ECTS-database Plantijn Hogeschool
Biomedische laboratoriumtechnologie - Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
  
cataloognrbenamingstudiepunten
4180300029KZ en projectmanagement3
|__Projectmanagement
|__Toegepaste statistiek
|__POP 3
4180300030Integratief lab16
|__Integratief lab
|__Seminaries
4180300031Stage en eindwerk FBT23
4180300032Farmaceutische wetenschappen 29
|__Wetgeving en tarificatie
|__Galenica
4180300033Biomedisch onderzoek9
|__Biochemische technologie
|__Gentechnologie
Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - KZ en projectmanagement
  
O.O. heeft componenten:Ja
O.O. bestaat uit componenten:Projectmanagement
Toegepaste statistiek
POP 3
Afstudeerrichting//Leertraject:Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
Code:4180300029
Academiejaar:2011-2012
Type:kernondersteunend,
Niveau:inleidend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1-2
Contacturen:30
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Veerle Van Vlaslaer
Geert Bruggeman

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
  • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
  • BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
  • BL104 Gaat constructief om met kritiek
  • BL105 Leert uit zijn fouten
  • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
  • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
  • BL110 Staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen
  • BL116 Respecteert deadlines/afspraken
  • BL120 Houdt rekening met inbreng van collega's
  • BL121 Neemt taken op zich die heel de groep tot nut zijn
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
  • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
  • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
  • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
  • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
  • BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
  • BL234 Evalueert resulaten kritisch
  • BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
  • BL239 Brengt structuur in ideeën
  • BL240 Houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
  • BL242 Organiseert het werk in een efficiënte planning
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    Zie deelfiches

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 FBT.

    Andere begincompetenties
    Zie deelfiches

    WEGING

    ComponentenWeging
    Projectmanagement30%
    Toegepaste statistiek60%
    POP 310%



     
    Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Projectmanagement
      
    Component behoort tot: KZ en projectmanagement
    Afstudeerrichting//Leertraject:Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
    Code:4180300029
    Academiejaar:2011-2012
    Lector(en)Veerle Van Vlaslaer
    Geert Bruggeman

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
    • BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
    • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
    • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
    • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
    • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
    • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
    • BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
    • BL234 Evalueert resulaten kritisch
    • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
    • BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
    • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
    • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
    • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      Hij/zij handelt in overeenkomst met geplogenheden in projectmanagement

      Hij/zij  past Quality Tools toe waar nuttig


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 FBT.

      Andere begincompetenties
      /
      LEERINHOUDEN

      Projectmanagement
      Systemen voor projectmanagement
      Quality Tools

      STUDIEMATERIAAL

      Syllabus Quality Tools (G. Bruggeman)
      Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” (G. Bruggeman) Casus(en)

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       50

      %
      practicum en oefeningen:

        0

      %

      vormen van groepsleren:

        50

      %
      Verdere toelichting:

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      Integratief examen100%


      Beoordeling proces en resultaat van de casus .

      Afwezigheden:

      Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief

       

      Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

      Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

       

      Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

      - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

      - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

         - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

         - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

         - niet uitvoeren van individuele taken

         - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

       

       


      tijd voor examinering
      uren

      0 

      Tweede examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      Integratief examen100%


      Individuele opdracht
       
      Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Toegepaste statistiek
        
      Component behoort tot: KZ en projectmanagement
      Afstudeerrichting//Leertraject:Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
      Code:4180300029
      Academiejaar:2011-2012
      Lector(en)Veerle Van Vlaslaer
      Geert Bruggeman

       

      KORTE OMSCHRIJVING
      Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
      De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
      • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
      • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
      • BL234 Evalueert resulaten kritisch
      • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
      • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige  experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat.
        • voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, berekent de validatieparameters en interpreteert van het resultaat.
        • zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels)
        • werkt mee het opstellen van een kwaliteitshandboek en SOP’s

        ·        kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteert de rapportering.

        • kent de invloed van biologische variatie op de kwaliteitszorg in een biomedisch lab: referentiewaarden, ROC-curve, RCV

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 FBT.

        Andere begincompetenties

        passieve kennis Engels


        LEERINHOUDEN

        1. Interne QC
        a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
        b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
        c. controlekaarten (met leesregels)
        2. externe QC (interlab)
        a. Youdenplot
        b. zaagtandplot

        c. PomPlot
        3. invloed biologische variatie op validatie
        a. totale imprecisie
        b. referentiewaarden
        c. cutoff en ROC-curve
        d. monitoring van een individu


        STUDIEMATERIAAL

        hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool
        “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de & 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool

        wetenschappelijke artikels

        www.westgard.com
        rekenmachine

        aanvullend in de bib:
        ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000

          ‘Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium’ Klaessens (ISBN 9789077423622)


         

         


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         30

        %
        practicum en oefeningen:

          0

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:
        Hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld.
        Zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
        Feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        Integratief examen100%

        integratieve toets.
        open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen.
        gebruik van een rekenmachine is toegelaten.
        samenstelling van de vragen:
        - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
        - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden).

        Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

        - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

        - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

           - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

           - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

           - niet uitvoeren van individuele taken

           - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


         


        tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        Integratief examen100%

        idem
         
        Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - POP 3
          
        Component behoort tot: KZ en projectmanagement
        Afstudeerrichting//Leertraject:Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
        Code:4180300029
        Academiejaar:2011-2012
        Lector(en)Veerle Van Vlaslaer
        Geert Bruggeman

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Het bijhouden van de POP map dient als hulp voor de student om zijn studie zelf te kunnen opvolgen.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • BL104 Gaat constructief om met kritiek
        • BL105 Leert uit zijn fouten
        • BL114 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten)
        • BL115 Verwittigt bij afwezigheden
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • BL239 Brengt structuur in ideeën
        • BL241 Bereidt taken systematisch voor
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel: reflecteren over het eigen handelen tegenover derden.

          Dank zij het POP
          1. kan de student reflecteren over het eigen handelen
          2. en is er een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage)

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 FBT.

          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN
          Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.


          STUDIEMATERIAAL
           
          1. "Het algemene CGO-boek"
          2. map met invulbladen



          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           

          %
          practicum en oefeningen:

            

          %

          vormen van groepsleren:

            

          %
          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.


          tijd voor examinering
          uren

           

          Tweede examenperiode
          Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.

           
          Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Integratief lab
            
          O.O. heeft componenten:Ja
          O.O. bestaat uit componenten:Integratief lab
          Seminaries
          Afstudeerrichting//Leertraject:Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
          Code:4180300030
          Academiejaar:2011-2012
          Type:kernondersteunend,
          Niveau:gespecialiseerd
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
          Contacturen:183
          Aantal studiepunten:16
          Totaal studietijd:416
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:Nederlands,
          Lector(en)Karen Pittois

           


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
          • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
          • BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
          • BL104 Gaat constructief om met kritiek
          • BL105 Leert uit zijn fouten
          • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
          • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
          • BL111 Steekt spontaan "een tandje bij" bij verhoogde werkdruk
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
          • BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
          • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
          • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
          • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
          • BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
          Beroepsspecifieke competenties
          • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
          • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
          • BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
          • BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          zie deelfiches

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 FBT.

          Andere begincompetenties
          zie deelfiches

          WEGING

          ComponentenWeging
          Integratief lab90%
          Seminaries10%



           
          Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Integratief lab
            
          Component behoort tot: Integratief lab
          Afstudeerrichting//Leertraject:Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
          Code:4180300030
          Academiejaar:2011-2012
          Lector(en)Karen Pittois

           

          KORTE OMSCHRIJVING

          In het geïntegreerd lab komen verschillende aspecten uit de biochemie, biotechnologie en celbiologie aan bod. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden hierbij toegepast en ingeoefend. Groepswerk en enkele Engelstalige labopdrachten bereiden de student voor om te werken in een multiculturele en internationale omgeving.
           
          Gedurende dit lab wordt ook tijd uitgetrokken voor een groot project rond het thema “De weg van gen naar eiwit” waarin de kennis aangeleerd tijdens de theorie en tijdens dit geïntegreerd practicum kan toegepast worden in een reeël biotechnologisch experiment.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
          • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
          • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
          • BL111 Steekt spontaan "een tandje bij" bij verhoogde werkdruk
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
          • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
          • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
          • BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
          Beroepsspecifieke competenties
          • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
          • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
          • BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
          • BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          1. heeft goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, manipulatie van levende cellen (eukaryoten en prokaryoten) op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.
          2. kent de principes van de methoden en technieken.
          3. heeft voldoende informaticavaardigheden
          4. heeft een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel
          5. kan de eiwit- en nucleïnezuurdatabanken raadplegen en gebruiken.
          6. maakt een efficiënte planning en tijdsindeling voor de uit te voeren proeven.
          7. voert nauwkeurig klassieke analytische methoden en instrumentale analytische technieken.
          8. zet de meetwaarden om naar de gevraagde concentraties in het monster.
          9. verwerkt de resultaten statistisch
          10. verwerkt de resultaten in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag en rapporteert hierover mondeling.
          11. schrijft een praktijkjournaal volgens de voorschriften.
          12. volgt veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet en bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.
          13. voert op een correcte manier een job safety analyse uit en schrijft een SOP uit.
          14. voert in groep een opdracht uit

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 FBT.

          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN



          Leerinhoud biotechnologie 
             Groeicurve van E.Coli 
             Isolatie nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed en planten) 
             PCR-reacties 
             Digesties met restrictie-enzymen, ligaties, transvecties,… 
             Eiwit- en nucleïnezuurchromatografie en elektroforese 
             Blotten 
             Toepassen centrifugatie, concentreringstechnieken, dialyse, kleurreacties, karakterisatiemethoden,… 
             Gebruik databanken 
             Uitwerken opdracht rond "Analyse van het menselijk genoom" 
             Uitwerken individuele onderzoeksopdracht i.v.m. stage 
             Project “Van gen naar eiwit”
          Leerinhoud celkweek 
             Aanleren van celmanipulatietechnieken (uitplaten, tellen) 
             Opsporen mycoplasma contaminatie 
             Cytotoxiciteitstest


