ECTS-database Plantijn Hogeschool
Chemie - Voltijds modelpakket 3 - Chemie
  
cataloognrbenamingstudiepunten
4160200047Instrumentele analyse8
4160200050Geïntegreerd lab en seminaries15
|__Geïntegreerd lab
|__POP 3
|__Seminaries
4160200051Milieuchemie3
|__Milieuchemie
|__Actuele ontwikkelingen
4160200053Stage en eindwerk CH23
4160200054Organische synthese4
4160200077Procesautomatisatie3
4160300006Kwaliteitszorg en projectmanagement3
|__Toegepaste statistiek
|__Projectbeheer
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Instrumentele analyse
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Chemie
Code:4160200047
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
Contacturen:64
Aantal studiepunten:8
Totaal studietijd:208
Examencontract:mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Patrick Verbeke

 

KORTE OMSCHRIJVING
Het opleidingonderdeel "Instrumentele analyse" zorgt ervoor dat de studenten vertrouwd zijn met alle analysetechnieken die veelvuldig in routine- en onderzoekslaboratoria worden gebruikt. Atomaire absorptie en emissie worden verder uitgediept, dan volgen FTIR en XRF. De waterbepaling volgens Karl-Fischer en verschillende bepalingen uit de milieusector komen aan bod. Inzake chromatografie wordt, naast de uitbreiding van GC en HPLC, ruime aandacht besteed aan gekoppelde technieken en aan gelpermeatie- en ionenchromatografie.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
  • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
  • CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
  • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
Beroepsspecifieke competenties
  • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • kent het principe van alle analysemethoden die in een bedrijfslabo courant worden gebruikt.     
  • kan de werking van de besproken apparatuur uitleggen en de toepasbaarheid ervan evalueren.
  • maakt berekeningen i.v.m. concrete toepassingen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Elektrochemische cellen, Monster tot te meten oplossing, Organische analyse

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

De belangrijkste analysemethoden behandeld in het tweede jaar worden uitgediept. Daarnaast worden een aantal bijkomende technieken bestudeerd.

  • Spectrometrie: oven-AAS, plasma-emissie, FTIR, XRF.
  • Elektrochemie: conductometrie, polarografie, coulometrie, polarisatietitraties, Karl-Fischer titratie, AOX - POX - TOX.
  • Capillaire gaschromatografie, GC-MS, ionenchromatografie, gelpermeatiechromatografie, LC-MS.
  • Capillaire elektroforese.

STUDIEMATERIAAL
Cursus "Instrumentele analyse" - auteur: P. Verbeke - Plantijn Hogeschool
WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 25

%
practicum en oefeningen:

  0

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:
Hoorcolleges afgewisseld met oefeningen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
Integratief examen100%

  • Korte toetsen tijdens de lesweken over afgewerkte hoofdstukken.
  • INT 7-1

tijd voor examinering
uren

4 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
Integratief examen100%

  • INT 7-1
 
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Geïntegreerd lab en seminaries
  
O.O. heeft componenten:Ja
O.O. bestaat uit componenten:Geïntegreerd lab
POP 3
Seminaries
Afstudeerrichting//Leertraject:Chemie
Code:4160200050
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:gespecialiseerd
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
Contacturen:183
Aantal studiepunten:15
Totaal studietijd:390
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Inge Gutschoven
Patrick Verbeke

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
    • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
    • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
    Beroepsspecifieke competenties
    • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
    • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    zie ECTS-deelfiches componenten

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP, en moet je je ook inschrijven voor: Instrumentele analyse, Organische synthese.

    Andere begincompetenties

    zie ECTS-deelfiches componenten


    WEGING

    ComponentenWeging
    Geïntegreerd lab90%
    POP 35%
    Seminaries5%



     
    Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Geïntegreerd lab
      
    Component behoort tot: Geïntegreerd lab en seminaries
    Afstudeerrichting//Leertraject:Chemie
    Code:4160200050
    Academiejaar:2011-2012
    Lector(en)Inge Gutschoven
    Patrick Verbeke

     

    KORTE OMSCHRIJVING


    In het geïntegreerd lab worden alle courante analysetechnieken uitgevoerd, milieu-analyses gedaan, moleculen gesynthetiseerd en gekarakteriseerd, instrumenten en methoden gevalideerd.
    Naast het leren werken met vaak ingewikkelde apparatuur wordt aandacht besteed aan onderhoud en troubleshooting. De studenten worden gesensibiliseerd voor de kwaliteitsbewaking en –zorg via het valideren van toestellen en analysemethoden. Computers worden intensief gebruikt, zowel online met de apparatuur, als voor opzoekwerk en rapportering.
    Zo is de toekomstige laboratoriumtechnoloog bijna paraat om de stap te zetten van een leeromgeving naar een reële laboratoriumomgeving.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

