ECTS-database Plantijn Hogeschool
Communicatiemanagement - Verkort programma - Commerciële communicatie verkort programma
  
cataloognrbenamingstudiepunten
2140300015Reclame3
2140300019Mediaplanning3
2140300021PR en reputatiemanagement3
2140300022Interne communicatie3
2140300028Copywriting3
2140300030Project15
2140300037International brand communication3
2140300038Intercultural communication3
2140300039Campagne 1 onderzoek3
2140300040Campagne 2 strategie5
2140300041Campagne 3 uitvoering4
2140300077Stage12
2140300079Stage portfolio3
Verkort programma - Commerciële communicatie verkort programma - Reclame
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
Code:2140300015
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,keuze
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 2 - Semester 1,
Contacturen:0
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands
Lector(en)Helga Van den Bulck

 

KORTE OMSCHRIJVING
Reclame is zelden zomaar "een plaatje met een praatje". Er zit strategie achter. Men werkt met doelgroepen en doelstellingen. Men gaat op zoek naar de gevoelige snaar bij die consumenten en denkt dan na hoe de boodschap het best gebracht kan worden. Vaak combineert men een reclamecampagne met andere communicatievormen zoals direct marketing, e-communicatie, sponsoring e.d. Het is dan wel belangrijk deze communicatiemix optimaal op elkaar af te stemmen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
    • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
    • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
    • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
    • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
    • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
    • CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Omschrijven van doelgroepen: Studenten kunnen mogelijk doelgroepen opgeven voor producten en merken waarvan ze de marketingachtergrond kennen.
    • Formuleren van doelstellingen: Studenten kunnen mogelijke doelstellingen opgeven voor producten en merken waarvan ze de marketingachtergrond kennen (communicatiedoelstellingen afleiden uit marketingdoelstellingen).
    • Het zoeken van een geschikte propositie. Studenten kunnen mogelijke positioneringen voor producten en merken formuleren. Ze doen dit op basis van informatie over de consument (zoals de graad van betrokkenheid tegenover de aankoop, de fase in het keuzeproces).
    • Ze doen dit ook op basis van informatie over de markt en de concurrentie (zoals positionering van concurrerende merken, perceptie van eigen merk, de plaats op PLC).
    • Vastleggen van de marketingcommunicatiemix. Op basis van de gekozen strategie kunnen de studenten een geschikte mix van communicatie-instrumenten bepalen. Ze kennen de sterktes en beperkingen van de verschillende marketincommunicatievormen zoals DM, SP, POS, sponsoring, beurzen,... Ze weten hoe ze de consistentie in de boodschap naar de consument toe moeten respecteren.
    • Het opstellen van een briefing. Studenten weten welke informatie nodig is om tot een goede briefing te komen.
    • Het bepalen van het communicatiebudget. De studenten kennen de diverse budgetteringsmethodes gebruikt door adverteerders.
    • Reclameonderzoek. De studenten kunnen de juiste technieken aangeven om de impact van een bepaalde campagne te meten.
    • De studenten zijn vertrouwd met het reilen en het zeilen in de wereld van de marketingcommunicatie. Ze kennen de diverse honoreringsystemen.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Comm.mgmt; Exploreer het communicatiewerkveld en moet je minstens 20 (voor CC) / 40 (voor PRV) stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket 1 - Communicatiemanagement (CC/PR&V).

    Andere begincompetenties
    Geen
    LEERINHOUDEN

    - Merkenbeleid

    - Strategische planning

    - Doelgroepen en doelstellingen

    - Reclameproposities

    - Budget bepalen

    - Soorten reclameonderzoek

    - Organisatie van een reclamebureau

     


    STUDIEMATERIAAL
    • De Pelsmacker, P, Geuens, M & J. Van den Bergh. Marketingcommunicatie (2008). Amsterdam: Pearson Education Benelux
    • Nota's les
    • PowerPoint

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     25

    %
    practicum en oefeningen:

      8

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    schriftelijk examen binnen de examenreeks100%

    • Schriftelijk examen met kennisvragen, inzichtvragen/toepassingsvragen.

    tijd voor examinering
    uren

    2 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    schriftelijk examen binnen de examenreeks100%

    • Schriftelijk examen met kennisvragen, inzichtvragen/toepassingsvragen.
     
    Verkort programma - Commerciële communicatie verkort programma - Mediaplanning
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
    Code:2140300019
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,keuze
    Niveau:uitdiepend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 2 - Semester 2,
    Contacturen:0
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands
    Lector(en)Stephaan Poppe

     