          STUDIEMATERIAAL
          • Cursusdeel “Biotechnologie “ – auteur: Els Van Doorslaer/Anneleen Soetaert/Peter Partoens  – Plantijnhogeschool 2011
          • Cursusdeel “Bioinformatica” – Peter Partoens - Plantijnhogeschool 2011
          • Manuals van bedrijven
          • Cursus: “Toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 2011. 
          • Boek "Experimentele vaardigheden 2. Biochemische vaardigheden." Dewilde Sylvia, Geuens Eva, Moens Luc, Van doorslaer Els, 2011. Academic Press, ISBN 9789038216478

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           

          %
          practicum en oefeningen:

            45

          %

          vormen van groepsleren:

            

          %
          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          Integratief examen100%

          Evaluatie van de practica:
          §       aanwezigheid
          §       permanente evaluatie van praktische vaardigheden
          §       evaluatie van verslagen
          §       controle praktijkjournaal (labschrift)
          §       uitvoeren job safety analyse
          §       opstellen SOP
          §       literatuuronderzoek opdracht + presentatie en poster
          §       uitvoeren + werkje “analyse van het menselijk genoom”
          §       uitvoeren project + presentatie
          §       toetsing INT 7-3 
           
          Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
           
          Puntenverdeling:
          50% jaarwerk in lab
          15% verslagen, opdrachten en presentaties
          25% INT 7-3
          10% project

          Berekening van de cijfers voor elk opleidingsonderdeel

          - Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
          - Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria
             - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
             - afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
             - niet uitvoeren van individuele taken
             - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

          Afwezigheden:

          Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
          Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
           
          Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.


          tijd voor examinering
          uren

          4 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          Integratief examen100%

          Voor de 2de zittijd blijven de punten van jaarwerk, verslagen/presentaties en project behouden. Enkel de integratieve toets 7-3 kan herdaan worden. De vraagstelling is analoog als in de 1ste zittijd
           
          Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Seminaries
            
          Component behoort tot: Integratief lab
          Afstudeerrichting//Leertraject:Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
          Code:4180300030
          Academiejaar:2011-2012
          Lector(en)Karen Pittois

           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Tijdens de seminaries worden enkele specifieke onderwerpen behandeld.
          Onderwerpen van de seminaries
           
                      Bioinformatica 
                      Waterzuiveringssystemen
                      Basisbegrippen LC-MS
           
          Het seminarie Bioinformatica wordt gegeven door Peter Partoens. Na een korte inleiding over het nut van bioinformatica in het wetenschappelijk onderzoek worden een aantal databanken voorgesteld en wordt aangeleerd op welke manier hier efficiënt mee kan gewerkt worden. Hierna komen een aantal veel gebruikte tools aan bod zowel gericht op DNA-technologie als op eiwit-werk. Nadruk in dit seminarie ligt op het leren gebruiken van de bio-informatica tools en niet op de achterliggende informatica. Vandaar dat deze cursus voornamelijk bestaat uit oefeningen.
           
          De seminaries rond waterzuivering en LC-MS worden gegeven door gastsprekers. Deze seminaries worden in deze periode gepland volgens beschikbaarheid van deze gastsprekers. Het opgegeven aantal cu HO kan daarom aangepast worden tijdens de periode.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
          • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
          • BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
          • BL104 Gaat constructief om met kritiek
          • BL105 Leert uit zijn fouten
          • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
          • BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
          Beroepsspecifieke competenties
          • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
          • BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
          • BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          Specifiek voor het bioinformatica seminarie
          • gebruikt de voornaamste bioinformatica tools efficiënt
          • past deze tools geïntegreerd toe in moleculair biologisch onderzoek
          • maakt zich nieuw ontwikkelde tools eigen

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 FBT.

          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN


          Onderwerpen van de seminaries:
          Waterzuiveringssystemen 

          Basisbegrippen LC-MS

          Bioinformatica

           

           


          STUDIEMATERIAAL
          •  Ppt-cursus Bioinformatica – Peter Partoens - Plantijn Hogeschool 2011
          • Alle voorgestelde bio-informatica-tools zijn publiekelijk toegankelijk op het internet.
          • nota’s van de verschillende gastsprekers

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           50

          %
          practicum en oefeningen:

            0

          %

          vormen van groepsleren:

            0

          %
          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          Integratief examen100%



          Evaluatie van de seminaries gebeurt op het schriftelijke examen INT7-2. Op dit schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student. Wat betreft bio-informatica zal er niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reeële onderzoekssituaties.

          tijd voor examinering
          uren

          1 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          Integratief examen100%

          Idem als in 1ste zit
           
          Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Stage en eindwerk FBT
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
          Code:4180300031
          Academiejaar:2011-2012
          Type:kernondersteunend,
          Niveau:gespecialiseerd
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 2
          Contacturen:0
          Aantal studiepunten:23
          Totaal studietijd:598
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:niet mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:Nederlands,
          Lector(en)Peter Partoens

           

