ECTS-database Plantijn Hogeschool
Biomedische laboratoriumtechnologie - Voltijds modelpakket 3 - Medische laboratoriumtechnologie
  
cataloognrbenamingstudiepunten
4180400059Immunopathologie3
4180400060Validatie5
|__Toegepaste statistiek
|__Instrumentele analyse 3
4180400062Stage23
4180400063Integratieve eindproef4
|__Integratieve eindproef
|__POP 3
4180400066Parasitologie en mycologie6
|__Parasitologie
|__Mycologie
4180400068Bacteriologie en serologie7
4180400069Hematologie 47
4180400070Geïntegreerd lab en kijkstage5
|__Geïntegreerd lab
|__Kijkstage
Voltijds modelpakket 3 - Medische laboratoriumtechnologie - Immunopathologie
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Medische laboratoriumtechnologie
Code:4180400059
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:gespecialiseerd
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
Contacturen:26
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Karen Pittois

 

KORTE OMSCHRIJVING
Vertrekkend van de basiskennis van het 2de jaar worden de immuunpathologische reacties overlopen met hyperreactiviteit, immuundeficiënties en auto-immuunziekten. Speciale aandacht krijgen HIV en AIDS met hun diagnostiek en therapie. De betrokkenheid van het immuunsysteem bij transplantatie en kanker en wordt duidelijk aangetoond. Tot slot worden gendiagnostiek en gentherapie in immuunafwijkingen en kanker behandeld.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
  • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
  • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
Beroepsspecifieke competenties
  • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

·         benoemt en bespreekt de drie hoofdvormen van de immuunpathologie
·         bespreekt hyperreactiviteit met zijn vier hoofdvormen en hun verschillen
·         bespreekt uitgebreid type I allergie (mechanisme, voorbeelden, diagnose)
·         geeft de verschillen tussen cellulaire en humorale immuundeficiënties aan en hun diagnose
·         geeft voorbeelden van de verschillende types immuundeficiëntie
·         bespreekt opbouw van het HIV virus en het genoom en legt verbanden
·         geeft en bespreekt directe en indirecte opsporingsmethodes voor AIDS
·         bespreekt het verloop van AIDS adhv een grafiek en geeft aan hoe dit verloop wordt opgevolgd
·         bespreekt de levenscyclus van HIV en de mogelijke therapeutische aangrijpingspunten
·         bespreekt de werking van de aangehaalde antivirale producten
·         bespreekt de mogelijke mechanismen die auto-immuunziekten veroorzaken aan de hand van voorbeelden
·         geeft de opdeling van de auto-immuunziekten en voorbeelden
·         bespreekt hoe ons immuunsysteem omgaat met transplantaten
·         bespreekt hoe ons immuunsysteem omgaat met tumorcellen
·         bespreekt het gebruik van tumormerkers in de strijd tegen kanker
·         bespreekt de immuunbewakingtheorie en argumenten
·         geeft de juiste labtechnieken aan voor onderzoek van klinische stalen in relatie tot immuunpathologie
·         interpreteert eenvoudige resultaten van immuundiagnostische testen voor de verschillende immuunpathologiën
·         kent de gebruikte gendiagnostische testen voor immuunpathologie en kanker

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Immunologie, Biochemie

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
  • De drie hoofdgroepen van immuundeviaties: hyper (vier vormen), hypo(vier vormen) en auto-immuniteit.
  • Aids en virusdiagnostiek. 
  • De immuunbetrokkenheid bij transplantatie en kanker

STUDIEMATERIAAL
  • Powerpoint slides met notities. Auteur: Karen Pittois
  • Boek « Immunology » Lippincott’s Illustrated Reviews. Eds. Richard A. Harvey, Pamela C. Champe. Wolters Kluwer. ISBN 0-7817-9543-5/978-0-7817-9543-2


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 28

%
practicum en oefeningen:

  0

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:
13 sessies van 2 uur

EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
Integratief examen100%


-Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding
 


tijd voor examinering
uren

4 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
Integratief examen100%

idem
 
Voltijds modelpakket 3 - Medische laboratoriumtechnologie - Validatie
  
O.O. heeft componenten:Ja
O.O. bestaat uit componenten:Toegepaste statistiek
Instrumentele analyse 3
Afstudeerrichting//Leertraject:Medische laboratoriumtechnologie
Code:4180400060
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:gespecialiseerd
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
Contacturen:66
Aantal studiepunten:5
Totaal studietijd:130
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Kathy Reyniers
Veerle Van Vlaslaer

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        alle info leerdoelen ;doelstellingen en  competenties: zie deelfiches van

        Toegepaste statistiek 

        Instrumentele analyse en seminarie


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP, Instrumentele analyse 2

        Andere begincompetenties
        zie deelfiches

        WEGING


         
        Voltijds modelpakket 3 - Medische laboratoriumtechnologie - Toegepaste statistiek
          
        Component behoort tot: Validatie
        Afstudeerrichting//Leertraject:Medische laboratoriumtechnologie
        Code:4180400060
        Academiejaar:2011-2012
        Lector(en)Kathy Reyniers
        Veerle Van Vlaslaer

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
        De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, invloed van biologische variatie op de analyseresultaten) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

          Algemene beroepsgerichte competenties
          • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
          • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
          • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
          • BL234 Evalueert resulaten kritisch
          • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
          • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
          Beroepsspecifieke competenties

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            • kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige  experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat.
            • voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, berekent de validatieparameters en interpreteert van het resultaat.
            • zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels)
            • werkt mee het opstellen van een kwaliteitshandboek en SOP’s

            ·        kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteert de rapportering.

            • kent de invloed van biologische variatie op de kwaliteitszorg in een biomedisch lab: referentiewaarden, ROC-curve, RCV

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
            Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP, Instrumentele analyse 2

            Andere begincompetenties

            passieve kennis Engels


            LEERINHOUDEN

            1. Interne QC
            a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
            b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma
            c. controlekaarten (met leesregels)
            2. externe QC (interlab)
            a. Youdenplot
            b. zaagtandplot

            c.  PomPlot
            3. invloed biologische variatie op validatie
            a. totale imprecisie
            b. referentiewaarden
            c. cutoff en ROC-curve
            d. monitoring van een individu


            STUDIEMATERIAAL

            hoofdstukken 16 tem 19 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool
            “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de & 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool wetenschappelijke artikels
            rekenmachine 
            www.westgard.com 

            aanvullend in de bib:
            ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000

              ‘Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium’ Klaessens (ISBN 9789077423622)


            WERKVORMEN
            Soort werkvorm    
            hoor- en werkcolleges:

             40

            %
            practicum en oefeningen:

              0

            %

            vormen van groepsleren:

              0

            %
            Verdere toelichting:
            hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
            zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
            feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode

            integratieve toets
            open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen
            gebruik van een rekenmachine is toegelaten
            samenstelling van de vragen:
            - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
            - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)

            Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

            - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

            - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

               - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

               - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

               - niet uitvoeren van individuele taken

               - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

             


            tijd voor examinering
            uren

            2 

            Tweede examenperiode
            idem
             
            Voltijds modelpakket 3 - Medische laboratoriumtechnologie - Instrumentele analyse 3
              