      Algemene beroepsgerichte competenties
      • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
      • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
      • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
      Beroepsspecifieke competenties
      • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
      • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • Hij bereidt standaarden en monsters op de gepaste manier. 
      • Tijdens de analyse heeft hij zicht op de betekenis van de bekomen meetwaarden. 
      • Uitgaande van de meetwaarden is hij in staat de gevraagde informatie over het oorspronkelijk staal weer te geven.
      • rapporteert mondeling en schriftelijk correct over de resultaten van zijn werkzaamheden
      • voert op een technisch-wetenschappelijke wijze zelfstandig een meerstaps organische synthese uit
      • voert met behulp van verschillende technieken een zuiverheidscontrole uit:
        a.  kook-en smeltpuntsbepaling
        b.  gaschromatografie
        c.  dunnelaagchromatografie
        d.  spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV, massa 
      • schrijft het mechanisme van de uitgevoerde syntheses uit
      • geeft het principe van C13-nmr weer
      • interpreteert een eenvoudig C13 spectrum 
      • bepaalt op basis van een IR, UV, NMR en massaspectrum de structuur van een organische molecule 
      • werkt multidisciplinair tijdens de uitvoering van de labexperimenten 
      • beoordeelt op een kritische wijze de uitgevoerde experimenten en de daarbij behorende resultaten
      • maakt gebruik van de verschillende technieken die gebruikt worden als identificatie- en analysemethode
      • verwijdert op een veilige milieubewuste wijze het afval 
      • zoekt aan de hand van boeken in de bibliotheek of via het internet een synthese of een zuiverheidscontrole op 
         

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP, en moet je je ook inschrijven voor: Instrumentele analyse, Organische synthese.

      Andere begincompetenties

      LEERINHOUDEN
      1. De studenten worden vaardiger in het gebruik van reeds bekende analysetechnieken; zij besteden meer aandacht aan de optimalisatie van meetparameters en onderhoud van toestellen. Een aantal bijkomende analysemethoden worden toegepast. Verschillende bepalingen kaderen in de analyse van milieumonsters.
      2. Volgende topics komen aan bod: controle van een UV-VIS spectrofotometer, FTIR-spectrofotometrie, AAS, wateranalyse (BOD, COD, e.a.), Karl-Fischer titratie, HPLC, GC, IC, gebruik van software voor data-acquisitie en -verwerking, validatie van analysemethodes.
      3. Meerstapsyntheses in praktijk brengen
        a.  van aromaten
        b.  van alifaten 
      4. Zuiverheidscontrole van de gesynthetiseerde moleculen via
        a.  kook-en smeltpuntsbepaling
        b.  gaschromatografie
        c.  dunnelaagchromatografie
        d.  spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV 
      5. Spectroscopie in de organische synthese:
        a.  13C en 1H NMR
        b.  IR
        c.  Massaspectrometrie
        d.  UV 
      6. verslaggeving van de resultaten

      STUDIEMATERIAAL


      Cursus "Geïntegreerd lab" - auteur P. Verbeke- Plantijn Hogeschool
      Cursus “Organische synthese” – auteur: I. Gutschoven - Plantijn Hogeschool

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       0

      %
      practicum en oefeningen:

        33

      %

      vormen van groepsleren:

        0

      %
      Verdere toelichting:

      Lab: de studenten werken per 2.
      Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.
      Het geintegreerd lab wordt afgesloten met een overkoepelend project.

      .


      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      Integratief examen100%

      • Observatie van het lab-werk, beoordeling van de verslagen, toetsen over parate kennis.
        Afwezigheden:
        Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief
         
        Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.
        Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel
      • Geïntegreerde toets INT 7-6 over parate kennis en vraagstukken.
        Multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek.
      • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
         
        - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
        - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
           - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
           - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
           - niet uitvoeren van individuele taken
           - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
         

      tijd voor examinering
      uren

      4 

      Tweede examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      Integratief examen100%

      • De punten m.b.t. de labsessies blijven behouden.
      • De toets INT 7-6 wordt hernomen.
        Multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
      • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel : zie hiervoor.
       
      Voltijds modelpakket 3 - Chemie - POP 3
        
      Component behoort tot: Geïntegreerd lab en seminaries
      Afstudeerrichting//Leertraject:Chemie
      Code:4160200050
      Academiejaar:2011-2012
      Lector(en)Inge Gutschoven
      Patrick Verbeke

       

      KORTE OMSCHRIJVING
      Het bijhouden van de POP map dient als hulp voor de student om zijn studie zelf te kunnen opvolgen.

