ECTS-database Plantijn Hogeschool
Communicatiemanagement - Verkort programma - Public relations en voorlichting verkort programma
  
cataloognrbenamingstudiepunten
2140300015Reclame3
2140300019Mediaplanning3
2140300021PR en reputatiemanagement3
2140300022Interne communicatie3
2140300030Project15
2140300036Public affairs3
2140300038Intercultural communication3
2140300045Eventmanagement3
2140500072Bedrijfsjournalistiek4
2140500075Mediarelaties, crisiscommunicatie en mediatraining5
2140500076Presentatie- en argumentatietechnieken3
2140300077Stage12
2140300079Stage portfolio3
Verkort programma - Public relations en voorlichting verkort programma - Reclame
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
Code:2140300015
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,keuze
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 2 - Semester 1,
Contacturen:0
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands
Lector(en)Helga Van den Bulck

 

KORTE OMSCHRIJVING
Reclame is zelden zomaar "een plaatje met een praatje". Er zit strategie achter. Men werkt met doelgroepen en doelstellingen. Men gaat op zoek naar de gevoelige snaar bij die consumenten en denkt dan na hoe de boodschap het best gebracht kan worden. Vaak combineert men een reclamecampagne met andere communicatievormen zoals direct marketing, e-communicatie, sponsoring e.d. Het is dan wel belangrijk deze communicatiemix optimaal op elkaar af te stemmen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
    • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
    • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
    • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
    • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
    • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
    • CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Omschrijven van doelgroepen: Studenten kunnen mogelijk doelgroepen opgeven voor producten en merken waarvan ze de marketingachtergrond kennen.
    • Formuleren van doelstellingen: Studenten kunnen mogelijke doelstellingen opgeven voor producten en merken waarvan ze de marketingachtergrond kennen (communicatiedoelstellingen afleiden uit marketingdoelstellingen).
    • Het zoeken van een geschikte propositie. Studenten kunnen mogelijke positioneringen voor producten en merken formuleren. Ze doen dit op basis van informatie over de consument (zoals de graad van betrokkenheid tegenover de aankoop, de fase in het keuzeproces).
    • Ze doen dit ook op basis van informatie over de markt en de concurrentie (zoals positionering van concurrerende merken, perceptie van eigen merk, de plaats op PLC).
    • Vastleggen van de marketingcommunicatiemix. Op basis van de gekozen strategie kunnen de studenten een geschikte mix van communicatie-instrumenten bepalen. Ze kennen de sterktes en beperkingen van de verschillende marketincommunicatievormen zoals DM, SP, POS, sponsoring, beurzen,... Ze weten hoe ze de consistentie in de boodschap naar de consument toe moeten respecteren.
    • Het opstellen van een briefing. Studenten weten welke informatie nodig is om tot een goede briefing te komen.
    • Het bepalen van het communicatiebudget. De studenten kennen de diverse budgetteringsmethodes gebruikt door adverteerders.
    • Reclameonderzoek. De studenten kunnen de juiste technieken aangeven om de impact van een bepaalde campagne te meten.
    • De studenten zijn vertrouwd met het reilen en het zeilen in de wereld van de marketingcommunicatie. Ze kennen de diverse honoreringsystemen.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Comm.mgmt; Exploreer het communicatiewerkveld en moet je minstens 20 (voor CC) / 40 (voor PRV) stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket 1 - Communicatiemanagement (CC/PR&V).

    Andere begincompetenties
    Geen
    LEERINHOUDEN

    - Merkenbeleid

    - Strategische planning

    - Doelgroepen en doelstellingen

    - Reclameproposities

    - Budget bepalen

    - Soorten reclameonderzoek

    - Organisatie van een reclamebureau

     


    STUDIEMATERIAAL
    • De Pelsmacker, P, Geuens, M & J. Van den Bergh. Marketingcommunicatie (2008). Amsterdam: Pearson Education Benelux
    • Nota's les
    • PowerPoint

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     25

    %
    practicum en oefeningen:

      8

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    schriftelijk examen binnen de examenreeks100%

    • Schriftelijk examen met kennisvragen, inzichtvragen/toepassingsvragen.

    tijd voor examinering
    uren

    2 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    schriftelijk examen binnen de examenreeks100%

    • Schriftelijk examen met kennisvragen, inzichtvragen/toepassingsvragen.
     
    Verkort programma - Public relations en voorlichting verkort programma - Mediaplanning
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
    Code:2140300019
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,keuze
    Niveau:uitdiepend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 2 - Semester 2,
    Contacturen:0
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands
    Lector(en)Stephaan Poppe

     