            Component behoort tot: Validatie
            Afstudeerrichting//Leertraject:Medische laboratoriumtechnologie
            Code:4180400060
            Academiejaar:2011-2012
            Lector(en)Kathy Reyniers
            Veerle Van Vlaslaer

             

            KORTE OMSCHRIJVING

            De reeds aangeleerde technieken van instrumentele analyse  van jaar 1 en 2 gaan hand in hand met de statistiek van jaar 1 en 2 


            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
            • BL105 Leert uit zijn fouten
            • BL109 Vindt een evenwicht tussen aandacht voor wensen van anderen en vasthoudendheid aan eigen ideeën
            • BL116 Respecteert deadlines/afspraken
            • BL120 Houdt rekening met inbreng van collega's
            • BL121 Neemt taken op zich die heel de groep tot nut zijn
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • BL227 Benoemt de kern van het probleem
            • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
            • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
            • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
            • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
            • BL234 Evalueert resulaten kritisch
            • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
            • BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
            • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
            • BL238 Zorgt dat anderen gemakkelijk hun weg vinden op zijn werkomgeving en in zijn labjournaal
            • BL241 Bereidt taken systematisch voor
            • BL242 Organiseert het werk in een efficiënte planning
            • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
            • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
            • BL247 Heeft aandacht voor orde en netheid
            • BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
            • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
            Beroepsspecifieke competenties
            • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
            • BL364 Voert correcte analyses uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
             

            Beheerst de theorie  van instrumentele analyse BL van 1P2 en MLT 2P4

             

            Kent de verschillen tussen alle aangeboden technieken in 1P2 en 2P4 instrumentele analyse, qua opstelling en toepassingsgebied.

             

            Kent  het verband tussen de gemeten parameter en het te onderzoeken staal voor alle aangeleerde technieken in 1P2 en 2P4 instrumentele analyse 

             

            Gebruikt de toegepaste statistiek bij eenvergelijkende studie van 2 analysetechnieken.


            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
            Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP, Instrumentele analyse 2

            Andere begincompetenties

            Instrumentele analyse I en II

            Statistiek 1BL en 2MLT


            LEERINHOUDEN
             

            Extra laboefeningen instrumentele analyse  

            Methodevalidatie  - praktische toepassing

            Instrumentvalidatie- praktische toepassing


            STUDIEMATERIAAL
            • Theorie 1P2 en 2P4 Instrumentele analyse van Reyniers K.
            • Instrumentele analyse III , praktijknota's Reyniers K.
            •    Bb platform voor testjes
            • e-campus extra nota's in map 3MLT\Validatie\ Instrumentele anlyse III
            • bib: naslagwerken ivm instrumentele chemie


            WERKVORMEN
            Soort werkvorm    
            hoor- en werkcolleges:

             4

            %
            practicum en oefeningen:

              48

            %

            vormen van groepsleren:

              

            %
            Verdere toelichting:
            Indien mogelijk: bedrijfsbezoeken of seminarie

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            Integratief examen100%

              a. Praktijksessies: aanwezigheid: de labosessies zijn verplicht : 

              • elke afwezigheid moet gewettigd worden onwettig afwezig leidt tot minder dan 10/20 
              • de prestaties geleverd tijdens de praktijkuren en dit op basis van                                    houding , werk en inzicht  (40); verslagen (40)                                         /80

               b. Testen                                                                                                                 /20


               c. INT7-5     schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen,   meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen;                                                     / 20 


             De verworven punten  (a,b,c) worden  samengeteld  en worden herleid naar               /20     
             

            • Afwezigheden praktijk


            Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief .
             
            Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.
             
            Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

            • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
               
              - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
              - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                 - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                 - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
                 - niet uitvoeren van individuele taken
                 - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
                                                       


            tijd voor examinering
            uren

            2 

            Tweede examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            Integratief examen100%

            De punten van de onderdelen a en b 1° zittijd blijven behouden

            Punt c idem 1° zittijd

            • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

               

              - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.

            - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

               - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

               - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

               - niet uitvoeren van individuele taken

               - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

             

             
            Voltijds modelpakket 3 - Medische laboratoriumtechnologie - Stage
              
            O.O. heeft componenten:Neen
            Afstudeerrichting//Leertraject:Medische laboratoriumtechnologie
            Code:4180400062
            Academiejaar:2011-2012
            Type:kernondersteunend,
            Niveau:gespecialiseerd
            Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 2
            Contacturen:0
            Aantal studiepunten:23
            Totaal studietijd:598
            Examencontract:niet mogelijk
            Deliberatie:niet mogelijk
            Vrijstelling:mogelijk
            Onderwijstaal:Nederlands,
            Lector(en)Kathy Reyniers

             

            KORTE OMSCHRIJVING

            De stage heeft tot doel de student praktijkervaring te laten opdoen in een reële laboratoriumomgeving. De stagiair wordt tewerkgesteld in een medisch laboratorium. Hij dient de kans te krijgen zich verder vertrouwd te maken met de problematiek van de staalafname, het uitvoeren van de analyses in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie zoals klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, endocrinologie en bij het uitvoeren van in vivo-technieken..


             

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
            • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
            • BL104 Gaat constructief om met kritiek
            • BL105 Leert uit zijn fouten
            • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
            • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
            • BL108 Speelt soepel in op een veranderde werksituatie
            • BL109 Vindt een evenwicht tussen aandacht voor wensen van anderen en vasthoudendheid aan eigen ideeën
            • BL114 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten)
            • BL116 Respecteert deadlines/afspraken
            • BL120 Houdt rekening met inbreng van collega's
            • BL121 Neemt taken op zich die heel de groep tot nut zijn
            • BL122 Communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleleiders/leidinggevenden
            • BL124 Zorgt voor een goede atmosfeer
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • BL227 Benoemt de kern van het probleem
            • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
            • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
            • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
            • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
            • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
            • BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
            • BL234 Evalueert resulaten kritisch
            • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
            • BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
            • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
            • BL238 Zorgt dat anderen gemakkelijk hun weg vinden op zijn werkomgeving en in zijn labjournaal
            • BL239 Brengt structuur in ideeën
            • BL240 Houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
            • BL241 Bereidt taken systematisch voor
            • BL242 Organiseert het werk in een efficiënte planning
            • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
            • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
            • BL247 Heeft aandacht voor orde en netheid
            • BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
            • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
            • BL250 Schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
            • BL251 Mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit
            • BL252 Mondeling: kan collega's correct en volledig op de hoogte brengen van de huidige stand van zaken
            • BL254 Handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en Veiligheid"
            Beroepsspecifieke competenties
            • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
            • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
            • BL363 Voert een adequate staalname uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie
            • BL364 Voert correcte analyses uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie
            • BL365 Beheerst de in-vivo technieken

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            Maakt zich vertrouwd met de problematiek van de staalafname, het uitvoeren van de analyses in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie zoals klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, endocrinologie en bij het uitvoeren van in vivo – technieken

            Geeft aandacht aan een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust moet zijn van de veiligheidsaspecten en kwaliteitseisen.

            Schrijft , binnen de stagewerkzaamheden, een eindwerk ivm het opgegeven onderwerp. Hiervoor komen o.a. in aanmerking: het op punt stelen van een nieuwe analysemethode, het onderzoek van bepaalde parameters, de vergelijking van analysetechnieken, de validatie van een procedure.