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • CH104 gaat constructief om met kritiek
      • CH105 leert uit zijn fouten
      • CH111 vindt een evenwicht tussen aandacht voor wensen van anderen en vasthoudendheid aan eigen ideeën
      Algemene beroepsgerichte competenties
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel: reflecteren over het eigen handelen tegenover derden.

          Dank zij het POP
          1. kan de student reflecteren over het eigen handelen
          2. en is er een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage)

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP, en moet je je ook inschrijven voor: Instrumentele analyse, Organische synthese.

          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN
          Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.


          STUDIEMATERIAAL
          1. "Het algemene CGO-boek"
          2. map met invulbladen


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           

          %
          practicum en oefeningen:

            

          %

          vormen van groepsleren:

            

          %
          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.

          tijd voor examinering
          uren

           

          Tweede examenperiode
          Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.
           
          Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Seminaries
            
          Component behoort tot: Geïntegreerd lab en seminaries
          Afstudeerrichting//Leertraject:Chemie
          Code:4160200050
          Academiejaar:2011-2012
          Lector(en)Inge Gutschoven
          Patrick Verbeke

           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Tijdens de seminaries krijgt de student een betere perceptie van zijn latere werksituatie. De initiatieven worden gestuurd door verschillende lectoren en kunnen onder meer volgende activiteiten omvatten: bedrijfsbezoeken, het bijwonen van voordrachten, de analyse en bespreking van concrete probleemsituaties, het gebruik van moderne informatiebronnen en -vormen.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

            Algemene beroepsgerichte competenties
            • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
            • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
            • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
            Beroepsspecifieke competenties
            • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
            • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
            Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP, en moet je je ook inschrijven voor: Instrumentele analyse, Organische synthese.

            Andere begincompetenties

            LEERINHOUDEN
            De inhoud van de seminaries worden in de loop van het academiejaar geconcretiseerd.

            STUDIEMATERIAAL
            Nota's van de voordrachten.

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm    
            hoor- en werkcolleges:

             39

            %
            practicum en oefeningen:

              0

            %

            vormen van groepsleren:

              0

            %
            Verdere toelichting:

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            Integratief examen100%

            Aanwezigheid is verplicht.
            Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.
            De opgedane kennis en deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens de integratieve toets INT 7-6.

            Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
             
            - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
            - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
               - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
               - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
               - niet uitvoeren van individuele taken
               - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
             


            tijd voor examinering
            uren

            2 

            Tweede examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            Integratief examen100%

            De toets INT 7-6 wordt hernomen.

            Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel : zie hiervoor.

             
            Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Milieuchemie
              
            O.O. heeft componenten:Ja
            O.O. bestaat uit componenten:Milieuchemie
            Actuele ontwikkelingen
            Afstudeerrichting//Leertraject:Chemie
            Code:4160200051
            Academiejaar:2011-2012
            Type:kern,
            Niveau:uitdiepend
            Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
            Contacturen:32
            Aantal studiepunten:3
            Totaal studietijd:78
            Examencontract:mogelijk
            Deliberatie:mogelijk
            Vrijstelling:mogelijk
            Onderwijstaal:Nederlands,
            Lector(en)Inge Gutschoven
            Mark Spanoghe

             


            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

              Algemene beroepsgerichte competenties
              • CH230 benoemt de kern van het probleem
              • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
              • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
              • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
              • CH242 brengt structuur in ideeën
              • CH255 schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
              • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
              Beroepsspecifieke competenties
              • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              zie deelfiches

              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
              geen

              Andere begincompetenties
              zie deelfiches

              WEGING


               
              Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Milieuchemie
                
              Component behoort tot: Milieuchemie
              Afstudeerrichting//Leertraject:Chemie
              Code:4160200051
              Academiejaar:2011-2012
              Lector(en)Inge Gutschoven
              Mark Spanoghe

               

              KORTE OMSCHRIJVING

              Initiatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en hun samenhang met de industriële wereld. Tijdens de lessen wordt geprobeerd om de reeds bestaande kennis van de student te linken aan milieutopics. Een bijkomend topic is een korte inleiding in de radiochemie met focus op de milieu-impact en de detectietechnieken.