    KORTE OMSCHRIJVING
    Welke media moet de adverteerder inschakelen voor zijn reclamecampagne? Gebruikt hij gedrukte media zoals kranten, magazines of huis-aan-huisbladen? Of verkiest hij AV-media zoals radio, TV of bioscoop. Wanneer overweegt hij te werken met affichage? Hoe belangrijk zijn de nieuwe media in het uitdragen van commerciële boodschappen? Een goed inzicht in de bereiksprofielen van de verschillende media zorgt voor een doeltreffend mediaplan.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • CM101 De student kan strategisch redeneren.
    • CM102 De student kan creatief denken.
    • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
    Beroepsspecifieke competenties
    • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
    • CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Studenten kunnen omgaan met typische mediastatistieken (CIM-, MDB-cijfers).  Berekeningen voor het gecombineerd bereik, het gecumuleerd bereik, de duplicaties, de dekkings- en profielpercentages...
    • Studenten beheersen de typische begrippen uit de mediaplanning.  Begrippen zoals  GRP, OTS, OGB,  selectiviteitsindex, ranking.  
    • Studenten hebben een inzicht in de belangrijkste krachtlijnen van de strategische en tactische mediaplanning.  Voor een aantal concrete situaties kunnen ze zinvolle voorstellen formuleren rond punten zoals:    Welke doelstellingen vooropstellen voor het mediaplan?  Welke accenten in het mediabudget leggen (meer gewicht aan bepaalde regio’s of categorieën gebruikers)? Welke accenten in een mediaplan leggen: nadruk op bereik (veel consumenten bereiken), op frequentie (ze intensief bereiken) of op  continuïteit (ze continu bereiken)?  Het concentreren van het mediabudget in slechts één mediumtype of het spreiden over meerdere mediumtypes. 
    • De student kan in functie van de media-objectieven een keuze maken tussen diverse mediumtypen.   Wat zijn de communicatiesterktes en zwaktes van de verschillende mediumtypen: dagbladen, magazines, gratis pers, tv, radio, bioscoop, affichage, folders, internet?
    • De student kan een keuze maken tussen individuele titels op basis van kwantitatieve selectiecriteria zoals 'kost per duizend', selectiviteitsindex, 'kost per 1000 nuttige contacten', aangevuld met kwalitatieve overwegingen.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    'Om in te schr. vr dit oo moet je gesl. zn vr: Com.mngt; Explor com.werkv; Res&ICT; Media, Econ&mark; moet je min 20(CC)/40(PRV) stp verworven hebben uit volt. mp.1CM & moet je inschr. vr WS2. Stud VP zn geslaagd vr Econ.&mark;Res & ICT & inschr vr WS2'
    'Om in te schr. vr dit o.o. moet je gesl. zijn vr: Comm.mngt; Explor comm.werkv; Res. & ICT-toolkit; Media, Econ. & marketing; moet je minstens 20(CC)/40(PRV) stpnt verworven hebben uit het volt. modelp.1-CM (CC/PR&V ); en moet je je ook inschr. vr WS2.'


    Andere begincompetenties

    Geen


    LEERINHOUDEN
    •  VOLUME 1:
      • Mediastudies. 
      • Vertrekbasis voor mediaplanning.
      • Dosering van bereik, frequentie en continuïteit.
      • Mediakeuze.
      • Mediabuying.

    • VOLUME 2: 
      • Het afwegen van de diverse mediumtypes 
      • Dagbladen als reclamemedium 
      • Magazines als reclamemedium 
      • Gratis pers als reclamemedium 
      • Televisie als reclamemedium 
      • Radio als reclamemedium 
      • Bioscoop als reclamemedium 
      • Affichage als reclamemedium   
      • Internet als reclamemedium
      • Niet conventionele reclamemedia

    STUDIEMATERIAAL
    • Cursussen (2 volumes)
    • Powerpoint
    • Internet (voor CIM statistieken en mediatarieven)
    • Naslagwerk: De Pelksmacker, Geuens en Van Den Bergh (2011).
      Marketingcommunicatie. Hoofdstuk 8. Mediaplanning.
      Amsterdam: Pearson Education Benelux.

     


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     22

    %
    practicum en oefeningen:

      12

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:
    Geen

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    schriftelijk examen binnen de examenreeks100%

    • Kennisvragen, inzichtvragen en toepassingsvragen: 20 punten
    • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.)

     


    tijd voor examinering
    uren

    2 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    schriftelijk examen binnen de examenreeks100%

    • Kennisvragen, inzichtvragen en toepassingsvragen: 20 punten.
    • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
     
    Verkort programma - Public relations en voorlichting verkort programma - PR en reputatiemanagement
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
    Code:2140300021
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,keuze
    Niveau:uitdiepend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1, 2 of 3 - Semester 1,
    Contacturen:0
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands
    Lector(en)Dirk Hye

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Public Relations vertaalt zich meer dan ooit in het voeren van een strategisch reputatiebeleid. Bedrijven en organisaties die een modern PR-beleid willen voeren dienen goede contacten te onderhouden met alle stakeholders uit hun relatienetwerk. Deze cursus buigt zich over de essentie van reputatiemanagement en hoe bedrijven of organisaties dit concreet kunnen invullen. Open communiceren met werknemers, de overheid, actiegroepen, potentiële werknemers, de pers, sponsors, aandeelhouders, enz. staat hierbij centraal. We kijken hoe bedrijven reputatiebevorderend communiceren en hoe ze dit best aanpakken. In het laatste deel van deze cursus bouwen we stap voor stap aan een complete communicatiecampagne en bestuderen we de diverse bouwstenen van een communicatieplan (probleem, doelstelling, doelgroep, boodschap, strategie, enz.).

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • CM101 De student kan strategisch redeneren.
    • CM102 De student kan creatief denken.
    • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
      • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
      • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
      • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
      • CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student kan problemen, bedreigingen, kansen voor organisaties onderkennen en inschatten als opdracht voor een communicatieverantwoordelijke.
      • Hij heeft kennis van voorlichtings- en PR-doelstellingen en van de specifieke stakeholders.
      • Als antwoord op problemen kan hij in grote lijnen campagneplannen opstellen: analyse maken van het probleem, formuleren van de doelstellingen, bepalen van de doelgroepen, ontwerpen van een boodschap, kiezen van de media, bepalen van budget en evaluatiemethodes, opstellen van een planning.
      • De student kent de werking van een communicatiedienst en kent de voor- en nadelen van het inhuren van extern advies.  
      • De concrete toepassing van deze cursus komt aan bod in workshop III en workshop IV.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatiemanagement; Expl. comm.werkveld; en moet je minstens 40 (voor CC)/ 20 (voor PRV) stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket 1 - Communicatiemanagement (CC/PR&V)

      Andere begincompetenties
      De studenten kennen de basisterminologie inzake Public Relations, voorlichting en bedrijfscommunicatie.
      LEERINHOUDEN
      • Deel 1: Identiteit, imago en reputatie
      • Deel 2: Reputatieversterkende PR-strategieën
      • Deel 3: Communicatiebeleid (incl. werking van communicatiediensten - en adviesbureaus)
      • Deel 4: Communicatieplanning
      • Kennis van de actualiteit

       


