ECTS-database Plantijn Hogeschool
Sociaal-agogisch werk - Autismespectrumstoornisen: een orthopedagogisch perspectief - Bachelor-na-bachelor modelpakket 2
  
cataloognrbenamingstudiepunten
5250100003Autisme en probleemgedrag8
5250100004Reflectie en transfer: intervisie7
5250100005Afstudeerproject15
Autismespectrumstoornisen: een orthopedagogisch perspectief - Bachelor-na-bachelor modelpakket 2 - Autisme en probleemgedrag
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Autismespectrumstoornisen: een orthopedagogisch perspectief
Code:5250100003
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:gespecialiseerd
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
Contacturen:36
Aantal studiepunten:8
Totaal studietijd:208
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Vera Turpyn
Katrien Strauven

 

KORTE OMSCHRIJVING

In OO IV  willen we de student die werkzaam is in het onderwijs aan kinderen met autisme, werkt als begeleider, opvoeder of ouder van personen  met autisme, voorbereiden op de competenties zoals ze hierna zijn aangegeven en dit in perspectief van probleemgedrag.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • AS101 De student kan beroepsspecifiek nadenken, redeneren en handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • AS102 De student kan beroepsspecifieke informatie zelfstandig en kritisch verwerven en verwerken.
  • AS105 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken. Hij kan bijdragen aan een gepaste implementatie van de inhouden aangereikt in de opleiding.
  • AS108 De student is in staat inzichten toe te passen van beschikbare (wetenschappelijke) theorieën, concepten en onderzoeksresulaten bij vraagstukken uit zijn praktijk.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • AS201 De student kan vanuit het perspectief van complementariteit in een team functioneren. Hij kan hierbij zijn krachten inzetten en naast inhoudelijke ook procesmatige aspecten hanteren.
  • AS202 De student kan complexe probleemsituaties zelfstandig en in overleg analyseren. Hij kan vanuit zijn deskundigheid/creativiteit gepaste oplossingen voorstellen en kan een onderbouwde keuze maken uit alternatieven.
Beroepsspecifieke competenties
  • AS301 De student kan met respect voor de rechten, de waardigheid en de gelijkwaardigheid van mensen met autisme zelfstandig een onderzoek (formeel en informeel) opzetten en uitvoeren.
  • AS302 De student is in staat om verschillende hypothesen omtrent de functie van gedrag te formuleren.
  • AS304 De student kan functionele leerdoelen formuleren, deze uitwerken, aanbieden, evalueren en bijsturen. Hij kan dit formuleren op korte, middellange en lange termijn.
  • AS305 De student kan de transfer maken tussen aan autisme gerelateerde theorieën en modellen en de praktijk.
  • AS306 De student kan gedrag verklaren en begrijpen via ijsbergdenken door elementen van de triade van Wing, specifieke wijze van denken en waarnemen en intrapersoonlijke kenmerken een plaats te geven.
  • AS308 De student is ortho(ped)agogisch competent in de omgang met mensen met BAS. De student kan omgaan met de mogelijkheden en tekorten op het terrein van redzaamheid, waarneming, denken, communicatie en sociale interactie bij personen met BAS.
  • AS309 De student kan op maat ondersteunende communicatie opzetten, uitvoeren, analyseren en evalueren.
  • AS310 De student kan op maat verduidelijking aanbrengen in de leef-, leer- en werkomgeving. Hij kan de verduidelijking analyseren, uitvoeren en evalueren.
  • AS315 De student kan een bijdrage leveren aan de professionalisering/sensibilisering van collega's door zijn keuzes te expliciteren en te verantwoorden.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Autisme in perspectief; Practicum planmatig handelen; Reflectie en transfer: leerteam.

Andere begincompetenties

Alle studenten die deelnemen aan de bachelor na bachelor hebben een bachelor- of masterdiploma en beschikken over voldoende en actuele praktijkervaring in een professionele werkcontext in het werken met mensen met autismespectrumstoornissen.
Competent zijn in het terugblikken op ervaringen en dit kunnen inbrengen in het lesgebeuren.