    KORTE OMSCHRIJVING
    Welke media moet de adverteerder inschakelen voor zijn reclamecampagne? Gebruikt hij gedrukte media zoals kranten, magazines of huis-aan-huisbladen? Of verkiest hij AV-media zoals radio, TV of bioscoop. Wanneer overweegt hij te werken met affichage? Hoe belangrijk zijn de nieuwe media in het uitdragen van commerciële boodschappen? Een goed inzicht in de bereiksprofielen van de verschillende media zorgt voor een doeltreffend mediaplan.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • CM101 De student kan strategisch redeneren.
    • CM102 De student kan creatief denken.
    • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
    Beroepsspecifieke competenties
    • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
    • CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Studenten kunnen omgaan met typische mediastatistieken (CIM-, MDB-cijfers).  Berekeningen voor het gecombineerd bereik, het gecumuleerd bereik, de duplicaties, de dekkings- en profielpercentages...
    • Studenten beheersen de typische begrippen uit de mediaplanning.  Begrippen zoals  GRP, OTS, OGB,  selectiviteitsindex, ranking.  
    • Studenten hebben een inzicht in de belangrijkste krachtlijnen van de strategische en tactische mediaplanning.  Voor een aantal concrete situaties kunnen ze zinvolle voorstellen formuleren rond punten zoals:    Welke doelstellingen vooropstellen voor het mediaplan?  Welke accenten in het mediabudget leggen (meer gewicht aan bepaalde regio’s of categorieën gebruikers)? Welke accenten in een mediaplan leggen: nadruk op bereik (veel consumenten bereiken), op frequentie (ze intensief bereiken) of op  continuïteit (ze continu bereiken)?  Het concentreren van het mediabudget in slechts één mediumtype of het spreiden over meerdere mediumtypes. 
    • De student kan in functie van de media-objectieven een keuze maken tussen diverse mediumtypen.   Wat zijn de communicatiesterktes en zwaktes van de verschillende mediumtypen: dagbladen, magazines, gratis pers, tv, radio, bioscoop, affichage, folders, internet?
    • De student kan een keuze maken tussen individuele titels op basis van kwantitatieve selectiecriteria zoals 'kost per duizend', selectiviteitsindex, 'kost per 1000 nuttige contacten', aangevuld met kwalitatieve overwegingen.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    'Om in te schr. vr dit oo moet je gesl. zn vr: Com.mngt; Explor com.werkv; Res&ICT; Media, Econ&mark; moet je min 20(CC)/40(PRV) stp verworven hebben uit volt. mp.1CM & moet je inschr. vr WS2. Stud VP zn geslaagd vr Econ.&mark;Res & ICT & inschr vr WS2'
    'Om in te schr. vr dit o.o. moet je gesl. zijn vr: Comm.mngt; Explor comm.werkv; Res. & ICT-toolkit; Media, Econ. & marketing; moet je minstens 20(CC)/40(PRV) stpnt verworven hebben uit het volt. modelp.1-CM (CC/PR&V ); en moet je je ook inschr. vr WS2.'


    Andere begincompetenties

    Geen


    LEERINHOUDEN
    •  VOLUME 1:
      • Mediastudies. 
      • Vertrekbasis voor mediaplanning.
      • Dosering van bereik, frequentie en continuïteit.
      • Mediakeuze.
      • Mediabuying.

    • VOLUME 2: 
      • Het afwegen van de diverse mediumtypes 
      • Dagbladen als reclamemedium 
      • Magazines als reclamemedium 
      • Gratis pers als reclamemedium 
      • Televisie als reclamemedium 
      • Radio als reclamemedium 
      • Bioscoop als reclamemedium 
      • Affichage als reclamemedium   
      • Internet als reclamemedium
      • Niet conventionele reclamemedia

    STUDIEMATERIAAL
    • Cursussen (2 volumes)
    • Powerpoint
    • Internet (voor CIM statistieken en mediatarieven)
    • Naslagwerk: De Pelksmacker, Geuens en Van Den Bergh (2011).
      Marketingcommunicatie. Hoofdstuk 8. Mediaplanning.
      Amsterdam: Pearson Education Benelux.

     


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     22

    %
    practicum en oefeningen:

      12

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:
    Geen

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    schriftelijk examen binnen de examenreeks100%

    • Kennisvragen, inzichtvragen en toepassingsvragen: 20 punten
    • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.)

     


    tijd voor examinering
    uren

    2 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    schriftelijk examen binnen de examenreeks100%

    • Kennisvragen, inzichtvragen en toepassingsvragen: 20 punten.
    • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
     
    Verkort programma - Commerciële communicatie verkort programma - PR en reputatiemanagement
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
    Code:2140300021
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,keuze
    Niveau:uitdiepend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1, 2 of 3 - Semester 1,
    Contacturen:0
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands
    Lector(en)Dirk Hye

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Public Relations vertaalt zich meer dan ooit in het voeren van een strategisch reputatiebeleid. Bedrijven en organisaties die een modern PR-beleid willen voeren dienen goede contacten te onderhouden met alle stakeholders uit hun relatienetwerk. Deze cursus buigt zich over de essentie van reputatiemanagement en hoe bedrijven of organisaties dit concreet kunnen invullen. Open communiceren met werknemers, de overheid, actiegroepen, potentiële werknemers, de pers, sponsors, aandeelhouders, enz. staat hierbij centraal. We kijken hoe bedrijven reputatiebevorderend communiceren en hoe ze dit best aanpakken. In het laatste deel van deze cursus bouwen we stap voor stap aan een complete communicatiecampagne en bestuderen we de diverse bouwstenen van een communicatieplan (probleem, doelstelling, doelgroep, boodschap, strategie, enz.).

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • CM101 De student kan strategisch redeneren.
    • CM102 De student kan creatief denken.
    • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
      • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
      • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
      • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
      • CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student kan problemen, bedreigingen, kansen voor organisaties onderkennen en inschatten als opdracht voor een communicatieverantwoordelijke.
      • Hij heeft kennis van voorlichtings- en PR-doelstellingen en van de specifieke stakeholders.
      • Als antwoord op problemen kan hij in grote lijnen campagneplannen opstellen: analyse maken van het probleem, formuleren van de doelstellingen, bepalen van de doelgroepen, ontwerpen van een boodschap, kiezen van de media, bepalen van budget en evaluatiemethodes, opstellen van een planning.
      • De student kent de werking van een communicatiedienst en kent de voor- en nadelen van het inhuren van extern advies.  
      • De concrete toepassing van deze cursus komt aan bod in workshop III en workshop IV.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatiemanagement; Expl. comm.werkveld; en moet je minstens 40 (voor CC)/ 20 (voor PRV) stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket 1 - Communicatiemanagement (CC/PR&V)

      Andere begincompetenties
      De studenten kennen de basisterminologie inzake Public Relations, voorlichting en bedrijfscommunicatie.
      LEERINHOUDEN
      • Deel 1: Identiteit, imago en reputatie
      • Deel 2: Reputatieversterkende PR-strategieën
      • Deel 3: Communicatiebeleid (incl. werking van communicatiediensten - en adviesbureaus)
      • Deel 4: Communicatieplanning
      • Kennis van de actualiteit