              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

                Algemene beroepsgerichte competenties
                • CH230 benoemt de kern van het probleem
                • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                Beroepsspecifieke competenties
                • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              • beseft dat het milieu een belangrijk biotoop is, dat optimaal bewaard moet blijven
              • (h)erkent dat milieu niet om lucht, water en bodem gaat, maar één geheel vormt. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
              • legt links met kennis uit andere vakgebieden en past deze toe in een milieucontext
              • onderscheidt de verschillende vormen van straling en kent hun toepassingsgebieden
              • begrijpt de fysische achtergrond van de verschillende technieken om radioactieve straling te detecteren

              • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                geen

                Andere begincompetenties

                LEERINHOUDEN
                1.   Inleiding: belang van milieuzorg
                2.   Water 
                         a.    Belasting van het oppervlaktewater door afvalwater 
                         b.    Belangrijke parameters voor de waterkwaliteit 
                                        -Biochemisch zuurstofverbruik 
                                        -Chemisch zuurstofverbruik 
                                        -Totale organische koolstof 
                                        -Zuurtegraad 
                                        -Droogrest 
                                        -Nutriënten 
                         c.    Zelfreinigend vermogen van oppervlaktewater 
                         d.    Eutrofiëring 
                         e.    Zuivering in een rioolwaterzuiveringinstallatie 
                                        -Mechanisch fysische zuivering 
                                        -Biologische zuivering 
                                        -Slibverwerking 
                         f.     Industrieel afvalwater    
                3.    Lucht 
                         a.    Luchtkwaliteit 
                         b.    Bronnen van verontreiniging 
                         c.    T-profielen 
                         d.    Gasvormige luchtverontreiniging 
                         e.    Broeikaseffect 
                         f.     Zure regen 
                         g.    Gat in de ozonlaag 
                         h.    Fotochemische mist 
                         i.      Zwevend stof
                4.    Bodem 
                         a.    Samenstelling 
                         b.    Verontreiniging 
                                     -Bronnen 
                                     -Stoffen 
                         c.    Zware Metalen 
                         d.    Pesticiden
                5.    Relatie milieu en industrie
                6.   Inleiding tot de radiochemie

                STUDIEMATERIAAL
                1.  cursus milieuchemie (op e-campus) – auteur: Caroline Meyers – Plantijn Hogeschool 2011
                2.  cursus radiochemie (op e-campus) – auteur: Hubert Nachtegaele - Plantijn Hogeschool 2011
                3.  bezoek afvalverwerking Isvag (Wilrijk)

                WERKVORMEN
                Soort werkvorm    
                hoor- en werkcolleges:

                 39

                %
                practicum en oefeningen:

                  0

                %

                vormen van groepsleren:

                  0

                %
                Verdere toelichting:
                Verplichte aanwezigheid voor de mogelijke seminaries met gastsprekers en voor het bezoek aan Isvag. 

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                Integratief examen100%

                • Schriftelijke integratieve toetsing INT7-4, tijdens de examenweek 
                • Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.
                • Het cijfer van de integratieve toetsing INT7-4, wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
                  • het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                    • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                    • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
                    • niet uitvoeren van individuele taken
                    • niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
                       

                tijd voor examinering
                uren

                4 

                Tweede examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                Integratief examen100%

                • Schriftelijke integratieve toetsing INT7-4, tijdens de examenweek 
                • Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.
                • Het cijfer van de integratieve toetsing INT7-4, wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
                  • het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                    • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                    • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
                    • niet uitvoeren van individuele taken
                    • niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
                       
                 
                Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Actuele ontwikkelingen
                  
                Component behoort tot: Milieuchemie
                Afstudeerrichting//Leertraject:Chemie
                Code:4160200051
                Academiejaar:2011-2012
                Lector(en)Inge Gutschoven
                Mark Spanoghe

                 

                KORTE OMSCHRIJVING
                Deze lessenreeks omvat twee actuele onderwerpen. Deze onderwerpen zullen in de loop van het jaar gekozen en uitgewerkt worden op basis van belangrijke actuele ontwikkelingen in de chemische sektor.

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
                  • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
                  • CH242 brengt structuur in ideeën
                  • CH255 schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
                  • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                  Beroepsspecifieke competenties

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                    1. Schat het belang van het opvolgen van de wetenschappelijke literatuur correct in.
                    2. Voert een literatuurstudie uit over een nieuwe ontwikkeling in de chemie en schrijft hiervan een verslag.

                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                    geen

                    Andere begincompetenties

                    LEERINHOUDEN
                    Deze lessenreeks omvat twee actuele onderwerpen. Deze onderwerpen zullen in de loop van het jaar gekozen en uitgewerkt worden op basis van belangrijke actuele ontwikkelingen in de chemische sektor.

                    STUDIEMATERIAAL
                    Powerpoint presentatie, artikels,...