      STUDIEMATERIAAL
      • Handboek: "In De Naam van de Faam" door Peter Frans Anthonissen, Tielt, Lannoo en Academis Service, 2002
      • Powerpointslides dienen als basis voor de te kennen leerstof
      • Deel 4 is gebaseerd op een syllabus die handelt over communicatieplanning
      • Kranten, tijdschriften en nieuwswebsites

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       34

      %
      practicum en oefeningen:

        

      %

      vormen van groepsleren:

        0

      %
      Verdere toelichting:

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      schriftelijk examen binnen de examenreeks100%

      • Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
      • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, opdrachten en de actualiteit te kennen.
      • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen

      tijd voor examinering
      uren

      2 

      Tweede examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      schriftelijk examen binnen de examenreeks100%

      • Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
      • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, opdrachten en de actualiteit te kennen.
      • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
       
      Verkort programma - Public relations en voorlichting verkort programma - Interne communicatie
        
      O.O. heeft componenten:Neen
      Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
      Code:2140300022
      Academiejaar:2011-2012
      Type:kern,keuze
      Niveau:uitdiepend
      Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1, 2 of 3 - Semester 2,
      Contacturen:0
      Aantal studiepunten:3
      Totaal studietijd:78
      Examencontract:mogelijk
      Deliberatie:mogelijk
      Vrijstelling:mogelijk
      Onderwijstaal:Nederlands
      Lector(en)Dirk Hye

       

      KORTE OMSCHRIJVING

      De belangstelling voor het verbeteren van de interne communicatie binnen een organisatie of bedrijf is nog nooit zo groot geweest als vandaag. Public Relations start op de eerste plaats binnen het eigen bedrijf of organisatie. Tevreden medewerkers zijn immers de beste ambassadeurs van elke organisatie. Het uitgangspunt van deze cursus is dat het motiveren van medewerkers dé succesfactor is voor een aangename werksfeer op de werkvloer. Interne Communicatie is uitgegroeid tot een strategisch instrument om medewerkers te informeren, te motiveren en te begeleiden bij de vele veranderingen die vandaag in een bedrijf plaatsvinden. Deze cursus geeft niet enkel een overzicht van de vele tools die kunnen ingezet worden bij het verbeteren van de interne communicatie maar geeft ook een overzicht van de wijze waarop bedrijven intern met veranderingen omgaan.


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • CM101 De student kan strategisch redeneren.
      • CM102 De student kan creatief denken.
      • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
      Algemene beroepsgerichte competenties
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
        • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
        • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student kan problemen en bedreigingen die intern plaatsvinden binnen een organisatie inschatten.
        • De student kan specifieke knelpunten op het vlak van communicatie detecteren. 
        • Hij heeft kennis van voorlichtings- en PR-doelstellingen en van de specifieke interne doelgroepen  
        • Als antwoord op problemen kan hij in grote lijnen interne campagneplannen opstellen: analyse maken van het probleem, formuleren van de doelstellingen, bepalen van de interne doelgroepen, ontwerpen van een boodschap, kiezen van de media, bepalen van budget en evaluatiemethodes, opstellen van een planning.
        • De student kan veranderingsprocessen in een organisatie begeleiden.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatiemanagement; Expl. comm.werkveld; en moet je minstens 40 (voor CC)/ 20 (voor PRV) stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket 1 - Communicatiemanagement (CC/PR&V)

        Andere begincompetenties
        De studenten kennen de basisterminologie inzake communicatie, Public Relations en voorlichting
        LEERINHOUDEN
        • Deel 1: Interesse voor Interne Communicatie neemt toe
        • Deel 2: Structuur, cultuur, leiderschap, gebouwen, geruchten
        • Deel 3: Motiveren van medewerkers
        • Deel 4: Interne Communicatie in de praktijk (verbaal, schriftelijk, audiovisueel en nieuwe media)
        • Deel 5: Voor- en nadelen van specifieke IC-instrumenten
        • Deel 6: Change management en interne communicatie

        STUDIEMATERIAAL
        • Powerpoint-slides
        • Handboek: "Interne Communicatie als managementinstrument" door Huib Koeleman, Kluwer, 2008

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         34

        %
        practicum en oefeningen:

          

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        schriftelijk examen binnen de examenreeks100%

        • Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
        • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken.Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, opdrachten en de actualiteit te kennen.
        • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.

        tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        schriftelijk examen binnen de examenreeks100%

        • Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
        • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, opdrachten en de actualiteit te kennen.
        • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
         
        Verkort programma - Public relations en voorlichting verkort programma - Project
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140300030
        Academiejaar:2011-2012
        Type:keuze,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 3 - Semester 2
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:15
        Totaal studietijd:390
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:niet mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Tijdens een groepsproject zet je alles wat je de voorbije jaren hebt geleerd om in de praktijk. Je verleent  je praktische kennis aan een interne- of externe opdrachtgever.  Binnen de projecten ontwikkel je je assertiviteit en je zoekt je draai in de communicatiewereld. Je doet essentiële werkervaring op die mooi staat op je CV. Tijdens deze projectperiode werk je als team helemaal zelfstandig. Je levert uiteindelijk een volwaardig communicatieproduct af aan je opdrachtgever. Dit is de beste manier om je kritische visie en verantwoordelijkheidszin te ontwikkelen. 

        De projecten voor het academiejaar 2011 - 2012 worden in de loop van de maand september 2011 aan de derdejaarsstudenten voorgesteld.

         


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM101 De student kan strategisch redeneren.
        • CM102 De student kan creatief denken.
        • CM103 De student kan meertalig communiceren.
        • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
        • CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
        • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
        • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
        • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
        • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
        • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
        • CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
        • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
        • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
        • CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
        • CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.
        • CM322 De student kan een budget opvolgen en een effectmeting uitvoeren.
        • CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        De student kan :

        • vergadertechnieken beheersen
        • rapporteren
        • evenementen organiseren
        • communicatiestrategieën ontwikkelen

         De beroepspecifieke doelstellingen worden per project afgesproken .