       


      STUDIEMATERIAAL
      • Handboek: "In De Naam van de Faam" door Peter Frans Anthonissen, Tielt, Lannoo en Academis Service, 2002
      • Powerpointslides dienen als basis voor de te kennen leerstof
      • Deel 4 is gebaseerd op een syllabus die handelt over communicatieplanning
      • Kranten, tijdschriften en nieuwswebsites

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       34

      %
      practicum en oefeningen:

        

      %

      vormen van groepsleren:

        0

      %
      Verdere toelichting:

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      schriftelijk examen binnen de examenreeks100%

      • Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
      • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, opdrachten en de actualiteit te kennen.
      • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen

      tijd voor examinering
      uren

      2 

      Tweede examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      schriftelijk examen binnen de examenreeks100%

      • Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
      • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, opdrachten en de actualiteit te kennen.
      • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
       
      Verkort programma - Commerciële communicatie verkort programma - Interne communicatie
        
      O.O. heeft componenten:Neen
      Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
      Code:2140300022
      Academiejaar:2011-2012
      Type:kern,keuze
      Niveau:uitdiepend
      Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1, 2 of 3 - Semester 2,
      Contacturen:0
      Aantal studiepunten:3
      Totaal studietijd:78
      Examencontract:mogelijk
      Deliberatie:mogelijk
      Vrijstelling:mogelijk
      Onderwijstaal:Nederlands
      Lector(en)Dirk Hye

       

      KORTE OMSCHRIJVING

      De belangstelling voor het verbeteren van de interne communicatie binnen een organisatie of bedrijf is nog nooit zo groot geweest als vandaag. Public Relations start op de eerste plaats binnen het eigen bedrijf of organisatie. Tevreden medewerkers zijn immers de beste ambassadeurs van elke organisatie. Het uitgangspunt van deze cursus is dat het motiveren van medewerkers dé succesfactor is voor een aangename werksfeer op de werkvloer. Interne Communicatie is uitgegroeid tot een strategisch instrument om medewerkers te informeren, te motiveren en te begeleiden bij de vele veranderingen die vandaag in een bedrijf plaatsvinden. Deze cursus geeft niet enkel een overzicht van de vele tools die kunnen ingezet worden bij het verbeteren van de interne communicatie maar geeft ook een overzicht van de wijze waarop bedrijven intern met veranderingen omgaan.


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • CM101 De student kan strategisch redeneren.
      • CM102 De student kan creatief denken.
      • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
      Algemene beroepsgerichte competenties
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
        • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
        • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student kan problemen en bedreigingen die intern plaatsvinden binnen een organisatie inschatten.
        • De student kan specifieke knelpunten op het vlak van communicatie detecteren. 
        • Hij heeft kennis van voorlichtings- en PR-doelstellingen en van de specifieke interne doelgroepen  
        • Als antwoord op problemen kan hij in grote lijnen interne campagneplannen opstellen: analyse maken van het probleem, formuleren van de doelstellingen, bepalen van de interne doelgroepen, ontwerpen van een boodschap, kiezen van de media, bepalen van budget en evaluatiemethodes, opstellen van een planning.
        • De student kan veranderingsprocessen in een organisatie begeleiden.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatiemanagement; Expl. comm.werkveld; en moet je minstens 40 (voor CC)/ 20 (voor PRV) stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket 1 - Communicatiemanagement (CC/PR&V)

        Andere begincompetenties
        De studenten kennen de basisterminologie inzake communicatie, Public Relations en voorlichting
        LEERINHOUDEN
        • Deel 1: Interesse voor Interne Communicatie neemt toe
        • Deel 2: Structuur, cultuur, leiderschap, gebouwen, geruchten
        • Deel 3: Motiveren van medewerkers
        • Deel 4: Interne Communicatie in de praktijk (verbaal, schriftelijk, audiovisueel en nieuwe media)
        • Deel 5: Voor- en nadelen van specifieke IC-instrumenten
        • Deel 6: Change management en interne communicatie

        STUDIEMATERIAAL
        • Powerpoint-slides
        • Handboek: "Interne Communicatie als managementinstrument" door Huib Koeleman, Kluwer, 2008

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         34

        %
        practicum en oefeningen:

          

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        schriftelijk examen binnen de examenreeks100%

        • Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
        • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken.Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, opdrachten en de actualiteit te kennen.
        • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.

        tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        schriftelijk examen binnen de examenreeks100%

        • Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
        • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, opdrachten en de actualiteit te kennen.
        • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
         
        Verkort programma - Commerciële communicatie verkort programma - Copywriting
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140300028
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,keuze
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 3 - Semester 1,
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands
        Lector(en)Gisèle Broos

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Je leert creatief omgaan met taal, dit wil zeggen dat je reclameteksten aanpast in functie van boodschap, doelgroep en medium. Het schrijven van wervende teksten voor folders, advertenties, affiches... wordt vanaf nu je hoofdbezigheid. Maar ook advertorials, persberichten en verkoopbrieven staan op het menu.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM101 De student kan strategisch redeneren.
        • CM102 De student kan creatief denken.
        • CM103 De student kan meertalig communiceren.
        • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
        • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
        • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
        • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
        • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
        • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
        • CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Je kan wervende teksten schrijven voor folders, affiches, websites, ... rekening houdend met de doelgroep, het gebruikte medium, ...
        • Je kan op een efficiënte manier verkoopbrieven, uitnodigingen, persberichten, ... schrijven daarbij inspelend op de verwachtingen en eisen van de lezer t.t.z. consument/klant

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je gesl. zijn vr: Nederlands 2; WS1 Creatief Ontwerp; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM. Studenten VP moeten geslaagd zijn vr. WS1 Creatief Ontwerp.'
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je gesl. zijn vr: Nederlands 2; WS1 Creatief Ontwerp; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM.'


