|
|
|
|
Chemie - Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
4160300000 | Witte biotechnologie | 3 |
| |__ | Fermentatietechnologie | |
| |__ | Milieuchemie | |
4160300002 | Eenheidsoperaties | 7 |
4160300003 | Toegepaste industriële chemie | 3 |
| |__ | Raffinage | |
| |__ | Industriële organische chemie | |
| |__ | Materialenleer | |
4160300004 | Meet- & regeltechnieken | 6 |
| |__ | Procesautomatisatie | |
| |__ | Meet- en regeltechniek | |
4160300005 | Geïntegreerd lab | 12 |
| |__ | Geïntegreerd lab | |
| |__ | POP 3 | |
4160300006 | Kwaliteitszorg en projectmanagement | 3 |
| |__ | Toegepaste statistiek | |
| |__ | Projectbeheer | |
4160300007 | Stage en eindwerk PO | 23 |
4160300008 | Transportsystemen | 3 |
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Witte biotechnologie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Fermentatietechnologie Milieuchemie
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300000 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 1 | Contacturen: | 36 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Mark Spanoghe Anneleen Soetaert |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH230 benoemt de kern van het probleem
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH365 analyseert multidisciplinaire problemen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
alle info zie deelfiches.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: De levende cel, Microbiologie
|
|
Andere begincompetenties
|
alle info zie deelfiches.
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Fermentatietechnologie | 28% | Milieuchemie | 72% |
|
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Fermentatietechnologie |
|
|
|
Component behoort tot: | Witte biotechnologie | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300000 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Mark Spanoghe Anneleen Soetaert |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Bij fermentatieprocessen worden microörganismen zoals bacteriën, schimmels en gisten ingezet in de productie van bruikbare stoffen op industriële schaal. Ze kunnen vitaminen, biobrandstoffen, geurstoffen, geneesmiddelen en enzymen produceren. Deze microörganismen komen in de natuur wijdverspreid voor waar ze echter zelden optimale groei omstandigheden treffen. Tijdens de industriële fermentaties worden de optimale voorwaarden (voedingsstoffen, pH, temperatuur,...) gecreëerd voor de groei van deze organismen en de vorming van nuttige producten. Bovendien kan via gentechnologische technieken het genetisch materiaal van deze microörganismen gewijzigd worden waardoor een heel gamma van nuttige metabolieten en enzymen geproduceerd kunnen worden. In deze cursus is het de bedoeling de kweekomstandigheden van industriële fermentaties te belichten alsook een aantal praktische voorbeelden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. Situeert het begrip witte biotechnologie en haalt een aantal voorbeelden uit het dagelijkse leven aan. 2. Noemt soorten kweek-principes en type bioreactoren op. 3. Beschrijft de componenten van de industriële fermentatie media. 4. Heeft inzicht in de controle en sturing van fermentatieprocessen. 5. Legt enkele toepassingen van fermentatie met betrekking tot metabolic engineering en het onderliggende principe uit.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: De levende cel, Microbiologie
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
Industriële of witte biotechnologie
-
Industriële fermentatie a. Upscaling: van erlenmeyer tot 500.000l reactor b. Microbiële kweekprincipes: batch, fed batch, chemostat c. Type bioreactoren d. Controle en sturing van het fermentatieproces: (o.a. O2, CO2, pH, zuur, base, T, roersnelheid, schuimvorming, influent, effluent)
-
Protocol van een aerobe E. coli batch fermentatie en een gistfermentatie
-
Metabolic Engineering
-
Downstream Processing
-
Bespreking aantal praktische voorbeelden
-
Uitwerken presentatie i.v.m. een toepassing van een fermentatieproces op basis van een recent wetenschappelijk artikel.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus 'Fermentatietechnologie' - auteur: Anneleen Soetaert - Plantijn Hogeschool.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
Toetsing INT7-5, tijdens de examenperiode
- het examen is schriftelijk
- op het examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
Afwezigheden
- Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
- Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel
- Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
- Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten niet uitvoeren van individuele taken niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd. De toets wordt hernomen, de punten van de verplichte activiteiten worden overgedragen.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Milieuchemie |
|
|
|
Component behoort tot: | Witte biotechnologie | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300000 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Mark Spanoghe Anneleen Soetaert |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en hun samenhang met de industriële wereld. Tijdens de lessen wordt geprobeerd om de reeds bestaande kennis van de student te linken aan milieutopics. Een bijkomend topic is een korte inleiding in de radiochemie met focus op de milieu-impact en de detectietechnieken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH230 benoemt de kern van het probleem