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2 commerciële communicatie of public relations en voorlichting.'
        'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2 commerciële communicatie of public relations en voorlichting. Studenten VP zijn geslaagd voor modelpakket 1'


        Andere begincompetenties
        Geen
        LEERINHOUDEN
        Afhankelijk van het project
        STUDIEMATERIAAL
        Handleiding projectperiode
        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         0

        %
        practicum en oefeningen:

          0

        %

        vormen van groepsleren:

          10

        %
        Verdere toelichting:
        • project
        • vergaderingen, reviews
        • presentatie

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 100%

        • Proces- en productevaluatie: de puntenverdeling en de manier waarop geëvalueerd wordt, vind je in de projectbrochure.
        • We willen er op wijzen dat er zeer strenge regels zijn voor afwezigheden bij de projectgebonden activiteiten en  bij de vergadermomenten.
        • Het niet naleven van deze regels leidt onherroepelijk tot een uitsluiting uit het project.
        • Project is een kernvak. Dat betekent dat een onvoldoende niet delibereerbaar is.

         
        Dit opleidingsonderdeel bestaat uit facetten. Elk facet levert één deelcijfer op.
        Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende facetten, is de som van de deelcijfers van de facetten, herleid naar 20. 
          


        tijd voor examinering
        uren

        0 

        Tweede examenperiode
        ONMOGELIJK, herkansing gebeurt pas in het volgende academiejaar
         
        Verkort programma - Public relations en voorlichting verkort programma - Public affairs
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140300036
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,keuze
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 3 - Semester 1,
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Engels
        Lector(en)Dirk Hye

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        This course investigates the essence of Public Relations: retaining good relations with crucial target groups such as action groups, governmental institutions and the close envinronment in which corporations and organizations operate. Quite often this includes capitalizing on public opinion and maintaining a good relationship with the press.  This course also analyzes the working of the European decision-making process in order to understand how decisions can be influenced. The course includes typical lobbying techniques and strategies. This is illustrated by means of some important issues and an analysis of the strengths of the different stakeholders involved.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM101 De student kan strategisch redeneren.
        • CM102 De student kan creatief denken.
        • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
        • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
        • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
        • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Students can analyze an issue: mapping the different stakeholders and their arguments
        • Students can make an analysis of all the stakeholders that influence the decision-making process of a certain issue.
        • Students are aware of the importance of environmental and government relations and particularly of the major influence of the institutions of the European Union on issues concerning companies as well as interest groups and non profit organizations.
        • Getting acquainted with lobbying techniques and strategies
        MEERWAARDE ONDERWIJSTAAL

        Meerwaarde voor de studenten.

        Engels geeft een meerwaarde omdat Public affairs in het hedendaagse ondernemerslandschap zich vooral focust op Europees en internationaal niveau. Lobbyen is de laatste jaren uitgegroeid tot een activiteit die zich uitstrekt op internationaal vlak. Ook bronnenmateriaal is vaak enkel in een andere taal beschikbaar. Kennis van vakjargon in het Engels vergemakkelijkt lobbywerk naar o.a. Europese instellingen toe.


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: PR en reputatiemanagement; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM. Studenten VP moeten geslaagd zijn vr PR en reputatiemanagement.'
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: PR en reputatiemanagement; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM.'


        Andere begincompetenties
        • Applying basic strategies of communication management
        • Following the news

        LEERINHOUDEN
        • This course focuses on the relationship of a company with its environment (part 1 = community relations) and with political decision-makers (part 2 = government relations). The role of public opinion and the press are emphasized.
        • This course focuses on lobbying techniques and strategies that help to work on an efficient Public Affairs policy.

        STUDIEMATERIAAL
        • Syllabus
        • Powerpoint-presentations
        • Internet research

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         34

        %
        practicum en oefeningen:

          32

        %

        vormen van groepsleren:

          

        %
        Verdere toelichting:
        • Lectures and guest lectures

         


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 40%
        schriftelijk examen binnen de examenreeks60%

        The exam consists of two parts 

        • First part (60%) = written exam based on the knowledge of syllabus and powerpointslides
        • Second part (40%) = writing a group paper (3 to 4 students in a group) which analyzes the stakeholder field of an issue. This paper needs to be handed in at the end of the semester.
        • A task or assignment that is handed over too late receives a score of 0. The scores of partial exams are counted up.
        • If one literally takes over statements from another without mentioning the source of this quote, a form of intellectual theft (plagiarism) is committed. Plagiarism is punished following the procedure mentioned in articles 94 to 97 of the OER.

         


        tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        schriftelijk examen binnen de examenreeks100%

        • First part (60%) = written exam based on the knowlegde of syllabus and powerpointslides
        • Second part (40%) = an individual paper on a specific topic which was discussed in the course.
        • If one literally takes over statements from another without mentioning the source of this quote, a form of intellectual theft (plagiarism) is committed. Plagiarism is punished following the procedure mentioned in articles 94 to 97 of the OER.
         
        Verkort programma - Public relations en voorlichting verkort programma - Intercultural communication
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140300038
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 3 - Semester 1
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Engels,
        Lector(en)Helga Van den Bulck

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        The main focus of this course is the importance of intercultural communication in different settings.
        Starting with insights on culture and communication the following subjects will be covered:
        demographic and cultural issues, narrative approach, communication models and patterns, dimensions of culture, cultural adaptations perspectives, culture shock and intercultural competence.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM101 De student kan strategisch redeneren.
        • CM102 De student kan creatief denken.
        • CM103 De student kan meertalig communiceren.
        • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
        • CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
        • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
        • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Learning how to communicate in international settings with people from different cultures.
        • Learning to recognize the contributions to knowledge and civilization that have been made by members of various cultural groups.
        • Learning to appreciate and understand the multicultural richness of our society, the dynamics of the interaction between such diverse cultural groups, the international dimensions of this phenomenon, and the evolving roles of men and women within that complex socio-economic and cultural situation.
        • Learning to share and accept the perceptions and experiences of people of different cultures, even though they may differ greatly from one's own.
        • Enhancing career prospects for working effectively in international companies or organisations in Belgium and abroad by training on intercultural skills.
        MEERWAARDE ONDERWIJSTAAL

        Meerwaarde voor de studenten.

