|
|
|
|
Chemie - Voltijds modelpakket 3 - Chemie |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
4160200047 | Instrumentele analyse | 8 |
4160200050 | Geïntegreerd lab en seminaries | 15 |
| |__ | Geïntegreerd lab | |
| |__ | POP 3 | |
| |__ | Seminaries | |
4160200051 | Milieuchemie | 3 |
| |__ | Milieuchemie | |
| |__ | Actuele ontwikkelingen | |
4160200053 | Stage en eindwerk CH | 23 |
4160200054 | Organische synthese | 4 |
4160200077 | Procesautomatisatie | 3 |
4160300006 | Kwaliteitszorg en projectmanagement | 3 |
| |__ | Toegepaste statistiek | |
| |__ | Projectbeheer | |
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Instrumentele analyse |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200047 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 1 | Contacturen: | 64 | Aantal studiepunten: | 8 | Totaal studietijd: | 208 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Patrick Verbeke |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het opleidingonderdeel "Instrumentele analyse" zorgt ervoor dat de studenten vertrouwd zijn met alle analysetechnieken die veelvuldig in routine- en onderzoekslaboratoria worden gebruikt. Atomaire absorptie en emissie worden verder uitgediept, dan volgen FTIR en XRF. De waterbepaling volgens Karl-Fischer en verschillende bepalingen uit de milieusector komen aan bod. Inzake chromatografie wordt, naast de uitbreiding van GC en HPLC, ruime aandacht besteed aan gekoppelde technieken en aan gelpermeatie- en ionenchromatografie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
- CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
- CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- kent het principe van alle analysemethoden die in een bedrijfslabo courant worden gebruikt.
- kan de werking van de besproken apparatuur uitleggen en de toepasbaarheid ervan evalueren.
- maakt berekeningen i.v.m. concrete toepassingen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Elektrochemische cellen, Monster tot te meten oplossing, Organische analyse
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
De belangrijkste analysemethoden behandeld in het tweede jaar worden uitgediept. Daarnaast worden een aantal bijkomende technieken bestudeerd.
- Spectrometrie: oven-AAS, plasma-emissie, FTIR, XRF.
- Elektrochemie: conductometrie, polarografie, coulometrie, polarisatietitraties, Karl-Fischer titratie, AOX - POX - TOX.
- Capillaire gaschromatografie, GC-MS, ionenchromatografie, gelpermeatiechromatografie, LC-MS.
- Capillaire elektroforese.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus "Instrumentele analyse" - auteur: P. Verbeke - Plantijn Hogeschool
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
25
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Hoorcolleges afgewisseld met oefeningen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- Korte toetsen tijdens de lesweken over afgewerkte hoofdstukken.
- INT 7-1
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Geïntegreerd lab en seminaries |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Geïntegreerd lab POP 3 Seminaries
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200050 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 1 | Contacturen: | 183 | Aantal studiepunten: | 15 | Totaal studietijd: | 390 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Inge Gutschoven Patrick Verbeke |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
- CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
zie ECTS-deelfiches componenten
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP, en moet je je ook inschrijven voor: Instrumentele analyse, Organische synthese.
|
|
Andere begincompetenties
|
zie ECTS-deelfiches componenten
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Geïntegreerd lab | 90% | POP 3 | 5% | Seminaries | 5% |
|
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Geïntegreerd lab |
|
|
|
Component behoort tot: | Geïntegreerd lab en seminaries | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200050 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Inge Gutschoven Patrick Verbeke |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het geïntegreerd lab worden alle courante analysetechnieken uitgevoerd, milieu-analyses gedaan, moleculen gesynthetiseerd en gekarakteriseerd, instrumenten en methoden gevalideerd. Naast het leren werken met vaak ingewikkelde apparatuur wordt aandacht besteed aan onderhoud en troubleshooting. De studenten worden gesensibiliseerd voor de kwaliteitsbewaking en –zorg via het valideren van toestellen en analysemethoden. Computers worden intensief gebruikt, zowel online met de apparatuur, als voor opzoekwerk en rapportering. Zo is de toekomstige laboratoriumtechnoloog bijna paraat om de stap te zetten van een leeromgeving naar een reële laboratoriumomgeving.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
- CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Hij bereidt standaarden en monsters op de gepaste manier.