          KORTE OMSCHRIJVING

          De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over 14 werkweken in de 2° periode van het derde academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
          • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
          • BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
          • BL104 Gaat constructief om met kritiek
          • BL105 Leert uit zijn fouten
          • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
          • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
          • BL108 Speelt soepel in op een veranderde werksituatie
          • BL109 Vindt een evenwicht tussen aandacht voor wensen van anderen en vasthoudendheid aan eigen ideeën
          • BL110 Staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen
          • BL111 Steekt spontaan "een tandje bij" bij verhoogde werkdruk
          • BL112 Handelt volgens de geldende ethische normen
          • BL113 Handelt volgens de geldende milieunormen
          • BL114 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten)
          • BL115 Verwittigt bij afwezigheden
          • BL116 Respecteert deadlines/afspraken
          • BL117 Toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
          • BL118 Deelt spontaan informatie/gegevens met anderen
          • BL119 Sluit compromissen om gemeenschappelijke belangen te realiseren
          • BL120 Houdt rekening met inbreng van collega's
          • BL121 Neemt taken op zich die heel de groep tot nut zijn
          • BL122 Communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleleiders/leidinggevenden
          • BL123 Respecteert de eigenheid van anderen
          • BL124 Zorgt voor een goede atmosfeer
          • BL125 Geeft een eigen mening zonder te kwetsen
          • BL126 Neemt duidelijke standpunten in ook al worden ze niet gedeeld door de groep
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • BL227 Benoemt de kern van het probleem
          • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
          • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
          • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
          • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
          • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
          • BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
          • BL234 Evalueert resulaten kritisch
          • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
          • BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
          • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
          • BL238 Zorgt dat anderen gemakkelijk hun weg vinden op zijn werkomgeving en in zijn labjournaal
          • BL239 Brengt structuur in ideeën
          • BL240 Houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
          • BL241 Bereidt taken systematisch voor
          • BL242 Organiseert het werk in een efficiënte planning
          • BL243 Vangt onverwachte wendingen op
          • BL244 Organiseert verschillende taken tegelijkertijd
          • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
          • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
          • BL247 Heeft aandacht voor orde en netheid
          • BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
          • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
          • BL250 Schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
          • BL251 Mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit
          • BL252 Mondeling: kan collega's correct en volledig op de hoogte brengen van de huidige stand van zaken
          • BL253 Maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
          • BL254 Handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en Veiligheid"
          • BL255 Schat veiligheidsrisico's correct in, zoekt de relevante info op en past deze zinvol toe
          • BL256 Meldt spontaan mogelijke veiligheidsrisico's
          • BL257 Reageert gepast in een risicosituatie
          • BL258 Beschermt gevoelige informatie van de organisatie (school, bedrijf, lab) naar de buitenwereld
          • BL259 Heeft oog voor kosten en financiële implicaties van zijn handelen
          Beroepsspecifieke competenties
          • BL360 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis van de basiswetenschappen
          • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
          • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
          • BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
          • BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën
          • BL368 Kan magistrale en officinale bereidingen uitvoeren en bijzondere geneesmiddelen bereiden volgens de protocollen

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          Tijdens de stage doet de student praktijkervaring op in een reële arbeidssituatie.

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2 FBT en moet je je ook inschrijven voor: KZ en projectmanagement; Integratief lab; Farmaceutische wetenschappen 2; Biomedisch onderzoek.

          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN
          • De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° periode van het derde acedemiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland.
          • Studenten uit de afstudeerrichting Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie komen meestal terecht in een biochemisch/biotechnologisch of microbiologisch onderzoekslaboratorium.
          • Zij kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het tot expressie brengen en opzuiveren van een recombinant eiwit, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden bij de studie van receptoreiwitten of bij het op punt stellen van ELISA-technieken, het onderzoeken en opsporen van mutaties binnen een bepaalde familie enz...
          • Tijdens de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over het onderwerp dat nader werd onderzocht.

          STUDIEMATERIAAL


          De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk"       

          Indien verder nodig, voorzien door de stagementor.


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           0

          %
          practicum en oefeningen:

            85

          %

          vormen van groepsleren:

            0

          %
          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%


          De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.
          Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
                de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)
                het eindwerk: 24% (stagementor + lezers)

                de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury)


          tijd voor examinering
          uren

          1 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%


          Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.
          Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.       

          Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.

           
          Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Farmaceutische wetenschappen 2
            
          O.O. heeft componenten:Ja
          O.O. bestaat uit componenten:Wetgeving en tarificatie
          Galenica
          Afstudeerrichting//Leertraject:Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
          Code:4180300032
          Academiejaar:2011-2012
          Type:kern,
          Niveau:gespecialiseerd
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
          Contacturen:84
          Aantal studiepunten:9
          Totaal studietijd:234
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:Nederlands,
          Lector(en)Marjorie Theunen

           


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

            Algemene beroepsgerichte competenties
              Beroepsspecifieke competenties

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                zie deelfiches

                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Farmaceutische wetenschappen 1

                Andere begincompetenties
                zie deelfiches

                WEGING

                ComponentenWeging
                Wetgeving en tarificatie5%
                Galenica95%

                Berekening van het totaalcijfer voor dit opleidingsonderdeel:
                - Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
                - Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria
                   - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                   - afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
                   - niet uitvoeren van individuele taken
                   - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties



                 
                Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Wetgeving en tarificatie
                  
                Component behoort tot: Farmaceutische wetenschappen 2
                Afstudeerrichting//Leertraject:Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
                Code:4180300032
                Academiejaar:2011-2012
                Lector(en)Marjorie Theunen

                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                Tijdens deze lessenreeks maakt de student kennis met de algemene basisprincipes en instanties van de farmaceutische wetgeving en tarificatie.