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH365 analyseert multidisciplinaire problemen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
beseft dat het milieu een belangrijk biotoop is, dat optimaal bewaard moet blijven
- (h)erkent dat milieu niet om lucht, water en bodem gaat, maar één geheel vormt. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
- legt links met kennis uit andere vakgebieden en past deze toe in een milieucontext
- onderscheidt de verschillende vormen van straling en kent hun toepassingsgebieden
- begrijpt de fysische achtergrond van de verschillende technieken om radioactieve straling te detecteren
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: De levende cel, Microbiologie
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Inleiding: belang van milieuzorg 2. Water a. Belasting van het oppervlaktewater door afvalwater b. Belangrijke parameters voor de waterkwaliteit -Biochemisch zuurstofverbruik -Chemisch zuurstofverbruik -Totale organische koolstof -Zuurtegraad -Droogrest -Nutriënten c. Zelfreinigend vermogen van oppervlaktewater d. Eutrofiëring e. Zuivering in een rioolwaterzuiveringinstallatie -Mechanisch fysische zuivering -Biologische zuivering -Slibverwerking f. Industrieel afvalwater 3. Lucht a. Luchtkwaliteit b. Bronnen van verontreiniging c. T-profielen d. Gasvormige luchtverontreiniging e. Broeikaseffect f. Zure regen g. Gat in de ozonlaag h. Fotochemische mist i. Zwevend stof 4. Bodem a. Samenstelling b. Verontreiniging -Bronnen -Stoffen c. Zware Metalen d. Pesticiden 5. Relatie milieu en industrie 6. Inleiding tot de radiochemie
|
STUDIEMATERIAAL
|
1. cursus milieuchemie (op e-campus) – auteur: Caroline Meyers – Plantijn Hogeschool 2011 2. cursus radiochemie (op e-campus) – auteur: Hubert Nachtegaele - Plantijn Hogeschool 2011 3. bezoek afvalverwerking Isvag (Wilrijk)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Verplichte aanwezigheid voor de mogelijke seminaries met gastsprekers en voor het bezoek aan Isvag.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- Schriftelijke integratieve toetsing INT7-5, tijdens de examenweek
- Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.
Afwezigheden
- Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
- Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel
- Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
- Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten niet uitvoeren van individuele taken niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- Schriftelijke integratieve toetsing INT7-5, tijdens de examenweek
- Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.
- Het cijfer van de integratieve toetsing INT7-5, wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Eenheidsoperaties |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300002 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 1 | Contacturen: | 46 | Aantal studiepunten: | 7 | Totaal studietijd: | 182 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Mark Spanoghe |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
"Eenheidsoperaties" is een uitdieping van het opleidingsonderdeel "industriële scheidingstechnieken" en de facetten "fasenleer" en "warmteoverdracht" uit het tweede jaar. Er wordt enerzijds dieper ingegaan op al gekende technieken. Anderzijds komen er voor de student een aantal nieuwe, industrieel veel gebruikte scheidingstechnieken aan bod. De leerstof wordt uitsluitend aangeboden onder de vorm van een zelfstudiepakket, ondersteund met gezamenlijke oefeningensessies en monitoraat. Het verwerven van de beoogde competenties wordt permanent geëvalueerd op basis van tussentijdse toetsen. Deze manier van werken stimuleert de student om zelf het heft in handen te nemen. Zelfstandigheid en initiatief zijn voor de toekomstige "procesoperator" belangrijke vaardigheden. Het feit dat hij gestimuleerd wordt om zelf op zoek te gaan naar informatie en kennis zal hem helpen beter te functioneren in een bedrijfstak waar "levenslang leren" een must is.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
- CH107 behoudt het overzicht in crisissituaties
- CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH230 benoemt de kern van het probleem
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
- CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- CH243 houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
stelt een ternair fasendiagram op
-
leest een ternair fasendiagram af
-
kent de waarde en achtergrond van stoom als energiedrager en berekent warmtewisselaars
-
bezit en gebruikt de fysico-chemiekennis nodig voor destillatie, extractie en drogen.
-
beschrijft de functie van alle onderdelen van de besproken apparaten.
- heeft de theoretische kennis om deze apparaten te automatiseren.
-
berekent een destillatiekolom berekenen en evalueert storingen correct aan de hand van de McCabe-Thiele methode.
-
gebruikt een temperatuur-vochtigheidsdiagram gebruiken (drogen).