Geslaagd zijn voor de opleidingsonderdelen:

  • Autisme in perspectief
  • Practicum planmatig handelen
  • Reflectie en transfer: leerteam

LEERINHOUDEN
  • Autisme en probleemgedrag
    1.    Probleemgedrag en gedragsstoornissen: visies en kaders
    2.    Probleemgedrag en mensen met een beperking.
    3.    Probleemgedrag en normale begaafdheid.
  • Uitdiepen van thema's zoals psycho-educatie,  ouders/gezinnen.
  • Introductie probleemoplossend werken.

STUDIEMATERIAAL

Artikels en verwijzingen naar literatuur.

powerpointmateriaal.

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 18

%
practicum en oefeningen:

  0

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:
  • Werkcollege met vraag- en leergesprekken: de inbreng van de studenten via discussie en peerteaching is daarbij essentieel.
  • Literatuurstudie.

 


EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
mondelinge evaluatie50%
taak50%


tijd voor examinering
uren

1 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
mondelinge evaluatie50%
taak50%

 
Autismespectrumstoornisen: een orthopedagogisch perspectief - Bachelor-na-bachelor modelpakket 2 - Reflectie en transfer: intervisie
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Autismespectrumstoornisen: een orthopedagogisch perspectief
Code:5250100004
Academiejaar:2011-2012
Type:kern,
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
Contacturen:30
Aantal studiepunten:7
Totaal studietijd:182
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:Nederlands,
Lector(en)Katrien Strauven
Bernice De Vos

 

KORTE OMSCHRIJVING

Professionalisering in de betekenis van het ontwikkelen van de beroepspersoonlijkheid d.m.v. reflectie en visieontwikkeling vinden we naast kennisontwikkeling zeer belangrijk.

Tijdens de opleiding staan we in dit opleidingsonderdeel  stil bij deze ontwikkeling. We staan stil bij PPOP (professioneel persoonlijk ontwikkel plan), ervaringen van jezelf en die van anderen. De groep en iedereen in die groep spelen een rol bij dit leren.
Reflectie is een zeer belangrijk element in dit opleidingsonderdeel. We zullen de portfolio actief hanteren in dit proces.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • AS101 De student kan beroepsspecifiek nadenken, redeneren en handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • AS102 De student kan beroepsspecifieke informatie zelfstandig en kritisch verwerven en verwerken.
  • AS103 De student kan vanuit een reflectieve basishouding stilstaan bij het eigen professionele handelen en de ontwikkeling hiervan. Hij heeft een kritische houding tegenover ontwikkelingen in het benaderen van autisme.
  • AS104 De student kan planmatig en op een creatieve wijze oplossingen tot stand brengen voor vraagstukken uit de beroepspraktijk. Hij kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
  • AS105 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken. Hij kan bijdragen aan een gepaste implementatie van de inhouden aangereikt in de opleiding.
  • AS106 De student kan zowel verbaal als schriftelijk op een gepaste wijze communiceren rond inhoud en proces met medewerkers en cliënten. Hij kan deze contacten opbouwen en onderhouden.
  • AS107 De student is in staat om, vanuit een reflectieve basishouding, zichzelf te sturen in zijn persoonlijke beroepsontwikkeling.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • AS202 De student kan complexe probleemsituaties zelfstandig en in overleg analyseren. Hij kan vanuit zijn deskundigheid/creativiteit gepaste oplossingen voorstellen en kan een onderbouwde keuze maken uit alternatieven.
  • AS203 De student kan m.b.t. beroepsmatige, ethische en maatschappelijke vragen een afweging maken die past bij de paradigma's die leven binnen onderwijs en hulpverlening in de samenleving van vandaag.
Beroepsspecifieke competenties
  • AS307 De student kan de eigen vorm van communicatie afstemmen op de communicatie van personen met BAS.
  • AS311 De student kan zijn inzichten met betrekking tot de cognitieve stijl bij personen met BAS op de sociaal-emotionele ontwikkeling, op de sociale interactie en de communicatie, expliciteren en een plek geven in zijn praktijk.
  • AS313 De student kan als spil de samenwerking op school-, werk, en leefniveau op elkaar afstemmen.
  • AS314 De student kan een hypothese en/of een advies, zowel schriftelijk als mondeling, helder en ondubbelzinnig communiceren naar zowel cliënten, autismespecialisten als niet autismespecialisten.
  • AS315 De student kan een bijdrage leveren aan de professionalisering/sensibilisering van collega's door zijn keuzes te expliciteren en te verantwoorden.
  • AS316 De student kan het specifieke van BAS vertalen op een gepaste wijze in het team/netwerk.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
'Om in te kunnen schrijven vr dit oo moet je geslaagd zijn vr: Autisme in perspectief; Practicum planmatig handelen; Reflectie en transfer: leerteam.
Om in te kunnen schrijven vr dit oo moet je je ook inschrijven vr: Autisme en probleemgedrag.'
'Om in te kunnen schrijven vr dit oo moet je geslaagd zijn vr: Autisme in perspectief; Practicum planmatig handelen; Reflectie en transfer: leerteam. Om in te kunnen schrijven vr dit oo moet je je ook inschrijven vr: Autisme en probleemgedrag.'