                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
                • BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
                Beroepsspecifieke competenties
                • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                De student maakt kennis met  :
                * de wetgeving  met betrekking tot geneesmiddelen en gezondheidsproducten (geneesmiddelen voor menselijk gebruik, grondstoffen voor magistrale bereidingen en industriële vervaardiging),
                * de uitoefening van het beroep van (officina-)apotheker
                * de voornaamste autoriteiten die toezicht houden op toepassing van de farmaceutische wetgeving, met name het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten


                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Farmaceutische wetenschappen 1

                Andere begincompetenties

                LEERINHOUDEN

                Tijdens deze lessenreeks worden enkele essentiële zaken van de nationale wetgeving inzake geneesmiddelen en gezondheidsproducten en de uitoefening van de farmacie bondig besproken.
                Hierbij worden ondermeer volgende aspecten toegelicht:

                - definitie van een geneesmiddel
                - het monopolie van de apotheker 
                - de aflevering van geneesmiddelen
                - conformiteit van geneesmiddelen
                - vervaardiging en registratie van geneesmiddelen en andere aspecten van de industriële farmacie
                - wetgeving inzake giftstoffen, verdoving en psychotropen
                - reclame voor geneesmiddelen
                - belangrijke autoriteiten inzake wetgeving
                - ...


                STUDIEMATERIAAL
                powerpoint-presentaties van de gastcolleges
                WERKVORMEN
                Soort werkvorm    
                hoor- en werkcolleges:

                 50

                %
                practicum en oefeningen:

                  0

                %

                vormen van groepsleren:

                  0

                %
                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                Integratief examen100%

                Permanente evaluatie tijdens de gastcolleges. De aanwezigheid op deze gastcolleges is verplicht.

                Schriftelijke feedback over de gast-colleges

                Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

                 

                - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten

                - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

                   - afwezigheid tijdens de verplichte gastcolleges


                tijd voor examinering
                uren

                2 

                Tweede examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                Integratief examen100%

                Beoordeling uit de eerste zittijd wordt overgedragen.
                 
                Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Galenica
                  
                Component behoort tot: Farmaceutische wetenschappen 2
                Afstudeerrichting//Leertraject:Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
                Code:4180300032
                Academiejaar:2011-2012
                Lector(en)Marjorie Theunen

                 

                KORTE OMSCHRIJVING
                Zowel in de farmaceutische industrie als in de officina-apotheek nemen de galenica en de farmaceutische technologie een belangrijke plaats in. Het verwerken van een geneesmiddel in een voor de patiënt geschikte vorm vraagt een uitgebreide theoretische achtergrond. Het is bovendien een kunst om deze theorie in praktijk om te zetten en zelf bereidingen te maken. Daarom wordt naast de theoretische lessen uitgebreid aandacht besteed aan oefeningen en practica, waarbij de student zelf de verschillende galenische vormen in praktijk zal bereiden.

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
                • BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
                • BL114 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten)
                • BL116 Respecteert deadlines/afspraken
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
                • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
                • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
                • BL234 Evalueert resulaten kritisch
                • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                • BL247 Heeft aandacht voor orde en netheid
                Beroepsspecifieke competenties
                • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
                • BL368 Kan magistrale en officinale bereidingen uitvoeren en bijzondere geneesmiddelen bereiden volgens de protocollen

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                De student
                · rapporteert ordelijk en duidelijk over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
                · beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, past deze toe in concrete praktijksituaties en gebruikt daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen.
                · streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering en is zich daarbij bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
                · informeert de klant/patiënt over het gebruik, de werking en bewaarcondities van het geneesmiddel/farmaceutisch product.· voert magistrale en officinale bereidingen uit en bereidt bijzondere
                geneesmiddelen volgens de protocollen.
                · kent de voornaamste biofarmaceutische en technologische aspecten bij het ontwikkelen, bereiden en controleren van de verschillen farmaceutische vormen die in de cursus aan bod komen.
                · analyseert een recept of formule voor een farmaceutische bereiding op een kritische manier.
                · voert een recept voor elk van de vormen die in het practicum aan bod komen uit (verpakken en controleren inbegrepen)

                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Farmaceutische wetenschappen 1

                Andere begincompetenties

                LEERINHOUDEN

                In dit facet zullen de verschillende toedieningsvormen die voor geneesmiddelen
                bestaan besproken worden. Deze variëren van de klassieke vormen zoals
                oplossingen en capsules tot de nieuwe technologische ontwikkelingen zoals drug
                targeting en gereguleerde afgifte. In de hoorcolleges komt de theoretische
                achtergrond aan bod, terwijl tijdens de practica echte officinale bereidingen zullen
                gemaakt worden. Ook de kwaliteitscontrole van de bereidingen en grondstoffen
                zal hierbij aan bod komen.
                Leerinhoud:
                · inleiding
                · poeders
                · mengen
                · capsules
                · oplossingen
                · siropen
                · suspensies
                · gelen
                · emulsies
                · zalven
                · crèmes
                · suppositoria
                · tabletten
                · gereguleerde afgifte
                · transdermale toediening
                · nanotechnologie
                · herhaling/seminarie
                · bedrijfsbezoek

                STUDIEMATERIAAL


                power-point presentaties (e-campus)
                schriftelijke cursus (via lector)

                Europese Farmacopee (on-line op e-campus)


                WERKVORMEN
                Soort werkvorm    
                hoor- en werkcolleges:

                 17

                %
                practicum en oefeningen:

                  17

                %

                vormen van groepsleren:

                  

                %
                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                Integratief examen100%


                Toetsing tijdens de examenweek: INT7-3
                Evaluatie van de practica:
                · kwaliteit van de gemaakte bereidingen
                · rapportering
                · voorbereiding
                · ordelijk werken met oog voor kwaliteitszorg
                 
                Afwezigheden
                Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
                Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
                 
                Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.