                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm    
                    hoor- en werkcolleges:

                     33

                    %
                    practicum en oefeningen:

                      0

                    %

                    vormen van groepsleren:

                      0

                    %
                    Verdere toelichting:

                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode
                    CategorieWeging van categorieën
                    Integratief examen100%

                    Schriftelijk verslag van de besproken onderwerpen (5% van de score van INT7-4)

                    Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel:

                    Dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                    Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                                            - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                                            - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies
                                            - niet uitvoeren van individuele taken
                                            - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde
                                               kerncompetenties

                     


                    tijd voor examinering
                    uren

                    0 

                    Tweede examenperiode

                    Herwerken van het schriftelijk verslag van de besproken onderwerpen

                    Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel:

                    Dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                    Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                                            - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                                            - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies
                                            - niet uitvoeren van individuele taken
                                            - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde
                                               kerncompetenties

                     
                    Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Stage en eindwerk CH
                      
                    O.O. heeft componenten:Neen
                    Afstudeerrichting//Leertraject:Chemie
                    Code:4160200053
                    Academiejaar:2011-2012
                    Type:kern,
                    Niveau:gespecialiseerd
                    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 2
                    Contacturen:0
                    Aantal studiepunten:23
                    Totaal studietijd:598
                    Examencontract:niet mogelijk
                    Deliberatie:niet mogelijk
                    Vrijstelling:mogelijk
                    Onderwijstaal:Nederlands,
                    Lector(en)Patrick Verbeke

                     

                    KORTE OMSCHRIJVING

                    De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland. 

                    Studenten uit de afstudeerrichting Chemie komen meestal terecht in een laboratorium voor productiecontrole, kwaliteitscontrole of milieuanalyses, waar zij bepalingen uitvoeren op monsters van uiteenlopende aard (afvalwaters, geneesmiddelen, polymeren, ...). Sommigen doen wetenschappelijk onderzoek aan een universiteit of research lab.


                    Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.


                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                    • CH124 communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden
                    Algemene beroepsgerichte competenties
                    • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                    • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
                    • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
                    • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                    • CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                    • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                    • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                    • CH253 mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit
                    • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                    Beroepsspecifieke competenties
                    • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
                    • CH364 past het geldende kwaliteitszorgsysteem toe en bouwt het uit
                    • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen
                    • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel
                    • CH371 functioneert in een operatorteam

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                    De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.

                    1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen.
                    2. De student leert zelfstandig werken.
                    3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren.
                    4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren. 


                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                    'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr het voltijds modelpakket 2 en moet je je ook inschrijven vr: Instrum. analyse; Geïntegreerd lab en semin.; Milieuchemie; Kwal.zorg/projectbeheer; Org. synthese; Procesaut.'
                    'Om in te kunnen schrijven vr dit oo moet je geslaagd zijn vr modelpakket 2 CH_CH en moet je ook inschrijven vr Instr. analyse, Procesautomatisatie, Organische synthese, Milieuchemie, Kwaliteitszorg & projectmanagement(CH), Geïnt. lab & seminaries(CH)'


                    Andere begincompetenties
                    De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.

                    LEERINHOUDEN
                    • De studenten van de afstudeerrichting Chemie kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het valideren van een analysetechniek, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden, de vergelijking van verschillende analysemethoden.

                    STUDIEMATERIAAL
                    • De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk". 
                    • Indien  verder nodig, voorzien door de stagementor.

                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm    
                    hoor- en werkcolleges:

                     0

                    %
                    practicum en oefeningen:

                      0

                    %

                    vormen van groepsleren:

                      0

                    %
                    Verdere toelichting:
                    • De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
                    • De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
                    • De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
                    • Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool. 
                    • Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool. 

                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode
                    • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.  
                    • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
                       -  de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)
                       -  het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) 
                       -  de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).

                    tijd voor examinering
                    uren

                    1 

                    Tweede examenperiode
                    • Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.  
                    • Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
                    • Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.
                     
                    Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Organische synthese
                      
                    O.O. heeft componenten:Neen
                    Afstudeerrichting//Leertraject:Chemie
                    Code:4160200054
                    Academiejaar:2011-2012
                    Type:kern,
                    Niveau:gespecialiseerd
                    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
                    Contacturen:28
                    Aantal studiepunten:4
                    Totaal studietijd:104
                    Examencontract:mogelijk
                    Deliberatie:mogelijk
                    Vrijstelling:mogelijk
                    Onderwijstaal:Nederlands,
                    Lector(en)Inge Gutschoven

                     

                    KORTE OMSCHRIJVING

                    Zowel de analist als de onderzoeker moet voldoende inzicht hebben in de opbouw, de synthese en de eigenschappen van meer complexe organische moleculen en hun synthesewijzen.
                    De student moet in staat zijn de synthese van een organische verbinding in meerdere stappen te beredeneren opdat hij later in een synthese-laboratorium op een wetenschappelijk verantwoorde en veilige wijze kan bijdragen tot het optimaliseren en ontwikkelen van organische producten.


