling:mogelijk
                                  Onderwijstaal:Nederlands,
                                  Lector(en)Veerle Van Vlaslaer
                                  Geert Bruggeman

                                   


                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                  Algemene competenties

                                  • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
                                  • CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
                                  • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                                  • CH109 blijft planmatig werken onder stress
                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                  • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                                  • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
                                  • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
                                  • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                  • CH236 evalueert resultaten kritisch
                                  • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
                                  • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                                  • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                  • CH241 splitst een grote opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken op voor de uitvoering
                                  • CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                                  • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                                  Beroepsspecifieke competenties
                                  • CH380 bewaakt de voortgang van processen

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                  alle info zie deelfiches

                                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                  Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                                  Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP 2

                                  Andere begincompetenties
                                  zie deelfiches

                                  WEGING

                                  ComponentenWeging
                                  Toegepaste statistiek80%
                                  Projectbeheer20%



                                   
                                  Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Toegepaste statistiek
                                    
                                  Component behoort tot: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                                  Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
                                  Code:4160300006
                                  Academiejaar:2011-2012
                                  Lector(en)Veerle Van Vlaslaer
                                  Geert Bruggeman

                                   

                                  KORTE OMSCHRIJVING
                                  Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
                                  De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                  Algemene competenties

                                  • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                  • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                                  • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
                                  • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                  • CH236 evalueert resultaten kritisch
                                  • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                                  • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                                  Beroepsspecifieke competenties

                                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                    • kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige  experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat.
                                    • voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, berekent de validatieparameters en interpreteert van het resultaat.
                                    • zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels)
                                    • werkt mee het opstellen van een kwaliteitshandboek en SOP’s
                                    • kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteertde rapportering.
                                    • kent de basisprincipes van kwaliteitszorg.
                                    • leest en interpreteert informatie (wetenschappelijke artikels, validatierapporten) met bekende en onbekende statistische technieken

                                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                                    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP 2

                                    Andere begincompetenties
                                    passieve kennis Engels
                                    LEERINHOUDEN

                                    1. Interne QC

                                    a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
                                    b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
                                    c. controlekaarten (met leesregels)

                                    2. externe QC (interlab)

                                    a. Youdenplot
                                    b. zaagtandplot
                                    c. PomPlot


                                    STUDIEMATERIAAL
                                    • hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 
                                    •  “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de & 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool
                                    • wetenschappelijke artikels
                                    • rekenmachine
                                    • aanvullend in de bib:
                                      • ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
                                      • ‘Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium’ Klaessens (ISBN 9789077423622)

                                    WERKVORMEN
                                    Soort werkvorm    
                                    hoor- en werkcolleges:

                                     13

                                    %
                                    practicum en oefeningen:

                                      0

                                    %

                                    vormen van groepsleren:

                                      0

                                    %
                                    Verdere toelichting:
                                    hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
                                    zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
                                    feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

                                    EVALUATIE

                                    Eerste examenperiode
                                    CategorieWeging van categorieën
                                    Integratief examen100%


                                    open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1ste, 2de en 3de jaar) en bevat geen opgeloste oefeningen
                                    gebruik van een rekenmachine is toegelaten
                                    samenstelling van de vragen:
                                    - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
                                    - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)

                                    Berekening van de cijfers voor elk opleidingsonderdeel

                                    • Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten 
                                    • Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                                      • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen 
                                      • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten 
                                      • niet uitvoeren van individuele taken 
                                      •  niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                                         

                                    tijd voor examinering
                                    uren

                                    2 

                                    Tweede examenperiode
                                    CategorieWeging van categorieën
                                    Integratief examen100%

                                    idem
                                     
                                    Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Projectbeheer
                                      
                                    Component behoort tot: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                                    Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
                                    Code:4160300006
                                    Academiejaar:2011-2012
                                    Lector(en)Veerle Van Vlaslaer
                                    Geert Bruggeman

                                     

                                    KORTE OMSCHRIJVING
                                    Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.

                                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                    Algemene competenties

                                    • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
                                    • CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
                                    • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                                    • CH109 blijft planmatig werken onder stress
                                    Algemene beroepsgerichte competenties
                                    • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                                    • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
                                    • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
                                    • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                    • CH236 evalueert resultaten kritisch
                                    • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
                                    • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                                    • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                    • CH241 splitst een grote opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken op voor de uitvoering
                                    • CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                                    • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                                    Beroepsspecifieke competenties
                                    • CH380 bewaakt de voortgang van processen

                                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                    • Hij/zij handelt in overeenkomst met geplogenheden in projectmanagement
                                    • Hij/zij  past Quality Tools toe waar nuttig

                                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                                    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP 2

                                    Andere begincompetenties

                                    LEERINHOUDEN
                                    • Projectmanagement
                                    • Systemen voor projectmanagement
                                    • Quality Tools

                                    STUDIEMATERIAAL
                                    • Syllabus Quality Tools (G. Bruggeman)
                                    • Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” (G. Bruggeman) Casus(en)

                                    WERKVORMEN
                                    Soort werkvorm    
                                    hoor- en werkcolleges:

                                     

                                    %
                                    practicum en oefeningen:

                                      50

                                    %

                                    vormen van groepsleren:

                                      50

                                    %
                                    Verdere toelichting:

                                    EVALUATIE

                                    Eerste examenperiode
                                    CategorieWeging van categorieën
                                    Integratief examen100%

                                    • de twee trainingsdagen hebben verplichte aanwezigheid
                                    • voor studenten van de afstudeerrichting procestechnologie die binnen het opleidingsonderdeel “geïntegreerd lab” deelnemen aan de verplichte activiteit “internationale projectweek”, telt deze deelname als aanwezigheid voor de trainingsdagen "projectbeheer". De score van de "internationale projectweek" wordt overgenomen.
                                    • voor studenten van de afstudeerrichting die in 2011-2012 niet deelnemen aan de internationale projectweek zijn de twee trainingsdagen "projectbeheer" verplicht.
                                    • studenten die deelnamen aan de "internationale projectweek" kunnen indien gewenst deelnemen aan de trainingsdagen "projectbeheer": ze brengen de lectoren vooraf op de hoogte.

                                    Beoordeling proces en resultaat van de casus

                                    Afwezigheden
                                    • Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
                                      Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
                                    • Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

                                    Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel
                                    • Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten 
                                    • Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                                      • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen 
                                      • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten 
                                      • niet uitvoeren van individuele taken 
                                      •  niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


                                    tijd voor examinering
                                    uren

                                    0 

                                    Tweede examenperiode
                                    CategorieWeging van categorieën
                                    Integratief examen100%

                                    Individuele opdracht
                                     
                                    Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Stage en eindwerk PO
                                      
                                    O.O. heeft componenten:Neen
                                    Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
                                    Code:4160300007
                                    Academiejaar:2011-2012
                                    Type:kern,
                                    Niveau:gespecialiseerd
                                    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 2
                                    Contacturen:0
                                    Aantal studiepunten:23
                                    Totaal studietijd:598
                                    Examencontract:niet mogelijk
                                    Deliberatie:niet mogelijk
                                    Vrijstelling:mogelijk
                                    Onderwijstaal:Nederlands,
                                    Lector(en)Mark Spanoghe

                                     

                                    KORTE OMSCHRIJVING

                                    De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland. 

                                    De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.
                                    Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf.

                                    Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.


                                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                    Algemene competenties

                                    • CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
                                    • CH124 communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden
                                    Algemene beroepsgerichte competenties
                                    • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                                    • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
                                    • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
                                    • CH236 evalueert resultaten kritisch
                                    • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                    • CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                                    • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                                    • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                                    • CH253 mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit
                                    • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                                    • CH261 beschermt gevoelige informatie van de organisatie naar de buitenwereld
                                    Beroepsspecifieke competenties
                                    • CH371 functioneert in een operatorteam
                                    • CH372 bedient automatisch gestuurde apparatuur
                                    • CH373 bewaakt installaties en voert er interventies op uit
                                    • CH374 bestuurt en volgt processen op vanuit de PC
                                    • CH375 functioneert onder het geldende veiligheidssysteem
                                    • CH380 bewaakt de voortgang van processen

                                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                    De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.

                                    1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen.
                                    2. De student leert zelfstandig werken.
                                    3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren.
                                    4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren. 


                                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                                    'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr het voltijds modelpakket 2 en moet je je ook inschrijven vr: Kwal.z/ projectbeh; Witte biotechn.; Eenheidsoper; Toegep. industr chemie; Meet- & regeltechn.; Geïntegr. lab; Transportsys.'
                                    'Om in te kunnen schrijven vr dit oo moet je geslaagd zijn vr modelpakket 2 CH_PO en moet je ook inschrijven vr Eenheidsoperaties, Transportsys. Meet-®eltechnieken, Toegep. industr. chemie, Witte biotechnologie, Kwaliteitszorg & projectmanagement(PO)'


                                    Andere begincompetenties
                                    De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.

                                    LEERINHOUDEN

                                     

                                    • De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf

                                     


                                    STUDIEMATERIAAL
                                    • De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk". 
                                    • Indien  verder nodig, voorzien door de stagementor.

                                    WERKVORMEN
                                    Soort werkvorm    
                                    hoor- en werkcolleges:

                                     0

                                    %
                                    practicum en oefeningen:

                                      0

                                    %

                                    vormen van groepsleren:

                                      0

                                    %
                                    Verdere toelichting:
                                    • De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
                                    • De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
                                    • De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
                                    • Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool. 
                                    • Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool. 

                                    EVALUATIE

                                    Eerste examenperiode
                                    CategorieWeging van categorieën
                                    totaal cijfer examen100%

                                    • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.  
                                    • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
                                       -  de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)
                                       -  het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) 
                                       -  de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).

                                    tijd voor examinering
                                    uren

                                    1 

                                    Tweede examenperiode
                                    CategorieWeging van categorieën
                                    totaal cijfer examen100%

                                    • Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.  
                                    • Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
                                    • Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.
                                     