        Engels geeft een meerwaarde omdat communicatie in het hedendaagse ondernemerslandschap zich vooral focust op Europees en internationaal niveau. Culturele verschillen zijn regelmatig een heet hangijzer bij interregionale tot internationale campagnes en contacten. Ook bronnenmateriaal is vaak enkel in een andere taal beschikbaar. Kennis van vakjargon in het Engels vergemakkelijkt contacten binnen o.a. Europese multinationals.


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatie en invloed; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM.'
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatie en invloed; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM. Studenten VP moeten geslaagd zijn voor Communicatie en invloed.'


        Andere begincompetenties
        Thorough knowledge of the basic communication theory.
        LEERINHOUDEN
        • Importance of intercultural communication: demographic and cultural issues.
        • communication models
        • dimensions of culture
        • communication and culture
        • intercultural competence

        STUDIEMATERIAAL
        • Power Point
        • Recommended reading:
          Cooper-Calloway-Thomas and Simonds (2007), A text with readings, 339p.
          Pearson and Oetzel (2009), Intercultural communication, A layered approach, 400p.
          Chaney, Martin (2007), Intercultural business communication, 306p.
          Harvey, Allard (2005), Understanding and managing diversity. 324p.


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         24

        %
        practicum en oefeningen:

          22

        %

        vormen van groepsleren:

          6

        %
        Verdere toelichting:
        • Lectures and seminars
        • Discussion groups
        • Guest colleges
        • Workshops

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 50%
        schriftelijk examen binnen de examenreeks50%

        • written examination: 50%
        • paper: 50%

        tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 50%
        schriftelijk examen binnen de examenreeks50%

        • written examination: 50%
        • paper: 50%
         
        Verkort programma - Public relations en voorlichting verkort programma - Eventmanagement
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140300045
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,keuze
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 3 - Semester 1,
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands
        Lector(en)Iris Robijns

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Evenementen zijn leuk, voor de bezoeker althans. Maar voor de organisator betekent dat een passend idee zoeken, plannen, coördineren, checklists in de gaten houden ... en ook budgetten beheren. Sponsoring leunt hier bij aan: welke organisatie wil haar naam koppelen aan je idee? Het is dus onderhandelen over een ruiloperatie.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM101 De student kan strategisch redeneren.
        • CM102 De student kan creatief denken.
        • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
        • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
        • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
        • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
        • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
        • CM322 De student kan een budget opvolgen en een effectmeting uitvoeren.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De studenten zijn in staat om, op basis van de aangereikte hulpmiddelen, een evenement uit te werken. Hierbij houden ze rekening met elke detail dat bij de organisatie ervan komt kijken. 
        •  Tevens maken ze een sponsoringdossier op, gekoppeld aan hun evenement.
        • Daarnaast werken ze een efficiënt communicatieplan uit en maken ze zelf 2 media die ze zullen gebruiken in de promotie van hun event. 

         


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatie en invloed; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM.'
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatie en invloed; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM. Studenten VP moeten geslaagd zijn voor Communicatie en invloed.'


        Andere begincompetenties

        Geen


        LEERINHOUDEN

        In verschillende stappen zal de student begeleid worden naar een eindresultaat : zelf een eventdossier in elkaar steken waarbij elk detail is uitgewerkt en elke vraag een antwoord heeft. 

        • Planning van een evenement
        • Professioneel omgaan met sponsoring
        • Duidelijke omschrijving van de opdracht waarin de aandachtspunten zijn opgesomd waaraan het eindresultaat dient te voldoen

        STUDIEMATERIAAL

        • Syllabus
        • Gastcollege door mensen uit het veld
        • Handboek : Grit R. & Gerritsma M. 'Zo organsieer je een event'.Wolters-Noordhoff, Groningen, 2008.108p.+ Kevin Van der Straeten. 'Events'. Lannoo Campus.2010
        • Website: www.zoorganiseerjeeenevent.wolters.nl

          


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         0

        %
        practicum en oefeningen:

          50

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:
        • Gastcolleges
        • Hoorcolleges
        • Practica
        • Coaching per groep

        Aan de hand van hoorcolleges en gastcolleges uit het werkveld, worden de studenten tools en andere hulpmiddelen aangereikt om zelf een evenement te kunnen organiseren. Les en coachsessies wisselen elkaar af. Na elke les zijn coachsessies voorzien waarbij studenten hun voorlopige resultaten voorleggen om te bespreken. 

        Noodzakelijk is de input van de studenten. Coachsessies hebben maar zin als de student zelf inzet vertoont en de aangereikte informatie verwerkt in zijn opdracht. Er zal dus een strenge permanente evaluatie zijn die een belangrijke rol speelt in het eindresultaat. 


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 100%

         

        • Oefening op uitwerking van het evenement : zie opdracht cursus + briefing externe opdrachtgever. (70%)
        • Oefening over sponsoring : Een sponsoringdossier met begeleidende brief wordt opgemaakt.  (20%)
        • Daarnaast werken de studenten een mediaplan uit en 2 media die ze bij uitvoering gebruiken. (10%)

         

        Studenten dienen op regelmatige tijdstippen (elke week) voorlopige versies aan te leveren. Hierop krijgen ze feedback, met de bedoeling het werk in de juiste richting te sturen. Regelmatige aanwezigheid tijdens de consultatiemomenten is een must en wordt systematisch bijgehouden. Op die manier kan er een procesevaluatie gebeuren. Deze permanente evaluatie speelt een belangrijke rol in de eindevaluatie.

        Hierbij zal de focus liggen op de input en voorbereiding van de student.