        Andere begincompetenties
        • Correcte Nederlandse spelling
        • Verzorgde uitspraak
        • Basiskennis lay-out

        LEERINHOUDEN
        Het schrijven van wervende teksten staat centraal: slogan en kopregel bedenken, bedenken en uitschrijven van een folder, advertentie, affiche, advertorial, webpagina, het schrijven van verkoopbrieven, uitnodigingen, opting in en opting out brieven, terugwinbrieven, ...
        STUDIEMATERIAAL
        • Syllabus met hoofdzakelijk oefenmateriaal
        • Intranet voor extra voorbeelden
        • JOU-studenten aanbevolen lectuur ter voorbereiding (zie syllabus)

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         10

        %
        practicum en oefeningen:

          40

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:
      • Hoorcolleges
      • Individuele voorbereiding en begeleiding van de portfolio (= verplichte consultaties)

         


      • EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 100%

        • Permanente en productevaluatie op portfolio. De portfolio is samengesteld uit diverse reclame-uitingen voor een bepaald product of dienst; de klemtoon ligt op de teksten en de creativiteit waarmee de student de potentiële klant probeert te overtuigen.
        • De evaluatie van de portfolio houdt rekening met de totstandkoming van het product (procesevaluatie). Daarom zijn de wekelijkse consultaties verplicht. Wie drie maal afwezig is bij de procesbegeleiding (= wekelijkse coachinguren), krijgt een nul voor het luik "portfolio" - Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.
        • Voor elke deeltaak geldt volgende regel: 1 dt-fout = -2p., 2dt-fouten = -4, 3 dt-fouten = -8, 4 dt-fouten = -16, vanaf 5 dt-fouten: 0.


        tijd voor examinering
        uren

        0 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 100%

        • Een nieuwe portfolio (te bespreken bij het inzagemoment in juni)
        • Procesbewaking is tijdens de vakantie onmogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.
        • Voor elke deeltaak geldt volgende regel: 1 dt-fout = -2p., 2dt-fouten = -4, 3 dt-fouten = -8, 4 dt-fouten = -16, vanaf 5 dt-fouten: 0. 

         
        Verkort programma - Commerciële communicatie verkort programma - Project
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140300030
        Academiejaar:2011-2012
        Type:keuze,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 3 - Semester 2
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:15
        Totaal studietijd:390
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:niet mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Tijdens een groepsproject zet je alles wat je de voorbije jaren hebt geleerd om in de praktijk. Je verleent  je praktische kennis aan een interne- of externe opdrachtgever.  Binnen de projecten ontwikkel je je assertiviteit en je zoekt je draai in de communicatiewereld. Je doet essentiële werkervaring op die mooi staat op je CV. Tijdens deze projectperiode werk je als team helemaal zelfstandig. Je levert uiteindelijk een volwaardig communicatieproduct af aan je opdrachtgever. Dit is de beste manier om je kritische visie en verantwoordelijkheidszin te ontwikkelen. 

        De projecten voor het academiejaar 2011 - 2012 worden in de loop van de maand september 2011 aan de derdejaarsstudenten voorgesteld.

         


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM101 De student kan strategisch redeneren.
        • CM102 De student kan creatief denken.
        • CM103 De student kan meertalig communiceren.
        • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
        • CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
        • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
        • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
        • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
        • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
        • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
        • CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
        • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
        • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
        • CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
        • CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.
        • CM322 De student kan een budget opvolgen en een effectmeting uitvoeren.
        • CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        De student kan :

        • vergadertechnieken beheersen
        • rapporteren
        • evenementen organiseren
        • communicatiestrategieën ontwikkelen

         De beroepspecifieke doelstellingen worden per project afgesproken .


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2 commerciële communicatie of public relations en voorlichting.'
        'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2 commerciële communicatie of public relations en voorlichting. Studenten VP zijn geslaagd voor modelpakket 1'


        Andere begincompetenties
        Geen
        LEERINHOUDEN
        Afhankelijk van het project
        STUDIEMATERIAAL
        Handleiding projectperiode
        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         0

        %
        practicum en oefeningen:

          0

        %

        vormen van groepsleren:

          10

        %
        Verdere toelichting:
        • project
        • vergaderingen, reviews
        • presentatie

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 100%

        • Proces- en productevaluatie: de puntenverdeling en de manier waarop geëvalueerd wordt, vind je in de projectbrochure.
        • We willen er op wijzen dat er zeer strenge regels zijn voor afwezigheden bij de projectgebonden activiteiten en  bij de vergadermomenten.
        • Het niet naleven van deze regels leidt onherroepelijk tot een uitsluiting uit het project.
        • Project is een kernvak. Dat betekent dat een onvoldoende niet delibereerbaar is.

         
        Dit opleidingsonderdeel bestaat uit facetten. Elk facet levert één deelcijfer op.
        Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende facetten, is de som van de deelcijfers van de facetten, herleid naar 20. 
          


        tijd voor examinering
        uren

        0 

        Tweede examenperiode
        ONMOGELIJK, herkansing gebeurt pas in het volgende academiejaar
         
        Verkort programma - Commerciële communicatie verkort programma - International brand communication
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140300037
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,keuze
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 3 - Semester 1,
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Engels
        Lector(en)Helga Van den Bulck

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Brands play a key role in the communcation strategy of a company. They help to establish the identity of the firm in the marketplace and to develop a solid customer franchise.
        Many firms move into international markets by acquiring companies in other countries or by entering into international alliances. They therefore need to harmonise their brand portfolio across boundaries on the basis of a cohesive and effective brand strategy.
        What kind of communication strategy will they choose? Is there a differentiation of strategy in time, place or culture? 
        The course IBC gives the students a theoretical and practical view on the methods, techniques used by the big global brands.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM101 De student kan strategisch redeneren.
        • CM103 De student kan meertalig communiceren.
        • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
        • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
        • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
        • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
        • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
        • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
        • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
        • CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        Students should have an understanding of:

        - the role and the meaning of brands
        - the dynamics of international brands
        - brand portfolio's and architecture

        - the basic principles of an international brand policy
        - the complexity of the context of international brand communication

        MEERWAARDE ONDERWIJSTAAL

        Meerwaarde voor de studenten.