                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                    • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
                    • CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
                    • CH110 speelt soepel in op een veranderende werksituatie
                    • CH112 staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen
                    • CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
                    • CH124 communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden
                    Algemene beroepsgerichte competenties
                    • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
                    • CH236 evalueert resultaten kritisch
                    • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
                    • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                    • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                    • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                    Beroepsspecifieke competenties
                    • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN


                    1.       Schrijft het mechanisme van de synthetisch belangrijke organische reacties uit, in het bijzonder 
                             van: 
                                   a.       Additie, sustitutie en eliminatie  reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie 
                                   b.       Carbonyl alfa - substitutiereacties 
                                   c.       Carbonyl condensatiereacties 
                                   d.       Omleggingsreacties en pericyclische reacties 
                           
                    2.      Schrijft het eindproduct op indien de reagentia en het substraat gegeven worden waarbij de 
                             bovenstaande reacties worden toegepast
                    3.      Somt de soorten omleggingsreacties op en schrijft hun typische mechanisme uit
                    4.      Onderscheidt de verschillende pericyclische reacties   
                    5.      Verklaart aan de hand van de Woodward-hofmann regels de pericyclische reacties
                    6.      Schrijft via retrosynthese een syntheseweg op vertrekkende van een naam van 
                             een    molecule naar:             
                                a.       een alifatisch eindproduct 
                                b.       een aromatisch eindproduct 
                             Dit door gebruik te maken van een combinatie van additie, eliminatie, substitutie, oxidatie, 
                             reductie en omleggingsreacties (open boek). 
                    7.       Past schutfuncties correct toe tijdens een synthese


                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Aromaten

                    Andere begincompetenties
                    credit voor aromaten,organische reacties & organische chemie
                    LEERINHOUDEN

                    1.       Herhaling organische naamgeving
                    2.       Synthetisch belangrijke organische reacties: 
                                a.       Carbonyl alfa- substitutiereacties 
                                b.       Carbonyl condensatiereacties 
                                c.       Additie, sustitutie en eliminatie  reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie 
                                d.       Omleggingsreacties en pericyclische reacties 
                    3.     Retrosyntheseoefeningen van alifaten en aromaten
                    4.    Omleggingen (zelfstudie) en pericyclische reacties

                    STUDIEMATERIAAL

                    1.   Cursus “Organische chemie“ – auteur: I. Gutschoven  – Plantijn Hogeschool
                    2.   Handboek Mc J. Murry-Organic chemistry-6the edition- ISBN 0-534-42005-2 , chapter
                          22, chapter 23, chapter 30

                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm    
                    hoor- en werkcolleges:

                     22

                    %
                    practicum en oefeningen:

                      0

                    %

                    vormen van groepsleren:

                      0

                    %
                    Verdere toelichting:
                    • Het hoofdstuk omleggingen is een zelfstudiepakket

                     


                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode
                    CategorieWeging van categorieën
                    Integratief examen100%


                    1.       Tussentijdse toets hoofdstuk 1 (datum na afspraak met de studenten) (20% punten) &
                            Tussentijdse toets hoofdstuk 2 (datum na afspraak met de studenten) (20% punten) &  
                            Tussentijdse toets organische naamgeving en omleggingen (datum na afspraak met de
                            studenten)(20% punten)
                                            in de loop van de lesweken 

                    2.       Toets INT7-3 “Organische chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en 
                             toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen  

                     Indien de student geslaagd is voor de bovenstaande toetsen is hij niet meer verplicht om deze delen af te leggen tijdens de integratieve toets INT7-3 (deze punten worden overgenomen.) . Behaald de student een tekort op de tussentijdse toets dan krijgt hij een herkansing tijdens de integratieve toets INT7-3 
                    De resterende hoofdstukken van de cursus en het deel retrosynthese worden enkel getest tijdens de integratieve toets. (40%)

                    3.      multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek


                    tijd voor examinering
                    uren

                    4 

                    Tweede examenperiode
                    CategorieWeging van categorieën
                    Integratief examen100%


                    1.   toetsing INT7-3 “Organische chemie”  Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en 
                          toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen 
                    2.   multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek

                     
                    Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Procesautomatisatie
                      
                    O.O. heeft componenten:Neen
                    Afstudeerrichting//Leertraject:Chemie
                    Code:4160200077
                    Academiejaar:2011-2012
                    Type:kernondersteunend,
                    Niveau:uitdiepend
                    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
                    Contacturen:28
                    Aantal studiepunten:3
                    Totaal studietijd:78
                    Examencontract:mogelijk
                    Deliberatie:mogelijk
                    Vrijstelling:mogelijk
                    Onderwijstaal:Nederlands,
                    Lector(en)Jos Van Dyck

                     

                    KORTE OMSCHRIJVING
                    In grote productiebedrijven worden steeds meer analyses online uitgevoerd. In “Procesautomatisatie” wordt aandacht besteed aan het transport van vloeistoffen en gassen. De student moet processchema’s kunnen lezen en redeneren over de structuur. Via het inzicht in de werking van de meetsystemen is de student in staat de storingen van de metingen in het proces te lokaliseren. Met deze inzichten zijn analisten ook in staat om vlot met procesoperators te communiceren over de productieproblemen.