            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
            Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 ML en moet je je ook inschrijven voor: Immunopath.; Validatie; Parasitologie en mycologie; Bacter. en serologie; Hematologie 4; Geïntegreerd lab en kijkstage.

            Andere begincompetenties

            Alle OO'n van MLT opleiding


            LEERINHOUDEN

            Volgende opgelegde perioden komen voor tijdens de stage:

            • hematologie (4-tal weken)
            • microbiologie (4-tal weken)
            • klinische biochemie (4-tal weken)

            De volgorde van de perioden wordt door de labo's zelf vastgelegd. Afhankelijk van het onderwerp van het eindwerk wordt een van de bovenvernoemde perioden verlengd  met 2 weken.


            STUDIEMATERIAAL

            Stagevademecum

            Bundel 'Rapportering eindwerk'


            WERKVORMEN
            Soort werkvorm    
            hoor- en werkcolleges:

             0

            %
            practicum en oefeningen:

              87

            %

            vormen van groepsleren:

              0

            %
            Verdere toelichting:
            • De lector -stageverantwoordelijke wijst de student een stageplaats toe met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
            • De lector -stagebegeleider onderhoudt de contacten met het labo en de student.

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier.
            • Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.
            • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa  38 % van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties :
              • de activiteiten gedurende de stageperiode: 71%  (stagementor)
              • het eindwerk: 12%  (stagementor, stagebegeleider + lezers)
              • de mondelinge presentatie en verdediging: 17% (jury)

            tijd voor examinering
            uren

            1 

            Tweede examenperiode

            na nieuwe stage bij aanvang van volgend academiejaar:

            • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier.
            • Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.
            • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa  38 % van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties :
              • de activiteiten gedurende de stageperiode: 71%  (stagementor)
              • het eindwerk: 12%  (stagementor, stagebegeleider + lezers)
              • de mondelinge presentatie en verdediging: 17% (jury)
             
            Voltijds modelpakket 3 - Medische laboratoriumtechnologie - Integratieve eindproef
              
            O.O. heeft componenten:Ja
            O.O. bestaat uit componenten:Integratieve eindproef
            POP 3
            Afstudeerrichting//Leertraject:Medische laboratoriumtechnologie
            Code:4180400063
            Academiejaar:2011-2012
            Type:kernondersteunend,
            Niveau:gespecialiseerd
            Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1-2
            Contacturen:0
            Aantal studiepunten:4
            Totaal studietijd:104
            Examencontract:niet mogelijk
            Deliberatie:mogelijk
            Vrijstelling:mogelijk
            Onderwijstaal:Nederlands,
            Lector(en)Brigitte Van de Velde
            Peter Partoens

             


            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

              Algemene beroepsgerichte competenties
                Beroepsspecifieke competenties

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                  Zie deelfiches

                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                  Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                  Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2 (ML) en moet je je ook inschrijven voor stage.

                  Andere begincompetenties

                  Alle OO uit het eerste en tweede programmajaar

                  Alle OO uit P7
                  Stage doorlopen hebben


                  WEGING

                  ComponentenWeging
                  Integratieve eindproef90%
                  POP 310%

                  zie deelfiches

                   
                  Voltijds modelpakket 3 - Medische laboratoriumtechnologie - Integratieve eindproef
                    
                  Component behoort tot: Integratieve eindproef
                  Afstudeerrichting//Leertraject:Medische laboratoriumtechnologie
                  Code:4180400063
                  Academiejaar:2011-2012
                  Lector(en)Brigitte Van de Velde
                  Peter Partoens

                   

                  KORTE OMSCHRIJVING

                  Na hun stageperiode leggen de studenten nog een laatste examen af voor een jury van verschillende lectoren. Dit is het ‘afstudeerexamen’, waar een reeks van vragen met betrekking tot biochemie, hematologie en microbiologie zullen gesteld worden. Dit examen heeft als doel na te gaan in hoeverre een afstudeerstudent Medische laboratoriumtechnologie zicht heeft gekregen op de toepasbaarheid van de bovenvermelde vakken in een medisch laboratorium, na het doorlopen van de stageperiode.

                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                    Algemene beroepsgerichte competenties
                    • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
                    Beroepsspecifieke competenties
                    • BL360 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis van de basiswetenschappen
                    • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
                    • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
                    • BL363 Voert een adequate staalname uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie
                    • BL364 Voert correcte analyses uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                    Integratie uit de verschillende klinische vakgebieden microbiologie, hematologie en biochemie integreren.

                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2 (ML) en moet je je ook inschrijven voor stage.

                    Andere begincompetenties

                    Alle OO uit het eerste en tweede programmajaar

                    Alle OO uit P7
                    Stage doorlopen hebben


                    LEERINHOUDEN

                    Alle disciplines uit de klinische biologie komen aan bod. Aandacht wordt besteed aan:
                    • de pre-analytische fase
                    • de gebruikte toestellen
                    • de analysen
                    • de technische validatie: contoles, calibratoren etc


                    STUDIEMATERIAAL
                    • Cursussen microbiologie, hematologie, biochemie
                    • Stageschrift
                    • Stageschrift mag tijdens de proef gebruikt worden

                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm    
                    hoor- en werkcolleges:

                     

                    %
                    practicum en oefeningen:

                      

                    %

                    vormen van groepsleren:

                      

                    %
                    Verdere toelichting:
                    • Ondervraging door examenjury
                    • In de examenjury zitten de klinisch biologen, verbonden aan de opleiding.


                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode
                    CategorieWeging van categorieën
                    Integratief examen100%

                    • Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (25 minuten)
                    • Proef kan pas afgelegd worden na doorlopen van stage

                    tijd voor examinering
                    uren

                    1 

                    Tweede examenperiode
                    CategorieWeging van categorieën
                    Integratief examen100%

                  • Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (25 minuten)
                  • Proef kan pas afgelegd worden na doorlopen van stage
                  •  

                     
                    Voltijds modelpakket 3 - Medische laboratoriumtechnologie - POP 3
                      
                    Component behoort tot: Integratieve eindproef
                    Afstudeerrichting//Leertraject:Medische laboratoriumtechnologie
                    Code:4180400063
                    Academiejaar:2011-2012
                    Lector(en)Brigitte Van de Velde
                    Peter Partoens

                     

                    KORTE OMSCHRIJVING
                    De studenten worden verplicht om tijdens hun studie binnen de Plantijnhogeschool een Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP) op te stellen.  Het gebruik van een POP is een zeer verspreide techniek in de bedrijfswereld en we willen onze studenten hierop voorbereiden. De studenten worden aangeleerd hoe ze aan de hand van hun eigen studie en resultaten via zelfreflectie tot een beter inzicht van zichzelf komen. Hierdoor komen zij op de arbeidsmarkt, niet alleen met een uitgebreide technische kennis en technische vaardigheden maar zijn zij ook in staat om een betere planning te maken van hun latere loopbaan.  De studenten worden op deze manier verplicht om de tijd te nemen om na te denken over hun persoonlijke ontwikkeling. De studenten hebben hierover per academiejaar een aantal afspraken met hun studieloopbaanbegeleider

                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                    • BL104 Gaat constructief om met kritiek
                    • BL105 Leert uit zijn fouten
                    • BL114 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten)
                    • BL115 Verwittigt bij afwezigheden
                    Algemene beroepsgerichte competenties
                      Beroepsspecifieke competenties

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                        1.       reflecteren over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep
                        2.       reflecteren over het eigen leerproces en op basis van deze reflecties het leerproces bijsturen
                        3.      denken in termen van leerdoelen en competenties en is er een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage)

                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2 (ML) en moet je je ook inschrijven voor stage.