        Engels geeft een meerwaarde omdat branding in het hedendaagse ondernemerslandschap zich vooral focust op Europees en internationaal niveau. Grote multinationals stellen grootscheepse internationale campagnes op die ofwel bij ons worden ontwikkeld en naar buitenlandse zusterbedrijven worden doorvertaald of omgekeerd. Ook bronnenmateriaal is vaak enkel in een andere taal beschikbaar. Kennis van vakjargon in het Engels vergemakkelijkt contacten binnen o.a. Europese multinationals.


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Reclame; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM.'
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Reclame; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM. Studenten VP moeten geslaagd zijn voor Reclame.'


        Andere begincompetenties

        Students should have a thorough knowledge of the main aspects of integrated corporate and marketing communication.

        • integrated marketing communication
        • commercial communication
        • advertising

        LEERINHOUDEN
        • Positioning of a brand
        • Brand awareness
        • Brand equity
        • Patterns of brand architecture, brand portfolio
        • Dynamics in brand structure
        • Branding strategies
        • Cultural aspects of worldwide communication campaigns

        STUDIEMATERIAAL
        • Syllabus 'International brand communication'  2010-2011
        • M.DE MOOIJ. Global marketing and advertising. Understanding the cultural paradoxes. London,
          Thousand Oaks, 2009, 315p. (recommended reading)

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         33

        %
        practicum en oefeningen:

          0

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:

        The students have to apply every chapter of the theory immediately by analysing a chosen brand. In class they have to give short reviews on their reseach results. They will get familiar with the theory by using it for their assignment.


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 100%

        The students will be assessed on the reviews and dossier:

        ®      Review 1: 10%

        ®      Review 2: 10%     

        ®      Review 3: 10%

        ®      Review 4: 20%

        ®      Review 5: 20%

        ®      Dossier: 10 % (collective) + 20% (individual part)

         


        tijd voor examinering
        uren

        0 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 100%

        Dossier: 100%
         
        Verkort programma - Commerciële communicatie verkort programma - Intercultural communication
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140300038
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 3 - Semester 1
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Engels,
        Lector(en)Helga Van den Bulck

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        The main focus of this course is the importance of intercultural communication in different settings.
        Starting with insights on culture and communication the following subjects will be covered:
        demographic and cultural issues, narrative approach, communication models and patterns, dimensions of culture, cultural adaptations perspectives, culture shock and intercultural competence.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM101 De student kan strategisch redeneren.
        • CM102 De student kan creatief denken.
        • CM103 De student kan meertalig communiceren.
        • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
        • CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
        • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
        • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Learning how to communicate in international settings with people from different cultures.
        • Learning to recognize the contributions to knowledge and civilization that have been made by members of various cultural groups.
        • Learning to appreciate and understand the multicultural richness of our society, the dynamics of the interaction between such diverse cultural groups, the international dimensions of this phenomenon, and the evolving roles of men and women within that complex socio-economic and cultural situation.
        • Learning to share and accept the perceptions and experiences of people of different cultures, even though they may differ greatly from one's own.
        • Enhancing career prospects for working effectively in international companies or organisations in Belgium and abroad by training on intercultural skills.
        MEERWAARDE ONDERWIJSTAAL

        Meerwaarde voor de studenten.

        Engels geeft een meerwaarde omdat communicatie in het hedendaagse ondernemerslandschap zich vooral focust op Europees en internationaal niveau. Culturele verschillen zijn regelmatig een heet hangijzer bij interregionale tot internationale campagnes en contacten. Ook bronnenmateriaal is vaak enkel in een andere taal beschikbaar. Kennis van vakjargon in het Engels vergemakkelijkt contacten binnen o.a. Europese multinationals.


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatie en invloed; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM.'
        'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatie en invloed; en moet je minstens 80 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket - CM. Studenten VP moeten geslaagd zijn voor Communicatie en invloed.'


        Andere begincompetenties
        Thorough knowledge of the basic communication theory.
        LEERINHOUDEN
        • Importance of intercultural communication: demographic and cultural issues.
        • communication models
        • dimensions of culture
        • communication and culture
        • intercultural competence

        STUDIEMATERIAAL
        • Power Point
        • Recommended reading:
          Cooper-Calloway-Thomas and Simonds (2007), A text with readings, 339p.
          Pearson and Oetzel (2009), Intercultural communication, A layered approach, 400p.
          Chaney, Martin (2007), Intercultural business communication, 306p.
          Harvey, Allard (2005), Understanding and managing diversity. 324p.


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         24

        %
        practicum en oefeningen:

          22

        %

        vormen van groepsleren:

          6

        %
        Verdere toelichting:
        • Lectures and seminars
        • Discussion groups
        • Guest colleges
        • Workshops

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 50%
        schriftelijk examen binnen de examenreeks50%

        • written examination: 50%
        • paper: 50%

        tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 50%
        schriftelijk examen binnen de examenreeks50%

        • written examination: 50%
        • paper: 50%
         
        Verkort programma - Commerciële communicatie verkort programma - Campagne 1 onderzoek
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140300039
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 3 - Semester 1
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Kristel Dreessen
        Koen Vlecken
        Mark van Varik
        Stephaan Poppe
        Gisèle Broos
        Helga Van den Bulck
        Nancy Van Temsche
        Imelda Van Praet
        Kristoff Martens

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        De modules Campagne zijn gestoeld op een nauwe samenwerking tussen de vakken  reclame, wetgeving en deontologie, mediaplanning, media en de talen (N-F-E). Je bepaalt in teams van 4 de strategie, het concept en bouwt een campagne-gezicht op. Alle media die je ontwikkelt, krijgen een plaats binnen het mediaplan. Je presenteert tenslotte de volledige campagne aan de opdrachtgever.