                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                    • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
                    Algemene beroepsgerichte competenties
                    • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
                    • CH242 brengt structuur in ideeën
                    Beroepsspecifieke competenties

                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                      • Werking van een centrifugaalpomp en haar pompkarakteristiek begrijpen
                      • Een regelkring uit zijn bouwstenen kunnen samenstellen
                      • Werking van een regelkring begrijpen met de functie van elk onderdeel
                      • Opbouw werking van een regelventiel begrijpen
                      • Werkingsprincipe van enkele veel gebruikte sensoren in de procesindustrie
                      • De regeling van enkele basisprocessen ( debiet, niveau,temperatuur, druk en pH ) kunnen uitleggen  en de automatisatie van enkele eenheidsoperaties ( destillatie) verantwoorden.
                      • Enkele complexere regelkringen als cascade, verhouding en split range begrijpen

                      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                      geen

                      Andere begincompetenties

                      LEERINHOUDEN
                      • Transport van vloeistoffen
                        -         weerstand van leidingen
                        -         verdringerpompen
                        -         centrifugaalpompen
                        -         pompkaraktersitiek
                      • De meet-en regelkring
                      • Gedrag van een proces (Procesparameters)
                      • Tweestandenregeling en PID regelactie
                      • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
                        actuatoren.
                      • Het geautomatiseerde proces.

                      STUDIEMATERIAAL
                      Cursus en eigen nota's.

                      WERKVORMEN
                      Soort werkvorm    
                      hoor- en werkcolleges:

                       32

                      %
                      practicum en oefeningen:

                        0

                      %

                      vormen van groepsleren:

                        0

                      %
                      Verdere toelichting:
                      Hoorcollege met powerpoint en computersimulatie.

                      EVALUATIE

                      Eerste examenperiode

                      de evaluatie bestaat uit twee delen
                      •    schriftelijke toetsen tijdens de lesweken (30% van de totaalscore)
                      •    een schriftelijke integratieve toets INT7-2 over de gehele leerstof (70% van de totaalscore)

                      tijd voor examinering
                      uren

                      3 

                      Tweede examenperiode

                      schriftelijke integratieve toets INT7-2 over de gehele leerstof

                       
                      Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Kwaliteitszorg en projectmanagement
                        
                      O.O. heeft componenten:Ja
                      O.O. bestaat uit componenten:Toegepaste statistiek
                      Projectbeheer
                      Afstudeerrichting//Leertraject:Chemie
                      Code:4160300006
                      Academiejaar:2011-2012
                      Type:kernondersteunend,
                      Niveau:gespecialiseerd
                      Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
                      Contacturen:30
                      Aantal studiepunten:3
                      Totaal studietijd:78
                      Examencontract:niet mogelijk
                      Deliberatie:mogelijk
                      Vrijstelling:mogelijk
                      Onderwijstaal:Nederlands,
                      Lector(en)Veerle Van Vlaslaer
                      Geert Bruggeman

                       


                      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                      Algemene competenties

                      • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
                      • CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
                      • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                      • CH109 blijft planmatig werken onder stress
                      Algemene beroepsgerichte competenties
                      • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                      • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
                      • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
                      • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                      • CH236 evalueert resultaten kritisch
                      • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
                      • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                      • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                      • CH241 splitst een grote opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken op voor de uitvoering
                      • CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                      • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                      Beroepsspecifieke competenties
                      • CH380 bewaakt de voortgang van processen

                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                      alle info zie deelfiches

                      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                      Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP 2

                      Andere begincompetenties
                      zie deelfiches

                      WEGING

                      ComponentenWeging
                      Toegepaste statistiek80%
                      Projectbeheer20%



                       
                      Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Toegepaste statistiek
                        
                      Component behoort tot: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                      Afstudeerrichting//Leertraject:Chemie
                      Code:4160300006
                      Academiejaar:2011-2012
                      Lector(en)Veerle Van Vlaslaer
                      Geert Bruggeman

                       

                      KORTE OMSCHRIJVING
                      Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
                      De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

                      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                      Algemene competenties

                      • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                      Algemene beroepsgerichte competenties
                      • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                      • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
                      • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                      • CH236 evalueert resultaten kritisch
                      • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                      • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                      Beroepsspecifieke competenties