Andere begincompetenties

Alle studenten die deelnemen aan de bachelor na bachelor hebben een bachelor- of masterdiploma en beschikken over voldoende en actuele praktijkervaring in een professionele werkcontext in het werken met mensen met autismespectrumstoornissen.
Competent zijn in het terugblikken op ervaringen en dit kunnen inbrengen in het lesgebeuren.

Geslaagd zijn voor volgende opleidingsonderdelen:

  • Autisme in perspectief
  • Practicum planmatig handelen
  • Reflectie en transfer: leerteam

LEERINHOUDEN
  • Inhouden die we binnen dit opleidingsonderdeel als inspirerend ervaren en aan de studenten meegeven zijn het denken van Ruth Cohn, Kolben Korthagen.
  • Reflectie
  • Methodieken gebruikelijk te hanteren in de ontwikkeling van PPOP en PAP (oa kernkwadranten, Johari-window)
    • Binnen dit opleidingsonderdeel gaan we op een actieve en ervaringsgerichte wijze op weg met de groep in hun leerproces

  • STUDIEMATERIAAL

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     0

    %
    practicum en oefeningen:

      0

    %

    vormen van groepsleren:

      7

    %
    Verdere toelichting:

    In dit opleidingsonderdeel hanteren we twee werkvormen:

    De groeiportfolio waarin de student stilstaat bij zijn mogelijkheden/leerpunten en reflecteert over hoe hij hiermee omgaat en/of er verandering in brengt. Het Professioneel Persoonlijk OntwikkelPlan en Professioneel Persoonlijk ActiePlan (PAP) spelen hierin een belangrijke rol. De groeiportfolio kan op vraag van de student op geregelde tijdstippen van reflecties worden voorzien maar zal niet beoordeeld worden.

    De werkvorm ‘intervisie': de studenten komen op regelmatige tijdstippen in een kleine  en vaste groep, onder begeleiding van een lector samen om te leren over zichzelf en van elkaar. Dit aan de hand van leervragen.


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    taak100%

    Het opleidingsonderdeel 'Transfer en reflectie: leerteam' zal geevalueerd worden aan de hand van een reflectiewerkstuk.
    In dit reflectiewerkstuk staat de student aan de hand van reflectie stil bij de effecten van zijn leren. Hij blikt hierbij terug op ervaringen binnen alle opleidingsonderdelen.


    tijd voor examinering
    uren

     

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    taak100%

    Bij een onvoldoende op het reflectiewerkstuk zal de student dit werkstuk herwerken aan de hand van de feedback van de lector. Deze zal de niet behaalde competenties als richtsnoer hanteren in deze feedback.