- Tijdens de analyse heeft hij zicht op de betekenis van de bekomen meetwaarden.
- Uitgaande van de meetwaarden is hij in staat de gevraagde informatie over het oorspronkelijk staal weer te geven.
- rapporteert mondeling en schriftelijk correct over de resultaten van zijn werkzaamheden
- voert op een technisch-wetenschappelijke wijze zelfstandig een meerstaps organische synthese uit
- voert met behulp van verschillende technieken een zuiverheidscontrole uit:
a. kook-en smeltpuntsbepaling b. gaschromatografie c. dunnelaagchromatografie d. spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV, massa
- schrijft het mechanisme van de uitgevoerde syntheses uit
- geeft het principe van C13-nmr weer
- interpreteert een eenvoudig C13 spectrum
- bepaalt op basis van een IR, UV, NMR en massaspectrum de structuur van een organische molecule
- werkt multidisciplinair tijdens de uitvoering van de labexperimenten
- beoordeelt op een kritische wijze de uitgevoerde experimenten en de daarbij behorende resultaten
- maakt gebruik van de verschillende technieken die gebruikt worden als identificatie- en analysemethode
- verwijdert op een veilige milieubewuste wijze het afval
- zoekt aan de hand van boeken in de bibliotheek of via het internet een synthese of een zuiverheidscontrole op
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP, en moet je je ook inschrijven voor: Instrumentele analyse, Organische synthese.
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De studenten worden vaardiger in het gebruik van reeds bekende analysetechnieken; zij besteden meer aandacht aan de optimalisatie van meetparameters en onderhoud van toestellen. Een aantal bijkomende analysemethoden worden toegepast. Verschillende bepalingen kaderen in de analyse van milieumonsters.
- Volgende topics komen aan bod: controle van een UV-VIS spectrofotometer, FTIR-spectrofotometrie, AAS, wateranalyse (BOD, COD, e.a.), Karl-Fischer titratie, HPLC, GC, IC, gebruik van software voor data-acquisitie en -verwerking, validatie van analysemethodes.
- Meerstapsyntheses in praktijk brengen
a. van aromaten b. van alifaten
- Zuiverheidscontrole van de gesynthetiseerde moleculen via
a. kook-en smeltpuntsbepaling b. gaschromatografie c. dunnelaagchromatografie d. spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV
- Spectroscopie in de organische synthese:
a. 13C en 1H NMR b. IR c. Massaspectrometrie d. UV
- verslaggeving van de resultaten
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus "Geïntegreerd lab" - auteur P. Verbeke- Plantijn Hogeschool Cursus “Organische synthese” – auteur: I. Gutschoven - Plantijn Hogeschool
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
33
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Lab: de studenten werken per 2. Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges. Het geintegreerd lab wordt afgesloten met een overkoepelend project.
.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- Observatie van het lab-werk, beoordeling van de verslagen, toetsen over parate kennis.
Afwezigheden: Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel
- Geïntegreerde toets INT 7-6 over parate kennis en vraagstukken.
Multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek.
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- De punten m.b.t. de labsessies blijven behouden.
- De toets INT 7-6 wordt hernomen.
Multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel : zie hiervoor.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - POP 3 |
|
|
|
Component behoort tot: | Geïntegreerd lab en seminaries | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200050 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Inge Gutschoven Patrick Verbeke |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het bijhouden van de POP map dient als hulp voor de student om zijn studie zelf te kunnen opvolgen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH104 gaat constructief om met kritiek
- CH105 leert uit zijn fouten
- CH111 vindt een evenwicht tussen aandacht voor wensen van anderen en vasthoudendheid aan eigen ideeën
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel: reflecteren over het eigen handelen tegenover derden.
Dank zij het POP
- kan de student reflecteren over het eigen handelen
- en is er een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage)
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP, en moet je je ook inschrijven voor: Instrumentele analyse, Organische synthese.