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Industriële scheidingstechniek, Materialenleer, Fysicochemie
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
uitbreidingen leerstof “Industriële Scheidingstechnieken”, "Fasenleer"" en "Warmteoverdracht" uit 2CH
werken met ternaire fasediagrammen vloeistof-vast extractie: enkelvoudige, dwarsstroom- en tegenstroomextractie vloeistof-vloeistof extractie: enkelvoudige, dwarsstroom- en tegenstroomextr actie destillatie drogen in de procesindustrie studie van de chemische en fysische absorptie en absorptieapparatuur filtratie en bezinken
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota’s)
-
zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
-
documentatie van fabrikanten
-
afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
-
boeken (Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat
-
Procestechnische berekeningen door Torreman in bib Kronenburgstraat
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
21
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
-
zelfstudiesysteem gecombineerd met geleide oefeningen, monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de student
-
beperkte hoorcolleges (voornamelijk uitgewerkte vraagstukken en toelichting van specifieke probleemsituaties)
-
formatieve toetsen (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij behalen van ten minste 60% van de maximum score)
-
documentatie van fabrikanten en wandkaarten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- schriftelijk formatieve toetsing (voornamelijk vraagstukken op einde van een zelfstudiedeel)
- "drogen" (15%) - "extractie" (25%) - "destillatie" (30%) - "filtratie en bezinken" (15%) - "absorptie" (15%)
- eindexamen (schriftelijk en eventueel mondeling) toegespitst op praktische toepassing van de leerstof (leerstof van formatieve toetsen en presentatie met score van minder dan 12/20)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- schriftelijk eindexamen (voornamelijk vraagstukken) kan hernomen worden
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Toegepaste industriële chemie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Raffinage Industriële organische chemie Materialenleer
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300003 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 1 | Contacturen: | 20 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Ingrid Van den Bossche Mark Spanoghe Inge Gutschoven |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
- CH128 geeft een eigen mening zonder te kwetsen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH230 benoemt de kern van het probleem
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
- CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
zie deelfiches
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Fysicochemie, Materialenleer
|
|
Andere begincompetenties
|
zie deelfiches
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Raffinage | 40% | Industriële organische chemie | 20% | Materialenleer | 40% |
|
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Raffinage |
|
|
|
Component behoort tot: | Toegepaste industriële chemie | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300003 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Ingrid Van den Bossche Mark Spanoghe Inge Gutschoven |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Omdat de afgestudeerde “procesoperator” een grote kans heeft dat hij tewerkgesteld wordt in de petrochemische nijverheid, is het logisch dat, in de cursus “Raffinage”, een ruim overzicht wordt gegeven van de werking en processen van een raffinaderij. Hiernaast worden enkele belangrijke topics uit de industriële context bekeken (bvb industrieel gebruik van stoom, ....)
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
- CH128 geeft een eigen mening zonder te kwetsen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
- CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- heeft een algemeen beeld van het geheel van de processen in een raffinaderij
- benoemt en beschrijft de voornaamste processen die in een raffinaderij gebruikt worden om de eigenschappen van de producten af te stemmen op de vraag
- kent het productieproces en het gebruik van stoom als energiedrager in een raffinaderij
- beschrijft verschillende krakingsprocessen en weet waarom ze als dusdanig uitgevoerd worden
- heeft een idee van het belang, de samenhag en het gebruik van stoom als energiedrager in de industrie.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Fysicochemie, Materialenleer
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Er wordt een overzicht gegeven van het geheel van de processen in een raffinaderij. Hierbij wordt er gekeken hoe de afzonderlijke processen in het geheel gelinkt zijn. Hiernaast wordt een beeld geschetst van het gebruik en samenhang van stoom als energiedrager.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus “Raffinage” – auteur: Mark Spanoghe – Plantijn Hogeschool 2011
- PowerPoint presentaties
- eigen nota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
toetsing INT7-4 “Toegepaste industriële chemie” met zowel kennis-, inzicht-, als toepassingsvragen
Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel - Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
- Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten niet uitvoeren van individuele taken niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
idem
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Industriële organische chemie |
|
|
|
Component behoort tot: | Toegepaste industriële chemie | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300003 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Ingrid Van den Bossche Mark Spanoghe Inge Gutschoven |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Vermits het overgrote deel van de zogenaamde ‘procesoperators’ later tewerkgesteld zal worden in de chemische industrie gelegen in de haven van Antwerpen, en dan voornamelijk de petro-chemische industrie. Is een grondige kennis van de raffinageprocessen en de bijbehorende reacties een meerwaarde voor elke afstuderende procesoperator.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH230 benoemt de kern van het probleem
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. Verklaart het ontstaan van de belangrijkste organische moleculen tijdens het kraakproces via een reactie 2. Plaatst belangrijkste toepassingen van de kraakproducten in de industrie 3. Schrijft de mechanismen van de belangrijkste toepassingen van het kraakproces uit 4. Bespreekt het mechanisme van de volgende reacties: alkylerings-, isomerisatie- ,omleggings- , hydrogenatie- en dehydrogenatiereacties, evenals aromatische reacties 5. Bespreekt de invloed van warmte, druk of een katalysator op het kraakproces bespreken.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Fysicochemie, Materialenleer