     
    Autismespectrumstoornisen: een orthopedagogisch perspectief - Bachelor-na-bachelor modelpakket 2 - Afstudeerproject
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Autismespectrumstoornisen: een orthopedagogisch perspectief
    Code:5250100005
    Academiejaar:2011-2012
    Type:kern,
    Niveau:gespecialiseerd
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
    Contacturen:27
    Aantal studiepunten:15
    Totaal studietijd:390
    Examencontract:niet mogelijk
    Deliberatie:niet mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:Nederlands,
    Lector(en)Bernice De Vos
    Katrien Strauven

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Het afstudeerproject dient het bewijs te leveren dat de afstuderende in staat is een vraagstelling op het terrein van autisme duidelijk te formuleren en gebruikmakend van de voor de student beschikbare literatuur en/of onderzoeksmethoden er een antwoord op te vinden. Het afstudeerproject dient tevens aan te tonen dat de verworven leerinhouden en het voor dit project verwerkte materiaal in de praktijk geïmplementeerd kunnen worden.   
    Hiernaast geeft de student dmv een reflectieverslag weer welk de betekenis voor de opleiding is voor zijn persoonlijke ontwikkeling/leerproces en dit van de context waarin zijn praktijk zich situeert. 


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • AS101 De student kan beroepsspecifiek nadenken, redeneren en handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
    • AS102 De student kan beroepsspecifieke informatie zelfstandig en kritisch verwerven en verwerken.
    • AS103 De student kan vanuit een reflectieve basishouding stilstaan bij het eigen professionele handelen en de ontwikkeling hiervan. Hij heeft een kritische houding tegenover ontwikkelingen in het benaderen van autisme.
    • AS104 De student kan planmatig en op een creatieve wijze oplossingen tot stand brengen voor vraagstukken uit de beroepspraktijk. Hij kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
    • AS105 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken. Hij kan bijdragen aan een gepaste implementatie van de inhouden aangereikt in de opleiding.
    • AS106 De student kan zowel verbaal als schriftelijk op een gepaste wijze communiceren rond inhoud en proces met medewerkers en cliënten. Hij kan deze contacten opbouwen en onderhouden.
    • AS108 De student is in staat inzichten toe te passen van beschikbare (wetenschappelijke) theorieën, concepten en onderzoeksresulaten bij vraagstukken uit zijn praktijk.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • AS201 De student kan vanuit het perspectief van complementariteit in een team functioneren. Hij kan hierbij zijn krachten inzetten en naast inhoudelijke ook procesmatige aspecten hanteren.
    • AS202 De student kan complexe probleemsituaties zelfstandig en in overleg analyseren. Hij kan vanuit zijn deskundigheid/creativiteit gepaste oplossingen voorstellen en kan een onderbouwde keuze maken uit alternatieven.
    • AS203 De student kan m.b.t. beroepsmatige, ethische en maatschappelijke vragen een afweging maken die past bij de paradigma's die leven binnen onderwijs en hulpverlening in de samenleving van vandaag.
    Beroepsspecifieke competenties
    • AS301 De student kan met respect voor de rechten, de waardigheid en de gelijkwaardigheid van mensen met autisme zelfstandig een onderzoek (formeel en informeel) opzetten en uitvoeren.
    • AS302 De student is in staat om verschillende hypothesen omtrent de functie van gedrag te formuleren.
    • AS303 De student is in staat om een hulpaanbod welk past bij de client af te wegen en in dit perspectief de Sociale kaart (de organisatie van de hulpverlening en maatschappelijke voorzieningen binnen het autismewerkveld) te hanteren.
    • AS304 De student kan functionele leerdoelen formuleren, deze uitwerken, aanbieden, evalueren en bijsturen. Hij kan dit formuleren op korte, middellange en lange termijn.
    • AS305 De student kan de transfer maken tussen aan autisme gerelateerde theorieën en modellen en de praktijk.
    • AS306 De student kan gedrag verklaren en begrijpen via ijsbergdenken door elementen van de triade van Wing, specifieke wijze van denken en waarnemen en intrapersoonlijke kenmerken een plaats te geven.
    • AS308 De student is ortho(ped)agogisch competent in de omgang met mensen met BAS. De student kan omgaan met de mogelijkheden en tekorten op het terrein van redzaamheid, waarneming, denken, communicatie en sociale interactie bij personen met BAS.
    • AS309 De student kan op maat ondersteunende communicatie opzetten, uitvoeren, analyseren en evalueren.
    • AS310 De student kan op maat verduidelijking aanbrengen in de leef-, leer- en werkomgeving. Hij kan de verduidelijking analyseren, uitvoeren en evalueren.
    • AS311 De student kan zijn inzichten met betrekking tot de cognitieve stijl bij personen met BAS op de sociaal-emotionele ontwikkeling, op de sociale interactie en de communicatie, expliciteren en een plek geven in zijn praktijk.
    • AS312 De student kan samenwerken met alle betrokkenen binnen het gezin en netwerk van de persoon met BAS.
    • AS314 De student kan een hypothese en/of een advies, zowel schriftelijk als mondeling, helder en ondubbelzinnig communiceren naar zowel cliënten, autismespecialisten als niet autismespecialisten.
    • AS316 De student kan het specifieke van BAS vertalen op een gepaste wijze in het team/netwerk.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