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- "Het algemene CGO-boek"
- map met invulbladen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Seminaries |
|
|
|
Component behoort tot: | Geïntegreerd lab en seminaries | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200050 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Inge Gutschoven Patrick Verbeke |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens de seminaries krijgt de student een betere perceptie van zijn latere werksituatie. De initiatieven worden gestuurd door verschillende lectoren en kunnen onder meer volgende activiteiten omvatten: bedrijfsbezoeken, het bijwonen van voordrachten, de analyse en bespreking van concrete probleemsituaties, het gebruik van moderne informatiebronnen en -vormen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
- CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP, en moet je je ook inschrijven voor: Instrumentele analyse, Organische synthese.
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
De inhoud van de seminaries worden in de loop van het academiejaar geconcretiseerd.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Nota's van de voordrachten.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
39
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
Aanwezigheid is verplicht. Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. De opgedane kennis en deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens de integratieve toets INT 7-6.
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
De toets INT 7-6 wordt hernomen.
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel : zie hiervoor.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Milieuchemie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Milieuchemie Actuele ontwikkelingen
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200051 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 1 | Contacturen: | 32 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Inge Gutschoven Mark Spanoghe |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH230 benoemt de kern van het probleem
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
- CH242 brengt structuur in ideeën
- CH255 schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH365 analyseert multidisciplinaire problemen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
zie deelfiches
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
zie deelfiches
|
WEGING
|
|
|
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Milieuchemie |
|
|
|
Component behoort tot: | Milieuchemie | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200051 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Inge Gutschoven Mark Spanoghe |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Initiatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en hun samenhang met de industriële wereld. Tijdens de lessen wordt geprobeerd om de reeds bestaande kennis van de student te linken aan milieutopics. Een bijkomend topic is een korte inleiding in de radiochemie met focus op de milieu-impact en de detectietechnieken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH230 benoemt de kern van het probleem
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH365 analyseert multidisciplinaire problemen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
beseft dat het milieu een belangrijk biotoop is, dat optimaal bewaard moet blijven
(h)erkent dat milieu niet om lucht, water en bodem gaat, maar één geheel vormt. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
legt links met kennis uit andere vakgebieden en past deze toe in een milieucontext
onderscheidt de verschillende vormen van straling en kent hun toepassingsgebieden
begrijpt de fysische achtergrond van de verschillende technieken om radioactieve straling te detecteren
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Inleiding: belang van milieuzorg 2. Water a. Belasting van het oppervlaktewater door afvalwater b. Belangrijke parameters voor de waterkwaliteit -Biochemisch zuurstofverbruik -Chemisch zuurstofverbruik -Totale organische koolstof -Zuurtegraad -Droogrest -Nutriënten c. Zelfreinigend vermogen van oppervlaktewater d. Eutrofiëring e. Zuivering in een rioolwaterzuiveringinstallatie -Mechanisch fysische zuivering -Biologische zuivering -Slibverwerking f. Industrieel afvalwater 3. Lucht a. Luchtkwaliteit b. Bronnen van verontreiniging c. T-profielen d. Gasvormige luchtverontreiniging e. Broeikaseffect f. Zure regen g. Gat in de ozonlaag h. Fotochemische mist i. Zwevend stof 4. Bodem a. Samenstelling b. Verontreiniging -Bronnen -Stoffen c. Zware Metalen d. Pesticiden 5. Relatie milieu en industrie 6. Inleiding tot de radiochemie
|
STUDIEMATERIAAL
|
1. cursus milieuchemie (op e-campus) – auteur: Caroline Meyers – Plantijn Hogeschool 2011 2. cursus radiochemie (op e-campus) – auteur: Hubert Nachtegaele - Plantijn Hogeschool 2011 3. bezoek afvalverwerking Isvag (Wilrijk)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
39
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Verplichte aanwezigheid voor de mogelijke seminaries met gastsprekers en voor het bezoek aan Isvag.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- Schriftelijke integratieve toetsing INT7-4, tijdens de examenweek
- Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.
- Het cijfer van de integratieve toetsing INT7-4, wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- Schriftelijke integratieve toetsing INT7-4, tijdens de examenweek
- Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.