                 Berekening van de cijfers voor elk opleidingsonderdeel
                - Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
                - Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria
                   - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                   - afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
                   - niet uitvoeren van individuele taken
                   - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


                tijd voor examinering
                uren

                4 

                Tweede examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                Integratief examen100%

                Toetsing tijdens de examenweek: INT7-3
                De punten van de permanente evanluatie van de practica worden overgenomen

                 
                Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Biomedisch onderzoek
                  
                O.O. heeft componenten:Ja
                O.O. bestaat uit componenten:Biochemische technologie
                Gentechnologie
                Afstudeerrichting//Leertraject:Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
                Code:4180300033
                Academiejaar:2011-2012
                Type:kern,
                Niveau:gespecialiseerd
                Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Periode 1
                Contacturen:76
                Aantal studiepunten:9
                Totaal studietijd:234
                Examencontract:mogelijk
                Deliberatie:mogelijk
                Vrijstelling:mogelijk
                Onderwijstaal:Nederlands,
                Lector(en)Karen Pittois
                Anneleen Soetaert

                 


                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                  Algemene beroepsgerichte competenties
                    Beroepsspecifieke competenties

                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                      Zie afzonderlijke opleidingscomponenten

                      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                      Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Immunologie, Biochemie, Moleculaire genetica, Statistiek en POP

                      Andere begincompetenties
                      Zie afzonderlijke opleidingscomponenten

                      WEGING

                      ComponentenWeging
                      Biochemische technologie65%
                      Celkweek35%



                       
                      Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Biochemische technologie
                        
                      Component behoort tot: Biomedisch onderzoek
                      Afstudeerrichting//Leertraject:Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
                      Code:4180300033
                      Academiejaar:2011-2012
                      Lector(en)Karen Pittois
                      Anneleen Soetaert

                       

                      KORTE OMSCHRIJVING
                      De rode draad doorheen de component "Biochemische technologie" is "de weg van gen tot eiwit" en sluit hierdoor zeer nauw aan bij het opleidingsonderdeel "Moleculaire genetica". In de component "Biochemische technologie" worden de methoden besproken om cellen en weefsels te homogeniseren. De werking van verschillende detergenten en de mogelijke strategie voor nucleïnezuur- en eiwitzuivering worden behandeld. Alle technieken die hierbij aan bod komen (fractionatie, concentratiebepaling, bufferwissel, concentrering,enz…) worden in theorie gezien en in het opleidingsonderdeel "geïntegreerd lab" toegepast. Nadruk wordt hierbij gelegd op de voorzorgen die nodig zijn om bv. denaturatie te voorkomen. Verder komen de diverse chromatografische en elektroforetische scheidingstechnieken aan bod en de toepassingen die ze in praktijk hebben. Ook een overzicht van het werken met eukaryote cellen, de materiaal vereisten  en de detectie van contaminatie worden besproken. De theorie van deze component en het "Geïntegreerd lab" zijn zeer nauw met elkaar verweven.

                      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                      Algemene competenties

                        Algemene beroepsgerichte competenties
                        • BL239 Brengt structuur in ideeën
                        Beroepsspecifieke competenties
                        • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
                        • BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
                        • BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                          • kent de algemeen gebruikte scheidingstechnieken voor nucleïnezuren en eiwitten.
                          • kent de belangrijkste chromatografische en elektroforetische technieken, de apparatuur die daarbij gebruikt wordt en de belangrijkste toepassingen.
                          • kent de typische biochemische werkwijzen als homogenisatie, fractionering, dialyse, membraanfiltratie, blotten en centrifugatie en de apparatuur die hierbij gebruikt wordt.
                          • kent de algemeen gebruikte identificatietechnieken voor eiwitten en nucleïnezuren als o.m. de verschillende kleurreacties, autoradiografie en immunochemische detectie.
                        1. ·         Gebruikt onder begeleiding, een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in gentechnologie, biochemie, enzymologie, immunologie, microbiologie, bioinformatica en analysetechnieken, om een eiwit via recombinant DNA-technologie aan te maken.

                          ·         ontwikkelt onder begeleiding, nieuwe procedures om eiwitten en nucleïnezuren te zuiveren en te karakteriseren en hierbij de juiste technieken en apparatuur gebruiken.

                          • is in staat deze technieken in diverse sectoren (biomedische sector, landbouw, voeding, milieu …) toe te passen.
                          • kent de verschillende soorten celculturen, de methoden, de materialen en toestellen nodig om cellen in kweek te houden
                          • kent de verschillende soorten contaminaties in celculturen en de manieren om deze te detecteren, te voorkomen en te verwijderen.
                          • kent toepassingen van celcultuur in verschillende onderzoeksdomeinen.
                          • volgt de veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet .
                          • bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.