         


        tijd voor examinering
        uren

        0 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 100%

        Een gelijkaardige, andere oefening die de student dan, alleen, dient opnieuw te maken. De evaluatie gebeurt op dezelfde manier. Maar er is geen coaching en begeleiding tijdens de zomermaanden.

         

        Het is de verantwoordelijkheid van de student, om de opdrachten voor de tweede examenperiode bij de lector te komen ophalen tijdens het inzagemoment, de student krijgt  op dat moment zijn opdracht op papier/per mail. Nadien heeft de student een week de tijd om de keuze van event (gelinkt aan de opdracht) door te geven

        Het is de verantwoordelijkheid van de student om de juiste opdrachten, volledig en tijdig aan de betrokken lector te overhandigen.

         
        Verkort programma - Public relations en voorlichting verkort programma - Bedrijfsjournalistiek
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140500072
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 3 - Semester 1
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:4
        Totaal studietijd:104
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Elisabeth Susswein
        Iris Robijns
        Linda Berghmans
        Mark van Varik

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Heel veel informatie wordt op papier of via digitale media doorgestuurd. Maar het moet steeds boeiend verteld worden, anders wil niemand het lezen. In de cursus focussen we op de realisatie van een bedrijfsblad. En daar zit veel in: nieuws zoeken, data verzamelen, interviewen, schrijven en heel veel herschrijven. En dan komt er nog de vormgeving bij. Ook bij deze cursus spelen talen dus een grote rol.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM101 De student kan strategisch redeneren.
        • CM103 De student kan meertalig communiceren.
        • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
        • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
        • CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student kan de mogelijkheden en de verschillende beschikbare media toepassen in de bedrijfsjournalistiek.
        • De student kan zelf een schriftelijk bedrijfsjournalistiek produkt afleveren.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Frans2; Nederlands 2; WS1 Creatief Ontwerp; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM. Studenten VP zijn geslaagd voor mp 1'
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Frans2; Nederlands 2; WS1 Creatief Ontwerp; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM.'


        Andere begincompetenties

        Geen


        LEERINHOUDEN
        • Bedrijfsjournalistiek is één van de opdrachten van een PR-verantwoordelijke. Deze cursus geeft een overzicht van de verschillende instrumenten en/of media en hun specifieke kenmerken. De student leert de theoretische inzichten mbt het maken van bedrijfsbladen  
        • De student leert bedrijfsbladen te bekijken binnen een communicatiebeleid.
        • De student kijkt, vergelijkt en analyseert bestaande bedrijfsbladen.
        • De student leert, onder begeleiding, een bedrijfsblad te maken.
        • Leren vergaderen op redactievlak
        • Terminologie in 2 talen
        • De opdrachten en oefeningen staan expliciet uitgelegd in de syllabus !!

        STUDIEMATERIAAL
        • Syllabus
        • Praktijkvoorbeelden (bedrijfsbladen, nieuwsbrieven,…)
        • Gastcolleges
        • Coachsessies  

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         2

        %
        practicum en oefeningen:

          3

        %

        vormen van groepsleren:

          5

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 80%
        schriftelijk examen binnen de examenreeks20%

        • Puntenverdeling:
          • PRV  25
          • Nederlands 25
          • Frans  25
          • Grafische Technieken 25
        • De studenten maken in groep een paper  in het  Frans en Nederlands over de analyse van  journalistieke produkten uit verschillende bedrijven
        • De studenten maken in groep zelf een schriftelijk bedrijfsjournalistiek produkt
        • Schriftelijke examens over de geziene leerstof.
        • De evaluatie van deze cursus gebeurt bijna helemaal op permanente basis gedurende de oefensessies en discussiecolleges. Aanwezigheid tijdens deze lessen is dus een absolute vereiste om te slagen.  Peerassessment maakt deel uit van de evaluatie.  
        • Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
        • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet.  Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
        • Nederlands: Voor elke deeltaak geldt volgende regel: 1 dt-fout = -2p., 2dt-fouten = -4, 3 dt-fouten = -8, 4 dt-fouten = -16, vanaf 5 dt-fouten: 0.

          Als je afwezig bent op een deelexamen georganiseerd buiten de examenreeks, dan mag je dat deelexamen inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest.  het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector, en dit binnen de 5 werkdagen vanaf de eerste ziektedag.  Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop je het deelexamen kan inhalen.  Indien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen. 

        Dit opleidingsonderdeel bestaat uit facetten. Elk facet levert één deelcijfer op.
        Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende facetten, is de som van de deelcijfers van de facetten, herleid naar 20.
         
        Indien je in de eerste examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen voor de facetten waarvoor je een tekort haalde. Het facet waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar de tweede examenperiode (maar niet naar het volgende academiejaar).
         
        Indien je in de tweede examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je het jaar overdoen voor alle facetten van het betrokken opleidingsonderdeel.


          Werkwijze en evaluatie van opdrachten staan extra uitgelegd in syllabus.

        tijd voor examinering
        uren

        5 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 80%
        schriftelijk examen binnen de examenreeks20%

        • Het facet waarvoor de onvoldoende werd behaald, wordt in de tweede examenperiode opnieuw afgelegd.
        • Nieuwe opdrachten of mondelinge/schriftelijke examens op de onderdelen waarop geen voldoende is gehaald.
        • Zie eerste examenperiode.
         