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                        • kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige  experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat.
                        • voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, berekent de validatieparameters en interpreteert van het resultaat.
                        • zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels)
                        • werkt mee het opstellen van een kwaliteitshandboek en SOP’s
                        • kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteertde rapportering.
                        • kent de basisprincipes van kwaliteitszorg.
                        • leest en interpreteert informatie (wetenschappelijke artikels, validatierapporten) met bekende en onbekende statistische technieken

                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP 2

                        Andere begincompetenties
                        passieve kennis Engels
                        LEERINHOUDEN

                        1. Interne QC

                        a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
                        b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
                        c. controlekaarten (met leesregels)

                        2. externe QC (interlab)

                        a. Youdenplot
                        b. zaagtandplot
                        c. PomPlot


                        STUDIEMATERIAAL
                        • hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 
                        •  “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de & 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool
                        • wetenschappelijke artikels
                        • rekenmachine
                        • aanvullend in de bib:
                          • ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
                          • ‘Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium’ Klaessens (ISBN 9789077423622)

                        WERKVORMEN
                        Soort werkvorm    
                        hoor- en werkcolleges:

                         13

                        %
                        practicum en oefeningen:

                          0

                        %

                        vormen van groepsleren:

                          0

                        %
                        Verdere toelichting:
                        hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
                        zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
                        feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

                        EVALUATIE

                        Eerste examenperiode
                        CategorieWeging van categorieën
                        Integratief examen100%


                        open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1ste, 2de en 3de jaar) en bevat geen opgeloste oefeningen
                        gebruik van een rekenmachine is toegelaten
                        samenstelling van de vragen:
                        - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
                        - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)

                        Berekening van de cijfers voor elk opleidingsonderdeel

                        • Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten 
                        • Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                          • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen 
                          • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten 
                          • niet uitvoeren van individuele taken 
                          •  niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                             

                        tijd voor examinering
                        uren

                        2 

                        Tweede examenperiode
                        CategorieWeging van categorieën
                        Integratief examen100%

                        idem
                         
                        Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Projectbeheer
                          
                        Component behoort tot: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                        Afstudeerrichting//Leertraject:Chemie
                        Code:4160300006
                        Academiejaar:2011-2012
                        Lector(en)Veerle Van Vlaslaer
                        Geert Bruggeman

                         

                        KORTE OMSCHRIJVING
                        Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.

                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                        • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
                        • CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
                        • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                        • CH109 blijft planmatig werken onder stress
                        Algemene beroepsgerichte competenties
                        • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                        • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
                        • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
                        • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                        • CH236 evalueert resultaten kritisch
                        • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
                        • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                        • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                        • CH241 splitst een grote opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken op voor de uitvoering
                        • CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                        • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                        Beroepsspecifieke competenties
                        • CH380 bewaakt de voortgang van processen

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                        • Hij/zij handelt in overeenkomst met geplogenheden in projectmanagement
                        • Hij/zij  past Quality Tools toe waar nuttig

                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP 2

                        Andere begincompetenties

                        LEERINHOUDEN
                        • Projectmanagement
                        • Systemen voor projectmanagement
                        • Quality Tools

                        STUDIEMATERIAAL
                        • Syllabus Quality Tools (G. Bruggeman)
                        • Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” (G. Bruggeman) Casus(en)

                        WERKVORMEN
                        Soort werkvorm    
                        hoor- en werkcolleges:

                         

                        %
                        practicum en oefeningen:

                          50

                        %

                        vormen van groepsleren:

                          50

                        %
                        Verdere toelichting:

                        EVALUATIE

                        Eerste examenperiode
                        CategorieWeging van categorieën
                        Integratief examen100%

                        • de twee trainingsdagen hebben verplichte aanwezigheid
                        • voor studenten van de afstudeerrichting procestechnologie die binnen het opleidingsonderdeel “geïntegreerd lab” deelnemen aan de verplichte activiteit “internationale projectweek”, telt deze deelname als aanwezigheid voor de trainingsdagen "projectbeheer". De score van de "internationale projectweek" wordt overgenomen.
                        • voor studenten van de afstudeerrichting die in 2011-2012 niet deelnemen aan de internationale projectweek zijn de twee trainingsdagen "projectbeheer" verplicht.
                        • studenten die deelnamen aan de "internationale projectweek" kunnen indien gewenst deelnemen aan de trainingsdagen "projectbeheer": ze brengen de lectoren vooraf op de hoogte.

                        Beoordeling proces en resultaat van de casus

                        Afwezigheden
                        • Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
                          Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
                        • Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

                        Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel
                        • Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten 
                        • Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                          • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen 
                          • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten 
                          • niet uitvoeren van individuele taken 
                          •  niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


                        tijd voor examinering
                        uren

                        0 

                        Tweede examenperiode
                        CategorieWeging van categorieën
                        Integratief examen100%

                        Individuele opdracht