        Alle vaardigheden komen hier samen: een grondig vooronderzoek, een marktanalyse, een strategie met daarbij horend mediaplan. De  lessen Multimedia hebben duidelijk hun vruchten afgeworpen, want je bent in staat om voor de campagne de affiches, advertenties, boomerangkaartjes, website, … te ontwerpen en uit te werken.

         

        Een goede campagne valt of staat met een grondig onderzoek. Het is dus absoluut noodzakelijk dat je een analyse maakt van de sector, het product, de doelgroep, … vooraleer je verder gaat. Deskresearch en fieldresearch komen in deze fase aan bod.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM101 De student kan strategisch redeneren.
        • CM102 De student kan creatief denken.
        • CM103 De student kan meertalig communiceren.
        • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
        • CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
        • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
        • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
        • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
        • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
        • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
        • CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
        • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
        • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
        • CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
        • CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.
        • CM322 De student kan een budget opvolgen en een effectmeting uitvoeren.
        • CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        Opzetten, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk.

        Autonoom een communicatieprobleem formuleren en daarrond een toegepast onderzoeksproject plannen en uitvoeren. Autonoom bestaand onderzoeksmateriaal analyseren en gebruiken.

        Communicatiemateriaal opzoeken, analyseren en synthetiseren.

        Efficiënt functioneren als lid van een team en zicht hebben op zijn eigen rol voor de organisatie, zowel binnen de organisatie als in de bredere maatschappelijke context.

        Maatschappelijke en juridische implicaties van communicatievormen en -uitingen inschatten en deontologisch verantwoord handelen.

        Mondeling en schriftelijk intern en extern communiceren in het Nederlands en in twee vreemde talen


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2 commerciële communicatie en moet je je ook inschrijven voor: campagne 2 stragegie; campagne 3 uitvoering.'
        'Om in te kunnen schrijven voor dit oo moet je geslaagd zijn vr het voltijds modelpakket 2 CC en moet je ook inschrijven vr: campagne 2 strategie; campagne 3 uitvoering. Studenten VP zijn geslaagd voor mp1 en volgen samen met campagne 2 en 3'


        Andere begincompetenties
        Dient samen gevolgd te worden met Campagne 2 en 3
        LEERINHOUDEN

        1.     Je verricht zowel desk- als fieldresearch over het onderwerp en de omgeving waarin het thuishoort.

        2.     Ja analyseert de doelgroep die je met je campagne beoogt

        3.     Je stelt  een reclamepige samen: daartoe verzamel je o.a. alle reclame-uitingen van vergelijkbare campagnes


        STUDIEMATERIAAL
        handleiding
        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         0

        %
        practicum en oefeningen:

          0

        %

        vormen van groepsleren:

          100

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 80%
        schriftelijk examen binnen de examenreeks20%


        Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding (=lessen of andere contacten), krijgt een 0 voor het facet dat dan wordt begeleid. Medische attesten gelden NIET als verzachtende omstandigheid.
         
        Peerassessment (3x)
         
        Dit opleidingsonderdeel bestaat uit facetten. Elk facet levert één deelcijfer op.
        Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende facetten, is de som van de deelcijfers van de facetten, herleid naar 20.
         
        Indien je in de eerste examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen voor de facetten waarvoor je een tekort haalde. Het facet waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar de tweede examenperiode (maar niet naar het volgende academiejaar).
         
        Indien je in de tweede examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je het jaar overdoen voor alle facetten van het betrokken opleidingsonderdeel.


        tijd voor examinering
        uren

         

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 80%
        schriftelijk examen binnen de examenreeks20%

         

        Indien je niet slaagt voor een module, doe je in de tweede examenperiode alle facetten opnieuw waarvoor je niet geslaagd was !!!

         

        Mocht je na de tweede examenperiode nog niet geslaagd zijn, moet je in het volgende academiejaar de volledige module opnieuw doen.

         

        Procesbewaking is tijdens de vakantieperiode onmogelijk. Daarom wordt het proces,ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.

         
        Verkort programma - Commerciële communicatie verkort programma - Campagne 2 strategie
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140300040
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 3 - Semester 1
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:5
        Totaal studietijd:130
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Nancy Van Temsche
        Kristoff Martens
        Helga Van den Bulck
        Gisèle Broos
        Kristel Dreessen
        Koen Vlecken
        Mark van Varik
        Imelda Van Praet
        Stephaan Poppe

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Tijd om het communicatieplan op te stellen. Als je een goed beeld hebt van je doelgroep en de doelstellingen die je met je campagne beoogt, kan je de strategie en het bijhorende concept daarop afstemmen.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM101 De student kan strategisch redeneren.
        • CM102 De student kan creatief denken.
        • CM103 De student kan meertalig communiceren.
        • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
        • CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
        • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
        • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
        • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
        • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
        • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
        • CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
        • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
        • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
        • CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
        • CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.
        • CM322 De student kan een budget opvolgen en een effectmeting uitvoeren.
        • CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.

        Een communicatieplan opstellen

        Zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uitwerken en realiseren op basis van de bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen en doel-/publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen. De impact van concrete acties evalueren.

        Efficiënt functioneren als lid van een team en zicht hebben op zijn eigen rol voor de organisatie, zowel binnen de organisatie als in de bredere maatschappelijke context.