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Het petrochemische kraakproces en de daaraan gekopppelde organische reacties zoals: a. het splitsen van lange ketens onder invloed van warmte, druk of een katalysator b. alkyleringen, omleggingsreacties en isomerisatiereacties c. hydrogenaties, dehydrogenaties d. specifieke aromatische reacties 2. De belangrijkste toepassingen van de producten bekomen uit het kraakproces en de bijbehorende organische reacties 3. Naamgeving, zowel IUPAC als triviaal, van de organische moleculen gekoppeld aan het kraakproces en gebruikt in het industrieel proces
|
STUDIEMATERIAAL
|
1. Cursus “Toegepaste industriële chemie“ – auteur: I. Gutschoven – Plantijn Hogeschool 2. PowerPointpresentaties via e-campus
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- Schriftelijke toetsing in INT7-4 “Toegepaste industriële chemie” met kennis- , inzicht en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
- Multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel
- Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
- Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten niet uitvoeren van individuele taken niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
idem
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Materialenleer |
|
|
|
Component behoort tot: | Toegepaste industriële chemie | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300003 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Ingrid Van den Bossche Mark Spanoghe Inge Gutschoven |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De opgedane kennis over corrosie wordt verder uitgebreid. Tevens worden de eigenschappen en de toepassingen van de meest gebruikte ferro- en non-ferrometalen uit de chemische en petrochemische industrie besproken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
dedecteert plaatsen waar er corrosieproblemen kunnen optreden
-
begrijpt maatregelingen om corrosieproblemen te vermijden
-
doet zelf voorstellen om corrosieproblemen te vermijden
-
beantwoordt vragen over de uitgedeelde brochures ‘beschermen door deklagen’
-
haalt uit het Fe-C-diagram, de optredende staalstructuren bij de verschillende temperaturen en %C, en hun gevolgen op de eigenschappen
-
interpreteert de meest gebruikte staalcodes (DIN, EURONORM, SAE, ASTM, AISI)
-
verklaart de verschillende delen van ‘Baeten’s chart’
-
verklaart de plaatsing van de verschillende nikkellegeringen op het diagram
-
gebruikt het Bishop-Stern diagram gebruik
-
weet hoe compounding, menging en mengselcontrole gebeurt bij rubbers
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Fysicochemie, Materialenleer
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Bespreking van de verschillende corrosievormen
algemene,galvanische, interkristallijne, selectieve, put-, spleet-, erosie-, spanningscorrosie a. verschijnsel b. mechanismen c. industriële voorbeelden d. hoe ieder specifiek vermijden
- Ferro-metalen :
het Fe-C diagram, gelegeerd staal, invloed van de legeringselementen op de structuur en op het Fe-C diagram , naamgeving van staalsoorten, roestvaste , warmvaste en hittebestendige staalsoorten·
- Het gebruik van non ferro-metalen in de chemische en petrochemische industrie
- Compounding, menging en mengselcontrole bij rubbers
|
STUDIEMATERIAAL
|
1. cursus “Materialenleer- 3PO“ – auteur: Ingrid Van den Bossche – Plantijn Hogeschool 2. powerpoints en allerhande weblinks ter beschikking via edumap op e-campus 3. brochures o.a.“Beschermen van metalen door deklagen" van SBC 4. Handboek constructiematerialen, corrosie & corrosiebescherming; hoofdred. prof. dr. ir. W. Bogaerts; ISBN B 90 5062 031 0, 2000
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Hoor- en werkcolleges
Daar waar mogelijk verwerkt de student zelf de leerstof via opdrachten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
toetsing :INT7-4 met zowel kennis-, inzicht-, als toepassingsvragen Het cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten. Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- 2de examenperiode idem als eerste
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Meet- & regeltechnieken |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Procesautomatisatie Meet- en regeltechniek
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300004 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 1 | Contacturen: | 62 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Jos Van Dyck |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
- CH242 brengt structuur in ideeën
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
alle info zie deelfiches
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
alle info zie deelfiches
|
WEGING
|
|
|
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Procesautomatisatie |
|
|
|
Component behoort tot: | Meet- & regeltechnieken | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300004 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Jos Van Dyck |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In grote productiebedrijven worden steeds meer analyses online uitgevoerd. In “Procesautomatisatie” wordt aandacht besteed aan het transport van vloeistoffen en gassen. De student moet processchema’s kunnen lezen en redeneren over de structuur. Via het inzicht in de werking van de meetsystemen is de student in staat de storingen van de metingen in het proces te lokaliseren. Met deze inzichten zijn analisten ook in staat om vlot met procesoperators te communiceren over de productieproblemen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
- CH242 brengt structuur in ideeën
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Werking van een centrifugaalpomp en haar pompkarakteristiek begrijpen
- Een regelkring uit zijn bouwstenen kunnen samenstellen
- Werking van een regelkring begrijpen met de functie van elk onderdeel
- Opbouw werking van een regelventiel begrijpen
- Werkingsprincipe van enkele veel gebruikte sensoren in de procesindustrie
- De regeling van enkele basisprocessen ( debiet, niveau,temperatuur, druk en pH ) kunnen uitleggen en de automatisatie van enkele eenheidsoperaties ( destillatie) verantwoorden.
- Enkele complexere regelkringen als cascade, verhouding en split range begrijpen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Transport van vloeistoffen
- weerstand van leidingen - verdringerpompen - centrifugaalpompen - pompkaraktersitiek
- De meet-en regelkring
- Gedrag van een proces (Procesparameters)
- Tweestandenregeling en PID regelactie
- Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
actuatoren.
- Het geautomatiseerde proces.