        Verkort programma - Public relations en voorlichting verkort programma - Mediarelaties, crisiscommunicatie en mediatraining
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140500075
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 3 - Semester 1
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:5
        Totaal studietijd:130
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Iris Robijns
        Elisabeth Susswein
        Linda Berghmans
        Nancy Van Temsche

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Hoe ga je met journalisten om? Wat zit er allemaal in een persmap? Hoe vertel je je verhaal aan de media?
        We analyseren eerst een aantal slechte en goede voorbeelden. Dan gaan we zelf aan de slag om een persconferentie te organiseren. En als de buitenlandse pers komt, moeten we ons mannetje in vreemde talen kunnen staan. Frans en Engels zijn in deze cursus geïntegreerd.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM103 De student kan meertalig communiceren.
        • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
        • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
        • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
        • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
        • CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
        • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student kan een persbericht schrijven in het Nederlands en het Frans.  
        • Hij kan de pers te woord staan in 3 talen n.a.v. een crisissituatie.
        • Hij kent de instrumenten om een nationale perslijst op te stellen.
        • Hij kan een persconferentie organiseren en stelt een persmap samen.
        • De student kan een ontwerp voor een crisiscommunicatieplan maken.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Frans2; Nederlands 2; Engels 2; PR en reputatiemanagement; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM.'
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Frans2; Nederlands 2; Engels 2; PR en reputatiemanagement; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM. Studenten VP zijn geslaagd voor mp 1'


        Andere begincompetenties
      • Kennis van de Belgische media

      • LEERINHOUDEN
        • Het onderhouden van relaties met de pers is een van de voornaamste opdrachten van een voorlichter of PR-verantwoordelijke. Deze cursus beschrijft de basistechnieken en gaat dieper in op communicatie in geval van crisis. 
        • Persrelaties als domein van public relations
        • Instrumenten voor persrelaties en specifiek crisiscommunicatie
        • Terminologie in 3 talen
        • Kennis en actuele voorbeelden van allerlei soorten crises en houding van bedrijfsleven t.o.v. crisiscommunicatie
        • Enkele fundamentele vuistregels rond crisiscommunicatie en woordvoerderschap

        STUDIEMATERIAAL
        • Syllabus
        • ANTHONISSEN P. Murphy was een optimist. Lannoo, 2001. 223 p.
        • KEGELS J., D. JANSSEN EN L. STAS. Crisiscommunicatie. Zellik, Roularta, 1996. 189 p.
        • VAN DEN BROECK K. Woordvoerders aan het werk: bouwen aan persrelaties. Mechelen, Kluwer, 2002. 40 p. (= special Ad Rem, tijdschrift voor zakelijke communicatie, jaargang 16, nr. 6)

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         2

        %
        practicum en oefeningen:

          3

        %

        vormen van groepsleren:

          5

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 80%
        schriftelijk examen binnen de examenreeks20%

        • Taken en oefeningen -> Permanente evaluatie tijdens de oefeningen
        • Schriftelijke examens over de geziene leerstof (meertalig)
        • Puntenverdeling
          • PRV: 25
          • Nederlands 25
          • Frans 25
          • Engels 25
         
        • De evaluatie van deze cursus gebeurt bijna helemaal op permanente basis gedurende de oefensessies en discussiecolleges. Aanwezigheid tijdens deze lessen is dus een absolute vereiste om te slagen.  Peerassessment maakt deel uit van de evaluatie.  
        • Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
        • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet.  Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
        • Voor het facet Engels wordt bij elk deelexamen wordt per zware fout (zie lijst in de syllabus 'Mistakes never to be made') een punt extra afgetrokken van de score van het deelexamen
        • Nederlands: Voor elke deeltaak geldt volgende regel: 1 dt-fout = -2p., 2dt-fouten = -4, 3 dt-fouten = -8, 4 dt-fouten = -16, vanaf 5 dt-fouten: 0.

        • Als je afwezig bent op een deelexamen georganiseerd buiten de examenreeks, dan mag je dat deelexamen inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest.  het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector, en dit binnen de 5 werkdagen vanaf de eerste ziektedag.  Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop je het deelexamen kan inhalen.  Indien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen. 

        Dit opleidingsonderdeel bestaat uit facetten. Elk facet levert één deelcijfer op.
        Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende facetten, is de som van de deelcijfers van de facetten, herleid naar 20.
         
        Indien je in de eerste examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen voor de facetten waarvoor je een tekort haalde. Het facet waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar de tweede examenperiode (maar niet naar het volgende academiejaar).
         
        Indien je in de tweede examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je het jaar overdoen voor alle facetten van het betrokken opleidingsonderdeel.
         

        Werkwijze en evaluatie van opdrachten staan uitgelegd in de syllabus.

        tijd voor examinering
        uren

        5 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 80%
        schriftelijk examen binnen de examenreeks20%

        • Het facet waarvoor de onvoldoende werd behaald, wordt in de tweede examenperiode opnieuw afgelegd. Nieuwe opdrachten of mondelinge / schriftelijke examens op de onderdelen waarop geen voldoende is.
        •  Zie eerste examenperiode.

         

         
        Verkort programma - Public relations en voorlichting verkort programma - Presentatie- en argumentatietechnieken
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140500076
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 3 - Semester 1
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Linda Berghmans
        Nancy Van Temsche

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        PR-mensen en voorlichters moeten vaak mondeling informatie verschaffen. De eisen die aan presentaties gesteld worden, liggen tegenwoordig bijzonder hoog. Deze training wil je daarop voorbereiden. Meer en meer bedrijven en organisaties kijken over de landsgrenzen heen. Dus een presentatie in een vreemde taal mag geen probleem zijn.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM101 De student kan strategisch redeneren.
        • CM103 De student kan meertalig communiceren.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student kan informatie i.v.m. een organisatie of bedrijf persuasief  presenteren in het Engels en Nederlands
        • De student kan de inhoud en vormgeving van een presentatie aanpassen aan verschillende doelgroepen en doelstellingen.
        • De student let specifiek op zijn uitspraak.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Nederlands 2; Engels 2; Wetgeving en deontologie; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM.'
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Nederlands 2; Engels 2; Wetgeving en deontologie; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM. Studenten VP zijn geslaagd voor modelpakket 1.'


        Andere begincompetenties
        Geen
        LEERINHOUDEN
        • Omgevingsrelaties als domein van public relations
        • Structuur van allerhande presentaties
        • Mondelinge presentatietechnieken
        • Schriftelijke presentatietechnieken : transparanten, Powerpoint, hand-outs,...