        Maatschappelijke en juridische implicaties van communicatievormen en -uitingen inschatten en deontolgisch verantwoord handelen.

        Mondeling en schriftelijk intern en extern communiceren in het Nederlands en in twee vreemde talen

        Een mediaplan opstellen.

        Formuleren van uitgangspunten (o.m. inzake doelgroepen, budget, seizoen, regio, creative brief,…) en objectieven (o.m. inzake bereik, frequentie, continuïteit,…) om de keuze te verantwoorden van één of meerdere mediumtypen of  -subtypen (Waarom wèl kranten, familiebladen, internet,  regionale TV en géén bioscoop, affichage of  radio?).


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 - commerciële communicatie en moet je je ook inschrijven voor: campagne 1 onderzoek; campagne 3 uitvoering.'
        'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 - CC en moet je je ook inschrijven voor: campagne 1 onderzoek; campagne 3 uitvoering. Studenten VP zijn geslaagd voor mp1 en volgen samen met: campagne 1 en 2'


        Andere begincompetenties
        dient samen gevolgd te worden met Campagne 1 en 3
        LEERINHOUDEN

        1.     Je stelt een communicatieplan op. D.w.z. dat je de vier eerste vragen van onderstaand schema beantwoordt.

         

        2.     Je doet een voorstel tot budget. Welk budget is volgens jou nodig om de vooropgestelde communicatiedoelstellingen te realiseren? Hierbij hou je rekening met de kosten van de verschillende communicatie-instrumenten en van de media die je denkt in te schakelen en met de productiekosten.

        3.     Je werkt het strategisch luik uit van je mediaplan: je verdeelt je budget over één of meerdere mediumtypes


        STUDIEMATERIAAL
        handleiding
        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         0

        %
        practicum en oefeningen:

          0

        %

        vormen van groepsleren:

          100

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 80%
        schriftelijk examen binnen de examenreeks20%

        Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding (=lessen of andere contacten), krijgt een 0 voor het facet dat dan wordt begeleid. Medische attesten gelden NIET als verzachtende omstandigheid.
         
        Peerassessment (3x) 
         
        Dit opleidingsonderdeel bestaat uit facetten. Elk facet levert één deelcijfer op.
        Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende facetten, is de som van de deelcijfers van de facetten, herleid naar 20.
         
        Indien je in de eerste examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen voor de facetten waarvoor je een tekort haalde. Het facet waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar de tweede examenperiode (maar niet naar het volgende academiejaar).
         
        Indien je in de tweede examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je het jaar overdoen voor alle facetten van het betrokken opleidingsonderdeel.


        tijd voor examinering
        uren

         

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 80%
        schriftelijk examen binnen de examenreeks20%

         

        Indien je niet slaagt voor een module, doe je in de tweede examenperiode alle facetten opnieuw waarvoor je niet geslaagd was !!!

         

        Mocht je na de tweede examenperiode nog niet geslaagd zijn, moet je in het volgende academiejaar de volledige module opnieuw doen.

         

        Procesbewaking is tijdens de vakantieperiode onmogelijk. Daarom wordt het proces,ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.

         
        Verkort programma - Commerciële communicatie verkort programma - Campagne 3 uitvoering
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140300041
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 3 - Semester 1
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:4
        Totaal studietijd:104
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Helga Van den Bulck
        Imelda Van Praet
        Stephaan Poppe
        Gisèle Broos
        Mark van Varik
        Kristel Dreessen
        Nancy Van Temsche
        Koen Vlecken
        Kristoff Martens

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Het concept moet nu vorm krijgen. Je ontwikkelt enkele media die je voor je vooropgezette doelstellingen wil gaan inzetten. Uiteraard plan je ook waar en wanneer je deze middelen activeert..


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM101 De student kan strategisch redeneren.
        • CM102 De student kan creatief denken.
        • CM103 De student kan meertalig communiceren.
        • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
        • CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
        • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
        • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
        • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
        • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
        • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
        • CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
        • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
        • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
        • CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
        • CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.
        • CM322 De student kan een budget opvolgen en een effectmeting uitvoeren.
        • CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        Realiseren van communicatie in vorm en inhoud.

        Audiovisuele technieken hanteren en materialen gebruiken in het kader van de opdracht en de toegepaste communicatieve waarde ervan beoordelen.

        Informatieve en persuasieve teksten schrijven voor zowel interne als externe communicatiemedia.

        Mondeling en schriftelijk intern en extern communiceren in het Nederlands en in twee vreemde talen

        Eenvoudige AV-technieken toepassen en AV-materialen aanwenden; voor complexere taken efficiënt met specialisten samenwerken.

        Efficiënt functioneren als lid van een team en zicht hebben op zijn eigen rol voor de organisatie, zowel binnen de organisatie als in de bredere maatschappelijke context.

        Maatschappelijke en juridische implicaties van communicatievormen en -uitingen inschatten en deontologisch verantwoord handelen.

        Het mediaplan verder detailleren.

        Binnen eenzelfde medium de beste dragers (de perstitels, radiostations , televisiezenders of de beste affichagenetwerken) bepalen.

        Een nauwkeurig campagneplan opstellen (flowchart).


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 - commerciële communicatie en moet je je ook inschrijven voor: campagne 1 onderzoek; campagne 2 strategie.'
        'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 - CC en moet je je ook inschrijven voor: campagne 1 onderzoek; campagne 2 strategie. Studenten VP zijn geslaagd voor mp 1 en volgen samen met campagne 1 en 2'


        Andere begincompetenties
        dient samen gevolgd te worden met campagne 1 en 2
        LEERINHOUDEN
        • Je  ontwikkelt minstens 3 creaties (zie instructies)
        • Creatief presenteren is een must in de reclamesector. Je stelt een pakkende presentatie samen en die geef je aan de hele klas + jury.
        • Je werkt het tactisch luik  van je mediaplan uit.