                                    Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Transportsystemen
                                      
                                    O.O. heeft componenten:Neen
                                    Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
                                    Code:4160300008
                                    Academiejaar:2011-2012
                                    Type:kern,
                                    Niveau:uitdiepend
                                    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
                                    Contacturen:24
                                    Aantal studiepunten:3
                                    Totaal studietijd:78
                                    Examencontract:mogelijk
                                    Deliberatie:mogelijk
                                    Vrijstelling:mogelijk
                                    Onderwijstaal:Nederlands,
                                    Lector(en)Mark Spanoghe

                                     

                                    KORTE OMSCHRIJVING

                                    Als een van de basisvakken van de afstudeerrichting procestechnologie, behandelt "transportsystemen" het industriële transport van vaste stoffen, vloeistoffen (pompen) en gassen (compressoren). Hierbij komt vooral het praktische gebruik en de juiste keuze van deze systemen aan bod. Er wordt ingegaan op het gebruik en de berekening van pijpleidingen en appendages voor pijpleidingen.

                                    Het theoretische gedeelte van deze cursus wordt deels aangeboden via een zelfstudiepakket en deels via hoorcolleges. Uiteraard wordt de aangeboden theorie ruimschoots ondersteund door gezamenlijke oefeningensessies.

                                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                    Algemene competenties

                                    • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                                    • CH107 behoudt het overzicht in crisissituaties
                                    • CH112 staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen
                                    Algemene beroepsgerichte competenties
                                    • CH230 benoemt de kern van het probleem
                                    • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
                                    • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                                    • CH243 houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
                                    Beroepsspecifieke competenties

                                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                      • berekent leidingsweerstanden
                                      • kent werkingsprincipes van verdringer- en centrifugaalpompen
                                      • kent het gebruik van pompen en localiseert storingen 
                                      • herkent de belangrijkste types van pompen met hun beperkingen en toepassingen.
                                      • dimensioneert een pomp 
                                      • kiest uit fabrieksbrochures het meest geschikte type pomp
                                      • kent het werkingsprincipe en de verschillende types van compressoren, blaaswerktuigen en ventilatoren.
                                      • begrijpt toestandsveranderingen en berekent een eentrapszuigercompressor 
                                      • beschrijft het onderscheid tussen een theoretische en een werkelijke (zuiger)compressor.
                                      • beschrijft de werkingsprincipes van de belangrijkste appendages voor pijpleidingen.
                                      • stelt energie- en massabalansen van een proces op

                                      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                                      Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Fysicochemie, Materialenleer

                                      Andere begincompetenties

                                      LEERINHOUDEN
                                      • transportsystemen voor vloeistoffen:
                                        • berekening van leidingsweerstand
                                        • werking en soorten vloeistofpompen
                                      •   transportsystemen voor gassen:
                                      • toestandsveranderingen van gassen
                                      • werking en soorten compressoren, blazers, ventilatoren e vacuümpompen
                                      •   appendages voor leidingen
                                      • opstellen van massa- en energiebalansen


                                      STUDIEMATERIAAL
                                      • zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota's)
                                      • zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
                                      • eigen cursustekst voor hoorcolleges
                                      • Powerpoint-presentatie over de eigenschappen van de verschillende pompen
                                      • documentatie van fabrikanten
                                      • afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
                                      • boeken (Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat

                                      WERKVORMEN
                                      Soort werkvorm    
                                      hoor- en werkcolleges:

                                       25

                                      %
                                      practicum en oefeningen:

                                        0

                                      %

                                      vormen van groepsleren:

                                        0

                                      %
                                      Verdere toelichting:
                                      • gedeeltelijk zelfstudiesysteem (hoofdstukken "Stroming" en "massa- en energiebalansen" (70% van de studietijd))
                                      • gedeeltelijk hoorcolleges
                                      • uitgewerkte vraagstukken
                                      • monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de studen t
                                      • formatieve toets "Massa- en energiebalansen" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij be halen van 60% van de maximum score)
                                      • formatieve toets "Stroming" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij be halen van 60% van de maximum score)
                                      • documentatie van fabrikanten en wandkaarte n

                                      EVALUATIE

                                      Eerste examenperiode
                                      CategorieWeging van categorieën
                                      Integratief examen100%

                                      • formatieve toetsen zelfstudiesysteem "Stroming" en "Massa- en en energiebalansen" (70% van de totaalscore) omvat voornamelijk vraagstukken
                                      • schriftelijk eindexamen (30% van de totaalscore) zijn kennisvragen over de hoorcolleges eventueel aangevuld met de leerstof van de toets "Stroming" en"Massa- en energiebalansen" van het zelfstudiesysteem als de student minder 12/20 scoorde tijdens de formatieve toets (%afhankelijk van de leerstof die hernomen dient te worden)


                                      tijd voor examinering
                                      uren

                                      4 

                                      Tweede examenperiode
                                      CategorieWeging van categorieën
                                      Integratief examen100%

                                      schriftelijk eindexamen (hoorcolleges en leerstof formatieve zelfstudiesysteemtoets)