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursusnota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
35
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Hoorcollege met powerpoint en computersimulatie.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
de evaluatie bestaat uit 2 delen
- schriftelijke toetsen tijdens de lesweken
- 15% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel voor "procesautomatisatie"
- 15% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel voor "meet- en regeltechnieken"
- mondeling examen tijdens de lesweken (70% van het de totaalscore van het opleidingsonderdeel)
het mondeling examen beslaat alle leerstof van het gehele opleidingsonderdeel
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
schriftelijke integratieve toets INT7-3
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Meet- en regeltechniek |
|
|
|
Component behoort tot: | Meet- & regeltechnieken | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300004 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Jos Van Dyck |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
- CH242 brengt structuur in ideeën
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan bij storingen in een productiebedrijf een diagnose stellen. Hiertoe is inzicht vereist in volgende topics:
- Transport van vloeistoffen
- weerstand van leidingen - verdringerpompen - centrifugaalpompen - pompkaraktersitiek
- De meet-en regelkring
- Gedrag van een proces (Procesparameters)
- Tweestandenregeling en PID regelactie
- Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren
- Het geautomatiseerde proces.
- Diagnosetraining
- niveau - verwarming - bedrijf
- Gekoppelde regelkringen
- Cascade - Verhoudingsregelingen - Splitrange
- De student heeft oog voor veiligheid en kan online analyses en staalnamen uitvoeren in het bedrijf
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Voorkennis van fysica en fysiochemie.
|
LEERINHOUDEN
|
- Transport van vloeistoffen
- weerstand van leidingen - verdringerpompen - centrifugaalpompen - pompkaraktersitiek
- De meet-en regelkring
- Gedrag van een proces (Procesparameters)
- Tweestandenregeling en PID regelactie
- Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren
- Het geautomatiseerde proces.
- Diagnosetraining
- niveau - verwarming - bedrijf
- Gekoppelde regelkringen
- Cascade - Verhoudingsregelingen - Splitrange
- Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf
|
STUDIEMATERIAAL
|
- labo opstellingen
- powerpoint files
- documentatie van fabrikanten
- demomateriaal
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Cursustekst en eigen nota's.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
de evaluatie bestaat uit 2 delen
- schriftelijke toetsen tijdens de lesweken
- 15% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel voor "procesautomatisatie"
- 15% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel voor "meet- en regeltechnieken"
- mondeling examen tijdens de lesweken (70% van het de totaalscore van het opleidingsonderdeel)
het mondeling examen beslaat alle leerstof van het gehele opleidingsonderdeel
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
een schriftelijke integratieve test INT7-3
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Geïntegreerd lab |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Geïntegreerd lab POP 3
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300005 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 1 | Contacturen: | 148 | Aantal studiepunten: | 12 | Totaal studietijd: | 312 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Mark Spanoghe Jos Van Dyck |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
- CH107 behoudt het overzicht in crisissituaties
- CH108 blijft kalm en helder bij complexe en ingewikkelde situaties
- CH109 blijft planmatig werken onder stress
- CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
- CH114 handelt volgens de geldende ethische normen
- CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
- CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
- CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
- CH123 neemt taken tot zich die heel de groep tot nut zijn
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
- CH246 vangt onverwachte wendingen op
- CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
- CH254 mondeling: brengt collega's correct en volledig op de hoogte van de huidige stand van zaken
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
- CH262 heeft oog voor kosten & financiële implicaties van zijn handelen
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH371 functioneert in een operatorteam
- CH372 bedient automatisch gestuurde apparatuur
- CH373 bewaakt installaties en voert er interventies op uit
- CH374 bestuurt en volgt processen op vanuit de PC
- CH375 functioneert onder het geldende veiligheidssysteem
- CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
- CH377 bevordert teamgeest en samenwerkingsbereidheid
- CH378 spreekt medewerkers aan op hun functioneren en hun verantwoordelijkheden
- CH379 neemt beslissingen
- CH380 bewaakt de voortgang van processen
- CH381 stelt prioriteiten bij complexe beslissingen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
alle info zie deelfiches
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: Eenheidsoperaties, Meet- & regeltechnieken, Transportsystemen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Geïntegreerd lab | 95% | POP 3 | 5% |
|
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Geïntegreerd lab |
|
|
|
Component behoort tot: | Geïntegreerd lab | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300005 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Mark Spanoghe Jos Van Dyck |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De Plantijn Hogeschool heeft geïnvesteerd in een bijzonder goed uitgerust "geïntegreerd lab procestechnieken". In dit lab kunnen de studenten de theoretische kennis uit de opleidingsonderdelen "Eenheidsoperaties", "transportsystemen" en "Meet & regeltechnieken" direct omzetten in praktische vaardigheden.