                        Andere begincompetenties

                        LEERINHOUDEN
                        Het POP is een kaft met tabbladen en invulformulieren.  Vooraan zit een inhoudsopgave die je moet volgen. Bewaar alle documenten per onderdeel chronologisch waarbij het meest recente document bovenaan ligt.  Deze kaft gaat jouw volledige opleiding mee. In dit POP horen de volgende gegevens thuis:
                        1.   Persoonlijke informatie
                        2.   Studietijdmeting
                        3.   Archief van bereikte competenties
                        4.   Verslag van gesprekken met studieloopbaanbegeleider       
                        5.  Werken in projectgroep (archief persoonlijke verslagen van de reflectievergaderingen)

                        STUDIEMATERIAAL
                        het algemene cgo-boek       

                        map met invulbladen



                        WERKVORMEN
                        Soort werkvorm    
                        hoor- en werkcolleges:

                         0

                        %
                        practicum en oefeningen:

                          0

                        %

                        vormen van groepsleren:

                          0

                        %
                        Verdere toelichting:

                        EVALUATIE

                        Eerste examenperiode
                        CategorieWeging van categorieën
                        Integratief examen100%

                        De beoordeling van het POP gebeurt op basis van volledigheid door je studieloopbaanbegeleider.       

                        Bijkomende criteria (studieloopbaanbegeleiding): maken van de afspraken, nakomen van de afspraken



                        tijd voor examinering
                        uren

                        0 

                        Tweede examenperiode
                        niet mogelijk
                         
                        Voltijds modelpakket 3 - Medische laboratoriumtechnologie - Parasitologie en mycologie
                          
                        O.O. heeft componenten:Ja
                        O.O. bestaat uit componenten:Parasitologie
                        Mycologie
                        Afstudeerrichting//Leertraject:Medische laboratoriumtechnologie
                        Code:4180400066
                        Academiejaar:2011-2012
                        Type:kern,
                        Niveau:gespecialiseerd
                        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
                        Contacturen:88
                        Aantal studiepunten:6
                        Totaal studietijd:156
                        Examencontract:niet mogelijk
                        Deliberatie:mogelijk
                        Vrijstelling:mogelijk
                        Onderwijstaal:Nederlands,
                        Lector(en)Frans Paulussen
                        Anne-Marie Feyens

                         


                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                          Algemene beroepsgerichte competenties
                            Beroepsspecifieke competenties

                              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                              zie deelfiches


                              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                              Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Medische microbiologie

                              Andere begincompetenties
                              zie deelfiches

                              WEGING

                              ComponentenWeging
                              Parasitologie51%
                              Mycologie49%



                               
                              Voltijds modelpakket 3 - Medische laboratoriumtechnologie - Parasitologie
                                
                              Component behoort tot: Parasitologie en mycologie
                              Afstudeerrichting//Leertraject:Medische laboratoriumtechnologie
                              Code:4180400066
                              Academiejaar:2011-2012
                              Lector(en)Frans Paulussen
                              Anne-Marie Feyens

                               

                              KORTE OMSCHRIJVING
                              De cursus geeft een overzicht van de voornaamste eukaryote parasieten van de mens.

                              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                              Algemene competenties

                              • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
                              • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
                              • BL114 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten)
                              • BL116 Respecteert deadlines/afspraken
                              • BL121 Neemt taken op zich die heel de groep tot nut zijn
                              • BL122 Communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleleiders/leidinggevenden
                              Algemene beroepsgerichte competenties
                              • BL227 Benoemt de kern van het probleem
                              • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
                              • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                              • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                              • BL247 Heeft aandacht voor orde en netheid
                              • BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                              Beroepsspecifieke competenties

                                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                • beheerst de kennis van de voornaamste parasieten van de mens
                                • begrijpt de biologische achtergrond van de ontwikkelingscycli
                                • begrijpt de plaats van de mens in het geheel van het ecologisch systeem
                                • voert de verschillende technieken uit om parasieten bij de mens op te sporen

                                 


                                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                                Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Medische microbiologie

                                Andere begincompetenties
                                basiskennis biologie
                                LEERINHOUDEN
                                • algemene informatie over de parasiet en zijn omgeving, begrippen epidemiologie, nomenclatuur, ziekteprocessen, diagnose, controle en preventie, historiek
                                • flagellaire parasitaire protozoa van het verteringskanaal, de urogenitale wegen, bloed en weefsels
                                • amoeben van het verteringskanaal en pathogene vrijlevende amoeben
                                • coccidia, microsporidia, piroplasmen en gecilieerde protozoa
                                • malaria-parasieten
                                • platworminfecties, trematoden en schistosomen
                                • amphistomate en distomate 'botten'
                                • lintwormen
                                • aphasmide nematoden, rhabditiden en strongyliden
                                • oxyuroidea, ascaridoidea en spirurida
                                • filariae
                                • insecten van medisch belang: luizen, kakkerlakken, wantsen, diptera en vlooien

                                STUDIEMATERIAAL
                                • microscopische preparaten
                                • vers faecesmateriaal met wormeieren
                                • geconserveerde volwassen wormen
                                • wetenschappelijke artikels en fotomateriaal
                                • cursus parasitologie deel 10A: algemene informatie - Rob Asselberg
                                • cursus parasitologie deel 10B: protozoölogie - Rob Asselberg
                                • cursus parasitologie deel 10C: helminthologie - Rob Asselberg
                                • cursus parasitologie deel 10D: arthropoda - Rob Asselberg
                                • cursus parasitologie deel 10E: laboratoriumtechnieken - Rob Asselberg

                                WERKVORMEN
                                Soort werkvorm    
                                hoor- en werkcolleges:

                                 0

                                %
                                practicum en oefeningen:

                                  51

                                %

                                vormen van groepsleren:

                                  0

                                %
                                Verdere toelichting:
                                • hoorcolleges
                                • praktijksessies (aanwezigheid verplicht)

                                EVALUATIE

                                Eerste examenperiode
                                CategorieWeging van categorieën
                                Integratief examen100%

                                INT7-4

                                • permanente evaluatie van de praktijksessies (30%)
                                • schriftelijk examen (70%)

                                Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

                                - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facettenerworven punten

                                - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

                                   - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

                                   - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

                                   - niet uitvoeren van individuele taken

                                   - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                                Afwezigheden:

                                Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. 

                                 

                                Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

                                Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de student een A op dit opleidingsonderdeel.

                                 


                                tijd voor examinering
                                uren

                                2 

                                Tweede examenperiode
                                CategorieWeging van categorieën
                                Integratief examen100%

                                schriftelijk (de punten van de permanente evaluatie blijven behouden)
                                 
                                Voltijds modelpakket 3 - Medische laboratoriumtechnologie - Mycologie
                                  
                                Component behoort tot: Parasitologie en mycologie
                                Afstudeerrichting//Leertraject:Medische laboratoriumtechnologie
                                Code:4180400066
                                Academiejaar:2011-2012
                                Lector(en)Frans Paulussen
                                Anne-Marie Feyens

                                 

                                KORTE OMSCHRIJVING
                                Deze lessenreeks geeft een overzicht van de verschillende fungische aandoeningen.