     


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    'Om in te kunnen schrijven vr dit oo moet je geslaagd zijn vr: Autisme in persp; Pract planm handelen; Reflectie en transfer: leerteam.
    Om in te kunnen schrijven vr dit oo moet je je ook inschr. vr: Autisme en probl.gedrag; Refl. en transfer: intervisie.'
    'Om in te kunnen schrijven vr dit oo moet je geslaagd zijn vr: Autisme in persp; Pract planm handelen; Reflectie en transfer: leerteam. Om in te kunnen schrijven vr dit oo moet je je ook inschr. vr: Autisme en probl.gedrag; Refl. en transfer: intervisie.'


    Andere begincompetenties

    Alle studenten die deelnemen aan de bachelor na bachelor hebben een bachelor- of masterdiploma en beschikken over voldoende en actuele praktijkervaring in een professionele werkcontext in het werken met mensen met autismespectrumstoornissen.
    Competent zijn in het terugblikken op ervaringen en dit kunnen inbrengen in het lesgebeuren.

    Geslaagd zijn voor volgende opleidingsonderdelen:

    • Autisme in perspectief
    • Practicum planmatig handelen
    • Reflectie en transfer: leerteam

    LEERINHOUDEN


    De leerinhouden zijn gekoppeld aan het thema van het project. De focus zal vanzelfsprekend bij ASS liggen.

    STUDIEMATERIAAL


    Het studiemateriaal zal gelinkt zijn aan het thema van het projectonderwerp.

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     1

    %
    practicum en oefeningen:

      7

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    project100%

    De punten zijn  als volgt  verdeeld.

     

     

    Projectbegeleider Extern

    Projectcoach

    Interne deskundige

    Totaal

    Proces

     

    40

     

    40

    Taak

    40

     

    60

    100

    Antwoord

    20

     

    40

    60

    Artikel

     

     

    50

    50

    Totaal

    65

    40

    150

    250

     

    ü = individueel punt


     

    Een student kan pas slagen nadat hij/zij aan alle onderwijsactiviteiten  heeft deelgenomen.

    Wat het project betreft moeten de afwezigheden verantwoord worden. Na twee ongewettigde afwezigheden is slagen voor dit opleidingsonderdeel in de eerste examenperiode niet meer mogelijk en wordt de student naar de tweede examenperiode  verwezen.

     

    Studenten die

    o         hun deelname aan een project/projectgroep stop zetten of

    o         waar in de feiten door onvoldoende aanwezigheid deze betekenis zal aan gegeven worden (fragmentarische aanwezigheid waardoor er niet de vereiste voldoende brede basis aanwezig is om te kunnen beoordelen) en/of

    o         die om deze redenen zich niet met de projectgroep waarin ze waren toegewezen voor assessment aanbieden

    worden uitgesloten voor een tweede examenperiode.




    tijd voor examinering
    uren

    3 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    project100%

    Tweede examenperiode:

    1.      Wanneer een individuele student van de projectgroep niet slaagt in de éérste examenperiode bepaalt de project-beoordelingscommissie de aard en omvang van de individuele vervangende opdracht.
    Deze opdracht heeft een rechtstreeks verband met de niet behaalde competenties in eerste examenperiode.

    2.      Wanneer een projectgroep/team in zijn totaliteit of een deel van een projectgroep/team  niet slaagt in de éérste examenperiode bepaalt de project-beoordelingscommissie de aard, omvang en  wijze waarop het project/projectonderdeel moet bijgestuurd worden.
    Deze opdracht heeft een rechtstreeks verband met de niet behaalde competenties in eerste examenperiode.