In dit lab zijn industrieel veel gebruikte fysische scheidingsapparatuur zo getrouw mogelijk op semi-industriële schaal nagebouwd. Het bedienen van deze apparaten vereist immers ongeveer dezelfde competenties en achtergrondkennis als werkelijke industriële uitrusting. Ook wordt de regelapparatuur uitgebreid bekeken, zodat procesautomatisering grondiger kan worden bestudeerd. Het geïntegreerd lab confronteert de student rechtstreeks met zijn later werkterrein nl. ’de chemische fabriek’. Een aantal bedrijven, zorgvuldig geselecteerd uit de verschillende takken van de chemische industrie, worden bezocht. Op deze manier krijgt de student van de bedrijfsingenieurs zelf de uiteenzetting over het productieproces. De gegevens, verzameld tijdens deze bezoeken, vormen een deel van de leerstofinhoud. Zo krijgt de student een realistische kijk op de hedendaagse chemische industrie, kan hij de bruikbaarheid van zijn op school verworven kennis evalueren. De gelegde contacten vergemakkelijken de keuze van een beroepsplaats.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
- CH107 behoudt het overzicht in crisissituaties
- CH108 blijft kalm en helder bij complexe en ingewikkelde situaties
- CH109 blijft planmatig werken onder stress
- CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
- CH114 handelt volgens de geldende ethische normen
- CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
- CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
- CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
- CH123 neemt taken tot zich die heel de groep tot nut zijn
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
- CH246 vangt onverwachte wendingen op
- CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
- CH254 mondeling: brengt collega's correct en volledig op de hoogte van de huidige stand van zaken
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
- CH262 heeft oog voor kosten & financiële implicaties van zijn handelen
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH371 functioneert in een operatorteam
- CH372 bedient automatisch gestuurde apparatuur
- CH373 bewaakt installaties en voert er interventies op uit
- CH374 bestuurt en volgt processen op vanuit de PC
- CH375 functioneert onder het geldende veiligheidssysteem
- CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
- CH377 bevordert teamgeest en samenwerkingsbereidheid
- CH378 spreekt medewerkers aan op hun functioneren en hun verantwoordelijkheden
- CH379 neemt beslissingen
- CH380 bewaakt de voortgang van processen
- CH381 stelt prioriteiten bij complexe beslissingen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
labsessies:
- laboratoriumoefeningen eenheidsoperaties:
-
-
stelt een fasendiagram (vloeistof-damp evenwicht) experimenteel op
-
bedient een batch- en continudestillatiekolom (opstarten en stilleggen, storingen kunnen lokaliseren en oplossen)
-
herkent op praktisch wijze de verschillende parameters die een invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een destillatie
-
neemt stalen en stelt uit de analyse ervan een massabalans kunnen op van een destillatie
-
bedient een extractiekolom en mixer-settler extractiebatterij (opstarten en stilleggen )
-
herkent op praktisch wijze de verschillende parameters die een invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een extractie
-
bedient een absorptiekolom (opstarten en stilleggen)
-
verwerkt meetgegevens met een rekenblad (Excel) en met een tekstverwerker (Word) en stelt een rapport op
-
voert procestechnische berekeningen uit
-
bezit kennis hebben van enkele typische productieprocessen uit de (petro-) chemie in de regio Antwerpen
-
herkent de eenheidsbewerkingen in deze processen
-
heeft naast inzicht in chemische, fysische en technologische aspecten ook oog voor de economische en personeelsproblemen
- stelt bij storingen in een productiebedrijf een diagnose op. Hiertoe is inzicht vereist in volgende topics:
-
Transport van vloeistoffen
-
weerstand van leidingen
-
verdringerpompen
-
centrifugaalpompen
-
pompkaraktersitiek
-
De meet-en regelkring
-
Gedrag van een proces (Procesparameters)
-
Tweestandenregeling en PID regelactie
-
Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
-
actuatoren
-
Het geautomatiseerde proces.
-
Diagnosetraining
-
niveau
-
verwarming
-
bedrijf
-
Gekoppelde regelkringen
- Cascade
-
Verhoudingsregelingen
-
Splitrange
-
De student heeft oog voor veiligheid en kan online analyses en staalnamen uitvoeren in het bedrijf
Internationale projectweek:
-
tijdens de projectweek krijgen de studenten concrete praktische problemen voorgeschoteld, die door industriële partners vanuit hun eigen beroepscontext worden aangeleverd. Van de studenten wordt verlangd op in multidisciplinaire groepjes op een projectmatige wijze oplossingen uit te werken voor die probleemsituaties. de opdrachtgevende bedrijven analyseren en evalueren de groepswerken, waarbij onder andere de techniciteit, de projectaanpak, de kostenbatenanalyse en het veiligheidsaspect beoordeeld worden.