                                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                Algemene competenties

                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                    Beroepsspecifieke competenties
                                    • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
                                    • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
                                    • BL363 Voert een adequate staalname uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie

                                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                    • kennis en overzicht van de verschillende fungische aandoeningen
                                    • laboratoriumtechnieken voor onderzoek van klinische stalen in het mycologisch laboratorium

                                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                                    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Medische microbiologie

                                    Andere begincompetenties
                                    basiskennis microbiologie
                                    LEERINHOUDEN
                                    • noties van fungische systematiek toegespitst naar pathogene schimmels
                                    • morfologie van anamorfe en teleomorfe vormen
                                    • mycetisme overzicht, case-report
                                    • mycotoxicose o.a. aflatoxines
                                    • fungische allergie
                                    • oppervlakkige mycosen - o.a. dermatofieten
                                    • subcutane mycosen
                                    • diepe inheemse mycosen Aspergillose - Cryptococcose
                                    • diepe candidose - zygomycose -
                                    • Pneumocystis jiroveci
                                    • diepe uitheemse mycosen: histoplasmose - blastomycose - coccidioidomycose - paracoccidioidomycose - penicilliose

                                    STUDIEMATERIAAL
                                    • microscopische preparaten van schimmelkulturen
                                    • schimmelstammen voor kultuur en identificatie
                                    • klinische stalen van oppervlakkige mycosen
                                    • histologische preparaten subcutane en diepe mycosen
                                    • cursus medische mycologie - Frans Paulussen
                                    • verschillende atlassen - referentiewerken mycologie
                                    • wetenschappelijke artikels - case reports- review artikels      

                                    WERKVORMEN
                                    Soort werkvorm    
                                    hoor- en werkcolleges:

                                     16

                                    %
                                    practicum en oefeningen:

                                      32

                                    %

                                    vormen van groepsleren:

                                      0

                                    %
                                    Verdere toelichting:
                                    • hoorcollege
                                    • practicum

                                    EVALUATIE

                                    Eerste examenperiode
                                    1. INT7-4 (50% van de punten)
                                    2. evaluatie van de praktijksessies: (50% van de punten)
                                      aanwezigheid, houding en werkverslagen

                                    Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

                                    - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

                                    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

                                       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

                                       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

                                       - niet uitvoeren van individuele taken

                                       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                                    Afwezigheden:

                                    Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief

                                     

                                    Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

                                    Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

                                     


                                    tijd voor examinering
                                    uren

                                    2 

                                    Tweede examenperiode

                                    Idem

                                    De punten van het labowerk 1° zittijd blijven behouden

                                     
                                    Voltijds modelpakket 3 - Medische laboratoriumtechnologie - Bacteriologie en serologie
                                      
                                    O.O. heeft componenten:Neen
                                    Afstudeerrichting//Leertraject:Medische laboratoriumtechnologie
                                    Code:4180400068
                                    Academiejaar:2011-2012
                                    Type:kern,
                                    Niveau:gespecialiseerd
                                    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
                                    Contacturen:82
                                    Aantal studiepunten:7
                                    Totaal studietijd:182
                                    Examencontract:niet mogelijk
                                    Deliberatie:mogelijk
                                    Vrijstelling:mogelijk
                                    Onderwijstaal:Nederlands,
                                    Lector(en)Chris Vanhentenrijk
                                    Brigitte Van de Velde

                                     

                                    KORTE OMSCHRIJVING
                                    Bacteriologische stalen worden theoretisch besproken.  In de practica worden stalen geënt, nagekeken op commensale flora of mogelijke pathogenen en worden antibiotica getest tegenover de pathogene bacteriën.

                                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                    Algemene competenties

                                      Algemene beroepsgerichte competenties
                                        Beroepsspecifieke competenties
                                        • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
                                        • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
                                        • BL364 Voert correcte analyses uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie

                                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                        • kent de medische bacteriologische stalen: de commensale flora, de mogelijke pathogenen per staal, de identificatieschema’s
                                        • kent het antibiogram: het testen van antibiotica tegenover de pathogenebacteriën met als doel een adequate antimicrobiële behandeling.
                                        • kent de antibiotica: hun werkingsmechanisme, de systematiek, het belangrijk probleem van de resistentievorming van bacteriën tegenover deze antibiotica
                                        • technieken om antigenen en/of antistoffen op te sporen.
                                        • kent de belangrijkste virale infecties: klinische presentatie, virale diagnostiek, behandeling en preventie.
                                        • verwerkt medische bacteriologische stalen: herkent eventuele commensale flora, zoekt pathogene bacteriën op en identificeert deze.
                                        • voert een antibiogram  uit en interpreteert het resultaat.
                                        • voert serologische testen uit en interpeteert het resultaat : het zoeken naar antigenen en/of  antilichamen van micro-organismen in lichaamsvochten.

                                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                                        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Immunologie, Medische microbiologie

                                        Andere begincompetenties

                                        Basisbegrippen en handelingen uit de microbiologie
                                        Medische microbiologie
                                        Immunologie

                                        LEERINHOUDEN
                                        1.   Bespreking van medische bacterologische stalen : de commensale flora, de mogelijke pathogenen per monster, de identificatieschema’
                                        2.   Het antibiogram : het testen van antibiotica tegenover de pathogene bacteriën met als doel een adequate antimicrobiële behandeling            
                                         3.   De antibiotica : hun werkingsmechanisme, de systematiek, het belangrijk probleem van de resistentievorming van bacteriën tegenover deze antibiotica 
                                        4.    Serologie : het zoeken naar antigenen en/of antilichamen (antistoffen) van micro-organismen in het bloed (serum) met als doel de diagnose van virale, bacteriële en protozoa-infecties.  Tevens worden de technieken besproken om deze antigenen en antilichamen op te sporen.
                                        5.    Volgende stalen worden besproken  : 
                                                              
                                        •  urine
                                        •  faeces
                                        •  sputum en keel
                                        • etter
                                        • antibiogram 
                                        • serologische testen

                                        STUDIEMATERIAAL
                                        • Medische microbiologie voor labratoriumtechnologen : deel 1 en 2         (ACCO Leuven)
                                        • Cursus microbiologie – auteur: Chris Vanhentenrijk – Plantijn Hogeschool
                                        • Cursus virologie – auteur: Chris Vanhentenrijk – Plantijn Hogeschool
                                        • Nota’s practicum – auteur: Patricia Winnen – Plantijn Hogeschool
                                        • Medische stalen

                                        WERKVORMEN
                                        Soort werkvorm    
                                        hoor- en werkcolleges:

                                         20

                                        %
                                        practicum en oefeningen:

                                          22

                                        %

                                        vormen van groepsleren:

                                          0

                                        %
                                        Verdere toelichting:

                                        EVALUATIE

                                        Eerste examenperiode
                                        CategorieWeging van categorieën
                                        Integratief examen100%

                                        Schriftelijk examen met 3 grote theoretische vragen :