- Het cijfer van de integratieve toetsing INT7-4, wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Actuele ontwikkelingen |
|
|
|
Component behoort tot: | Milieuchemie | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200051 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Inge Gutschoven Mark Spanoghe |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deze lessenreeks omvat twee actuele onderwerpen. Deze onderwerpen zullen in de loop van het jaar gekozen en uitgewerkt worden op basis van belangrijke actuele ontwikkelingen in de chemische sektor.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
- CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
- CH242 brengt structuur in ideeën
- CH255 schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Schat het belang van het opvolgen van de wetenschappelijke literatuur correct in.
- Voert een literatuurstudie uit over een nieuwe ontwikkeling in de chemie en schrijft hiervan een verslag.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Deze lessenreeks omvat twee actuele onderwerpen. Deze onderwerpen zullen in de loop van het jaar gekozen en uitgewerkt worden op basis van belangrijke actuele ontwikkelingen in de chemische sektor.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Powerpoint presentatie, artikels,...
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
33
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
Schriftelijk verslag van de besproken onderwerpen (5% van de score van INT7-4)
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel: Dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Herwerken van het schriftelijk verslag van de besproken onderwerpen
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel:
Dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Stage en eindwerk CH |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200053 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 2 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 23 | Totaal studietijd: | 598 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Patrick Verbeke |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over 14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland.
Studenten uit de afstudeerrichting Chemie komen meestal terecht in een laboratorium voor productiecontrole, kwaliteitscontrole of milieuanalyses, waar zij bepalingen uitvoeren op monsters van uiteenlopende aard (afvalwaters, geneesmiddelen, polymeren, ...). Sommigen doen wetenschappelijk onderzoek aan een universiteit of research lab.
Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH124 communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
- CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
- CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
- CH253 mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
- CH364 past het geldende kwaliteitszorgsysteem toe en bouwt het uit
- CH365 analyseert multidisciplinaire problemen
- CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel
- CH371 functioneert in een operatorteam
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.
1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen. 2. De student leert zelfstandig werken. 3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren. 4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr het voltijds modelpakket 2 en moet je je ook inschrijven vr: Instrum. analyse; Geïntegreerd lab en semin.; Milieuchemie; Kwal.zorg/projectbeheer; Org. synthese; Procesaut.' 'Om in te kunnen schrijven vr dit oo moet je geslaagd zijn vr modelpakket 2 CH_CH en moet je ook inschrijven vr Instr. analyse, Procesautomatisatie, Organische synthese, Milieuchemie, Kwaliteitszorg & projectmanagement(CH), Geïnt. lab & seminaries(CH)'
|
|
Andere begincompetenties
|
De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.
|
LEERINHOUDEN
|
- De studenten van de afstudeerrichting Chemie kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het valideren van een analysetechniek, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden, de vergelijking van verschillende analysemethoden.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk".
- Indien verder nodig, voorzien door de stagementor.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
- De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
- De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
- Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool.
- Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.
- Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
- de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor) - het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) - de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.
- Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
- Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Organische synthese |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200054 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Inge Gutschoven |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Zowel de analist als de onderzoeker moet voldoende inzicht hebben in de opbouw, de synthese en de eigenschappen van meer complexe organische moleculen en hun synthesewijzen. De student moet in staat zijn de synthese van een organische verbinding in meerdere stappen te beredeneren opdat hij later in een synthese-laboratorium op een wetenschappelijk verantwoorde en veilige wijze kan bijdragen tot het optimaliseren en ontwikkelen van organische producten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
- CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
- CH110 speelt soepel in op een veranderende werksituatie
- CH112 staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen
- CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
- CH124 communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
- CH236 evalueert resultaten kritisch
- CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. Schrijft het mechanisme van de synthetisch belangrijke organische reacties uit, in het bijzonder van: a. Additie, sustitutie en eliminatie reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie b. Carbonyl alfa - substitutiereacties c. Carbonyl condensatiereacties d. Omleggingsreacties en pericyclische reacties 2. Schrijft het eindproduct op indien de reagentia en het substraat gegeven worden waarbij de bovenstaande reacties worden toegepast 3. Somt de soorten omleggingsreacties op en schrijft hun typische mechanisme uit 4. Onderscheidt de verschillende pericyclische reacties 5. Verklaart aan de hand van de Woodward-hofmann regels de pericyclische reacties 6. Schrijft via retrosynthese een syntheseweg op vertrekkende van een naam van een molecule naar: a. een alifatisch eindproduct b. een aromatisch eindproduct Dit door gebruik te maken van een combinatie van additie, eliminatie, substitutie, oxidatie, reductie en omleggingsreacties (open boek). 7. Past schutfuncties correct toe tijdens een synthese
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Aromaten
|
|
Andere begincompetenties
|
credit voor aromaten,organische reacties & organische chemie
|
LEERINHOUDEN
|
1. Herhaling organische naamgeving 2. Synthetisch belangrijke organische reacties: a. Carbonyl alfa- substitutiereacties b. Carbonyl condensatiereacties c. Additie, sustitutie en eliminatie reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie d. Omleggingsreacties en pericyclische reacties 3. Retrosyntheseoefeningen van alifaten en aromaten 4. Omleggingen (zelfstudie) en pericyclische reacties
|
STUDIEMATERIAAL
|
1. Cursus “Organische chemie“ – auteur: I. Gutschoven – Plantijn Hogeschool 2. Handboek Mc J. Murry-Organic chemistry-6the edition- ISBN 0-534-42005-2 , chapter 22, chapter 23, chapter 30
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Het hoofdstuk omleggingen is een zelfstudiepakket
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
1. Tussentijdse toets hoofdstuk 1 (datum na afspraak met de studenten) (20% punten) & Tussentijdse toets hoofdstuk 2 (datum na afspraak met de studenten) (20% punten) & Tussentijdse toets organische naamgeving en omleggingen (datum na afspraak met de studenten)(20% punten) in de loop van de lesweken
2. Toets INT7-3 “Organische chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
Indien de student geslaagd is voor de bovenstaande toetsen is hij niet meer verplicht om deze delen af te leggen tijdens de integratieve toets INT7-3 (deze punten worden overgenomen.) . Behaald de student een tekort op de tussentijdse toets dan krijgt hij een herkansing tijdens de integratieve toets INT7-3 De resterende hoofdstukken van de cursus en het deel retrosynthese worden enkel getest tijdens de integratieve toets. (40%)
3. multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
1. toetsing INT7-3 “Organische chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen 2. multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Procesautomatisatie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200077 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Jos Van Dyck |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In grote productiebedrijven worden steeds meer analyses online uitgevoerd. In “Procesautomatisatie” wordt aandacht besteed aan het transport van vloeistoffen en gassen. De student moet processchema’s kunnen lezen en redeneren over de structuur. Via het inzicht in de werking van de meetsystemen is de student in staat de storingen van de metingen in het proces te lokaliseren. Met deze inzichten zijn analisten ook in staat om vlot met procesoperators te communiceren over de productieproblemen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
- CH242 brengt structuur in ideeën
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Werking van een centrifugaalpomp en haar pompkarakteristiek begrijpen
- Een regelkring uit zijn bouwstenen kunnen samenstellen
- Werking van een regelkring begrijpen met de functie van elk onderdeel
- Opbouw werking van een regelventiel begrijpen
- Werkingsprincipe van enkele veel gebruikte sensoren in de procesindustrie
- De regeling van enkele basisprocessen ( debiet, niveau,temperatuur, druk en pH ) kunnen uitleggen en de automatisatie van enkele eenheidsoperaties ( destillatie) verantwoorden.
- Enkele complexere regelkringen als cascade, verhouding en split range begrijpen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Transport van vloeistoffen
- weerstand van leidingen - verdringerpompen - centrifugaalpompen - pompkaraktersitiek
- De meet-en regelkring
- Gedrag van een proces (Procesparameters)
- Tweestandenregeling en PID regelactie
- Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
actuatoren.