                           


                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Immunologie, Biochemie, Moleculaire genetica, Statistiek en POP

                        Andere begincompetenties

                        LEERINHOUDEN

                        Dit opleidingsonderdeel bestaat uit vier  grote delen: biochemische werkwijzen, elektroforese, chromatografie en celkweek.

                         

                        Biochemische werkwijzen

                        Water, diverse stoffen en buffers

                        Eigenschappen van water

                        Invloed van diverse stoffen

                        Homogenisatie van cellen en weefsels

                        Uitgangsmateriaal

                        Activiteit van hydrolytische enzymen

                        Homogenisatiemethoden

                        Zuivering van en werken met nucleïnezuren

                        Algemene strategie bij zuivering nucleïnezuren

                        Beschadiging van nucleïnezuren

                        Concentratiebepaling

                        Denaturatie en renaturatie

                        Isolatie en zuivering

                        Zuiverheid Identificatie

                        Zuivering van en werken met eiwitten

                        Algemene strategie bij zuivering eiwitten

                        Efficiëntie van de zuiveringsstap

                        Fractionering

                        Verwijdering van zouten

                        Bewaring

                        Maken van een eiwitoplossing

                        Detectie van denaturatie

                        Eiwit-ligand interacties

                        Elektroforese

                        Basisprincipes elektroforese

                        Inleiding

                        Experimentele aspecten

                        Elektroforese van eiwitten

                        Inleiding

                        Polyacrylamidegel elektroforese

                        Iso-elektrofocussing

                        2D-elektroforese

                        Toepassing Proteomics/Microarray

                        Elektroforese van nucleïnezuren

                        Inleiding

                        Gelkeuze

                        Detectie

                        Submarine elektroforese

                        Sequentie- en genoomanalyse

                        RNA-elektroforese

                        Pulsed field elektroforese

                        Adsorptie aan membranen - blotten

                        Voordelen van blotten

                        Technieken

                        Membraantypen

                        Chromatografie

                        Chromatografie

                        Inleiding

                        Begrippen en formules

                        Oplossend vermogen van een kolom

                        Indeling

                        Apparatuur

                        Oefeningen

                        Gelfiltratiechromatografie

                        Principe

                        Samenstelling van de gelkorrels

                        Zwellen van gelkorrels

                        Verwijderen van lucht

                        Kwantitatieve benadering

                        Fractioneringsbereik

                        Oplossend vermogen

                        Toepassingen

                        Praktische uitvoering

                        Oefeningen

                        Ionenchromatografie

                        Inleiding

                        Elektrostatische aantrekking

                        Ionenuitwisseling

                        Selectiviteitsconstante

                        Ionenuitwisselaars

                        Ionenchromatografie

                        Oefeningen

                        Affiniteitschromatografie

                        Principe

                        Matrix

                        Ligand

                        Spacerarm

                        Elutie

                        Kolomkeuze en stockeren van het gel

                        Oefeningen

                        Hydrofobe interactiechromatografie

                        Principe

                        Uitvoering

                        Toepassingen

                        Celkweek

                        Hoe brengt men cellen in cultuur?         

                        Primaire cultuur     

                        Subculturen

                        Groeipatroon

                        Celcultuur systemen

                        Soorten cellen

                        Controle van de groeiende cellen

                        Cellen tellen

                        Celviabiliteit

                        Werkomgeving en vereiste toestellen en materialen

                        Laminaire luchtstroomkast

                        CO2- incubatoren

                        Microscopen

                        Cultuurflessen

                        Media en groeibenodigdheden

                        Bewaring en stockage

                        Contaminaties

                        Chemische contaminaties

                        Biologische contaminaties, met in het bijzonder Mycoplasma-infecties

                        Toepassingen

                        Modelsystemen

                        Kankeronderzoek

                        Virologie

                        Cel-gebaseerde productie

                        Vaccins

                        Eiwitten

                        Weefsels en organen         

                        Recombinant technologie (genetic engineering)

                        Transfectiemethoden         

                        Transiënte en permanente transfectie

                        Controle van transfectie-efficiëntie   

                        Transformatie van planten

                        Drug screening en ontwikkeling

                        Toxiciteitstesten

                         


                        STUDIEMATERIAAL

                        1. cursus "Biochemische technologie" delen biochemische werkwijzen, elektroforese, chromatografie en celkweek" – auteur: Peter Partoens, Karen Pittois– Plantijnhogeschool.
                        2. powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus.
                        3. manualen en catalogen van verschillende firma’s.
                        4. aanbevolen websites staan bij de verschillende hoofdstukken van de cursus vermeld.

                         


                         


                        WERKVORMEN
                        Soort werkvorm    
                        hoor- en werkcolleges:

                         32

                        %
                        practicum en oefeningen:

                          0

                        %

                        vormen van groepsleren:

                          0

                        %
                        Verdere toelichting:

                        EVALUATIE

                        Eerste examenperiode
                        CategorieWeging van categorieën
                        Integratief examen100%


                        toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode:

                        Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld.  Het examen van de facetten "Biochemische technologie" en "Gentechnologie" zal op aparte dagen tijdens de examenperiode georganiseerd worden.