                                        • (1) bespreking van een bacteriologisch staal

                                        • (2) uitleg over een deel van het antibiogram of i.v.m. antibiotica

                                        • (3) een bespreking van een virale of bacteriële of protozoa-infectie

                                        • met aandacht voor het laboratoriumonderzoek

                                        • « open boek » ondervraging : het zoeken naar kenmerken van bacteriën, samenstelling voedingsbodems, interpretatie antibiogram
                                        • Mondeling examen in aanwezigheid van een extern jurylid in de persoon van een klinisch-bioloog werkzaam in een klinisch laboratorium. Hier komen de practische vragen aan bod, waarop een medisch laboratoriumtechnoloog moet kunnen antwoorden Doorlopende evaluatie tijdens de practica en praktisch eindexamen
                                        • evaluatie van de praktijksessies:

                                                        aanwezigheid

                                                        houding en werk

                                                        verslagen

                                        • Afwezigheden:

                                          Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief

                                           

                                          Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

                                          Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

                                           

                                        tijd voor examinering
                                        uren

                                        4 

                                        Tweede examenperiode
                                        CategorieWeging van categorieën
                                        Integratief examen100%

                                        De toets wordt hernomen, de punten van de permanente evaluatie worden overgedragen.

                                         
                                        Voltijds modelpakket 3 - Medische laboratoriumtechnologie - Hematologie 4
                                          
                                        O.O. heeft componenten:Neen
                                        Afstudeerrichting//Leertraject:Medische laboratoriumtechnologie
                                        Code:4180400069
                                        Academiejaar:2011-2012
                                        Type:kern,
                                        Niveau:gespecialiseerd
                                        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
                                        Contacturen:46
                                        Aantal studiepunten:7
                                        Totaal studietijd:182
                                        Examencontract:niet mogelijk
                                        Deliberatie:mogelijk
                                        Vrijstelling:mogelijk
                                        Onderwijstaal:Nederlands,
                                        Lector(en)Anne-Marie Feyens
                                        Reinoud Flies

                                         

                                        KORTE OMSCHRIJVING
                                        Zowel binnen de subdiscipline ‘ cytologie ‘ als ‘ hemostase ‘ wordt de nadruk gelegd op de patologie. De belangrijkste anemieën, leukemieën en stollingspatologieën worden besproken, naast andere hematologische aandoeningen zoals Myelomen.
                                        De klemtoon ligt vooral op de laboratoriumtoepassingen en de rol van de MLT, maar er wordt eveneens belang gehecht aan de klinische context van de ziekte.Verder wordt in de hemostase terug gesproken over de rol van stollingsbeïnvloedende medicatie vanwege het grote belang in de praktijk. De laatste trends op gebied van trombosepatologie worden eveneens in de cursus opgenomen .
                                        In de ‘ immuunhematologie ‘ worden andere bloedgroepsystemen dan ABO-en Rhesus-inclusief HLA-en HPA-systeem- nader bekeken, beperkt tot diegene die frequent voorkomen. Het ABO-en Rhesussysteem blijven belangrijk en moeten ook nu gekend zijn .
                                        Een belangrijk deel wordt gewijd aan ‘ bloed –en bloedderivaten ‘, zowel de bereiding, bewaring als klinische toepassingen met daarnaast kruisproeven. Een ander aspect van de cursus zijn lichaamsvochten, die telkens in totaliteit worden behandeld, zij het met klemtonen op het cytologisch gedeelte

                                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                        Algemene competenties

                                          Algemene beroepsgerichte competenties
                                            Beroepsspecifieke competenties
                                            • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
                                            • BL363 Voert een adequate staalname uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie
                                            • BL364 Voert correcte analyses uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie

                                            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                             Theorie:
                                              • kent de meest courante bloedgroepsystemen met hun eigenschappen (antigenen en antistoffen).
                                              • kent kruisproeven: kent verschillende technieken + fasen, interpreteert reacties. voert kruisproeven uit.
                                              • kent bloed-en bloedderivaten: bereiding, bewaring en toepassing.
                                              • interpeteert compatibiliteit tussen antigen en antistof .
                                              • kent HLA-en HPA-systeem.
                                              • kent technieken gebruikt in de immuunhematologie.
                                              • kent de belangrijkste anemieën en leukemieën  en stollingspatologieën op laboratoriumgebied met noties van de kliniek.
                                              • kent pre-analytische fase in hematologie en past deze toe in de praktijk.
                                              • kent ethische aspecten + laboratoriumtesten.
                                              • kent referentiewaarden van de basisparameters.
                                              • kent toepassing van de bloedafnamebuisjes in de hematologie, hemostase en Immuunhematologie.
                                              • kent trombosepatologieën: spoort verschillende parameters op + kent beperkte kliniek.
                                              • kent trombofiliepathologieën.
                                              • kent volgende ziekten (kent het laboratoriumgedeelte goed en past dit toe, kent het klinische gedeelte): hemochromatose , Polycythemie , niet-maligne afwijkingen van de witte bloedcellen, lymfomen (beperkt) , plasmacelafwijkingen , MDS en myelofibrose .
                                              • kent de verschillende lichaamsvochten (pleuravocht , ascitesvocht , cerebrospinaal vocht , semenanalyse , urinesediment en bronchoalveolaire lavages): kent praktisch cytologisch gedeelte en theoretisch gedeelte.
                                              Lab:
                                            • bepaalt bloedgroepen
                                            • voert kruisproeven uit
                                            • beoordeelt bloeduitstrijkjes

                                            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                            Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                                            Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Immunologie, Hematologie 2, Hematologie 3

                                            Andere begincompetenties
                                             

                                            Theorie:

                                            • Basis hematologie, hemostase en immuunhematologie
                                            • Basis anatomie
                                            • Basis immunologie
                                            • Basis Biochemie
                                            • Basis Instrumentele analyse
                                            • Kennis internet (gericht zoeken)
                                            • Basis microbiologie

                                            Lab:

                                            • De basiskennis hematologie van het tweede jaar

                                            LEERINHOUDEN
                                             

                                            Theorie:

                                            • Andere Bloedgroepsystemen naast ABO-en Rhesus: Kell, Duffy..
                                            • Kruisproeven+varianten
                                            • Bloedbankbeheer
                                            • Bloed+bloedderivaten (+kunstbloed)
                                            • Patologische hematologie(stamcelafwijkingen met o.a. leukemieën, anemieën, myelomen e.a.)
                                            • Niet-maligneafwijking
                                            • Patologisch Hemostase (Afwijkingen in primaire en secundaire hemostase met o.a.Ziekte van , hemofilie.)
                                            • Antistollingsmedicatie
                                            • Trombofilie
                                            • Lichaamsvochten
                                            • Pre-analytische Klinische Biologie

                                            Lab:

                                            • Bepalen van bloedgroep en ondergroepen Leucocytendifferentieatie van normale en pathologische stalen

                                            STUDIEMATERIAAL
                                             

                                            Theorie:

                                            • cursus
                                            • actuele websites
                                            • atlas (cfr. practicum)
                                            • boeken en tijdschriften

                                            Lab:

                                            • Medische stalen


                                            WERKVORMEN
                                            Soort werkvorm    
                                            hoor- en werkcolleges:

                                             12

                                            %
                                            practicum en oefeningen:

                                              8

                                            %

                                            vormen van groepsleren:

                                              0

                                            %
                                            Verdere toelichting:

                                            Theorie:

                                            • HC (ppt presentaties)
                                            • WC (interpretaties immuunhematologie)
                                            • Kleine zoekopdrachten, te bespreken in de volgende les

                                            Lab:

                                            • 6 labosessies van 3 lesuren

                                            EVALUATIE

                                            Eerste examenperiode
                                             

                                            Theorie:

                                            • Tijdens academiejaar 1 à 2 testen
                                            • Mondeling examen (met schriftelijke voorbereiding); deel hoofdvragen; deel kleine vragen
                                            • Praktisch deel (interpretatie stollingsprobleem, bloedgroep, kruisproef, bloodbanking)

                                            Lab:

                                            • Doorlopende evaluatie tijdens de praktica

                                            Afwezigheden:

                                            Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief

                                             

                                            Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

                                            Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

                                             

                                             


                                            tijd voor examinering
                                            uren

                                            4 

                                            Tweede examenperiode

                                            De toets wordt hernomen, de punten van de permanente evaluatie worden overgedragen.