-
de internationale projectweek gaat door van 16/12 tot 23/12/2011 en heeft uiteraard een verplichte aanwezigheid.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: Eenheidsoperaties, Meet- & regeltechnieken, Transportsystemen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
uitgevoerde experimenten tijdens laboratoriumoefeningen:
batch rectificatie continu rectificatie (handbediend) hetero azeotrope rectificatie strippen van een vluchtige component met stoom en met inert gas vloeistof-vloeistof extractie met mixer settler batterij in tegenstroom gekoppeld vloeistof-vloeistof extractie met extractiekolom met vulling met pH-regelaar geautomatiseerde neutralisatiereactor absorptie van een gas in een vloeistof met een absorptietoren procestechnische berekeningen (toegespitst op het opstellen van massa- en energiebalansen) afhankelijk van de tijdens het lopende academiejaar bezochte bedrijven Transport van vloeistoffen weerstand van leidingen verdringerpompen centrifugaalpompen pompkaraktersitiek
De meet-en regelkring Gedrag van een proces (Procesparameters) Tweestandenregeling en PID regelactie Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren Het geautomatiseerde proces - Diagnosetraining
niveau verwarming bedrijf
Gekoppelde regelkringen
- Cascade
- Verhoudingsregelingen
- Splitrange
Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf internationale projectweek projectmanagement teamwerk integratief benaderen en praktisch toepassen van de verworven kennis en vaardigheden
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
eigen cursustekst als lab-handleiding (digitaal)
-
documentaties van fabrikanten
-
literatuurverwijzingen en tabellen met fysische constanten
-
documentatie ter beschikking gesteld door het bedrijf
-
documentatie ter beschikking in de bib van de school
-
"Procestechnische berekeningen" Torreman en Felder
-
labo opstellingen, PowerPoint files, documentatie van fabrikanten, demomateriaal
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
39
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
tijdens laboratoriumoefeningen:
permanente evaluatie (50%) voorbereiding experimenten bij begin labsessie tijdens labsessies via observatie groepsoverleg laboratoriumschrift, rapporten van bedrijfsbezoeken rapporten en/of verslagen
internationale projectweek (20%) examen: schriftelijk/mondelinge toets (30%)
Afwezigheden - Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
- Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel - Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
- Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten niet uitvoeren van individuele taken niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- schriftelijk examen over de werking van het lab (30% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel)
- de punten van de permanente evaluatie en de internationale projectweek worden overgedragen
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - POP 3 |
|
|
|
Component behoort tot: | Geïntegreerd lab | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300005 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Mark Spanoghe Jos Van Dyck |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het bijhouden van de POP map dient als hulp voor de student om zijn studie zelf te kunnen opvolgen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH104 gaat constructief om met kritiek
- CH105 leert uit zijn fouten
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel: reflecteren over het eigen handelen tegenover derden.
Dank zij het POP
- kan de student reflecteren over het eigen handelen
- en is er een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage)
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: Eenheidsoperaties, Meet- & regeltechnieken, Transportsystemen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- "Het algemene CGO-boek"
- map met invulbladen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Kwaliteitszorg en projectmanagement |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Toegepaste statistiek Projectbeheer
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300006 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 1 | Contacturen: | 30 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Veerle Van Vlaslaer Geert Bruggeman |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
- CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
- CH109 blijft planmatig werken onder stress
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
- CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH236 evalueert resultaten kritisch
- CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- CH241 splitst een grote opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken op voor de uitvoering
- CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH380 bewaakt de voortgang van processen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
alle info zie deelfiches
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP 2
|
|
Andere begincompetenties
|
zie deelfiches
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Toegepaste statistiek | 80% | Projectbeheer | 20% |
|
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Toegepaste statistiek |
|
|
|
Component behoort tot: | Kwaliteitszorg en projectmanagement | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300006 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Veerle Van Vlaslaer Geert Bruggeman |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies). De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH236 evalueert resultaten kritisch
- CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat.
-
voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, berekent de validatieparameters en interpreteert van het resultaat.
-
zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels)
-
werkt mee het opstellen van een kwaliteitshandboek en SOP’s
-
kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteertde rapportering.
-
kent de basisprincipes van kwaliteitszorg.
-
leest en interpreteert informatie (wetenschappelijke artikels, validatierapporten) met bekende en onbekende statistische technieken
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP 2
|
|
Andere begincompetenties
|
passieve kennis Engels
|
LEERINHOUDEN
|
1. Interne QC
a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie – lineariteit – robuustheid) b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL c. controlekaarten (met leesregels)
2. externe QC (interlab)
a. Youdenplot b. zaagtandplot c. PomPlot
|
STUDIEMATERIAAL
|
- hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool
- “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de & 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool
- wetenschappelijke artikels
- rekenmachine
- aanvullend in de bib:
- ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
- ‘Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium’ Klaessens (ISBN 9789077423622)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
13
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel). feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1ste, 2de en 3de jaar) en bevat geen opgeloste oefeningen gebruik van een rekenmachine is toegelaten samenstelling van de vragen: - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities) - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)
Berekening van de cijfers voor elk opleidingsonderdeel
- Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
- Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten niet uitvoeren van individuele taken niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
idem
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Projectbeheer |
|
|
|
Component behoort tot: | Kwaliteitszorg en projectmanagement | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300006 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Veerle Van Vlaslaer Geert Bruggeman |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
- CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
- CH109 blijft planmatig werken onder stress
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
- CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH236 evalueert resultaten kritisch
- CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- CH241 splitst een grote opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken op voor de uitvoering
- CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH380 bewaakt de voortgang van processen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Hij/zij handelt in overeenkomst met geplogenheden in projectmanagement
- Hij/zij past Quality Tools toe waar nuttig
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP 2
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Projectmanagement
- Systemen voor projectmanagement
- Quality Tools
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus Quality Tools (G. Bruggeman)
- Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” (G. Bruggeman) Casus(en)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
50
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
50
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- de twee trainingsdagen hebben verplichte aanwezigheid
- voor studenten van de afstudeerrichting procestechnologie die binnen het opleidingsonderdeel “geïntegreerd lab” deelnemen aan de verplichte activiteit “internationale projectweek”, telt deze deelname als aanwezigheid voor de trainingsdagen "projectbeheer". De score van de "internationale projectweek" wordt overgenomen.