        STUDIEMATERIAAL
      • syllabus

      • WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         9

        %
        practicum en oefeningen:

          22

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 100%

        Het opleidingsonderdeel bestaat uit de facetten Engels, Nederlands en Presentaties. Op elk van deze facetten staat 20 punten.

        • presentatie 
        • permanente evaluatie : spreek- en uitspraakoefeningen

        Een afwezigheid bij de spreekoefeningen of de presentatie  kan alleen door een medisch attest gewettigd worden. Een kopie van het attest wordt binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag aan de betrokken lector(en) bezorgd. Indien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op de gemiste oefening, presentatie of op het deelexamen.

        • Voor het facet Engels:  Bij elk deelexamen wordt per zware fout (zie lijst in de syllabus 'Mistakes never to be made') een punt extra afgetrokken van de score van het deelexamen
        • Nederlands: Voor elke deeltaak geldt volgende regel: 1 dt-fout = -2p., 2dt-fouten = -4, 3 dt-fouten = -8, 4 dt-fouten = -16, vanaf 5 dt-fouten: 0.

           

         

        Dit opleidingsonderdeel bestaat uit facetten. Elk facet levert één deelcijfer op.
        Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende facetten, is de som van de deelcijfers van de facetten, herleid naar 20.
         
        Indien je in de eerste examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen voor de facetten waarvoor je een tekort haalde. Het facet waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar de tweede examenperiode (maar niet naar het volgende academiejaar).
         
        Indien je in de tweede examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je het jaar overdoen voor alle facetten van het betrokken opleidingsonderdeel.


        tijd voor examinering
        uren

        1 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 100%

         Elk facet van het opleidingsonderdeel waarvoor een onvoldoende werd behaald, wordt in de tweede examenperiode opnieuw afgelegd. Bij een onvoldoende voor een taalfacet volgt automatisch ook een nieuwe presentatie.

         

         
        Verkort programma - Public relations en voorlichting verkort programma - Stage
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140300077
        Academiejaar:2011-2012
        Type:keuze,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 3 - Semester 2
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:12
        Totaal studietijd:312
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:niet mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Kristel Dreessen
        Rit De Greef

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        In het derde jaar loop je stage gedurende twee maanden. Zo maak je alvast kennis met de professionele wereld. Een heuse uitdaging! De Plantijnhogeschool biedt je een hele lijst met stageplaatsen aan in de wereld van de communicatie.  Als je zelf een interessante stageplek kan aanbrengen, staan wij daar uiteraard open voor.
        Je staat er niet alleen voor. De bedrijfsmentor begeleidt je op de stageplaats en de hogeschoolmentor is de lector die je vanuit Plantijn coacht. Je kan altijd bij hem of haar terecht met eventuele vragen of problemen.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM101 De student kan strategisch redeneren.
        • CM102 De student kan creatief denken.
        • CM103 De student kan meertalig communiceren.
        • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
        • CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
        • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
        • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
        • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
        • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
        • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
        • CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
        • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
        • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
        • CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
        • CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.
        • CM322 De student kan een budget opvolgen en een effectmeting uitvoeren.
        • CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Voor elke stageplaats worden er specifieke doelstellingen voor de student vooropgesteld.
        • Samen met de student worden de doelstellingen van de stage besproken en vastgelegd in het stageprogramma.
        • Tijdens het stage-evaluatiegesprek wordt met de bedrijfsmentor en de hogeschoolmentor overlopen of de vooropgestelde doelstellingen door de student gehaald werden.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 - commerciële communicatie of PR&Voorlichting.

        Andere begincompetenties
        Geslaagd zijn in eerste en tweede modelpakket
        LEERINHOUDEN
        De student leert tijdens de stageperiode zijn theoretische kennis om te zetten in de praktijk.

        STUDIEMATERIAAL
        Handleiding bij de stages.

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         

        %
        practicum en oefeningen:

          

        %

        vormen van groepsleren:

          

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 100%

         

        De student wordt tijdens zijn stage geëvalueerd door de bedrijfsmentor en de hogeschoolmentor

        Stage is een kernvak. Dat betekent dat een onvoldoende niet delibereerbaar is.


        tijd voor examinering
        uren

         

        Tweede examenperiode
        • Het stageproces kan niet opnieuw afgelegd worden in de tweede examenperiode.
        • Stage is een kernvak.Dat betekent dat een onvoldoende niet delibereerbaar is.
         
        Verkort programma - Public relations en voorlichting verkort programma - Stage portfolio
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140300079
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 2
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Kristel Dreessen
        Rit De Greef

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Je maakt na je stage een digitaal portfolio en een reflectieverslag : inhoud en vormvereisten : zie bundel stages 2011 - 2012

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM101 De student kan strategisch redeneren.
        • CM102 De student kan creatief denken.
        • CM103 De student kan meertalig communiceren.
        • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
        • CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
        • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
        • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
        • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
        • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
        • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
        • CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
        • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
        • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
        • CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
        • CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.
        • CM322 De student kan een budget opvolgen en een effectmeting uitvoeren.
        • CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        geen

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor modelpakket 2 commerciële communicatie of PR en voorlichting, en moet je je ook inschrijven voor: stage of stage XL.

        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN
        De student is in staat een degelijke reflectie te maken op zijn zijn stage en zijn stagewerkzaamheden. Hij kan eveneens de stage visueel voorstellen in een digitaal portfolio.
        STUDIEMATERIAAL
        Handleiding bij de stages 2011 -2012
        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         

        %
        practicum en oefeningen:

          

        %

        vormen van groepsleren:

          

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 100%

        Het portfolio en het reflectieverslag worden geëvalueerd door de hogeschoolmentor en een tweede lezer die at random wordt aangeduid.

        Het stageportfolio is delibereerbaar.


        tijd voor examinering
        uren

         

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 100%

        Het portfolio en het reflectieverslag worden geëvalueerd door de hogeschoolmentor en een tweede lezer die at random wordt aangeduid.

        Het stageportfolio is delibereerbaar.