- Het geautomatiseerde proces.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus en eigen nota's.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
32
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Hoorcollege met powerpoint en computersimulatie.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
de evaluatie bestaat uit twee delen
- schriftelijke toetsen tijdens de lesweken (30% van de totaalscore)
- een schriftelijke integratieve toets INT7-2 over de gehele leerstof (70% van de totaalscore)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
schriftelijke integratieve toets INT7-2 over de gehele leerstof
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Kwaliteitszorg en projectmanagement |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Toegepaste statistiek Projectbeheer
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160300006 | Academiejaar: | 2011-2012 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Periode 1 | Contacturen: | 30 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | Nederlands, | Lector(en) | Veerle Van Vlaslaer Geert Bruggeman |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
- CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
- CH109 blijft planmatig werken onder stress
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
- CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH236 evalueert resultaten kritisch
- CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- CH241 splitst een grote opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken op voor de uitvoering
- CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH380 bewaakt de voortgang van processen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
alle info zie deelfiches
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP 2
|
|
Andere begincompetenties
|
zie deelfiches
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Toegepaste statistiek | 80% | Projectbeheer | 20% |
|
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Toegepaste statistiek |
|
|
|
Component behoort tot: | Kwaliteitszorg en projectmanagement | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160300006 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Veerle Van Vlaslaer Geert Bruggeman |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies). De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH236 evalueert resultaten kritisch
- CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat.
-
voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, berekent de validatieparameters en interpreteert van het resultaat.
-
zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels)
-
werkt mee het opstellen van een kwaliteitshandboek en SOP’s
-
kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteertde rapportering.
-
kent de basisprincipes van kwaliteitszorg.
-
leest en interpreteert informatie (wetenschappelijke artikels, validatierapporten) met bekende en onbekende statistische technieken
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP 2
|
|
Andere begincompetenties
|
passieve kennis Engels
|
LEERINHOUDEN
|
1. Interne QC
a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie – lineariteit – robuustheid) b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL c. controlekaarten (met leesregels)
2. externe QC (interlab)
a. Youdenplot b. zaagtandplot c. PomPlot
|
STUDIEMATERIAAL
|
- hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool
- “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de & 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool
- wetenschappelijke artikels
- rekenmachine
- aanvullend in de bib:
- ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
- ‘Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium’ Klaessens (ISBN 9789077423622)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
13
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel). feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1ste, 2de en 3de jaar) en bevat geen opgeloste oefeningen gebruik van een rekenmachine is toegelaten samenstelling van de vragen: - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities) - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)
Berekening van de cijfers voor elk opleidingsonderdeel
- Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
- Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten niet uitvoeren van individuele taken niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
idem
|
|
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Projectbeheer |
|
|
|
Component behoort tot: | Kwaliteitszorg en projectmanagement | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160300006 | Academiejaar: | 2011-2012 | Lector(en) | Veerle Van Vlaslaer Geert Bruggeman |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
- CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
- CH109 blijft planmatig werken onder stress
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
- CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH236 evalueert resultaten kritisch
- CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- CH241 splitst een grote opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken op voor de uitvoering
- CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH380 bewaakt de voortgang van processen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Hij/zij handelt in overeenkomst met geplogenheden in projectmanagement
- Hij/zij past Quality Tools toe waar nuttig
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP 2
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Projectmanagement
- Systemen voor projectmanagement
- Quality Tools
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus Quality Tools (G. Bruggeman)
- Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” (G. Bruggeman) Casus(en)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
50
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
50
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- de twee trainingsdagen hebben verplichte aanwezigheid
- voor studenten van de afstudeerrichting procestechnologie die binnen het opleidingsonderdeel “geïntegreerd lab” deelnemen aan de verplichte activiteit “internationale projectweek”, telt deze deelname als aanwezigheid voor de trainingsdagen "projectbeheer". De score van de "internationale projectweek" wordt overgenomen.
-
voor studenten van de afstudeerrichting die in 2011-2012 niet deelnemen aan de internationale projectweek zijn de twee trainingsdagen "projectbeheer" verplicht.
-
studenten die deelnamen aan de "internationale projectweek" kunnen indien gewenst deelnemen aan de trainingsdagen "projectbeheer": ze brengen de lectoren vooraf op de hoogte.
Beoordeling proces en resultaat van de casus
Afwezigheden- Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
- Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel- Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
- Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten niet uitvoeren van individuele taken niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
Individuele opdracht
|
|
|
| |
|
|
|
|