                                             
                                            Voltijds modelpakket 3 - Medische laboratoriumtechnologie - Geïntegreerd lab en kijkstage
                                              
                                            O.O. heeft componenten:Ja
                                            O.O. bestaat uit componenten:Geïntegreerd lab
                                            Kijkstage
                                            Afstudeerrichting//Leertraject:Medische laboratoriumtechnologie
                                            Code:4180400070
                                            Academiejaar:2011-2012
                                            Type:kernondersteunend,
                                            Niveau:gespecialiseerd
                                            Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
                                            Contacturen:40
                                            Aantal studiepunten:5
                                            Totaal studietijd:130
                                            Examencontract:niet mogelijk
                                            Deliberatie:mogelijk
                                            Vrijstelling:mogelijk
                                            Onderwijstaal:Nederlands,
                                            Lector(en)Brigitte Van de Velde

                                             


                                            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                            Algemene competenties

                                              Algemene beroepsgerichte competenties
                                                Beroepsspecifieke competenties

                                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                                  alle info zie fiches componenten

                                                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                                  Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                                                  Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2 ML en moet je je ook inschrijven voor Immunopathologie; Validatie; Parasitologie en mycologie; Bacteriologie en serologie; Hematologie 4.

                                                  Andere begincompetenties

                                                  WEGING

                                                  ComponentenWeging
                                                  Geïntegreerd lab67%
                                                  Kijkstage33%



                                                   
                                                  Voltijds modelpakket 3 - Medische laboratoriumtechnologie - Geïntegreerd lab
                                                    
                                                  Component behoort tot: Geïntegreerd lab en kijkstage
                                                  Afstudeerrichting//Leertraject:Medische laboratoriumtechnologie
                                                  Code:4180400070
                                                  Academiejaar:2011-2012
                                                  Lector(en)Brigitte Van de Velde

                                                   

                                                  KORTE OMSCHRIJVING
                                                  In het geïntegreerd lab komen verschillende deelgebieden van het klinisch of medisch laboratorium aan bod: biochemie, hematologie, bacteriologie en serologie. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden aan de hand van verschillende casussen in praktijk gebracht in een “virtueel lab”. De kritische evaluatie van de verkregen analyseresultaten  en theoretische zoekopdrachten bereiden de student voor om te werken in een medisch lab.

                                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                                  Algemene competenties

                                                  • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
                                                  • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
                                                  • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
                                                  • BL108 Speelt soepel in op een veranderde werksituatie
                                                  • BL109 Vindt een evenwicht tussen aandacht voor wensen van anderen en vasthoudendheid aan eigen ideeën
                                                  • BL112 Handelt volgens de geldende ethische normen
                                                  • BL113 Handelt volgens de geldende milieunormen
                                                  • BL114 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten)
                                                  • BL115 Verwittigt bij afwezigheden
                                                  • BL116 Respecteert deadlines/afspraken
                                                  • BL117 Toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
                                                  • BL118 Deelt spontaan informatie/gegevens met anderen
                                                  • BL119 Sluit compromissen om gemeenschappelijke belangen te realiseren
                                                  • BL120 Houdt rekening met inbreng van collega's
                                                  • BL121 Neemt taken op zich die heel de groep tot nut zijn
                                                  • BL122 Communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleleiders/leidinggevenden
                                                  • BL124 Zorgt voor een goede atmosfeer
                                                  • BL125 Geeft een eigen mening zonder te kwetsen
                                                  • BL126 Neemt duidelijke standpunten in ook al worden ze niet gedeeld door de groep
                                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                                  • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
                                                  • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
                                                  • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                                  • BL234 Evalueert resulaten kritisch
                                                  • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                                  • BL238 Zorgt dat anderen gemakkelijk hun weg vinden op zijn werkomgeving en in zijn labjournaal
                                                  • BL242 Organiseert het werk in een efficiënte planning
                                                  • BL243 Vangt onverwachte wendingen op
                                                  • BL244 Organiseert verschillende taken tegelijkertijd
                                                  • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                                                  • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                                                  • BL247 Heeft aandacht voor orde en netheid
                                                  Beroepsspecifieke competenties
                                                  • BL360 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis van de basiswetenschappen
                                                  • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
                                                  • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
                                                  • BL363 Voert een adequate staalname uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie
                                                  • BL364 Voert correcte analyses uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie

                                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                                  bezit goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
                                                  bezit goede kennis van de principes van de methoden en technieken
                                                  bezit goede kennis van de pré- en analytische noden
                                                  bezit goede kennis van referentiewaarden
                                                  bezit goede kennis van validatie van resultaten
                                                  bezit voldoende informaticavaardigheden
                                                  bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel
                                                  maakt een efficiënte planning en tijdsindeling voor de uit te voeren analyses
                                                  bepaalt nauwkeurig biochemische,  hematologische, bacteriologische en serologische parameters
                                                  verwerkt de resultaten statistisch
                                                  stelt een protocol op met referentiewaarden rekening houdend met leeftijd en geslacht
                                                  stelt een praktijkjournaal (logboek) op dat voldoet aan de eisen die beschreven staan in digitaal handboek rapportagetechnieken
                                                  volgt veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet
                                                  handelt ethisch onderbouwd verantwoordelijk

                                                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                                  Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                                                  Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2 ML en moet je je ook inschrijven voor Immunopathologie; Validatie; Parasitologie en mycologie; Bacteriologie en serologie; Hematologie 4.