                        Berekening van het cijfer voor dit opleidingsonderdeel:

                        - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                        - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                           - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen 
                           - niet uitvoeren van individuele taken
                           - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
                         


                        tijd voor examinering
                        uren

                        4 

                        Tweede examenperiode
                        CategorieWeging van categorieën
                        Integratief examen100%

                        2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.
                         
                        Voltijds modelpakket 3 - Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie - Gentechnologie
                          
                        Component behoort tot: Biomedisch onderzoek
                        Afstudeerrichting//Leertraject:Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
                        Code:4180300033
                        Academiejaar:2011-2012
                        Lector(en)Karen Pittois
                        Anneleen Soetaert

                         

                        KORTE OMSCHRIJVING

                        Er wordt kennis gemaakt met de technieken en enzymen uit de recombinant DNA technologie. Aanmaak van recombinant DNA wordt besproken, de productie van cDNA bibliotheken en het gebruik van universele kloneringstechnieken. Verder wordt er een introductie gegeven tot de recombinante expressie in prokaryoten en eurkaryoten. Er worden technieken bestudeerd om de expressie van genen uit te schakelen op drie  niveaus (gen-, RNA- en eiwitniveau).


                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                        • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
                        • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
                        Algemene beroepsgerichte competenties
                        • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
                        • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
                        Beroepsspecifieke competenties

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                          ·         Benoemt de verschillende enzymen die gebruikt worden in de gentechnologie en hun toepassingen en beschrijft hun werking
                          ·         Kiest het juiste enzym voor een gentechnologische toepassing
                          ·         Gebruikt de verschillende notaties voor nucleotiden
                          ·         Geeft de verschillende stappen voor de aanmaak van recombinant DNA
                          ·         Duidt de juiste vector aan voor een moleculaire klonering
                          ·         Geeft de verschillende stappen in de aanmaak van een cDNA –bibliotheek
                          ·         Beschrijft de werking van de toegelichte commerciële kloneringssystemen adhv een schema
                          ·         Somt de verschillende stappen op voor de aanmaak van eiwitten in een prokaryoot expressiesysteem
                          ·         Tekent een prokaryote expressievector en benoemt de verschillende noodzakelijke en optionele onderdelen
                          ·         Legt uit hoe induceerbare expressiesystemen werken en waarom ze gebruikt worden
                          ·         Geeft toelichting bij de verschillende eukaryote expressiesystemen adhv een schema
                          ·         Benoemt en beschrijft de technieken waarmee men genactiviteit kan stilleggen voor elke niveau waarop dit mogelijk is (DNA-RNA-eiwit)
                          ·         Tekent schema’s van ALLE verschillende besproken technieken

                          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                          Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Immunologie, Biochemie, Moleculaire genetica, Statistiek en POP

                          Andere begincompetenties

                          LEERINHOUDEN
                          Enzymen gebruikt in de gentechnologie en hun toepassingen

                          -           Verschillende notaties voor nucleotiden

                          -           Verschillende vectoren en hun gebruik

                          -           Aanmaak van recombinant DNA (moleculaire klonering) en transformatie

                          o         Blauw-wit screening

                          o         Aanmaak van cDNA bibliotheken

                          o    Screening van DNA bibliotheken

                          o         Universele kloneringstechnieken

                          -           Recombinante expressie in prokaryoten:

                          o         Klonering, transformatie en zuivering

                          -           Expressie in eukaryote systemen:

                          o         Expressie in gist

                          o         Expressie in dierlijke cellen

                          o         Celvrije systemen

                          -           Induceerbare expressiesystemen

                          -           Gene silencing op 3 niveaus:

                          o         Geninactivatie

                          o         Post-transcriptionele inactivatie: inactivatie van RNA

                          o         Eiwit-inactivatie


                          STUDIEMATERIAAL
                        • Powerpoint slides met notities beschikbaar op e-campus.
                        • Niet verplichte boeken te raadplegen in de bibliotheek:
                          • From Genes to Genomes. JW Dale, M van Schantz. 2003. ISBN 978-0-4714-9782-0.
                          • Principles of Gene Manipulation. RW Old, SB Primrose. 7de ed. 2007. ISBN 1405135441.
                          • Medical Genetics at a Glance. 2nd ed. D.J. Pritchard, B.R. Korf. Blackwell Publishing.ISBN 978 1 4051 4846 7

                        • WERKVORMEN
                          Soort werkvorm    
                          hoor- en werkcolleges:

                           32

                          %
                          practicum en oefeningen:

                            0

                          %

                          vormen van groepsleren:

                            0

                          %
                          Verdere toelichting:

                          EVALUATIE

                          Eerste examenperiode
                          CategorieWeging van categorieën
                          Integratief examen100%


                          toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode:
                            1. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
                            2. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
                            3. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
                            4. het examen van de facetten "Biochemische technologie" en "Gentechnologie" zal op aparte dagen tijdens de examenperiode georganiseerd worden.

                          Berekening van het cijfer voor het opleidingsonderdeel 
                           
                          - Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
                          - Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria
                             - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                             - afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
                             - niet uitvoeren van individuele taken
                             - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                          tijd voor examinering
                          uren

                          4 

                          Tweede examenperiode
                          CategorieWeging van categorieën
                          Integratief examen100%

                          idem eerste examenperiode