-
voor studenten van de afstudeerrichting die in 2011-2012 niet deelnemen aan de internationale projectweek zijn de twee trainingsdagen "projectbeheer" verplicht.
-
studenten die deelnamen aan de "internationale projectweek" kunnen indien gewenst deelnemen aan de trainingsdagen "projectbeheer": ze brengen de lectoren vooraf op de hoogte.
Beoordeling proces en resultaat van de casus
Afwezigheden- Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
- Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel- Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
- Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten niet uitvoeren van individuele taken niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
Individuele opdracht
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Stage en eindwerk PO |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300007 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 2 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 23 | Totaal studietijd: | 598 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Mark Spanoghe |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over 14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland.
De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven. Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf.
Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
- CH124 communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
- CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
- CH236 evalueert resultaten kritisch
- CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
- CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
- CH253 mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
- CH261 beschermt gevoelige informatie van de organisatie naar de buitenwereld
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH371 functioneert in een operatorteam
- CH372 bedient automatisch gestuurde apparatuur
- CH373 bewaakt installaties en voert er interventies op uit
- CH374 bestuurt en volgt processen op vanuit de PC
- CH375 functioneert onder het geldende veiligheidssysteem
- CH380 bewaakt de voortgang van processen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.
1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen. 2. De student leert zelfstandig werken. 3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren. 4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr het voltijds modelpakket 2 en moet je je ook inschrijven vr: Kwal.z/ projectbeh; Witte biotechn.; Eenheidsoper; Toegep. industr chemie; Meet- & regeltechn.; Geïntegr. lab; Transportsys.' 'Om in te kunnen schrijven vr dit oo moet je geslaagd zijn vr modelpakket 2 CH_PO en moet je ook inschrijven vr Eenheidsoperaties, Transportsys. Meet-®eltechnieken, Toegep. industr. chemie, Witte biotechnologie, Kwaliteitszorg & projectmanagement(PO)'
|
|
Andere begincompetenties
|
De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.
|
LEERINHOUDEN
|
- De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf
|
STUDIEMATERIAAL
|
- De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk".
- Indien verder nodig, voorzien door de stagementor.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
- De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
- De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
- Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool.
- Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.
- Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
- de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor) - het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) - de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.
- Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
- Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Transportsystemen |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300008 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 1 | Contacturen: | 24 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Mark Spanoghe |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Als een van de basisvakken van de afstudeerrichting procestechnologie, behandelt "transportsystemen" het industriële transport van vaste stoffen, vloeistoffen (pompen) en gassen (compressoren). Hierbij komt vooral het praktische gebruik en de juiste keuze van deze systemen aan bod. Er wordt ingegaan op het gebruik en de berekening van pijpleidingen en appendages voor pijpleidingen.
Het theoretische gedeelte van deze cursus wordt deels aangeboden via een zelfstudiepakket en deels via hoorcolleges. Uiteraard wordt de aangeboden theorie ruimschoots ondersteund door gezamenlijke oefeningensessies.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
- CH107 behoudt het overzicht in crisissituaties
- CH112 staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH230 benoemt de kern van het probleem
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH243 houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
berekent leidingsweerstanden
-
kent werkingsprincipes van verdringer- en centrifugaalpompen
-
kent het gebruik van pompen en localiseert storingen
-
herkent de belangrijkste types van pompen met hun beperkingen en toepassingen.
-
dimensioneert een pomp
-
kiest uit fabrieksbrochures het meest geschikte type pomp
-
kent het werkingsprincipe en de verschillende types van compressoren, blaaswerktuigen en ventilatoren.
-
begrijpt toestandsveranderingen en berekent een eentrapszuigercompressor
-
beschrijft het onderscheid tussen een theoretische en een werkelijke (zuiger)compressor.
-
beschrijft de werkingsprincipes van de belangrijkste appendages voor pijpleidingen.
-
stelt energie- en massabalansen van een proces op
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Fysicochemie, Materialenleer
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
toestandsveranderingen van gassen
-
werking en soorten compressoren, blazers, ventilatoren e vacuümpompen
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota's)
-
zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
-
eigen cursustekst voor hoorcolleges
-
Powerpoint-presentatie over de eigenschappen van de verschillende pompen
-
documentatie van fabrikanten
-
afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
-
boeken (Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
25
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
-
gedeeltelijk zelfstudiesysteem (hoofdstukken "Stroming" en "massa- en energiebalansen" (70% van de studietijd))
-
gedeeltelijk hoorcolleges
-
uitgewerkte vraagstukken
-
monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de studen t
-
formatieve toets "Massa- en energiebalansen" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij be halen van 60% van de maximum score)
-
formatieve toets "Stroming" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij be halen van 60% van de maximum score)
-
documentatie van fabrikanten en wandkaarte n
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
schriftelijk eindexamen (hoorcolleges en leerstof formatieve zelfstudiesysteemtoets)
|
|
|
| |
|
|
|
|