                                                  Andere begincompetenties

                                                  LEERINHOUDEN

                                                  STUDIEMATERIAAL
                                                  uitgeschreven casussen

                                                  WERKVORMEN
                                                  Soort werkvorm    
                                                  hoor- en werkcolleges:

                                                   0

                                                  %
                                                  practicum en oefeningen:

                                                    41

                                                  %

                                                  vormen van groepsleren:

                                                    0

                                                  %
                                                  Verdere toelichting:

                                                  EVALUATIE

                                                  Eerste examenperiode
                                                  CategorieWeging van categorieën
                                                  Integratief examen100%


                                                  We evalueren een project op twee niveaus.
                                                  1)    GROEPSSCORE (punt op 20): beoordeling van het eindproduct , de presentatie en het proces naar het eindresultaat op basis van de criteria die je terugvindt achter “de projectgroep” onder “specifieke doelstellingen” op deze ECTS–fiche.
                                                  2)    INDIVIDUELE SCORE: Dit is een factor, die bepaald wordt met behulp van peer–assessment (P.A.). Deze P.A. evalueert competenties die gericht zijn op projectmatig werken. Uitleg over het leren werken hiermee en over de criteria die daarin gebruikt worden krijg je tijdens de inleiding over competetiegericht onderwijs. 
                                                   

                                                  Evaluatie van de praktijksessie:
                                                  Deze is inhoudsgericht, groepscriteria zijn niet van toepassing aangezien de studenten per 2 werken.
                                                  1. Labwerk                                                              / 20 
                                                    ·          aanwezigheid
                                                    ·          permanente evaluatie van praktische vaardigheden
                                                    ·          volgen van veiligheids- en afvalverwerkingsregels
                                                  2. Groepswerk:                                                       /20
                                                  •            controle praktijkjournaal (logboek) / 10
                                                  •            opmaak van een protocol met referentiewaarden  / 20
                                                  •            presentatie in PP / 35
                                                  •            mondelinge verdediging van de casus  / 35
                                                     
                                                    De punten van het labwerk en het groepswerk worden samengeteld en herleid naar 20.  Dit wordt de groepsscore genoemd.
                                                     

                                                  De twee niveaus worden verwerkt tot één score op 20 met volgende formule
                                                  eindscore     =     groepsscore x  individuele score

                                                   
                                                  Afwezigheden
                                                  • Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
                                                    Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

                                                   
                                                  • Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

                                                  Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
                                                  - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                                                  - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                                                     - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                                                     - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
                                                     - niet uitvoeren van individuele taken
                                                     - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
                                                   
                                                  In geval van afwezigheid tijdens de projectweken contacteert de student de opleidingscoördinator en kan de stuurgroep beslissen tot het uitvoeren van een vervangopdracht in de 2de zittijd .
                                                   


                                                  tijd voor examinering
                                                  uren

                                                   

                                                  Tweede examenperiode
                                                  CategorieWeging van categorieën
                                                  Integratief examen100%


                                                    In tweede zittijd wordt een vervangopdracht opgelegd.
                                                   
                                                  Voltijds modelpakket 3 - Medische laboratoriumtechnologie - Kijkstage
                                                    
                                                  Component behoort tot: Geïntegreerd lab en kijkstage
                                                  Afstudeerrichting//Leertraject:Medische laboratoriumtechnologie
                                                  Code:4180400070
                                                  Academiejaar:2011-2012
                                                  Lector(en)Brigitte Van de Velde

                                                   

                                                  KORTE OMSCHRIJVING

                                                  De kijkstage heeft als doel klinisch laboranten, buiten de klassieke gebieden in een klinisch lab, kennis te laten maken met het steeds breder wordende veld van diagnostiek tot en met het op diagnostiek gerichte onderzoek. Het onderzoek richt zich daarbij vooral op immunologie, oncologie, moleculaire biologie en neurowetenschappen. De soms zeer geavanceerde technieken zijn per specialisatie in een bepaald laboratorium  (unit) onderverdeeld.



                                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                                  Algemene competenties

                                                  • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
                                                  • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
                                                  • BL108 Speelt soepel in op een veranderde werksituatie
                                                  • BL109 Vindt een evenwicht tussen aandacht voor wensen van anderen en vasthoudendheid aan eigen ideeën
                                                  • BL110 Staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen
                                                  • BL112 Handelt volgens de geldende ethische normen
                                                  • BL113 Handelt volgens de geldende milieunormen
                                                  • BL115 Verwittigt bij afwezigheden
                                                  • BL116 Respecteert deadlines/afspraken
                                                  • BL117 Toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
                                                  • BL118 Deelt spontaan informatie/gegevens met anderen
                                                  • BL119 Sluit compromissen om gemeenschappelijke belangen te realiseren
                                                  • BL120 Houdt rekening met inbreng van collega's
                                                  • BL121 Neemt taken op zich die heel de groep tot nut zijn
                                                  • BL122 Communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleleiders/leidinggevenden
                                                  • BL124 Zorgt voor een goede atmosfeer
                                                  • BL125 Geeft een eigen mening zonder te kwetsen
                                                  • BL126 Neemt duidelijke standpunten in ook al worden ze niet gedeeld door de groep
                                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                                  • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
                                                  • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
                                                  • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
                                                  • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
                                                  • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                                  • BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
                                                  • BL238 Zorgt dat anderen gemakkelijk hun weg vinden op zijn werkomgeving en in zijn labjournaal
                                                  • BL247 Heeft aandacht voor orde en netheid
                                                  • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
                                                  • BL251 Mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit
                                                  • BL252 Mondeling: kan collega's correct en volledig op de hoogte brengen van de huidige stand van zaken
                                                  • BL253 Maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                                                  • BL255 Schat veiligheidsrisico's correct in, zoekt de relevante info op en past deze zinvol toe
                                                  • BL259 Heeft oog voor kosten en financiële implicaties van zijn handelen
                                                  Beroepsspecifieke competenties
                                                  • BL360 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis van de basiswetenschappen
                                                  • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
                                                  • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
                                                  • BL363 Voert een adequate staalname uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie

                                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                                  Staat open voor de nieuwe technieken

                                                  Maakt een overzichtelijk verslag van het verloop van de stageweek

                                                  Geeft adhv een ppt een kort overzicht van de nieuwe technieken


                                                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                                  Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                                                  Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2 ML en moet je je ook inschrijven voor Immunopathologie; Validatie; Parasitologie en mycologie; Bacteriologie en serologie; Hematologie 4.

                                                  Andere begincompetenties

                                                  LEERINHOUDEN

                                                  Tijdens de weekkijkstage  kan de student met geavanceerde technieken kennismaken en  krijgt hij/zij  inzicht in de organisatie van onderzoekslaboratoria.

                                                  Er is  ruimte om zijn/haar kennis te verbreden en verdiepen.



                                                  STUDIEMATERIAAL
                                                  periodeboek 7 3MLT
                                                  WERKVORMEN
                                                  Soort werkvorm    
                                                  hoor- en werkcolleges:

                                                   2

                                                  %
                                                  practicum en oefeningen:

                                                    

                                                  %

                                                  vormen van groepsleren:

                                                    

                                                  %
                                                  Verdere toelichting:

                                                  EVALUATIE

                                                  Eerste examenperiode
                                                  CategorieWeging van categorieën
                                                  Integratief examen100%

                                                  evaluatie aanbrengen van kijkstageplaats (35% van de punten)
                                                  criteria
                                                     - omgaan met richtlijnen op e-campus en respecteren van timing   / 5
                                                     - uitschrijven van motivatie keuze stageplaats                               / 30
                                                  middelen
                                                  - invuldocument (vanaf eind juni 2011)
                                                  - verslag motivatie van keuze stageplaats (voor 20 september 2011)

                                                  ppt kijkstage (65% van de punten)


                                                  tijd voor examinering
                                                  uren

                                                   

                                                  Tweede examenperiode
                                                  CategorieWeging van categorieën
                                                  Integratief examen100%


                                                   In tweede zittijd wordt een vervangopdracht opgelegd.
                                                   
                                                  er is geen overdracht van punten eerste zittijd