        STUDIEMATERIAAL

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         0

        %
        practicum en oefeningen:

          0

        %

        vormen van groepsleren:

          100

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 80%
        schriftelijk examen binnen de examenreeks20%


        Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding (=lessen of andere contacten), krijgt een 0 voor het facet dat dan wordt begeleid. Medische attesten gelden NIET als verzachtende omstandigheid.
         
        Peerassessment (3x)
         
        Dit opleidingsonderdeel bestaat uit facetten. Elk facet levert één deelcijfer op.
        Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende facetten, is de som van de deelcijfers van de facetten, herleid naar 20.
         
        Indien je in de eerste examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen voor de facetten waarvoor je een tekort haalde. Het facet waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar de tweede examenperiode (maar niet naar het volgende academiejaar).
         
        Indien je in de tweede examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je het jaar overdoen voor alle facetten van het betrokken opleidingsonderdeel.

        tijd voor examinering
        uren

         

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 80%
        schriftelijk examen binnen de examenreeks20%

        Indien je niet slaagt voor een module, doe je in de tweede examenperiode alle facetten opnieuw waarvoor je niet geslaagd was !!!

         

        Mocht je na de tweede examenperiode nog niet geslaagd zijn, moet je in het volgende academiejaar de volledige module opnieuw doen.

         

        Procesbewaking is tijdens de vakantieperiode onmogelijk. Daarom wordt het proces,ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.

         
        Verkort programma - Commerciële communicatie verkort programma - Stage
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140300077
        Academiejaar:2011-2012
        Type:keuze,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 3 - Semester 2
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:12
        Totaal studietijd:312
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:niet mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Kristel Dreessen
        Rit De Greef

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        In het derde jaar loop je stage gedurende twee maanden. Zo maak je alvast kennis met de professionele wereld. Een heuse uitdaging! De Plantijnhogeschool biedt je een hele lijst met stageplaatsen aan in de wereld van de communicatie.  Als je zelf een interessante stageplek kan aanbrengen, staan wij daar uiteraard open voor.
        Je staat er niet alleen voor. De bedrijfsmentor begeleidt je op de stageplaats en de hogeschoolmentor is de lector die je vanuit Plantijn coacht. Je kan altijd bij hem of haar terecht met eventuele vragen of problemen.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM101 De student kan strategisch redeneren.
        • CM102 De student kan creatief denken.
        • CM103 De student kan meertalig communiceren.
        • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
        • CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
        • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
        • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
        • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
        • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
        • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
        • CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
        • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
        • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
        • CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
        • CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.
        • CM322 De student kan een budget opvolgen en een effectmeting uitvoeren.
        • CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Voor elke stageplaats worden er specifieke doelstellingen voor de student vooropgesteld.
        • Samen met de student worden de doelstellingen van de stage besproken en vastgelegd in het stageprogramma.
        • Tijdens het stage-evaluatiegesprek wordt met de bedrijfsmentor en de hogeschoolmentor overlopen of de vooropgestelde doelstellingen door de student gehaald werden.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 2 - commerciële communicatie of PR&Voorlichting.

        Andere begincompetenties
        Geslaagd zijn in eerste en tweede modelpakket
        LEERINHOUDEN
        De student leert tijdens de stageperiode zijn theoretische kennis om te zetten in de praktijk.

        STUDIEMATERIAAL
        Handleiding bij de stages.

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         

        %
        practicum en oefeningen:

          

        %

        vormen van groepsleren:

          

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 100%

         

        De student wordt tijdens zijn stage geëvalueerd door de bedrijfsmentor en de hogeschoolmentor

        Stage is een kernvak. Dat betekent dat een onvoldoende niet delibereerbaar is.


        tijd voor examinering
        uren

         

        Tweede examenperiode
        • Het stageproces kan niet opnieuw afgelegd worden in de tweede examenperiode.
        • Stage is een kernvak.Dat betekent dat een onvoldoende niet delibereerbaar is.
         
        Verkort programma - Commerciële communicatie verkort programma - Stage portfolio
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Verkort programma
        Code:2140300079
        Academiejaar:2011-2012
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 2
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:Nederlands,
        Lector(en)Kristel Dreessen
        Rit De Greef

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Je maakt na je stage een digitaal portfolio en een reflectieverslag : inhoud en vormvereisten : zie bundel stages 2011 - 2012

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CM101 De student kan strategisch redeneren.
        • CM102 De student kan creatief denken.
        • CM103 De student kan meertalig communiceren.
        • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
        • CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CM206 De student kan teamgericht werken.
        • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
        • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
        • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
        • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
        • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
        • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
        • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
        • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
        • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
        • CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
        • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
        • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
        • CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
        • CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.
        • CM322 De student kan een budget opvolgen en een effectmeting uitvoeren.
        • CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        geen

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor modelpakket 2 commerciële communicatie of PR en voorlichting, en moet je je ook inschrijven voor: stage of stage XL.

        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN
        De student is in staat een degelijke reflectie te maken op zijn zijn stage en zijn stagewerkzaamheden. Hij kan eveneens de stage visueel voorstellen in een digitaal portfolio.
        STUDIEMATERIAAL
        Handleiding bij de stages 2011 -2012
        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         

        %
        practicum en oefeningen:

          

        %

        vormen van groepsleren:

          

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 100%

        Het portfolio en het reflectieverslag worden geëvalueerd door de hogeschoolmentor en een tweede lezer die at random wordt aangeduid.

        Het stageportfolio is delibereerbaar.


        tijd voor examinering
        uren

         

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        permanente evaluatie buiten de examenreeks 100%

        Het portfolio en het reflectieverslag worden geëvalueerd door de hogeschoolmentor en een tweede lezer die at random wordt aangeduid.

        Het stageportfolio is delibereerbaar.